Uj Kelet, 1965. november (47. évfolyam, 5251-5275. szám)

1965-11-01 / 5251. szám

דחא םישיאה םיטלובה תוירובצב תיתינתנה הינקסעמו ,םיבושחה רשא הז םינש שידקמ תא בטימ ויתוחוכ וצרמו תונקסעל תירובצ ןעמל חותפ ריעה אוה רמ לארשי ,ךלאוו ןהכמה רבחכ תצעומ תיריע הינתנ לחה תנשמ 1954 ןגסכו שאר תיריע הינתנ לחה תנשמ 1961. אוה םג ידיחי תשלשמ םינגסה לש העיסה תילרבילה רשא עיפומ ןיב ישאר םידמעומה תוריחבל .תואבה רמ ,ךלאוו רשא הלע הצרא ינפל 30 הנש היה ינושארמ ץובק רעונה ינויצה דבועהו ינויצה .לאידגמב דבע םינש תובר יסדרפב ןורשה תודובעבו דלח תויצ תונוש .ץראב הינתנל עיגה תנשב 1940 היהו ינושארמ םידבועה לש תכשל הדובעה ,תיללכה רשא הב האר דחא םירישכמהמ ךרדב .תויתכלממל אוה אלמ םידיקפת םיבושח תטילקב ,םילוע םוקבו ,הנידמה רסמתה דחוימב לופטל ,םילועב רשא ועיגה תוצראמ ,ברע רשקהו םע לכ הלא ךשמנ דע .םויה רמ ךלאוו אוה ןקסע יתגלפמ ,אמגודל ליעפ תודסומב הגלפמה תילרבילה םוקמב ,זכרמבו רבח תוריכזמה תיצראה לש דוגא םידבועה .םילרבילה היה ריצ רפסמב תודיעו לש תורדתסהה .תיללכה תוריחבב תונורחאה לש ,תורדתסהה רחבנ םעטמ תורח־שוג םילרביל (ל״חג) תצעומל ילעופ .הינתנ רמ ךלאוו ליעפ ״יבכמ״ב תודסומבו רובצ םיבר .םירחאו תפוקתב ותנוהכ היריעב ועצוב תודובע חותיפ םידממב ,םימוצע רשא אל היה ןהל םידקת אל הינתנב אלו םירעב תורחא .ץראב הלפכוה תשר םישיבכה תוכרדמהו .ריעב בורק הנומשל ןוילמ תוריל ועקשוה תורשעב םישיבכ םישדח זכרמב .תונוכשבו תורדש ,ןמצייו תורדש ,ןימינב תורדש רמתיא ,יבא־ןב תורדשו ,יקסניטוב׳ז ןה ןמ תורדשה תופיה רתויב .ונתנידמב שאר ריעה רמ י׳מע־ןב ,רמוא ולאש :ןה סיטרכ רוקיבה לש .הינתנ רקיע ותדובע התיה תינפומ חותפל .תונוכשה רפסמ תונוכש תוקיתו וכז ,הנושארל קר תפוקתב ,ותנוהכ םישיבכל םויכו תונוכשב ,תלכתה־ןיע ,םולש־הונ ,רמתיא־הונ ןוכש ,קורבוט תנוכש יבצ ,דוד־הונבו ןיא בוחר רשא אל ללסנ וב ,שיבכ ןכל קבדוה ול יוניכ שיא״ .״תונוכשה רמ ךלאוו םזי םג תמקה ןוכש תוגוזל ,םיריעצ הנבנה ךלוהו םלשומו דיל תנוכש .קורבוט ןקסע בר םילעפ - לארשי ךלאוו ךשמה) דומעב (ןורחא ׳ה ןושחב ו׳׳כשת האצוה תדחוימ 31 רבוטקואב 1965 הלימה הנורחאה ינפל הלחתהה תשדוחמה יחרזא ,הינתנ רחמ אוה םויה לודגה ונריעל !ונתנידמלו רחמ םתא םיעבוק תא התומד לש ריעה תאו הנויבצ לש הנידמה אל קר שמחל םינשה .תואבה םתעמש םתארקו תואמ יפלא םילימ יפמ תורשע .םימאונ םתעמש ירבד תמא ירבדו ,רקש ירבד חבש ירבדו ,הצמשה תודבוע תויח .אווש־תונוימדו ויה םכל יעגר קפס ףוס) ףוס םג םיבזכ תולילעו תוליכרו םילוכי (עיפשהל םתקבאנו םע םכמצע יוליגל תמאה .התימאל וישכע םתא םיכירצ שבגל העד תיפוס הנורחאו תסנכל היריעלו! וסנ אנ עגרל דחא חוכשל תא לכ המ ;םתעמשש המ חמישש םכתא המו זיגרהש .םכתא שער י ,תוריחבה הירטסיהה ,ןודזהו האנקה האנשהו — רבכ .ונירוחאמ ,טקשב ,שפנ־תוולשב ,בל־ץמואב תעד־לוקישב ןובנ — ובשיח לע דיתע ונריע רחסמב ,היישעתבו ךוניחב ,טרופסבו תורייתב ;חותיפבו ובשיח לע שיאה ותוכזבש התיה הינתנ הנינפל ןיב ,םירעה היפהפיל הזילע ,תנאוסו תאלמ רוא .םייחו ובשיח לע דבוע ימע־ןב הנבש ,חתיפו ונאיבהו דע .םולה ובשיח לע ןוטלש ביצי רטשמו ,ימואל־יחרזא ןתנש הינתנל לכ המ שיש הל םויה! םא ךכ ,ובשחת תוניצרב ,הוולשבו ועיגת םכילאמ םכמצעמו הנקסמל תינויגהה הטושפה הנוכנהו: ימ השעש דע םויה תורמל) לכ םילושכמה (תוצמשההו אוה ךישמי השעיו םג רחמ םגו .םייתרחמ ימ הכזש ןומיאב רוביצה לכ ,םינשה לבקי תא ןומיאה אלמה םג ,רחמ ריעהו הינתנ חרפת ,גשגשתו לדגת חתפתתו וננעמל ןעמלו רודה .ריעצה קתפה ךלש יפלקב אוה .לח םיש קתפ לח הפטעמב ןעמל הינתנ !הפיה .ר״אא לכ לוק לכו ריצ ימעדבל - שאר !ריעה ב ן ־ ע מ > ןימאמ יחרזאב הינתנ ! .ע .הנח־יבא לכ תוחטבה ךרעמה ןה קר אברוע חרפ __________________________ עבצה לח דנחמ רוטארטסינימדאו םינפ תושדח תמישרב ל״חג ,הייריעל לבא םינפ תועודי .הינתנב ןב 32 היה רשאכ הנמתה להנמכ הקלחמה ךוניחל תוברתלו לש ,היריעה זאמו ןגריא תא הדובעה לש הקלחמה הלודגה רתויב ,היריעב תשמשמה המגוד לש ,רדס ,תוירופ תוליעי םיגשיהו גודלתומ .תפומלו ר״ד ןילביר ,״רבצ״ה ןב ,םילשורי הכז ןמזב רצק הדהאל הכרעהלו לש תואמ ,םיכנחמה ,םירומה תוננגה ועוידב הקלחמה ריעב לכמ ,םימרזה לוםיחבש יפמ ישאר ךוניחה .הנידמב רשוכב ותדובע תוימאנידבו ,ולש ־ב ר״ד רשא ןילביר ויתוכילה תואנה ותלכשהבו תידוהיה ,תיללכהו וימואנב םינייוצמה ותריציבו תיתורפסה תילהנימהו — שמיש למס לכל תואמ ויריכמ .וידידיו ויתויוחילש תויכוניחה תוצופתל ונקיה ול םש לש ,ךנחמ ןגראמ רפוסו .הלועמ ותסינכ היריעל יאדוב םורתת תמרזהל םד שדח תחפהלו חור הננער תצעומב .ריעה ויתונורשכ םיינוגריאה םייתרבחהו — םידיתע ףיסוהל לועיל ןונגנמה ינוריעה חותיפלו ,ךוניחה ,תוברתה טרופסה תונמאהו םירגובמל .רעונלו וכרדב השדחה הבושחהו ייחב רוביצה תלהנהבו ריעה ונא םילחאמ ר״דל ןילביר תוכרב .תוחלצהו