Unirea, iulie 1971 (Anul 4, nr. 1043-1069)

1971-07-31 / nr. 1069

t ANUL IV, NR. 10691 SÎMBATĂ, 31 IULIE 1971 4 PAGINI, 30 BANI ANALIZĂ PROFUNDĂ. PĂTRUNSĂ DE SPIRITUL RĂSPUNDERII ȘI COMPETENȚEI MUNCITOREȘTI Adunarea generală a salariaților de la Fabrica de produse refractare din municipiul Alba Iulia — cea mai mare și mai modernă unitate de acest fel din țară — s-a desfășurat pe fondul unei susținute angajări din partea fiecărui membru al colectivului de muncitori de aici pentru traducerea în viață a mărețului program elaborat de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, în vederea îmbunătățirii activității politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid și a tuturor oamenilor muncii. La adunare a participat tovarășul GEORGE HOMOȘTEAN, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Așa cum au subliniat în cuvîntul lor mai mulți vorbitori, printre care Aurel Sine, Chirilă Truță, Traian Cîmpan, Alexandru Tripșa, Petru Constantinescu, Mircea Enășel și Ioan Rusu, darea de seamă prezentată de inginerul Ioan Cosma, directorul fabricii, a analizat cu profunzime, în mod critic și autocritic, problemele majore ale unității, modul cum a muncit comitetul de direcție pentru prevenirea și lichidarea unor deficiențe și aplicarea unor măsuri eficiente care să ducă la îmbunătățirea activității de producție. De fapt, ca urmare a interesului comitetului de direcție, a întregului colectiv de muncă, în frunte cu comuniștii, sub îndrumarea și conducerea organelor și organizațiilor de partid, salariații de la Fabrica „Refractara“ au reușit să încheie primul semestru din an cu rezultate de seamă: planul producției globale și producției marfă a fost depășit cu peste 10 milioane lei, al producției marfă vîndută și încasată cu circa 9 milioane lei, al producției de cărămizi cu 223 tone, productivitatea muncii sporind cu 13,2 la sută. Animați de sentimentul ridicării întregii activități economice pe noi trepte, salariații prezenți la adunarea generală au analizat — în spiritul recentei expuneri a tovarășului Nicolae Ceaușescu — o diversitate de aspecte negative, făcând totodată numeroase propuneri de îmbunătățire a realizărilor. Una din problemele viu dezbătute a fost cea privind asigurarea la fiecare loc de muncă a unor condiții optime îndeplinirii sarcinilor de plan. Legat de acest aspect, mai mulți vorbitori au criticat în cuvîntul lor slaba preocupare a comitetului de direcție, a unor șefi de secție, maiștri și muncitori pentru întreținerea și exploatarea corespunzătoare a utilajelor și agregatelor. „Intr-adevăr în primul semestru am obținut rezultate bune — spunea tovarășul Truță Chirilă. Dacă analizăm însă în mod critic și autocritic, principial, așa cum ne învață partidul, rezervele de care am dispus, ajungem la concluzia că nu ne-am făcut pe deplin datoria. In primul semestru s-au înregistrat peste 56 000 ore nefuncționale la utilajele de bază, din cauza lipsei pieselor de schimb, întreținerii și reparațiilor necorespunzătoare. Unele Utilaje stau nefolosite din motive minore, de neglijat. Bunăoară, un concasor nu funcționează pentru că îi lipsește 1 kg de vaselină, o instalație nu este utilizată cum trebuie din lipsa unui șurub pentru flanșă etc . .. Cu toții, noi muncitorii, maiștrii, vedem aceste deficiențe, dar așteptăm ca alții să le remedieze. Mă întreb: unde-i nivelul nostru de conștiință socialistă? Cred, tovarăși, că în lumina recentelor documente de partid unii dintre noi trebuie, să ne revizuim atitudinea față de muncă, să dăm dovadă de mai multă conștiință și combativitate revoluționară în lichidarea lipsurilor, să ne facem cum se cuvine, cum ne cere partidul, datoria.“ Alți vorbitori, printre care Mircea Enășel, Aurel Sine, Ion Moise și Maria Trifu au subliniat, în cuvîntul lor, necesitatea luării unor măsuri operative pentru respectarea tehnologiilor de fabricație, creșterea exigenței în executarea întreținerii și reparațiilor la mașini și agregate, întărirea disciplinei, creșterea rolului maiștrilor în producție. Din dezbateri s-a desprins, deasemenea, faptul că la Fabrica de produse refractare din Alba Iulia maiștrii, principalii factori în conducerea și organizarea producției, nu-și cunosc pe deplin atribuțiile. Altfel, cum se explică faptul că unele utilaje, cum sunt granulatoarele, de pildă, au funcționat uneori în gol? Au fost și zile cînd datorită întreținerii nejudicioase sau, alteori, nerespectării graficelor de recuperări, o parte din mașini, în special prese, au trebuit să stea neutilizate, secția respectivă nedispunind de necesarul de mecanici. De asemenea, s-au întîlnit cazuri cînd unii maiștri nu au respectat programul de revizii sau alții nu s-au preocupat îndeajuns de prevenirea și scurtarea timpului de staționare a mașinilor și utilajelor. La secția a II-a, de exemplu, echipele conduse de maistrul Riplean nu au respectat programul de revizii din care cauză la amestecătoare s-au înregistrat multe stagnări și bineînțeles foarte multe ore de nefuncționare. Mai pot fi date și alte exemple de acest fel. Față de toate aceste abateri, în cadrul adunării generale, s-a luat o poziție fermă. Vorbitorii au criticat concret, în spiritul înaltei principialități comuniste, toate deficiențele și pe cei care se fac vinovați arătînd că, sub îndrumarea organizației de partid, sunt hotărîți să obțină în viitor succese mai de seamă în realizarea sarcinilor de plan. Participanții la adunarea generală a salariaților au trimis o însuflețitoare telegramă Comitetului Central al P. C. R., tovarășului Nicolae Ceaușescu, în care își exprimă adeziunea și atașamentul față de documentele de o excepțională valoare teoretică și practică cu privire la educarea comunistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, și se angajează să nu precupețească nici un efort pentru traducerea în viață a politicii partidului și statului nostru, să-și intensifice preocuparea pentru ridicarea pe o treaptă superioară a nivelului calitativ al întregii activități economice, să facă totul pentru a realiza suplimentar pe semestrul II a.c. produse refractare în valoare de 10 milioane lei. In încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul GEORGE HOMOȘTEAN. Vorbitorul a apreciat modul în care a fost pregătită adunarea generală a salariaților, cum a decurs întreaga dezbatere, competența și înaltul spirit de exigență și combativitate în abordarea problemelor ce frămîntă colectivul fabricii. Toate acestea dovedesc faptul că salariații unității și-au însușit, prețioasele, indicații cuprinse în Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative sunt hotărîți să lupte pentru traniducerea lor in viață. Tovarășul George Homoștean a apreciat, de asemenea, efortul depus de către comuniști, de întregul colectiv de muncă, pentru realizarea indicatorilor de plan. In continuare vorbitorul a făcut o scurtă prezentare a rezultatelor obținute pe ansamblul industriei județului, subliniind că sporul de producție realizat in perioada care a trecut din acest an a fost obținut în cea mai mare parte pe seama creșterii productivității muncii. In legătură cu aceasta a arătat că la Fabrica de produse refractare din Alba Iulia nu a existat suficientă preocupare pentru sporirea în mod mai substanțial a acestui indicator de bază. In secțiile de bază se înregistrează încă multe stagnări, staționări de utilaje, din cauza întreținerii, reparațiilor și exploatării necorespunzătoare. De asemenea, s-au făcut simțite o serie de deficiențe în organizarea judicioasă a muncii în respectarea tehnologiilor de fabricație, aprovizionarea tehnico-materială și utilizarea fondului de timp. Față de această situație, tovarășul George Homoștean a arătat că este necesar să se ia de urgență măsuri eficiente. Atît comitetul de partid, sindicat și U.T.C., cit și comitetul de direcție, trebuie să dovedească un interes mai mare în ridicarea conștiinței și responsabilității fiecărui salariat, pentru crearea unor condiții optime de muncă în toate secțiile și întărirea rolului maistrului în producție. Se impun — a spus vorbitorul — acțiuni mai hotărîte menite să ducă la întărirea ordinei și disciplinei în fiecare compartiment și loc de muncă și să se creeze o puternică opinie de masă împotriva a tot ceea ce este negativ și dăunează activității întreprinderii. Tovarășul George Homoștean a apreciat că Fabrica „Refractara“ din Alba Iulia dispune de suficiente rezerve interne pentru dezvoltarea întregii activității, dar aceste rezerve nu au fost încă valorificate în mod judicios. Referindu-se la acest lucru, a arătat că în schimburile II și III nu se acordă o asistență tehnică corespunzătoare, ceea ce face, uneori, ca procesele tehnologice să nu se respecte, iar fondul de timp, mașinile și utilajele să nu se folosească din plin. Aceste lipsuri trebuie înlăturate operativ de către comitetul de direcție, sub îndrumarea comitetuluide partid, prin măsuri eficiente. In continuare tovarășul George Homoștean a dat indicații cu privire la intensificarea preocupării tuturor factorilor cu munci de răspundere pentru calificarea, realizarea și perfecționarea calificării profesionale, pentru lărgirea și extinderea acțiunii de autoutilare. In încheiere, în numele biroului Comitetului județean de partid, vorbitorul și-a exprimat încrederea că salariații acestei unități nu vor precupeți nici un efort pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan pe anul curent și pregătirea condițiilor necesare îndeplinirii planului pe anul viitor. L. DEMETER Adunări generale ale salariaților DE CE LIPSEȘTE INIȚIATIVA CETĂȚENEASCĂ IN REZOLVAREA PROBLEMELOR EDILITAR-GOSPODĂRERI ALE MUNICIPIULUI ? Știam mai de multă vreme că, pe una din străzile municipiului Alba Iulia există un podeț care, ori de câte ori plouă, dă de lucru și bătaie de cap cetățenilor, ce locuiesc în vecinătatea lui, umplîndu-le curțile și gospodăriile de apă. „Cazul“, pentru că din podețul cu pricina s-a făcut între timp un caz, a devenit subiectul de discuție al deputatului sau al cetățenilor întruniți în diverse ședințe ce dezbateau probleme de gospodărire și înfrumusețare a străzilor. Din propuneri și soluții prezentate de unii și de alții se întrevedea posibilitatea rezolvării acestui „caz“. Ce s-a întîmplat după acceptarea acestora? — Tot așa ca și atunci, îmi spune cineva de pe strada cu pricina. Ancheta zilei. Nu știu ce fac cei de la consiliul popular, nu au un inginer să vină aici să rezolve... Intervenția interlocutorului nostru este simptomatică în privințamodului în care unii cetățeni, înțeleg astăzi raporturile dintre ei și consiliul popular, raportul dintre obligațiile pe care le are unul și celălalt in activitatea de gospodărire a orașului. Nici mai mult nici mai puțin, pentru desfundarea unui șanț, a unui podeț, cetățenii solicită asistența, uneori chiar intervenția efectivă a unui specialist! Pe o altă stradă, Mărăști, o situație similară, un podeț înfundat împiedică apa de pe un șanț să se scurgă, băltind de mai multă vreme, răspîndind în jur un miros Ileana DINICA (Continuare în pag. a IlI-a) • Brigada tovarășului Petru Moldovan, de la atelierul „confecții metalice“, al U.P.S. Ocna Mureș, la lucru. Fabrica de porțelan-menaj Alba Iulia. Modernele mese rotative din hala de turnare ușurează munca lucrătorilor. Consfătuire Comitetul orășenesc de partid Zlatna a organizat ieri o consfătuire cu responsabilii colectivelor de agitatori din întreprinderile și instituțiile în localitate. S-a dezbătut aflate cu acest prilej „Rolul agitatorului în desfășurarea muncii politice de la om la om, în lumina Expunerii tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative“. Numeroși participanți la consfătuire au pus întrebări la care au primit răspunsuri, îndeosebi referitoare la metodologia muncii cu oamenii, la unele acțiuni eficiente care se întreprind de către organizațiile de partid, cu agitatorii, pentru aplicarea programului de îmbunătățire a activității de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii. MOBILIZARE MAXIMA LA RECOLTAREA GRIULUI 1 ALTE UNITATI AU ÎN Pe zi ce trece, tot mai multe unități agricole cooperatiste din județul nostru raportează, cu justificată satisfacție, încheierea cu succes a uneia dintre cele mai importante lucrări ale anului — recoltarea griului. Printre acestea se numără și cooperativele agricole de producție din Galda de Jos, Benic, Tătîrlaua, Aiud II, Războieni, Cisteiul de Mureș, Aiud I, Lopadea Nouă, Lunca Mureș, Rădești, Unirea, Colibi și altele, unde campania de recoltări s-a bucurat de întreaga atenție din partea organelor și organizațiilor de partid, a consiliilor populare comunale, a conducerilor de unități și specialiștilor. Munca politică dusă de la om la om, mobilizarea tuturor forțelor existentă, folosirea eficientă a timpului prielnic de lucru și a mijloacelor existente sunt numai cițiva din factorii ce au permis obținerea acestor succese. La C.A.P. Galda de Jos, bunăoară, recolta de grîu de pe cele 400 ha însămînțate a fost strînsă de pe cîmp și depozitată cu grijă înainte de termenul prevăzut. Pentru ca recoltarea să decurgă în cele mai bune condițiuni, consiliul de conducere al unității, la indicația comitetului comunal de partid, a constituit echipe permanente de cooperatori pentru transportul și deservirea combinelor eliminînduse, astfel, timpii morți. De asemenea, un mare accent s-a pus aici pe aprovizionarea cu saci a combinelor și înlăturarea operativă a defecțiunilor tehnice a mașinilor agricole.Un sprijin prețios a primit unitatea din partea secției de mecanizare condusă de Gligor Giurgiu, mecanizatorii de aici, dintre care îi amintim pe Francisc Szilaghy, Vasile Tibori, Vasile Micu și Vasile Potintea, dînd dovadă de multă hărnicie și conștiinciozitate. Cooperatorii din Galda de Jos au motive de satisfacție și pentru producțiile medii realizate la hectar: 3 000 kg față de 2 500 kg planificate. Acest surplus de recoltă le-a permis să-și achite integral toate obligațiile față de stat și să-și suplimenteze contractul cu încă 3 vagoane de grîu, cantitate care a fost, deja, transportată în bazele de recepție. Vecini cu ei, cooperatorii și mecanizatorii din Benic și-au înscris de asemenea numele printre fruntașii județului. In cursul zilei de ieri, 30 iulie, mecanizatorii Ion Topor, Mihai Tordan, Ion Bălaș și Aurel Buruiană, din secția S.M.A. condusă de Ion Chirilă, recoltau cu combinele, în tarlaua „Poieni", ultimele suprafețe de grîu din cele 235 ha însămînțate. Inginerul șef al cooperativei, Mircea Goia, avea numai cuvinte de laudă la adresa mecanizatorilor care, ne spunea dînsul, au lucrat in lanurile de grîu zilnic, de dimineața și pînă la căderea întunericului. Conducerea unității, membrii cooperatori din Benic, merită felicitați pentru modul cum au organizat și desfășurat lucrările din campania agricolă de vară din acest an, pentru grija ce o manifestă pentru depozitarea în cele mai bune condițiuni a recoltei. Întreaga producție de grîu rezultată (cite 2 200 kg la ha), este selectată, ferindu-se, astfel, de eventualele deprecieri. Gh. IERCEA LA C.A.P. BUCERDEA GRÎNOASĂ Un ritm care nu mulțumește pe nimeni Intr-un număr însemnat de cooperative agricole de producție din județul nostru campania de recoltare se află pe terminate. Această situație oglindește în primul rînd eficiența muncii politico-ideologice desfășurate cu răspundere și consecvență de către organele și organizațiile de partid, care au reușit să antreneze la aceste lucrări un număr însemnat,de cooperatori, să organizeze munca în așa fel incit fiecare ceas al zilei să fie dedicat în întregime recoltării în timpul optim a cerealelor. Există însă și cooperative agricole de producție ca de exemplu, C.A.P. Bucerdea Grînoasă unde, deși în prima etapă a campaniei s-a înregistrat un ritm de muncă corespunzător, pe parcurs acesta s-a încetinit, creîndu-se, astfel, rămâneri în urmă cu totul nejustificate. Cu tot optimismul neîntemeiat al tovarășului Mihai Belea, inginerul șef al cooperativei, care se arăta satisfăcut de cit s-a făcut, totuși nu ne declarăm mulțumiți cu stadiul în care se află recoltatul griului. Pînă ieri, din cele 600 ha cu grîu erau recoltate doar 325, din care 103 ha manual. Intradevăr, se poate observa că prezența în cîmp a cooperatorilor la Noumm recoltatul manual a fost bună. Dar, pe cînd ei au reușit să strîngă grîul de pe o suprafață destul de însemnată, cele 8 combine recoltează zilnic cantități destul de scăzute. Pe lingă defecțiunile care apar zi de zi cînd la o combină, cînd la alta, se ivesc și situații generate de aprovizionarea defectuoasă cu piese de schimb. Este nefiresc ca o combină să stea nefolosită aproape o zi din lipsa unei simple curele de ventilator. De asemenea, se pierde timp prețios și prin deplasarea combinelor dintr-un lan în altul, pe o distanță destul de mare. Aceste deplasări sunt făcute cu destule dificultăți, deoarece abia acum conducerea cooperativei a constatat că prin diferite locuri trebuie făcute șanțuri de desecare. Lucrul acesta dezvăluie lipsa de prevedere preocuparea consiliului de construcere al cooperativei cit și Consiliului popular Crăciunelul de Jos, care trebuiau să organizeze din timp astfel de acțiuni și nu acum, cînd grîul se scutură în lanuri, iar combinele stau și așteaptă ca drumul să fie amenajat. Serioase rămîneri în urmă s-au înregistrat și în ceea ce privește eliberarea de paie a terenurilor pentru a se putea efectua arăturile de vară. Aceste realități dovedesc că comitetul comunal de partid (secretar tovarășul Aurel Ciumbrudean) nu a manifestat suficientă preocupare în ceea ce privește controlul asupra modului în care ceilalți factori de răspundere de la nivelul comunei (consiliile de conducere ale cooperativelor, consiliul popular, comitetul comunal U.T.C., conducerea S.M.A. din localitate) își îndeplinesc sarcinile ce le revin în această campanie. Trebuie ca biroul comitetului comunal de partid să dovedească o atitudine fermă și combativă împotriva acelora care continuă să manifeste lipsă de inițiativă și spirit organizatoric în activitatea lor, mai ales în această perioadă. De asemenea, participarea muncă a cooperatorilor din Bucerladea Grînoasă n-a fost destul de concludentă, rămînerile în urmă amintite dovedind că în această problemă mai sunt multe de făcut! Spunem acest lucru deoarece în ziua vizitei noastre, pe ulițele satului am văzut mulți oameni a căror prezență ar fi fost mult mai Horea SANDU NOMENCLATORUL COMPLEXULUI PENTRU INDUSTRIALIZAREA LEMNULUI BLAJ s-a mărit de la începutul anului și pînă în prezent cu cîteva produse noi deosebit de apreciate. Este vorba despre asimilarea a 6 tipuri de garnituri de mobilier și alte tipuri piese separate de mobilier , cu funcționalități multiple. Toate produsele se disting printr-un grad înalt de finisaj și calitate superioară. Cînd vom vedea noile produse de mobilier în magazinele de specialitate? STADIONUL „UNIREA“ DIN ALBA IULIA va fi mîine după amiază, gazda unor atractive spectacole sportive și artistice. Intre orele 17—18.15, aici se va desfășura meciul de fotbal dintre foștii fotbaliști (olds boy — peste 35 ani) ai formațiilor „Unirea“—„C.F.R.“ din Alba Iulia, iar de la ora 18.30, meciul feminin de fotbal Unirea Tricolor—Rapid București. Cu începere de la ora 20, pe stadion va avea loc un concert extraordinar de muzică populară,la care își dă concursul cunoscutul solist Petre Săbădeanu. PENTRU MUNCITORII FORESTIERI DIN PARCHETELE ȘI EXPLOATĂRILE aparținînd U.E.I.S. Sebeș au fost construite și date în folosință în acest an, pînă în prezent, 15 cabane noi. UNITĂȚILE AMĂNUNTUL DE DESFACERE CU A MĂRFURILOR LA SATE, aparținînd cooperației de consum din județ, au sporit anul acesta prin construirea și darea în folosință a 7 noi microcomplexe și magazine, între care cele de la Daia Română, Blandiana, Șibot, Roșia Montană, Șona. Concomitent, rețeaua de alimentație publică a fost completată cu alte 35 unități. In prezent, se află în diferite stadii de construcție și reamenajare campingul de la Șibot, magazinele sătești de la Micești, Șeușa, Biia, Lunca Tîrnavei și altele. RECENT, IN ORAȘUL SEBEȘ, •s-a desfășurat concursul „Să ixi cunoaștem melodia și interpretul“ care s-a bucurat de aderență în rîndul tînărului public spectator. Tot pe linia manifestărilor culturale pentru tineret, mîine începe la Ocna Mureș faza orășenească a popularului concurs ’’Cadențe tinerești“ în cadrul căruia vor evolua formații de muzică ușoară și tineri interpreți din întreprinderile și instituțiile orașului. IN TIMP CE ELEVII SE AFLA IN VACANTA, în școli, prin grija gospodarilor, se efectuează intense lucrări de zugrăvire și reparare a mobilierului. De la Gîrbova de Sebeș, tovarășul Constantin Panait, secretarul comitetului comunal de partid, ne comunică faptul că aici au fost terminate lucrările respective cu mult înainte de ermenii stabilit. NUMĂRUL SECȚIILOR INDUSTRIALE ȘI PRESTATOARE DE SERVICII, aparținînd cooperației de consum, din județul nostru, a crescut în timpul trecut din acest an cu încă 98, ajungînd, astfel, la 603. Așa s-a erbat posibilitatea dezvoltării producției de mică serie în ramurile confecții de bumbac, tricotaje, articole din lemn și altele, satisfăcîndu-se mai deplin cererile populației. O dovadă este și faptul că planul la zi al producției-marfă și al prestărilor de servicii a fost depășit cu peste 10 milioane lei. . • DE LA OFICIUL JUDEȚEAN DE TURISM Alba, suntem informați că s-au organizat o serie de excursii în țară, cu caracter de agrement și informare, între zilele de 21 și 24 august. Vor fi vizitate în cadrul fiecărui traseu în parte monumentele istorice din nordul Moldovei, nordul Olteniei,, Brașovul și Poiana Brașovului, și în fine o ultimă excursie cu traseul Alba Iulia—Cluj—Oradea Băile Felix și retur, cu staționare de 3 zile la băile Felix. REȚEAUA BRUTĂRIILOR SĂTEȘTI, aparținînd cooperației de consum din județ, a ajuns la 22 unități, prin darea în folosință a brutăriilor de la Roșia de Secaș și Săsciori. Peste puțină vreme vor intra în funcțiune noile brutării din satele Avram Iancu, Sincel, Stremț și Șugag, ale căror lucrări de construcție se află într-o fază avansată. INCEPIND DE IERI, 30 IULIE A.C., IN JUDEȚUL ALBA SE AFLA IN TURNEU CIRCUL CEHOSLOVAC „PRAGA“. Primele spectacole au început în orașul Cugir, și continuă pînă la 1 august a.c., apoi în municipiul Alba Iulia între 2—4 august, iar la Aiud între 5—6 august. Programul cuprinde numere interesante și variate. NOUTĂȚI DE ULTIMĂ ORA