Universul, ianuarie 1887 (Anul 4, nr. 1-28)

1887-01-28 / nr. 25

Anul IV.—No. 25. 5 Bani în Capitală.—10 Bani în Județe. Miercuri, 28 ianuare (9 Februare) 1887 APARE CU TOATE ZILELE LA 7 ORELIMINEAȚA REDACȚIA Și ADMINISTRAȚIA ____BUCUREȘTI, STRADA BREZOIANU. 19. IN CAPITALĂ I IN JUDEȚE Pe 1 an. . . . 20 Lei Pe 1 an. . . . 24 Lei Pe 6 luni ... 10 „ Pe 6 luni ... 12 „ Pe 3 luni . . . 5 „ JP ® 3 luni ... 6 „ ANUNȚURILE, INSERȚIILE și RECLAMELE SE PRIMESC NUMAI LA OFICIUL DE PUBLICITATE „ROMANIA“ București, strada Academiei, 18. București 27 Ianuare Avem multe cuvinte se ne plângem de serviciul nostru poștal, mai ales întru ce privește expediția ziarelor. Abonații noștri de la țară nu primesc ziarele decât ca o raritate, din joi în Paști. Am reclamat atâta—și tóte ziarele au făcut atâta cereri în astă privință—încât s’a dovedit că poșta pare cu desăvârșireotărîta de a nu aduce nici o îndreptare acestui rol. Cu tóte că lucrurile n’ar trebui să mergă așa. Poșta, care primește plată și-și ia sarcina de a trimite ziarele și prin comunele rurale, ar putea fi făcută materialmente răspunzătore pentru acesta daună însemnată pe care o face tuturor gazetelor—afară pate de cele favorite.* * * Dar, pe lângă acesta, de la un timp íncace și în orașe especiarea, a foiei nóstre cel puțin, se face cu cea mai mare ingligență, ca să nu zicem cu intensionată rea voință. " " ista un simplu tipic, care face evidentă acesta intenție. Corespondentul nostru din Giurgiu — fi Giurgiu! nu e, slavă Domnului ! la 100 kilometri departe de Burești — ne scrie că pachetul de ziare ale nóstre cu no. 16 l-a primit după 5 zile, după ce s’a primblat pe la Turnu Măgurele." No. 21 nu l’a primit încă pate că face o primblare igienică pe la Dorohoi... * * * Și cazul nu e izolat. La Craiova s’a întâmplat de multe ori același lucru, și mai în fiecare oraș câte o dată sau de de ori. Lesne e de înțeles că un ziar care sosește la destinație după 46 zile nu mai póte fi vândut. Administrația ziarului suferă, cititori de asemene, cu tote că taxa de transport ce se plătește la noi e mai mare decât în orice altă țară. Abonații primesc fata și mai neregulat. * * * Altă invenție s’a făcut la biroul de espediție al oficiului central București ca să se împiedice și mai mult espediarea ziarului nostru și desigur și a altor ziare. Sunt două cosuri la poștă. Afara, cesornicul e pus la ora drumului de fier, iar înăuntru e dat cu o jumătate de oră înainte , tocmai cum fac școala la scala, ca să scape mai repede din clasă. Astfel, ziarul nostru, care sosește totdeauna la timp, cu un sfert deces, sau chiar mai mult, nainte de ora reglementară, e refuzat. Și ne trebuie o nouă cheltuială și o nouă pierdere de vreme, ca să ducem pachetele de ziare la gară. Sunt și alte neajunsuri mai mici. Dese încurcături de ziare, cari merg mereu la alții în loc de a merge la cine se cuvine se merge... Se gândește ore d. director al poștelor să puie capăt acestor neregularitâți, prin care suntem... frustrați materialmente și pierdem dintre cititorii noștri, cari unii își închipuiesc că noi nu trimitem regulat fața ? * * * Primim chiar în acest moment, o scrisore de la corespondentul nostru din Casa Rotschild, din Frankfurt-pe-Mein (vezi pag. 3) Giurgiu, care ne spune ca pachetul nostru de ziare cu No. 21 , a sosit în sfîrșit, după ce s’a preumblat pe la Călărași. Frumos!.... Citiți pe pag. 4a costul abonamentului la „Universul“ și premiurile ce acordăm abonaților DIN AUSTRIA (Corespondența particulară a „Universului”) 21 ianuare Opinia publică tot pesimistă.Situația e considerata aci și acum tot atât de gravă ca și mai nainte. După cum v’am comunicat, opinia publică în capitala nostră crede că înarmările Austriei au fost provocate de un avis venit din Berlin, Germania, neputându-se asigura de neutralitatea Rusiei în caz de resboiu cu Francia, ar fi cerut Austriei să se pregătască de resboiu. Persone în poziție de a cunoște adevărul susțin acesta părere. Cancelarul și partidul militar.— Negreșit, acesta ar implica intenția Germaniei de a provoca cu orce preț un resboiu cu Francia, dar noi nu ni-l putem explica după declarațiile d-lui de Bismarck, declarații pe cari nimeni nu i le cerea. Suntem mai dispuși să vedem în tote atacurile ziarelor germane o colosală reclamă electorală. Ni se răspunde însă : Partidul militar german, cu d nil Motke și Waldersee în frunte, cred că a sosit momentul de a provoca o ultimă luptă cu Franța, cu ceva șanse de succes, căci mai târziu ar fi prea târziu. Și astfel s’ar explica agitația ce se face în tota Germania ; scopul partidului militar ar fi ca curentul răsboinic să se manifeste într’un chip neîndoit, cu tote declarațiile pacinice ale dlui de Bismarck. Răsboiul hotărît de două luni.— Am aflat că guvernul nostru a avut cunoștință de ideile ce domnesc în capitala germană, de când cu călătoria prințului regent al Bavariei la Berlin, acum două luni. Atunci împăratul Wilhelm a mărturisit aliatului său că situația e primejdiasa. împăratul Austriei, ale cărui legături de rudenie cu prințul Luitpold sunt cunoscute, a avut cunoștință de ce se pregătea, de îndată ce acesta din urmă s-a reîntors la München.. Pe la 1 Decembre, împăratul Frantz Iosef convocă un consiliu militar estraordinar și recomandă generalilor să pună armata pe picior de resboie până la primăvara. Vă aduceți aminte că tocmai pe timpul acela prințul Leopold de Hohenzollern, care făcea o visita regelui Carol I în capitala d-vestra, vă dusese o impresie din cele mai pesimiste asupra situației. Pregătirile.— Din acel moment au început pregătirile Austriei. De atunci ele s’au urmat necontenit, și cea din urmă știre,—după acea cu landsturmul, cu convocarea delegațiilor pentru votări de noi credite și altele pe cari le cunoșteți din telegrame,—este și acesta, cu care ’mi încheia scrisorea de astăzi: medicii militari din reservă au primit ordinul să stea gata în arsenale, cari s’au umput literalmente cu lucrători. Precum vedeți pesimismul opiniei publice de la noi se justifică pe totă ziua. Habs. Corespondenta Telegrafică C Serviciul particular al „ Universului Alte asigurări pe cinlee Berlin, 27 ianuare. Se asigură că țarul Alexandru și d. Giers au cerut împăratului Wilhelm și d-lui Bismark esplicații asupra atitudinei Germaniei față cu Francia. Răspunsul a fost că Germania nu se gândește să atace republica. Berlin, 25 ianuare. Ambasadorul francez Herbette a declarat, la ministerul nostru de externe, că știrile despre concentrări de trupe franceze la graniță nu sunt întemeiate și că baracele se construesc numai ca măsură igienică. Boulanger și nemții Berlin, 25 ianuare. „Kreuzzeitung“ anunța din Paris că cunoscutul articol al ziarului „Post“ în contra generalului Boulanger, a întărit situația acestuia din urmă. Boulanger are pe partea lui nu numai masele, ci și pe toți adevărații patrioți francezi. Negocierile din Costantinopol Costantinopol, 25 lanuare. Intervenirea ambasadorilor puterilor în negocierile dintre Parta și Bulgariae mărginesc până acum la convorbiri separate între representantul Rusiei și cel al puterilor. O conferință a tuturor ambasadorilor nu s’a hotârît până acum. Diaposițiunile Rusiei par pacinice. Răspunsul Vizirului Sofia, 25 ianuare. Ziarul „Svoboda“ publică răspunsul vizirului la propunerile lui Zancov. Vizirul crede că nu e nevoie ca regența bulgară să demisioneze numai decât ar fi bine ca în minister să se dea două portofolii membrilor din opoziție ; în tot cazul ministerul de răsboiu trebue să fie condus de un bulgar și ar fi de dorit ca să rămână actualul ministru, Nicolaief; asupra candidaturei prințului de Mingrelia nici Turcia nici Rusia nu insistă asupra celorlalte propuneri ale lui Zancof, vizirul r*ii aa> nrnnnnfS. nftnt.ml P.SÍ P.rflfhft P,2. ftlft A-