Universul, mai 1887 (Anul 4, nr. 111-138)

1887-05-01 / nr. 111

Universul No. 111, era pe urmă. Weissman, scăpat din mâinile servitorului scoae fără veste un cuțit și -l împlântă în inima proprietarului carfenelei. Acesta căzu cu un singur strigăt teribil. Era mort. Frații Weissman fură duși la poliție. Nenorocitul Theriot lasă o văduvă și două fete orfane. Noutâți Hazlii Un biet cântăreț care credea că are un glas teribil se prezintă într’o zi la directorul operei; deși era îmbrăcat forte reu și mai cu semă ghetele îl cădeau din piciore de lupte, directorul îl primi. — Aș dori să mă angajez la d-vbstră, îi zice cântărețul cum intră.—Și după ce scote câteva note din piept, din gât, din cap. — Vedeți că am o voce cu care pot să fac tot ce vreau. Ce ziceți ? Directorul, uitânduse la piciorele lui : — Crezi că poți să faci din vocea d-tale tot ce vrei ? Atunci te sfătuiesc să ți faci din ea o pereche de ghete. Ilustrația nostră Donatello, după numele lui adevărat . Donato di Nicollo di Betto Bardi este unul din cei mai mari sculptori din vârsta de mijloc. Născut la anul 1387 la Fiorența, el a trăit tocmai pe vremea,—cea mai frumosă pate din istoria artelor,a Medicilor. Lucrările lui se admiră și azi pri diferite biserici și în museul din Fiorența. In anul acesta, artiștii italieni au aranjat o frumosă serbare pentru aniversarea a 500-ea a acestui mare artist, care multă vreme a servit de model urmașilor sei, și mai servește și astăzi. Donatello a murit la 1466; mormântul seu se află în San Lorenzo în Florența, alăturea cu al amicului și protectorului său Cosimo de Medici. — 3 ȘTIRI Joi. Comuna București a fost autorizată să cumpere cu prețul de lei 6000 locul situat în strada Văcărești No. 66 proprietatea d-lui Sf. Gheorghiadi spre a servi la deschiderea stradei din jurul pieței Radu-Vodă. i Azi, joi, a apărut No. 9 din revista Hoțul —15 bani numărul. Numărul 10 va apare Duminecă diminăța. i Procesul „Luptei“ s'a terminat afără. După ce tribunalul a respins și a treia escepție, ridicată de d. Blaremberg pe motivul că articolul „Omul periculos“ conținând ațîțare la reacția trebue judecat de jurați, s’a trecut la judecarea fondului. Rechizitoriul procurorului dă naștere la mai multe protestări, din cauză că d. procuror, găsește de cuviință se vorbască de articole din „Lupta“ asupra cărora tribunalul nu e chemat să judece.—D. G. Panu se apără singur, d sa caută să dovedeaca, într’un lung discurs că roü se califică cuvintele din articolul „Omul periculos“ ca ofense la adresa personei regelui , ele sunt cel mult un atac la rege. D-sa își termină apărarea cu cuvintele : „Se pare că trenând cineva printr’un culuar strîmt să ’și mânjească cotul de var, se pare ca eu în misia de ziarist să mă fi lovit de vr’un articol din codul penal, dar sunt mulțumit că sunt convins că mi am făcut datoria în conștiință, cum trebuia să ’mi fac“. După replica procurorului și a apărărei (d. Fleva), desbaterile se închid la ora 1 și tribunalul pronunță urmatorea sentință: „Tribunalul, pentru motivele cari se vor vedea, respinge opoziția ca nefundată.“ D. Panu rămâne deci, până acum, condamnat la 2 ani inchisose și 5000 lei amendă. D-sa va face apel. .. , i Ministerul s’a complectat însfîrșit prin intrarea d-lor Aurelian și Gheorghian în cabinet. Remaniarea s’a făcut în chipul următor: D. I. Brătianu rămâne președinte al consiliului fără portofoliu.—D. Radu Mihaiu trece la interne.—In locul d-sale intră la lucrările publice d. P. S. Aurelian.D. Gheorghian ia portofoliul vacant al domeniilor. D. M. Cogălnicanu a sosit în capitală. i Senator al colegiului II din județul Nemju s’a ales d. C. V. Andrieș.i La 15 Iulie se va ține la București concurs pentru trei burse date de ministerul de reaboiii pentru școla navală din Brest. ic Mâine sosește în capitală regina Natalia a Sârbiei. De aci, va pleca prin Ungheni spre Odessa. Regele se va intorce mâine din Sinaia ca să facă o vizită reginei Natalia. In aceeași zi, maiestatea sa se va intorce la Sinaia, de unde nu va mai reveni decât pentru serbarea de la 10 Maiü. Camera de punere sub acuzație a hotărît, alaltă ori să se facă un supliment de instrucție în afacerea celor doi bulgari cari au atentat la viața d-lui Mantof, prefectul Rusciucului. E vorba de a se urmări autorul intelectual al acestei crime, care a fost descoperit de parchet după terminarea instrucțiunei. Sa zis că delegații români pentru încheiarea convenției comerciale cu Austria vor pleca în curând la Viena să reîncapă negocierile. Un confrate află acum, că oricare ar fi rezultatul negocierilor, convențiune, fie provizorie, fie definitivă, nu se va mai putea încheia până la tomnă, din cauză că adunarea deputaților din Ungaria va trebui să fie disolvată chiar în luna acesta. 1. Se spune că opoziția unită are de gând să publice un manifest în care să expună situația internă și externă a țărei, din care ar reeși necesitatea de a se răsturna guvernul actual. * Er s’a început, la secția IV a tribunalului Ilfov judecarea procesului d-lor Balg Filipescu. După ce s'au respins două excepții ridicate de d. Blaremberg, apărătorul acuzaților,—cea d’intam sprijinită pe afirmarea că delictul de lovire și violare de domiciliu imputat dl lur Balg-Filipescu ar fi un delict politic, a doua pe motivul că judecătoria de ocol trebuia să aștepte să se resolve mai întâiu chestia atentatului de asasinat imputat d-lui Xenopol—s’a început judecarea procesului în fond. D. Tache Ionescu a luat cuvântul pentru inculpații d. Aristid Pascal pentru partea civilă. Apoi continuarea desbaterilor s’a amânat pe azi. i La 15 Iunie se va pune în circulație linia ferată Rîmnicu-Vâlcil Piatra. Starea Cî rilă. Mișcarea populației capitalei pe ziua de 27 Aprilie Născuți 13. Căsătorii nu-î nna. Morți 20 adică: Pavel Ștefan 32 anî, Isac Schia h 3 ani, Voica Chim 36 anî, Zoe Atanise Gastriș 3 anî și 4 luni, Stăncî Ilie 22 anî, Mana Gr. Popescu 9 luni, Maria Săvulescu 70 anî, Vasile Chirea 18 ani, Roza Deutsch 42 ani, Iștvan sin Iștvan Chipea 9 luni, Voicu Vasile 60 ani, Dobra Gheorghe lan 8 ani, Florea Petre Tudor 1 lună, Dobre Enache Gheorghe 10 zile, Miolina Iordan Andrei 5 ani, Dobra Darie Anghel 68 ani, Roza David 10 ani, Maria M. Stănescu 48 ani, Niculae Stan 70 ani, Radu Ivan sin Ivan 1 an. Foița „TJ"23.iTzerstxlai‘ 97 VRĂJITOAREA din HUTTEL 8AU RĂZBUNĂTORUL PARTEA PATRA O prințesă IV Altă dragoste — Totuși, reluă Mauriciu zîmbind, ó‘«Omenilor cari îmi judecă locuința de destul de bună li se pare că lipsește ceva trebuincios casei mele. — Și anume ce ? — O femee tânără. — Acel omeni au dreptate, domnule, îi zise prințesa forte seriosă. Ca și femeea, bărbatul nu pate trăi singur ; fericirea lui nu pate fi desăvârșită decât alături cu o femee iubită. Iartă-mă dacă îți fac o întrebare pute indiscretă... Am iubit vreodată, domnule Vermont ? — Da, domnă. — Atunci, tot iubești ? Fruntea lui se întunecă, și cu o voce care-i tremura puțin, răspunse : — Nu, nu mai iubesc. — înțeleg, ai iubit pe cineva care nu te-a înțeles. — Da, damna, ați ghicit. — Noroc că nu se aseamănă tote femeile , o să ți deschizi din nou inima unei alte iubiri. — Nu știu damna, îngână Mauriciu.f' — Te ’ndoegil ? — Mă tem ca nu cumva dezamăgirea d’Intâia sa nu mă fi schimbat. — O I nu fi nici o dată sceptic, răspunse ea repede. Dacă printre femei se găsesc suflete de demoni, apoi desigur că se găsesc și îngeri și admirându le pe acestea, trebue să fii milostiv cu celel alte. Femeea care atrage asupra ei o judecată strajnică e adesea vrednică de iertat, gi și are drept la îngăduire. Liniștește-te, o să găsești desigur o fată tânără care să te iubescă și să fie fericită dacă te-o lua de barbat. Sunt destule, crede-mă, care pun iubirea mai presus de orce. Aacele care nu iubesc, care nu pot iubi, sunt niște ființe nenorocite! Nu ești în Paris decât de câteva luni, urmă prințesa și în cartier aici totă lumea te laudă. Toți știți că faci bunătăți și ești iubit, nu pentru că ești bogat și pentru că ești bun. Ai avere mare, nu e așa ? — De, d-nă... sunt ómeni cari se cred săraci și când au milione. Eu unul care am văzut sărăcia cu ochii, m’aș mulțumi și cu mai puțin decât am. Prințesa se uită la el. Era mirată. — Ai cunoscut sărăcia? zise ea. — Mizeria. — Mizeria ? — Da d-nă. — Cum ? — De multe ori m’am culcat fără să fi mâncat, fără să ștm de avem să mănânc a doua zi. — Am auzit că ai venit în Franța, după ce ți-au murit părinții în America. — Mama a murit în America. — Ești francez ? — Da, și de aceea m’am întors în Paris, unde m’am născut. Sunt trei ani de când am venit , atunci căutam în zadar o slujbă și nu găseam. Eram copist, îmi plătea zece bani pe ceas. Ce eram să fac ? Decât să mor de fume... — Toți cred că ai venit din America cu bogății cu tot. — li las să cred, d-nă. Și Mauriciu zîmbi. — Pentru ce să spui tuturor cum mi s’ii coborît averea din cer, tocmai în ziua când plictisit de viață eram să me împușc. — Oh! făcu prințesa cu spaimă. — Eram cu arma încărcată în mână, norocul, averea, supt figura unei bătrâne care mi-e ca mumă, pe care o iubesc și o respect, mi-a zmuls-o din mână. Tatăl mamii pe care nici eu nici ea nu l-am cunoscut,—e o dramă de familie a cărei taină am jurat să o păstrez—se stabilise în India, la Bengal; acolo făcu averea pe care azi o am eu. In vreme de ani averea acesta a stat în mâinile bătrânii de care spusem. Moșul meu o încredințase el când îl dictase cele din urmă voințe ale lui. Nu’ți voiü spune tóte cercetările ce făcu să ne găsască pe mama și pe mine. Intr’o zi, în momentul când nu se aștepta de loc, un tânăr pe care întâmplarea m’a făcut să-l cunosc la Paris și care mi a rămas cel mai bun prieten, dădu executarel testamentului moșului meu adresa mea. A doua zi ea veni în strada Durantin, unde ședeam, și ajunse cu un minut mai devreme decât să mă omor. E-l bogat, îmi zise, îți aduc bogăție. Eu rămasera uimit. „Erai deznădăjduit, îți aduc nădejdea !“ Astfel am ajuns milionar, cină. — Minunat, zise prințesa. — Minunat ce e drept! — Pare că ar fi un basm. (Va urma) Vineri, 1 (13 Maiü) 1887 textZev:r.a.m.:e Paris, 28 Aprile. Redeschiderea Camerei s’a făcut în cea mai mare liniște cu un mare număr de deputați. Generalul Boulanger a depus un proiect de credit pentru a face experiențe de mobilizare a armatei în tomna acestui an. D. Wilson a cerut prioritate pentru proiectul de lege relativ la zahăr. D. Mahy cere menținerea legei militare. Propunerea d-lui Mahy este respinsă cu 297 voturi contra 227. Acest resultat a produs o vie impresiune în Adunare. Drepta și centrul a votat propunerea d lui Wilson. Londra, 28 Aprile. Corespondentul parisian al ziarului „Times“ anunță că procesul comisarului Schnaebele și al consorților săi ce se va judeca la Lipsca va avea un mare resunet. Actul de acuzație ar conține 500 pagini și citirea lor va dura 4 ore. Paris. 28 Aprile-Ziarul „Les Debats“ zice că parlamentul englez nu mai pate să meargă înainte din causa obstrucționismului Irlandei care este ca o baricadă ce oprește țara înfigă în mersul ei. D. Gladstone atât de mult atacat prevăzuse cu tote acestea această stare de lucruri. Petersburg, 28 Aprile. Jakub Kahn și fiul său Musa Kahn s-au declarat gata a renunța la Tronul Afganistanului în favorea lui Eyub. Negocierile între delegații englezi și ruși în privința fruntariilor afgane nustau tocmai așa de réü după cum se răsăpândise zgomotul. Anglia caută să ajunge repede la un aranjament înainte ca grave complicațiuni să nu se ivească în Afganistan. Viena, 28 Aprile. Ziarul „Neue freie Presse“ din faptul că d. Nelidor a avut o audiență la Sultan și generalul Kaulbars o conferință cu principele de Bismark precum și din întorcerea contelui Șuvalof la Berlin, conchide că cestia bulgară este din nou pusă pe cale de a fi deslegată. Silistra, 28 Aprile. Regenții au sosit aci venind de la Rusciuk. Când se vor întorce la Sofia, vor trece prin Târnova. _ _ Paris, 29 Aprile. Știrile din Sofia arată pe Bulgari dispuși să aleagă un prinț indigen, și să ofere corona, probabil, exarcului Alecsandru. Viena, 29 Aprile. „Gazeta germană“ crede a ști că prințul de Bismarck își propune să se ducă în luna lui Iunie la Kissingen, unde ar avea o întrevedere cu d. de Gier», și unde ar primi asemenea visita comitelui Kalnoky. Londra, 29 Aprile. Se anunță din Petersburg ziarului „Daily News“ că, în cercurile rusești se consideră că situația în Balkani s’a îmbunătățit mult în favorea Rusiei, și că se dă orecare însemnătate călătoriei reginei Serbiei în Crimea. Ofițer financiar uri, la bursă, s’au cotat: Băncile naț. 948 cu bani; Daciile Rom. 248—249 cu bani și 231 cu termen . Construcțiile 121 cu termen. Agiul 15.40—15.45 ° C-falnicii mumă, frate, unchiu, nepoți și veri pătrunși de cea mai adâncă mâhnire pentru mortea iubitului lor fiu, frate, nepot, unchiu și ver Florea Marin Pârlimară în etate de 38 ani încetat din viață la 29 Aprile curent, la orele 6 dimineța după o lungă suferință, íuga pe toți amicii și cunoscuții cari din greșală nu vor fi fost încunoștiințați în parte, a considera acesta ca invitație la înmormântarea care va avea loc mâine vineri. Cortegiul va porni la orele 2 p. m. din calea Moșilor No. 236 spre cimitirul Ineu nou. BOALELE SIFILITICE iTepia tlanta, Thor Toátescu Vindecă după cele mai nouă metode, radical, fără durere și împiedicare, după experiență de 17 ani. Specialist dr. THOR Strada Emigrat No. 3, intrarea din calea Victoriei, prin strada Sf. Voivozi. Consultațiuni de la 8 dimineța până la 8 sera. 23 d.mr.v.12