Universul, iulie 1888 (Anul 5, nr. 170-195)

1888-07-31 / nr. 195

Universul No. 195. mului, vorbele spirituale și rîsurile nu se mai sfirșesc. Aceste sunt pe scurt băile și petrecerile Slănicului. Posițiunea cea frumosa a acestui oraș muntos, aerul său curat, precum și băile sale, ar atrag, și mai mulți vizitatori, Ploești și București tiind aprope, dacă atât onora administrație cât și comercianții s’ar pune, ca la anul viitoriu cel puțin, "să facă o altfel de primire noilor sei ospeți, unii în ceea ce privește îngrijirea curățeniei, iar alții în moderarea prețurilor din Bârlad. CRONICA CAPITALEI Nenorocire Căpitanul Dragomirescu, sub-director al pirotecniei, fâcend esperiențe cu dinamita, deodată o esplozie producându-se, un soldat care ajuta pe ofițer în esperiență a fost forte greu rănit. 4. Hoț caraghios „Flore“ trebuie să fii între hoții din tote vremurile, ca să-ți trăsnescă în cap, ca lui Gheorghe Flore, se furi... un coș cu aguridă. Originalul hoț care păgubise de a suri da pe stăpânul seu, din str. Nerva Traian, a fost arestat. Câtă ciorbă o fi voit are să facă nenea Flore cu coș cogea coș de aguridă. ” Vagabonzi au fost „conduși“ la osebite secții, ieri, un câine prepelicar roșu, o vacă bălană, nouă gâște, alt câine prepelicar galben și o iapă murgă cu stea în frunte. Păgubașii să se adreseze la poliție ca să și capete odórele. Starea Dirilă Mișcarea populației pe ziua de 28 Iulie Născuți 18. Morți 18. Căsătorii 7 adică : Gheorge Buzeanu dra Alexandrina Niculescu, Chiriță Voicu cu d-ra Ecatherina Grigore, Radu Gheorghiu cu d-na Anastasia Iorgulescu, Filip Simionescu cu d-ra Alexandrina Constantin Nicolaide, Ghiță Vasilescu cu d-ra Frusina Theodorscu, Petre Oprescu cu d ra Voica Dobre, Costea Ion Dardiș cu d-ra Julia Ion Popovich_____________________ 1.0 condamnare la 1 marte Deunăzi Curtea cu jurați din Seine et-Marne din Franța „a condamnat la marte pe un anume Paredeminay, a casat pentru încercare de omor în tren. Densul călătoria în Aprilie trecut într’un vagon de clasa III de împreună cu un negustor de oi, un anume Armand Collin, care se întorcea de la bâlciu unde vânduse o turmă și avea 12 mii ue frânei în buzunar. Când amândoi indivizii rămaseră singuri, Colin se lungi pe o bancă ca să dormă, trăgându-și o manta peste cap. Fu curând deșteptat însă de o grozavă lovitură de cuțit la tâmplă. Se rădică și văzu că ucigașul nu era altul decât tovarășul seu de drum. Deși sângele îi curgea gârlă din tâmplă, densul apucă de gât pe Paraheminay, îl trânti jos și începu să țipe. Ucigașul, printr-o încordare de putere, izbuti să scape din strânsare, sări pe ferestra vagonului, deși mergea cu o iuțâlă forte mare, și se perdu prin bălăriile câmpului. La o săptămână densul a fost găsit de niște țărani în scorbura unui copac și a fost dat pe mâna autorităței. In tot cursul procesulu , Parcheminay a tăgăduit fapta sa. Totuși curtea fia condamnat la marte. Auzind acesta sentință, criminalul a esclamat: — Ce prostie! De nu va fi grația, taierea capului lui se va face la Melun. ILUSTRAȚIA NOASTRĂ Neobositul Maspero, marele învățat francez, își face locul mai mult în Egipt, unde sapă mereu pământul ca să afle trecutul societăților antice. De curând a descoperit mai în sus de Cair o mumie forte bine conservată și care se pretinde a fi a celui mai vestit rege egiptean, Ramse cel mare. Vechii egipteni credeau că sufletele omenilor umblă în curs de mai multe mii de ani, prin corpurile diferitelor animale și pe urmă se întorc iar în crpul primitiv. De fact ca dânșii avea mare grijă să’gl îmbălsămeze corpul într’un chip special ca să nu putrezăscă și sufletul să’l gasesca întreg la intorcere. Regii, pe lângă îmbălsămare, își faceau și morminte durabile pentru corpurile lor, cum sunt piramidele. Știai PaiN POSTA Procesul de presă al generalului Traian Doda avea să se ridice la 9 f. c. înaintea curții cu jurați din Arad. Ziarele maghiare spun însă că cu anevoe se va putea ținea, deorece generalului până în ziua de azi nu ’i s’a putut da citațiunea. Se zice, că tribunalul din Arad a adresat sâmbăta trecută o depeșe de urgiaie tribunalului reg. din Caransebeș.* * * Știri din Londra anunță că Rusia se silește se pregătească întrunirea unui congres al puterilor semnatare ale tratatului din Berlin, ca să se pronunțe detronarea prințului de Coburg. * H: * Doctorul Mackenzie a dat la tipar un memoriu relativ la boia și cura reposatului împărat Frederic, care răspunde la memoriul doctorilor germani asupra aceluiași subiect. Memoriul doctorului englez va apare la Septembre în englezesce, nemțesce, franțuzesce și italienesce.* * * Ni se scrie din Berlin că țin mare furt, de câteva milioane, s’a comis, prin spargere, într’o casă mare de bancă din partea locului.* 31[ # Consiliul francez de miniștri de marți s’a ocupat și cu afacerea grevei. Și în acea zi au fost nearendueli în Paris. Tâmplarii și birjarii amenință de asemenea cu răscoala. Greviștii încep a fi mai periculoși decât boulangismul. Constituția în Persia Mare gălăgie, prin Asia și pe la unele curți europene, asupra unui eveniment întâmplat de curând în Persia. Șahul a dat supușilor săi o constituție prin care le asigura averea și viața, căci până acum locuitorii acelei țări erau la voia celui mai răpănos dintre funcționari. Se„zice lămurit în acestă constituție că nimeni nu va mai avea drept să ia ameni naptea de prin case, să ’i bată la respântii, sa ’i puie să umble cu butoiu în cap sau să le ia ceva din avutul lor, nim ni... afară de Șah ! Locuitorii s’au mulțumit și cu atâta, căci în ziua proclamarei și-au împodobit casele pe din afară și au făcut iluminații. Erupțiune vulcanică Ni se scrie din Mesina (Sicilia) relativ la erupțiunea vulcanică despre care am vorbit, că într’una din seri a început să cadă d’o dată peste acel oraș o plaie de petre, noroi și corpuri aprine. Locuitori și-au închis prăvăliile și s’au înfundat prin case. Alții s’aîi băgat în pimnițe. Mulți omeni au fost răniți pe strade și la câmp. O mulțime de bărci pe casta au fost sfărîmate și afundate. Arestul orașului a fost distrus, de împreună cu oficiul telegrafic și o mulțime de alte case. Totă nopte aceea și cele urmatore, cerul era ca aprins. Cenușa vulcanică, adusă de vânt, a fost depusă pe castele Siciliei. Femetea în Muntenegru Din Cetinje se scriu următorele: O mizerie negru domnește aici; puținele semănături ce s’au făcut anul acesta nu se pot cultiva din cauză că omenii nu pot munci de feme O mulțime din el nu fac altceva decât umblă pe munți și deagropă rădăcini de copaci pe care le usucă în coptare, le macină și fac pâine. Miniștrii s’au dus la Antivari ca să se înțelegă cu prințul Nikita în privința stării nenorocite a locuitorilor. E un loc întreg de când nu s’a mai văzut așa femete. Cele 120 mii ruble dăruite de societățile slavofile rusești au adus puțină ușurare demesiților, în curs de câteva zile. Dar azi acești bani s’au isprăvit și comercianții de grâne din Antivari nu vor să dea nici un grăunte pe credit. Niște preoți au plecat cu niște cutii sigilate să adune ajutore din Albania, dar se zice că aci sărăcia este încă și mai mare. Un tablou de insecte Un grădinar de lângă Viena a depus în cancelaria de cabinet a împăratului Austriei, ca dar pentru moharhul, un tablou ce reprezintă pajura imperială, subscrierile perechii imperiale și ale copiilor lor, încungiurate de o splendidă ornamentică. Acest tablou se presentă forte frumos și este compus din 15.000 de insect în cele mai varii culori, care sunt astfel preparate încât nu se vor strica nici într’o sută de ani. — 3 — Congres contra abusului tutunului Societatea contra abusului tutunului a hotărît să fie un congres la Paris în cursul exposiției din anul viitor 1889. In acest congres, vor fi discutate tote chestiunile relative la consumarea tutunului, la influența lui asupra igienei, la diferite bule cari derivă din prea multa lui întrebuințare. Tulburări la Paris La îngroparea generalului Eudes, mort la tribuna unei întruniri socialiste, o mulțime de popor a luat parte. Anarhiștii cari erau în mare număr, au rădicat steguri roșii pe strade. Atunci soldații și polițiștii s’au răpezit asupra lor cu săbiile scase și o luptă crâncenă s’a încins în jurul coșciugului. O mulțime de persone au fost rănite. Anarhiștii au aruncat bombe explosive asupra localului poliției și asupra altor edificii publice, strigând „să trăiască comuna.“ Rochefort, care lua parte la procesiune, a fost întâmpinat cu aceste cuvinte : Jos Rochefort! Jos Boulanger ! Aresturile din Paris au fost umplute cu turburători. In editura Tipografiei „Universul“ strada Brezoianu, București * *pi 18 HTTP REGINĂ BUCĂTĂRIEI BUCATIM TOIVESALA pentru sănătoși și bolnavi Nici o carte în felul acesta atât de complectă și bine deslușită n’a apârut până acum în România. Este un volum de aproape 200 pagine, format mare, care cuprinde «»I0 rețete pentru a putea face orice mâncări, prăjituri, cofetărie, liqueruri, înghețate și altele. Cine va trimite lei 2.50 la Administrația „Universul“, Str. Brezoianu 19 București, o va primi franco gi recomandată în ori-ce parte din țară. In capitală se vinde cu 2 lei. SAU ȘTIRI Sâmbătă Se asigură că d. Patrulius, șeful serviciului forestier de la ministerul Domenilor, a fost destituit. + D. Schieferle, arhitectul Eforiei spitalelor, aflându-se implicat în afacerile din urmă de la acea administație va fi dat în judecată. La ministerul de externe se lucreză programul junimist, pe care guvernul îl va adresa țezei sub formă de „Apel către țară“ și în care se va cuprinde tote reformele ce guvernul are un gând a efectua. Tot acolo se lucreza și un proect de lege agrară. 41 In Galați,la alegerea delegaților pentru colegiul II comunal, a reușit lista liberal- conservatoare. In săptămâna viitoare se va întruni membrii consiliului permanent de instrucțiune, pentru a reîncepe lucrul care așteaptă părerile consiliului. Ä „Romanul“ din Roman spune că in decursul săptămânei, operațiunile cerealelor din localitate au luat mare avânt. Prețurile pentru grîu s’au încheiat în cele din urmă, Marți, cu 1540 lei vagonul, iar orzoaica cu 1050 până la 1100 lei vagonul. Mercur până la orele 4 târgul s’a arătat calm, nefacându-se nici o vânzare. D. doctor Babeș este așteptat Duminecă în Capitală, pentru a reîncepe în laborator niște experiențe noul, întrerupte câteva săptămâni prin ducerea sa la congresul privitor la tuberculosă, din Paris. D. Hagdesi se. află în București Copila sa, instalată la Agapia, merge mai bine. 3t După o telegramă primită din Graefenberg de d. președinte al consiliului, la 27 Iulie, starea sănătăței M. S. Regelui continuă a fi bună. In ziua de 26 Iulie a sosit în Graefenberg A. S. Principele Leopold de Hohenzollern pentru a petrece câteva zile lângă Majestatea Sa. * . In comitetul național român pentru participarea țerei noastre la Expoziția Univesală din Paris ac mai consfințit * Duminecă, 31 Iulie (12 August) 1888 a face parte și domnii gen. Manu, P. Pake, Haghen, I. L. Cantacuzin, C. Esarcu, Vericeanu, Al. Catargi, P. Pencovici, V. C. Rosetti, Gr. Păucescu, Dr. Turnescu, Dr. S. Ștefănescu, Gion, N. Circu, Al. Lișati, S. H. Tudorachi, S. Vasiliu, N. Kirilov, Sium, Mandrea, Mirea, Georgescu, etc. Când vom vedea anunțată și adesiunea răsleților d-lui Butculescu ? + Se spune că pe muntele „Păpușa,“ din județul Muscel, a căzut zăpadă în mare cantitate. Timpul s’a răcorit la Câmpu Lung într’un mod simțitor, astfel că mai mulți visitatori au părăsit acel oraș. Telegraficul precum și alți funcționari de la căile ferate, vor fi scutiți de concentrările ce se fac pentru manevre. # Porumbul promite o recoltă bună și abundentă- Se simte încă nevoe de plcc pe alocurea. Se zice că la Ministerul de Interne se lucrăză cu activitate la modificarea legei comunale. T . * După servitori mergând cu căruța la Satul Nou în apropierea capitalei și întâlnind pe drum un oltean ’î a propus să se sue în căruța lor ca să le facă tovărăg’e. Pe drum oltenul a fost jefuit de către servitori, care ’i au luat 600 de franci. i Manevrele militare, la cari vor lua parte și toți dorobanții cu schimbul și cari se vor face pe divisii, afară de trupele din corpul IV de armată, cari vor manevra pe corp de armată, se vor face la 28 septembre. Se vorbesce că concentrările de la 25 August se fac în vederea unor exerciții cu pusei cu repetiție. La aceste concentrări se vor lua parte și reserviștii din contingentele anilor 1880, 81 și 82. , ic Ieri, pe la orele 2x12, un birjar trecând pe strada Șerban-Vodă a călcat pe un copil, în etate de vre-o trei ani. Pacientul a fost transportat la spitalul Brâncovenesc într-o stare desperată. Birjarul a fost arestat. In curând sucursalele Băncii Naționale din Iași, Galați și Craiova vor fi inspectate. D. Teodor Nica, va fi însărcinat cu acesta după ce se va întorce din străinătate. K Se afirmă că se va stabili la Brăila o mare companie franceză din Marsilia, în tovărășie cu câțiva mari comercianți din Brăila, pentru a face cumparări de grau.. i Repetițiile la teatrul național vor începe la 15 August. Nenorocitul văpsitor Graeve care a căzut mai alastă era după o schelă la Atheneu, a murit la spitalul Brâncovenesc, din cauza rănilor grave de la cap. O telegramă din New-Yorkk confirmă știrea că prețurile grâului s’au ridicat într’un mod considerabil. Autenticitatea acestei știri se garanteza. Deci ar fi bine ca agricultorii să nu se grăbescă la vânzare și mai cu semă să nu mai vîndă nici un bob de grâu. Fiecare arendaș, proprietar sau simplu agricultor, să mergă la porturi și, după ce va cerceta bine prețurile, să vândă marfa lor. i In trenul care mergea ieri la Predel între Ploești și Stația Buda o nenorocire a lovit pe o femee care adormind, ’și a înăbușit copilul ce ținea în brațe. La stația Buda muma desperată ii’a dat jos și s’a întors la București cu trenul ce venea de la Sinaia. X DEPESI Statu-quo Viena, 28 Iulie. Corespondentul ziarului „Daily News“ la Viena, desminte știrile relative la o schimbare de guvern în Bulgaria și la întrunirea unui congres. Austria ar dori menținerea statului-quo. Natalia și Milan Viena, 28 Iulie. Se anunță din Belgrad „Corespondenței politice“ că regina Natalia a recunoscut competința Consistoriului din Belgrad, și că a desemnat pe d. Pirosanatz ca reprezintantul ei. Guvernul nu face obiecțiune acestei alegeri. Sosire Francfort, 29 iulie. Regele Portugaliei a sosit aci. Tâlharii în Bulgaria Sofia, 29 iulie. Se pretinde că un fotograf, care se ducea la mănăstirea din Rillo, a fost prins de tâlhari. Sofia, 30 iulie. Tâlharii, după ce au primit răscumpărarea cuvenită, au înapoiat pe prisonierii cari au trecut cordonul militar azi la 5 ore. Ei vor fi mâine la Bellovo. Guvernul a luat imediat măsurile trebuinciose pentru a urmări într’un mod energic pe tâlhari. Greva în Paris Paris 29 Iulie Nici un incident nu s’a întâmplat azi la Paris. Greviștii terasieri au decis să continue greva. Sonntul în Anglia Londra, 29 iulie. Banca Englitezei a fixat scontul ei la 3 ° 0. Discursul lui Salisbury Londra, 29 iulie „Daily Telegraph“ zice că cercurile politice austriace găsesc discursul lordului Salisbury optimist și nu cred că Rusia este așa de desinteresată în cestiunea bulgară după cum o pretinde lord Salibury. Documentul falsificat Berlin, 28 iulie „Gazeta Germaniei de Nord“ discutând cestiunea de a ști care este autorul falsificării documentului publicat de „Nouvelle Revue“ relevă pasagiul care zice că împăratul Wilhelm, în ultimele momente ale vieței, a fost greu atins de purtarea Țarului, care ar fi răspuns cu desconsiderare la invitația ce împăratul Wilhelm I le adresase cu prilegiul manevrelor din Stettin. „Norddeutche“ zice că este știut de toți că nu s’a făcut nici o dată o asemenea invitație, deci refusul era imposibil. Daca „Nouvelle Revue“ face, cu tote astea o atare aserțiune, este evident că rumanele rusești au comis falsificarea, căci, în Rusia, adevărata stare de lucruri e tot așa de bine cunoscută ca și la noi. Noutăți Hazlii La băi. Băiașul, vezend o tînără femee, clientă din anul trecut, îl zice: — Bine ați venit domnă, ce mai faceți ? — Sonetosa, mulțumesc, — Dar bărbatul dvs? — A murit de astă iarnă. — In sfârșit, iată-veliniștită... el care era așa gelos !... Ho vomărfi de căt^uni coc UD V al IACU D ori_ce cantitate, strada 11 Iunie No. 49 (Filaret) la d. Vasile Dinescu. Ho închiriat de acum sau de la UD ll Mldl sf. Dimitrie, 1 prăvălie, 10 camere și 2 pivnițe în strada Viilor 17 în apropiere de fabrica Mandrea unde lucreza peste 600 omeni ; a se adresa la Vasile Dinescu proprietar, strada 11 Iunie 49 (Filaret). 15—6 Important pentru cititori Din romanul „Copilul nebunei“ a apărut deja fascicola al 44-lea. Abonamentele se primesc oricând. Romanu este una din cele mai interesante, atrăgând deja mai multe mii de cititori și devenind astfel un fel de copil literal desfățat al publicului nostru inteligent. Pe lângă conținutului forte atrăgător, fiecare abonat primește gratis două frumose premii și afară de acesta, fiecare fasciculă conține un mic tablou colorat menit și ca dar de copil. O fasciculă costă 25 bani; acei cari doresc a se abona sunt rugați a se adresa ori la culptori mei, sau prin carte poștală direct subsemnatului. Sgr. Hertz 107 Strada Smârdan 18. Mare depou de hârtie de tipar CALEA MOȘILOR No. 29 bis