Universul, octombrie 1890 (Anul 7, nr. 227-252)

1890-10-27 / nr. 249

Anul VTL—No. 249. CALENDAR PR 1890 Ortodox Vineri 26 Octombre. — (•*) SI". IM-metrie. Catolic Vineri 7 Noembre. — Engelbert. Soarele răsare la 6.47 ; apune la 4.40. Efemeride * 26 Octombre 1600. — Mihaiü Bravul intră triumfător în Alba-Iulia. PST” 15 Obiecte m iATmt La abonații „UNITERSIMΓ DE LA 1 NOEMBRIE a. c. „Universul 1" politic cotidian deschide un abonament extraordinar mătoare cu premiile ur-Pentru 3 luni în capitală Lei 5.50 . 3 „ „ județe „ 7.50 w PREMII 1 Calendar al „Universului“ pe 1891. 1 Calendar portativ pe 1891. 1 Calendar de perete pe 1891. 1 roman de 1 volum, Universul Literar pe 3 luni, 1 sticluță de parfum fin și Unul din următorele obiecte dupe alegere : O frumosă broșa pentru damă în forma unei ghirlande, imitația diamantului, cu o frumosă păsărică la mijloc sau o mică toaletă de buzunar, de piele fină, colorată și brodată în mătase, care conține un pieptine, o oglindă și un tir buton sau o călimară de nichel, portativă. Cu turnul Eifel și cu patru resorturi. Pentru 6 luni în capitală lei 11.— „ 6 „ „ județe „ 14.— ■1 premii 1 Calend american cu foi zilnice pe 1891. 1 Calendar al „Universului“ pe 1891. 1 Calendar portativ pe 1891. 1 Calendar de perete pe 1891. 1 roman de 3 volume. Universul Literar pe timp de 6 luni. 1 mică sticluță de parfum fin și unul din obiectele de mai sus, dupe alegere. Pentru 1 an în capitală Lei „ ». .. județe „ PREMII 21.— 27.— 1 Calendar American pe 1891. 1 Calendar al Univesului pe 1891. 1 Calendar de buzunar pe 1891. 1 Calendar de perete pe 1891. 2 romane de 3 volume fiecare. Universul Literar pe timp de un an, 1 mică sticluță de parfum fin și Tate cele trei obiecte de mai sus. Banii se trimit la administrația ziarului „Universul“, strada Brezoianu No. 19 (casa propriă) București, și premiile se expediază imediat chiar la primirea costului abonamentului. N.B. Toate romanele cari au urmare nu se pot da separat, trebue luat întregul roman. Abonații care voesc a avea o operă complectă, adică mai multe volume decât cele ce acordăm ca premii, vor plăti mai mult, pentru fiecare volum numai 80 bani. Lucruri mărunte București, 26 Octombre. Grea vreme pentru chiriași, Sântu Dumitru îi scote din culcușurile lor și’I strămută cine știe unde, pricinuindu-le o mulțime de necazuri și mai cu semă de cheltueli. Cu deosebire transportul lucrurilor îi face să sufere mult. In această privință, ne permitem să vorbim aci d’o lipsă pe care prefectura poliției ar trebui s’o împlinească. Toți acei cari fac meseria transportului, ar trebui constituiți într’un corp ca acela al birjarilor. Fiecare căruță sau camion să aibă un număr și o însemnare de numele proprietarului. 5 Bani in Capitală»—10 Bani in Județe Sâmbătă, 27 Octombre (8 Noembre) 1890 soră a lui Wilhelm II, e logodită cu prințul Adolf de Schaumburg-Lippe. Iată programa serbărilor ce se vor da cu acest prilej. La 17 Noembre, va fi o reprezentație de gală la Opera din Berlin. La 18, cina de gală la împărăteasa Frideric. — La 19, ceremonia căsătoriei civile și religioase în palatul de la Berlin, cu formalitățile obicinuite , seara plecarea tinerilor la Potsdam. — La 20, prânz la tinerii căsătoriți. La 21, serbare de familie în onoarea împărătesei Frideric. — La 22, plecarea tinerilor spre Malta și Egipt. Adevărată nuntă de împărați! Preumblare cu capul in jos.—(Vezi pag. 3). Cu chipul acesta o mulțime de neplăceri s’ar înlătura. Dacă transportatorul țî-ar ruina sau ți-ar pierde vr’un lucru, ai ști pe cine să apuci. Astăzi lucrul e foarte greu ; oamenii nu pot să aibă nici o confiență în transportatori, nu pot să le încredințeze nimic, sunt siliți să meargă alături cu căruța dacă vor să se mai întâlnească cu lucrurile lor. In această privință stăm cu mult in urma Stambulului, unde dacă dai un lucru pe mâna unui hamal sau cărăușești sigur c’o să ajungă la destinație. Prefectura poliției ar face un adevărat serviciu publicului dacă ar împlini lipsa ce există azi ; chiriașii, scăpând de această grijă, n’ar mai urî atât de mult pe Sântu Dumitru și pe colegul său Sântu Gheorghe. O propunere. Un cititor al ziarului nostru, care nu iscălește, ne trimete o scrisoare în care dezvoltă, cu privire la administrațiunea comunală, o propunere ce merită să fie luată în seamă. Estragem următoarele din acestă scrisoare: „Pentru a se pune o dată pentru totdeauna stavilă la atâtea neînțelegeri și la atâtea cheltueli ce de multe ori nu servă decât de astăzi până mâine , cred că e bine a se alege ca membri la municipalitate oameni speciali din toate ramurile de activitate cari contribuesc sau pot contribui la regularea, înfrumusețarea, igiena, comerțul, industria Capitalei. Un bun consiliu comunal, ar trebui să se compue din: Un economist politic și doctor în drept, un doctor sau licențiat în drept care a făcut o practică îndelungată pe la tribunale, curți, etc., un inginer topograf, un inginer mecanic, un arhitect, un pictor, un sculptor, un horticultor, doi medici dintre care unul veterinar, un băcan angrosist, un comerciant de vinuri și spirtoase angrosist, un fabricant de cărămizi, un posesor de carieră de piatră sau cel puțin un antreprenor, un tîmplar sau chiristegiu, un bancher care să inspire încredere, atât în țară cât și în străinătate“. Partidele noastre politice n’ar face de loc reu să fie seamă, în alcătuirea listelor de candidați, de propunerea aceasta. Fiecare din Iele au în sinul lor specialiști de acei de cari vorbește cititorul nostru și se vedi că, cu oameni speciali, consiliul comunal ar lucra mai mult, mai lesne și mai bine. DIN GERMANIA Corespondența part. a ziarului „ Universul“ Berlin, 24 Octombre. Măcelul unei expediții Au avut oarecari știri, desigur, despre măcelărirea expediției Künzel, la Witu. Vă trimit oarecare amănunte interesante. Amiralul Freemante începuse ostilități contra sultanului din Witu, vinovat, se zicea, că ar fi asasinat un numar oarecare de supuși germani. Iată ce reiese din raportul d-lui Michaelles în această privință. Künzel sosi la sfârșitul lui August în Lama, cu zece indivizi; el voia să se dedea comerțului lemnelor în sultanatul Witu. Se duse într’un sat din sultanat, la Mkomumbi, unde voi să stabilească herăstrae, și ceru autorizarea sultanului. Acesta nu era râu dispus în ce privește pe Künzel, dar îi răspunse, ca și odinioară, în vremea în care sultanatul său nu era sub protectoratul german, că pretinde ca orice European s’ar stabili în statele împărătești să fie garantat de guvernul respectiv. Künzel se angajă să satisfacă pe sultan, dar nu întrerupse, precum acesta-i recomanda, construirea stabilimentului său. Fumo Bakari, sultanul, protestă și chemă pe Künzel la Witu; acesta avu cu împăratul o convorbire, care trebue să fi fost forte violentă, căci când antreprenorul ieși din palat, pe piața publică, injură în gura mare pe sultan. Pedeapsa In urma acestor fapte, Künzel și tovarășii săi fură conduși într’o casă din situ, dezarmați și păziți bine. Petrecură astfel mai multe zile, dar în curînd își perdură răbdarea. Folosindu-se de un moment în care să credeați mai puțin supraveghiați, luară ceea ce putură ascunde din armele lor și fugiră. Dar fură prinși pe stradă. O luptă cu puștile se începu. D. Künzel căzu mort cu opt din tovarășii săi; unul singur se putu refugia, rănit, în ierburi și ajunse la Sama. Aci povesti întreaga pățanie. Nuntă împărătească Știți că prințesa Victoria a Germaniei, ! Nu mai e ofilca! Doctorul Koch e un muncitor în adevăr neobosit Poate ați primit indicații asupra descoperirii pe care celebrul bărbat a făcut-o, pentru tratarea tuberculozei. Lucrarea nu e pe deplin terminată ; totuși pot să vă dau un rezumat despre cele publicate în Analele medicinei în astă privință. Soluția care formează baza tratamentului conține o cantitate oarecare de săruri metalice ; — aceste săruri servesc și ca reconstituante, după ce omoară bacilul. Cura insă e foarte costisitoare, deoarece elementele se combină cu multă muncă și pierdere de vreme. Leacul ar servi, prin urmare, numai oamenilor bogați, dacă guvernul n’ar lua măsuri pentru punerea lui la dispoziția celuili alt public. Numai cei bolnavi de curând vor obține deocamdată vindecarea, deoarece mai apoi se produc în plămâni și alți barili pe cari compoziția nu-i omoară. D. Koch își va expune, peste câteva săptămâni, descoperirea, înaintea academiei din Berlin. Meyer. întâmplări din țară 10 lovituri de cuțit Locuitorul Petrache Gh. al Latrinei, din anexa Tibunani, comuna Păstraveni, județul Neamțu, surprinzând în casa sa pe tînărul Gheorghe C. Vârlan, i-a dat 11 lovituri de cuțit, astfel că acesta este în pericol. S’a anunțat parchetul pentru anchetarea faptului, iar pacientul s’a dispusat a se trimite în spital. Mare nenorocire Anghelac.he Gheorghișor, din comuna Bolovani, județul Dâmbovița, venind acasă, de la comuna Mircea-Vodă, cu căruța cu doi boi în care se aflai soția sa, locuitorul Iancu Năstase, soția acestuia, și un copil, s-a răsturnat căruța în apa Ilfovu, sub care fiind apucat numitul Gheorghișor, acesta a încetat imediat din viață, iar celalți au scăpat neatinși. Omorît Grădinarii de pe malul rîului Sărata, din județul Ialomița, voind a scoate roata cu care udau grădina, s’a surpat malul peste grădinarul bulgar Donciu, care a fost scos mort. Crimă Individul Nicolae G. Moraru, din comuna Albești, județul Ialomița, împușcând pe Vasile G. Tătulea, acesta a încetat din viață. Vina se atribue lui Tătulea, că voia să ia niște roate de la cazul lui Moraru, care a dispărut din comună îndată după comiterea crimei. Criminalul este în urmărire. Lăutarii noștri la Constantinopol D. Stănică Bârlează, cunoscutul viorist din Brăila, a întreprins în vara asta, cu o bandă de lăutari bine organizată, un voiaj la Constantinople justificând și acolo renumele câștigat de lăutarii români la expoziția din Paris. Iată în adevăr ce scrie „ La Turquie “ în numărul său de la 2 (14) Octombrie ”, despre această vizită artistică : „Ieri seara, a avut loc în teatru „ Petits Champs“, concertul dat de artiștii români,