Universul, august 1894 (Anul 12, nr. 179-203)

1894-08-05 / nr. 182

ANUL XII.— Isl. 482-Vineri, 5 (17) August 1894 Comandele de la 15 Lei în sus se trimet franco în orice parte a seței. Pomada Italiană e un produs serios studiat, un regenerator foarte puternic al perului, ale căreia proprietăți balsamice întroducendu-se prin porii pieli, întăresc rădăcina perului, împiedică atvofarea bulbilor și fiice să crească în câteva săptămâni perul și barba dacă vitalitatea tubului capilar nu e de tot stinsă. „Pomada Italiană“, afară de aceea că oprește căderea perului și ’l curăță de toate murdăriile ca mătreața și altele, ținându’l totdeauna sănătos, moale și lucios, mai are și incontestabila proprietate de a preveni albirea perului. Lei 4.50 flaconul mare.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. _________________ apa de Renova premiata cu 23 medalii la expozițiile naționale și internaționale. Două sau trei picături din această minunată apă, turnate pe o batistă, dau un miros foarte plăcut și foarte suav. Cu opt sau zece picături intr-o jumătate pahar de apă, spălându-se gura, risipește mirosul urît, curăță dinții și întărește gingiile. Cu două lingurițe în două pahare de apă, spălându-se cinsva de două ori pe zi, întărește vederea, conservă, întărește și reînflorește esențial cărnurile și curăță pielea, face să dispară bubele accidentale și orice pete precum și încrețiturile feței. Pentru băi, o sticluță din această apă întărește corpul, face să dispară ardoarea și ariditatea pielei, mâncărimea, distruge orice urât miros al nădușelei și produce o stare de bine neexplicabilă. Flaconul mic lei 1.60, mijlocul lei 2.65 și mare lei 5.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, bucurescu și la depozitele de ziare din Craiova, Iași Brăila și la Galați. Praf de dinți coralii și igienic preparat cu megnesie și chinină. Acest praf de dinți nu numai că preservă dinții, dar îi face albi întărind în acelaș timp gingiile și curățind suflarea, împiedică să se formeze piatra și dacă s’a format deja, o face să piară. Calitățile antidistrugătoare ale acestui praf sunt în stare să întârzie căderea dinților și să neutralizeze mirosul neplăcut al gurei; apoi mai dă gurei o frăgezime particulară și fără a strica smalțul, face dinții albi ca fildeșul. Prețul unei cutii Lei 1.60.—De vânzare Ia adm. ziarului „Universul“, str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Brăila și Galați. Premiate tincluri pentru a văpsi perul și barba celui care va arăta că există tineluri superioare celor următoare: APA MEXICANĂ redă în câteva zile barbei și perului alb și sur culoarea castanie sau blondă perfectă Curăță capul de mătreață, oprește căderea perului și-l face să crească. Lei 3 sticla. APA ENGLESĂ. — Cu această apă oricine î și poate vopsi singur perul și barba negru sau castaniu închis, întrebuințând numai zece minute. Cutia cu 2 sticle lei 7. APA ATREA — Această apă vopsește la moment în blond perul și barba. Lei 6 cutia. APA AFRICANA.—Cu această apă se vopsește la minut perul și barba în negru și castanii. Este de preferat fiind o singură sticlă. Lei 6. CERONE AMERICAN. — Această tăietură nu este lichidă ci un cosmetic solid, care dă la moment perului și barbei colorile blondă, castanie sau negru după dorință. Lei 6. De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. Regina pudrelor trebuințată zilnic de regina Italiei, căreia îi este chiar dedicată, nu conține nici o materie vătămătoare. Ea e aderentă și de o albeață neînchipuită și are un miros din cele mai delicate și plăcute. întrebuințată zilnic, face pielea moale, albă, catifelată și de o frăgezime admirabilă. Impedică în gradul cel mai mare formarea sbârciturilor. Ori-oa pieliță, oricât de aspră, se face moale și fragedă, dacă se întrebuințează in toate zilele „Regina pudrelor“. O cutie (albă sau roșă) lei 3.50.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Strada Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Brăila și Galați. ____________________ Bouquet de Noce frumusețarea pielei. Această preparație aleasă, dă imediat, chiar la prima întrebuințare, o moliciune delicată, o albeață de marmoră, înfățișarea și parfumul crinului și al rozei, figurei, brațelor, gâtului și mâinilor; înlătură petele de roșeață și de soare și redă feței brune arse de soare, culoarea primitivă. Minune de frumusețe, peliță încântătoare, isvor de funețe. Flaconul lei 5.50. — De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Iași, Galați, Brăila și Craiova. _____ iönvistl Săpunte toaletă economic și igienic cu aolujJU și bază de catramină. Nou și minunat produs al celebrului chimist doctor Bertelli din Milan. NAPOL este un săpun cu parfumul cel mai plăcut, foarte fin și emolient de catramină și de untdelemn dulce și curat, a cărui întrebuințare face pielea fragedă, catifelată, foarte albă la persoanele limfatice și roză la persoanele sângeroase Cine întrebuințează mereu acest săpun, nu mai are trebuință de nici un fel de cosmetic, pudră parfumată, suliman, etc., făcând astfel însemnate economii și păstrăndu’și sănătatea. Cel mult se mai poate servi de pudră de orez foarte fină. Lei 1.80 bucata.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. ________________________ mediu în faTîîbTÎ pentru a nauing li*»!« stîrpi ori ce bătături la picioare. Efect garantat. Lei 1.60. Tronilarii" Numit în 4 minute cu acest praf Umpilatul nevătămător se poate ridica fără nici o durere toți acei peri ce se cred netrebuincioși pe orice parte a corpului. Lei 4.50. De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. W&* Ori ce Bătătură DISPARE IN CATEVA ZILE — întrebuințând premiatul „CALIFULLASZ“ — Efect sigur garantat. Un flacon Lei 1.60.— Se află de vânzare la administrația ziarului „Universul“ și la depozitele de ziare din Craiova, Galați Brăila și Iași. CALENDAR PE ANUL 1894 Ortodox Joui, 4 August. — Sf. 7 coconi din Efes. Catolic Joui, 16 August. — Robu. Râs. soarelui 5.5. Ap. soarelui 7.2. București, 4 August. Alegerile comunale Ne apropiăm de termenul, deja fixat, al facerii alegerilor generale comunale. Mare parte dintre cetățeni nu dau destulă importanță acestor alegeri; silințele alegătorilor, stăruința lor, pentru ca să puie în fruntea comunelor oameni destoinici și cinstiți sunt foarte mici. Toată lupta se face la alegerile legislative, de care depinde direct ființa unui guvern la putere, sau a altuia , a îmbuibării favoriților unui partid sau ai celuilalt. Cu toate acestea, dacă e vorba, pentru fiecare comună în deosebi, mai directă și mai mare influență are — spre bine, ca și spre roü—funcționarea unui consiliu comunal compus din oameni cu drag de a și vedea comuna înzestrată cu tot ce trebue pentru binele și sănătatea locuitorilor. Pe când deputații, senatorii, se rostesc asupra unor chestii mari : învoieli neguțătorești cu alte țâri, lucrări mari la București, poduri și palate pe care omul din comuna, de exemplu, Sărăceni nu le poate vedea, consiliile comunale trebue să fie compuse din oameni harnici cari să dea—prin bună chibzuință— orașului sau satului o oarecare bună stare, în marginele putinței. * * # Lipsa unei agitații serioase cu privire la viitoarele alegeri comunale ne mâhnește. Partidele politice,—deși politica n’ar trebui să se amestece în gospodăria comunală,—nu-și dat osteneala ca să arate cetățenilor ce și cum vor să lucreze în consiliile comunale. Ba chiar partidul liberal s’a cam dat la o parte; e vorba de abținerea grupului celui mai mare al opoziției, de la alegerile comunale... De ce ? An doară nu că, luptând în aceste alegeri, se tem că nu vor putea răsturna guvernul ? Toți cetățenii, fără deosebire de partid, când e vorba de constituirea consiliilor comunale, trebue să uite din ce partid politic fac parte, să nu mai știe cine e la putere, nici cine aleargă după densa. Comunele au interese deosebite de ale statului. Pentru conducerea gospodăriei comunale trebue aleși oameni nepreocupați politicește, ci doritori numai de a stărui pentru propășirea satului și a orașului.* In ce privește alegerile comunale, ar trebui să se introducă o inovație, pentru a înlesni pe cetățean să-și dea votul în cunoștință de cauză. Primul lucru de care va ținea seamă alegătorul e de sigur ca cetățeanul ales să fie cunoscut binelui ca om onest și cu voie bună. Dar, ar trebui, pe lângă aceasta, ca alegătorul să știe și—în ce privește relele de îndreptat, în fiecare comună îndeosebi,—ce gândește acela care-și pune candidatura și ce promisiuni face. 5 bani în capitală—10 bani în jurieff Redacția și Administrația: STRADA BREZOIANU 11 BUCURESCI Din Bulgaria (Corespondență particulară a «Universului») Sofia, 30 iulie. Prietenii prințului Prietenii prințului Ferdinand au început de o vreme încoace să-l ponegrească în fața opiniei publice. Astfel ziarul englez «Daily Chronicle» zice că cu ocazia serbării nunții de argint a moștenitorilor tronului Danemarcei,Țarul a ținut un interesant discurs în care a afirmat că va recunoaște pe prințul Ferdinand ca domnitor al Bulgariei în cazul când se va publica o adresă a Sobraniei, cerându-se recunoașterea prințului. Țarul a zis că prințul să disolve actualele corpuri legiuitoare, să facă alegeri noul și să stăruiască pentru dobândirea majorităței favorabile unei adrese. Adresa «Novo je Vremja» spune că adresa va fi negreșit astfel concepută: Majestatea Voastră imperială, Prea grațioase stăpâne! «Recunoscând greșelile, pe cari le-a făcut până acum Bulgaria față de Rusia, liberatoarea ei și convins că bunăvoința Rusiei pentru prosperarea principatului e absolut necesară — poporul bulgar își ia îndrăsneala să ceară sprijinul Majestăței Tale. «Tânăra Bulgarie, care a suferit atât de mult, care abia de curând a putut să aibă un guvern doritor de ordine și stabilitate—roagă respectuos pe Majestatea sa să-l ajute și recunoscând pe actualul prinț să restabilească o pașnică stare de lucruri în Bulgaria....» Ziarele rusești cred că prințul va fi la urma urmei recunoscut de Țarul. De această părere sunt toți rusofilii din Bulgaria. Un ziar interesant. In Filipopol a apărut un ziar interesant cu program național declarând în primul numar că se va lupta pentru isbânda ideii de împăcare între Rusia și Bulgaria. Gazeta se chiamă Povdijisky Glas. Acest ziar spune că politica de până acum a Bulgariei a fost falsă. Adaugă apoi că la nouăle alegeri vor isbuti negreșit rusofilii și acuză pe un funcționar din Hascovo, care face mare agitație înpotriva prințului. Asasinarea lui Belceff. Arnautoff, arestat de poliția română asasin al ministrului de finanțe Belceff, va fi extrădat în curînd. Lumea din Sofia e de părere însă că Arnautoff nu e omorîtorul lui Belceff, ci un criminal ordinar. De aceiași părere ^ e și guvernul. Din cauza aceasta nu s a revocat premiul de 5000 de lei pentru descoperirea individului, care a omorit pe Belceff. Arnautoff, când va sosi la Sofia, va fi dat în judecată pentru diferite furturi săvîrșite de el. Se crede că e un complice al asasinului lui Bekceff și poliția speră să afle de la dânsul câteva detalii interesante asupra complotului înpotriva lui Stambuloff și a prințului. Prinderea unei bande de tâlhari. O bandă compusă din 15 tâlhari a fost prinsă aproape de Filipopol de către autoritățile bulgare. Banda aceasta, al cărei șef e grecul ".r.ustno, ei săvârșit numeroase furturi și omoruri. 7 dintre bandiți sunt bulgari, iar restul greci și turci. Tâlharii au fost prinși într’o cârciumă. Balanov. Un interogator interesant (Cuvintele d-rului Lucaciu) Citim în «Tribuna» din Sibiu : Pentru Luni, au fost citați la rudele de instrucție de aci d-na Aurelia S. Albini și d. Septimiu Albini. In absența judelui de instrucție Gö dri Sándor,i a ascultat judele de tribunal Bán Ferencz despre următorul lucru: La tribunalul din Mureș-Oșorheiu s’a făcut arătarea, că la 28 Mai, a. c. cu prilegiul pertractării Memorandului, d. dr. Lucaciu, reîntorcându-se de la pertractare ar fi rostit în piață Românilor aflători acolo un discurs, în care ar fi zis și următoarele: Nincsen törvény, le a Jciălylyal! (Nu este rege, jos cu Regele !) Mai întâitl a fost ascultat d. S. Albini, dacă a fost de față atunci și a auzit cuvintele de mai sus, întrebatul a dat următoarele la protocol : Am fost de față și în imediata apropiere a d-lui dr. Lucaciu cu prilegiul incidentului de sub întrebare, care însă nu s’a întâmplat la 28, ci la 8 Maiü n. a. c. Lucrul s’a petrecut așa Veniam de la pertractare, dr. Lucaciu cu d-na, eu cu soția mea și mulți alți după noi. In piață un grup de Români, cea mai mare parte țărani, ne-au întîmpinat cu «să trăeascăt !» Atunci o mulțime de organe de ale poliției, sergenți, agenți civili și membrii cu cocarda «Kârpat-egyietului» s’au repezit la Români și i-au împrăștiat cu lovituri de pumni, bețe, puști, etc. D. dr. Lucaciu vâzând acestea, s’a adresat unu agent al poliției, pe care nu-l cunosc cu întrebarea, că pentru ce bat oamenii? iar către mine a zis să stăm pe loc și să vedem ce fac cu Românii. Agentul respectiv a răspuns d-lui Lucaciu cu un ton brusc să și vadă de drum, sănu stea pe stradă, căci nu este permis, etc. D. dr. Lucaciu a întrebat a doua oară, că csak Kossuthot szabad éltetnie eleben a városban ? (Numai lui Kossuthi, se poate striga sa traeasca în orașul acesta ?) Atunci toți oamenii poliției ne-au înconjurat, au început să strige «Abzug !» să împingă pe d. dr. Lucaciu și să ne amenințe chiar. In zgomotul acesta d. dr. Lucaciu a mai schimbat câteva cuvinte agitate cu agentul pomenit, care între altele i-a spus răstit că n’are drept să vorbească nimic. Atunci d. dr. Lucaciu i-a răspuns că are, și a strigat cu voce tare : «Sä traeascä Majestatea Sa !» După aceea ne am pus în mișcare și ne am dus la hotel, tot înconjurați de oamenii poliției și între huiduelile plebei de pe stradă. Atâta am văzut și am auzit și pot zice, că am auzit fiecare cuvânt, căci am fost în nemijlocita apropiere a d-lui dr. Lucaciu. Prin urmare pot afirma hotârît, că este neadevărat că dr. Lucaciu ar fi ținut poporului cuvântare și ar fi rostit cuvintele cu care a fost denunțat. Aht cum mă mir că se presupune de la un om cult nebunia că ar fi rostit între atâția polițiști asemenea cuvinte. D-na Aurelia Albini a depus tot cam în felul acesta, cu deosebire numai, că neștiind ungurește n’a înțeles cele vorbite între dr. Lucaciu și agenții poliției. Crima îngrozitoare din jud. Ialomița. Intr’una din nopțile trecute 5 țigani s’au introdus în casa lui Niculae Tăușan, din suhatul Masalib, pendinte de comuna Sudiți jud. Ialomița. Tâlharii au torturat îngrozitor pe soția lui Tăușan, scoțându-i toți dinții și măselele din gură. Hoții după ce au furat banii și alte obiecte de valoare, au dispărut. Femeia a fost transportată în ziua următoare la spital.