Universul, octombrie 1895 (Anul 13, nr. 232-257)

1895-10-27 / nr. 254

r Anul XIII No. 254 m^t^issmsmasmmBSBasm Premii Excepționale La abonații ziarului «UNIVERSUL» — POLITIC ZILNIC — Cu începere de la 1 Noembre 1895 I^Ț Pentru 3 luni In Capitală, Joi 8.— In județe, lei 9.SO Premii.—12 farfurioare frumos gravate de metal alb pentru masă sau o cutie cu 12 lingurițe de metal alb cu mânerul gravat, pentru cafea.—1 evantaliu chinezesc și un roman de 2 volume.—NB. In loc de 12 lingurițe, putem da un roman ilustrat de 4 volume, dupe alegere. Pentru 6 luni In Capitală, joi 15.20.—In județe, lei 19.70 Premii.—1 frumos ceas de masă (Baby) cu deșteptător sau 3 furculițe, 3 cuțite și 3 lingurițe de masă de metal alb cu mânerul gravat.— 1 roman de 5 volume ilustrat.—1 evantaliu chinezesc și un mic pieptene de buzunar. NB. In loc de ceasornic sau linguri, furculițe și cuțite, putem da 7 volume din romanele noastre ilustrate. ___ Pentru 1 an 1pg In Capitală, lei 29.70.—In județe, lei 38.20 Premii.—Un ceasornic foarte elegant de masă cu deșteptător, cu piciorul și cutia cu reliefuri nichelate și aurite, construit într’adins pentru abonații noștri de un an, sau o elegantă cutie cu oglindă, conținând 1 pudră fină, 1 apă de toaletă, 1 săpun fin parfumat și 1 glicerina parfumată.—1 baston cu ornamente nichelate conținând 1 călimară, 1 condeiü și 1 creion.—1 elegant notes legat în piele și cu flori argintate, un mic pieptene de buzunar, precum și 7 volume din romanele noastre. Toți abonații sunt rugați să ne anunțe deslușit obiectele pe care doresc a le avea ca premii. NB. Toți abonații din provincie vor trimite un leu mai mult pentru portul premiilor.Neprimind un leu se vor trimite premiile nefrancate și abonatul va plăti portul la sosirea lor. COSTUL ABONAMENTULUI PÂRĂ PREMII In capitală Pentru 1 an............................... Lei 20.10 « 6 luni ........ « 10.60 . 3 »................................................ 5.60 In județe Pentru 1 an...........................................Lei 28.10 . 6 luni.............................................. 14.60 « 3 « . .................................« 7.60 Toți abonații la ziarul «Universul politic», primesc gratis «Universul literar», care apare în fiecare Duminecă în format dublu cu splendide Ilustrații colorate. CASA DE SANITATE 51, Str. Teilor 51 — Consultațiuni speciale pentru — BOALE INTERNE ȘI SYPHILITICE Boalele secrete la bărbați și femei In toate zilele de la 10—11 dimineața Vindecarea asigurată. — Tratament special Consultațiunea numai un leu________ site aflat C. Arion Advocat București.—Bulevardul Carol No. 45.—București Orele de consultație 8—10 și jum. p. m. și 5—6 și jum. seara. 1382 De vânzare cât de eftin, cărămidă de mașină și de apă, uși, ferestre, grinzi, table, scânduri, etc. etc. A*se adresa in strada Primăverei No. 50, colț cu strada Romană.1399 De arendat moșia Vârtoapele de Jos din județul Teleorman. Doritorii se pot adresa la d-na Dimitrie Butculescu, București. 1411 (15) Dr. I.PLEMARK — STRADA ROMANĂ No. 22 — Consultațiuni pentru orice boale de la 1—3 p. m. Tratament al boalelor de stomac după metodele cele mai noul 1226 __________(30) TocSr MAUfulciU LEVY SPECIAL: Boale interne femei și faceri. Consultațiuni de la 1—3 și de la 6—8 138 str. Carol 138 De asemenea face cunoscut că tratează cu succes boalele secrete fie cât de vechi după metodele cele mai noi. Sa pierdut din trăsură Duminică 22 Octombre la ora 8,45 seara, între gara de Nord și str. Manea Brutaru o geantă neagră de piele englezească, conținând hârtii de afaceri și ■iecte. Cine o va găsi, este rugat săpapalatul Știrbey unde va primi o bană isă. g . 6934—(3) bste obiecte, ducă la o recompensă. de la facultatea din Paris 5 Bani în Capitala.—10 Bani in județe Noul prim-ministru al Franței.—(Vezi explicația), din punctul de vedere al sănătății., Apoi, după ce toate ar fi fost astfel pregătite, s’ar fi putut face schimbarea..fărâm cî un neajuns. mn"" * ¥ ¥ Nu s’a urmat astfel și s’a făcut greșală, iar urmarea e că oamenii sunt nemulțumiți și îngrijiți. Și dacă e nemulțumire la orașe, ne putem închipui cam ce are să fie la sate, unde se ține cu și mai multă tărie la formele externe ale cultului; acolo nemulțumirea poate deveni îngrijitoare. Părerea noastră este să nu se aplice imediat hotărîrea sântului Sinod, ci mai întâi să se pregătească lucrurile precum mai sus am arătat. Cu chipul acesta, schimbarea se va putea face fără neajunsuri și sănătatea publică va câștiga mult ; căci, precum am spus, cu falsificările de azi, lumânările de ceară au ajuns foarte vătămătoare. Sperăm că observațiunile noastre vor găsi o dreaptă apreciare la înalții prelați și că se va face totul pentru a se liniști spiritele. CALENDAR PE ANUL 1895 Ortodox Jouî, 26 Octombrie. — t1 Martirul Dimitrie. Catolic Jouî, 7 Noembrie.—Engelbert. Ref. soarelui 6.47 Ap. soarelui 4.40 București 25 Octombrie. Chestiunea luminărilor Avem o chestiune a luminărilor, chestiune foarte «arzătoare», care în momentul de față «înfierb întă» mult mahalalele Capitalei și de sigur că tot așa de mult pe toți dreptcredincioșii din țară. Iată despre ce e vorba : Sîntul Sinod, în sesiunea sa din urmă, a găsit de cuviință să hotărască cum că, de aci înainte, se vor arde în biserică luminări de stearină în locul luminărilor de ceară întrebuințate până acum. Hotărîrea aceasta a pricinuit, precum lesne se înțelege, mumită fierbere în clerul mirean și în popor. Reforma e socotită îndeobște ca o atingere a cultului, căci luminările de stearină sunt ținute drept luminări păgîne, cari nu pot intra în biserici. Chestiunea interesând pe foarte multă lume, suntem datori să ne ocupăm de ea. * Dacă stăm să judecăm din punctul de vedere al sănătății publice, nu încape îndoială că hotărîrea Sinodului e cât se poate de înțeleaptă. Cu falsificările din ziua de astăzi, luminările de ceară au ajuns foarte vătămătoare și întrebuințarea lor pricinuește fel de fel de boale. Asta e cât se poate de adevărat. Și cum în biserici se consumă o mare cantitate de luminări de ceară, cuminte a lucrat Sinodul când s’a gândit să înlocuiască aceste lumânări cu altele mai sănătoase. S’a făcut însă o greșală, și anume în procedare. Nu e destul, în adevăr, să urmărești o țintă bună și dreaptă. Se mai cere și să știi cum ai să pășești pentru atingerea scopului. Cu atât mai mult când e vorba de făcut schimbări în biserică, cea mai conservatoare dintre instituții. * Știut este de toată lumea că în materie de cult forma se identifică cu fondul. Prin urmare, orice schimbare în formă, trebuește făcută cu multă chibzuință și grijă, pentru ca să nu fie luată drept o schimbare de fond. Nimic nu e mai periculos decât o reformă pripită în ale cultului. Si Sinodul a făcut greșala de s’a pripit. Trebuia, după a noastră părere, ca mai întaiu să se prepare clerul de mir pentru această schimbare. Și lucrul era foarte lesnicios ; nu aveau Prea Sfințiții administratori ai eparhiilor, decât să convoace pe preoți și să le explice că arderea luminărilor în biserici nu e decât o formă a jertfei pe care credincioșii au adus-o în toată vremea Celui Prea înalt ; și că, precum de la arderea dobitoacelor întregi, s’a trecut cu timpul la arderea numai a măruntaielor, iar mai în urmă la arderea luminărilor de ceară, tot așa se mai pot face schimbări și de aci înainte, fără ca prin aceasta să se atingă întru ceva fondul cultului în privința aceasta, care e aducerea jertfei, fie sub orice formă ar fi. Preoții la rândul lor, cu diaconii și celalți slujitori ai bisericelor, aveau să pregătească pe credincioși, atât prin predici în biserici cât și în convorbiri particulare, spunându-le cum schimbarea nu aduce nici o vătămare credinței și cum e folositoare Vineri, 27 Octombre (8 Noembre) 1895. DIN BELGIA (Corespondența pârtie, a ziarului «Universul», Bruxel, 21 Octombrie. Anarhisti arestați Un individ elegant îmbrăcat, a intrat deunăzi în magazinul de pipe și țigarete a lui Raapi din acest oraș, și profitând de absența comerciantului, i-a furat de pe tejghea mai multe țigarete foarte scumpe precum și o sumă de bani din cutia tejghelei. El a luat-o apoi la fugă. Un agent de poliție l’a prins și l-a dus la comisariatul din apropiere. Tînărul a declarat că se numește Brummer, în etate de 19 ani și că ei pantofar. Dînsul n’a voit să denunțe pe cei doi tovarăși ai sei cari stătuseră de pază afară zicând că teoriile anarhiste îl împedecă să facă aceasta. Poliția s’a pus însă în urmărirea lor și a reușit să-l prindă. Unul se chiagnă. Müler și e german iar cel l alt se numește Jourdan și a francez din Brest. Amândouă sunt mecanici și au declarat că sunt însărcinați de comitetul secret revoluționar să facă propagandă anarhista. Un mare număr de scrisori cifrate găsite asupra lor au fost confiscate. In casa lui Jourdan și a lui Müler s’au găsit 12 cartușe cu dinamită. Poliția umblă acum să dea de urma comitetului revoluționar anarhist. O Îndoită sinucidere Din canalul Liege-Maestricht, aproape de Haccourt, au fost scoase într’una din zilele trecute două cadavre: al unui bărbat în etate de 35 de ani și al unei fete în vârstă de vre-o 25 de ani. Pe țărmul canalului s’a găsit un pardesiu, iar alături de acesta un revolver în care se mai aflau 4 cartușe. In urma găsirea pardesiului s’a început să se caute prin canal și s’a dat de cele 2 cadavre. Identitatea lor s’a dovedit repede. Bărbatul și un locuitor din Liege, cu numele Janerth, funcționar inferior la gară, iar femeea era amanta lui. Janerth era însurat. Nevasta lui a aflat că întreține relații amoroase cu alta. Cei doi amanți, văzând că n’o să mai poată fi liniștiți de aci nainte, s’au hotărît să se omoare. Ei s’au dus noaptea pe țărmul canalului. Aci Janerth a tras amantei sale un glonț în pept și apoi s’a împușcat și el. Amândoi au căzut în apă unde și-au găsit moartea. Locul unde s’au sinucis ei era foarte isolat și nimenea n’a putut auzi detunăturile de revolver. O hoție Îndrăzneață O hoție foarte îndrăsneață s’a săvîrșit la Laeken. Doi tâlhari au intrat Intr’una din nopțile trecute în prăvălia lui Vanderveken, care era dus din oraș și au luat un număr mare de obiecte prețioase. Intrând apoi în odae ei au luat un geamantan mic în care se aflau 50.000 de fi. Pe când voiau să încarce lucrurile furate într’o trăsurică cu două’roate, Îi observă un agent de poliție și i-a chiemat la secție. Hoții n’au voit să meargă. O luptă teribilă s’a încins între ei și agent. Un hoț a scos din buzunar un pumnal și a rănit pe agent la cap și la mâini. Agentul, un om foarte voinic, a dat hoțului un pumn teribil în obraz, așa încât l’a doborît la pământ. Cel l’alt hoț, văzând că chestia e gravă, s’a smucit din mâna agentului și a luat-o la fugă. Tovarășul lui a fost dus la comisariat cu lucrurile furate cu tot. In dimineața următoare a fost prins și fugarul. Tâlharii ’au fost băgați în pușcăria de la Saint-Gilles. Accident grav Intr’o fabrică In fabrica de țesetorie a lui Charles Hemptinne din Gând s’a petrecut deunăzi un accident foarte grav. Axa mare a mașinei s’a sfărîmat. Mașina s’a oprit brusc și pe când lucrătorii voiau să afle care î pricina ruperii axei a explodat și cazanul. Bucățile lui au fost asvârlite cu violență în toate părțile. 3 lucrători au fost grav răniți, iar alții mai ușor. Zgomotul produs de teribila explozie s’a auzit la o distanță mare. Lucrul în fabrică s’a întrerupt pentru vre-o lună de zile. Van Stan , UN PROVERB PE ZI Cine și-a stricat stomacul, propovedește cumpătarea. (german). ■