Universul, noiembrie 1895 (Anul 13, nr. 258-283)

1895-11-26 / nr. 280

Anul XIII No. 280 în valoare de 3000 lei la abonații ziarului «UNIVERSUL» — POLITIC ZILNIC — Abonamente ca premii extraordinare adică calendare, romane și obiecte în valoare de — 3000 Lei —Cu începere de la 1 Decembre 1895 !W* Pentru 3 luni "ÜKi! In Capitală, lei 8.SO.—In județe, lei 14. SO Premii—4 calendare, adică: calendar de perete, de buzunar, american și de citit, precum și două volume din romanele noastre și «Univrsul Literar» colorat care apare în fiecare Duminecă.^ Maî va concura, prin tragere la sorț, și fără nici o plată, la unul din obiectele notate mai jos. Pentru 6 luni In Capitală, lei 44.30.—In județe, lei 49.50 Premii.—Toate cele 4 calendare de mai sus și 4 volume din romanele noastre. Mai va concura, prin tragere la sorț, la două din obiectele notate mai jos. HV*— Pentru 1 an -fgst în Capitala, lei 23.30.—In județe, lei 34.— .Premii.— Toate cele 4 calendare de mai sus și 6 volume din romanele noastre. Mai va concura, prin tragere la sorț, la patru din obiectele notate mai jos. N.B. Abonații din provincie vor primi premiile de mai sus franco de port imediat după primirea costului abonamentului. Premii prin tragere la sorți Toate persoanele cari se vor abona la «Universul» cu începere de la 15 Noembre curent, afară de premiile de mai sus, vor mai concura, prin tragere la sorți și în mod gratuit, la următoarele premii : 4 pianine în valoare de 900 lei, al marei fabrici frații Zimermann din Lipsca. O frumoasă bicicletă (velociped), pentru bărbat, în valoare de 350 lei. 1 ceas de aur cu lanț de aur, pentru bărbat, în valoare de 300 lei. / ceas de aur cu lanț de aur, pentru damă, în valoare de 250 lei. 4 masă de marmoră (mozaic), în valoare de 200 lei. 4 mare oglindă fantasie, sculptată, (noutate), în valoare de 150 lei. 4 frumos și artistic ceasornic de bronz de masă în valoare de lei 150. 4 mașină de cusut de mână și picior. Singer perfecționat, în valoare de 140 lei. 4 frumoasă pușcă de venit, foc central, în valoare de 120 lei, 4 pereche vase chinezești mari, în valoare de 100 lei. 4 mașină de cusut de mână. Singer perfecționat, în valoare de 90 lei. 4 frumoasă etajeră nichelată și aurită, în valoare de 80 lei. 4 masă de metal aurită, în valoare de 70 lei. 4 frumoasă calmară de metal bronzat, în valoare de 40 lei. 4 serviciu pentru licher de argint plache, în valoare de 30 lei. 4 frumos revolver, în valoare de 30 lei. Fiecare abonat, pentru 3 luni, va primi gratuit, împreună cu premiul, și un bilet numerotat spre a concura la tragere; fiecare abonat, pentru 6 luni, va primi 2 bilete și abonații pentru un an vor primi 4 bilete. Abonații sunt rugați a păstra acele bilete spre a putea lua premiile în caz de câștig. Tragerea va avea loc la 11 Februarie la administrația ziarului «Universul» și vor putea asista toți abonații. Obiectele de mai sus se pot vedea în fiecare zi la administrația «Universului». D-nil Steile N. Cinre ® IX. PelTkangasse No. 10.—Viena Consultațiuni cu celebritățile medicale și cu specialiștii de la facultatea de medicină din Viena.—Consultațiuni și prin corespondențe. 787 x_______________(100) Doctor P. A. Șerbănescu Keaibru a societății fie Ophtalmologie din Paris SPECIALIST IN BOALE DE OCHI * — STRADA POPA TATU No. 69 — Consultațiuni și operațiuni a.e la. S—s OXS p. na.. Pentru boale de ochi, gât, gurâ, nas și urechh Pentru săraci gratis Doctoral MIRON Asistent de Profesor la clinica boalelor de piele și sifilitice din spitalul Colțea. — StracLa, Strvl Spiridon OSTp. 37-Consultațiuni de la 1—4 p. m..462 ^ țf\ 1. gn .>/, în condițiune foarte avans V CHIardl Vlagioase, casele cu loc spațios, situate în str. Dorobanților No. 96 nov. 1 Pentru informatiuni a se adresa chiar acolo. 1483 5 Basi ia Capitala. 10 Bani în județe IBMBB mama—M —n——«m—im ....Duminecă, 26 Noembre (8 Decemb) 1895 tiv5toc^^.nyMgieB@Mgep^*»sm3ni»mroj2eaE5S#tep»w^iF.3R»MSiQi nele lor și tot cu sângele lor au păstrat-o? Când darea este a tuturor românilor de la o taltă, cum e cu putință sa se gândească unii din ei atât de puțin la ea, să se desintereseze de conducerea, de administrația acestei moșteniri venită din tată în fiu ? Dar să zicem că dreptul de propietate nu se poate da nimănui cu sila; crede oare alegătorul nepăstitor că prin renunțarea asta a scăpat de datoria ce atrage după sine dreptul acordat ? Ca mine poate va fi chemat, el sau fiii sei, ca să’șî verse sângele. Nu e oare ceva ciudat să te desinteresezi de un lucru pentru a cărui apărare vei fi nevoit să’ți dai zilele ? Și în acest caz, cine va fi dispus de mai înainte de viața d-tale, fără să Le mai întrebe ? Firește d... deputatul, cu ceîl’alțî colegi aî lui, și în numele d-tale, în numele tuturor. Atunci, după ideea noastră, e o mare greșeală, ca să nu zicem mai mult, pentru tot alegătorul căruia nu’i pasă de alegeri și nu vrea să știe dacă s’alege deputat d. X ori Misterele Mărei.—(Vezi explicația) CALENDAR PE ANUL 1895 Ortodox Sâmbătă, 25 Noembrie. — Ecaterina și Mercurie. Catolic Sâmbătă, 7 Decembrie.— Ambrosi. Ref. soarelui 7.25 Ap. soarelui 4.19 București 25 Noembrie. Mergeți la alegeri! De obiceiu, când te uiți în gazetă la rezultatul unei alegeri, vezi așa de-o pildă : înscriși 1000 ; votanți 600 ; d. X... a întrunit majoritatea de 400, etc. Vrea să zică, din o mie de cetățeni numai 400 au ales pe d. X... deputat ; două sale nu l-au primit. Foarte bine, dar ce îl alțî 400 ce zic, ce gândesc ? Asupra acestora vrem să vorbim. Noi am auzit pe mulți din ei zicând astfel când e vorba de alegeri : — Nu mă bag, nu m’amestec , faceți ce știți; eu îmi caut de treburile mele. Cu alte cuvinte: — Lasă-me să te las. Oamenii aceștia nu’și dau seamă că, pentru a’și căuta cineva în libertate de interesele sale proprii, trebue mai antei să pună bine la cale pe cele publice, căci e o strînsă legătură între cele d’ântei și cele d’al doilea și precum sunt cele d’ântei ale sale tot așa sunt și cele d’al doilea. D’aci vine nepăsarea lor, nepăsare foarte păgubitoare pentru progresul nostru constituțional și care trebue combătută cu energie.* NI lași d-ta pe d.x..*. să s’aleagă, să facă ce o ști, dar nu te lasă el pe urmă. D. X..., acolo unde se duce, lucrează în numele d-tale , o să te trezești mâine, de pildă, cu o lege care sporește birul (vorba vine, că e destul de sporit acuma) ; ce te faci atunci? scoți și plătești că n’ai încotro ; la masă n’ai voit să poftești dar sacii trebue să’i cari; degeaba o să te aduni atunci pe stradă cu alții, să faci gălăgie, că o pățești mai rea. Numai la alegeri ești stăpân, încolo trebue să te supui ; la alegeri dar să nu te dai în lături, du-te și votează și deschide bine ochii pe cine votezi. Și pare că numai sporirea birului poate s’o facă d. X ?...* * . Câte altele nu mai poate !... El, cu tovarășii lui, poate să susțină, să controleze sau să dea jos pe miniștri, pe acei oameni cari sunt însărcinați să privigheze d’a dreptul la siguranța averei și cinstei d-tale. Dacă nu poți merge pe o cale fără să’țî iasă hoții înainte, să te jefuească, sate bază ; dacă nu te poți odihni noaptea în pat de frica spărgătorilor ; dacă bați pentru o dreptate la toate ușile și nimeni nu’țî deschide ; dacă un funcționar în loc să’țî ocrotească libertatea muncei, după cum e dator, caută să’țî facă șicane, să’ți ia mită ; în sfârșit dacă legile se calcă, ei bine, pentru toate astea trebue să dai vina în parte pe d-ta însuți, căci nu te-aî dus la alegeri sau dacă te-aî dus n’au deschis bine ochii. Astea sunt destule motive pentru ca unii dintre cetățeni să iasă din amorțeala lor de până acum. Insă e unul mai puternic decât toate. Mai întâi, a cui poate fi propietatea acestei moșii mănoase, care se chiamă România, dacă nu a tuturor românilor, a fiilor și strănepoților acelora cari au cumpărat-o nu cu bani ci cu ceva mai de preț, cu sân DIN TURCA (Corespondența particulară a ziarului Universul) Constantinopol, 20 Noembre. Iarna în Turcia. — Foametea în Asia mică Iarna friguroasă a apărut deja pe amendoui țermurii încântători ai Bosforului. Dar iarna aici nu se ivește cu fulgi mari de zăpadă, nici cu înghețuri mari, ci cu ploi reci și continue cari cad dincoace și dincolo de Bosfor, pe țermurii Asiei mici. Ploile cari cad acum în Constantinopol sunt însoțite de vânturi reci, cari te tac ca briciul. In provincii a căzut zăpadă în abundență, mai cu seamă la Erzerum și pe platourile înalte ale Armeniei. împrejurarea acesteia i se atribue în prima liniei faptul că din Asia mică vin târziu știrile despre diferitele încăerări sângeroase între musulmani și creștini. Tot ce se știe cu siguranță e că frigul și mizeria bântie grozav în Anatolia și locuitorii prezic o secetă foarte mare pentru vara viitoare. Rezerviștii din acel ținut au fost chemați sub drapel. In cea mai mare parte din districte nu s’au putut face semănăturile de toamnă din cauza lipsei de sămânță. Sezonul la Cairo La Cairo, însă, sezonul de iarnă e cât se poate de admirabil. Frumosul palat Ghezireh a fost mărit, căci mereu vine lume sa se stabilească acolo. Afară de aceea mulți au anunțat că vor veni și au cerut să li se rezerveze camere. Palatul acela fusese mărit și acum e anul cu o aripă dar nu era încăpător ’și i s’a mai adaos două aripi. La casino se prepară tot felul de petrecceri, comitetul serbărilor organizează, între altele «Intrarea triumfală a lui Ramses II», care va face senzație. Știri din Armenia.O încăerare. 1O morți Un armean din Maradh a dat deunăzi foc casei sale din cartierul musulman cu gândul că se vor aprinde și casele turcești. El își puse sub bună pază familia și lucrurile de valoare. Focul a fost stins repede iar armeanul arestat. Autoritățile imperiale din Divrek și Gildiz au aflat și restituit proprietarilor, toate obiectele și animalele ce li se furaseră în timpul unei revolte. Revoluționarii armeni din Tiler șî-au deschis cu toții prăvăliile și, înarmându-se cu puști au început să tragă asupra musulmanilor, omorînd, pe unul. * Din cauza aceasta s’a iscat o luptă teribilă între musulmani și armeni. Patru turci, dintre care doi soldați și 5 armeni au fost omorîți. Sau luat măsuri energice pentru restabilirea ordinei. Armenii au atacat și districtul Enderhin ; ei au dat foc reședinței de district și au jefuit comunele din vecinătate. Au fost trimise acolo numeroase trupe de soldați. Sporirea corpurilor de armată Sultanul a sancționat decretul pentru sporirea corpului al treilea de armată din Macedonia și Albania. ’ I Sediul statului-major va fi în Salonik. Sediul statelor majoare ale diferitelor divizii vor fi în1 Janina, Scutari și Yesküb. Din primul și al 5-lea corp de armată se vor adăuga 21 de batalioane la corpul al treilea; se vor mai forma 8 batalioane noui astfel că viitoarea forță militară se ridică la 68 de batalioane de soldați. La corpul al 5-lea de armată, cu sediul statului major la Damasc, va fi adăugată divizia din Creta și se vor forma 5 batalioane noul. Divizia independentă a Hedșahilor va fi sporită cu 4 batalioane. Se vor mai forma, afară de aceasta 17 batalioane, cari vor fi distribuite la diferite corpuri de armată din Turcia întreagă. Lupta de la Xeban La Keban s-a întâmplat o nouă luptă între insurgenții armeni și soldații turci. Aceștia au somat pe insurgenți să-șî predea armele. Armenii au tras asupra soldaților focuri de puști, rănind pe vreo câțiva apoi au luat-o cu toții la fugă. . Soldații i-au urmărit trăgând și ei focuri asupra insurgenților. Doi dintre aceștia au fost omorîț.1. Cell’alțî au fugit la Fernes, după ce au dat foc caselor.