Universul, ianuarie 1898 (Anul 16, nr. 1-25)

1898-01-15 / nr. 11

împăcarea d-lui Fim Griza Deși tratativele cu Aurelianiștii au întrerupt, totuși criza nu e reolvată încă. Am spus de la început că d. D. Sturdza a rugat pe d. Nacu ca să îneapă tratative de împăcare cu d. I. Fleva. D. Nacu a fost la d. Fleva, a vorbit cu d-sa, dar tratativele au fost în urmă suspendate, spre a se hotărî mai întâiu cu aurelianiștii. Acum când orice împăcare între gruparea drapelistă și cei de la guern este înlăturată, se vor începe tratările de împăcare cu dl. Fleva. In retențiunile d-lui Fleva D. Fleva, se zice, că nu ar mai pretinde azi ministerul de interne. D-sa e dispus să se împace, dacă d. arui’dza își va lua obligația să dea fință proiectului d-sale de lege, realiv la descentralizarea administrativă. Ce zice Voința L.Jională De altfel, «Voința Națională» în numărul ei de ere scrie următoarele : «In privința d-lui Fleva, am declarat că n’am nici un fel de ostilitate, și că dacă d-sa bine-voește n’are decât să vină iarăși între noi după cum a fost și mai înainte». Ce zice L'Independance Romaine «L'Independance Roumaine», pe de altă parte, vorbind despre situația politică, scrie următoarele rînduri : «D. Fleva a fost mai logic. D-sa n’a cerut nimic, decât să i se adopte proiectul d-sale de descentralizare». Î ¥ «Dreptatea», pe de altă parte, afirmă același lucru. Toată chestiunea pentru moment, stă deci în a se acorda d-lui Fleva descentralizarea și atunci se crede că împăcarea va fi făcută. Reporter. ~~ȘTIRI ȘCOLARE . » ♦ In urma unor neînțelegeri iscate între profesorii și directorul gimnasiului din Fălticeni, ministrul instrucțiune l a însărcinat pe d. Rășcan, inspector general, cu facerea unei anchete. D. Rășcan și-a depus raportul către ministru. ♦ D. Marius Mețulescu, profesor de istorie la liceul Carol I, din Craiova, a fost numit definitiv la catedra sa. Eîv'ImTo“V E lî iî I» E Z ! Cine dă la timp, dă de două ori. gotîri militare ♦ Ministerul de răsboiu a fost autorizat să primească legatul de 5000 lei lăsat prin testamentul defunctului Zinos, spitalului militar central din Capitală. ♦ Trupele teritoriale de infanterie au fost chemate la corpuri să-șî reînceapă serviciul pe ziua de 1 Februarie. Se știe că aceste trupe avuseseră un concediu de două luni. Informări din MIERCURI. La 15 Februarie viitor se va face tragerea pentru cele două bilete, dus și întors, linul la Viena și alții la Veneția, ce acordăm la toți abonații noștrii. Toate persoanele care se vor abona până în seara de 14 Februarie, vor lsta parte la această tragere, prin urmare cititorii noștriî să se grăbească a se abona. Afară de concurarea prin tragere la sorți la biletele de mai sus, abonații primesc gratuit și alte premii cari sunt anunțate pe pag. 1a. ♦ Doamnele și domnișoarele germane din Sibiu au semnat o petiție către împăratul Franz Josef, prin care se cer să nu sancționeze legea pentru maghiarizarea numelor comunelor. Petiția poartă peste 2000 de semnături și va fi înmânată împăratului prin îngrijirea unei delegațiuni de doamne din Sibiu, care va merge in acest scop la Viena. ♦ In seara de poimâne, Vineri 16 Ianuarie, partidul conservator va ține întrunirea publică în Ploești, în vederea alegerea de la colegiul I de deputați. ♦O companie franco-belgiană a făcut ofertă pentru iluminatul orașului Giurgiu cu electricitate. Instalați nn fie nu vor costa nimic de comună, deoarece societatea își ia sarcina de a le instala pe cumplul său. După 20 de ani, ele vor rămâne proprietatea primăriei. In Bacău, primăria a înființat, cu începere de la 9 ianuarie, o ospătărie comunală, pentru elevii săraci. ♦ Iată resultatul alegerei efectuată Luni la Focșani, pentru un scaun de senator col. I. D.G. G. Meitani, liberal,139 voturi. D. N. Voinov, conservator, 106 voturi. D. Ghiță Nicolau, videp. 3 voturi. Voturi anulate 14. D. G. G. Meitani a fost proclamat ales. ♦ Cu începere de alaltă seri s’au restabilit cursele regulate și zilnice între Galațî-Isaccea și Tulcea și viceversa, cari în curînd se vor prelungi până la Sulina, îmbarcarea pasagerilor se face la pontonul de la punctul pescăriilor. ♦ Cassa dr. Bertelli & Cie, din Milan, a mai descoperit acum două luni, cum că renumitele sale capuri de catramină se falsificau în mare cantitate și apoi erau expediate în străinătate. Ziarele italiane publică că falsificatorii au fost condamnați la un an închisoare și 50.000 lei despăgubire. Hapurile de catramină, după cum se știe, se vînd și în România, prin urmare persoanele care doresc să fie sigure că cumpără adevăratele hapuri de catramină, sunt înștiințate că fiecare cutie trebue să poarte pe din afară pecetea administrației «Universului» și pe dinăuntru o instrucție in limba română tot cu pecetea administrației «Universului», deoarece singurul reprezentant al sus-zisei case este administrația noastră. Aceste haruri se vînd la drogheriile Stoenescu, Zamfirescu și Economii, precum și la toate farmaciile din țară. ♦ D-niî dr. Sabin, senator, și dr. Manolescu au fost primiți în audiență de d. M. Ferechide, ministru de interne, căruia i-au exprimat dorința, în numele asociațiunei medicilor din țară, în calitate de delegați ai ei, să dispună tipărirea proiectului de lege pentru modificarea legei sanitare și distribuirea ei membrilor asociațiunei, pentru ca aceasta să ia din vreme cunoștință despre proiect și să poată propune, dacă vai joc, și alte modificări și îmbunătățiri în interesul medical. D. ministru Ferekyde a promis că va satisface această dorință. ♦ I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei se află cam indispus. ♦ Vineri, 16 ianuarie, vor avea loc următoarele alegeri de deputați : Col. I. Teleorman ; Col. I. Neamțu; Col. II, Gorj ; Col. III, Bacäu. La 17 va avea loc alegerea unui deputat de către col. I de Prahova. ♦ Ieri noapte, pe la orele 1, a început să ningă în Capitală. Ninsoarea fină a durat câtva timp, acoperind străzile cu un strat subțire de zăpadă. ♦ Azi, Miercuri 14 ianuarie 1898, a apărut No. 17 din Universul amuzant, care conține mai multe ilustrații și materia cea mai variată și hazlie, și 3 romane de mare senzație. «Universul amuzant» se vinde cu 5 bani în toată țara. «Universul amuzant» apare de 3 ori pe săptămână. Abonamentul pentru 3 luni costă lei 1.80 în toată țara. ♦ D-ra Lucreția Basarabeanu, din Brăila, d. Al. Pencovici, fost prefect și d. colonel dr. Gr. Petrescu, au dat câte 30 de lei pentru bustul lui Gr. Alexandrescu,care, după cum se știe, se va ridica la primăvară în orașul Târgoviște. ¤ Azi dimineață, pe la orele 5 și jumetate, a luat foc o gheretă de la bariera Vitani. S’a avizat numai decât postul cel mai apropiat de pompieri, aceștia n’au apucat însă ca să ajungă la fața locului, căci focul se stinsese de guarzii comunali. ♦ Un frumos Calendar american, cu foi zilnice pe 189S, se vinde numai cu 50 bani franco în toată țara. In capitală numai cu 35 bani bucata. De vinzare la Administrația ziarului «Universul». ♦ Am citit în ziarul «Voința Naționala» că M. S. împăratul FranciscJosef al Austriei a bine-voit să primească frumosul calendar al revistei «Lumea Ilustrată» și a trimis, prin delegațiune, mulțumiri editorului Ig. Hertz, împreună cu înștiințarea că calendarul se va păstra pentru vecie în biblioteca familiei. Toți acei cari posedă acest calendar, vor mărturisi că editorul merită această distincțiune. Ne mirăm cum poate să l convină de a vinde acest calendar pe un preț așa de neînsemnat. ♦ Pe ziua de alaltă erî au rămas în capitală numai 13 cazuri de febră tifoidă și nu s’a mai ivit nici un pas nou de câteva zile. Serviciul sanitar al Primăriei a hotărât să nu mai publice tabele statistice despre mersul febrei tifoide decât la câte 3 zile, deoarece epidemia a scăzut cu desăvârșire. ♦ D. Gr. Ștefănescu, noul rector al Universităței din București, a depus erî la ministerul cultelor și instrucțiunei publice, obicinuitul jurămînt. ♦ Primăria capitalei va înființa in curând un laboratoriu de bacteriologie cu toate aparatele și ustensilele necesare, cari au fost deja comandate. Acest laboratoriu comunal va fi instalat în strada Primăverei, la un loc cu laboratoriul chimico-igienic, care este atașat deocamdată la Institutul chimic universitar al Statului. Laboratoriului comunal va începe a funcționa de la 1 Aprilie viitor. ♦ Pentru stabilirea programului definitiv al seriei a 2-a a conferințelor pe anul curent, sunt rugați toți d-niî societari și conferențiari ai Ateneului a se întruni în sala museului de jos (Palatul Ateneului) Vineri 16 ianuarie curent, orele 8 și jumătate seara. ♦ Societatea de cultură Macedo- Română și-a constituit comitetul astfel : d-ni: V. A. Ureche, dr. A. Leonte și Periețeanu-Buzefi în comitetul diriginte ; C. F. Robescu, V. I. Dan și N. G. Popa, vice-președinți; C. Ioanid, casier ; Lăzărescu-Lecanta și Constantin I. Naum, secretari. xac si — Ce etate are copilul ce țineți in brațe ? întrebă lândala pe o tineră femee când dădea fâță copilului său. — Trei luni, ’i răspunse ea : — Și acesta este cel mai mic copil al d-voastră? ? I ? DEPE șI — 12 Ianuarie, 1898 — Paris. — Restabilirea liniștei în Campia Se anunță din Candia «Agenției Havas» că în urma măsurilor luate, s’a restabilit liniștea. Constantinopol.— In amlictță la Sultan D. Mavrocordat a fost primit în audiență de Sultan și a prezintat scrisorile sale de creanță. Viena.Companii de soldați rusiportând numele împăraților Frantz-Iosef și Wilhelm Se anunță din Petersburg «Corespondenței Politice» că ministrul elenesbel a ordonat ca prima companie a guarzilor corpului Kexholm, al cărui șef este împăratul Frantz-Iosef, să se cheme pe viitor compania M. S. împăratului Austriei, și prima companie a guarzilor corpului Regele Frederic Guilliune III, să poarte pe viitor numele de compania M. S. împăratului german. Praga.—Ilia Dietă Dieta a adoptat trei douăsprezece zecimi provizorii. Germanii n’au luat parte la vot. Un comunicat al rectoratului școalei politechnice ordonă închiderea acestui stabiliment până la nou ordin. Colegiul profesorilor a înștiințat îndată de acest fapt pe ministrul instrucțiunei publice. Un funcționar înalt al ministerului a sosit. — Pe ziua de 13 Ianuarie — Paris.—Martori! Iu! Zola înaintea Curții cu Jurații. Zola citează 104 martori înaintea Curții cu jurați, printre care pe generalii Billot, Mercier, de Boisdeffre, Pellieux, Gorse, colonelul Piciuart, pe domnii Casimir Perier, Charles Dupuis, Scheurer-Kestner, Jaurâs, etc. Washington. Cuirasat la Havana Cuirasatul de escadră «Mame» a primit ordin de a pleca la Havana. O comunicare oficioasă dă să înțeleagă că această măsură n’are nici un caracter ostil, ci semnifică numai reluarea relațiunilor navale, așa precum existau înainte de răscoala din Cuba. PRESĂ ROMÂNA Ath verus crede că prin tratativele urmate, d. Sturdza și-a bătut din nou joc de aurelianiști dar d. Aurelian trebue să se fi convins în sfârșit că o împăcare nu e posibilă intre ai săi și d. Sturdza. Constituționalul spune că concentrarea pe care a făcut-o acum d. D. Sturdza e o concentrare îndărăt, în care «ocultiștii» dictează pe față. Drapelul sfătuește pe bulgari să controleze mai bine știrile ce le vin din Dobrogea, pentru ca să nu mai aducă acuzațiuni false. Dreptatea crede că, cu toată intrarea în minister a d-lui Palade, criza nu s’a rezolvit, ci ea e și mai acută de cum era mai înainte.. Epoca zice că, în urma tratativelor, guvernul d-lui Sturdza a eșit mai slăbit la moral, căci s’a dovedit că fără cei l’alți liberali, partidul n’are autoritatea morală înăuntru și afară din țară. L’luílépentlance Itoumaine ocupându-se de podul de la T.Severin spune că e exagerată temerea că legătura căilor noastre ferate cu cele sârbești va aduce pagube portului Constanța, e prea exagerată. Liberalul laudă legea asupra sindicatelor agricole, lege care va aduce foarte multe foloase populațiunei rurale a țarei. Lumea Nouă așteaptă să se facă împăcarea între liberali, pentru ca apoi să se pronunțe asupra ei. lesboiul adresându-se conservatorilor le spune să se deștepte și să iasă din nepăsarea în care persistă de atâta timp. Romanul publică în loc de revistă istoricul tratărilor de împăcare dintre liberali. Timpul spune că diferitele grupări liberale vroiau să aibă fecare portofoliul internelor, fiind-că n’aveau încredere nici una întraita și fiecare ținea să nu fie trasă pe sfoară. Voința Aiajionidă spune că aplauzele frenetice și îndelung repetate care au acoperit cuvintele oratorilor, dau siguranța că sesiunea actuală a Corpurilor legiuitoare va fi rodnică și de mare folos pentru țară. Născuți și Morți — Pe ziua de 13 Ianuarie — Născuți 42. Morți 15, adică : Victor Vasiliu 4 sept., Vasile Petre 2 luni, Sura Iosef 42 ani, Theofana Ghica 3 sept., Alexandru Padincov 14 ani, Maria Lungu 4 luni, Maria Spirea 1 an și 8 luni, Lița Alevna 75 ani, Elisa Karl Kulman 46 ani, Maria Sachelaropol 75 ani, Gheorghe Alexandru 1 an, Felicia Seriari 43 ani, Ion Constantin Paraschivescu n. m., Ghiță Simion 43 ani, Alecu Petrescu 75 ani. Declarații de căsătorie Pe ziua de 13 Ianuarie D-niî Nicolae Antoneanu, cu d-ra Stana N. Dragomir; Locot. Gh. Rădulescu, cu d-ra Eugenia Lupu ; Pentru Ghenadescu, cu d-ra Elisa P. Dimitriu ; Gheorghe Dumitra, cu d-ra Maria Arsenie ; Radu D. Petrescu, cu d-ra Vilma I. Gheneș ; Cristache Ștefănescu, cu d-ra Zoe N. Georgescu ; Radu G. Gheorghiu cu d-ra Matilda Iosef Gelu ; Tache S. Popescu, cu d-ra Caludan Decin ; Eugeniu Zanfiroiu, cu d-șoara Paulina Zaharia. Căsătoriți Căsătoriți pe ziua de 13 Ianuarie D-niî : Constantin I. Manciu cu d-ra Anica Ion ; Petre Dănilă cu d-ra Elena D. Iorgu; Vasile N. Crețu, cu d-ra Clara Feller ; Bela Silv. Craky, cu d-ra Christina Pal. nTeatre și Ea.l a.rl Astă-seară, Mercuvî, la Teatrul Național, d-na de Nuovina va da a doua reprezintație cu «Cavalleria rusticană» și fragmente din «Cid», «Navarraise» și «Lohengrin». * † † La Hugo astă-seară se va da un mare bal mascat extraordinar , la Moulin-Rouge. Multe surprize sunt rezervate publicului. * † In tot timpul carnavalului la Eforie se vor da baluri mascate, regulat Marțea, Joaia, Sâmbăta și Dumineca. * ¥ ¥ . Din cauze neprevăzute și cu totul independente de voința comitetului, s’a amânat balul «Policlinicei». Peste câteva zile, se va fixa noua dată. Biletele vîndute deja pentru ziua de 17 Ianuarie rămân valabile, iată rezultatul serbărei ce s’a dat la circ în luna Decembrie 1897 în folosul «Policlinicei»: încasări 3337 lei, cheltueli 1581 lei și 75 bani ; rămâne venit net 1757 lei și 25 bani. Abonamente cu Premii De la 15 Ianuarie 1608 Cine se va abona, cu începere de la 1 Ianuarie 1898, la ziarul «Universul» politic, care apare în fiecare zi dimineața, va primi următoarele premii: Pentru 3 luni lei 4.80 în toată țara în provincie 20 bani mai mult pentru portul premiilor PREMII GRATUITE Calendarul de citit ilustrat al «Universului» pe anul 1898, care cuprinde 100 pagini text și 13 portrete ale oamenilor însemnați din România, încetați din viață în anul curent, un roman ilustrat de 1 volum, calendarul portativ pe anul 1898 și ziarul «Universul» literar, colorat, pe timp de 3 luni. Pentru 6 luni Iei 9.30 în toată țara In provincie 10 bani mai mult pentru portul premiilor PREMII GRATUITE Calendarul de citit al «Universului» pe anul 1898.—Calendarul portativ. — Calendarul american (cu foi zilnice). — Un roman de 2 volume, ilustrat, și ziarul «Universul» literar colorat, timp de 6 luni. Pentru un an lei 1950 în toată țara în provincie 1 leu mai mult pentru portul premiilor PREMII GRATUITE Toate calendarele de mai sus. — Un roman ilustrat de 4 volume.— «Universul» literar colorat timp de 1 an, o frumoasă fructieră cu piciorul de metal nichelat și un portceasornic de metal. La Viena și la Veneția gratis Toți abonații vor mai concura prin tragere la sorți la două bilete de dus și întors la Viena sau la Veneția. NOTE up ÉreirepM Carol al Mursi — Anul 1877 — «Lucru minunat se petrece însă la Lom, unde armatele dușmane stau față în față, observânndu-se una pe alta, și unde, marele duce moștenitor h’a fabulit încă nici până azi să dea o lovitură decisivă. «Dar acum ajunge , vreau să expediez o dată epistolă, aceasta învechită ; albiei o să crezi că nu mai vreau să știți nimic de Tine. «In mod foarte confidențial mai adaog că împăratul, din considerațiuni imperioase politice, nu poate să respundă acum la amicala sa scrisoare prin care i-ai oferii decorațiunea română. El va răspunde după încheerea păcei. Tu înțelegi desigur motivele -ori ne silesc să respectăm status quole până azi, până ce, în urma faptelor Tale de arme, se va recunoaște printr’un tractat, pe calea dreptului politic, o nouă stare de lucruri. «Numai din această considerațiune, ie sigur foarte serioasă, suntem nevoiți să răspundem astfel pentru moment unei scumpe rude ca tine. «Și acum Dumnezeu să ne apere și sa trimită cele mai bogate binecuvințări asupra Ta și a Elisabetei. Atât e, cât și Victoria ne trimitim salutări din inimă, urându-ve de anul nou să trăiți in fericire: «Te îmbrățișează în gând, scumpul și vechiul meu Carol: «Al meu. «Credincios amic și văr. « Fii<Serach Wilhelm ». Marele duce Nicolae scrie prințului de la Bogot, cu data de 12 Decembrie : «Din scrisoarea A. V. de la 7 Decembrie rezultă că, pentru înlocuirea trupelor active rusești cari se află pe malul drept al Dunărei, între Giurgiu și Călărași, ați bine-voit a hotărî diviziunea 3 a armatei române și că aveți de gând să o dispuneți în chipul următor : «4 batalioane și 12 tunuri la Giurgiu. «1 batalion și 6 tunuri la Oltenița. «4 batalioane și 12 tunuri la Călărași. «Iar pentru înlocuirea celor 20 de escadroane sau solniî au hotărît 3 regimente de călărași. «Nu pot ascunde că mi se pare îndoios lucru ca forțele astea să fie îndestulătoare pentru deplina siguranță a malului Dunărei în zona sus-menționată. Mai cu seamă detașamentul destinat pentru Giurgiu mi se pare cu deosebire slab. El v cred că e neapărat necesar să se întărească acest din urmă detașament cel puțin printr’o brigadă română, fără a mai pune la socoteală că, din parte-mi, vomu hotărî 3—4 batalioane din armata de rezervă cari vor lua pozițiuni în rezervă înderătul detașamentelor. Acest punct este de așa importanță, ia cât orice biruință câștigată de turci, fie cât de mică, ar fi un izvor de griji numeroase și de alarme înderătul nostru. «De altă parte, cavaleria hotărită de A. V. este de asemenea neîndestulătoare. Prin urmare am hotărît să las pe lângă călărași regimentul 40 de cazaci de Don și, deosebit de asta, îndată ce va fi cu putință, vomu stabili înderătul detașamentului de călărași o altă rezervă de 3 batalioane din armata de rezervă, însă nu ve voiu ascunde în același timp că aș vedea cu părere de ren slăbindu-se astfel niște trupe cari ar putea să fie îndreptate în Bulgaria. «Ceva mai mult, mi se pare neapărat necesar să Vă fac cunoscut că neînvoirea Voastră d’a supune trupele române de pe malul stâng al Dunărei, sub comanda șefului comunicațiunilor armatei rusești, ar putea întimpina greutăți. «Pe cât timp A. V. va sta în București, șeful comunicațiunilor va putea încă să se adreseze A. V. pentru a vă ruga să luați cutare sau cutare măsuri. Insă cererile astea va trebui să se facă în numele său propriu, deoarece eu, aflându-mă la armată, nu voiu putea să duigez mișcările trupelor din România și deci voii fi nevoit să ’i las oarecare autonomie. «Insă dacă A. V. va crede necesar să se ducă la armata Sa pentru a ’i dirigia în persoană operațiunile contra Belgradjkului și a Vidinului, atunci modul indicat de A. V. devine imposibil. «După părerea mea dar, subordonarea trupelor române, în ceea ce privește partea operativă, adjutantului de câmp, generalul Drenlein, nu va prezintă nici un inconvenient, din nici un punct de vedere. Administrând și comandând rezervele de trupe și dispunând de toate mijloacele pentru apărarea dosului armatei, e naturalmente chemat să comande și detașamentele înaintate. Fără această subordonare va fi o dublă autoritate, ceea ce nu poate decât să aducă rezultate deplorabile. «De aceea rog încă o dată pe A. V. să ia disposițiuni în consecință, pentru a se evita inconvenientele semnalate. Insă în tot cazul, detașamentul de la Giurgiu va trebui să fie subordonat A. S. I. Marele duce moștenitor, comandantul detașamentului de Rusciuc, pentru partea operativă, căci măsurile de luat vor trebui să concordeze cu acțiunea din partea detașamentului de Rusciuc care operează contra Rusciucului. «Terminând: Vă informez că am luat din nou disposițiuni pentru ca cele 4 tunuri de asediu să fie cât mai curând transportate la Calafat. (Va urma). RS Sr. Regalii A’o. 9, Bucureștii Cine are de VINZARE Case, Locuri Virane, Moșii, etc. să se adreseze la Vechea agenție Universală unde sunt multe cereri de cumpărare. Str. Regala No. 9, Bucureștii 423 COR. B3 « PRIMA FABRICA ARTISTICA IN ȚARA de Mobile fantesie și Obiecte de lux aurite II. Stil.RERC; & CIe București, Strada Brâncoveanu IO Execută orice obiecte fantezie nelucrate până acum în țară, precum Mese în toate formele, Console, Scaune, Oglinzi, Cormeze, Biurori de dame, Postamente, Paravane, Port-fleur, Vitrină, etc., etc., toate lucrate în aur Veruit-Nnrlin și colorate cu cel mai bun gust, concurând și cu produsele streine, atât Ineleganți, cât și in prețuri. Comenzi se execută în cel mai scurt timp. Se primește reparație în această ramură și încadrări de tablouri. Reprezentant general pentru toată România A. BLAU & Cio, București, strada Smârdan No. 2. 1273.—10 Eforia Spitalului Caritas La 3 Februarie 1898 va avea loc irevocabil tragerea loteriei, organizată în folosul spitalului Caritas din calea Dudești, autorizată de Onor. Minister de Interne prin ordinul No. 2809. Câștigurile, în valoare de 20.000 lei, vor fi depuse la Onor. Primărie a Gapialei, înaintea tragerea. In spitalul Ciuiias se admit bolnavi de orice naționalitate și confesiune, precum și din orice localitate a terei. Biletele se vînd în gros în pesagiul Vilacros No. 7. 1163 15 In str. Fopa-Tatu NJT57 se repară cu un metod special șoșeri-galoși și galoși cu prețurile foarte moderate. Strada imețială No. 9 BucureștiRE VINIZARE O moșie In județul Teleorman departe de gară 15 minute compusă de 350 pogoane arabile cu ecarete, având sat pe moșie și împrejur, arenda 4000 lei, ipotecată la Creditul rural 25.000 lei se vinde pe prețul de lei 33.000 peste datoria Creditului. A se adresa la Vechea Agenție Universală, str. Regală No. 9, București. 40—(3) Steet © Pentru sezonul de vară 98—amplasați de ambele sexe, pentru serviciul Casinului Regal din Slănic , se cer bune referințe. A se scrie d-lor Fallot & Haas, directori, str. Fântânei No. 45, București, sau a se adresa de la 9—11 dimineața. 31 LEON BERGER MARELE MAGAZIN CU MOBILE VINDEREA prin RATE Strada Academiei Nr. 4 (casa Ovessa) BcTifiiioare, Sufragerii, Bisirouri Garnituri Complects pentru Saloa de Divanuri, Otomane, Cermeze, Oglinzi, Paturi, Șifoniere, Somine,, Mese, Scaune, etc. etc. 14 _____________________(10) Ge publică spre cunoștința generală că în ziua de 15 Februarie a. c., la ora 2 p. m., se va ține licitațiune publică în localul din str. Puțu cu apă rece No. 24, pentru închirierea caselor din aceiași stradă No. 26, compuse din 17 camere de locuit, 7 bucătării, magazii, etc., averea minorului I. Telegorescu. 10 6 Fabrica de zahăr Chitila Borhot de sfecle (cea mai bună hrană pentru vite și vaci cu lapte), se află de vânzare cu prețul de lei 3 mia de kilograme, loco fabrica, s’au lei 30 vagonul, de 10000 kilograme, loco, gara Chitila. Costul transportului pe căile ferate este 30 bani (taxă redusă) de vagon și kilometru. Borhotul fiind presat este o materie uscată, se încarcă direct în care și vagoane fără nici un fel de împachetagiu ca și cărbunii, pietrișul și alte materii solide. A se adresa pentru comenzi la direcția fabricei, la Chitila sau la Administrație, calea Victoriei 188, București. 3 La administrația ziarului UNIVERSUL, strada Brezoianu No. 11, sa repară orice ceasoarnice, pendule, etc., mai ieftin decât oriunde. Se garantează mersul regulat timp de un an și la caz contrar se repară din nou, fără nici o plată. Tacâmuri de alpaga Tacâmuri de alpaga veritabile, foarte solide și elegante, garantat că vor ramânea întotdeauna albe ca și argintul, se vinde cu lei 1.60 bucata lingurițe și furculițele de masă și lei 1.60 £ cuțitele și cu bani 60 bucata lingurițe pentru cafea. O duzină furculițe, linguri și cuțite de masă numai lei 44 și o duzini lingurițe de cafea lei 6.60. Lingure, cuțute și furculițe pentru desert, o garnitură a câte 3 bucăți, simple cu lei 3.20, gravate cu lei 3.60. De vînzare la administrația ziarului «Universul» strada BISISF nú No. 11. ,