Universul, octombrie 1899 (Anul 17, nr. 269-299)

1899-10-14 / nr. 282

a venit. Perderile englezilor sunt foarte mari. Boerii au suferit de asemenea mult, 10 oameni ar fi fost uciși și 25 răniți. Londra, 12 üclomlre. Se vestește din Ladysmith ziarului Daily Telegraph, ca Boerii, sub comanda generalului Joubert și a însuși președintelui Krueger, vor ataca azi din nou Glencoe. Londra, 12 Octombre. După un nou recensământ oficial al perderilor suferite de către englezi la Brandslangte, acestea se urcă la 257 de oameni, dintre care 5 ofițeri morți, 30 răniți, 37 soldați morți, 157 răniți și 10 dispăruți. Times află din Chalesberg (Cap) cu data de eri, că apărarea acestei localități nu mai este cu putință, din cauza ajutoarelor primite de Boery care o înconjoară. Se desminte moartea generalului Symons, rănit la lupta de la Glencoe.Telegraafele noastre particulare În ediția de eri pentru Capitală Londra, 11 Octombre. Regina Victoria a adresat ministrului de războiu o telegramă în care spune: «Inima mea sângeroasă de tot sângele versat. «Victoria de azi e splendidă, dar nu tem că ea a fost obținută pe un preț scump. «Rog de a comunica rudelor celor căzuți admirația și compătimirea mea». La lupta de la Elandstaagte generalul Withe a trimis înainte două regimente de infanterie, trei baterii și șapte escadroane de cavalerie. Generalul Hrunter a rămas la Ladysmith cu restul trupelor. Sâmbătă la ora 1 i a început lupta. Artileria engleză aflânduse în centru pe un înalt plarid a deschis focul la care boerii au răspuns în mod viguros, dar granatele englezifăceau dezastre pe când acelea ale boerilor nu loveau la semn. In acest timp cavaleria enleză se lupta cu cavaleria eră,care lovită de multe granate a trebuit să fugă. Atunci infanteria engleză comandată de Hamilton înainta repede în trei coloane pe când artileria boerilor o decima. Cu toate acestea în strigăte puternice de să trăiască englezii au cucerit pozițiunile Boerilor cu mare îndrăzneală. Boerii au fugit urmăriți cu tot întunerecul de cavaleria engleză, lăsând pe câmpul de luptă tunuri, cai, corturi și previziuni. Lupta a durat patru ore. Englezii avură 160 morți, pe când boerii de trei ori mai mult. Generalul boer Rok a fost făcut prizonier, cu ceîl’alțî despre cari v’am telegrafiat. El avea pieptul găurit de două gloanțe și a murit puțin timp după aceea. In lupta de la Elandslaagte s-au luptat și toate corpurile de voluntari. «Times» scrie că repedele succese ale englezilor vor scurta războiul și arată că trebue să dispară fantasma unei națiuni de afrikanderi. «Trebuie să stabilim — adaogă acel ziar — fără echivoc în mod energic supremația noastră». Voluntarii germani din Johannasburg au telegrafiat împăratului Wilhelm : «Jurăm credință rasei germane și protestăm contra purtărei infame a Angliei. Invocăm binecuvântarea M. V. pentru ca să nu se verse în zadar sânge german în apărararea libertăței și dreptului». «Daily News» asigură că pregătirile flotei engleze sunt produse de intrigile francoruse. Plecarea flotei franceze pentru Levant, care poate să se unească ușor cu flota rusă, e o amenințare gravă contra Angliei. Enune, Paris, 11 Octombre. O telegramă sosită din Londra ziarului «Temps» pune la îndouială succesul englezilor în a doua luptă. La Glencoe, adaogă telegrama, boerii î și întind câmpul lor de operațiuni. Telegramele engleze confirmă însă că boerii au trebuit să se retragă în neregulă și demoralizați. La Bursă se consideră războiul virtualmente sfîrșit. Boerii vor trebui să se supună. G. Bandi. Paris, 11 Octombrie. Ambasadorii Anglie și Statelor-Uuite au vizitat pe Loubet, președintele Republicei. Se crede că ar fi vorba de o mediațiune în războiul cu Transvaal. Grandi, Paris, 11 Octombrie. Un detașament englez atras Intr’o cursă la Vest de Illencoe ată prizonier. F temere că acesta a regimenta 18 în huzer S . G. Rau. Telegrame particulare de azi Paris, 12 Octombrie. La Londra produce forte mare sens aUune comunicarea oficială făcută ieri seară in Camera comunelor și din care rezultă că știrea despre a doua victorie de la Glencoe e neexactă. Trupele Jener. White au trebuit să părăsească pe răniți la Dundee, în fața numărului superior al inamicului și să se retragă spre Ladysmith, unde i se expediază ajutoare. Ziarul Morning post consideră că colonelul Tuf a trebuit să părăsească la Glencoe pe răniți și prizonieri. Toate ziarele prepară girtolicul la știri rele. O telegramă sosită ziarului Daily Telegraph Duminecă după amiaza din Ladysmith spune că none mii de hoere, comandați de generalul «loubert și de președintele Krueger în persoană, atacă azi Glencoe. Se telegrafiază că orașul Kruiberly e înconjurat. Cecil Rhodes a solicitat de a i se trimite ajutoare. Boerii se pregătesc de a ataca orașul Ladismith din trei părți.G. Ennch. (Originalele acestor depeși se află expuse la poarta stabilimentului nostru. IlâlMff. Cu începere de la 15 Octombri c, ziarul Universul politic cotidian deschide un abonament cu următoarele prețuri: Pentru trei luni . Lei 5. — Pentru șase luni. » 9.80 Pentru un an . . » 19.50 Toți abonații primesc gratuit pe tot timpul abonamentului și «Universul Literar» colorat, care apare în fiecare Duminecă. — SPs’eiuli îmB*mre — Se mai acordă în mod gratuit la abonații «Universului», la 1 a fiecărei luni,prin tragere la sorți, alte premii constând în diferite obiecte. A se vedea în «Universul» de azi cele 3 premii pe cari le acordăm la 1 Noembrie. Curier Judiciar (TRIBUNALELE ROMÂNE) Recursul fraților Șaraga din Iași Eri a venit, după o divergență, înaintea Guiței de casație, recursul fraților Șaraga, librari din Iași, condamnați de Curtea de apel din Iași la amendă și despăgubiri pentru că ar fi contrafăcut o carte a institutorilor Manolescu, Munteanu și Zaharia. Despre acest proces care a făcut mult zgomot în Iași, am mai vorbit, când s’a înfățișat pentru prima oară în casație și s’a facut divergință. Iată în ce constă această afacere . D-nii institutori Manolescu, Munteanu și Zaharia au scos o carte de citire, compusă din bucăți alese de la diferiți autori, și întitulată, Cartea premiantului și a școlarului în vacanța . Posterior aparițiunea acestei cărți, frații Șaraga au luat o carte de citire a institutorului Puiu, și i-au pus o copertă oarecum asemenătoare și cu titlul, Cartea școlarului premiat, punend-o în vînzare. Această titulatură a condus pe cei trei institutori a considera pe frații Șaraga ca contrală câlorî de propietate literară și a-i reclama corecționalicește. Tribunalul din Iași nu a crezut că o contrafacere de copertă, poate constitui o contrafacere literară, achitând pe frații Șaraga. Curtea de apel din Iași a crezut că e o contrafacere literară, condamnând pe frații Șaraga la amendă, despăgubiri și confiscarea nu a copertelor, ci a tuturor exemplarelor. Afacerea a venit cu recurs în Casație. Frații Șaraga erau asistați de d-nii Milie, G. Panu și Nicu G. Aslan, iar cei trei institutori de d-nii Comșa și Mironescu. S’au format 4 motive de casare. 1. Institutorii nu și-au consacrat dreptul de proprietate prin depozitul exemplarelor ce trebuiau depuse la ministerul instrucțiunei publice. 2. Violarea art. 339 din codul penal cere ca să fie pedepsit careva de contrafacere, atunci când e reproducere identică. 3. S’a violat art. 341 din codul penal, deoarece s’a dispus confiscarea tuturor cărților fraților Șaraga, cărți anterioare lucrăre, institutorilor, în loc să se confiște copertele. 4. Omisiunea esențială exces de putere. Am propus contra probă cu martori pentru a dovedi că n’a fost și că n’a putut să existe confusiune între cartea noastră și partea reclamanților Curtea de apel, cu toate că ’și întemeiază decisiunea pe duspunerile martorilor reclamanților, nu ne-a admis și nouă contra proba și nici nu spune pentru ce nu a admis'o. Am ținut să reproducem acest motiv în întregul lui, deoarece Înalta curte, fără a cerceta cel*ate motive, casează pentru acel', al 4-lea motiv, mec «' mc» Gului' din Iași, trimițâi.î *ho«r*e spre a se judeca eherit înaintea Curți' du ape! din Galul Elian. INFORMAȚIUNI MIERCURI. ♦ Iată buletinul medical de eri ' despre starea A. S. R. Principelui Carol : Castelul Foișor, 12 Octombrie. Orele 11 dimineața Temperatura de o zi a oscilat între 37,8 și 40,3. Astăzi dimineață temperatura 38,1; pulsul 110 respirația 22. Starea generală a A. S. R. Principelui Carol continuă a fi destul de satisfăcătoare. Dr. Romalo. ♦ In privința cazului cu d. căpitan Mandachescu, putem da următoarele amănunte, rectificând o eroare a corespondentului nostru. D. căpitan Mandachescu a fost dus în adevăr la garda pieței și de acolo la regimentul respectiv, unde a făcut un arest disciplinar, iar nu un arest pentru lipsuri de bani, după cum s’a spus la început. ♦ Expoziția de la penitenciarul Văcărești se va deschide Duminecă. Presa va fi invitată la această expoziție a lucrărilor de artă produse de deținuți. ♦ Aseară s'a întrunit la ministerul de interne consiliul sanitar superior, sub președinția d-lui dr. Obreja. Consiliul s’a ocupat cu diferite lucruri curente. ♦ D. G. Gr. Cantacuzino, președintele consiliului se întoarce azi în Capitală, iar diseara, la orele 4, se va ține un consiliu de miniștri. ♦ D. N. Fleva, ministrul domeniilor, s’a întors ori în Capitală. ♦ D. C. Disescu, ministrul justiției, se va întoarce în țară peste câteva zile. ♦ Eri, la orele 10 dimineața, s’a deschis sesiunea de toamnă a sfîntului Sinod. După ce s’a oficiat un Te-Deum la Mitrpolie, înalții prelați s’au dus în localul Sinodului de la biserica Sf. Dumitru. D. Tache Ionescu, ministrul cultelor și al instrucțiunei, a cetit apoi mesagiul regal de deschidere. ♦ In mai multe comune din județul Ilfov, au apărut niște viermi, cari rod rădăcinele grâului și secarei. S’a observat însă că ploile și frigul distrug pe acești viermi. ♦ Poliția a descoperit pe denaturata mamă care și-a lepădat deunăzî copilul, în vârstă de 12 zile. Ea se numește Matilda Grümberg și locuește în strada Măriuței, No. 10. ♦ D. Dumba, proprietarul lacului de la Afumați, în urma intervenirii acelui lac, a dat eri scurgere acelui lac, asanându-se astfel împrejmuirile. ♦ In «Monitorul Oficial» de ori a apărut regulamentul învățămîntului farmaceutic. ♦ S'a aprobat modificarea regulamentului pentru construcțiuni și alinieri în orașul T.-Jiu. ♦ In curând serviciul tehnic al comptabilitățea poștelor se va muta în noul palat din calea Victoriei, colț cu strada Carol. ♦ Au fost numiți: D. C. G. Miclescu, subprefect la plasa Corod, județul Tutova. D. Ton Popescu, ajutor de subprefect la plasa Zeletin, județul Tecuci. D. Ion Abaza, ajutor de subprefect la plasa Berheciul, județul Tecuci. ♦ D. G. Ionescu, copist la ministerul de interne, a fost numit intendent al acelui minister, iar copist, în locul d-lui Ionescu, a fost numit d. D. Predescu. ♦ Ministrul de interne a aprobat modificarea budgetelor zecimelor județelor Covurlui și Olt, pe exercițiul curent. ♦ Ajutor de primar al orășelului Cusgun, din județul Constanța a fost ales de Teodor Dobre. ♦ La Câmpina s’au mai declarat câteva cazuri de scarlatină. ♦ Comisiunea pentru reorganizarea comunelor rurale și-a terminat lucrările. D. Nenițescu, secretarul general al ministerului de interne și d. Petrescu, directorul personalului acelui minister, au fost însărcinați să rndigeze proectul de lege. ♦ Legațiunea noastră din Constantinopole telegrafiază că vaporul englez Grahafren, venind din Port-Said, a trecut Bosforul în Marea Neagră. Direcția serviciului sanitar superior a telegrafiat porturilor Constanța și Sulina că în cazul când acest vapor ar voi să facă escală și sa descarce mărfuri sau călători, să i se aplice dispozițiile sanitare, ca tuturor bastimentelor cari vin din porturi contaminate. ♦ O mare ceată de lupi s'a ivit la stupăriile de lângă comuna Piscu, din județul Covurlui, decimând turmele de oi. Pentru stârpirea acestor fiare, administrația locală va organiza o mare vînătoare. ♦ Duminecă 17 Octombrie, la , ora 4 d. a., va avea loc in sala Primăriei Capitalei tragerea loteriei unor tablouri reprezintând pe Saint-Francais d’Assise după Michelet. ♦ D. Delavrancea, primarul Capitalei, a luat următoarea decisiune: , «Noi, primarul Capitalei, decidem cele ce urmează: «Zilele de audiență cu publicul le fixez, cu începere de Luni , 11 Octombrie a. c., în fiecare săptămână Marțea și Sâmbăta. , de la orele 10—12 a. m., iar de la orele 4—6 p. m. lucrările cu d-niî șefi de servicii. «D-lul ptim-arulor Paul Ariont 1 se delegă rezolvarea lucrărilor privitoare la secretariatul general, inspectoratul tehnic, direc . I. la compariil țâței, casieria și diecția sanitară. S «D-uî ajutor I. Bărbătescu i ■ se delega lucrările privitoare la direcția administrativă, serviciul»ontoneios și serviciul accizelor. «In absența, unuia dintre cei r Io ui d-nî ajutori, lucrările ser sviciului ce-îsunt delegate se vor delega de cel Pați d. ajutor. i «Delegațiunile date până în prezent d-lor directori și șefi de serviciu se mențin și pe viitor». ♦ Societatea de ajutor reciproc «Mitropolitul Filaret», a proprietarilor din dealul Filaret, a ales în ședința de Duminecă 10 Octombrie urmărătorul comitet : Președinte, G. C. Moescu ; vice-președinție, Preotul R. Răsavanescu și Dumitru Trușculescu; casier, Emil Săvuleanu ; secretari, Filip Davidovici și Alfredo Glaser-Ascher ; controlori: Gr. Moldoveanu și Julian Davidescu ; membrii: Negulescu, Vasile Dinescu, Ghiță Petrovici, I. Niculescu, Vladimir Petrescu, Niculae Popp, Oprea Cristea, Dumitru Stănescu, Corneliu Trimbițașu și Iana Panaitoaia. . ♦ Expoziția de pictură, pe care o organizează la Ateneu ministerul instrucțiunei publice, va fi deschisă în ziua de 20 curent. I ♦ AA. L. RR. ducele și ducesa de Meiningen vor pleca probabil Duminecă. ■ ♦ Mandatele pensiunilor pe luna Octombrie au fost plătite ori la ministerul de finanțe. ♦ Calea ferată din dosul pazărmei Malmaison din Capitală, proprietatea primăriei, a fost cedată ministerului de războiu pentru trebuințele armatei. ♦ Studenții din București pregătesc o frumoasă primire d-lor V. A. Ureche și Tocilescu, cari se vor întoarce peste câteva zile de la Roma, unde s'a ținut congresul orientaliștilor. HIOTIC<« —a—— — ȘTIRI JUDICIARE ♦ Tribunalul de Comerț din Craiova a numit ca custode al falimentului M. Deutsch, chirisligih din acel oraș, pe d. Petre Hagiu. ♦ Ziarele oficioase anunță ca sigură următoarea nouă mișcare în magistratură: D. George Demetrescu, actual procuror la tribunalul Teleorman, va fi numit judecător sindic la tribunalul Prahova, în locul d-lui Oteteleșanu, demisionat. D. Vasile Bălășescu actual substitut la tribunalul Dîmbovița, procuror de tribunalul Teleorman. D. Mircea Poenaru Bordea, actual ajutor la judecătoria ocolului I București, substitut la tribunalul Dîmbovița. D. Const. D. Gheorghe, ajutor la ocolul I București. D. I. D. Balotescu, actual ajutor de grefă, grefier la același tribunal. D. Toma Dimitrescu, copist la tribunalul Vîlcea, ajutor de grefă la același tribunal. ♦ Eri a venit înaintea Curtei de Casație recursul nenorocitului lucrător Nicolae Tudor, rămas orb și infirm în urma exprosiei cu acetilenă de la grădina Bristol. Se știe că numai Triller, om insolvabil, a fost condamnat de tribunal la 10.000 lei despăgubiri către Nicolae Tudor. D. B. Courant, tovarășul lui Triller, a fost scos din cauză. Nicolae Tudor făcuse recurs pentru scoaterea din cauză a d-lui Courant. Recursul său a fost susținut de d. Ceaur-Aslan și combătut de d-nii Stelian și Cernea, avocații d-lui Courant. , Înalta Curte a respins recursul. ♦ Cârciumarul Christea și nevasta lui, implicați ca tăinuitori în afacerea Pipa, au fost liberați de camera de punere sub acuzație, pe o cauțiune de 10 mii de lei, asigurați cu o inscripție ipotecară asupra a două imobile ale cârciumarului. -------------------«». .................— Satiri mobilitari ♦ D. Nicu N. Boruzescu, din Caracal, a făcut o cerere, după cum am anunțat, ministrului de războiu, de a se duce în Transvaal și a lua parte la războiul declarat Angliei. Ministrul de războiu. d. general I. Lahovari, a adus această cerere în Consiliul de miniștri, care a aprobat-o. Tînerul domn Boruzescu a fost chemat ori de d. general Lahohari, spre a lua înțelegere relativ la plecarea în Trasvaal. Mai putem adăuga că s’a format deja un corp de 43 voluntari, toți ofițeri și subofițeri în rezervă. ♦ A. S. R. Principele Ferdinand a amânat cu câteva zile inspecția trupelor, despre care am vorbit deja. ♦ Regimentul 5 de roșiori și-a luat garnizona la Craiova. ♦ El s’a început examenul căpitanilor veterinari, aspiranți la gradul de maior. ♦ înaintările în armată se vor face probabil în ziua de 29 Noembrie. ♦ Toate comisiunile militare de remontă s’au întors în Capitală. ----------------— I»« .1... n. ȘTIRI ȘCOLARE ♦ învățătorii I. Constantinescu și preotul I. Podurizeanu, din comuna Costești, județul Dâmbovița, au fost chemați în judecata consiliului permanent, pentru ziua de 13 Noembrie, iar , învățătorul D. Ionescu, din comuna Vulpeni și G. Niculescu, ] din Strejești, județul Romanațî, au fost chemați de asemenea în judecată pentru ziua de 9 Noembrie. ♦ Protopopul Simion Popescu a fost numit profesor definitiv la catedra de religie de la școala normală de institutori din București. ♦ Iată numele institutorilor care au mai reușit la examenul de definitivat: Elena V. Voicescu, I. I. Ciocârlie, Cleopatra r Enăchescu și Ioana G Bibicescu. ., ---------------------------------------------ȘTIRI ECONOMICE ȘI FINANCIARE : ♦ D-nia N. Filipescu, N. Procopescu, Comșa, Cristian Staicovici și Ulpisi Bodoș au fost însărcinați de către guvern să slcătuească un proeet de lege asupra societăților cooperative. c ♦ Duminecă, societatea generala pentru măcelăria mp.let a ținut o ședință în care s-a constatat că subscripțiile au atins suma de 100.000 lei. Restul subscripțiilor se vor acoperi în curând. In aceiași ședință s-a hotărît ca, pe lângă închirierea unui local propriu, destinat pentru vînzarea în detalii, să se fixeze o sumă pentru exportul cărnei la Berlin din abatoriul din Iași. ♦ Mai mulți comercianți din Berlin au vizitat județele Suceava și Iași, de unde au cumpărat mari cantități de cartofi, pentru a se expedia la Hamburg. ȘTIRI TEATRALE ♦ Mâine-seară, Jouî, în sala teatrului Dacia se va da o reprezentație extraordinară în beneficiul d-lui Cesar Ionescu. Se va juca hazlia și frumoasa piesă, Lumpatius Vagabondus, comedie cu cântece în 4 acte. ♦ D. Andronescu, secretarul Teatrului, a plecat Luni în provincie, cu însărcinarea de a trata asupra turneului proiectat pentru orașele Ploești, Brăila și Galați . Dacă afacerea se va arăta nesigură, din cauza lipsei generale de bani, e probabil că Direcția Teatrului va renunța deocamdată la această întreprindere. ♦ Repetițiile piesei Jucătorii de cărți au început. Se așteaptă mult de la doamna Alice Georgescu, o premiată a Conservatorului, care va debuta într’unul din rolurile principale. ♦ Direcția generală a Teatrelor,—având în vedere criza care bântue țara pe toate tărâmurile și cu atât mai mult pe cel artistic,~a fost nevoită, (cu avisul societarilor, convocați într’adins pentru aceasta) să alcătuiască astfel repertoriul acestei săptămâni. Jouî, 14 Octombrie, același spectacol. Sâmbătă, 16 Octombrie, (numai în cazul când rețeta de Jouî ar fi prea slabă) «Secretarul general». Duminecă, 17 Octombrie, ziua, «Fata Aerului, seara« Doué orfeline». Bibliografii . Zilele acestea a apărut Familiile boerești române de d. Octav George Luca. E un volum mare, de vre-o 650 pagini, care cuprinde istoricul și genealogia tuturor familiilor noastre boerești, stabilite după isvoare autentice. Lucrarea aceasta, cea mai complectă și mai îngrijată în genul ei, împlinește un gol real în bibiografia română și face onoare stăruinței cu care tînerul autor a cules enormul sefl material și a pricepere cu care și-a întregit opera. Prețul volumului e de 10 lei. ♦ A apărut Curs clinic de patologie chirurgicală, volumul al IV-lea, tratat special de ginecologie, cu 183 de figuri în text de dr. I. Kiriac. Prețul unui volum 20 de lei. Se găsește spre vînzare la librăria Socec din capitală. Serviciul telegrafic al ziarului «Universul» — 11 Octombrie 1899 — Berlin.—Știrea resmințită Norddeutsche Allgemeine Zeitung declară lipsită de temeiü știrea dată de către ziarul din Londra Truth, spunând că o întrevedere între împăratul Wilhelm și ducele de Cumberland ar avea loc la Windsor, în vederea reglementării succesiune la tronul Brunswickului. Telegrame Particulare ale ziarului UNIVERSUL 3DIn: . Kozxiâxna. Iași, 12 Octombrie, urgentă Sinnucidere.-Mumă criminală. — Crimă. — Deces — Incendiu.— Victima pelagrei.— Emigrare Femeea Maria Justina, din comuna Drăcșani, acest județ, s’a sinucis aruncându-se într’o fântână. Autoritățile au fost înștiințate. — Fata Varvara Morariu, întreținând relații ascunse cu un tîner, a dat naștere unui copil, pe care la îngropat de viu. Muma criminală a fost arestată. — O telegramă sosită din comuna Rădeni anunță că un individ necunoscut a înjunghiat, omorînd pe un sătean din comuna Ivănești. — Victima accidentului nenorocit despre care v’am comunicat era, Gavri Theodor, pe care ’a călcat o căruță, a încetat azi din viață la spitalul Sf. Spiridon. — Un incendiu puternic a distrus casele proprietatea d-lui Mânăstireanu, din comuna Copălău. Pagubele întrecifra de 4.000 lei — Săteanul Cocioavă, din comuna Copălău, s’a sinucis împușcându-se, din cauza teribilei boale pelagra, de care suferea de mult timp. — Acum pornesc din localitate vre-o 40 de evrei, ducându-se în America. Bhiereanu. Brăila, 12 Octombrie. Dizolvare.— Alegere Prefectul județului nostru, d. Suditu, a hotărit să ceară rouî ministerului de interne dizolvarea consiliului comunei Cogălnifțeanu - Brâilița. — Duminecă a avut loc alegerea baroului local. Au fost aeși : d. Ion Berceanu, decan , iar rt-niv Constantin Cociaș și Gavriiesei, membrii. Fido. (Originalele acestor depeși se află cu piseia poala stabilimentului nostru. Ultima oră ( Telegramele noastre particulare) Paris, 12 Octombrie. Demisia generalului Galifet Se desminte .știrea cum efi generalul Galiifet, ministru de războiu, ar avea intenția să demisioneze. In cercurile politice se asigură că el va sta la Putere spre a explica înaintea Parlamentului toate masurile pe care le-a luat in calitate de ministru. G. Bandi. Viena, 12 Octombre. Criza comercială română Ziarul «Neue Freie Presse» studiatul origina actualei crize comerciale române, spune că situația nu e așa de gravă, cum se crede. Ziarul vienez adaugă că pentru exportația terilor industriale nu e din aceasta nici un pericol. Berthold, Paris, 12 Octombre. Strada «Scheurer-Kestner» Primăria a decis de a da unei străzi numele de Scheurer Kestner. G. Bandi.Originalul acestei depeșe se află expuse la poarta stabilimentului nostru). ■ ........................................ PREMII GRATUITE La 1 ale fiecărei luni, «Universul» dă la toți abonații sei premii gratuite prin tragere la sorți. Iată obiectele ce se vor acorda la 1 Noembrie : Premiul I .—Un frumos serviciu de porțelan pentru ceai. Premiul II.—Două vase japoneze. Premiul II — Un prespapier de metal bronzat. Cititorii «Universului» să se grăbească a se abona, dacă vresc a concura la aceste premii. Costul abonamentului este de 5 lei pe 3 luni în toată țara. Abonații mai primesc ca premiu gratuit «Universul Literar» colorat, care apare în fiecare Duminecă. PRESĂ ROMANĂ Adevărul afirmă că suntem în plină criză ministerială. Constituționalul constată că guvernul d-lui Cantacuzino e un ajun de a da faliment. Drapelul se ocupă de polemica dintre «Timpul» și «Constituționalul» relativ la știrile de senzație date de ziarele opoziției. Dreptatea publică un lung articol în care răspunde la toate atacurile aduse d-lui Fleva. Epoca spune că o parte din presa românească a căzut foarte mult și a ajuns să prefacă gazetăria într-o industrie. Secolul XX critică cu violență actele guvernului. Timpul zice că priveliștea pe care o oferă întreaga opoziție este nespus de critică. Voința Națională polemizează cu «Dreptatea» asupra chestiei fânului. Comercia, industrie, agricultură și finanțe București, 12 Octombrie. Depeșile de astăzi ne semnalează o mică îmbunătățire a cursurilor la New York și la Chicago pentru grâne și o urcare de 1 cent pentru porumb, ceea ce va fi desigur un bun efect pentru exportul nostru , cererea piețelor din Anglia începând a fi mai animată. Astfel, Londra, Liverpol și Anvers ne telegrafiază azi tendința susținută pentru toate cerealele. Din contră, Budapesta și Parisul, care regulează cursurile după trebuințele consumațiunei locale, fără a se îngriji de fluctuațiunile Americei, ne trimite cursuri mai slabe pentru grâne și porumb. La noi situația rămâne aproape aceiași ca și săptămâna trecută, ba chiar și mai rea, deoarece, prețurile mai au scăzut la Brăila, cu 25 bani pentru grân și 10 bani pentru porumb. Cu toate acestea exportatorii nu cotează a intra încă la cumpărări însemnate. Vînzările din Brăila pe ziua de ieri : Grâu hectolitri 2600 de 74-74% kilograme de hectolitru lei 10, 11 — 10, 21 % hect. Orz hect. 6000, lei 12,9d pe »/o de kng. Orzoica hect. 1400 cu lei 13,55 pe % kng. și fasole hect. 3500 cu lei 13,85 pe % kng Depozite la Brăila pe ziua de 11 Octombrie 1899. Grâu vechin hect. 139,000 Grâu nou » 400,000 Porumb » 385,000 Secară » 86,000 Orz » 23,000. Mere > 4,500 și fasole kilograme 140,000 Vînzările din Galați pe ziua de rî : Cincantină hect. 7000, cu lei 8,25 hect. și vagoane 35 cu lei 10,65 % kng. Orzoaica vagoane 48 cu lei 12,75—13,50 % kng. Coloniale Zahăr. Paris 21 Octombrie.Piața a fost azi puțin animată, dar tendința susținută, știrile burselor streine fiind mai favorabile. Cursurile neschimbate. Sa cotat pe Octombrie fr. 27,87, pe Noembrie fr. 28,12 și pe Martie fr. 29,37 per kilograme. Zahăr rafinat fr. 103. Hamburg, 21 Octombrie. —Piața calmă. Disponibil mărci 8,20. Decembrie nr. 9,27. Martie nr. 9,42. Mageebourg, 21 Octombrie.—Zahăr de sfecle calm. Disponibil nr. 9,17. Dec nbrie nr. 9,27. Martie nr. 9,12. Cafea. Havre, 21 Octombrie.—La operațiunile cu termen tendința mai susținută, vindut 7000 saci cu următoarele prețuri : dispon. fr. 34,50. Nembrie fr. 34,75, Ianuarie fr. 35. Anvers, 21 Octombrie.—Piața fermă. Se crede că apariția ciumei la Rio-de-Janeiro va micșora sau va opri cu totul exportația cafelei din Bresil. Neww York, 19 Octombrie. — Piața foarte fermă, s’au vîndut 50.000 fiale. Făină. Din Constantinopol nu ni s’a trimes astăzî situația pieței tipî butonul cursurilor. Ultime depeși Cota cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 12 Octombrie, Grâu Oct. fl. 8.09 scă. 3 kr. „ Apr. „ 8.53 urc. 2 „ Secară Apr. „ 6.88 „ 1 Ovăz Apr. „ 5.32 scă. 1 „ Aor. Apr. ,, 5.16 urc. 4 „ CoHai» » 11.75 invariabil Paris, 11 Octombrie Gran Opt. fr. 18.45 scă. 10 cen. „ Dec. „ 18.80 15 cen. Făină Oct. ,, 24.65 invariabil ,, Dec. ,, 25.05 invariabil Zahăr Oct. „ 37 % scă. V, cen. Dec. „ 28 % „ % Ulein Oct. „ 5550 invariabil Berlin, 11 Octombrie. Grâu Oct. mark 1521/, urc. %m. „ , Dec. „ 152*/, sc.. •/ ” Secara Oct. „ 152 „ »/, „ „ Dec. „ 1461/, „ */, „ New-York, 11 Octombrie. Grâu disp. cents. 75«/, urc. */, c. „ Decern. „ 75% „ % „ „ Maiu „ 79*/, „ •/« „ Porumb disp. „ 40*/, ,, */» »> » Maiü „ 39*/, „ 1 „ Chicago, 11 Octombrie. Gráü Decern, cents. 70% urc. % c. ,, Maiü ,, 74% „ % „ Porumb Dec. „ 31»/, „ % „ Maiü ” 33% ” I,” BURSA Iată cota oficială a Bursei București pe ziua de Marți, 12 Octombrie. (5%) Renta amortibila, cerută cu 97 lei (5%) Scrisuri funciare rur. cerute „ 90% „ (5%) „ „ urb. Buc. „ 85% I. (5%) „ „ ia?í „ so .; Banca Națională a României . . *2380 ; Banca agricolă 287 „ SCHIMB : Napoleonul 20.60 ; Coroana germană (marca) 24.70 ; Lira otomană 23.00; Florinul austriac de hârtie 2.17; Rubla de hârtie 2.70 SCONT: Banca Națională......................8. * Banca Agricolă * , 10 * Jalnicii : Theodora Costin, soție ; George Costin, tată, George Costin frate , familia Ștefănescu, familia Haminscki, Nicu Timuș, familia Constantinescu cu fiii, familia Pruncu și familia Teodorichi, au durere de a anunța pierderea prea iubitului lor fiu, soț, frate, ginere, nepot, unohiu și văr Eduard Costin încetat din viață Luni 11 curent, ora 10 p. m. în etate de 30 ani. Ceremonia funebră va avea loc azi Miercuri la ora 1 p. m., la locuința decedatului, strada Obor No. 20, de unde cortegiul va porni spre cimitirul Șerban Vodă (Belu). Toți prietenii și cunoscuții sunt rugați a considera aceasta ca invitație. Licitațiune Pe moșia Cristești, jud. Suceava, proprietatea principelui Grigore M. Sturdza, urmând a se ține licitație publică în zilele de 15 Octombrie, 1899, pentru vînzarea mai multor cai de rasă pentru ham și călărie, iepe de rasă pentru herghelie, harmasarî de rasă reproductori, de vârsta de 3 ani în sus, cai de cursă, mânzî, etc. Se aduce aceasta la cunoștința publică, cu lămurire că moșia Cristești este în apropiere de o oră de gara Pașcani. 2016 Doctorul Sigmund Tratează în mod practic și cu succes ROATELE DE COPII Interne, de piele și lumești Orele de consultații de la 2—4 p. m. 104. CALEA VACARESTI, 104 2017 _________ Foarte important PENTRU DAME Se primește de scutașat, perlat și brodat cu mașina și de mână Rochii,Jachete, Pelerine cu Soutaș, Chenile, Șnur, Perle etc., precum și orice lucrare în această branșă, în orice culoare și după orice journal, sau cu desemnele atelierului. Eschantellone se pot vedea la Atelier. C. Steinbach, La toate Monogramele, vis-a-vis de Poliția Capitalei. Passai. Macca- Vilacros, București 2021 5 Dr. I. POENARU Cu o practică în spitale și experiență proprie de 10 ani.—Strada Otomană No. 22.—Consultațiuni pentru orice boale de la 1—3 p. m. Cei fără mijloace au o reducere de jumătate din prețurile obicinuite, adică 21.50 b. vizita la domiciliul bolnavilor, 11.50b. consultația, de asemenea un scăzământ însemnat la mai multe farmacii din Capitală. Numeroase certificate de mulțumire din partea celor greu bolnavi vindecați. Tratament al hoațelor de stomac după metodele ce e mai nou. Doctor Velescu — II E IV TI ST — Fost șef asistent de Clinică la Facultatea dentistică din Phuladelphia (America) SCOATEREA DJINȚILOR (prin adormire sau amorțire) fără durere DINȚI ARTIFICIALI fără placă și fără cârlige (invențiune proprie) Toate operațiunile dentare fără durere cu aparatele cele mai perfecționate și prin electricitate. Orele de consultație strict păzite Dimineața de la 9—12 și d. a. de la 2—5 STRADA REGALA 10 2031 DE ÎNCHIRIAT In total sau In parte Casei«» din str. Plevneît 87, (lângă bulevard), compuse «fini 4 tiparlavicule, 2 prăvălii cu un tunel, birt, popiei, pivnițe, etc. Dreiuri avantagioase. 2035 ’ SO De închiriat la strada Sf. Constantin 15 bis, lângă Cșmngiu, mai multe apartamente, compuse din 4, 5 și 6 camere, având foste parchete tapete, gaz, apă. Prețul foarte convenabil. *2016 S Boalele secrete Neputința Bftric&teasca Se vindecă repede fără durere și în piedicare, dup» experiență de 29*, de specialitate în boli lumești si la 1870). 91 i>r. THOR No. 1, STR. AMIGRATU, No. 1 Intrarea numai prin atr.afl.Voav« Consultații de la 10-1 dimitr e aț fi de la 6—8 seara. Loc separat de așteptare pe fie cai PAUL NARCOTICI iuterul DOCTOR în MEDICItA — DENTIST — Estracțiunea nedureroasă a dințilli prin anestesie generală (adormitar Gaz Hvariant) sau locală Obturația dinților și punerea de diatr»țificialî după sistemele cele mai modeste Calea Victoriei 42, intrare bul. Ace 1899 Dr. I. LUSTGARTER Fost intern pr. al spitalelor din Paris, s'a reîntors în Capitală Consultațiuni pentru Goalele interne și nervoase de la 3—5 p. m. — STRADA EPISCOPIEI, 7-1915 ____________________a# AVIS Pentru sesonul de toamnă și iarnă, *;■ asortat magazinul meu cu tot felul de « ticole de menaj, precum : Porcelanuri cticlărie, tacâmuri de masă, vase de la o sătărie smălțuite, paturi de fier și brom spălătoare (lavoire), cuiere, lămpi, tai sfeșnice, sobe, trăsuri pentru copii, vm,șamale, preșuri, rulouri americane pent, terestre și diferite articole de marcitărie și fierărie. Rog pe onor, clientelă și public, s bine-voiască a-mi vizita magazinul, sprconvingere, garantând prețuri convenibile și serviciul prompt. Cu toată stima , Dimitrie Manolescu Ss.P. T.Dancovte La «LEUL DE AUR» București, strada Lipscani No. 1924 ’ 33, închiriat în strada Artei No. 10, 6 camere, bucătărie, etc., apă, cana curte mare. La spatele Palatuli de Justiție, 2041 sama Atragem atențiunea asupraanunțului din pag. IV, «1»portant pentru proprietari de păduri». ^ demande une tres-bonn ouvriére connaissant faitement le corset. S’adre,. ser rue Câmpineanu No. 3e 2050 33© închiriat în bulevardul Elisabeta 54, un frumos apartament cu 7 camere (5<i stăpân) cu gaz și lămpi, apă, pachet, tapet, etc. Prețul foarte corvenabil. 2049 Servicriul de camionagiu G. Ches © Calea Moșilor, No. 30 — București . Cu ocazia mutărilor de Sf. Dumitru, pune la dispoziția onorabilului Public mm pe ARCURI precum și camioane închise, unice în țară, pentru transportarea mobilelor Serviciu prompt. Prețuri moderate. TELEFCHIF 0 NO grafe se vînd cu prețuri reduse . A. S. Lindenberg, Bucureși strada Smârdan, 10. 1979 De vinul cu preț avantagios o cantitate «b 60 vagoane fîn presat, de ceare buna calitate, după moșia Tești din județul Prahova și care se vinu» franco în gara Comarnic. Doritorii se pot adresa la admnistrația sus numitei moșii, satt î Ploești la subsemnatul Temelie Dinescu. 1986 20 I Dr. i. Lupus! «le la facultatea din * PARIS — DVE — ? BOALE DE FEMEI, BOALE DE* PIEPT LA CONSULTAȚIUNI 2-4 P. M. 1 IO, Calea »udeș&î. IO I Doctor I. W. Steiner Dentist american Dinți artificiali și Bridge-War (lucrări artistice) EXTRAGEREA Dinților prin Anestesie (Fără Atiim C. Victoriei 53 (Pasagiul Români 1999 25 3 >i*. Begici tratează boalele inerne de femei și sifilitice — ELENORAGIA — vindecă radical în timp foarte sour CONSULTAȚIUNI 1—3 P. M. Strada Sf. loan Nou, 15 2007 (prin strada Palmer) RECOMANDAM Cabinetul Medical și Dentar D-rulML BRAUNSTEIN Specialist pentru boalele organelor Capuiu: Boalele de Gât, Gura, Nas, Urechi și Ochi Extragerea Dinților fără baran pri amorțire locală sau prin adormire cu „DORMITOR“ (invenție nouă) Tlumbuirea și punerea Dinților Consultații de la îl—2 si 1—b STRADA COLȚEI 14 2013 AL