Universul, ianuarie 1901 (Anul 19, nr. 1-28)

1901-01-14 / nr. 11

găsit ușa Incuiată. La început nuănui nimic : își închipuia că fiica sa doarme. Dar văzând că nici un semn de viață nu se arată dinăuntru, deschise fereastra și găsi casa goală și fiica sa nicăerî. O căută pe la diferite rude și prieteni, dar totul fu zadarnic : copila lui dispăruse. Cu siguranță că îndrăgostiții erau înțeleși să se întâlnească undeva, ca de acolo să plece împreună, să se ducă în fugar streine. Credința tuturor e că tinerii fugari au luat drumul spre Rusia, căci Călinescu se înarmase cu un pașaport în acest scop , alții însă cred că au plecat la București. Această fugă a produs, în cercurile locale, o senzație nedescrisă. • Balul «Crucea roșii», — La 20 ianuarie, va avea loc, în sala teatrului Papadopol, balul anual dat în folosul «Crucei roșii». Vizitatorilor li se reservă surprise uimitoare. Rasta. Constanța ^'s,'mirare de vîiătoare.— striiuaria com. Ghisdărești, din pl. HIrșova, în vederea multor animale sălbatice stricătoare, precum : lupi și vulpi, aflate în ostrovele Dunăre, stufăriile și păișul de pe teritoriul acelei comuni, a organizat o vînătoare pentru zilele de 24, 25 și 16 ianuarie. Degerat. — Ciobanul Dumitru Butoi, din cătunul Ghiolpunar, comuna Asarlâc, plasa Silistra-Nouă, fiind prins de viscol și ger la câmp. In luna trecută, a degerat la mâini și a răcit foarte rău, din care cauză Ieri a încetat din viață, la un locuitor, din comuna Dobromir, acea plasă. Numitul, n’a putut avansa din cauza zăpezilor mari,a fi internat în îngrijirea spitalelor din Paraschivi sau un altul din județ. Lipoveni îniiiețiți. — Lipovenii Epsișca Staheiu și Nichifor Marcu, din com. Ghisdărești, plasa Hârșova, plecând pe la Începutul lunei Decembrie 1900 cu căruțele încărcate de pește spre vânzare în județ, nici până acum nu s’au întors la domiciliul lor. Probabil că ei s’au bămețit pe vre-o câmpie din cauza viscolelor. Se fac cercetări pentru aflarea lor. Caiialcami. Ploești . Scandalul și rănirea din Str. Str. Dumitru.—Sergentul de poliție Portoacă Ion, după ce s’a certat cu soția lui, a părăsit acum câtăva vreme domiciliul conjugal din apropierea bisericei Sf. Dumitru, mutându-se în altă parte. Se vede însă că i se urîse cu viața de burlac, căci era noapte, după ce s’a îmbătat zdravăn, i a venit iar în minte dorul de viață conjugală. Pe două cărări, Portoacă pornește spre vechia-i locuință și cere să i se deschidă ușa. Odată intrat în casă însă, Portoacă se pomenește înconjurat de toate neamurile nevestei lui, cari, cu itoacră sa în cap, sar asupra lui, și bat zdravăn, provocându-i o mulțime de răni pe corp și pe cap, iar apoi 51 dau pe mâna sergenților de papte, cari îl arestează ca turbujitor al liniștei publice. Moarte subită. — Erî seară, pe când locuitorul Iștvan Mărgărit trecea pe strada Dorobanților, căzut deodată jos, rămânând ou pe loc. Cadavrul nenorocitului a fost __________L. L j._ —I. — la morga orașului, pentru a i se face autopsia. Furt de vite. Azi dimineață, slugă a d-lui Grigore Ionescu, măcelar în piață, dejugând puțin ioii de la sanie, pe când lipsea de lângă ei, nu se știe cine venise, și luându-î a dispărut cu ei. Păgubașul a reclamat cașul poliției, care speră că va descoperi pe hol. Diverse. —Consiliul județean a hotărît ca la primăvară să maînființeze un spital rural în comuna Băltești. Copii. Pitești O arestare hazlie.—Individul Ion Gâlcevoiu, din com. Corbeni, fi.„■d implicat într’un furt de bani, fusese arestat întruna din zilele lui ei trecute, de secția de jandarmi din Șuiei, dar peste noapte reuși să evadeze. Timp de vre-o două săptămâni el veșnic urmărit, atât de jandarmi it și de autoritatea comunală, dar toate urmăririle rămaseră infructuoase, căci ziua ședea ascuns prin aduci și numai noaptea venea asă. Milițienii aflară tactica hoțului într’o noapte, pe un ger cumplit, se duc acasă și, căutându-i prin toate părțile, nu’l găsiră. Mai înainte de a pleca din casă, unul dintre milițieni își răsucia țigare și după ce’o aprinse la un cărbune de la vatră, se adresă tovarășilor săi, ca și cum i-ar fi venit o idee nouă, zicându-le : — Știți ceva, măi băețî? Pe mine m’a pătruns gerul până la oase și nu mai pot merge până acasă, hai să rămânem aci până la ziuă ! Și, fără să mai aștepte răspunsul tovarășilor sei, se așeză pe un scăunel lângă vatră și începu să se vaele de niște dureri de cap și să spună femeeî lui Gâlcevoiu să pue lemne la foc, să se facă căldură în casă ! Ceîl’alțî milițieni, crezând că tovarășul lor s’a îmbolnăvit cu adevărat, rămaseră și el pe lângă el. Femeea lui Gâlcevoiu nu prea voia să pună lemne pe foc, protestând că se face fum în casă, dar milițianul văzând-o cum se codea, se răsti de vre-o 2—3 ori la ea și atunci, vrând nevând, ea puse câteva lemne. Și după ce mai pune și milițianul câteva, se face un foc mare în vatră. Pe când toți milițienii, afară de doui cărora le șoptise ceva la ureche cel bolnav, pieptaț, tolăniți pe lângă focul de pe vatră, deodată se aude un gemet înăbușit urmat de o uruitură și apoi, imediat, o namilă de om, cu fața spoită, cade de pe coș pe vatră. Împrăștiind focul în toate părțile prin casă și producând o spaimă de nedescris. Milițienii, speriați de această neașteptată întâmplare și somnoroși cum erau, neavând timp de a se reculege, au luat’o la fugă, care încotro nimerea, închinându-se și scuipându-șî în sîn, ca de ucigă-i toaca ! pe când cel l’alți doui, cari erau deșteptați, și cu cel care se prefăcuse bolnav, pun mâinile pe hoț, căci el era, și, după ce-l leagă cobză, îl duc la primărie și-l arestează. Ce se întâmplase ! Milițianul care simulase durerea de cap și răceala când și-a aprins țigara la focul de pe vatră, își aruncase întâmplător privirea în sus pe coșul larg al vetrei și zărind picioarele lui Gârcevoiu, proptite într’o crăpătură a coșului și ghicind că el s’a ascuns acolo, a recurs la stratagema descrisă mai sus. Toată lumea din Corbeni și de prin comunele vecine face mult haz pe socoteala strategicului milițian. Pegani. Trecătorii se luară numai decât după câine, strigând din toate puterile. Locuitorii de prin case ieșiră afară, unii speriați de zgomotul produs, alții cu ciomege în mână, gata a se apăra, căci nu știau ce se petrece. Câinele, încolțit din toate părțile, scăpă, în cele din urmă vînatul din gură. Lumea tăbărî atunci asupra piciorului, îl ridică de jos și văzu că e al unui om. Toți și-au închipuit că trebue să fie vre-o crimă misterioasă, că e la mijloc un om care a fost hăcuit de viu. In vremea asta interveni comisarul sercției 9. Acesta luă piciorul și inceau cercetările. Nu trecu mult și crima se descoperi. Piciorul de om mort era de la spitalul Colțea. Un student în medicină o luase ca să studieze. Pe când el socotea însă diferitele raporturi, un câine întră la el, se apropie de piciorul de om mort, 11 îndătă și o rupie la fugă. Astfel, grație declarației acelui student, faptul e cu totul neînsemnat. CORPURILE LEGIUITOARE căința de lit 42 Ianuarie 4904 Ședința se deschide la ora 2 și 25 minute, sub președinția d-lui George Cantacuzino. Deputați prezenți 95. D. Petre Carp, preșidentul consiliului de miniștri, depune pe biuroul Camerei transacțiunea încheiată între ministerul de finanțe și Banca Națională relativ la partea statului din capitalul Băncei. D. Vasile Ștefănescu propune ca legile de impozit să nu fie luate în discuția secțiunilor decât după ce se vor fi studiat budgetele, pentru ca să poată ști ce economii mai posibile și ce impozite nouă sunt trebuincioase. D. Carp răspunde că bugetele sunt întocmite pe baza nouilor impozite și, prin urmare, este imposibilă propunerea d-lui Ștefănescu. D. I. Brătianu interpelează pe d. ministru al domeniilor asupra vînzărei extraordinare a pădurilor statului. D. N. Pilipescu propune ca desvoltarea interpelărei să se fixeze pe mâine, deoarece licitația se va ține Luni. Camera încuviințează. Se votează recunoașterile d-lor Simion Popescu, Stan Caveț și indigenatul d-luî Vasile Aldasoro. D. general Lahovary depune proiectul de lege pentru chemarea subt arme a viitorului contingent. La ora 3 și 20 minute, Camera trece în secțiuni, ridicându-se ședința publică. SECT-UTL Ședința de la 42 Ianuarie 4900 Ședința se deschide la orele 2.45, sub preșidenția d-lui C. Boerescu, președinte. Prezenți 79 d-nî Senaten. Se fac formalitățile obilnuite. Pe banca ministerală «ent. d-niî Al. Marghiloman, T. Araiorescu. D. președinte anunță incetarea din viață a senatorului I.Virgolici din Bârlad și G. Demetrescu senator de Brăila, în consecință declară vacant colegiul I de Tutova și al II-lea de Brăila. D. Al. Marghiloman depune mai multe proiecte de leg D. C. Arion depune proiectul de lege prin care se acordă o pensie viageră de 400 lei pe lună d-neî Mihăileanu (aplause). Urgența cerută se admite și e primită cu aplauze. D. Hoiiung întreabă ped. ministru de interne în privința întârziere ce se pune în a rezolva cunoscută afacerea a transacțiunea dintre primăria Galați și compania apelor din acel oraș. Se validează alegerea colegiului II de Vaslui, făcută în perena rl.m. îl Ballimon D. M. Alexandrescu interpelează pe d. ministru de culte cu privire dacă are cunoștință că la institutul vaccinogen funcționează un domn Pierr Solomon alias Pinou Solomon ca director și care abuzează de un bilet de liber parcurs pe drumurile de fer mai mult pentru a-și face interesele sale comerciale. Se votează recunoașterea d-lui Ștef. R. Buttu, comerciant din Slănic (Prahova). Senatul se ocupă cu indigenare, apoi ședința se ridică. Ciorna și doctorii «VESELIA», care a apărut astăzi, Sâmbătă 13 Decembrie, va cuprinde, pe lângă o materie bogată, hazlie și interesantă, o mare și frumoasă ilustrație în 6 culori, reprezintând «Ciuma și doctorii». «VESELIA» se vinde cu 10 b. în toată țara. PERMUTĂRIN CORPUL TECHNIC D. inginer ordinar, clasa I, George Munteanu, din serviciul de poduri și șosele este trecut, pe ziua de 10 ianuarie c., în postul de șef al serviciului tehnic din județul Prahova, în locul d-lui inginer ordinar, clasa II, George Nicolau, trecut în alt serviciu. D. inginer ordinar, clasa II, George Nicolau, actualmente șef al serviciului tehnic din județul Prahova, este trecut, pe ziua de 16 Ianuarie c., în serviciul de studii și construcțiuni, în locul d-lui inginer ordinar, clasa II, Scarlat Lahovary, trecut în alt serviciu. D. inginer ordinar, clasa II, Scarlat Lahovary, din serviciul de studii și construcțiuni, este trecut, pe ziua de 16 Ianuarie c., în serviciul de poduri și șosele. D. Mihail Papanicoglu, absolvent cu diplomă al școalei polytechnice din Darmstadt, este confirmat, pe ziua de 1 Ianuarie c., în serviciul technic al comunei Huși și totdeodatâ admis, pe aceeași zi, în cadrele corpului tehnic (cadrul detașat) cu gradul de inginer stagiar. Ciuma la Constantinopol Ședința de aseară a consiliului sanitar Aseară consiliul sanitar superior a ținut ședință sub președinția d-lui dr. Obreja, directorul general al serviciului sanitar. Consiliul fiind informat oficial că în Constantinopol, nu s’a mai ivit absolut nici un caz de ciumă și cum comisiunea internațională sanitară din acest oraș, a luat măsurile cele mai energice pentru înlăturarea acestei epidemii, a hotărît desființarea carantinei, pentru proveniențele din Constantinopol, și înlocuirea ei cu o supraveghere de 24 ore. Aceasta pentru vapoarele, cari au medic pe bord. Pentru celel alte însă cari n’au medic se înființează o carantină de 48 de ore. In ceea ce privește provenientele din Smirna, consiliul a decis reducerea carantinei de la 8 zile la 6 zile. De Duminecă vaporul «Regele Carol», va pleca la Constantinopol sub comanda d lui maior Periețeanu, având pe bord pe medicul portului Constanța. D. dr. Obreja a dat aseară telegrafic serviciului maritim toate instrucțiunile sanitare necesare. Cu această ocasiune, putem spune că viitoarea cursă vaporul «Regele Carol» o va face înlocuind cărbunii cu păcura. In timpul cât a durat carantina cursele vapoarelor fiind suspendate, serviciul maritim român a făcut experiență înlocuind cărbunii cu păcura. Experiențele au reușit de minune. Chiar era, vaporul «Regele Carol», a plecat din Constanța în mare făcând o cursă destul de mare și reușita a fost deplină. Prin înlocuirea cărbunilor, serviciul maritim face pe ficcare an numai de la un singur vapor, o economie de peste 250.000 lei. Acum direcțiunea serviciului maritim încearcă a introduce păcura în locul cărbunilor și la celelalte vapoare. Rep. a. Gratis SA. ROMA, LA VINEȚIA ȘI LA VIEIVA Noul abonament la Universul Ori-ce persoană care se va abona la ziarul «Universul» politic cotidian,cu începere de la 15 ianuarie 1901 plătind , pentru 3 luni lei 5.50, pentru 6 luni lei 10.50 și pentru 1 an lei 20.50, vor concura gratuit, prin tragere la sorți, la trei bilete de călătorie clasa II dus și Întors pentru Roma, Veneția și Viena, precum și la un ceas de aur pentru bărbat, la un ceas de aur pentru damă, la o bicicletă, la o mașină de cusut de mână, la un ceas de argint pentru bărbat și la un ceas de argint pentru damă.—Abonații pentru 3 luni primesc, spre a concura la obiectele de mai sus, 2 bilete , cei pentru 6 luni 4 bilete și abonații pentru un an 8 bilete. Abonații pentru 3 luni mai primesc ca premiu trei calendare pe anul 1901 și un roman din Biblioteca Economică a «Universului» ; cel pentru 6 luni, 4 calendare și 2 romane din Biblioteca «Universului» ; și abonații pentru un an 4 calendare și 5 romane din aceeași bibliotecă. Lucruri din toată lumea Cum a devenit Victoria regină.Se știe că regina Victoria s-a născut la Londra la 24 Mai 1819. Ea era fiica lui Eduard, duce de Kent și al Luisei Victoria, prințesă de Saxa-Coburg. La moartea tatălui ei, a cărui fiică unică era, a devenit principesă ereditară a tronului Angliei ocupat de unchiul ei Wilhelm IV. La 28 iunie 1837 murind unchiul ei, Victoria a fost în mod solemn încoronată ca regină a Angliei în biserica din Westminster. Un biograf al Victoriei povestește cum dânsa a aflat că devenise regină a Angliei. La 19 iunie 1837, pe la ora 4 dimineața, custodele castelului locuit de tînăra prințesă fu deșteptat de niște bătăi in poarta. Se duse să deschidă ușa și doui oameni futrară înăuntru. Ei își declinară numele și calitatea. Unul din ei era doctorul Horvley, arehiepiscopul din Canterbury, și cellalt marchizul de Gonyngham, mare șambelan al Guriei. Ei au spus că doreau să vorbească imediat cu intendentul de servicii". Fură poftiți într-un salon și au trebuit să aștepte trei sferturi de oră mai înainte ca intendentul să sosească. In fine funcționarul sosi și marchizul de Conyngham, fără nici un alt preambul, i-a spus: „ Noi vroim să vorbim îodată prințesei Victoria. Intendentul râmase uimit. — Să vorbiți cu prințesa ! La această oră ! Dar ca doarme ! Nimeni n’ar îndrăzni să o scoale. — Atunci,—zise încet marchizul de Conyngham, dacă nu putem vorbi prințesei, voim ca să vorbim cu regina, căci Wilhelm IV a murit. Intendentul ei și, cinci minute după aceea, intră prințesa Victoria cu picioarele goale încălțate cu pantofi, cu perul despletit, cu o rochie albă de casă și cu ochii plini de lacrimi, dar mândră și majestoasă. Cei doui oameni căzură în genuchi și o salutară cu titlul de Suverană. Primul act al tinerei regine fu acela de a trimite o scrisoare de condoleanță reginei văduve, cu această adresă : «Majestătel Sale vara mea.» Și cum i se făcu observația că trebuia să scrie «M. S. regina-vaduvă» ea a refuzat spunând : „ Nu vreau să fiu cea dintâi care să-i amintească noua mea condiționațiune. D-sa mărturisește că prima sa apreciere asupra beneficiului anual al companiei de gaz nu a fost exactă, ci cu mult mai depărtată de țifra reală, deoarece omisese a socoti cheltuelile de distribuțiune etc., astfel încât beneficiul net al companiei pe care-1 evaluase mai înainte la cifra respectabilă de 2 milioane, acum revizuind și complectând calculele d-sale, cu concursul și explicațiile d-lui Davidescu, șeful serviciului tehnic al Primăriei, găsește acest beneficiu anual redus la suma de 500.000. D. dr. Kiriac crede că acest beneficiu nu are nici decum un caracter de invidiat pentru comună și se declară pentru votarea concesiunei. Apoi, oratorul propune mai multe preschimbări în cadrul de sarcini și propune ca cel puțin a treia parte a personalului superior să fie români. In urmă, exprimă speranța că această concesiune care produce acum o jumetate milion pentru comună, va fi cu mult mai productivă pentru viitor. D. Mirea Dumitrescu e de părere ca această concesiune să nu se voteze. D-sa enumără toate demersurile pe cari le-a făcut compania de gaz de la 1884, încoace pentru a reînoi concesiunea, propunând din ce în ce condițiuni mai avantagioase pentru comună. D. Mirea reamintește că în anul 1894 compania de gaz își evalua instalațiunile pentru suma de 10 milioane, pe când acum ea declară că această valoare nu se ridică decât la 5 milioane. Oratorul își exprimă părerea de rea pentru reaua credință de care dă dovadă compania și propune ca, în atare condițiuni, comuna nici să nu intre în vorbă cu compania, așteptând ca să fie termenul expirare! definitive a contractului concesiune, pentru ca comuna să-și dea perfect seamă de exacta lor valoare, d. Mirea termină, rămânând ca, în ședința de mâine să continue cu expunerea părerilor d-sale. D. primar luând cuvîntul printr’o lungă cuvîntare combate părerile d-lui dr. Kiriac în ceea ce privește preschimbările de introdus în caetul de sarcini, d-sa spun că evaluarea la 10.000.000 a valoarei instalațiunilor e fantesistă și că în 94, compania n’a făcut aceasta decât în vederea interesului său de atunci pentru a nu plăti comunei redevențe. Erorile d-lui Ririnc au provenit din aceasta că d-sa a socotit încasările din București punând din altă parte restul producțiunilor din Paris. D. primar explică că prin noua concesiune comuna are un venit sigur, și exprimă consimțimîntul său ca de la 1908 comuna să primească un dividend de 10 la sută plus jumătate din venitul brut al companiei. D. primar termină spunând că în definitiv, e aproape cu neputință de a face o evaluare exactă a valoarei instalațiunilor cu toate complicațiunile lor și declară că, în tot cazul, valoarea lor actuală a fost evaluată după datele cele mai științifice. Ședința sa terminat la orele 7 și juni, rămânând ca discuțiunele asupra acestei importante chestiuni, să reînceapă azi la orele 4. O CUGETARE PE ZI Bucuria și durerea măsoară reű cursul ceasurilor: una face secunde, cealaltă veacuri. StrâC 23 Un chimist distins, la o conferință, vorbește de o otravă oarecare. — O picătură din această otravă, zice el, turnată pe limba unei pisici, e destul ca să omoare pe omul cel mai robust. CONSILIUL COMUNAL Era, la orele 1 și jumătate, a avut loc ședința consiliului comunal, sub preșidenția d-lui primar Barbu Delavrancea. Prezenți 18 d-nî consilieri, înainte de a intra la ordinea zilei, d. primar propune a se pronunța asupra câtor va resurse, însă în urma propunere! d-lui consilier Marinescu se procedează imediat la discusiunea chestiunei iluminatului capitalei. D. dr. Kiriac ia cel d’intern cuvîntul și explică marea importanță a chestiunei iluminatului pentru Capitală. D-sa declară că pentru a-și da perfectă seamă despre valoarea instalațiunilor care sunt menite a deveni peste 7 ani, termenul expirarea contractului Companiei de gaz, proprietatea comunei, a vizitat uzina și a studiat de aproape întreaga afacere cu multiciUe ei complic ÎNTÂMPLĂRI IM» Caiitii La Moartea subită a căpitanului Paleologu In strada Senatului No. 14, locuește un căpitan din jandarmeria rurală, d. Barbu Paleologu, Împreună cu familia sa. Acum o săptămână căpitanul se îmbolnăvi de influență, iar de vre-o două zile se făcu ceva mai bine. Alaltă seară familia observă lipsa căpitanului, care eșise din casă aproape de o jumătate oră, începură să’l caute și, intrând în comoditate, îl găsiră acolo căzut jos și fără viață. Familia îl ridică în tăcere și’l duse în casă, dându-i toate îngrijirile, cu credința că poate va reveni în viață. Toate încercările fură însă zadarnice. Pe la ceasurile 10, corpul începu să se răcească. Moartea subită a răpitanului Paleologu se datorește probabil unui anevrism. Un copil lepădat in strada Justiției Aseară, la orele 7 și jumătate, s’a găsit lepădat In curtea d-lui maior Basarabescu, din strada Justiției No. 33, un copil de sex femenin, în vîrstă ca de 2 luni. Asupra nefericitei ființe nu s’a găsit nici un bilet în care să se arate, dacă fetița e sau nu botezată. Comisarul secției 25, înștiințat despre aceasta, veni numai decât la fața locului, trimise copila la spitalul Maternitatea și Începu cercetările pentru descoperirea denaturatei mume. Mortul de la azilul de noapte In ziua de 10 Ianuarie sub comisarul de la secția 37 a găsit căzut in fața secției pe un individ anume Marin Dumitru, în etate de 50 ani de fel din com. Fii sași, și care n’avea nici un domiciliu în Capitală. Sub comisarul dispuse atunci transportarea lui la azilul de noapte al săracilor. Boala de care suferea Marin se agrava din ce în ce mai mult și era pe la orele 3 nenorocitul încetă din viață. Comisarul secției 25 fiind anunțat de acest fapt, transportă cadavrul la morgă. Furtul din str. Crișului Niște indivizi cari au rămas până acuma nedescoperiți s’au introdus aseară prin chei potrivite într’o magazie a d-lui Grigore Constantinescu din str. Crișului No. 5 și a furat 12 druguri de alamă și 12 platforme garnituri la uși. Serviciul de siguranță, fiind înștiințat de acest fapt a început urmăririle pentru prinderea pungașilor. Piciorul de om mort din str. Telegrafului Locuitorii din strada Telegrafului au fost foarte emoționați de un fapt pe atât de rar, pe cât și de lugubru. Pe la ceasurile 4 după amiază, trecătorii de pe acea stradă, văzură un câine fugind cu un picior de om sport în gură. UI SFAT PE ZI Petele de grăsime.—Dizolvă o lingură de sare de bucătărie în patru linguri de alcool, amestecă bine și șterge petele cu un burete. Situația în China — Prin poștă — O telegramă din Peking anunță că prințul Tsun a asistat în seara de 20 Ianuarie la un concert dat de muzica regimentului german No. 1 în sala cea mare a ambasadei engleze. Intre cei prezenți se afla și mareșalul conte de Waldersee. Se anunță din Peking că miniștrii streini au hotărît să nu răspundă la nota prin care li se cer deslușiri relativ la nota comună, decât în cazul când chinezii vor proba prin hotărîrile și faptele lor că sunt aplicați să îndeplinească condițiunile de pace. Prima condițiune este pedepsirea vinovaților. Prințul Cing și Li-Hung-Ciang vor trata cu miniștrii streini în această privință. * * * După știrile primite de «Vossische Zeitung», tratativele de pace se învîrtesc mai mult în jurul chestiei ca puterile streine să garanteze împrumutul pe care Far face China pentru ca să plătească despăgubirile. In cazul acesta procentul împrumutului ar fi mai mic și împrumutul s’ar face în obligațiuni, decând procesul învățătorului preot N. Gr. Aramă, Fa condamnat la interzicerea dreptului de gradație pe un an de zile, iar pe losef Iscovici, președintele comunităței israelite din Giurgiu, l’a achitat, negăsindu-l vinovat. INFORMAȚIUNI SAMBATA. ♦ A se citi în pagina IV-a urmarea și finitul scriere împărăteasa Elisabeta a Austriei și urmarea romanului Hoții de Onoare. ♦ S’a decorat cu «Coroana României» în gradul de comandor, d. procuror-general Raicoviceanu, de pe lângă Curtea de apel din Quin^î. ♦ D. dr. Severeanu, — președintele comisiei examinatoare pentru candidații la posturile de medici de spital și de oraș,—însănătoșindu-se, examenul se va relua Luni. ♦ Pe birourile Camerei s’au depus un proiect din inițiativă parlamentară pentru recunoașterea ca persoană juridică a societăței micilor slujbași ai Slatului «Peleșul și Virful-cu-dor». ♦ Un confrate anunță că între curtea română și cea elină urmează un schimb de vederi în privința vizitei pe care regele Geroge al Greciei vrea s-o facă Suveranului nostru la București. ♦ D. Astruc, delegatul Alianței Israelite, în ultima-i vizită la Galați, a încredințat președintelui comunităței israelite din localitate : 3600 lei pentru ospătăria populară evreiască, 3000 pentru lemne la săraci, 300 cantinei școlare și 1000 ajutoare la mai multe familii sărmane evreești. ♦ Clubul liberal a delegat pe d-nii Sturdza și Mortzin ca să ia parte la întrunirea ce se va ține Duminecă la Craiova, iar pe d-nii T. Stelian și Șt. Șendrea la întrunirea de la Iași. ♦ D. ministru Grădișteanu a decis ca în budgetul căilor ferate, care prezintă acum economii în valoare de 1,700,000 lei, să facă economii cel puțin până la 2 și jumătate milioane. ♦ Suntem informați că în luna Aprilie a. c., va avea loc în palatul Atheneului din Capitală o expozițiune de tablouri și sculptură a Asociațiunea pictorilor și sculptorilor din Ungaria. Se vor expune lucrări de ale celebrilor artiști Munkaczy, Benezur, Zichy Michely, etc., ale căror capo d’opere au fost expuse și premiate la expozițiunea universală din Paris și cari au o reputațiune universală. Tot în luna Aprilie a. c., va avea loc la Buda-Pesta o expozițiune internațională de pictură și sculptură, la care sunt invitați a participa toți pictorii și sculptorii noștri din țară, spre a expune operile lor. Asociațiunea oferă transportul operelor ce se vor expune la Budapesta, precum înapoi după terminarea expozițiunei, în mod gratuit, înscrierile se vor face la administrația Atheneului din Capitală, sau la d-nn profesor I. Schmidt, strada Manea Brutaru 14, și vor dura până la 15 Martie a. c. ♦ D. Mihail Călinescu, s’a prezintat ieri la redacția noastră desmințând știrea dată din Galați, cum că d-sa ar fi dispărut și plecat în Rusia. ♦ La întrunirile liberale, ce se vor ține mâine în provincie, vor vorbi următorii oratorii din Capitală : d-niî Palade și Diamandi la Bârlad ; Stoicescu la Ploești; Epurescu și I. T. Ghica la Giurgiu ; Vfts. Lascar la Brăila; V. Misir și GvrL&’C’i la Galați. întrunirea din București, care va ține în sala Dacia, va fi presidată de d. Aurelian și la ea vor vorbi d-nil r. Brătianul Costinescu, Ferechide* dr. Radovici și Săveanu. ♦ Alaltă erî s’a inaugurat ospătăria populară din Tecuci, în prezența delegatului alianței israelite, d. Astruc, care a promis o subvenție lunară de 350 lei. ♦ La colegiul II de Senat din Tutova liberalii vor propune pe d. Stroe Belcescu, iar conservatorii pe d. colonel Vrabie. ♦ M. S. Regele a aprobat alinierea stradelor Palatul Justiției și Nerone din Capitală. ♦ «Monitorul Oficial» de ieri publici decisia prin care, în urma încetărei din viață a M. S. Reginei Victoria a Regatului Unit al Marei Britanii și Irlandei, împărăteasă a Indiilor, Curtea MM. N. Regelui și Reginei a luat cioli ü pe timp de 6 săptămâni, cu începere de la 10 ianuarie curent. ♦ Citim în «Berliner Tagblart» care ne-a sosit ori: Contra falsului principe Lahovary-Manolescu s’a introdus pe cale diplomatică procedura de estrădare. La poliția criminală de aici s’au anunțat numeroase persoane,cari au fost păgubite de falsul prinț. Din lucrurile ce s’au găsit asupra lui Manolescu se va constata dacă aceste denunțuri sunt adevărate. O contesă rusă, căreia, după cum se spune, prințul fals i- ar fi furat o sumă mare de bani, a început să șovăiască. Pe când ea susținea la început că hoțul este italian, acum zice că este bulgar. ♦ Societatea de științe, din București, va ține ședința ordinară Luni, 15 ianuarie, ora 8 jumet. seara, la ordinea zilei fiind mai multe chestiuni importante. ♦ Din greșeală, locuitorul Ion Varlam, din comuna Cloșanî, jud. Mehedinți, a împușcat cu un revolver pe fiul sau. ♦ După noul regulament al diurnelor întocmit la ministerul de domenii, funcționarii trimiși în misiuni de serviciu vor primi, după gradul lor, diurne variind între 6 și 25 lei pe zi. ♦ S’a mai acordat ordinul Coroana României în gradul de cavaler d-lui Alexandrescu Nicolae, comerciant din București. ♦ Ministerul lucrărilor publice a retras d-nei Maria Ioan Lecca concesia construirea liniei de interes local Răcăciunî—Viforenî. ♦ La începutul săptămânei viitoare se vor schimba în București, ratificările Convențiunei Comerciale cu Grecia. Ratificările vor fi schimbate de d. Marghiloman, ministrul afacerilor streine și d. Arghiropulos, ministrul plenipotențiar al Geciei. ♦ Un ziar din Capitală anunță că d. George Bogdan, secretarul general al ministerului de interne, a demisionat din acest post. ♦ Astă seară la orele 5 se va ținue la ministerul de interne, un consiliu de miniștri sub președinția d-lui P. Carp. Consiliul se va ocupa cu chestiunea impozitelor. ♦ Comitetul executiv al partidului liberal în ultima sa ședință, a hotărît să susțină candidatura d-lui Eugen Stătescu la colegiul 2- lea de senat din Brăila, devenit vacant în urma încetărei din viață a d-lui G. Dumitrescu. ♦ Iată telegramele d-lui C. Boerescu, prezidentul Senatului, despre care am vorbit : M. S. Eduard VII Rege al Marei Britanii și Irlandei și împărat al Indiilor. «In numele Senatului român, am onoarea de a prezinta Majestății Voastre respectoasele mele condoleanțe pentru moartea Augustei Voastre mamă, în care un mare popor pierde o mare Suverană.» Carl Habsburg, prezident al Camerii Lorzilor. «Senatul Român, profund mișcat de nenorocirea ce se lovește, se asociază la durerea marelui popor care plânge pe M. S. Regina Victoria, unul din cei mai glorioși Suverani ai sei». ȘTIRI ȘCOLARE ♦ Profesorii, reușiți la ultimul examen de definitivat, au început să primească ordinele de numire. ♦ La Externatul de fete No. 2, din Capitală, s’au suspendat cursurile, din cauza ivirei unui caz de difterie. ♦ Ca director al școalei comerciale de gr. I din Capitală, va numit (1. Neculau, profesor de comptabilitate la școala comercială din Ploești. ♦ 1). Avion va supune Parlamentului o modificare a art. 95 din legea învățămîntului secundar în privința suplinitorilor, cari urmează să fie numiți titulari după 10 și 15 ani de suplinire. Articolul va fi complectat în sensul ca și maeștri de caligrafie și desemn precum și maestrele de la școalele profesionale să se bucure de acest drept. D. Laurian a fost însărcinat să redacteze un proiect de lege în această privință. ♦ Ministerul instrucțiunei a decis ca să nu se mai admită elevilor pregătiți în particular examene de 2 clase într-un an, chiar dacă ei vor avea mediile examenului clasei anterioare mai mari ca 7. ♦ Pentru postul de rector al seminarului din Roman a fost recomandat părintele Gherasim Miron. ♦ Au fost numiți profesori cu titlu definitiv: T. Agolelli, profesor la gimnaziul din Tîrgoviște; C. Banu, profesor la liceul Matei Basarab din Capitală; I. Popescu, profesor de religie la gimnaziul din Călărași. ♦ Ministerul instrucțiunei publice a comunicat celui de interne că școala de științe de stat, fiind o școală particulară, diplomele ei nu se pot valida printr’o lege. ♦ In cursul anului viitor se vor înființa grădini de aplicație pe lângă școalele normale, primare și rurale. Sume a fost prevăzute fri KndgiHul casei școalelor. ♦ Consiliul permanent de instrucțiune, în secțiința de erî. lu Buletin atmosferic Institutul Meteorologic București, Vineri 25 Ianuarie st. n. 42 ore ziua înălțimea barometrică 0s.1764.1. Temperatura aerului —4*.7. Viului: puțin de la SW. Starea cerului: noros. Temparatura maxim, de erî s-10. Temperatura min. de astă-zî—16 °. Temperatura la noi a variat Intre l-l» și—16«. Vineri, 25 Ianuarie. Timpul prea frumos și călduros ziua continuă a se menține. In cursul nopței îngheț general, gerul a fost mai simțitor ca in nopțile precedente. Temperaturile cele mai ridicate au fost In Oltenia, unde ele au ajuns la 11 grade la Baia-de- Aramă și T .-Severin, iar cele mai coborîte temperaturi din cursul nopței au fost in general In Muntenia unde au atins —16 grade la București și Rucăr. Barometrul foarte ridicat a maî scăzut puțin. Astăzi timpul In general frumos și cerul senin. In multe localități din țară ceață și chiciură multă. Zăpadă sau ploaie oscăerî. Sptirt noilitare ♦ Medicul locotenent stagiar Coca Victor, din regimentul 7 călărași, s’a trecut în rezervă cu gradul ce posedă, pe ziua de 5 ianuarie, și s’a repartizat la regimentul 8 de artilerie. ♦ Poziția de disponibilitate pentru concedia de interese personale a locotenentului Sideri Constantin, din arma artileriei, s’a preschimbat, pe ziua de 19 Decembrie 1900, în acea de disponibilitate ca fiind numit în gendarmeria rurală. ♦ Mâine vor da examen la proba practică soldații bacalaureați, din corpul IV de armată, pentru căpătarea gradului de sub-locotenent. ȘTIRI JUDICIARE ♦ Marți 16 c. secția I a trib. Ilfov va judeca procesul intentat de primăria Capitalei societăței «Nectarul», fiind-că a deschis o rampă de vinuri în calea Griviței. ♦ «Monitorul oficial» de era publică circulara adresată de către d. ministru al justiției către autoritățile judecătorești, în privința condițiilor executărea în Austro-Ungaria a sentințelor în materie civilă, comercială, maritimă și de schimb, pronunțate de magistrații Români. ȘTIRI FINANCIARE șI ECONOMICE . Rîmătorii destinați exportului nu sunt supuși la carantină de către Austria, ci sunt opriți pentru observație timp de 30 de zile de către autoritățile noastre. ♦ D. Filipescu va depune zilele acestea pe biuroul Parlamentului proiectul privitor la regularea soartei meseriașilor. ♦ Venitul vămilor la sfârșitul lui Decembrie a fost de 19 milioane. ♦ La 19 c. va veni în discuția adunărei generale a Camerei de comerț din București anteproiectul pentru fixarea arbitragiului în afacerile comerciale. ♦ Dintr’un raport prezintat dlui Filipescu de către inspectorii domeniali rezultă că costul de producțiune al zahărului fabricat în țară e de 30,70 lei suta de kilograme, iar fabricanții SI vînd cu 70 lei suta. Atragem, atențiunea a se citi în pagina a 4-a anunciul Numai cu un singur leu I I Ultime informatiQDI SAMBATA. ♦ Preotul I. Sberea, din comuna Tausa, județul Vaslui, a fost dat de ministerul de instrucțiune publică în judecata consistoriului pentru fapte incompatibile cu demnitatea lui de preot. ♦ Diaconul Dimitrie Rău, din parohia Fântânele, din județul Tecuci, a fost caterisit de Consistoriul din Roman. ♦ In urma unor nouî dispozițiimî luate de d. C. Arion, ministrul instrucțiunei publice, institutul de chimie nu va mai fi trecut la ministerul de interne după cum s’a publicat, ci rămâne tot la ministerul de instrucțiune, atașându-se pe lângă laboratorul de chimie organică. Cu modul acesta, se va realiza o economie bugetară de peste 00.000 lei din 108.000 lei cât costă această instituție în cursul acestui an. Tot de odată se va preia un curs special de chimie agricolă a cărui importanță pentru țara noastră este de netăgăduit. ♦ Din cauza frigului, lucrările pentru aducerea apei în Capitală se urmează cu mare greutate. Din această cauză, apa nu va fi adusă decât la primăvară. ♦ Ere au fost aduși în Capitală motorii necesari pentru distribuirea apei. ♦ Societatea anti-alcoolică din Iași, va organiza în primăvara anului acesta, o serie de conferințe la sate. ♦ D. architect Ciocîrlan,a terminat proectul pentru facerea unui pavilion stabil în tîrgul Moșilor, care va servi în același timp și ca local pentru bursă. Acest proect, va fi supus în curînd aprobărea consiliului comunal. ♦ La ministerul de domenii, se studiază chestiunea a se da o cultură cât se poate de întinsă merilor. ♦ D. Ionescu-Gion, inspectorul general al școalelor secundare din țară, va pleca zilele acestea în mai multe orașe din Muntenia pentru a face mai multe anchete la gimnaziile și liceele din anele localități. ♦ La ministerul de domenii, s’au început lucrările pentru transformarea lacului Razelmn canal navigabil. După cât știm această importantă lucrare se va începe în primăvara anului acesta. ♦ Erî a fost înaintat ministerului de rasboiu, tabloul cu soldații bacalaureați, cari au reușit la proba înscrisă pentru obținerea gradului de sub-locotenent în reservă. ♦ Astă-seară vor pleca în diferite orașe din țară unde au los mâine întruniri publice, delegați ai comitetului executiv al partidului liberal, pentru a lua cuvântul la aceste întruniri. ♦ Proiectul general al budgetului Statului se află deja întocmit. Săptămâna viitore, proiectul va fi depus pe biuroul Camerei. ♦ In toate bisericile protestante din țară se vor celebra servicii funebre, cu ocazia funerariilor reginei Victoria. M. S. Regele va fi representat la requiemul care va fi cântat la biserica protestantă din București. ♦ D. C. Olănescu ministrul de interne, lucrează la organizarea unui riguros serviciu de siguranță pe frontiera bulgară. In acest scop, a înscris în budgetul ministerului pentru exercițiul viitor patru nouă posturi de poliție: la Zimnicea, Oltenița, T.Măgurele și T.Severin. ♦ Regimentul Mihai Viteazul a făcut un marș la satul Mipitari, sub conducerea d-lui colonel Boerescu. Ajungând acolo, s’a făcut un simulacru de luptă. ♦ Corpul profesoral al școalei veterinare se va întruni zilele acestea pentru a discuta și alcătui un proiect de reorganizare a arcelei școli. ♦ Serviciul sanitar al Capitalei, a hotărât darea în judecată, a mai multor cârciumari, la care s’au găsit băuturi falsificase. ♦ Guvernul a ridicat avantagiile pentru încurajarea industriei naționale, fabricelor «Stela», și«Samuel Gold». > ♦ Din rapoartele sosite de lai prefecții din județe, starea sețină a naturilor e cât se poate de satisfăcătoare, mai cu seamă în urmura zăpezilor căzute. ♦ D. Haller a primit erî da' la ministerul lucrărilor publice suma de 125.000 lei, care eră sechestrată de contele Polesky^ și care sechestru a fost desființat. . ’ ♦ Guvernul nostru a primit de la consulul general din Advers un raport detaliat prin oara, arată că după fluctuațiune foarte repezi, recolta grâului promitem a fi satisfăcătoare. ♦ După ultima statistică, populația țărei a crescut în aceștT’ 5 ani din urmă cu 90.000 lbocuitori. Vf ♦ M. S. Regele a semnat decretul pentru transferarea, interes de serviciu, a multor sub-prefecți, precum și decretele pentru mai multe numiri de funcționari în personalul administrativ. ♦ Veniturile căilor ferate,pe anul trecut 1900, sunt arci 4.872.031 lei. ♦ La școala de la Herăstrau? se va inființa o perie. In acest scop se vor aduce mai multei rase străine de oî, spre a se j face experiențe. ♦ D. inspector veterinar Fuțitună va pleca mâine în județul Dolj, spre a inspecta corn uneltiți cari în cursul anului trecut "au fost infectate de pneumo-enterfită și a lua măsurile necesitat pentru a preîntimpina ivirea dîrd ,noua boale.I. ♦ O comisiune compusă din d-nl N. Filipescu, ministrul menților, Alimănișteanu,A. Cuza, Teodora și Hazu, va studia ó?Ü de-amănuntul proiectul de lege al meseriașilor români, care proiect va fi adus după aceea înj desbaterea Corpurilor legiuitoare. ♦ Aseară, la Teatrul Național, s’a reprezentat opera «Gioconda» cu concursul d-nei Gemma Bellincioni. Sala era plină. D-na Bellincioiii a obținut un mare succes. D. Dorot, tenorul, a fost mult »viplaudat. Aplaudat a fost de asemenea d. Tessari. Ceilalți artiști și-au îndeplinit bine rolurile. ♦ D. farmacist George St. Petrescu, actual farmacist al spitalului județean Poenari, din jud. Ilfov, a fost numit în postul de intendent farmacist la spitalul rural Nifon, din jud. Buzău, în locul d-lui C. Solomon, care nu s’a prezintat la post. ♦ Cu toate că un ziar din Iași a anunțat moartea Prințului Grigorie Sturdza, putem afirma că de ieri după prânz starea' sănătăței Prințului Gr. Sturdza,' a început să se mai îmbunătățească puțin. Medicii speră că peste câteva zile prințul va ilutra în convalescență. ♦ Astă-noapte, la ora 1, după, ieșirea de la Teatrul Național, unde s’a jucat «Giogonda», djr>' mare număr de studenți au făcuți o mare manifestație artistei Gemma Belincioni. ■le viuzare ISIT Ocazii Mă e O mașină tipografică plană fort»mat No. 20, a renumitei fabrici Augsburg, care a costat lei 12.000, se vinde numai cu lei 6000. , O mașină pentru 2 culori, fonjyra No. 12, care a costat lei 18.000, se vinde numai cu lei 8000. . . O mașină rotativă Marmoni format 53 pentru 77. (Ziarul iese fățuit și nefățuit, după dorință). Tiragiul 8000 foi pe oră. A costat lei 32.000 și se vinde numai cu lei 8000. O mașină rotativă a casei Koenig et Bauer, format 53 cent. penteu 77, tiragiu de 12.000 foi pe oră, fățuite, care a costat lei 25.000, se vinde numai cu lei 8000. Toate aceste mașini sunt !n cțea mai bună stare. A se adresa la Administrația ziarului «Universul». ‘