Universul, iunie 1901 (Anul 19, nr. 145-174)

1901-06-11 / nr. 155

■Art. 6, relativ la fabricațiunea produselor de brutărie în conformitate cu regulamentul de priveghere sanitară, se aprobă fără modificație. La art. 7, alin. 1, se votează cu modificarea ca vizitele medicale la brutării să se facă de 2 ori pe săptămână. La aliniatul I al art 8 relativ kn toleranța de a Se fabrica pâinea mai ușoară, se admite o toleranță de 50 grame la kgr. Art. 9 și 10 relative la afișarea tarifei prețurilor in brutării și la interzicerea de a se schimba prețul pâinei fără a se anunța cu 15 zile înainte, se admit. Art. 11 relativ la facultatea cumpărătorului de a cere să cântărească pâinea se admite cu modificarea ca debitantul să fie obligat a cântări pâinea ce o vinde. Art. 12 relativ la transportul produselor de brutării și la curățirea căruțelor se admite modificat. Se admite un nou articol în care se introduce dispoziția registrelor de inspecțiuni medicale și polițienești. Art. 13 relativ la contravențiuni și penalități se admite nemodificat. Consiliul votează regulamentul în întregime cu modificările introduse. Ședința se ridică la ora 8. Mes. UN SFAT 1*1.1 ZI Oțel bun. — Se ia pulbere accidă, albă, care transformă îndată vinul în oțet. Știri din streimoale — Prin poștă — O vijelie îngrozitoare s’a năpustit asupra comunelor Silanî, Luncasprie și Dușești din Bihor (Ungaria). Șivoiul a fost așa de puternic încât a dus cu sine numeroase case și grajduri. O mulțime de vile s’au înecat. Linia ferată a fost distrusă pe o mare întindere. Pagubele sunt foarte mari.* * ¥ Se anunță din Roma că doctorul Lapponi nu mai dă voie Papei ca să petreacă vara în grădinile Vaticanului, ci să rămâie în compartimentul său de iarnă. ¹ † Cu ocazia manevrelor imperiale ale armatei germane, ce se vor ține toamna aceasta la Danzig, se va alung la un concert muzical, esecutat de 30 muzici militare, diriginte de inspectorul general al musicelor militare din Germania. La dorința împăratului Wilhelm, musicile acestea vor studia și imnul național român. * ¥ ¥ Regina Olga a Greciei, care se afla la Petersburg, s’a întors la Atena. 4 ¥ Noul Patriarh ecumenic Ioachim 111 și-a stabilit locuința în cartierul șefi natal Boiagi-Kenî, unde va sta până în ziua când va fi primit în audiență de către Sultan.* ¥ ¥ Ziarul «Frankfurter Zeitung» -WittWivtersă Vihp £‘'vifn Yt Vrtford va conferi la 13 iunie p., președintelui Mac Kinley și ambasadorului german, de Hosleben, titlul de doctori onorific. * Fabrica engleză Hotchkins a primit de la guvernul turcesc o importantă comandă de bombe explosive, .Flotila turcească, augmentată cu mai multe torpiloare nouă, se întărește din zi în zi. * 4 ¥ Se telegrafiază din Viena că congresul inginerilor s’a închis Mereuri acolo. A fost reales ca președinte al societăței inginerul B»er din Berlin, și ca sediu al viitorului congres a fost ales orașul Düsseldorf.* 44 La Atena se studiază proiectul organizărea unei expoziții Orientale în acel oraș. Gheltuelile vor fi de 2 milioane franci, pentru procurarea cărora se va organiza o loterie. Vor participa la această expoziție Turcia, România, Serbia, Montenegro și Bulgaria, expunând producțiunile lor agricole și industriale. *¹¹ Vaporul german «Deutschland» al companiei Hamburg America a făcut drumul de la New York și până la Plymouth în Angia, în 5 zile, 11 ore și 51 minute, adică cu o iuțeală de 23—38 mile maritime pe oră.* ¥ ¹ Un bngat irlandez, stabilit în Statele Unite, a cumpărat 4 insule ale oceanului Pacific, aproape de coasta Americii de Sud. El le va boteza cu nume de orașe irlandeze: Ulster, Münster, Leinster și Connaught, și are de gând să atragă în ele cel mai mai mare număr posibil de Irlandezi. 4 4 Pagubele cauzate de grindină semănăturilor de pe hotarele comunelor Topolovețu Mare, Jozseffalva, Lukareț, Sziklás și Gizellafalva, din Ungaria, se urcă la suma de 5 milioane de coroane. " * Se telegrafiază din Bruxelles că Marți, aniversarea luptei de la Waterloo, englezii, francezii și belgienii se duseră la istoricul platou, unde aduseră omagii celor căzuți în 1815. Fură depuse coroane pe numeroase monumente, și seara d. Van Neck, ținu un discurs comemorativ al luptei de la Waterloo, în beneficiul săracilor din comună. * Se telegrafiază *din Roma că, daltăeri, două fete în vîrstă de 17 ani, Amalia Federici și Clelia Sferano, urcându-se pe un mornânt din Campo Verono, se prăviră din cauza unor neplăceri din dragoste. Ele au fost duse la spital în agonie.* Se scrie din Celinge că acolo se urmează cu neliniște evenimentele din Novibazar. Fierberea se propagă până la granițele Muntenegrului, cari sunt bine păzite de trupe. Principele Danilo, care ține regența, a dispus ca orice Încercare a arnăuților de a trece granița să fie respinsă cu forța. Multe familii muntenegrene se refugiază peste granițele țârei. Se scrie din Petersburg: Toate ziarele consideră foarte gravă situația nu numai la Novibazar, dar în toată Serbia veche și în Albania; ele cer Puterilor măsuri urgente. «Novosti», care reprezintă cercul oficios, spune că trebuește silită Poarta să pue capăt anarhiei care domnește în vechea Serbie și care poate dintr’un moment într'altul să producă conflicte incalculabile. Austro-Ungaria,—spune «Novosti»,—n’are nici un interes ca lucrurile în Serbia Veche să se liniștească ; nu vom uita că insurecțiunea erzegovineană din 1875 fa punctul de plecare care conduse Austria în Bosnia și Herzegovina și nu vom uita nici că împușcătura din Nevesigne a provocat răsboiul Turco-Rus. «Continuele incidente de la granița sârbo-turcă, tulburările din Novibazar, fierberile din Albania, pot să fie vestitorii unor grave evenimente». ¥ * Se depășează din Roma că e iminent un duel între ducele d’Avarna, ministrul Italiei la Athena, și prințul Dolgoruki, pentru chestiuni de interese. Martorii lui d’Avarna sunt generalul De Renzis și De Riseis. Se pare că duelul va avea loc în străinătate. Acesta e faptul care a provocat svonul unui duel al ducelui d’Aosta, din cauza interpretării greșite a unei depeșe. ¥ . Marcurs dimineață președintele Republicei, Loubet, dimpreună cu miniștrii săi, s-a dus la cimitirul Pire -Lachaise pentru a asista la transportarea rămășițelor lui Felix Faure în mormîntul său definitiv, d’asupra căruia se află un monument al sculptorului Saint Marceaux. Nu s’a rostit nici un discurs. Asista și Berge, ginerele lui Faure. Văduva și fiica fostului președinte lipseau. Ele se duseră însă după amiazi ca să se roage. Numiri în administrație In administrația județelor s’au făcut următoarele numiri și transferări : In jud. Vlașca : d. Al. M. Alimănescu,actual revizor comunal, a fost numit sub-prefect la plasa Câlniștea ; d. Al. Boerescu, revizor comunal în locul d-lun Alimănescu. In jud. Ialomița : D. Al. G. Dobegea, actual sub-prefect la plasa Balta-Ialomița, și d. Al. Gălinescu, actual sub-prefect al plășei Câmpu, sunt transferați unul în locul altuia în interes de serviciu și cu consimțimînt. In jud. Vâlcea : D. Al. T. Pârvănaru, actual polițaist al orașului R.Vâlcea, revizor comunal, în locul d-lui I. Gherman, care a părăsit serviciul; d. Dimitrie Lăceanu, pe-Ul-lo al Întări în armată In infanterie Coloneii : Cocea Dimitrie, din reg. Buzău No. 8, în reg. 5 Ialomița ; Anastasiu Benone, din reg. 5 Ialomița No. 23, în reg. Buzău No. 8. Maiorii : Nedelcovici Petre, din reg. 8 Dragoș No. 29, in reg. 6 Tecuci No. 24 ; Diana G.f din reg. Mihai Viteazul No. 6, în reg . Dîmbovița No. 22 ; Teodorescu V., din reg. 3 Dîmbovița No. 22, în reg. Mihai Viteazu No. 6; Miogarelli D., din reg. 5 Ialomița No. 23, în reg. 1 Mehedinți No. 27; Atanasiu T., din Războeni 15, în 8 Dragoș 29 ; Teodorescu V., din 3 Dîmbovița 22, în Mihai Viteazu 6. Căpitanii : Florian Gh., din reg. 4 Ilfov No. 21, un bat. 8 vînători ; Dragoș A. din reg. 4 Ilfov No. 21, în reg. Teleorman No. 20 ; Danielescu Al., din reg. 4 Ilfov No. 21, în reg. 8 Dragași No. 29; Pop Cornelii, din reg. Mihai Viteazu No. 6, în reg. 2 Romanațî No. 19; Vasilescu P., din bat. 7 vînători, în reg. 6 Tecuci No. 24; Periețeanu Stelian, din regimentul 2 Romanațî No. 19, în reg. Mihai Viteazu No. 6 ; Potlogeanu Andrei, din bat. 5 vinători, în reg. 4 Ilfov No. 21 ; Opran N., din reg. Mihai Viteazu No. 6, în reg. 4 Ilfov No. 21 ; Lupescu I., din reg. Teleorman No. 20, în reg. Mihai Viteazu No. 6; Călinescu N., din bat. 8 vînători, în reg. Mihai Viteazu No. 6 ; Teodorescu Gh., din reg. 5 Ialomița No. 23, în reg. 4 Ilfov No. 21 ; Velescu I., din reg. Gorjiji No. 18, în reg. Buzău No. 8; Popilian C., de la comenduirea Craiova, în reg. Dolj No. 1 ; Țiuleanu I., din reg. Dolj No. î, la comenduirea Craiova ; Andreescu M., din reg. Gorj No. 18, în bat. 5 vînători ; Magheru T., din reg. Muscel No. 30, în reg. Vlașca No. 5 ; Bolintineanu St., din reg. Prahova No. 7, în reg. Muscel No. 30 ; Stamatopol V., din reg. 5 Ialomița No. 23, în reg. Prahova No. 7; Jecu Al., din reg. ; Dragoș No. 29, în reg. Buzea No. 8; Caracaș L., din reg. Mihai Viteazu No. 6, în bat. 7 vînători ; Dondol Gh., din reg. Tulcea No. 33, în reg. 1 Mehedinți No. 17; Ioanovici R., din reg. 4 Mehedinți No. 17, în regim. Tulcea No. 33 ; Constantinescu Gh, din reg. R.Sărat No. 9, în reg. Muscel No. 32. Locotenenții : Popescu I., din reg. Argeș No. 4, în reg. 4 Ilfov No.21 ; Cristea V., din reg. 8 Dragoș No. 29, în reg. Radu Negru No. 28; Zăgănescu Gh., din reg. Muscel No. 30, în Teleorman No. 20 ; Paplica Florian, din reg. Constanța No. 34, în reg. Buzeu No. 8 ; Tănescu C., din reg. Ștefan cel Mare No. 13, în reg. Mircea nu 32 ; Mihăilescu A., din reg. Tulcea No. 33, în reg. Dragoș No. 29; Constantinos Scarlat, din reg. Ștefan cel Mare No. 13, în reg. Vâlcea No. 2; Rădulescu Anton, din bat. 3 vînători, în reg. Tulcea No. 33 ; Popovici P. Ion, din reg. 6 Tecuci No. 24, în bat. 6 vînători ; Castriș I., din reg. Radu Negru No. 28, în reg. Mihai Viteazu No. 6 ; Chițescu Dim., din reg. Teleorman No. 20, în reg. 4 Ilfov No. 221 ; Iordănescu Gh., din reg. 5 Ialomița No. 23, în bat. 4 vînători ; Julea C., din reg. 8 Dragoș No. 29, în reg. Rovine No. 26; Cristovicî C., din reg. Vlașca No. 5, în reg. Prahova No. 7 ; Vâlcovicî V., din reg. Prahova No. 7, in reg. Vlașca No. 5; Tăut Bug., din Calafat 31,în Suceava 16; Nicolaescu Gh., din Vîlcea 2, în 8 Dragoș 29 ; Botez M. Gh., din Constanta 34., ia canalüni Lucruri din toată lumea Noul acumunhUoi* al lui Edison. — Ziarele științifice americane publică o relațiune a lui Kennedy, în «American Institute of Electrical Engineers», că noul acumulator Edison e format din fer și oxid de nichel. Capacitatea de energie a acestui nou acumulator e dublă ca acea a celor mai bune acumulatoare cunoscute până acum. Afară că costă relativ mai puțin, noul acumulator se poate adapta și la automobile. El e solid și inalterabil. Contrariu celor spuse în început, noul acumulator pare destinat să se aplice foarte mult în industrie. O revoltă într-un spital. Din Lemberg se anunță următoarele : La spital, în secțiunea femenină a diviziunei dermatologice, a izbucnit o adevărată revoltă. Aproape vre-o 30 de bolnave se resculară contra spre inspectoare, amenințând-o serios. Urmă o confuziune de nedescris. Din zgomotul vocilor, se distingeau numai strigătele de ajutor ale sorei, și insultele și amenințările revoltatelor. In sălile vecine, unde nu se cunoștea cauza scandalului, isbucni o adevărată panică. Unele bolnave, crezând că a isbucnit un incendiu, voiau să se arunce pe fereastră. Direcțiunea spitalului chemă telefonic poliția,care reuși să restabilească ordinea. Șapte dintre bolnavele cele mai gălăgioase fură arestate. Nu se cunosc cauzele revoltei. Un bărbat cu 14 neveste. — Ziarele din Madrid anunță că guvernul a obținut de la guvernul mexican extrădarea unui supus spaniol, anume Giulio Castellanos, inginer, care trebue să compară în fața tribunalului pentru a răspunde de poligamie. Castellanos a contractat nici mai mult nici mai puțin ca 14 căsătorii. Cea de a 14-a doamnă Castellanos fu aceea care avu norocul să descopere, după un an de căsătorie, că mai sunt 13 femei care au drepturi asupra soțului ei ; ea denunță această dureroasă descoperire autorităților din Arigona și astfel eșiră încetul cu încetul la iveală, toate cele 13 soții ale nesăturatului inginer. Se dovedi că, în curs de șeapte ani de când se află în America, acest inginer se însură succesiv de 12 ori. Prima și de altfel singura legitimă nevastă a lui e o spaniolă pe care el o cunoscu în Saragozza, în 1889, si cu care sa căsă INTAtI PLARI listat sapilii la Cadavrul din câmpia Grand Eri dimineață, pe la ceasurile 7, sergentul de stradă Manolescu Pache, a găsit pe câmpia Grand pe un individ necunoscut, in vîrstă ca de 30 până la 35 ani, căzut jos și neputând vorbi. El avea hainele și cămașa după el rupte. El fu pus numai decât într’o birjă. Victima a fost transportată la spitalul Brâncoveneasa. Pe drum, însă, încetă din viață Cadavrul fu transportat, după aceea, la morgă. Asinirea din str. Epicol Două precupeți, Hristea Coman și Ion Ioniță, amendoui pomiciliați în str. Epicol, s’au dus noaptea trecută, pe la ceasurile 2, în aceeași stradă, și pândind pe când trecea un alt precupeț, Costică Băluță, l’au luat la bătaie, spărgându- și capul. La țipetele victimei, comisarul secției respective sări în ajutor arătând pe cei 2 precupeți, iar pe rănit l’a trimis la spitalul Brâncovenesc. Arestarea din piața Bibescu- Vodă. Poliția a arestat pe pungașul Marin Bușă Petrache, de meserie pungaș, care a fost prins noaptea trecută în căruța țăranului Iordache Stan, din comuna Dorești, pe când voia a-î tăia punga de la brâu. _ Țăranul Iordache se afla în piața Bibescu-Vodă. Secția respectivă a început cercetările. Prinderea criminalului din strada Lebedei ^Gomisaruj ^lihafirauloral crimei din strada Lebedei. Criminalul a fost înaintat parchetului care a emis mandatul de depunere. Pungași arestați Poliția a arestat erit pe următorii indivizi : Nicolae Grobanu, Luc Rubinstein, Mihalache Grigore, câte și trei găsiți vagabonzi pe stradă. Tot elî s’a arestat soldatul Vasile Constantin, dezertor din reg. Mihaiu Viteazul No. 6. Furt de legume Trei indivizi, Anghel Radu, Ștefan Andrei și Ioan Andrei, s’au dus noaptea trecută la un grădinar Dumitru Peiu, din strada Bibescu-Vodă și negăsind ce să fure, au luat opt legături de ceapă și au fugit. Sergentul de stradă puse insă mâna pe el și-l duse la poliție, unde se află arestați de războiu al div. activă , Nedelcu Gh., din Mihaifi Viteazu 6, în 5 Ialomița 23; Enășescu Al., din Mihaiu Viteazu 6, în 8 Dragoș 29 ; Șoimescu St., din 4 Ilfov 21, în Suceava 16 ; Petrescu Gr., din 4 Ilfov 21, în 8 Dragoș 29; Constantinescu Aurel, din 4 Ilfov 21, în 7 Rahova 25; Ionescu V., din 4 Ilfov 21, în 8 Dragoș 29 ; Budeanu Anatol, de la școala de infanterie și cavalerie, la reg. Vlașca 5. Sub-locotenenții: Lazărescu C. din 6 Tecuci No. 24 în bat. 8 vânători, Victorian Marin din Dolj No. 1 în reg. Mircea No. 32, Prușan Ion din Tulcea No. 33 in 5 Ialomița No. 23, Spireanu Iul. din 8 Dragoș No. 29 în Rovine No. 26, Velescu Gh. din R.Sărat No. 9 în Rovine No. 26, Melinescu I. din Cantemir No. 12 In Dolj No. 1, Gearam Har. din Rahova No. 25 în Mihai-Viteazu No. 6, Gherman Ulyse din reg. Constanța No. 34, în regimentul Mihai-Viteazu No. 6, Petrov Vasile din 4 Ilfov 21 în regimentul 8 Dragoș No. 29 ; Floreșteanu St., din Suceava 16, în Dolj ; Popescu G., din Teleorman 2B, in 5 vînători ; Reni Artur, din 2 vînători, în 7 vînători ; Scriban Adrian, din Ștefan cel Mare 13, in Suceava 16 ; Stamatiadi Felix, din 3 vînătorî, în 7 vînătorî; Gerota I., din 5 vînătorî, în 3 vînătorî ; Turbure Petre, din 3 vînători, în 7 vînători ; Costandache G., din 5 vînători în 3 vînători ; Dinescu M., din 6 Tecuciu 24, în Siret 11 ; Petrescu I., din 3 vînători, în 1 vînători ; Uică N., din Tulcea 33, în Vlașca 5 ; Zlăteanu C., din Muscel 30, în Dolj 1 ; Mihăilescu V., din 8 Dragoș 29, în Olt 3 ; Radovici C., din Radu Negru 28, în Războeni 15; Ionescu M., din Buzău 8, în Suceava 16 ; Șuțu V., din 6 vînătorî, în 7 vînători; Stamaliu St., din 8 Dragoș 29, în 8 vînători; Cerchez P., din Cantemir 12, iar Ilfov 2. In cavalerie Maiorii Haret Ion din 1 călărași, în 9 călărași ; Ghimpețeanu Victor din 3 călărași, în 1 călărași ; Camibel Mihail din 9 călărași, în 3 călărași. Căpitanii : Lupescu Victor din 4 roșiori, la statul-major al diviziei 3 infanterie ; Oprescu Ion din 4 roșiori, în 1 călărași ; Măldărescu N din divizionul de jandarmi, în 5 roșiori ; Gazetaș C. din 3 călărași în 9 călărași ; Buhlea Aristotel din 11 călărași, în 3 roșiori ; Romano Grigore, de la școala de infanterie și cavalerie, în 2 roșiori ; Filipescu Eugeniu din 8 călărași, în 1 călărași ; Ghica Alexandru din 3 călărași în 5 călărași ; Andronescu Gh. din 5 călărași, in 3 călărași ; Vârnav Gheorghe din 7 călărași în 9 călărași ; Gheuca Grigore, din 8 călărași, în 7 călărași. Locotenenții : Moescu Ion, din divizionul de gendarmî, in reg. 1 roșiori ; Vasilescu C. din 1 roșiori, în divizionul de gendarmî ; Grăiniceanu G. din 2 roșiori, la școala de infanterie și cavalerie ; Dașchievici I, din 1 roșiori, în 8 călărași ; Sion Henric, din 9 călărași, în 8 călărași. Sub-locotenenții : Vasiliu Ion din 6 roșiori, în 7 călărași ; Constantinescu Dim, din 5 călărași, în 7 călărași ; Chirițescu C-tin din 1 roșiori, in 6 roșiori ; Dragomir Iulius, din 3 călărași în 7 călărași ; Palada C. din 1 călărași, în 4 roșiori ; Sideri Alexandru din 5 roșiori, în divizionul de gendarmi călări ; Petrescu C. din 9 călărași, în 3 călărași; Munteanu Alex. din 3 roșiori,în 11 călărași; Danielopol Gabriel, din 1 călărași, în 7 călărași ; Olteanu I. din 7 călărași, în 4 călărași ; Toderiță I. din 9 călărași, în 8 călărași ; Nicorescu P. din 3 roși,iîU.9 ^la ías,Ufopi,Ioaia-u9ril Teodor, din 5 roșiori, în divizionul de gendarmî călări. UN PROVERB PE ZI FĂ bine și-l aruncă în mare. (Românesc). Jomi , dar după ce viețui cu ea 6 luni, o părăsi spre a se duce să se stabilească la Bilbao, unde luă o altă soție în Ianuarie 1891. Mai târziu părăsi și pe această a doua lui soție și se îmbarcă pentru America. Aci, în fiecare oraș în care se oprea, își lua câte o nouă nevastă. Castellanos reuși în chipul acesta să strângă ceva avere, căci el nu comitea niciodată prostia de a se amoreza de vreo fată fără zestre. Din cele 14 soții ale inginerului, două sunt spaniole, una italiancă,șoapte mexicane și patru nord-americane. Cum se vede, prietenul nu făcea deosebire nici de rase, nici de naționalități. Un copil omorit de furnici.Se legrafiază din Algeria că, în apropiere de Zofrnga, un copil de 14 luni, fiind lăsat pe un câmp de mama lui, care lucra ceva mai departe, fu asaltat de milioane de furnici, cari, pătrunzându-i pe nas, gură, ochi și urechi, îl uciseră în mai puțin de o jumătate de oră. Un om mort de 160 ani. Ziarul «Skadan» scrie că în satul Hati, din districtul Gusinia (Albania) a murit zilele acestea un oarecare Ismail Hadzo, în etate de 160 ani. Defunctul lasă vreo 200 de nepoți și strănepoți. Bătrânul Hadzo avu până în ultimele momente mintea limpede și nu’i căzuse nici măcar un dinte: știrîHșcq’lărie ♦ Se numește definitiv la catedra sa Pr. Gr. Popescu, profesor de religie la gimnaziul «I. Maiorescu», din Giurgiu. ♦ D. Onciul a cerut de la ministerul de instrucție ca să’l însărcineze cu predarea cursului la catedra istoriei și literaturei române din secolul XVII, opinând că acest curs ar face partea întreagă a cursului seu. Ministerul a încuviințat cererea d-lui Onciul, însă contopind ambele catedre într’una singură. Finanțe, agricultură și comerciu București, 9 iunie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 81-88 5 °/0 lei 91 — 911/,, id. de 1892 5»/, lei 92 — 92/,, id. de 1893 5 °/0 lei 92 - 92'/,, id. de 32'/, mii. 4% lei 79'/, - 80'/,, id. de 50 mii. 4% le' 79'/, -80'/, id. de 274 mii. 4 °/0 lei 80'/,-81'/,. Oblig. credit, ind. și com. 5% lei 82*/s—82%. Pune. rurale 5% lei 93% —93%, id. de 4% lei 79,—79%. Urb. București 5% lei 82% 82%, idem Iași 5% lei 76% —77%. Acțiuni: Banca Națională lei 2180- 2200, Banca agricolă lei 294 —296, Banca de Scont lei 200 - 202. Soc. de asig. : Dacia România lei 393 — 395, ex-cupon. Naționala lei 397-400. Monede: Napoleonul leî 20.20, cor. germ. lei 24.70, florinul leî 2.12, rubla leî 2.70. Sconturi și avansuri: Banca Națională 78 %, Banca Agricolă 10%. Devize: cek Londra 25.46% ; cek Paris 101; cek Viena 106.07%; cek Belgia —.— ; cek Berlin 124.75. Trei luni: Londra 25.28% , Paris 100.40 ; Berlin 123.67'/,. Cota valorilor române in străinătate Frankfurt. — Renta de 5% 90.80, idem 4% 76.50. Paris. — Renta 5 °0 93.25, idem 4% 77-Berlin.— Renta de 1891—92 5% 91.30, idem de 1890 4% 78.—, id. de 1891 4% 77.75, idem de 1896 4% 77.50, idem de 1898 4»/0 77.50, Comunale București 87.60. Cota valorilor străine Consolidele engleze 93',. Renta franceză 100.27. Renta italiană 97.45. Banca otomană 549. Loturile otomane 112.50. Athena : Napoleonul în drahme 31.20. Lira otomană dr. 36.40. Ceri Paris dr. 161',. Banca Națională dr. 3950, id. obi. cu loturile dr. 668. Cereale Mare scădere iar azi pe toată linia. La New York și la Chicago grâul a scăzut de la 1 până la 2 cents și 1l iar porumbul a perdut 1 cents pe bushel. Prin piețele europene de asemenea cursurile sunt cu totul depreciate pentru toate productele. Uleiul de cofta a mai scăzut azi la Paris cu 75 centime la 100 kjgr. Anversa de asemenea nu arată nici o dispoziție de căutare, din cauza ofertelor avantagioase ale Indiei. Biată noastră e deci cu totul deprimată cu o indiferență complectă din partea cumpărătorilor. Prețurile oferite azi, deși nominale, sunt cu 4—5 lei la bilă mai inferioare și e un adevăr foarte regretabil pentru cultivatorii noștri cari au refuzat ofertele avantagioase din săptămâna trecută, fără a lua în considerație situația piețelor europene, cu totul diferență de ceea ce era anul trecut în această epocă, precum și recolta rapiței din India care, după cum am comunicat de mult, e destul de bună în acest an. Prețurile cari circulă azi pentru rapiță sunt de lei 91 — 93 pentru gări și lei 95 — 97 pentru schele, safi bordo tuti fr. 100—101 pe bilă. La Brăila nu s’a vîndut ieri decât 42.000 hect. de porumb cu lei 6.35 până la 7.50 pe hectolitru. UlUsne depeșî Cota cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 8 Iunie. Grafi de Oct. cot. 8.12 scă. 1 h. Secară „ ,, „ 688 ,, 3 h. Ovăz „ „ „ 6.37 „ 2 h. Porumb,, ,, „ 5.43 invariabil Colza de August,, 13.15 urc. 5 k. Berlin, 8 Iunie. Grafi de Iulie nr. 168.50 scă. 75 c. Secară „ „ 139.50 urc. 50 c. Paris, 8 Iunie. Grafi de Iulie fr. 20.65 scă. 15 c. Făină ,, ,, „ 2585 ,, 20 c. Uleifi de colză „ 60.75 ,, 75 c. New-York, 8 Iunie. Grafi disp.cents. 76, scă.1% c. Porumb ,, ,, 48% ., % c. INFORMAȚIUNI DUMINECĂ ♦ D. ministru Haret va asista «7i la distribuirea premiilor de la școala de adulți, însoțit de d. secretar general al ministerului de culte și de d. Dumitrescu, șef de cabinet. ♦ A sosit în Capitală, în virtutea unui concediu, d. Beldiman, ministrul plenipotențiar al țarei la Berlin. ♦ In curînd va avea loc în Capitală, un congres al medicilor veterinari. D-ni. prof. dr. Poenaru, dr. Atanasiu, dr. Jocu, dr. Staicovici, dr. Alexandrescu, maior dr. Constantinescu și dr. G. Mantu au fost aleși în comitetul de organizare al congresului. ♦ D. inspector al învățămîntului privat, C. Banu, a plecat aseară în inspecțiune la Craiova. ♦ Azi, generalul Beck, împreună cu întreaga sa suită, de la Brașov va veni la rîul Vadului, spre a vizita valea Oltului, precum și punctul de recordare al liniilor ferate română și ungară. 4 Din raportul înaintat consiliului comunal de către comisiunea însărcinată cu studierea cestiunea apei, rezultă că, până la 1 August, Capitala va putea fi cu siguranță alimentată cu apă de Bragadiru. ♦ Sumele strînse pentru ridicarea unei statui lui Ion Brătianu vor fi împărțite în 3 părți: una pentru monumentul din București, alta pentru capela din Florica și a treia parte pentru publicarea discursurilor lui Brătianu. ♦ Ieri, d. dr. Petrini Calat, directorul general al serviciului sanitar, a plecat în inspecția serviciului sanitar din jud. și orașul Constanța. La direcția generală a serviciului sanitar se lucrează la un proiect pentru exploatarea, pe seama acelei direcțiuni, a instalațiunilor pentru alimentarea cu apă a orașului Sulina, deoarece comuna nu dispune de mijloace suficiente pentru a face această exploatarea în condițiuni bune. ♦ D-niî Em. M. Porumbaru și Petre Missir, delegați în comisiunea pentru negocierea noului tractat de comerț cu Turcia și cari au fost în Capitală, vor pleca azi, după amiază, din nou la Constantinopol, spre a lua parte la lucrările comisiunei. ♦ Actuala sesiune a consiliului comunal al Capitalei s’a prelungit cu încă 5 zile spre a putea termina lucrările la ordinea zilei. Sesiunea se va închide în ziua de 15 Iunie. Până atunci consiliul va mai ține încă 3 ședințe. ♦ Primăria Capitalei a delegat pe d. dr. Radovici, ca să ia parte la congresul contra tuberculozei ce se va ține la 10 (23) Iulie la Londra. ♦ Pictorul Alpar a fost însărcinat de ministerul instrucțiunei, să studieze chestiunea înjghebarea unui muzeul de artă națională, din obiectele care au fost expuse la Paris cu ocazia expoziției, precum și din obiectele de lucru manual, etc., cari se vor putea alege anul acesta de la școalele primare rurale și urbane din țară, și de la școalele secundare. ♦ Proiectul de lege modificător al legei pensiilor se va prezenta în sesiunea ordinară de toamnă. ♦ Sesiunea Corpurilor legiuitoare, care se va deschide Joul, va fi consacrată numai convenției cu Banca Națională câtorva modificări din legea învățământului secundar, regularea deficitelor vechi și anularea de credite pentru o sumă de 83 milioane, conform clauzelor împrumutului de 175 milioane. Nu se va propune nici un impozit nou și nici o taxă pe vin. ♦ S’au sfîrșit aproape tratativele pentru încheierea unui tractat de extrădare între România și Austro-Ungaria. ♦ D. Ștefan Ghervicî a fost numit pe ziua de azi perceptor la antrepozitele comunei, în locul d-lui Paraschivescu pus în disponibilitate. ♦ Ministerul instrucțiunei a numit următoarea comisiune pentru examenele particulare : Pentru școala israelită spaniolă din București: Popovici Tașcă și d-na Paraschiva Romanescu. ♦ La concursul pentru ocuparea catedrei de trombon de la conservatorul din București s’a înscris până acum numai d. I. Fotino, secretarul conservatorului. ♦ D. Păunescu a fost numit delegat al ministerului instrucțiunei pentru științele fizico-chimice, în commisiunea examinatoare particulară din Buzău. Pentru școala bulgară din Tulcea, d-nele: Ecaterina Dinescu, Nicolina Comșa, și d-nii Brutus Cotor și Ilie Petrescu. ♦ S’a numit în comisiunea pentru examinarea elevilor particulari din institutul «Sana-Maria» din București, institutoarele Ana Manoil, Elena T. Petrescu, Helena Teodorescu, Anastasia Petrescu, Natalia Teodoru și Elena Scărlătescu. intixa reailitare . Locotenentul A. Napoleon, din arma geniului, a fost șters din controalele armatei, după a sa cerere, pentru cai de boală, acordându-i-se dreptul la pensie pentru anii de serviciu. Administratorul cl. III Iliescu a fost asemenea șters din controalele armatei pentru infirmități incurabile. ♦ Batalionul de pontonieri din reg. 2 geniu, și-a luat reședința de vară la Nămoloasa, unde execută diferite exerciții de treceri peste Siret. Se știe că școala de răsboiu a plecat să viziteze forturile F. N. G. și să asiste și ea la aceste exerciții ale pontonierilor. ♦ D. colonel Remus Boteanu, comandantul brigazei 2 de cavalerie, a fost numit membru în comitetul consultativ al cavaleriei, în locul d-lui colonel Alexandru Lambrino. ♦ Locotenentul Magheru Anton, aflat în disponibilitate, a fost rechemat în activitate la reg. 5 roșiori. ♦ Locotenentul Dobrescu Paul din cavalerie, aflat în disponibilitate prin trecerea în geandarmeria rurală, a fost chemat în activitate, în reg. 7 călărași. ♦ S’a acordat un concediu de 7 luni locot. Chintescu Mihail, din reg. 5 roșiori, și trecut în posiție de disponibilitate. ȘTIRI JUDICIARE ♦ Curtea de apel secția IlI-a se va pronunța Mercurî 13 Iunie în procesul I. Vender și I. G. Lenș Slătineanu și alții. ♦ Erî, s’a închis prima sesiune de Iunie a Curtei cu jurați din Ilfov. ♦ înaintea trib. corecțional secția II s’a înfățișat erî procesul societăței «Anker» al cărei casier I. L. Prager a furat suma de 27.000 lei, întregul capital al societăței și a dispărut fugind în America. Societatea a fost reprezentată și’m footul proțecturilor 3. NIouU și prin reprezentantul actualului comitet d. Franz Lazukowski. Tribunalul a condamnat pe I. L. Prager la 2 ani închisoare și la restituirea celor 27.000 lei societățeî: ......... ■«!«. ...........O damă întreabă pe un astronom dacă luna e locuită. — D-nă,— răspunse acesta — știu o lună care întotdeanna e locuită de o femee. — Care lună ? — Luna de miere. ȘTIRI ECONOMICE $1 FINANCIARE ♦ «Monitorul Oficial» de ieri, publică darea de seamă asupra operațiunilor creditului județean și comunal pe anul 1900—1901. ♦ D. dr. Roland Hegedüs, deputat în Camera ungară, fiul ministrului de comerț al Ungariei, e așteptat zilele acestea la București unde vine spre a studia diferite chestii economice. ♦ Ministerul de finanțe a trimis eră administrațiilor financiare din țară mai multe lăzi cuprinzând monede de 1 și 2 bani, cari vor fi puse în circulație la 15 c. ♦ Depeșe sosite ieri dimineață la ministerul de interne semnalează ploi torențiale mai in toată țara. In unele părți a bântuit și piatră. ♦ Veniturile vămilor pe Main dau un excedent de 609.844 fr. 82 bani față de luna Main 1900. 4 Rapoartele prefecților de județe adresate ministerului de interne accentuiază că toate livezile de prune, meri, peri și cai șî sunt distruse cu desăvîrșire. Recolta de fructe în anul anul acesta va fi nulă. ♦ Se afirmă că Primăria Capitalei vrea să facă un împrumut de 3—4 milioane. ♦ Comisiunea aleasă din sînul consiliului comunal și însărcinată cu examinarea cererilor de construire de nouă linii de tramvaie, s-a întrunit în mai multe ședințe și a examinat diferitele propuneri făcute de primăria Capitalei. Din discuțiunile urmate în sinul comisiunei, majoritatea pare a fi dispusă ca nouăle concesiuni de tramvae să nu mai fie date cu totul companiilor, ci primăria să ia împreună cu una din companii exploatarea nouei rețele de tramvae. Până acum nu e încă nimic hotărît în mod definitiv, membrii comisiunei se vor întruni din nou în cursul săptemânei viitoare pentru a examina nouile propuneri și a continua discuțiunea asupra intrărei primăriei în combinația exploatărea noueî rețele. ♦ D-nii C. Vernescu, N. Catargi și G. Popovici, concesionarii căeî ferate Pașcana-Neamțu, vor încerte mâine, la Christești, construcția liniei. Ea va avea o lungime de 42 km. și 4 stațiuni la Ruja, Omnită, Cristești și Neanța. Ea va servi la traficul de călători și mărfuri. ȘTIRI DIVERSE ♦ Ministerul de interne, în baza avisului consiliului sanitar superior, a acordat d-lui farmacist căpitan Georgescu Al. din min. de războiu, titlul de chimist-expert. ♦ Din inițiativa d-lui dr. Ștefan Minovici, chimist-legist, se va organisa în luna Octombrie o serbare în onoarea savantului chimist dr. Bernard, cu ocasiunea a 50 ani de activitate științifică. ♦ Amintim că azi, Duminecă, expozițiunea operilor lui Theodor Aman este pentru cea din urmă oară deschisă publicului, între orele 10—12 a. m., și 2—6 p. m., în casa artistului, str. Clemenței No. 8. La 16 iunie, Sâmbătă, d. D. Georgescu-Victorian, profesor de desemn la gimnaziul Cantemir- Vodă, va vorbi între orele 4—6 d. a., elevilor liceelor din București, cursul superior despre «Viața și operile lui Aman». In acest scop, d-na Aman a bine-voit a lăsa expozițiunea deschisă numai elevilor și studenților invitați prin anume adrese către direcțiunile școalelor respective. ȘTIRI SANITARE • Consiliul sanitar superor a suprimat visita medicală pentru proveniențele din Smirna. ȘTIRI ARTISTICE Grădina Mitică Georgescu, teatru popular.—Azi Duminecă 10 Iunie se va reprezenta frumoasa operetă «Voivodul țiganilor» de o trupă aleasă, sub direcțiunea cunoscutului artist I. Bobescu. ♦ La examenele de la conservator, clasa de piano a d-nei Zenide, afi luat premiul I d-rele Lucia Nestorescu, din anul al VI-lea, Formac și Bascovici. EOOURI • Romanul Garibaldi s’a terminat. Premiile promise în prima fasciculă se vor elibera cu începere de la 3 Septembrie. Cine nu va complecta romanul până la 20 August, pierde dreptul pentru premiu. Orice reclamațiune după acest termen va fi neconsiderată. Ig. Hertz, editor, la dispoziția presei atât rechizitorul cât și ordonanța. ♦ Aseară, la orele 5 și 55 min,nute, d. I. Brătianu, ministrul, lucrărilor publice, a plecat la Florica, de unde se va reîntoarce în Capitală mâine. Luni. ♦ D. N. Costin Rosetti, doctor în științele naturale, va face o serie de studii zoologice la țară, pe baza cărora d-sa a solicitat deja de la ministerul instrucțiunei publice titlul de agregat al Universitaței. Ultime informatiuni . Comisiunea însărcinată cu examinarea cererilor de construire de nouă linii de tramvai se va întruni din nou Miercuri, săptămâna viitoare, când va redacta memoriul pe care îl va înainta d-lui primar al Capitalei în privința aceasta. Se știe că o companie din New York oferă să facă 6 nouă linii de tramvaiü pe o întindere de 32 kilometri. ♦ După informațiunile pozitive ce avem, nu vor merge la Atena, capitala Greciei, decât 150 de studenți, cari vor fi aleși dintre totalul studenților noștri universitari. Până acum înscrierile studenților pentru această călătorie sunt de 500* ♦ D. Grigore Tocilescu, profesor universitar, a telegrafiat era. președintelui comitetului organizator pentru primirea la Atena a studenților români, cerând mai multe explicațiuni privitoare la această vizită. D. Tocilescu trebuia să primească erî răspunsul de la președintele comitetului organizator din Atena a vizitei studenților români în Capitala Greciei. ♦ Erî s’a ținut un consiliu de miniștri sub președinția d-lui D. Sturdza. S’a discutat asupra proectelor cari vor fi aduse în discuția Corpurilor legiuitoare, în această sesiune extraordinară. ♦ După terminarea examenelor se va face în personalul profesorilor de licee o însemnată mișcare. ♦ Ni se afirmă din cercuri competente că AA. U. RR, Principele Ferdinand și Principesa Maria, vor lua reședința de vară la Sinaia, în ziua de 15 ale acestei luni. ♦ Ministerul de domenii a invitat primăria Capitalei ca să convoace patentării de cl. I și II din jud. Ilfov spre a alege un membru în comitetul Bursei. ♦ D. judecător de instrucție Stelian Popescu va termina mâine seară ordonanța în privința crimei din strada Icoanei. Marți de judecător va înainta dosarul acestei afaceri la camera de punere sub acuzare. ♦ A.A. L.L. R.R. Principele și Principesa Maria vor face în cursul acestei veri mai multe escursiuni în diferite localități din țară. ♦ Comisiunea însărcinată de d. primar al Capitalei ca să constate neregularitățile de la serviciul acsizelor, ineregularitățî denunțate de d. consilier comunal Ciocanelli, își va depune raportul săptămâna viitoare. ♦ Concediații reserviști și dispensați au primit de la comandanții regimentelor din cari fac parte ordine de chemare pentru mobilizare, fără însă a se fixa ziua. ♦ Programul pentru inaugurarea monumentului lui Al. Lahovary nu s’a fixat încă. Statua va fi ridicată zilele acestea. Ea este construită de sculptorul Mercier. Soclul este deja instalat. El reprezintă în față pe vechiul Danubius, un chipul expresiv al unui bătrân cu barba albă, iar în picioare România care oferă flori lui Al. Lahovary. Ceilalți pereți ai soclului sunt diferite inscripții, reproducând pasagii din discursurile sale. ♦ Epidemia de pojar, care în ultimele zile luase o mare întindere atât în Capitală, cât și în unele orașe din țară, se află în descreștere și se speră că în curând această epidemie va fi stinsă cu totul. ♦ Ni se afirmă că în Sinaia s’ar fi ivit un caz de angină difterică. D. dr. G. Fischer, medicul orașului, a luat măsuri radicale pentru ca epidemia să nu se întindă. ♦ Marți, d. judecător de intrucție Stelian Popescu, îșî va da ordonanța definitivă în afacerea Candiano-Popescu. Tot în aceeași zi se va pune Serviciul Telegrafic al ziarului „Universul“ Din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL Piața cerealelor.—Afacerea Violato-Millas. — Falimentul Năducinu Danieledon.— Nenorocire oribilii — Cutrle de joc de contrabandă. — întrunire publică. — Ciocnire de vapoare.—Apele Dunării. Timpul Brăila. 9.— In urma scăderilor sosite azi din străinătate, pentru toate cerealele, piața noastră a devenit și mai calmă. S’au încheiat, totuși, azi, câteva operațiuni pentru terminarea încărcării unor vapoare. — Dosarul afacerei Violato- Millas a fost trimis Camerei de punere sub acuzare din Galați. Ca amănunt nou, vă comunic că instrucția a stabilit că dinamita a fost cumpărată de la o persoană din Nămoloasa. Complicele, care a deschis tunelul pe dinăuntru, a rămas nedescoperit. Tribunalul a condamnat numai la 10 lei amendă pe femeea Elena Ionescu, care acum câteva săptămâni a lepădat o copilă a ei pe str. Frumoasă. — Judecătorul sindic al tribunalului a închis operațiunile falimentului Răducan Daniilescu, din cauza lipsei de activ. — Se anunță din stația Rușețu că lucrătorul Marinache Mândru, lucrând la o batoză din apropiere, i-au rupt ambele mâni. Nenorocitul a fost trimis în agonie la spital. Un revizor al regiei, anume Constantinescu, însoțit de sub-comisarul Harizescu, au făcut era perchiziție la toate cafenelele din port. La cafeneaua lui Haralambie Papandonato și Gherasim Metaxa au confiscat 14 perechi de cărți de joc de contrabandă și o mulțime de cutii de chibrituri. Ei au fost condamnați cu 1725 lei, din cari 500 lei a plătit bancherul Lázári, pe numele căruia era înscrisă firma cafenelei. Mâine după amiaza societatea «Gloria» a meseriașilor de aci ține o întrunire publică în sala «Capriș». Se vor citi statutele autentificate de tribunal. — In ultimul moment aflu că un vapor s’ar fi ciocnit cu un șlep în apropiere de Galați. — Apele Dunărei .A crescut cu 3 om. — Timpul e cânguros, închis in bisericA. — Contrabande.—Arest árî. Epidemie. — Concurs.—Alegerea episcop. de Huși. — Dispariție. — Accident Iași. 9.—Copilul Andrei Mesteacăn, din com Fundurile, a fost închis din greșeală în biserica satului, unde a stat 24 de ore. Din cauza spaimei, bietul copilaș se află greu bolnav. — D. prefect de județ a intervenit pe lângă minister, ca să ordone tuturor fabricelor de spirt ca, la orîce vînzare de spirt, imediat prefectura să fie formal înștiințată. Aceasta pentru a se sfîrși cu mulțimea contrabandelor ce se practică. Agenții poliției au arestat pe servitoarea Profira Brătulescu, care e acuzată că a furat o mare sumă de bani de la liceul internat. — In eom. Ciurea a izbucnit anghina difterică. Sunt mai multe victime. — Sfîrșindu-se concursul de medic primar pentru ospiciul Gulia, comisiunea examinatoare, compusă din d-nii dr. C. Botez, Zamfirescu, Gheorghiu (T -ocna) Giolac (Băcești) și Antonescu (Hîrlău) au proclamat reușit pe d. dr. Brăescu. Astăzi au sosit in orașul nostru, făcând o foarte lunga vizită I. P. S. S. Mitropolitului Moldovei, P. S. S. Partenie Episcopul Dunărei de jos și arhereul Calistrat Bârlădeanul, locot. Episcopiei Hușilor. Se zice că această neașteptată sosire e în legătură cu alegerea episcopului de Iiași, ce se va face în curând. — De 3 zile a dispărut din casa femeei Ileana Vasiliu din str. Țipău, o fetiță în vîrstă de 9 ani. — Din cauza ploilor s’au năruit azî 2 case, proprietatea d-lui Bensin Calmanovici în str. Vînta 130. Proces de presă.—Arestare. —Amplaiat hoț.—Stradă surpată.—Incendiatori condamnați.—Dispariție. — Procesul avocatului Dragan. — Depunere. — Jefuire. — Timpul. — Apele Dunărei Galap. 9. — Astăzi a venit înaintea Curței cu furi, procesul de calomnie prin presă intentat de d. senator Gamulea d-lui Emil Nicolau. Desbaterile sunt urmărite cu mult interes de un public numeros. La ora 4 și jum. s-a iscat un viu incident între d. procuror Olteanu și d. avocat Caramfil,părătorul lui Emil Nicolau. Președintele a suspendat ședința. Până acum, la 5 și un sfert, nu s’a redeschis. Astăzi a fost arestat aci Dumitru Ion Gavrilescu, cerut telegrafic de d. judecător de instrucție I. Florescu. Se pare că d-sa, din cercetările făcute, a descoperit că Gavrilescu ar fi autorul unei crime săvârșite la Chitila în 1897. El va fi trimis la București astă-seară. Aici era ca lucrător. Prefectul de poliție a cerut poliției din Brăila ca să arestezi pe Moise Bastir, fost amploi șt DUMINECĂ