Universul, octombrie 1901 (Anul 19, nr. 267-297)

1901-10-27 / nr. 293

Premiile gratuite In fiecare lună, administrația noastră, oferă gratuit abonaților ziarului «Universul» trei obiecte de valoare ca premiu, prin tragere la sorți. In ziua de 1 Noembrie viitor se vor oferi următoarele : Premiul I. Un frumos serviciu de toaletă pentru bărbat. Premiul II. O elegantă cutie cu parfumerii asortate. Premiul III. Un corset pentru dame după măsură. ÎNTÂMPLĂRI luil Hillllâ Rănirea din str. Baicului Femeea Maria Maria I. Lungu, din strada Baicului No. 12, se luă era la bătaie cu o vecină a sa, Frosina Stan Popa. De la ceartă, vecinele începură să se ocărască cum e mai rău. Dar lucrurile nu se opriră aci. Maria Lungu puse deodata mâna pe o cobitiță și lovi cu atâta putere pe Frosina, că-i sparse capul. Rănitau transportată de secția 12 la spitalul Colentini, iar Maria deținută la arest. Cadavrul din curtea bisericei Popa Chițu Noaptea trecută, la orele 3 și 25 minute, s’a găsit în curtea bisericei Popa Chițu cadavrul unui nenorocit, în vârstă ca de 45 până la 50 ani, îmbrăcat în zdrențe. La o distanță ca de vre-o cinci metri de cadavru era un cărucior de mână, plin de surcele adunate de prin locuri virane. Sărmanul a încetat din viață, pe când aduna acele surcele. Cadavrul fu transportat la morgă. Furtul din str. Agriculture! Secția 39 a arestat pe Gheorghe Constantinescu, din calea Văcărești No. 125, care a fost prins în casa d-lui Stan Stanciu,din strada Agriculture No. 96, de unde a furat de pe masă un inel de aur cu 2 pietre de diamant. Pungașul fu anchetat și trimis parchetului. Spargerea din calea Rahovei Sergentul de stradă cu No. 640 fu înștiințat noaptea trecută de către d. Ion Ionescu, din calea Rahovei No. 107, că niște hoți necunoscuți i s’a spart o magherniță, de unde i s’au furat mai multe mărunțișuri. Secția respectivă a început cercetările. Rănirea din strada Delea Veche Era a fost trimis la spitalul Colțea, de către secția 39, un anume Ioan Bozeanu, din str. Delea Veche No. 12 care a fost rănit la cap și pe corp, de către un anume Ion Pitișteanu, din str. Popa Nan No. 21. Comisarul a deschis o anchetă. Sinuciderea din șoseaua Ștefan cel Mare Un ungur, anume Mihail Cosman, în vârstă de 69 ani, din șoseaua Ștefan cel Mare No. 232, a fost găsit ieri spânzurat în camera sa. Nenorocitul ungur fusese proprietar de birju, dar cu vremea își perdu toată starea și acum la bătrânețe își curmă viața din cauza mizeriei. Cadavrul fu transportat la morga. Sinuciderea din str. Berzei In strada Berzei, la No. 82, locuia un anume Nicolae Ionin, in vârstă de 35 ani. El suferea de vre-un an și jumfitate, de o boală de nervi. Aseară, nenorocitul își puse capăt vieții. Iși scoase bețele cu care era încins, făcu un laț din ele, îl puse după gât și se spânzură de ușă. Comisarul secției 23, înștiințat de niște vecini de cele întâmplate, se duse la fața focului și dresă actele respective. Prospectul GRATIS și FRANCO Cruj«** timp și paralelub vitorul limbi străine in g The Berlitz School 1 BERLITZ SCHULE ! EGOLE BERLITZ \ Cusa Vlaslo, Sir. Carol 3S Se predau limbele engleză, franceză, germană, română, italiană și rusă după cea mai bună melodii din lume (2 medalii de aur la Expoziția din Paris). Cursuri în grupuri și particulare în școală și 1a domiciliu Sunt 160 instituții de felul acesta cu 70.000 elevi anual. Se fac sau procură traduceri în toate limbele. Toate cursurile de limba franceză Al IlFiMTII C PlJT im INSTITUTUL DE BAEȚI , ASOCIAȚII Post în strada Negustori No. 8 S’a MUTAT în str. Pensionat, 1 Colț ai bulevardul Carol, tns dvis de Minist, de Domenii Cartierul cel mai sănătos al Capitalei Local spațios și higienic, cu curte și grădini mari. Situat în cea mai mare apropiere de toate școlile Statului De arendat cu începere de la Aniile 1900 .HT Moșia MARTOIU județul Ialomița, la o depărtare de 10 minute de gara Dalga-Mare, tn întindere de 2000 pogoane Doritorii se vor adresa d-lor proprietari în strada Pensionatului No. 1, București. 4135 D e închiriat în calea 13 Septembrie No. 85, »tai multe apartamente mari și mici, chiri« modestă. A se adresa în curtea «mini» trator și la d. C. Sternet Co., strada Lipscani No. 1& 4136 DE ARENDAT SFINIE tom bric curent, moșiile herăști din Ilfov, în întindere de 15.000 pogoane, cu 4000 pogoane grâu semănătură de toamnă : Hangutest din Râmnicu-Sărat, în întindere de 1705 pogoane, și Stolojenî, din Gorj, în întindere de 1500 pogoane. De vînzare sau de închiriat casele din București, str. Cosma. Lot cu începere de la 26 Octombrie cor. Amatorii se vor adresa la d-na Olga Stolojan, la moșia Herăști, sau la d. V. Lascar, București, str. Teilor 65. 4133 SE CAUTA PADUHE, bătrână de stejar de la 1500—2000 hectare, în apropriere de gară. Asemenea și una de fag. A se adresa : Agenția Agricolă și Forestieră Română, Pasagiul Român. Intermedierea samsarilor este exclusă. 4154 Magazinul ala Praga Halei Bristol, Str. Academiei Am onoarea aduce la cunoștința clientelei mele că am deschis o sucursală a fabricei mele de mezeluri și delicatese în Str. Academiei, care e condusă de specialistul Dr. Prânz Modoș Sper că îmi veți face onoarea de a me vizita. 4156 Cu sumă. Leopold Patape. SE PRIMEȘTE Se primește UJ i TRIVER pentru nobilifele din Capitală cu trat« 100 lei Iuitni, să aibă scriere frumoasă și cu o mică garanție. Ofertă in scris la «Agenția Universală», str. Regală 11, București. 4158 CUMPER ori-ce Bijuterii Plătim prețuri mari pentru Bijuterii uzate, aur și argint de topit și orice pietre prețioase ca Diamante, Briliante etc. înlesnim împrumuturi de bani pe amaneuri de bijuterii, losuri, acțiuni, efecte, bipoteci și cereale. Agenția Universală, strada Recala Nr. 11. 4157 CONSULTATII MEDICALE AU V LEU Pentru acei cu mai puține mijloace la lral BAUBERGER pentru bolile interne, de femei și copii Tratament special și rădic, al Ocalelor lumești Sir. General Fiorescn Intre Hotel de Londra și grădina Sf. Chemude. 4163 Doctorul Botosan Fost intern al Spitalelor și al Maternitatei Copitațiuni: rlib irgicale deffiinei sigeiait« urinare Consult, de la 5-7. — Calea Sfinteî 1194)51 * JOSEPHA, pascAT de la Conservatorul din Paris Pianist și Compositor aduce la cunoștința onor public și numeroasei sale clientele că s’a reîntors din străinătate și-șî reia ocupațiunite. Lecțiuni de piano de la primele Rotațiunii până la virtuositate. La 1 Nov. st. v. deschiderea unui CURS de PIANO Informațiuni zilnic de la orele 9—12 a. m.39, Strada Țăranilor, București 1165 ’ dea. care ar fi incidența acestui imnosit ? Curtea de casație a admis motivul de casare invocat de d. Macri, și a casat sentința tribunalului Ilfov, trimițând ca afacerea să se judece din nou de tribunalul Brăila. * V V Un proces relativ la interpretarea art. 7 al. 5 din Constituțiune D-na Lița Leontopol. Înainte de căsătorie, a primit prin donațiune de la d-na Sultana Magiai, din județul Romanațî, 2 moșii, Cerali și Cocorâștî. In urmă, rudele de singe ale d-nei Magiai, au cerut anularea actului de donațiune, pe motiv că d-na Sia Leontopol măritându-se după d. Leontopol, care în momentul donațiunei era neîmpământenit, conform legea prin căsătorie a devenit și dînsa străină, și prin urmare după art. 7 al. 5, nu poate poseda imobile rurale. Atât tribunalul cât și curtea au recunoscut că d-na Sira Leontopol n’avea dreptul de proprietate asupra acelor moșii; are însă dreptul la valoarea lor, nearătând la care valoare, la valoarea pe care o aveau în momentul denațiune! sau valoarea actuală. Contra acestei decisiuni au făcut recurs atât moștenitorii de sânge, d-na Ecaterina Raicoviceanu și Leonescu, cât și d-na Leontopol. Judecarea acestor recursuri a venit era înaintea secțiilor unite a Curții de Casație. D. Păltineanu, din partea d-nei Raicoviceanu, a susținut că d-na Leontopol n’ar avea drept la acea donațiune nu numai în natură, dar nici la valoarea ei. D. Sipsomo, în numele d-nei Leontopol, susține că clienta d-sale avea dreptul la donațiune, deoarece e româncă și s’a căsătorit cu d. Leontopol care e român și a cărui calitate i-a fost recunoscută de corpurile legiuitoare și că acestă recunoaștere are putere retroactivă și astfel fiind, d-na Leontopol nu și-a perdut niciodată calitatea de româncă. D-sa susține astfel că recunoașterile au o putere retroactivă. D. Sipsomo sfîrșeșe susținând că românii de origină au dreptul de a poseda imobile rurale. D. Disescu, tot din partea d-nei Leontopol, arată că dînsa nu și-a putut pierde naționalitatea de româncă, întrucât după legea otomană, al cărui supus a fost bărbatul seu, nu putea obține naționalitatea lui. D. Comșa, din partea d-nei Raicoviceanu, combate motivul susținut de d. Disescu asemenea și puterea retroactivă a recunoașterilor susținută de d. Sepsimo. Curtea a făcut divergența și procesul se va judeca în secțiuni unite. Grefier. UN SFAT I»E ZI Roșcata nasului e foarte greu s’o faci să dispară. Ea ține în general de o inflamațiune a stomacului Ea persistă și nu cedează decât spălaturilor cu apă caldă exterioare și interioare,— în nări, — și mai cu seamă unui regim de hrană foarte sever, însoțit de o consumațiune de alcaline sub toate formele. Știri din străinătate — Prin poștă — Duminecă d. a. toată partea de est a Londrei a fost acoperită de o ceață ne mai pomenit de groasă. Spre seară, cei cari se plimbau în marele Hyde Park erau călăuziți de către băeți, cu masalalele aprinse. Serviciul de omnibuse a fost întrerupt. Trăsurile de piață și cele particulare umblau foarte anevoe ; de aceea s-a fi întâmplat o mulțime de accidente. * A început să circule din nou svonul că regele Otto al Bavariei și-a recăpătat mințile. Nefericitul rege ar fi rupt tăcerea pe care o păstrează de 25 ani; se zice că el a vorbit, și ca un om cu mintea întreagă. El a pierdut totuși orice amintire despre tot ce s’a petrecut în jurul lui de la 1876 și vorbește despre evenimentele de p’atunci ea și cum ele s’ar fi întîmplat mai deunări. El nu știe că e rege, și anume că ar fi urmat la 1886 pe tron fratelui său Ludovic II. Regele Otto se află acum la castelul Pürstenried, în mijlocul anturajului său, care speră că el se va însănătoși pe deplin. Din Zwickau se anunță că arhiducele Francisc Ferdinand, moștenitorul tronului austro-ungar, a cedat călugărilor trinitari francezi castelul său din Teinitz, pentru a-l transforma în mănăstire. In curând se vor muta acolo 50 de călugări francezi. La Universitatea din Berlin s-a înscris anul acesta 490 de studente, printre care și fetele miniștrilor Pozadowski și Möller. * * * O păduree întinsă ce se află lângă comuna Iza (Ungaria), s'a aprins și arde de două zile. Focul este așa de mare încât se vede de la depărtare de 10 kilometri. Toate ajutoarele date au rămas zadarnice. Pagubele sunt foarte mari.* Al doilea medic al sanatoriului din Fankelstein, dr. Besold, specialist în boalele de gât, a plecat la Londra împreună cu contesa Coock, care se afla în cură în acel sanatoriu. Cum sunt cunoscute relațiile amicale între contesa Coock și familia regală a Angliei, se crede că dr. Besold va fi chemat la Londra spre a vizita pe regele Eduard. * . La tribunalul din Posen (Germania) s-a început de câteva zile procesul în contra a 13 tineri poloni, născuți în Polonia rusească și expatriați în țările germane. Ei ar fi, după actul de acuzare, capii unei societăți secrete care organizează în toate orașele germane cluburi și asociațiuni intre tinerii poloni reședinți acolo, spre a menține viu sentimentul patriotic, limba maternă, și a ținti în fine la reconstituirea regatului Poloniei. _ * In cursa ciclistă europeană «Grand Prix», care a avut loc la velodromul din Lion, au reu șit : ínléiü Jacquelin (francez) al douilea Conelli (italian) și al treilea Eros (italian). «Italie» spune că inginerul Zacchi studiază acum un nou tip de locomotivă foarte puternică, care poate face 140 kilometri pe oră.* » * Profesorul Voronoff, venit în’’adins din Egipt, a oferit ministrului italian Baccelli președinția de onoare a primului congres medical egiptean, care se va ține la Cairo în anul viitor. Baccelli a primit și a promis că va lua parte la lucrările congresului. Scrisori sosite din Belgrad spun că situația în Serbia se agravează, din cauza progreselor partidului radical, care ar vroi să facă pe rege să divorțeze de regina Draga și să proclame pe prințul de Muntenegru ca moștenitor eventual al tronului sârbesc. De curând, regina Draga, în timpul unei preumblări în trăsură, ar fi fost fluerată. E temere de vreo surpriză contra Constituției. Lucruri din toată lumea Casele viitoare.Dr. Wynter Blyth, membru al consiliului de sănătate din cartierul Marylebone, a desvoltat în congresul anual al medicilor englezi nenumărate motive în favoarea locuințelor subterane. «Va veni o zi și încă foarte curînd — a spus dr. Blyth— în care omul nu ’șî va mai construi casele ca azi, dar o va săpa sub pământ la 30,50 și 100 metri de adâncime. «Acolo el nu va avea de ce să se teamă de schimbările de temperatură, nici de microbi, cari sunt cel mai teribili inamici ai lor. «Sub un teren calcaros, cu o casă luminată cu electricitate, ventilată de niște puternice turbine, omul va trăi în condițiune de igienă așa ca să întreacă cu mult pe cele actuale». Deci suntem în ajun de a ne reîntoarce la era primitivă a cavernelor? #3 .a. sa Un actor cere unui negustor bogat mâna fetei sale. Acesta îl întreabă în privința situațiunei sale financiare. — Deocamdată, n’am decât leafa mea... — Dar în viitor?... — In viitor?... Un beneficiu pe fiecare an, pentru care d-ta o să-mi vinzi bilete la prietenii d-tale... ¥e apă amară Hunyadi János (lavórul Saxlehner) care este purgativul ideal reclamat de toți, curăță fără a irita și totdeauna într’un mod sigur și complect, fără a slăbi, din cauza amărăciunei tonice a magnesiei, care redeșteaptă pofta de mâncare. Noi nu facem altceva decât rezumatul certificatelor elogioase ale miilor de medici eminenți, care toți au recunoscut superioritatea netăgăduită a apei Hunyadi János asupra tuturor purgativelor cunoscute, deoarece, a zis un medic celebru, că posedă toate avantagjele, fără a avea nici unul din inconvenientele lor. — — »■ ■ — —■.» INFORMAȚIUNI I VINERI. ♦ «Universul Literar colorat» care va apare Dumineca viitoare, 28 Octombrie, va cuprinde ca ilustrație pe pag. 1 «Teribila dramă din Bacău». «Universul Literar colorat» se vinde cu 5 bani in toată țara. ♦ Reamintim cititorilor noștri că azi, Vineri, 26 Octombrie, (Sf. Dumitru), la orele 2 p. m., se va ține adunarea generală, a Ligei Culturale, secțiunea București, în localul său din calea Victoriei 122 (lângă biserica Albă). ♦ D. dr. Petrini-Galațî a trimis era următoarea circulară tuturor medicilor primari de județe. Domnule medic. Fiind informat că mulți medici de plasă nu stau în centrul lor, ne invita le pune imediat în vedere să se conformeze cerințelor serviciului. Contrariu Îi vom considera ca demisionați. De executarea acestui ordin va fac personal responsabil. ♦ Familia Horovitz din Iași, str. de Sus No. 189, va moșteni 50 milioane de M de pe urma bogătașului Horovitz, mort deunăzi la Filadelfia. ♦ Aseară a plecat la Iași I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei. ♦ Azi, se va începe în localul școalei general Golescu de pe cheiul Dîmboviței, congresul absolvenților școalelor de meserii. El se va închide Duminecă seara, când se va da la orele 8 un banchet. ♦ Compania de gaz protestează energic contra informațiunei dată de unele ziare, relativ la neexactitatea comptorilor instalați la abonații ei. In acest scop, ea a invitat Primăria Capitalei ca să supună aceste aparate unei minuțioase verificări din partea serviciului tehnic, spre a se dovedi că știrea publicată de unele ziare nu e exactă. Compania de gaz ne declară că comptorii lor sunt ireproșabili de exacți, și înregistrează strict consumațiunile de gaz cu adevărat întrebuințate. ♦ S'a amânat pe 5 Aprilie 1902, congresul pe care trebuia să’l fie zilele acestea la Iași societatea de științe din București. ♦ Azi fiind sărbătoare, consiliul sanitar superior nu va mai ține ședință. El nu se va întruni decât Marți, sub președinția d-lui dr. Petrini-Galațî. ♦ Unele ziare desmint informația noastră că bărbierii din București au hotărît declararea grevei generale. Această știre ne-au adus-o orî, la orele 2 noaptea, de un grup de peste 30 bărbieri. ♦ La 10 Noembrie se va deschide la Stuttgart bazarul de caritate. In acest bazar se va aranja și un chioșc românesc, în care un grup de peste 20 doamne și domnișoare din aristocrația würrtemburgesă — sub patronagiul d-nei G. Berger, soția cunoscutului filo-român și consul general al României — vor servi vizitatorilor diferite consumații și obiecte importate direct din România. Doamnele și domnișoarele vor purta costume naționale românești. In acest scop s’au făcut deja însemnate comenzi de costume naționale, diferite obiecte de industrie casnică, precum și articole de consumație din țară. ♦ Călătorescu, a cărui liberare pe cauțiune a fost admisă de tribunalul Ilfov, e menținut în prevenție în urma apelului primului procuror. ♦ Azi, la orele 2, se va ține adunarea generală a «Ligei culturale in localul din calea Victoriei 122. ȘTIRI ȘCOLARE ♦ Au fost admiși ca interni bursieri ai școalei naționale de poduri și șosele, secțiunea conductorilor, următorii elevi: Anul liu ; Roșianu Gheorghe, Ionescu E. Alexandru, Anul al II-lea , Baciu Nicolae, Cățoiu Ștefan. ♦ Ministerul instrucțiunei publice a declarat vacantă catedra de muzică vocală și cor bisericesc de la secțiunea profesională a afilului «Elena-Doamna». Aspiranții la această catedrăvor adresa cererile la minister cel mult până la 22 Noembrie. ♦ Ministerul instrucțiunei a revenit asupra înființărei monopolului pe cărțile didactice, înființând un concurs ale cărui condițiuni vor fi fixate de comisiunea numită de minister, sub președinția d-lui Laurian. Concursul se va ține în același timp și pentru abecedare și pentru cărțile de citire. • învățătorii care s’au distins la grădinărit vor fi gratificați cu recompense de câte 50 lei. Știri arxilitibre . Ministerul de răsboiui, în urma avizului consiliului sanitar al armatei, a numit o comisiune compusă din d-nii: colonel Șerban Georgescu, președinte , locot.-colonel Andreescu, maiorul farmacist Marinescu Mihail și adm. dl. II Gogu Pavel, membri, care să se ocupe cu organizarea serviciului sanitar în timp de războiu, a mai multor servicii și corpuri de trupă neprevăzute până azi. Organizarea se va face din punctul de vedere al personalului și al materialului necesitat. ♦ Examenul pentru căpitanii de intendență, ce era să aibă loc la 1 Noembrie, nu se va mai ține anul acesta. ♦ «Monitorul Oficial» de erî publică o lungă listă de soldații condamnați, cărora li s’a redus pedeapsa sau cari au fost grațiați. ♦ Medicii laeot. stagiari Măldărescu loan de la batal. 5 vînători, Mănescu Titu de la reg. C#1j 13, și Antohi Nicolae de la reg. 2 geniü, au trecut cu succes examenul de fine de stagiu, IBitolia grsifLi . A eșit de sub tipar și se află de vînzare la toate magazinele de muzică din Capitală și la librăria Alcalay, frumosul vals «Fleurs d’Avril» de colaboratorul nostru d. M. Cohen- Linaru. • Erî a apărut primul număr al revistei umoristice ilustrate «Zig- Zag». Revista e redactata de un grup de tineri literați, cuprindea 20 pagini și se vinde cu 15 bani. ♦ S’a deschis, pe seama budgetului creditului agricol, pe anul financiar 1901—1902, un credit suplimentar de lei 1.000, pentru cheltuelile mărunte și neprevăzute ale direcțiunei generale. Știri diverse • Societatea studenților In medicină va ține ședință publică Duminecă 28 Octombrie, era 2 jum. p. m., in localul său din palatul băilor Eforiei. ȘTIRI TEATRALE ♦ In sala Băilor Eforiei se va da Duminecă 28 Octombrie 1901 la era de 3 p. m. un mare mating de N-nii profesori G. Moceanu și I. Radu, cu bine-voitorul concurs al elevilor gimnastici și al mai multor artiști și artiste. Prețurile: Leja de jos 15 lei, Leja rang I 10 lei, Fotoliu rezervat 3 lei, Stal I 2 lei, Stal II - lea, Galeria 50 bani. Orchestra sub conducerea d-lui Paulman va cânta între acte. ECOURI ♦ O apă minerală.—Nu vom avea poate niciodată o limbă universală, dar avem o apă universală ce se bea pretutindeni, ce e pretutindeni întrebuințată și pretutindeni binecuvîntată. Ghiciți de sigur că este vorba de prețioasa ș i bine-făcătoarea Furia Turciei contra Puterilor «VESELIA» care va apare mâine Sâmbătă 27 Octombrie, va cuprinde, pe lângă o materie variată și hazlie, o frumoasă ilustrație în șase culori, reprezintând : Furia Turciei contra Puterilor. «VESELIA» se vinde cu 10 bani in toată țara, și pe ziua de 1 Noembrie vor fi înaintați la gradul de medicî-căpiani și trecuți in rezervă. ♦ Au fost mutați între dînșii, după cerere, pe ziua de 1 Noembrie, medicii căpitani Virgil Vasiliad, de la reg. 1 roșiori, și I. Hamangiu, de la reg. 6 roșiori. ♦ In locul d-lui căpitan Popescu a fost numit comandant al depozitului de recrutare din Calafat d. căpitan Al. Popescu. ♦ Comandant al cetăței București.—în locul d-lui general M. Popescu, numit comandant al corpului I.—a fost numit provizoriu d. general E. Arion. ♦ Au fost transferați între dînșii d-mi locotenenți St. Vasilescu, din reg. Rovine No. 26 și St. Theodoru, substitut de raportor la consiliul de resboiu al corpului 1. ♦ Pe ziua de 1 Noembrie s’au făcut, în interesul serviciului, următoarele mutări de ofițeri din arma infanteriei . Căpitanul 1. Atanasiu din reg. Calafat No. 31 la comandamentul corpului II, în locul căpitanului Gh. Mărcășeanu, trecut la școala superioară de războiu. ♦ Sub locotenentul Șt. Câmpineanu, din reg. 5 roșiori, a obținut un concediu de 6 luni și a fost pus în disponibilitate pe ziua de 1 Noembrie. ȘTIRI JUDICIARE ♦ Curtea de apel din Craiova, secția ÎL a stabilit următoarelele: Asemănat art 17 din legea presei de la 13 Aprilie 1862, tipografii și litografii sunt datori a tipări pe orice operă, care ese de sub teascurile lor, numele și domiciliul lor.—Lipsa unei asemenea indicații constitue un delict de presă de competența Curtei cu juri, în conformitate cu art. 24 din Constituție. ♦ Curtea de apel din Galați, secția II, a stabilit că, deși art. 9 din legea de la 6 Decembrie 1864 pentru constituirea corpului de avocați prevede că nu poate face parte din consiliul de disciplină dacât acei advocați cari au etatea de 30 de ani împliniți și au exercitat cel puțin trei ani profesiunea de advocat, totuși disposițiile acestui articol nu sunt ecietate sub pedeapsă de nulitate, ci sunt considerate ca un simplu desiderat. Astfel, cum nulitățile nu se pot pronunța decât în cazurile prevăzute de lege, închierile consiliului de disciplină nu sunt nule numai pentru că din acel consiliu face parte un advocat ce n’are vîrsta de 30 de ani sau n’a exercitat trei ani această profesiune. ♦ Înalta Curte de casație a stabilit următoarele jurisprudențe : 1) Asemănat art. 257 din noul cod de procedură civilă se privește ca act întrerupător de perimare orice act de procedură făcut de partea interesată, cu caracter contradictor. Astfel, o cerere urmată de plata taxei citațiilor este privită ca un act de procedură cu caracter contradictor și, dar, suficientă pentru întreruperea perimărei, indiferent dacă citațiile au fost ori nu predate. II) Hotarîrile arbitrilor pronunțate asupra contestațiilor ce se ivesc între societatea creditului funciar și debitorii săi nu pot fi atacate decât pe calea principală a acțiunei în nulitate și aceasta numai în cazurile când nu au fost observate regulile prescrise de art. 75, 76 și 77 din legea creditului funciar, astfel că orice altă cale de reformare, și prin urmare și aceea a recursului în casație, este închisă contra unor asemenea hotărîri. III) Din întreaga legislație a materiei pensiunilor, de la regulamentul organic și până la legea din 1889 asupra pensiunilor militare, reese principiul că pensia nu poată să întreacă solda. IV) Pentru ca delictul de calomnie să existe, se cere ca element esențial ca delicventul să impute părței lezate o faptă anume determinată, care s-o expună pe aceasta la pedeapsă sau cel puțin la disprețul și ura cetățenilor. Astfel, cuvîntul de «trădător» adresat prin presă cumva și cuvintele că «a întins mâna de ajutor adversarilor neamului nostru și este trădător al causei naționale», fără însă a i se face vre-o imputare pentru o faptă anume determinată, nu constitue delictul de calomnie în sensul art. 295 din codul penal. ♦ Tribunalul Ilfov secția 2 a a condamnat ieri la 4 luni închisoare pe M. Bodeanu, care, însușindu-șî calitatea de redactor la ziarul «L’Independance», a comis mai multe escrocherii. ♦ Tribunalul a achitat sprî pe d. Ciocaneli, dat judecăței de d. N. Mirodorescu pentru calomnie. ȘTIRI ECONOMICII $1 PMANCIARE Finanțe, agricultură și comerc. București, 25 Octombrie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 81-88 5 °/6 lei 901/, — 91, id. de 1892—93 5% lei 93 — 93’/,, id. 32V, mil. 4% lei 771/, — 78, id. de 50 mil. 4% lei 77*/, - "8, id. de 274 mil. 4 °/0 lei 78—78*/,. Oblig. credit, jud. și com. 5 °/0 lei 84% —84*/,. Func. rurale 5 °/# lei 92*/» — 93, id. de 4% lei 768/«—I?*/« Urb. București 5% lei 77*/4—78*/4, idem Iași 5»/» lei 73—73*/,. Acțiuni: Banca Națională lei 2030- 2050, Banca agricolă lei 252—255, Banca de Scont lei 158—162. Loc. de asig. : Dacia-România lei 355 — 360, ex-cupon. Naționala lei 355-360. Monede: Napoleonul tei 20.—, cor. germ. lei 24.70, florinul lei 2.11*/, rubla lei 2.65. Sconturi și avansuri: Banca Națională 7-8*/o, Banca Agricolă 10 °/C. Devize : cek Londra 25.17*/,; eeb Paris 100.25 ; cek Viena 105.30 ; cek Belgia — ; cek Berlin 123.50. Trei luni: Londra 25.—; Paris 99.50 ; Berlin 122.50. Cota valorilor române în străinătate Frankfurt. — Renta de 5% 9 °— idem 4 °/0 76.50. Paris.—Renta de 5% 92.50, idem de 4 °/ 78. Berlin.—Renta de 1891— 92, 5°/0 90.70, idem de 1890 4»/„ 76.80, id. de 1891 4% 76.80, idem de 1896 4% 76.80, idem de 1898 4% 76.80 Comunale București —.— Cota valorilor str Sine Consolidele engleze 90.70. Renta franceză 100.60. Renta ital. 98.85. Banca otomană 508. Loturile otomane 99.50. Athena : Napoleonul in drahme 33.40. Lira otomană dr. 37.45. Cek Paris 1.67*, Banca Națională 3845, id. obi. cu loturile 672. Cereale Ameliorarea situațiunei devine din ce in ce mai vizibilă prin fermitatea neîntreruptă a piețelor străine. New York ne trimite iar azi o urcare de •/» cent, pentru grâu și porumb. Londra și Liverpool se mențin foarte susținute, cu căutarea mai bună pentru predările depărtate, cari până acuma au fost neglijate. Berlin și Budapesta continuă cu urcarea de ere, cu o tendință fermă. Mișcarea piețelor noastre se îmbunătățește, de asemenea, în mod simțitor, din zi cn zi. Cumpărările de porumb nou au reînceput cu activitate aci in București, facându-se mai multe afaceri în jur de lei 38- 42% pe bilă, după calitatea marfei oferite și după gata de predare. La Brăila, mișcarea de erî a fost foarte activă pentru toate cerealele și mai cu seamă pentru grâu, din care s-au vândut peste 76.000 hect. pentru export cu prețul de lei 7 — 9.75 hect. In porumb ofertele sunt restrînse. S’a mai vîndut : Secară hect. 13.500 cu lei 6.37*, hect. și vag. 65 cu lei 8.55 — 9.50 pe suta de kgr. Ovăz hect. 14.500 cu lei 5.10 hect. și lei 11.50 pe suta de kgr. Orz vag. 42 cu lei 8.25—9.25 suta de kgr. Orzoaică vag. 35 cu lei 9.25- 10.55 suta de kgr. Porumb vechiu vag. 35 cu lei 8.40—11.70 pe suta de kgr. Porumb nou hect. 1450 cu 7.75 hect. și fasole vag. 27 cu lei 9.85—13.10 pe suta de kgr. Ultime depeș! Cota cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 24 Octombrie. Grâu de Apr. cor. 8.77 urc. 9 h. Secară „ „ „ 7.45 ,, 7 h. Ovăz „ ,, ,, 7.40 invariabil Porumb „ „ „ 5.47 urc. 4 h. Berlin, 24 Octombrie. Grâu de Apr. mark 163.50 ur, 1.25 c. Secară » » 139.25 ,, 25 c. Paris, 24 Octombrie. Grâu de boem. fr. 22.— urc. 5 c. Făină ,, ,, ,, 27.90 ,, 10 c. Uleiü de colta ,, 59.50 scă. 50 c. New-York, 24 Octombrie. Grâu disp. cent. 817/aurc. % c. Porumb „ „ 65% „ % c. Chicago, 24 Octombrie. Gran Noem. cent. 71*/, scă. % c. Porumb „ ,, 58»/, „ */, c. necesare pentru facerea statisticei industriale cel mai târziu până la 1 Ianuarie 1902. ♦ In primele zile pe luneî Noembrie, gruparea conservatoare Carp-Filipescu va ține în Capitală o întrunire publică. ♦ La 15 Noembrie va sosi în arăremonta de cai cumpărați din Rusia, necesari artileriei noastre. ♦ Monastirea de maice «Cilo» din județul Tulcea, va fi din nou restaurată. Pentru aceasta panoanum s'au strîns peste 100.000 lei, prin subscripțiune publică. Lucrarea va începe în primăvara anului viitor. ♦ Lunî se va întruni comisiunea veterinară, sub președenția d-lui Joon. Comisiunea se va ocupa cu despăgubirea proprietarilor cărora li s’au împușcat cai bolnavi de răpciugă și cu ridicarea măsurilor sanitare contra epizootiei de febră sfioasă. ♦ Primăria Capitalei se va pronunța zilele acestea asupra cererei d-lui sculptor Bălăcescu, în privința înființărei unei școale de artă aplicată la industrie. Se știe că d. Bălăcescu a cerut primăriei să-i acorde un teren pentru clădirea unei asemenea școli. ♦ Instrucția continuă cu multă activitate în afacerea falsificărilor de polițe. D. judecător de instrucție Stelian Popescu a confruntat era pe Lenș Slătineanu cu cămătarii Jean Avramescu și Weintraub. Weintraub a declarat judecătorului de instrucție că a lucrat de comun acord cu cămătarul Avramescu în afacerea Maurilor. Judecătorul de instrucție a trimesera circulari la toate polițiile din țară, pentru prinderea comerciantului Schwartz, implicat și el în falsurile de polițe, deoarece s’a aflat că n’a plecat din țară. ♦ Ministerul de interne, în unire cu cel de domenii, va organise în cursul acestei ernî mai multe vînători în județele de munte, pentru stîrpirea lupilor, cari s’au înmulțit într’un număr simțitor. ♦ Suveranii vor lua reședința de iarnă în Capitală la 15 Noembrie. ♦ D. Traianescu, conductor pl. 11 din serviciul tehnic al județului Iași, a fost trecut pe ziua de 1 Noembrie, în serviciul tehnic al județului Bacău. ♦ Comisiunea farmaceutică se va întruni mâine seară la ministerul de interne, spre a discuta diferite chestiuni profesionale. Comisiunea se va ocupa și cu chestiunea scăderea prețurilor medicamentelor. ♦ Veniturile pescăriilor statului au crescut în mod simțitor. Numeroase cereri au fost adresate ministerului de domenii de către representația mai multor case germane pentru facerea unui export de pește din bălțile Dobrogei. ♦ D. Constantinescu, inspector veterinar la căile ferate, va pleca azi la Craiova, T.Jiu și T.Severin, spre a face inspecțiuni. ♦ Budgetele tuturor ministerelor vor fi alcătuite până la 10 ale lunei Noembrie și până pe la 20 ale acelei luni vor fi depuse pe biroul Camerei. ♦ Astăzi după prânz judecătorul de instrucție al cabinetului 5 se va duce la Văcărești, spre a lua interogatoriul lui Candiano-Popescu in afacerea sticluței cu otravă. Până acum judele de instrucție n’a început încă cercetările în această afacere. ♦ Săptămâna viitoare va sosi din străinătate în Capitală A. S. R. Principele Ferdinand, pentru ca să inspecteze trupele din garnizoana locală. ♦ Era a încetat din viață, în strada Dogari No. 9, un anume Dumitru Valide Capitanopol, în vârstă de 104 ani. ♦ D. ministru al lucrărilor publice a destituit pe d-nii Marin Manolescu, copist la portul Galați, și Gâdicî, cantonier la același port. ♦ Serviciul sanitar al primăriei Capitalei a luat cele mai energice măsuri pentru stingerea epidemiei de angină, care bântue în cartierul Grivița. ♦ D. judecător de instrucție Romulus Voinescu, a dat ordonanța definitivă în afacerea îngrozitoarei crime de la Matarana. Procesul acestei crime se va judeca în sesiunea din Decembrie a curței cu jurați din jud. Ilfov. ♦ Febra aftoasă a încetat în comunele Pantelimon, Căciulațî, Afumați, Creața, Leșile, Bobești, Balăceana și Dudești, din Ilfov. ♦ «Universul Literar colorat» care va apare poimâine, Duminecă 28 Octombrie p., va cuprinde frumoasa scriere Desen Pintilie, datorita penei ilustrului nostru colaborator d. V. A. Urechiă. « Universul Literar colorat» se vinde cu 5 bani in toată țara. Serviciul telefonic și telegrafic al ziarului „Universul“ Din România — Prin telefoni — Piața cerealelor.—Afacerea abuzurilor din com.staz. — Escrocherie.— Instrucția telestriei din com. Vizireni. — Escroc dispărut.—Inspecție. —Mișcare comercială extraordinară. — Sosirea conservatorilor. — Reprezintație. — Apele Dunărei. — Timpul Brăila. 25.—Telegramele din America au sosit nzi foarte schimbăcioase. Pentru unele articole au adus scădere, iar pentru urcare. In general tendința piesei e neschimbată. Mărfurile sunt foarte căutate, deoarece cantitățile disponibile nu sunt suficiente pentru complectarea vapoarelor aflate sub încărcare. Azi se află ancorate în port vreo 25 de vapoare. — Instrucția în afacerea abuzurilor descoperite în comuna Islaz s’a terminat. Autorul lor, perceptorul Vetu Vasilescu, a fost trimis în judecata tribunalului. Un oarecare Ovanes, din Focșani, aflându-se în Brăila, a încercat să escrocheze pe tapierul Ion Vartic, pretins moștenitor al bogătașului Vartic din Basarabia, punându-i să iscălească în josul unei coase timbrate de 50 lei, sub pretext că strînge iscălituri pentru clădirea unei biserici. Aflându-se despre aceasta, poliția a reușit să prindă pe escroc la gară, în momentul când vroia să plece. S-a luat coasa timbrată de către poliție, care l’a pus mai pe urmă în libertate. — Parchetul a trimis instrucției spre cercetare afacerea unei tîlhării comisă anul trecut în comuna Vizireni și descoperită de abia acum. In această tâlhărie sunt implicați 7 locuitori din acea comună. — Se telegrafiază autorităților locale că giuvaergiul Antal Freiberg, din Giurgiu, a dispărut de acolo după ce a escrocat mai multe persoane. Poliția 51 urmărește. — D. prefect Gavrilescu a inspectat azi toate secțiile polițienești precum și secția centrală. S’a găsit toate în ordine. — Azi, numai la «oficiul central telegrafic s’au prezintat spre expediare 800 de telegrame de interes comercial, lucru nemai pomenit până acum in Brăila. — Zilele acestea sosesc din București aci mai mulți fruntași conservatori din gruparea d-lui Cantacuzino, pentru a asista la un banchet politic ce se va da la d. Christliche SonloUi. — D-na Elena Teodorini va da un concert la Ralli, Sâmbătă seară, cu concursul d-nei Aristița Romanescu. — Apele Dunării cresc. — Timpul e frumos. Furt cu spargere. — Primar condamnat.— Proces senzațional.—Gea o damn necinstit.Vapoare întîrziate.—Bandă de hoți de cai —Expulzare.— Accidente de tramvaiu.— Animație la Bursă.— Concert. — Apele Dunărei.— Timpul Halaț, 25. — Astă noapte o ceată de hoți s’a introdus în cârciuma lui Ion Negru de la Țiglina și au furat o cantitate de tutun și o sumă de bani. Fiind simțiți, hoții au dispărut. O patrulă de flotilă i-a fugărit, însă nu i-a putut prinde. — Nicolae Brudiu, primarul com. Vârteji, a fost condamnat de tribunal la 2 luni închisoare corecțională, pentru că a maltratat în localul primăriei pe locuitorii Iancu Cristea și Gh. Cimbrică. Până la definitiva terminare a procesului, primarul a fost suspendat. — Azi se judecă la Curtea de apel sensaționalul proces al răpirei d-rei Marin Mihailițeanu. Aproape toți martorii au fost aduși cu mandate de aducere. Procesul continuă încă. — Jandarmul rural Ion Vălăduță, făcându-se vinovat de primire de mită, a fost dat judecăței. Vaporul societăței Curdji, «Polis Mitilene», care trebuia să sosească Marți, nu va veni aci decât Sâmbătă, fiind oprit de furtuna de pe Marea Neagră. De asemenea, vaporul rus «Bulgaria» a sosit cu o întârziere de 10 ore, din cauza ceței de pe Dunăre. — Poliția de aiiî a descoperit o bandă de hoți de cai. Ei operau în chip foarte ingenios, servindu-se de certificate semnate cu nume fictive și prevăzute cu ștampile de comune care nu există. — Supusul bulgar Vasile Ion Jianu a fost expulzat din țară prin punctul Oltenița. — In str. Brăilei vagonul de tramvaie No. 2 a lovit o căruță de brutărie a d-lui Pantazi. Vagonul a suferit mici stricăciuni.i De asemenea, în str. Brașovenilor un alt vagon s’a ciocnit cu o căruță, fără ca accidentul să aibă urmări grave. — Pe ziua de azi, la Bursă, s’a observat o animație neobicinuită. Au sosit aci mai multe transporturi de porumb, din recolta anului curent. Prețurile sunt foarte bune. — D-na Elena Theodorini va da Duminecă un concert în sala teatrului Papadopol. — Apele Dunărei scad. — Timpul e senin și rece. Ultime informațiuni VINERI ♦ Noaptea sfintei. Walpurga este tillul unui interesant roman care va apare în Biblioteca Economică a a Universului» la 1 Noembrie. Un volum Le bani în toată țara. ♦ D. B. Missir, ministrul de domenii, va depune pe biuroul Camerei la sfîrșitul sesiunei parlamentare proectul de lege pentru înființarea de bresle printre meseriași. In cazul când timpul va permite, votarea acestui proiect se va face în sesiunea următoare. ♦ Comisiunea industrială, numită de ministerul de domenii, va trebui să adune toate datele .UI tip 1 Duminecă, 4 Noembrie 1901, se va pune în vînzare, In toată țara, cu prețul de 20 Bai! exemplara! ALMANAGHUL „«trasului 11 — pe anul 1902 — un volum de 150 pagini, cu o frumoasă copertă în 6 culori. El va cuprinde 21 ilustrații și o materie calendaristică și literară importantă și variată. Cu 25 bani se trimite franco în toată țara. — SFVl și telegraf — Expulzare.— Desființarea legea maximului.—Nenorocire groaznică.—Epidemie.— Moarte subită Iăși. 25.—Primăria com. Băiceni a expulzat din acea comună pe locuitorul evreu I. Ghidate. Acesta a telegrafiat ministerului. — Președintele camerei