Universul, mai 1903 (Anul 21, nr. 116-146)

1903-05-01 / nr. 116

LOTERIA «sa sunt ovânta gioasă a «areî bilete câștigă doar Trei ori 3S este Leüha âin R.-Sărat in câștiguri de 36.000 Lei 8 Trageri garantata Prima Sa 5 Mafii 1003 I Bilet 85 bani H M n «O Bilete 8 Let Comandați: La Asociații cumn rători de Sotfirií, București. t.B. Plătim câștigurile de la Jla teferea Lutăriei din Craiova. G. C. Dragu — ARVOCALT — VA MUTAT : Strada Isvor nr. 25.1 . 6170"" Act de mlumiri Pentru culanța și promptitudinea in care societatea Română de Asup-iri generale «Generata» mi-a tlăUt ftința de l. 10.OGO (zece toi’j în urma morței regretatului mentor Petre Marian, care a fost asigurat la sus-zisa societate d’abia di 3 *nî, mS simt datoare a exprima în public viile mela mulțumiri acestei Societăți si a o recomanda COR persoanelor cari se îngrijesc it goiria familiei lor. (as) Blanche P. Marian. Craiova, 27 Aprilie 1903. Oprison cu Giuris fumisorii Curjei Princiare Strada Lipscani,p. 23 th FREFÜEIA MARE ÎJecoi landă cel mai mare asortiment Jp articolí de menagră: Porcelanuri, Stil tigrie, Lămpi, Tacâmuri de joată Alpa«*, Vî’au, Berendorfer, B. M. F. etc. Asortiment complect pentru Grădini, Metri), Restaurante și Cafenele. Prețuri moderate. — Expedition în *B97 D f. CECIRA »’a mutat 1&tx ®,cLw* 3=23a ®:L ± 0miti Bârsei Iîănescu Avocat Umm KISELEF, ro, 11 ConstiUațiuni de la 8—11 a. m. atap ^MMto&c4Kxr«*7iMK«i ș14*‘f»^PVCWmorainj»vwîgwtvgsim»warv«rolfeBae»r | i IlIi&iiL i I ftiMA FABRICA ii SĂPUN !I» D!J ABUR -I fff BUCUREȘTI - S|în** Furnisorul Curței Regale ii *m 0w*. jr.ni flip Recomandă între altele: Î* țb si fell Sipili Faai’s |îW 15 la pus și pfill |§3 precum și w S i| Lupi în SrT de si sarmă |® ÉS ii qualitate superioară cita De vînzara la principalele p :|| wSjfțuboe de parfumeria, ma Bj ni ăuiaglisj’a sl coloniale din țară. |țj .| In București de contul central p Io. &H; Hrî Lisa 1 Calea Victoriei, Ö5 || ■ la RSSiSf fiȘ!Si!@^ssEa$as*l Ir. H E. Petrescu «,«•*ter,3.sn»*«w — SE LA UNIVERSITATEA QiN PARIS — ÎHedio ai Ass?ărci,Maior Briavciensștî Boalele pusla fi de păr. sxsntijis Consultații de la 2—4 — Strada Astronomului Xo. 3. Recomandăm »Ol .KAVIl.OK DEX AS Szorul I.1RADISTEIN J Primul specialist pentru boalele de KAS și GAT 8o douăzeci și patru de ani — UTHAI COLTK1, 14 - De la 9—12 3i 2—5 «52 ____________(?) g/gf- Cereți pentru P1AÎV0 SECESSION VALSE de Th. A. C ni zer LA MAGASUKUL DE MUSIC A Xașul Coxitra Tbas* S^oiefirești Str. BArăției 14 J Dr. A. Marcal — Medic al Spitalului Caritas — Special la boale de Stomite și intestine Fast asistent la clinica specială de boale de stomac a d-rului Boas din Berlin. Șansa Călărașilor 64. Consult: 2-4 Krimici H&trale — 7 Lei Decaitru — Coloniali și DELICATESE 1. I?. OCHEȘARU, 9H9 Str. Doamnei 6. Dr. Miron Consultațiunii pentru boalele de Piele și Sifilitice CALEA MOȘILOR, No. 205 de la 4/a — 6 p. m.8167 HJM 0. Valeriana Doctor I« drept, AVOCAT © 9a mutat Str. Gabroveni No. 47 Si 75 De vînzare sperrcîjîă caî» lalin l.SQ, staie 5-6 ani, fierul muirg»egiiN Calea Victoriei 185. ipizi Ploești Dispariție. Se comunică din Mălăești că,’ de aproape doue săptămâni, femeea Lisabeta Dumitru a dispărut de la domiciliul soțului șeii, fără ca până acum să i se știe de urali. Incendiul.Astă-noapte, un puternic incindiu a distrus fabrica de spirt de la Rachieri, proprietatea d-lor Ghiță Lăzărescu și Samuel N. Enges. Cauzele acestui incendiu sunt necunoscute până acum. Nenorocire. — Femeea Elenea Negoițes’-U, din calea Romană, voind să aprindă aseară 1 mpa, aceasta spărgându-se. petroleul s’a aprins arzănd-o într’un mod grav. Ccciü. T.»Severin Întrunirea de cri, în sala Negoițeșa’, a conservatorilor locali (gruparea Cantacuzino), a fost tot ca Dumineca trecută, bine vizitată. Au vorbit d-niî Gr. Constantinescu, C. T. Georgescu și Tiberiu Axente. Asta seară se vor stabili listele pentru alegerile județene de la 4, 6 și 8 Maiü. Aflu, pe de altă parte, că gruparea carpistă, într’o întrunire intimă, a fixat pentru toate colegiile candidații săi. Agricole.— Toate semănăturile din județ sunt foarte bune. Puțin au suferit viile și prunii de brumă. Spiicșnnul. Ps.Sărat Crimă « el s bututó. — Pe când fata Anica N. Voiculeț, împreună cu mama și un frate al ei, se întorceai cu căruța în Dragoslăveni, venind din Popești, în câmp, printre niște livezi, au fost întâmpinați de Ion Alecu, Stanciu Grosu și Dediu V. Urosu și somați să oprească caii, cu scop de a’i jefui. Cei dintâia însă, văzând că se găsesc în fața unor tâlhari, de frică au fugit, dând bice cailor. Tibhariî, văzând ca astfel n’o să poată să’șî îndeplinească scopul, trag focuri de revolver în urma lor și rănesc grav la un picior pe fata Anica. Cazul fiind reclamat autorităților comunale, nuniții au fost prinși și înaintați parchetului, împreună cu actele dresate în cauză. Plopca. Slobozia Inaugurare. — In ziua de 27 Aprilie c. s’a insagurat noul local de poștă, telegraf și telefon de aici. Serviciul divin a fost oficiat de preotul local Marin Haralambie. Serbarea n’a sfârșit printr’un banchet. Corespondent. Tecu Cili Otrăvit dinreșeni”.—Copila Victoria M. Antonin, din Liești, astazi, pe la orele 2 d. a., umblând prin saltarul unei mese și dând peste o sticlă de benzină, i-a băut conținutul. După câteva ore, nenorocita copilă a încetat din viață. Gazul a fost reclamat parchetului, care a autorizat înmormîntarea cadavrului. Rănire.Era băiatul Dumitrache Agache, din Gohor, pe când se afla cu vitele pe câmp, a venit la el Neculaî Sf. Rugină din Țepu și l-a luat la birne cu un ciomag, rănindu-l grav la cap. El a fost dus la Nicorești și internat în spital. Starea pacientului e gravă. Torello. Hoșiori!»ile»Vede ,întrunire.—Liberalii din localitate au ținut ei o întrunire publică la școala No. 2 de băieți, la care a luat parte multă lume. întrunirea s’a <1 schia la orde 4, sub președinția d lui Take M. Drăgoescu, care dă cuvîntul d-lul Victor Antonescu. Deputatul de Teleorman spune că simțea nevoe de a se aduna cu toții spre a se vedea ce a făcut partidul liberal de când e la putere. Partidul liberal n’a nesocotit nimic din nevoile torci în acești două ani de guvernământ, deci poporul tnbue să fie cu liberalii, și aceștia au dreptul la recunoștința țarei. Conservatorii nu gaseau alte soluții pentru salvarea prestigiului României decât vinderea averei naționale și punerea de noul imposite. Liberalii, din contra, cu prețul perderea popularității lor, au recurs la economii, au nemulțumit pe unii chiar, dar au consolidat finanțele și au înălțat masus ca oricând prestigiul României. După d-sa ia cuvîntul d. colonel Bădulescu, care atacă pe conservatori, despre cari spune că sunt niște descendenți ai fanarioților, cari,după ce și-au cheltuit averile, acum dau năvală la punga țarei, știind că acum sunt acolo economiile realizate de liberali și că e momentul de a lua el puterea, deoarece ar avea cu ce benchetul. Amintește de împușcarea țăranilor la Slatina și la R.Sărat și spune că nici Dumnezeu n’a uitat această crimă a conservatorilor, crimă care in două ani de zile nici cu buretele nu se poate șterge. La orele 6 întrunirea se isprăvește. Herțțiiiiiiii i>iiiiiî»iiil(IțlIÎB)|^iB Iflii fii TP WiiTilEfinii I flm1 iiiifiniiii 1 iii.. Ciocnirea din stația Faitsîimia Noapteș trecută, la ora 1.25, o ciocnire de trenuri s’a întâmplat în stația Pantelimon, lângă gara Mogoșoaia, pe linia București-Feteș, în următoarele împrejurări : Trenul de sparta 656 era garat pe linia la și era condus de mecanicul Niculae Gheorghe, de șeful de tren Emilian Popescu și de conductorul Constantinescu Ion, așteptând intrarea în stație a unui tren de pietriș. In momentul când trenul de pietriș intra dinspre București, trenul special de petrol (C), care venea dinspre Constanța cu o viteză foarte mare, condus de mecanicul Ionescu Ion, de șeful de tren Alexandrescu Ion și de conductorul Bartolomei Nicolae, neobservând că semnalul de distanță este pus pe oprire, a mers înainte lovind trenul cu No. 656 pe la coadă și pricinuind astfel o groaznică ciocnire, sfărâmând cu totul 7 vagoane, dintre caii 1 colectiv și 6 goale, și deteriorând linia. Mașina trenului de petrol a suferit stricăciuni foarte mari. Imediat s-a telegrafist la București, spre a se trimite o mașină de ajutor cu oameni. La orele 4 și 10, d. inspector de mișcare Danielșscu și cu dinspector de tracțiune Constantinescu au venit la fața locului spre a face o anchetă și a stabili asupra cui cad responsabilitățile. In același timp au luat măsuri spre a se curăți linia de sfărîmăturile de vagoane. Pagubele se urcă la vr’o 40 mii de lei. Personalul de la ambele trenuri ce s’au ciocnit a sărit jos și astfel n’avem de înregistrat, din fericire, nici un accident de persoane. După primele cercetări, vinovați de această ciocnire nu sunt decât mecanicul Tomescn și șeful de tren Alexandrescu, al trenului de petrol, cari nu au observat că semnalul de distanță era deschis și semnalele date de personalul trenului 656 și de acor findcă se presupune că ei au intrat in stație dormind. Ei au fost suspendați telegraßc până la sfîrșirea anchetei. Remar. UK PUOVF.im PE Zî Musca se duce de atâtea ori la lapte, încât rămâne în el. (Francez). Cu privire la studenți Cu privire la studenți, rectorul universități, d. C. Dumitrescu-Iași, a dat în judecata Senatului universitar pe toți acei studenți cari au fost în capul manifestațiunilor de Vineri și au luat cuvîntul la întrunirea de la Dacia. Senatul universitar se va întruni zilele acestea spre a judeca la studenții inculpați. Pe de altă parte ni se afirmă că întru cât privește pe studentul M. Mihăilescu, despre care se zice că ar fi bâtut pa d. St.n-Marin, directorul poliției, Senatul universitar și-a declinat competința de a-i judeca, rămâind ca d. San-Marin să reclame tribunalelor ordinare. Pe de alta parte membrii Asociațiunea generale a studenților au făcut un memoriu pe care-l vor înmâna chiar azi d-lui ministru de interne. In acest memoriu el arată modul cum s’au petrecut neorânduelile de Vipera și cer destituirea d-lor San-Marin și Vlădescu- 011. Ministerul de interne n’a hotărît încă nimic în această privință. Rep. Lucrari din toată lumea Jubileul Petersburgului. — Serbările pentru a 200-a aniversare a fondărei Petersburgului promit a fi grandioase. Numenul streinilor cari vor veni în Capitală cu acea ocazie va fi foarte mare. Toate camerele de la hoteluri și particulare au fost deja reținute ; comuna a hotărit ridicarea de hoteluri provizorii, cum s’a făcut la Nijni Novgorod, cu ocazia expoziției din 1896. Numeroase yachturi vor veni din America și din Australia ; ele vor ancora la gurile Nevel. Serbările vor începe cu un turneu la Primărie; a doua zi vor fi spectacole de gală în teatre și iluminații; a treia zi un banchet la Adunarea nobililor. La serbări vor lua parte oaspeții ruși și străini, care vor fi apoi invitați la o excursie la Tzarskoe Selo și Peterhoff. In școli vor fi banchete populare în toate cartierele. Ornarea capitalei va fi strălucită; e de ajuns să vă spun că se vor cheltui pentru asta peste 100 mii de ruble. Secta shinyigașilor.Poliția din Petersburg a descoperit o societate secretă, ai cărei membri se obligă a-și da moartea când împlinesc 30 de ani. Ei susțin că dreapta durată a vieței e de 30 de ani și că orice om care trăește mai mult, trăește în păgubi semenului seu. Când candidații la sinucidere ajung la 30 de ani, sunt zidiți de vii în subterane cu ceremonii solemne. Grație unei asemenea ceremonii, poliția a putut descoperi secta și surprinde pe membri. Deja foarte multe persoane au căzut victima acestei stranii asociații, care s'a întins și în alte orașe ca Kiev și Odessa. Curier Judiciar (TRIBUNALELE ROMANE) Procesul înfiorătoarei crime din con. Obșcien. Jadatui Vlașca ziua i Ieri s’a deschis sesiunea extraordinară a Curții cu jurați din județul Ilfov, convocată spre a judeca di a liosi procesul privitor pe Mihail Dumitreș.Gu zis Mieiță, Nae Constantin și Niculi Dumitrescu zis Grecu, dați jideșățeî ca autori ai înfiorătoarei crime comisă acum 6 ani în comuna Obedeni, jud. Vlașca. In sesiunea trecută din luna Martie, Curtea cu jurați din județul Ilfov, după patru zile de desbateri, a amânat procesul spre a se face un supliment de instrucție. Acest supliment s’a făcut de d. judecător de instrucție de la tribunalul Vlașca și a fost înaintat Curții cu jurați încă de acum 2 săptămâni. Deschiderea ședinței Ședința s’a deschis ora, la ora 1 după amiaza. Curtea e compusă din d-niî: Al. Dobriceanu, președinte , Slătineanu și Cerban, judecători. Parchetul e reprezintat prin d. procuror Ionescu Dolj. Funcțiunea de grefier o îndeplinește d. Melidoneanu. Acuzații sunt asistați de d-nii advocați : B. Epurescu, A. Iliescu, Cezărescu, Em. M. Dan, M. P. Rădulescu și Dimitriu. Istoricul crimei Deși în darea de seamă ce am făcut cu ocaziunea desbaterilor cari au avut loc în sesiunea de Martie, apt arătat pe larg toate împrejurările da fapt în cari s’a comis aceasta chilui, totuși găsim util amul ce îi pprospEta în memoria cititorilor noștri faptul astfel după cum rezultă din actul de acuzare. Mihail Dumitrescu în anul 1896 ținea în arendă moșia Obedeni, proprietatea d-lul Gh. Niculescu din Capitală. In acest timp era Învoit pe moșie ciobanul Const. Tanase, care pe lângă oile sale, era însărcinat să îngrijească și de oile lui Dumitrescu. Dumitrescu avea însă bănuială că Finanțe, agricultură și comerciă București, 2 ® Aprilie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Reala de 1831 — 88 5% lei 99 — 96'/S, id. 1892-935’ „ lei 100-100V, id. de 32V» mii. 4»/, lei 877,-87%, idem de 50 mii. 4 °/0 lei 871, — 88, id. de 274 mii. 4% lei 88—88/4. Obli?, credit, jud. și corn. »•/, lei 97*/,98. Fulle. rurale 5 ® 10 lei 101 101‘/4, id. de 4% lei 89«/» — 90. Urb. București 5% lei 89 — 89«/*, idem Iași 5% lei 82s/«— 83/4. Acțiuni : Banca Națională 2295 — 2310 lei, Banci Agricolă lei 227—230 Banca de Scont lei 97—101. Societăți de asigurare : Dacia-România lei 390--393. Naționala lei 390—395. Monede : Napoleonulet 20.1Q. Cor. germană lei 24-70. Florinul let 2.12. Rubla let 2.7Q. Sconturi și avansuri: Banca Națională 5—6%.Banca Agricolă 0-8 °/,, Casa de depuneri 51/, ° 70. Devise : cek Londra 25.338/4 ; cek Paris 100.65 ; cek Viena 105.50— ; Cek Berlin 123.7Q. 3 luni: Londra 25.0S8/*. Paris 99.80. Berlin 122.60. Cota valorilor române in străinătate Frankfurt. — Renta de 5 °/0 99.20, id. 4 °/0 86.50. Pans. — Renta de 5 °/0 101.20, id. 47. 87. Berlin. — Renta de 1892 —93 58'0 99.10, idem de 1890 4% 86.60, id. de 1894 4% 85.90, id. de 1896 4% 85 60, idem de 1898 40/o 85.75. Comunale București 94.75. Cota valorilor staline Consolidele engleze 923/11. Renta franceză 97.92. Renta italiană 103.65. Banca otomană 597. Loturile otomane 126.75. Cereale Fluctuațiunile burselor americane sunt astăzi neînsemnate. Situația recoltelor americane, atât pentru grâul de toamnă cât și pentru acela de primăvară, continuă a fi considerată ca foarte încurajatoare, astfel că tendința cursurilor e mai mult aplecată spre șcădere. Iți sîulpișa, cpptă ameliorarea recoltelor, prețurile cerealelor se mențin fermă din pauza reducere! progresive a stocurilor disponibile. La Paris și la Berlin prețurile sunt ași urcate. Cultivatorii în general continuă a și arăta foarte rezervați in ofertele lor, menținând prețuri exagerate. La noi la Brăila afacerile sumnt de mică importanță- Sosirile pe apă și pe uscat sunt restrinse. Prețurile Fraudele da la finanțe Cererea de liberare făcută de Dumitrescu Am arătat deja că Dumitrescu, renunțând la apelul ce-l făcuse la camera de punere sub acuzare, a adresat în schimb o cerere d-lui judecător de instrucție spre a fi pus in libertate pe cauțiune. Această cerere fiind înaintată d-lui prim-procuror spre a-și da avisul, d-sa a opinat pentru respingerea eî. leii. d. judecător de instrucție Săbăreanu a repins și d-sa cererea pe motiv că instrucția nu e încă terminată. Cererea lui Albahari Dan Albahari, al cărui apel a fost respins de Camera de punere sub acuzare, a cerut erî și el d-luî judecător Săbăreanu, liberarea pe cauțiune. Această cerere a fost înaintată erî d-luî prim-procuror spre a-șî da avizul. D sa a opinat pentru respingere. Azî se va pronunța și d. judecător. Decursul procurorului general relativ la liberarea lui Parisianu Se știe că camera de punere sub acuzare a admis apelul făcut de Parisianu contra sentinței trib. Ilfov prin care i s-a reconfirmat mandatul de arestare, și că a ordonat punerea lui în libertate. Contra acestei deciziuni de procuror general a făcut recurs la Curtea de Casație. „Declarația de recurs împreună cu dosarul afacere! vor fi înaintate probabil azi Curții de Casație, care va fixa un termen de urgență. Tamasiu. »* ciobanul îngrijea mai bine de oile lui; din această causă Dumitrescu se ducea foarte des pe la târlă. In seara de 11 spre 15 ianuarie acelaș an, Dumitrescu cu celalți acuzați, mergând călări în inspecția unei păduri, s'au abătut și pe la târlă. Aci observând că ciobanul dăduse de mâncare numai oilor sale, iar la ale lui nu, a încput să’l înjure. Ciobanul înjurându’l și el, Dumitrescu s’a înfuriat, a luat un par cu care a lovit pe cioban în cap cu atâta putere, încât l’a ucis. Apoi, pentru ca să nu fie denunțat, a omorît și pe două copii ai ciobanului cari se găseau acolo, iar în urmă acuzații au tîrît cadavrele într’o surlă, căreia i-au dat foc. Dumitrescu, imediat după comiterea crimei, a plecat la București, și a dat de veste proprietarului moșiei că a ars surla împreună cu cei trei ciobani. A doua zi după arderea șurlei, soacra ciobanului s-a dus la locul crimei și a adunat mai multe oase care credea că sunt ale ciobanului și le-a îngropat în cimitirul comunei Clojanî. Cum s’au descoperit autorii crimei Acum două ani Dumitrescu a luat în arendă moșia Uțeștii Golească, în apropiere de Obedeni, unde s’a și mutat. Aci el trata răui pe țărani și î bab’a. Intr’una din zile a bătut atât de grav pe un sătean, încât a zăcut mai multe săptămâni în spital. Acest sătean, după ce a eșit din spital, pentru ca să-și răzbune, a denunțat jandarmeriei că autorul crimei de la Obeden î e Dumitrescu. In adevăr, făcându-se cercetări serioase, unul din acuzați și anume Nae Constantin a mărturisit totul. Ce conține suplimentul de instrucție ? Prin suplimentul de instrucție ordonat de curte la precedenta înfățișare s’a căutat să se stablească dacă oasele îngropate de soacra ciobanului sunt sau nu de om. Oasele au fost desgropate și supuse unei analize. Expații insă au declarat că nu se pot pronunța in mod cert deoarece sunt prea carbonisate. Luându-se un nou interogator soacrei ciobanului, ea a declarat că n’are nici o pretențiune și că a dat chiar o declarație scrisă în acel sens sofiei lui Miență. La dosarul suplimentului de instructune sunt atașate și două denunțuri prin cari se arată ca Mieniă ar mai fi comis și alte crime. Instrucția însă n’a putut să dovedească temeinicia acelor denunțuri. Interogatoriul Inculpaților La interogatorul ce li s’a luat, acuzația neagă toul. Chiar acuzatul Nae Constantin, care ia judecătorul de instrucție a mărturisit, a revenit ieri susținând că a declarat astfel numai ca să scape de torturile la cari a fost supus. Miei să mai susține că în noaptea când s’a comis Cuma el se afla în București. Ascultarea martorilor Dintre martorii acuzare, a fost ascultat cel dintâiü d. Ath. Marinescu, funcționar la Banca Națională. D-sa a declarat că Niculescu, proprietarul moșiei, î-a spus că Mieiță nu î-a comunicat nimic despre arderea surlei, după cum pretinde el. Din contră, alți oameni streini i-au adus acest lucru la cunoștință. Afară de aceasta, Niculescu i-a mai spus că Mieiță datora ciobanului o sumă de bani pe cari îi tot cerea, căci voa să plece de pe moșie. D. inginer M. Iliescu, după ce a depus jurămîntul, a declarat că a fost față când acuzatul N. Constantin a mărturisit judecătorului de instrucție totul. De asemenea a fost față când martorul St. Neagu a spus că a văzut pe inculpați când au comis crima. După ce a mai fost ascultat d. Moroianu, Curtea a amânat continuarea desbaterilor pentru azi, la ora 12. Grefier*. ----m —-----------UX SFAT VEZI Pălăria de pai negru.— Ca să întrebuințați o pălărie de pal negru din anul trecut care s’a decolorat, dizolvați gumă arabică în cerneală neagră și aplicați această soluțiune pe pat cu o pensulă. Păsuri» va deveni ca nouă. Ele s’au vîndut următoarele cereale din șlep : Grâu de 77l/a—79’/t cu 7— 16% corp. str. hect. 12.550 cu lei 10.75 — 11.60 hect. Porumb de 75% — 76 și kgr. hect. 5550 cu lei 9.27% hect. și li.95 suta de kgr. Cumpărările făcute din vagoane sunt neînsemnate. . Ultime de peși Cda cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 28 Aprilie. Grâu de Oct. cot. 7.45 urc. 2 h. Secară,, ,, , 6.55 ,, 2 h. Ovăz ,, , ,, 5.58 scă. 4 h. .Porumb ,, ,, 6.42 urc. 3 h. Colza ,, ,, ,, 12.45 scă. 5 h. Berlin, 28 Aprilie. Grâu de Mal nr. 165.25 urc. 1.25 c. Secară de Mal ,, 134.— scă. 25 c. Paris, 28 Aprilie. Grâu de Iulie II. 24.25 urc. 20 c. Făină ,, ,, ,, 33.90 ,, 15 c. Uleiul de colta ,, 54.75 invariabil New-York, 28 Aprilie. Grâu disp.cents 82% urc. % c. Grâu de Mal ., 77% invariabil Porumb Main ., 51% scă. Mac-Chicago, 28 Aprilie. Grâu de Maî cent. 78% urc. 18 c. Porumb Maî .. 44% scă. % c. "...... 1MMW ■ *........................ SC ZT.!»*. mIC iJ La gară. — Pofește, d-le, o pernă pentru noapte ? — Nu, în drumul de ferroS culc întotdeauna peste vecinii mei, a fost ales ca să reprezinte acea școală în consiliul general al instrucțiune!. • Comisiunea de judecată de pe lângă ministerul instrucției va judeca azi procesul institutorului V. Stoicănescu, de la școala No. 2 de băeți din București. ♦ D. Const. Chirițescu, șef de lucrări la Institutul de fiziologie din București, și-a dat demisie, optând pentru catedra sa de la seminarul și liceul Național din Iași. 9 Consiliul permanent al instrucției va judeca azi pe învățătorul G. Călinescu din Burdujeni. * Comisia pentru aprobarea cărților didactica de curs primar a terminat cu examinarea cărților pentru clasa 3 a și a fi cu clasificarea tuturor manuscriselor prezintate la concurs. Cartea, care a obținut cele mai multe puncte, va deveni proprietatea ministerului și se va tipări imediat ce comisia îșî va depune raportul. Până la finele lunii Maiu, se va termina și clasificația manuscriselor de 4 clase. 9 Intre institutoarele cari au reușit la examenul de definitivat ținut la Craiova, e și d-ra Elena Hacman, institutoare la Slănic (Prahova), care a obținut media 8,50. 9 Anul acesta examenele de fine de an la școalele secundare vor începe la 1 Iunie, iar vacanța pentru preparație se va da la 25 Maiü. ȘTIRI JUDICIARE 9 Tribunalul Ilfov, secția II-a, a amânat era, pentru 11 Septembrie, judecarea procesului privitor pe Bogdan-Pitești. 9 Poliția de siguranță a arestat acum câteva zile, pe douî vestiți spărgători, anume Vasile Petrescu și Al. Teodorescu. Ei au fost înaintați parchetului, care a însărcinat cu instruirea afacerea pe d. judecător de instrucție Stelian Popescu. D. judecător a descoperit că aceștia aveau ca complice pe un oarecare Gh. Costăchescu și pe amantele lor. Ei au comis o serie întreagă de spargeri, mai ales pe la croitori. La perehhesițiunea ce s’a făcut ieri de d. sub comisar Gangaciu, s’au găsit la domiciliul lor o mulțime de lucruri de furat. S’au lansat mandate de arestare și contra amantelor lor. I'tirî TMr J Tecohoshh" ♦ La 31 Maiü se va face tragerea pentru amortizarea a 200.000 lei din titlurile casei districtuale și comunale. ♦ Casa creditului comunal și districtual dispune de 250 000 lei pentru plata cuponului de la 1 August. ♦ Venitul porturilor din taxa de cheagin, de la 1 Aprilie 1902 până la 31 Martie 1903, a fost de 3 378.089 leî, bani 39. In exercițiul 1901—902 s’au încasat 3 088 917 leî, bani 63. Prevederile budgatare pentru 1002—1903, au fost de 2.540.000 lei. Excedentul din anul acesta față de anul trecut a fost de 280.171 lei, bani 76, iar față de evaluările budgetare de 1.234.088 lei bani 39. ___________ Comunicatul Asociației generale a studenților Față cu diferitele versiuni ce circulă relativ la întrunirile studențești de la 23 și 25 Aprilie, «Asociația generală a studenților universitari români» s’a crezut datoare să dea, prntr’un comunicat adresat ziarelor, mai multe lămuriri. Comunicatul constată că la întrunirea de la 23 Aprilie, convocată din inițiativa «Asociațiuneî generale» și cu știința «Ligei culturale» pentru a protesta contra suprimărei ziarului «Tribuna», au luat parte un foarte mare număr de studenți de la toate societățile studențești, cu toată regretabila și dăunătoarea dezmire ce din nenorocire există fără motiv serios în sînul studențimei. A doua întrunire, de la 25 Aprilie, provocată de ciocnirea cu poliția, a fost făcută nu din inițativa «Asociațiunei», ci a studențimii întrunită la 24 Aprilie: întemeiată pe aceste fapte, «Asociațiunea» protestă contra acelor ziare cari, spre a-și făuri arme contra adversarilor, o învinovățesc de cea mai odioasă crimă, falsitatea simțimântului patriotic și speculațiunea simțimântului iubire de neam. «Aceste acuzațiuni le respingem cu fruntea senină, declarând, ca și colegii noștri de la «Uniune», că idealul ce-l urmărim e ca politica să fie cu totul streină de noi». Mai departe, «Asociațiunea» declară că stăruiește a face responsabilă petiția de tulburărije regretabile de la 23 și 25 Aprilie, și că nu va dezarma până când studenții nu vor primi deplină satisfacție, pedepsindu-se aspru cei vinovați. Consfătuirea de la clubul liberal Erî, la orele 6, s’a ținut o consfătuire intimă la clubul liberal din Capitală. Au luat parte la această consfătuire d. V. Lascar, ministrul de interne , d. G. F. Robescu, primarul Capitalei , d. Take Protopopescu și alți membri marcanți ai partidului. D. avocat Sipsomo a luat cel dintîiu cuvîntul. D-sa a vorbit de alegerile județene și a rugat pe cetățenii liberali să-și dea tot concursul ca să isbutească listele liberale. D. Tache-Protopopescu, luând după aceea cuvîntul, a vorbit în acelaș sens. D. Vasile Bascar, ministrul de interne, a spus că conservatorii luptă pe toate căile ca să ia alegerile județene. Ministrul de interne adaugă cum că conservatorii oseilă populația din orașe și din sate cu tot felul de miopieni. Dă exemple de unele județe, unde populația de la țară s’a resculat în urma instigațiunilor conservatorilor, cari spuneau că guvernul a pus taxe pe ouă, pe găini, pe vite, etc. D. Q. I. Robescu ia cel din urmă cuvîntul. D-sa spune că aegerile județene se vor face după noile liste și roagă pe cetățeni să vie singuri ca să-și ia cărțile de alegator. Arată apoi mecanismul alegare își atrage atenția cetățenilor că conservatorii vor pune mai multe liste, ca să aibă preponderență la birourile de alegeri. Consfătuirea s’a terminat la orele 7 și un sfert seara. Slacr. IMTAMFLAKI IHi ("»îniul» Furtul din bulevardul Elisabeta Un factor telegrafic, domiciliat în bulevardul Elisabeta No. 128, a reclamat poliției că noaptea trecută niște hoți au intrat în camera sa și au furat mai multe obiecte, precum și un ceas de aur în valoare de 75 lei, un lanț gros de aur, și după aceea s’au făcut nevăzuți. D. E. Moldoveanu, factorul poștal, reclamă contra nepotului său, care este elev la liceul Sf. Sava. Comisarul circumscripției respective a deschis o anchetă. Focul din calea Rahovei Un puternic incendiu a isbucnit era, pe la orele 11, în calea Rahovei No. 210, la un anume Ion Malu Radu, civiistigiu. Focul s’a întins la niște magazii și odăi vrechi, cari au ars aproape cu desâvîrșire. Pompierii sosind în grabă, n’au putut să localizeze focul decât aproape după un ceas. Cauza acestui incendiu nu s’a putut încă stabili în mod precis. Sîpa de subiții Erî dimineață a murit subit un bătrân, în vîrstă de 60 ani, de fel din Alexandria. Acest nenorocit fusese găsit căzut jos, pe stradele Capitalei și dus la Azilul săracilor. Cadavrul, din ordinul parchetului, a fost ridicat de la Azil și dus la morga orașului. INFORMATION! ♦ Atragem deosebita atențiune a cititorilor noștri asupra corespondenței din Salonic pe care o publicăm în numărul nostru de astăzi și în care se cuprinde descrierea ultimelor evenimente din acel port turcesc. ♦ Persoanele, care au primit invitațiunea de a colabora la albumul Marea întrebare, (Cum stăm? Unde mergem?) tipărit de Academia de musică și artă dramatică, sunt rugate a trimite răspunsurile la cessiunea pusă, cel mult până la 9 Main a. c., căci albumul se va pune irevocabil sub presă la 10 Maiü. ♦ Astă seară se va reprezenta la Teatrul Național tragedia «Medeea» cu d-ra Agatha Bărsescu, care a făcut in această piesă una din cele mai frumoase creațiuni. Reprezentația se dă in beneficiul Pactului Invalizilor. Suntem siguri că publicul bucureștean nu va pierde ocazia să asiste la una din cee mai frumoase piese și să admire încă odată pe marea noastră tragediană înainte de a părăsi țara. Biletele cari au mai rămas nevândute, se găsesc de vînzare la casa teatrului. ♦ Orele de serviciu la ministerul de lucrări publice, cu începere de la 1 iunie c., se vor schimba de la 7 și jum. dimineața, până la 12 și jum. ♦ Aseară a plecat la congresul internațional al poștelor, ce se va ține la Londra, d. Em. Bakban, directorul general al poștelor, ca delegat al guvernului român. ♦ Au fost numiți d-niî d-rî : I. Marinescu, medic la Predeal, Georgescu-Carpuțesa, medic al spitalului Boldescu, din Ploești, și Grațoschi, medicul băilor Gălimănești. ♦ Harta Dobrogei va fi refăcută de către statul-major al armatei. ♦ D. Bâicoianu, secretar general al ministerului de domenii, a plecat la Viena. ♦ D. Gesar Georgesmi, subinspector silvic, a fost numit membru în comisiunea tehnică de pe lângă ministerul de domenii. ♦ Societatea comercianților de băuturi din București va ține adunare generală Dumineci, 4 C. ♦ Din cauza îmbulzelei de materie suntem nevoiți a întrerupe pentru azi continuarea scrierei «Trei ani de războiu», de generalul Ch. Denet. ♦ D. dr. Paul Botezatu a fost numit definitiv medic primar al spitalului central din Iași, secțiunea genito-urinară. ♦ La 1605 statul belgian, serbând a 75 a aniversare a independenței sale, se va ține cu această ocazie la Bruxelles o expoziție universală internațională, sub patronagiul regelui Belgiei. Statul român a fost invitat să ia parte la această exposiție. ♦ După ultima statistică a cultelor, există în țară 257 sinagogi în comunele urbane și 105 în com. rurale. Case de rugăciuni de rit mosaic sunt 172 în comunele urbane și 59 în comunele rurale. ♦ Primarul din Comarnic (Prahova), a fost revocat din această funcțiune, pentru neglijență în combaterea scarlatinei și a febrei tifoide. ♦ Zilele acestea s’au terminat lucrările pentru instalarea cablului telefonic dintre Giurgiu și Rusciuk. Cu începere de la 1 Mai, Bucureștii vor putea comunica direct cu Sofia. Primăria Capitalei a făcut cunoscut tuturor pensionarilor săi că, conform legii generale a pensiunelor, trebuesc ca, cel mai trziu până la 15 Maî, să prezinte primăriei un certificat prin care să se constate că n’au lipsit din țară mai mult de cinci luni; că văduvele nu s’au remăritat, iar minorii că n’au ajuns la majorat. ♦ Candidații prtidului conservator canlsonziiist, la alegerile județene din Ilfov, sunt d-nil : Colegiul I, general Lahovary, C. Disescu, general Algiu, M. Q. Cantacuzino, I. Brătescu și Take Ionescu. Colegiul II : N. Araica, Q. Niculescu-Dorobanțu, P. Sfetescu, C. Stoiansacu (inginer), I. Th. Ilpjeșpți si N. Procojîșgoiu i Colegiul III: P. Mille, dr. C. Severeanu, N. Lahovari, I. Doiculescu, G. Danieleanu și Gatargiu. ♦ Direcția C. F. a trimis primărie! Capitale! următoarea adresă cu privire la antrepositele de la Giagoga : «Pentru deschiderea an Depășitului de la Giagoga ca stație de cale ferată, înainte de a putea da curs convențiunei, e nevoe de a se regula sporirea statului de personal pentru care o aprobare ministerială este absolut necesară. De îndată ce această chestiune va fi respirată, vom lua măsuri de urgență ca în unire cu dv., să procedăm pe baza convenției ce vom încheia la deschiderea acelei stații.» ♦ La alegerile de Duminecă, 4 Maiü, ale colegiului I pentru consiliul județean de Ilfov, alegătorii vor vota în 5 secțiuni și în localurile următoare . Secția I (culoarea de roșu), compusă din 370 alegători, votează în localul Ospețului comunal. Secția II (culoarea de galben), compusă din 883 alegători, votează în localul școalei comunale «C. A. Rosetti» din str. Clemenței. Secția III (culoarea de verde), compusă din 1018 alegatori, votează în localul școalei comunale «I. Genilie» din str. Știbeiu- Vodă (Cuiba cu barză). Secția IV (culoarea de albastru), compusă din 637 alegători, în care intră orașul Oltenița și plășile din jud. Ilfov, votează în localul scoaolei comunale «Dimitrie Bolintineanu» (Tăbăcari) de pe cheiul Dâmboviței. Secția V (culoarea de negru), compusă din 561 alegători, votează în localul școalei comunala «Ion Heliade Rădulescu» din calea Iancului. ♦ «Ribîtoleea Economică a Universului» care va aduce mâine, JoiT, 1 Maî, va cuprinde frumosul roman «Amorul schimbăcios». «Biblioteca Economică a Universului» se vinde cu SO bani exemplarul. ♦ In ultimul număr din revista «English Illustrated Magazine» a apărut un articol despre România și limba noastră regală. $ I. P. S. S. Mitropolitul Partenié al Moldovei a sosit ieri în Capitală, spre a lua parte la ședințele Sinodului. ♦ M. S. Rogdle a semnat regulamentul pentru eliberarea certificatelor de rabin, cari dau dreptul la scutire de serviciul militar. ♦ D. Papiniu, ministrul României la Haga, a sosit în Capitală în virtutea unui concediu. ♦ D. Gârboviceanu, administratorul Casei bisericilor, a vizitat mânăstirea Căluiu (Romanațî), unde sunt inmormîntați frații Buzești. Mânăstirea va fi reparată. Costul acestor reparații va fi de 5000 de lei. ♦ Se știe că consiliul sanitar superior a fixat redacțiunea definitivă a noului regulament asupra fabricațiunei și vînzarea petrolului în țară, introducând unele modificări și că regulamentul urmează a fi supus aprobarea d-lui ministru de interne. «Asociația exploatatorilor și fabricanților de petrol» a convocat pe toți fabricanții de petrol din țară să se întrunească poimâine. Vineri, 2 Maiü c. la 9 dim., în sala hotelului «Continental», spre a se consfătui asupra acestui regulament și a alege apoi o delegație care să se întreție asupra lui cu d. director general al serviciului sanitar și eventual și cu d. ministru Lascar. ♦ D. Rosset, consulul Italiei la Constanța, obțiind un conge- CVV, afacerile consulatului vor fi girate în timpul lipsei d-sale de către d. Fozzi. ♦ Atragem atenția cititorilor asupra articolului publicat în numărul de azi sub titlul de Românii din Macedonia. ♦ Eri dimineață s’a ținut un consiliu de miniștri la d. Dim. Sturdza acasă. ♦ La întrunirea pe care partidul liberal o va ține mâine, tou T, la Dacia, vor lua cuvîntul, între alții, d. ministru de externe Ion Brătianu și d. A. Djuvara. ♦ D. Dim. Sturdza, prim ministru, și d. V. Lascar, ministru de interne, au plecat aseară la Iași, spre a lua parte la întrunirea ce partidul liberal o va ține în acel oraș, azi la orele 4 d. a., în sala Pustia. ♦in Moldova a căzut alaltăieri o grindină spate, care a stricat mult semănăturilor, mai ales lângă orașele Tecuciu și Roman și în comunele Grigorești, Buciumeni și Berbeciu (Tecuciu). ♦ Ere au emigrat din București, cu trenul de Predeal, 24 evrei. ♦ Astă-seară, Miercuri, liberalii din culoarea de Galben vor ține o întrunire în str. Tunari, No. 2. ♦ D. I. Brătianu, ministru de externe, s’a înapoiat în Capitală. ♦ Mai mulțî d-nî miniștri, însoțiți de mai mulți fruntași aî partidului liberal din Capitală, vor pleca mâine seară la Craiova, spre a lua parte la întrunirea publică pe care liberalii o vor ține acolo Vineri. 9 Era s'a început montarea statuei lui Ion C. Brătianu, așezându-se la vârful soclului de piatră grupul principal în greutate de 2800 kgf. Grupul e foarte bine reușit, reproducând perfect asemănarea și gestul lui Brătianu: întregul monument are o înălțime de 14 metri și va fi inaugurat la 11 Maiü. ♦ D-nil Dimirescu Bumbești, învățător, și jicnii Zâne, fost șef de secție la Creditul Agricol, au fost numiți, pe ziua de 1 Maiü, inspectori ai Băncilor Populare. «—tfov«..-----aHK» » e. ga.-----ȘTIRI ȘCOLARĂ ♦ «Monitorul Oficial» de erî publică regulamentul de aplicare a lege] din 9 Iulie 1961 pentru învețămîntul agricol. ♦ D. C. Halița, profesor la școala normală din Galați și ipsosqistr al învățământului primar. MIERCURI. ISIToliografii . A apărut «Situațiunea județului Vlașca» ps anul 1901— 1902, de Ion T. Ghica, prefect de Vlașca.. "■ ».i Clima Information MIERCURI. ♦ A. S. R. Principesa Maria a făcut ieri o preumblare cu trăsura în oraș. * Ministrul de războiu are intențiunea de a propune un proiect de lege, prin care să se hotărască ca soldații bacalaureați din toată țara să facă serviciu la cazarmă numai dimineața. * D. dr. Cantacuzino va ține în curând o nouă conferință în Capitală, vorbind despre desființarea carantinelor în urma descoperirea noului mijloc de desinfecțiune a vapoarelor prin ajutorul acidului sulfuros. ♦ Pe platoul de la Cotroceni s’au început ședințele de tragere de instrucție ale trupelor, cari vor dura până la Maia, când se face prima desconcentrare. • Duminecă se va întruni la prefectura de Ilfov consiliul general județean. • Adunarea comitetului permanent al Camerei de comerț din Capitală, care trebuia să se ție țlaltă orî seară,s’a ținut aseară. S’a discutat despre congresul de la Brăila al Camerelor de comerț. • D. dr. Antipa, directorul pescăriilor Statului, va pleca zilele acestea la Brăila, spre a vedea cum a fost organizat serviciul administrației bălților și domeniilor Coroanei. • Ministerul instrucțiunei a luat măsuri de a suprima o sfială tuturor profesorilor secundari cari, pe lângă leafa de la catedrele lor,mai primesc o altă leafă, de pe la laboratoriu, etc. • D. Sorge, inginer de mine de la Baku, care se află in țară, se ocupă cu cercetări interesante asupra terenurilor noastre petrolifere. D. Sorge a mai fost la noi în țară în 1900, din partea societatei «Disconto-Gesellschaft» și a lui Rockfeler. Ministerul de domenii a făcut cunoscut tuturor corporațiunilor de meseriași ca să nu mai ceară certificate de reciprocitate meseriașilor germani și italieni, pentru cari există reciprocitate. • După 10 Maiu va începe la ministerul de interne concursul pentru ocuparea posturilor de comisar și sub-comisar la polițiile din țară. Până acum s’au înscris 37 de candidați, înscrierile se primesc până în ajunul examenului. ♦ Eri s’au expediat ulii-