Universul, august 1906 (Anul 24, nr. 231-232)

1906-08-23 / nr. 231

INSTITUTUL DE BAETI Profesorii Asociați ZD73ST STRADA DOBROGEI*p. 5 Curs primar, liceal (inferior și superior) și comercial, conform programelor Statului. Rezultatele promoțiunei anului trecut strălucite. Nici un repetent la curs primar, un singur repetent la liceu, și nici un x*epetent la comerciű, înscrierile se fac de pe acum. Prospecte la cerere: 7584 DIRECȚIUNEA. Hais „Waidsee“ — GORITZ — (Căile Ferate Triest-Udine) unicul colegiu splendid pentru tineri de familie bună. Proprietar: EnMo Comte Mels-Gonoredo Educațiune și instrucțiune desăvârșită, mâncare foarte bună și abondentă, supraveghere inteligentă și activă. Limbele italiană și germană. Pentru prospecte și orice informație a se adresa Direcției: 7671 INTERNATUL LICEULUI Traian din T.-Severin Așezat în una din cele mai pitorești ți higienice părți a orașului, va continua a funcționa și în viitorul an școlar în aceleașî condițiuni ca și in anii trecuți. Instrucțiunea temeinică și educațiunea îngrijită ’și vor atinge și mai bine scopul angajând în acest an, conform demisiunei corpului profesoral, încă 2 pedagogi pentru conversații in limbile moderne. înscrierile se fac până la 28 August. Pentru orice informațiune a se adresa d-lor profesori Hr. Horgot și IM. Hergescu, T.Severin- 7704 La administrații moșielor Bănești - Știrbați Județul Botoșani țin apropiere de gara Verești) Sunt de vânzare din recolta anului curent ca nutreț pentru vite următoarele : fân, paie de trifoi, de mazăre, de măzărică, de ovăz, de grafi și strujeni. Asemenea este de vânzare și sămință de măzărică cultivată (vicia sativa) excellentă ca plantă taragoza. Jean George Saprnoara, Veresti .rol HT GRAJDURILE Contelui Ármin Mikes îi» Zabol» Comitatul Háromszék, Ungaria, nu departe de Brașov, se află de vînzare în tot timpul 20—30 cai rasă engleză de prima calitate, mai cu seamă împerechieri de două, patru și cinci cai de talie și păr potrivit, cai de șeu dresați pentru ofițeri, cai de vînâtoare și de plimbare, armăsari reproductivi pur sînge și jumătate sînge englez, cai de curse și remonțe. A se adresa la administrația moșiei în Zabela (stație poștală, telegrafică și de cale ferată). 7722 IMMMI Pentru posesorii de Loturi Sunt milioana de câștiguri nereclamata, care se perd fiind supuse la prescriptie. Biroul de controlarea loturilor Financiarul Galați, str. Domnească 87 (curtea dr. Kraus), se însărcinează cu controlarea tuturor loturilor la toate tragerile dinainte contra taxei de 1 leu de fiecare 10 bucăți. Se cumperă orice efect la cursul zilei. Se primesc 1000 oameni cari sunt în stare de a face aceasta ! Prin încetarea plăței mai multor fabricanți, sunt în stare de a livra un Costum de bărbați constând dintr-un sance, pantalon și vestă, din stofa cea mai fină, după măsură, elegant lucrat, pentru iarnă (foarte cald) sau pentru Vară, pe prețul nemaiauzit de numai Franci 12. —GRATIS primește orice clienți o pereche indispensabile foarte durabile. A se grăbi cu comenzile cât de repede, cât ține stocul. E suficient lungimea pantalonului, lățimea și lungimea mânecei a saccoului în centimetri. Multe scrisori de mulțumire la dispoziție. A se comanda contra cassa sau rambus prin Wiener Exporthaus, Wien III Taborstrasse fio 59- Th. 11 fach-Pentru incoveniente se înapoiază banii. INSTITUTUL DOMNIȘOARE STAHL PENSION FRANCEZ Fondat in 1831 - STR. BRUTUS 9 — (lângă Circul Sidoli) fnvalifops» • limbi streine, stenogra',urs 11001 " fia, mașina de scris, piano, lucru, pictura. Curs primar.—Grădină de copii Limbile franceză și germană obligatori 7647 Lycée Franssîs sub înaltul patronaj al Legațiunei franceze București.—142, Calea Moșilor IDirect ex. O.A., Leautey Profesor la «Liceul bazar» SECȚIA ROMÂNĂ. — Clase primare și liceu complect (clasic, real, modern), cu programa liceelor Statului. SECȚIA FRANCEZA. —, Cursuri primare și secundare, cu programa liceelor din Franța. SECȚIA ELENA. — înființată in 1904 și pusă‘sub direcțiunea speciala a D-lui Bem. Carligaii-Valșamaki, prof. la liceul Mihai Bravul. — Limba elena modernă.— Limba elena vechia, cu programa liceelor din Grecia. Prospecte la cerere.___1672 Matul „GTELGO“ București, calea Dorobanților, 18—18 Acest complect clasic, real și modern Curs superior de corner• Curs primar Corp didactic ales Ordinea și disciplina exemplare, menagiul și îngrijirea părintească. Resultatele examenelor strălucite. Prețurile modeste cunoscute. Prospecte se trimit la cerere. Examenele pentru toate clasele liceale și comerciale se vor ține în institut, înscrierile încep la 20 August. Se poate corespunde în tot timpul vacanței Directorul și proprietarul institutului EONOTESCU. Profesor și fost 12 ani director al liceu'i Mihaiu Viteazul. Fost membru în consiliul permanent al instrucțiunei publice : «05 leu ; D. Petrescu, 50 bani; A. Popescu, 50 bani; X. Z., 50 bani D. H. Popscu, 50 bani ; D. Stavri, 50 bani ; Ion Dinescu, 35 bani ; I. Chiricescu, 20 bani; G. I. Bețianu, 1 leu ; S. Thomescu, 50 bani ; D. Constantinescu, 50 bani ; V. Th., 50 bani ; Th. Florian, 50 bani ; Găpșuneanu AL, 1 leb ; X., 1 lei ; V. Cojocăreanu, 20 bani; M. Nicolescu, 50 bani ; C. I. Popiceanu, 30 bani; Gernescu D., 2 lei; Vasile I. Dociu, 50 bani ; Moroeanu, 50 bani ; G. Georgescu, 30 bani ; V. Marinescu, 50 bani; I. Vergolici, 50 bani . X. X., 1 lei ; Bondreanu Schrenderbei, 40 bani. Gara Gugești : Dimitrie Constantinescu, 2 lei. Total . . . lei 487.30 b. (Va urma). six .v.dx. VS — Ah, uite Gogu ! Nu mă îndoesc că am un adevarat prieten în d-ta. — Sigur , sunt prietenul tuturor acelora cari nu’mi cer parale împrumut. PREMII dre 5000 Lei Premiile noului abonament cu ziarul «Universul» deschide cu începere de la 1 Septembrie c.,se compun din bani și obiecte cari valorează în total aproape 5000 de lei. A se citi pe pag.a IV-a, premiile ce acordăm precum și prețul abonamentului. Lucruri din toată lumea Pățania amoroasă, a unut clovn.—Marceline, celebrul clovn de la hipodromul din Londra, a ajuns fără voia lui, eroul unui roman de amor. Eroina e o prea frumoasă doamnă indiană, fiica unui comerciant bogat din Bombay, la ultimele patru săptămâni, frumoasa doamnă, îmbrăcată după ultima moda din Paris, n’a lipsit nici o dată de la reprezentațiunile hipodromului. Sosia în circ cu căteva minute înainte de intrarea în scenă a lui Marcelino și pleca de îndată ce dînsul îșî termina rolul. Frumoasa indiană era, în sfârșit, înamorată de Marcelino, a cărui fată zugrăvită ar fi trebuit să inspire mai curind rîsul decât amorul. Insă Gupidon nu cunoaște distanțe sociale și d-na oferise clovnului mâna sa. Insă Marcelino, care e spaniol cu un caracter liniștit, e însurat și are două copii. Doamna indiană a trimis clovnului diferite cadouri scumpe, inele, ace de cravată cu diamante, rubine, ametiste, smaralde etc. Marcelino ar vrea să se scape de ele dar indiana nu vrea să le primească înapoi. Dânsa însă nu duce dorul bijuteriilor ci numai pe acela al mutrei pestrițe a paieței iberiane pe care o vede zi și noapte în visurile ei de amor. O CUGETARE PE Zi Nu sunt săbii ruginite decât acelea cari nu ies din teacă. Agricultură și comurcle București, 21 August. Cereale Depeșile burselor americane ne sosesc totdeauna cu fluctuat,iunt motivate cu explicația stereotipă de reatisări și de variațiunile timpului pe când adevărata cauză a acestor fluctuationi trebue căutată în situațiunea excepțional de critică în care se găsește consumațiunea mondială în acest an. Cursurile grâului au sosit azi în scădere în urma perspectivelor bune ale recoltei Argentinei, care va juca în această campanie un rol foarte important. Prin piețele europene observăm o reacțiune spre urcare în urma publicațiunei raportului oficial al ministerului de agricultură din Londra care evaluează recolta grâului la 14 milioane de hectolitri, contra 191, milioane din anul trecut. Știrile privitoare la recolta Franței, continuă de asemenea a fost pesimiste. La noi, afacerile sunt foarte restrânse din cauza prețurilor mari cerute de speculanți. Timpul continuă a fi ploios, răcoros și favorabil semănăturilor de toamnă. La Brăila s’au vîndut erî următoarele cereale : Grâu de 79% kgr. cu 1 °/, corpuri străine hect. 5200 leî 13.40 hectolitru. Grâu de 75—81 % / kgr. cu 1—10’/, corpuri streine vag. 30 leî 15.40—17.25 °/ kgr. Porumb de 75 kgr. hect. 7200 lei 12.22, % kgr. Secara de 71—72 kgr. vag. 4 lei 11.75—11.80% kgr. Orz de 59—60 kgr. vag. 4 lei 10.25—10.67, % kgr. Orzoaica de 67%—68% kgr. vag. 4% lei 12.10—13.62, % kgr. Ultime depeși Cota cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 20 August. Grâu de Oct. cor. 10.58 urc. 35 h. Secară,, ,, ,, 8.10 urc. 35 h. Ovez ,, , ,, 7.39 urc. 35 h. Porumb ,, ,, 7.30 invariabil Colza ,, ,, 11.90 urc. 10 b. Berlin, 20 August. Grâu de Sep. mărci 180.75 urc. 75 c. Secară ,, 138.50 scă. 25 c. Paris. 20 August. Grâu de Sept. fr. 23.35 urc. 20 c. Făină » » 31.15 urc. 30 c. Uleiu de colza » 49.— urc. 25 c. New-York. 20 August. Grâu disp. cent. UO'/s scă. % c. Grâu de Sep. ,, 111% sca.1% c. Grâu de Dec. ,, — — — Porumb disp. 1, 58% scă. % c. Porumb Sep. ,, 58% scă. % c. Porumb Dec. ,, —Chicago. 20 August. Grâu de Sep. cent. 105% scă. 1% c. Grâu de Sep. ,, 107% scă. 1% c. Porumb Sept. ,, 53% scă. % c. d. Dec. ,, 51% scă. % c. INFORMaȚIUMI DUMINICĂ. * Era, la 8 și jum. dim., a sosit la Sinaia, venind din străinătate, A. S. R. ,Principesa Maria, însoțită de mica prințesă Elisabeta. La gara din Sinaia aștepta un public foarte numeros, precum și corpul diplomatic și ofițerii bat. 1 vânători. Prințesei Moștenitoare i s-au oferit buchete de către doamnele Haret, Costinescu, d. maior Nestorian și primarul Sipaiei. După ce a făcut cerc în sala de așteptare, Alteța Sa Regala a plecat la castelul Pelișor. Corporația lăcătușilor, fierarilor, dare lașilor, potcovarilor și cazangiilor din București, va ține azi, la 2 d. a., adunare generala extra ordinară, în localul corporal,iei,str. Mihai-Voda No. 7. * D. Marcu Fischer, prin d. director general al serviciului sanitar, a dat sprijinul séu ideei de infirmerii rurale și băi populare, bine-voind a dărui suma de 3.000 lei în acest scop. "&■ C. Ion Vintilescu, învățător in Bonești (R.Sărat), a cedat pe timp de 3 ani casele sale, compuse din 3 odăi și o bucătărie, a servi ca infirmerie în acea comună. ♦ Vapoarele de pasageri ale primei societăți austro-ungare de navigațiune pe Dunăre circulă iarăși fără întrerupere între Orșova și Passau și primesc deci pasageri, bagaje și mărfuri de mare viteză de la toate stațiunile Dunării-de-jos la toate stațiunile situate mai sus de Orșova. • Au fost decorați cu medalia Serviciul credincios d-niî . D. Zăireanu, controlor de tracțiune, Iosif Nicolae, casier de mărfuri cl. II în T.Severin, Marin Iliuță casier cl. 111-a in Vârciorova și Zăgreanu Valeriu, șef de gară la Palanca. * Comisariatul general al expozițiunei societăței agrare, face cunoscut prin aceasta, tuturor autorilor, editorilor sau specialiștilor, că cu începere de la 1 Septembrie a. c., se va organiza definitiv secțiunea XlI-a. Sunt rugați cu insistență a trimite orice lucrare relativ la agricultură, silvicultură, economie rurală și legislațiune agricolă. Comisariatul dorește pe cât posibil a întruni cu această ocaziune tot ce s’a scris din vechime și până în prezent în țările locuite de români în această direcțiune. * Se face cunoscut specialiștilor că pentru ziua de 1 Septembrie a. c., se institue un concurs spre a se aproba formatul definitiv al diplomelor și medaliilor pe care societatea agrară le va decerna cu ocaziunea expoziției sale. Motivele trebue să fie cu totul locale și în raport cu menirea societăței. Detalii se pot căpăta zilnic la direcțiunea expoziției. ♦ Universul Literar colorat, care a apărut astăzi, Duminecă, 22 August, cuprinde : Omul timpului, de Public ; Prea târziu, de Dim. Câmpulungeanu ; Viața veselă, de Marian ; Higiena, de Aurel Scurtu ; Curierul modei, de Baba-Vișa; Răpit de tâlhari, de Ion Mândru; E zadarnic, poezie de V. Pascal-Vinci ; Apaturia, de A. Vântul; Ștreangul spânzuratului, de D. D'Rosse ; Cronica, versuri de Marion; Maș simți, poezie de Carol Scrob; Diverse ; Nota hazlie ; Jocuri și petreceri ; Continuarea senzaționalului roman «Vocea destinului» și o ilustrație colorată reprezintând : Groaznicul incendiu din Beiu, lângă Alexandria, județul Teleorman. Universul Literar colorat se vinde cu 5 bani în toată țara. ♦ D. dr. Istrate, fost ministru, care a bine-voit să primească însărcinarea de comisar general al Expozițiunei agrare, a dat o circulară prin care roagă pe domnii expozanți, a căror obiecte sunt expuse în pavilioane separate, sau în vitrine personale, să se grăbească ca cel mai târziu până 1 Septembrie să prezinte direcțiunea expoziției un inventar complect de toate obiectele expuse de d-lor. Apoi o listă complectă indicând numele și calitatea tuturor colaboratorilor de care urmează să se țină seamă la acordarea recompenselor. Se va mai arăta, în ce privește recompensele primite de la alte expoziții, indicându-se în ce împrejurări și in ce grad. Erî, timpul a fost variabil: la munte a plouat, ia partea de câmpie cerul e senin, iar în Moldova acoperit. Temperatura cea mai coborîta din noaptea trecută 5 ° la Scropoasa. Barometrul a fost in scădere ușoară. A plouat noaptea trecută la : Fălticeni, Tg.Neamț, Bacău, Călărași, Buzău, Ploești, Câmpina, Sinaia, Scropoasa, Rucăr, București, Brănești, Corabia, Roșioriide Vede, Caracal, Găești, Pitești, Craiova, T.Jij, Strehaia, Bechet, Moinești, Bușteni, Balș,Jrziceni, Slobozia și Mizil. o Cu toate că luna August st. n. 1904 a început și a sfîrșit printr’un timp cu mult mai rece ca cel obicinuit, totuși in general ea a fost mai călduroasă ca în mod normal. Seceta din lunile precedente a continuat și în cea mai mare parte din cursul acesteia ; abia către finele ei au fost două zile în care a plouat mai bine. Temperatura lunară 22 °.8 este cu aproape un grad mai ridicată ca valoarea normală . Vidul dominant crivățu (E și NE) suflat în proporțiune de 38%. Vînt tare a bătut în 6 zile ; la 13 iuțeala vidului ajunsese la 15 metri pe secundă. Atmosfera a fost cu 5 % mai urcată ca în general. Cerul obicinuit de înotat : zile senine au fost 19, noroase 8 și acoperite 4. Soarele a strălucit 338 de ore în loc de 312 ore, cât strălucea el în mod normal. N’a fost nici o zi din cursul lunei în care acest astru să nu se fi arătat pe cer. Rouă s’a observat în 5 zile, tunete și fulgere în câte 2, iar la 11 și 27 fulgere de căldură. In ziua de 1, la 9.51 m. timp oficial dimineața, precum și în ziua de 18 la 10,8 m. seara, s’au înregistrat câte o microseismă. Vegetațiunea a suferit și mai mult din cauza secetei cari continuă. Iarba care se usca” cu totul a început a eși din nou în urma ploilor cari au avut loc către sfârșitul lunei. După ploile de la 27 și 28, umezeala a pătruns în pămînt până la 10 cm. adîncime. Oioarele au început a se face cu mută activitate. La arbori și pomi fructiferi mare parte a frunzelor s’au uscat și căzut prea de timpuriu din cauza secetei. Viele se mențin focă bine ; către sfișicul luneî ’ strugurii erau în mare parte copți. Dintre fructe au apărut : prunele, nucle, perele și persicile. ♦ Prutul a crescut simțitor in urma ploilor căzute în Bucovina. Focul, izbucnit acum câtva timp în pădurea Statului de la Lacul Sărat, a cauzat pagube de 12.000 lei și a consumat 6.000 de pini. ❖ D. Eremia Monndini, subdirectorul general al vămilor, a obținut fin concedii de 16 zile cu începere de azi 22 cor. • D. Em. Porumbaru, ministrul lucrărilor publice, care se afla la Sinaia, a plecat aseară la Predeal și de acolo la Sibiu, unde va sosi azi dimineața. Din Sibiu va pleca azi după amiaza prin Otid și Vöröstorony la Lotru, unde va ajunge la orele 4 luni. După ce va inspecta lucrările de acolo, d. ministru va pleca la orele 7 seara la Călimânești, unde va remâne noaptea. Mâine dimineață va inspecta șoseaua și lucrările cari se fac, iar la amiază va pleca la R.Vilcea și apoi la băile Govora, tot în inspecție. In toate aceste inspecțiuni d. ministru va fi însoțit de d. inginer inspector general Radu. D. ministru Porumbaru va pleca din gara. Govora mâine, la orele 7.42 seara, și va sosi în București Marți, la orele 5.45 dimineața. * Ministerul lucrărilor publice a dispus repartizarea creditului de 800 miî de leî în modul următor : 300 miî se vor întrebuința la transformarea focarelor vapoarelor S. N. F., cari vor arde păcura ca combustibil, în loc de cărbuni, 500 miî leî pentru construire de șlepuri. Transformarea vapoarelor se va efectua in regie de către șantierul din s.-Severin. Tot șantierul va construi și șlepurile. Se vor efectua 6 șlepuri a 700 tone capacitate și doua de câte 150 tone capacitate. • In ziua de 20 August, c. s’a pus temelia construcției pe care epitropia parohia Mihai-Vodă o face in str. Isvor, colț cu str. Saturn. La orele 10 dim. s’a făcut sfințirea apei de către preotul G. Popescu, asistat de preotul N. Mihăescu de la biserica Sfinții Apostoli. Pe lângă epitropi au asistat la această ceremonie mai mulți enoriași notabili precum și d. primar al Capitalei, C. F. Robescu. După terminarea serviciului religios, parohul economul Ovidiu Musceleanu a rostit o cuvîntare prin care a mulțumit, în numele epitropiei, d-lui primar pentru că a bine-voit să asiste la punerea temeliei acestei modeste clădiri, care va spori în viitor veniturile bisericei Isvoru, arată apoi că această biserică se întreține din veniturile provenite din donațiuni în imobile JL făcute írAFO re pe vremi de către pffffi creștini, dintre cari amintește pe repausatul fost profesor, Const. Codreanu, care a lăsat prin testament mai multe imobile bisericei. Au mai vorbit d. G. Ioanin, comerciant, și d. primar. ♦ Astă-seară în grădina și sala duhului german, din str. Brezoianu, va avea loc frumoasa serbare «Seccession», organizată de Cercul Studențesc». ȘTIRI ȘCOLARE • S’au scos la concurs catedrele de teorie și solfegiu de la Conservatorul din Iași și de flaut de la Conservatorul din București iar nu din Iași, cum s’a anunțat. Doritorii de a se ocupa și cari îndeplinesc condițiunile art. 103 din legea învățămîntului secundar și superior pot să-șî înainteze ministerului notele pentru catedra de flaut până la 15 Noembrie a. c. iar pentru cea de teorie până la 1 Decembrie a. c. • Anul acesta școlile primare se vor redeschide la 10 Septembrie. ST1K1 ECOIONCK si mARCIARF. ♦ In «Monitorul Oficial» de erî s’a publicat tabloul de numerile titlurilor de rentă 5 la sută amortisabilă din 1903, împrumutul de tei 185 milioane eșite la sorți la tragerea de la 19 August 1904. ♦ Statul a cumpărat până acum, prin casa centrală a băncilor populare, o cantitate de aproape 600 vagoane porumb din diferite puncte ale țării, spre a fi împărțit la sătenii aflați în lipsă. Dintre numeroasele oferte sosite la direcția generală a creditului agricol. Casa centrală a băncilor populare a căutat să aleagă porumbul care se prezintă în cele mai bune condițiuni. Astfel s’a cumpărat porumb de diferite specii, dar toate de cea mai bună calitate. Până acuma s’au distribuit 400 vagoane de porumb prin băncile populare, sătenilor din județele Dâmbovița , R.Sărat și Brăila. Zilnic sosesc cereri de porumb de la băncile populare din țară, cari sunt satisfăcute repede. Ele s’au luat măsuri spre a se trimite o mare cantitate de porumb în județul Covurlui, unde lipsa este foarte simțită, și în județul Buzeu, știri judiciare*] ♦ Secția de vacanță a tribunalului Ilfov a infirmat era mandatul de arestare al lui Mihalache Peneș, fost aprod la primăria Capitalei, dat judecății fiind că în ziua de 13 Iulie a. c. a omorît pe un anume Gabor Herțeg, din str. Str. Elefterie, care ii atacase. Peneș a și fost pus in libertate. * Tot era tribunalul a confirmat mandatul de arestare al lui Ioachim Popescu, autorul furtului bonurilor defunctului Hagi Moscu. ȘTIRI ARTISTICE * După cum ioi anunțat, la 6 Octombrie va începe stagiunea operei la Teatrul Național din București. Personalul trupei se compune din : d-ra Lina de Benedetto, soprano, dramatică; d-na Maria Herăscu, soprano dramatică; d-ra Margaritta Dimitriu, soprano legeră; d-ra Enrieta Canovas, soprano lirică assoluto ; d-ra Teresina Brussa, soprano lirică assolută ; d-ra Emma Marselli, mezz. soprano assoluto ; d-ra Lola Bosque, secundă soprano. D-niî: Mario Gilionne, tenor dramatic assoluto ; Arcas.io Gheiardini, tenor leger ; Giorgio Schottier, I-iü bariton asolut ; C. Petrescu, bariton ; G. Alessiu, bas ; Adolfo Sarcoli, tenor liric; RenzoMinolfi, 1-iü baritou assolut ; I. Wasiscki, tenor compriniar ; Giovanni Beltramo, bas assoluto și G. Bayagnolli, maestru concertator și director de orchestră. Baletul compus din 24 balerine : orchestra compusă din 45 profesori; corul compus din 40 persoane. Repertorul cuprinde : Ebrea, Tannhäuser, Aida, Aghenoții, Tosca, Mefistofel, Bohema, Traviata, Faust, Mignon, Dinovah. Opere noul : Samson și Danla, Profetul, Werther, Lakmé, Manon, Gulielmo Teil ; balete : Copelia, Cancanul înaintea justiției, Roșu și Negru, Sylvia. Pățania unui pierot. In timpul stagiunei direcțiunea a angajat pe celebra soprano logeră Siegrid Arnoldson pentru 5 reprezintații extraordinare și pe prima balerină de la opera din Paris, d-ra Desirée Lobstein. Prețurile serale : Loja benuarleî 50; loja beletage lei 35, loja 3-a 20, fotoliu de orchestră lei 12, stal 1 lei 8, stal 1 lei 5, galeria numerotată lei 2, galeria 1 leu. Abonamentele se fac la cancelaria direcțiunei generale a teatrelor în toate zilele de la orele 9—12 dim. și 3—5 d. a. (Bibliografie . A apărut «Semănătorul » No. 34. Ultime intormatiuni duminica. * Direcția generală a închisorilor a decis ca, pe lângă cele trei pavilioane ale închisorilor de la Expoziția Societăței Agrare, in care se află obiectele lucrate de către deținuți, să mai construiască un al patrulea pavilion, numai din papură, în care să fie expuse obiectele lucrate din papură. • D. Creangă, directorul statisticei generale a statului de la ministerul de finanțe, a dat la tipar anuarul statistic al României pe anul 1903. * Măcelarii din București, ca să poată împăca populația săracă, au împărțit carnea de vacă în trei calități, ale căror prețuri sunt de 70 banî chilogramul calitatea întâi, 60 banî calitatea a doua și 50 bani a treia. ♦ La încoronarea regelui Petre al Serbiei, care se va face în Septembrie, M. S. Regele Carol va fi reprezentat de către d. general Priboianu, mareșalul Curțea. • D-niî Spiru Haret, ministrul cultelor, și ad-interim președinte al consiliului și Al. Giani, ministru de justiție, caii au fost la Predeal întru întâmpinarea A. S. R. Prințesa Maria, s’au oprit la Sinaia, de unde vor veni mâine în Capitală. o In Cazaci (Dâmbovița) s’a înființat o infirmerie rurală, care va începe să funcționeze în curând. ♦ Concursul pentru ocuparea burselor vacante pe lângă facultățile de litere și științe din Capitală se va ține în cursul lunei Octombre. © In Hușî se află actualmente 13 bolnavi de febră tifoidă, în Craiova 12 și in Iași 6. Numărul total al bolnavilor de febră tifoidă din țară trece peste 100. ♦ Candidații pentru bursele vacante pe lângă școalele de silvicultură de la Brănești și agricultură de la Herestreu sunt ținuți să înainteze cererile lor direcțiilor respective cel mult până la 1 Septembrie. • Direcția generală sanitară a luat dispoziția ca agenții sanitari și moașele din comunele rurale să fie obligați a raporta medicului de plasă și a-i presenta la vizita sa în comună pe toți suferinzii chiar de boale puțin importante. Prin acest mijloc se va putea cunoaște de acum înainte starea patologică reală in comunele rurale, ceea ce era imposibil până acum cu toate statisticile ce s’au scris. ♦ D. Ion Iacob Stoiculescu a fost avansat la gradul de elev cl. în direcția poștelor, după alegere ; d. Niculescu Stan a fost avansat la gradul de elev cl. II, de asemenea după alegere , iar d-na Eleonora Iliescu a fost avansată ca elevă de gr. IlI, după ordinea admiterei prin concurs. Tot ca elevi de gr. III au fost avansați și d-nii George Grigorescu și Mihail C. Mititelu. • Direcția generală sanitară a făcut cunoscut medicilor de plasă că vor fi ținuți răspunzători când epidemiile isbucnite prin comune vor face mai multe victime înainte de a fi declarate și când dânșii nu vor fi în măsură de a arăta pe vinovați pentru această propagare a boalei. Această dispoziție a fost luată pentru cuvântul că prin noua organizare a serviciului sanitar rural, care a făcut direct răspunzători pe atâția factori din comună pentru nedeclararea epidemiei, îi va fi foarte lesne medicului de plasă să judece pe vinovat. ♦ Printre județele cari n’au prevăzut nici o sumă pentru cumpărare de animale de reproducțiune în cursul acestui an, mai sunt județele Bacău, Buzău, Tecueii, Iași și Dorohoi. 4" Azi se va ține în Comana (Vlașca) o conferință administrativă la care va lua parte tot personalul sanitar tehnic și comunal al județului. Cu această ocazie d. Chica, prefectul județului, va ține o conferință vorbind de corpul medical in aplicarea legei de organizare a comunelor rurale. • D. dr. Manolescu, directorul amial al serviciului sanitar, împreună cu toți inspectorii sanitari vor începe în cursul lunei viitoare o nouă serie de inspecții prin țară. ♦ La prefectura de Ilfov s’au aprobat următoarele licitații. Lucrările în valoare de 80 mii lei pentru construirea unei aripi noui în partea dreaptă a palatului prefecturei, au fost adjudecat asupra d-lui Nita Nicolau, antreprenor. Licitația pentru darea în antreprisă a construirea podului de la Herești, peste Argeș, a fost adjudecată asupra d-lui inginer Grasovski, cu prețul de 85 mii lei. Licitația pentru construirea în regie a băilor sătești și infirmeriilor rurale a fost adjudecată asupra d-lui Lauffer, antreprenor, cu prețul de 105 mii lei. ♦ Au fost numiți revizori de vite la cercuri, circumscripțiuni sau comune negrupate în cercuri următoarele persoane : La județul Botoșani.—Zvorișteanu D., Mihail Sturza, Manolache Constantin, Scurteanu Ion, A. Ionise Gheorghe, Fetcu V., A. Elenei D. Niculae, în locul d-lor Anghelescu D., Ardeleanu Iamandi, Andreescu St., Christescu D., Dutescu M. Alexandru, Nicolae Ion, cari nu s’au presentat la post, și în locul d-lui Ionescu St. Teodor, transferat. La județul Gorj.—Podariu St., Gaju T. Constantin, Norocea P., Lăzărescu Nic., Barbu Beuran. La județul Neamțu. — A. Catrinel P. Nicolae, Andreescu Gh., Savin M. Costache, Teodorescu Vasile, Cădere P. Gh., Pantelimon Vasiliu. La județul Olt. — Diaconescu Ion, Ion V. Teodorescu, D. N. Popescu, Gh. Bărbulescu. La jud. Prahova. — Moisescu G. Dumitru, Trache I. Petru, Tanea Constantin, Gheaca Ion. La jud. Putna.—Zara Nicolae, Balinca Nicolae, Petrescu Ion, Stoenescu C. Constantin. La jud. R.Sărat. — Vasilescu Constantin, Dumitrescu Grigore, Alex. I. lonescu, lonescu Dima, Constantin N. Oprișenescu, Iulian lonescu, Rădulescu Luca. La jud. Roman. — Deșilă Pavel, Luncescu Ilie, Nicolae Constantin, Mihăilescu Th. Ion. La jud. Romanațî,—Dumitrescu Marin, H. Laicu Marin, Petrescu Constantin, Popescu N. Ion (Romanațî). ♦ Comercianții din jud. Iași au cerut ministerului de interne să redeschidă vama Sculeni din acel județ, deoarece se simte nevoe de un nou punct de comunicație cu Rusia. Ministerul nu s’a pronunțat încă asupra acestei cereri. ♦ D. dr. Silva, șeful serviciului administrativ din direcția generală sanitară, a plecat un concediu de 30 zile. ♦ Direcția generală a poștelor și telegrafelor a făcut cunoscut tuturor biurourilor de comisioane, expediție și oficiilor de frontieră că conform dispozițiunilor art. 19 din legea vămilor, se pot importa fără plată de drepturi vamale de import și fără a se ține seamă de prohibițiune, obiectele destinate întrebuințărei personale a membrilor corpului diplomatic acreditați pe lângă guvernul român și a familiilor lor, cu condiția ca expediția să fie adresată șefului misiune. Totodată direcția poștelor la-a înaintat și o listă complectă a șefilor de misiuni streine. ♦ D. AL Giani, ministru de justiție a plecat la Focșani, unde va sta o zi, două. ♦ Era, la orele 2 jumetate după amiază, a avut loc în localul Camerei de comerț din Capitală, adunarea generală anuală a societăței librarilor din țara. Adunarea a fost prezidată de d. I. V. Socecu, președintele societăței. S’au discutat câteva chestiuni relative la comerțul de librărie. A doua ședință va avea loc azi. ♦ Eliza Hiller, care a fost împușcată de către nenorocitul Mauriciu Penchase în afară de orice pericol. Azi sau mâine se va cerceta cu ajutorul razelor Röntgen, spre a se descoperi locul unde se găsește glonțul, și a se procede la extragerea lui. ♦ D. prim procuror Hamangiu a deschis acțiune publică contra studentului care a acostat pe cele 2 fete, una de 12 și alta de 14 ani, în calea Victoriei, caz despre care am vorbit deja. D. prim-procuror Hamangiu, după ce va obține o hotărire, va aviza consiliul profesoral al facultății de drept, unde îșî urmează cursurile studentul în chestiune. PROVERB PE ZI Ceea ce e scris in frunte ți-e pus. (Românesc). "îMTAMFLÂRÎ MS n C'».si îsii.ia Bălaia de la judecătoria de pace ocolul V î Un mare scandal a avut loc ori la judecătoria de pace codul VI, cu ocazia unui proces, între d.pcol.-colonel Tănăsescu și d.Mavrodin. După pronunțarea horîrei privitoare la închirierea unei case, s’a născut o altercație între d-niî de mai sus, care în urmă a degenerat într’o crâncenă bătaie. D. judecător Cioflan intervenind beligeranții fură duși la circumscripția respectivă, spre a fi anchetați îndrăznețul furt din calea Victoriei Un domn Lazăr Bercovici, tăbăcar din Ploești, trecea împreună cu soția d-sale pe calea Victoriei. In dreptul ziarului «ITndispendance Roumaine», un pungaș trecu pe lângă d-lor și repede ca fulgerul smulse d-lui Bercovici ceasul de la brâu, iar soției sale un cordon de aur. D. Lazar Bercovici a reclamat poliției, care începu cercetările pentru prinderea îndrăznețului pungaș. Lovit de tren Un copil Niță, în vîrstă de 7 ani, fiul lui Dincă Ion și al Ioanei, din cătunul Grivița, com. Militari, se juca ora, la ora 1 și un sfert, lângă linia ferată de la stația B. M. Inremea aceea trecînd trenul care merge spre Pitești-Curtea-de-Argeș, isbi un copil la cap, aruncându-l la o distanță de câțiva metri. Intr’o stare destul de gravă, rănitul fu dus la spitalul de copii. Nenorocirea la podul gării de Nord Două lucrători, Arghir Nicolae, în vârstă de 26 ani, din cătunul Grivița, com. Militari și Dumitru Niculae, în vârstă de 48 ani, de origină albanez, domiciliat în strada Meteor No. 24, pe când dariman era o boltă de zid de la podul gării de Nord, care se repară, bolta se surpă și lucrătorii căzură cu dărâmăturile de la o înălțime de 2 metri. Sermanii lucrători fură grav răniți la cap și pe corn. Ei fură transportați la spitalul Filantropia. Bătaia din calea moșilor D. Bandi Ignat, de profesie liberă, domiciliat în calea Moșilor No. 253, a reclamat aseară circ. 14, că pe când se afla în curte cu un prieten, s’a pomenit cu d. Constantin Enciulescu, comerciant în calea Moșilor No. 345, care împreună cu fiul d-Sale Ioan Enciulescu, soldat în batalionul 6 vînători, au sărit asupra sa și au început să-l bată. In urmă d. lenciulescu și cu fiul său i-au smuls ceasul de la vestă și un inel de aur pe care-l purta în degetul cel mic al manei. D. Predescu,comisarul-șef al circ. 14, a deschis o anchetă, spre a constata dacă faptele sunt așa după cum le relatează reclamantul și să ia măsuri în consecință. Călcat de trăsură Birja cu No. 419, condusă de vizitiul András Naghi, a călcat în str. Romană, în dreptul casei cu No. 115, pe un copil Tănase Hendeh, în vîrstă de 9 ani. Grav rănit la cap și la gât, copilul fu dus la spitalul Colentina, iar birjarul s’a arestat la circ. respectivă. Scheletul din calea Moșilor Două salaori, Petre Gheorghe și Dumitru Nae, pe când săpau ca să facă o groapă pentru stins varul, în curtea d-lui Barbu Ionescu, din calea Moșilor No. 310, la o adîncime de un metru au găsit un schelet de om intrat în putrefacție. Fâcându-se cercetări, s-a constatat că scheletul acela e al unei rude a proprietarului casei, care a murit pe timpul ciumei și a fost îngropată acolo de teama autorităților de pe atunci, care distrugea tot, dând foc și casei unde se afla vre-un ciumat. Pe locul acela a fost și o cruce de piatră până la anul 1881. Scandalul și bănuia din str.Jura-Vodă Mai multe persoane s’au dus aseară la cârciuma d-lui Iane V. Zisu, din strada Lânăriei, colț cu str. Fraților și au făcut un enorm scandal. Eșind afară, sergentul Modoran Radu se luă după ei și ajungându-l în strada Cuza.Vodă, voi să aresteze pe Nae Constantinescu, măcelar, care provocase scandalul. Acesta sări iasă asupra sergentului, îl apucă de piept și voi să-l lovească. In vremea asta mai veniră în ajutorul măcelarului ceîl’alți tovarăși ai săi, rupserâ cendronul sergentului și-î luară tesacul. Circ. 17 anchetează cazul al ziarului „Universul“ Din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL Din obor.—Fugă amoroasă.Din port Brăila, SI.— La obor au sosit 865 care de cereale, ce s’au vîndut, socotite pe 4 hect., cu prețurile următoare : grâul 44— 52.50, orzul 21 — 23.25, secara 32—34.50, orăzul 17.75—18.50, porumbul 40-41, rapița 20-22.50. — Femeea Bucura Tatu, în etate de 35 ani, din com.Latinu, a dispărut de la domiciliul conjugal, furând soțului său 300 lei în numerar și mai multe obiecte de valoare. Fugara a plecat fiind însoțită de lăutarul Manea Gheorghe, un țigan in etate de 23 de ani, cu care întreținea relațiuni de mai multă vreme. In port, vapoare 8. Vagoane cu cereale sosite 115. Cota apei 0,03 sub etiaj, în scădere cu 7 p. m. Piața cerealelor.Sinucidere groaznică.—Furt însemnat Brăila, 21.—Știrile din străinătate ne aduc o scădere de 7 g la grâu și 1[4 la porumb. Piața e neglijată. Cumpărătorii sunt rezervați. Navlurile fluviale sunt în scădere, cele maritime in urcare din cauza cererilor din porturile ruse. Cerealele s-au vîndut astfel: Griul de 76—82 cu 14.50—17.30; secara de 69 — 71 cu 11.65 — 11.90 ; orzul de 58—59 cu 10.45- 10.62 ; orzoaica de 68 — 69 cu 13.10—13.15; fasolea cu 27.80— 28 ; orezul de 42—47 cu 10.80- 11.25. — Femeea Voica Năstase din Brăilița, turnând o jumătate de kilogram gaz peste corp și-a dat foc și a ars carbonizându-se. Causa desperatului act este maltratarea din partea soțului. — Necunoscuți au furat Margaretei Colber giuvaericale prețioase in valoare de 2000 lei. . Nenorocire. — Descoperire misterioasă.—Afacerea Ermacoff— Grümberg. — Tată criminal" Iași. 21. — O întâmplare îngrozitoare petrecută în Gărbești a emoționat adânc pe locuitorii de acolo. E vorba de incendiarea femeei Paraschiva Nistor, cu care ocazie nenorocita femeie, neputând să fugă, a căzut pradă flăcărilor împreună cu întreaga ei avere. S’a deschis o anchetă, fiind bănueli că o mână criminală a cauzat această nenorocire. Autoritățile din Iași au fost informate, că în una din nopțile trecute, au isbutit să treacă în chip clandestin Prutul, din Basarabia în România, în dreptul pădurei Țuțora din județul nostru, un bătrân rus, o doamnă, probabil soția sa, și un copil. Nimeni nu poate să explice misterul acestei treceri clandestine, căci betrinul, care pare a fi persoană distinsă, împreună cu acei cari îl însoțeai, nu mai pot fi găsiți. — D. judecător de instrucție Erbiceanu și procurorul Varlam au făcut aseară o minuțioasă percheziție la magazinul lui Aron Grünberg, la locuința sa și în alte câteva locuri, unde se bănuește că ar fi mărfuri sustrase din băcănia d-lui Ermacoff. Grümberg e încă arestat. El urmează să susție că niște dușmani au luat mărfurile de la Ermacoff, și spre a-i face o înscenare, i le-au aruncat în magazinul și in latrina caselor sale. — Fierarul Nicu Rom, după ce a furat de la d. I. Negrea, din Osești 250 lei, a dispărut, lăsându-șî și 2 copilași în etate de 3 și 4 ani. Împușcat din greșeală.—Copii spărgători.— Vizita d-lui Lascar. — Copil lepădat Iași, 21. —Ion Miclescu, din Șendreni, a împușcat din greșeală pe fiul său Aurel, care a fost dus în stare gravă la spital. — Copiii Ghiță Bălan, Dumitru Russu și Iosub Leib, în vîrstă de 7—8 ani, au spart astă noapte cârciuma lui Moise Polak, furând bani și multe lucruri. Două din micii spărgători erau înarmați cu cuțite. Ei au fost prinși și înaintați parchetului. — D. ministru Lascar a depeșat că va sosi mâine la Iași, de la moșia Codreni. Cu trenul de mâine-seară d-sa va pleca la București. — Trecătorii a fi găsit pe str. de Sus, aruncat într’un coș de gunoi, un copilaș în agonie. Se anchetează. Crima de avort din Craiova Craiova. 2.—Judele instructor Policrat a telegrafiat azi d-lui dr. legist Minovici, să vie la Craiova cu cel dintâin tren spre a proceda la o nouă autopsie a cadavrului Măriei Christescu. Se așteaptă sosirea d-sale pe mâine dimineață. Călcat de tren. — Neregulile de la depozitul de recrutare. —Anchetă.— Starzie. — Arestări Galați, 21.—Trenul No. 573, venind pe linia Galați-Berești, în dreptul satului Tatarca, cantonul 4, hectometrul 175, a călcat pe Săli Sarpas, în etate de 14 ani, spoitor din Galați, care dormea pe linie. Nenorocitul a fost oribil mutilat. — Cabinetul I de instrucție a terminat ascultarea acuzaților și martorilor cu privire la neregulile de la depositul de recrutare. — Inspectorul școlar Teodoru a sosit aci spre a face o anchetă la o instituție școlară superioara străină. — Aseară prefectul Gussi a făcut o „razzies în oraș arestând numeroși pungași. — A fost arestat Germis Marison care a dispărut de pe vaporul englez «Crodel». Tiisgrässens pir Mars *i. ziarului * Universul» Din strei natale o cartea principal Luisa— Un alt complice la ajutarea fugei principesei Viena. 21.—Se depeșează din Münich cä principesa Luisa are de gând să publice o carte în care să povestească toate durerile sale, toate mașinăriile dușmanilor săi precum și adevărata istorie a procesului lui Matassici. — Se asigură aici că deputatul contele Sternberg a ajutat fuga principesei Luisa, din amiciție către Matassici. Descoperirea unui spionagiu Paris. 21.—Se telegrafiază din Zurich (Elveția) că asupra cadavrului maiorului italian Salvadore, care a căzut de pe muntele Gotard, s’au găsit desemne și fotografii ale fortificațiilor elvețiane, ceeace a stârnit sensația. Tariful vamal bulgăresc Sofia. 21.—Azi s’a publicat noul tarif vamal care prezintă mari urcări de taxe. Creditorii principesei Luisa Viena, 21. — Depeșă din Praga. Ziarul «Prager Tagblatt» spune că banii necesari la fuga principesei Luisa ar fi fost dați de creditorii principesei. Aceasta are datorii de cinci milioane. Creditorii sunt convinși că principesa fiind liberă dînșii vor putea să-și încaseze datoriile. ^ Interwiew cu un complice la ajutarea fugei principesei Luisa Viena, 21.—Weitzer, care a însoțit pe principesa de Coburg în fuga ei, s-a reîntors aici și a fost intervievat de un redactor de la ziarul Zeit. Diosul a spus că planul fugei a fost combinat la 28 iulie s. n. la expozițiunea de la Dresda când Matassii a isbutit să se apropie de principesa Luisa cu toate că era însoțită de un camerist. Fuga trebuia să aibă loc cu o zi înainte însă a fost amânată din cauză că Luisa supraveghiată cum era, nu putuse să-și strîngă lucrurile în geamantan. «îmi procurasem de mai înainte o chee de la ușa camerei Luisei, însă broasca a fost schimbată. «A trebuit să-mi procur o altă cheie, cu care principesa a descuiat ușa. Ea a trecut, desculță, pe lângă gardianul din coridor, care adormise, și s’a coborît în catul de jos unde o așteptam eu, Matashi v* și servitorul care a luat geamantanul. «Am sărit in grădină pe fereastra camerei ocupată de mine iar din grădină am eșit prin ajutorul altei chei false Am mers pe jos o tu* Serviciul telegrafic !