Universul, ianuarie 1909 (Anul 27, nr. 1-29)

1909-01-15 / nr. 13

EOESBU affias tS^s^^aară gMgM SeAI 30 B g* mm, Imgg, UN SPLENDID ȘI SPAȚIOS Apartament situat în Calea Victoriei ii o primiri etaj în stânga compus din i camere pentru stăpân, un spațios salon, soufragierie, parchetate, odae tie bac, 3 camere pentru servitori, bucătărie, pivniță, etc. Foarte hiím pentru birouri și administratismî, fiind situat în centr'u 1 Capitalei. Doritorii a se adresa D-lui II MINITRESCI MInim la ziarul «t.Ji^SVERSUL» msdsg și © mips ® Doctor NĂSfIL — DENTIST — Execută conștiincios toate lucrările dentistice. 3094 S3.— straia lipscani,— 53 Dr. Lucian Skiowski Specialist In boale de FEMEI, FACER, Spate CHIRURGICALE Consult : 1—3 și 7—6’ p. m. (Episcopia) Str. Corăbiei, în 3112 JETsiSI SPECIALIST IN BCALE INTERNE și SIFILITICE Vechiu medic a Eforiei Spitalelor Civile Consultații de la 40-12 și de la 5-7 Str. BIBESCU-VODA 22 (colț Sf. Ecaterina) 3131 BIRKKHHKIESS STELIAN POPESCUJ Fost judecător de instrucție AVOCAT S ’JOL MXJTJKT Strada Caloporescu No. 1 2881 la S/ s7? ^ NAFE ^ DELANORENIER - Cele mai plăcute si mai ‘ * eficace dintre Pectorale in contra : / 4 Ttlasi", 8iiturain lat . "Ic, si Broasttei tip •'S. Paris, ' De la 21î Aprilie a. e. DE ÎNCHIRIAT O PRĂVĂLIE Narele 15/18 cu entresol de expoziție și trei biurouri, pivniță. Informațiuni numai la d. Locot. Popescu. Strada Sfinți 69. , 3118 §8 caută urgent o bună cântăreață, care să cânte in fiecare seară cu orchestra la cafeneaua-berărie .,UNION ‘, strada Regala No. 6. m MWsm oc&um&m Valid. Cumpăr, Silviiu VEZIIUllH • i. — CALEA VACANEȘTI,4 (lângă strada Baratid) 3123 iei topolistr. “X~ • “ET"» *TS3 caMivuvimLattui (duse la domiciliu in căruțe închise și plumbuite Comenzile prin poștă și ’telefon '19169. 2361 A las. !© si@s © ii — mwmv 8IQMAN -ele in Facultatea din Paris Specialist in dinți artificiali — 5 Lei mm — Calea Victoriei No. 5, lângă Fragii Intrarea prin Strada Râureanu 2870 i- CobilOTfCi EoI taaierne și de Simel Instalațiuna specială pentru tratamentul Boalelor Venerice (Sifilitice) s*a mutat în Strada ACADEMIEI No. 16 (Casa Carapati) Consult. 1—3 și 7—8 p. m. Telef. je m m mmmmmmmasaum-Se cântă un contrnetor tehnic, tânăr și neînsurat cu studii și practică serioasă în alimentarea cu apă pentru o antrepriză mai mare. Oferte fără certificate doveditoare nu se ia în considerație. A se adresa Agenției de Publicitate Carol Schulder & Comp.. București, Strada Karageorgevici,No. 8, sub cifra „Alimentarea": 31-11 " Bm r« m NARA OCAZIE ! 1§| g| Vin alb vechiu de N 1 RA masă, ireproșabil ® 1 ||ff| la calitate, pe’pre© 1 Iaui numai de 6.Ö0 bani litrul, inclusiv butoiul, franco orice gară din țară, contra ramburs. — Butoaiele se reprimesc contra prețului de 1 Leüier ca litrul franco gara Drăgășani. Expediția se face in butoaie de la 10 decanitri in sus. Adresați la : Woințele de vinuri, Drăgășani. CAPITALIST dispunând de 40—50.000 lei, dorește să-î plaseze in orice fel de afacere sigcrst, rentabilii, în special industrială privilegiată. Oferte în scris sub «INDUSTRIE», se vor adresa Agenției de Publicitate J. Adania, București, strada Carol No. 104, care garantează absoluta discrețiune. ■RADIU în apele Slănicului (Moldova) (Prin poștă de la corespondenții noștri particulari) Iași, 12 ianuarie. „Universul“ ..s'a • mai ocupat de senzaționala descoperire a acțiunei radioactive a apelor de la Slănic, făcută de d. ifr. Hum universitar. rmuzescu, profesor Prima comunicare în această privință a fost făcută la timp de către d. dr. E. Severin, atât societăței de științe din Iași, cât și celei din București, stăruind în lumea științifică din România și străinătate un interes deosebit. "Deoarece e vorba ca în curând să fie reluate cercetările, am crezut nemerit să aflu, pentru cititorii „Universului", împrejurările în cari s’au făcut primele descoperiri ale radiului în România. Vorbind cu un distins om de știință din Iași, d-sa mi-a arătat că numai cunoscând faptele științifice care au condus la presupunerea existenței radiului în apele minerale din alte localități s'a putut deduce că România,—care are pături mineralizatoare așa de bogate și așa de variate—trebue să aibă ape radioactive. — Analiza chimică a unei ape,spune d-sa, imu este decât disecarea unui cadavru. Sufletul apei minerale, emanațiunile radioactive scăpau până acum analizei. Acest adevăr s’a putut și mai bine stabili cu ocazia cercetărilor făcute de d. prof. dr. Hurmuzescu la Slănic, cercetări făcute prin metoda radiografică, sau impresionare de plăci fotografica prin emanațiunile depozitelor radioactive. * * * Timp de 2 săptămâni, nici d. dr. Hurmuzescu, nici d. dr. Severin.(cari lucrau in colaborare) nu obținură nici un rezultat, dar prin răbdare și muncă pricepută, reușiră în cele din urmă să obție mai multe fotografii „absolut precise", prin emanațiunile unor depozite de la apele necuptate ale Slănicului. Experiențele au urmat apoi vreme îndelungată, și erau cu atât mai ușoare cu cât prima descoperire principală era făcută. S-a putut măsura și puterea radiactivă a pământului din partea locului cu un „electrometru" senzibil, inventat de d. prof. dr. Hurmuzescu; iar ca concluzie, s’a stabilit, cu toată certitudinea, că in solul Slănicului există minerale de radiu. Cât privește apa Slănicului, s’a stabilit de asemeni, prin metoda „electrometrică", cum că ea este radioactivă, fără însă a se fi putut preciza până acum puterea acestei radioactivități. E vorba ca in curând mai mulți oameni de știință să pleca la Slănic spre a urma experiențele chiar la isvoare, căci,—lucru ce deasemeni s’a putut stabili—apele minerale transportate pierd din calită^le lor radioactive, emanațiunile se transformă în heliu. Miereixiții. Greva studenților veterinari Asupra grevei studenților in medicină veterinară, putem da următoarele amănunte : Studenții au înaintat celor în drept un memoriu, în care își expun doleanțele lor. Ei cer ca, întrucât urmează cursuri universitare, ca și colegii lor de la medicină, situația lor să fie echivalată cu a acestora. Astfel, ei spun că au dreptul la diploma de doctor în medicină veterinară, și zootehnie iar nu la titlul modest de medic veterinar. Mai cer sporirea bursei ce li se acordă de către ministerul instrucțiunei și care e în sumă de 375 lei anual și justifică această cerere prin faptul că ei nu pot ocupa, in timpul celor șase ani de studii, slujbe la Stat, ca ceilalțî studenți spre a-șî întreține viața. Mai cer ca doctoratele să se aranjeze ca la facultatea de medicină, nu ca azi când ei sunt siliți să treacă aceste doctorate la sfârșitul anilor de studii. Studenții mai cer mărirea numărului internilor. VJV SS’A.T â?-E ZI Curățirea luminărilor. —Se moaie luminările murdare în apă de săpun și se șterge cu o cârpă moale.aoBK&föffi SF *58k KS ^-8ÎIÎ 2î MîKiRtîfr Amne v^« „O MILIȚIE NAȚIONALA“ la mmvAmmQrm Se știe că in Turcia, sub vecinul regim, creștinii erau scutiți de serviciul militar. In schimb însă plăteau o taxă—relativ foarte mică—numită „bedel“. Cu acordarea constituției această taxă va fi abrogată și creștinii de acuma înainte vor face și ei armata ca și turcii. Cu introducerea constituției insă s’a făcut și o altă inovație. Cetățenii orașului Constantinopol, care, fără deosebire de religie, erau scutiți de serviciul militar, da acuma înainte vor fi recrutați și dinși. Cu toate acestea, pentru cetățenii din Constantinopol tot se face o excepție. Recruții din Constantinopol vor forma un corp special, care se va numi „miliția națională". Din această miliția vor face parte toți bărbații solizi intre 23 până la 38 de ani. Acești soldați privilegiați vor putea și ei să avanseze până la gradul de sublocotenenți. Toți ceilalți ofițeri vor fi recrutați din armata activă. Miliția națională va face exerciții de patru ori pe săptămână câte două ori pe zi. In ce privește abaterile, ele se vor pedepsi după codul militar in vigoare. Organizarea acestei miliții va începe 20 de zile după promulgarea legei respective care zilele acestea va fi depusă pe biuroul parlamentului, după cum afirmă ziarul „leni Gazeta" din Constantinopole. Spicjii ȚĂRILE BÂLOÂILE f. Țarul bulgarilor spre a da o dovadă a dragostei sale pentru încurajarea artelor, a cumpărat tablouri in valoare de 1000 lei de la expoziția pictorilor bulgari. La magazia de mărfuri din Filipopole s-au descoperit mari furturi de mărfuri, comise de unii hamali. Se anunță din Sofia că anarhistul rus Brofcef, continuă a refuza hrana și protestează că ar fi nevinovat, căci n’ar fi avut de gând să atenteze la viața suveranului. f. Ministerul de războiu al Turciei a luat măsuri grabnice pentru repararea forturilor cu care este înconjurat orașul Adianopole. Ziarele grecești „Neologos“ și„Proodos" din Constantinopol fac propagandă pentru găsirea unei modalități spre a se aplana toate diferendele dintre Turcia și Grecia și apoi să se încheie o alianță ofensivă și defensiva.. »*. Elevii unei școale secundare turcești, anume „Diarulheiun" în număr de 300 au fost eliminați din școală pentru că au bătut pe directorul școalar, de care erau nemulțumiți. .*. La Scupia (vil. Cosova) a sosit o trupă grecească însoțită de o fanfară. Comunitatea grecească din Scopia se compune din 50 de familii românești. Faptul se consideră ca o provocațiune la adresa românilor. __ <iste _ Jour 15 Ianuarie 1900 EBni^siggsvaaaRs&naEiBä^^ INFORMAȚIUNI MIERCURIE. A se citi in pagina IV-a: Urmarea Conventiunile veterinare in general și cea cu Austria in particular , mișcare în invațămintul primar și știri din streinătate. $ A. S’. R’. Principele Carol, în calitate de secretarul clubului sportiv, a organizat, împreună cu mai mulți amici, o subscripție pentru victimile cutremurului de pământ din Italia. Colecta a produs 19M7 lei, sumă care a fost transmisă d-lui Becaria d'India, ministrul Italiei la București. O ’ D. V. Demetriadi a fost numit impiegat al cancelariei consiliului de miniștri, la locul vacant. *. D. A. Cărbunescu a fost numit director cl. II in serviciul închisorilor centrale, in locul d-lui Em. Paulian, însărcinat a administra închisoarea Bucovăț. Papa Pius a conferit la 2 Ianuarie părintelui August Kuczka, superiorul seminarului catolic din București, demnitatea de prelat roman. ❖ D. I. Brătianu, prim-ministru și ministru de interne, a lucrat ori din nou cu d-nii prefecți de județe. & D. dr. colonel rus Mihail Botezatu și d. N. Botezatu, președintele tribunalului din Chișinău, au sosit la Iași. ❖ La ministerul lucrărilor publice s’a ținut licitație pentru construirea unui pod peste apa Bătrâna de pe șoseaua județeană Călărași-Oltenița, in valoare de 38.500 lei. » Un număr de vre-o patruzeci de comercianți din R.Sărat, în numele colegilor lor din oraș și județ, au prezintat d-lui prim-ministru un memoriu cuprinzând dorințele lor cu privire la modificarea legei cârciumelor. Se cere prin acest memoriu ca darea licenței să fie transformată într’o taxă de de calitru, ca vânzarea vinului să fie liberă “pentru orice debit am care îndeplinește condițiunile legi și ca debitanții cari încetează comerțul să-și poată arenda debitele. 4. Eri d. a. s’a ținut la ministerul de interne o nouă conferință importantă, sub preșidenția d-lui prim-ministru I. Brătianu, discutându-se anteproedul de reformă a consiliilor județene. La această conferință au participat consilierii administrativi și mai mulți prefecți. Proectul definitiv va fi redactat în cursul acestei săptămâni și peste câteva zile va fi depus la Cameră. ❖ Astă seară se va da la Palat un prânz de gală in onoarea misiunilor spaniolă și engleză. Vor lua parte la prânz toți d-nii miniștri cu doamnele, președinții Corpurilor legiuitoare cu d-nele și șefii legațiunilor din Capitală. Pentru excuniunea, pe care o vor face învățătorii in vacanța Paștelui, s’a fixat următorul costum național care va fi obligator : pentru învățători : surtuc negru care va costa 30 lei, inc pe talie, care va costa 12 lei, cămăși, de pânză care va costa 24 lei, ghete de box 14 lei, pantaloni de șiag (șac) care vor costa 32 lei. Pentru învățătoare : se cusută, vâlnic de catifea, veste uniforme la toate și câte o maramă de borangic. Era expirând termenul anunțat pentru prezentarea lucrărilor pentru premiul «Dancovici» și neprezentându-se nici o lucrare, termenul s’a amânat până la 15 ianuarie 1909. Se știe că contra mai multor silvicultori din jud. Bacän s’a deschis acțiune publică fiind că ar fi luat bani deja mai mulțî exploatatori de păduri spre a le permite să comită fraudei Intre acești silvicultori e și Mihail Anania, pa care judecătorul de instrucție i-a lăsat in libertate.1 . Parchetul insă, a făcut opoziție, care fiind admisă de camera de punere sub acuzare din Iași, s'a ordonat arestarea lui Anania. Contra acestei hotărâri el a făcut recurs, care s’a judecat era de secția 11-a a Curții de casație. Curtea a rămas să sa pronunțe azî. «> Proectul pentru reorganizarea artileriei a fost definitiv alcătuit și va fi prezentat și in curând Parlamentului. Proiectul hotărăște repartizarea bateriilor la 6 da regiment, precum și înființarea câtorva alte noi baterii,spre a se putea completa numărul total de 18 regimente de artilerie. Se mai prevede sporirea numărului comandamentelor de baterie de la 4 la 9. Fiecare din aceste 9 comandamente va avea sub ordinele sale câte 2 regi de artilerie și va fi repartizat și atașat pe lângă fiecare divizie de infanterie. Soldele nu se vor mai spori decât ofițerilor până la gradul de căpitan inclusiv. ❖ La 26 ianuarie se va judeca de către comisia de judecata a profesorilor universitari, procesul d-lor N. Iorga si M. Dragomirescu, cari au avut cunoscutul incident, in cancelaria facultăței de litere din București. 4 Ducele de Teck, trimis extraordinar al Prințului de Gailes la botezul prințesei Ileana, va sosi azi dim. și va fi găzduit la palatul Cotroceni. D. căpitan R. Rosetti a fost atașat pe lângă duce in timpul șederei sale în România. «Agenția Română» ne-a comunicat știrea despre un duel dintre principele Sturdza și d. Alexe Catargi, fiul ministrului român din Londra. Acest principe Sturdza se numește Grigore Sturdza; el este fiul prințului Dimitrie Sturdza, decedat anul trecut la Dieppe și nepotul domnitorului Mihail Sturdza. Corporația meseriașilor de încălțăminte din București va da un bal cu tombola in satal Băilor Eforiei in seara zilei de 18 Ianuarie, sub patronagiul d-lui Alex. Djuvara, " ministrul industriei și comerțului cu scopul ca din beneficiul balului să se mărească fondul casei de ajutor, iar din produsul tombolei să se îmbrace și anul acesta copiii membrilor lipsiți de mijloace, cum s’au îmbrăcat toți anii. ❖ Reamintim că la reprezentația ce se va da mâine, Joi, 15 Ianuarie, la Teatrul Național pentru sporirea fondului macedo-român, pe lângă atracțiunea, că dau concursul atâtea doamne din societate, se mai adaogă eminenta orchestră a ministerului cultelor sub conducerea d-lui Dinicu, care va executa un program foarte ales precum și «Danțul soldațiior», care a avut așa mare succes la serbarea militară. Avem toată Încrederea ca având in vedere frumosul program și nobilul scop, publicul nostru amator de frumos, și totdauna gata sa-și da obolul, va veni in mare număr la această reprezentație. La adăpostul animalelor de pripas din câmpul Teilor se află câini aduși pe ziua de 13 ianuarie, și anume : 1 câine ciobănesc, 1 câine corcitură setter iris, 2 câini corcitură black, 1 cățea corcitură setter gordon, 1 cățea corcitură bouldogue. Porealul anual al corpului auxiliar telegrafo-poștal se va da în saloanele Liedertafel, în seara de Vineri 16 c. Se fac mari pregătiri pentru o desăvârșită reușită a acestui bal, păstrându-se frumoase surprize celor ce vor lua parte. ♦ «Sindicatul Ziariștilor» aduce vii mulțumiri pictorilor Aricescu și Mogoș, d-lor frați Staicovici, Radu Andreescu (Restaurantul Iordache), G. Sfetea (librărie), magazinul «Universe!», care a binevoit a dărui obiecte pentru tombola organizată la balul mascat ce se dă Sâmbătă, 17 Ianuarie, la teatrul Național. Vom publica numele tuturor persoanelor și magazinurilor cari vor dona asemenea obiecte. Duminecă, 18 Ianuarie, la orele 2 jum. d. a., va avea loc în sala Ateneului al 10-lea concert simfonic dat de orchestra ministerului instrucțiunei publice, de sub conducerea d-lui D. Dinicu, cu binevoitorul concurs al d-șoarei Clara ITașkii, o distinsă pianistă de la Conservatorul din Paris, care deși în vârstă numai de 13 ani, s-a afirmat atrăgând atenția cercurilor muzicale din Viena și Paris. Programul acestui concert, destul de interesant, are ca primă audiție «Capriccio espagnai» de Rimsky-Korsakof. 4» Casa de colectară N. Eustațiu din București s’a plâns autorităților de aci că Albert Dichter din Iașî, a excrocat-o cu suma de trei raii de lei luându-i bilete de loterie cl. I fără a’i trimite costul. Dichter a fost arestat. O Pentru mărirea fondului de ajutoare, soc. «Speranța», a domnișoarelor românce, de sub președinția d-rei Adina Ciurcu, a dat era d. a. o șezătoare dansantă la saloanele Liedertafel. A luat parte o numeroasă lume aleasă. Știri politice . Camera a validat era alegerea celor trei deputați ai colegiului II Ilfov, d-nii N. Fiera, Barbu Păltineanu și I. Th. Florescu. «Fa diez,are 4? Curtea de apel din București a condamnat era "la 4 luni închisoare pe locot. Virgiliu Petrescu, fiindcă a violat o minoră. Economice E aproape gata proiectul pentru introducerea unor modificări in legea de organizare a administrațiunei centrale a ministerului de finanțe. Intre alte modificări mai Însemnate, este vorba să se înființeze o nouă direcție, sub numele «direcția taxelor și petrolului»,în care vor intra birourile taxelor de timbru și înregistrarea taxelor de consumațiuni pe petrol, spirt, bere și zahăr. Școlare . Ministerul instrucției publice a mai acordat următoarele autorizări : D-rei Paulina Popescu de a preda materiile cursului primar, cum și materiile de partea literară in cursul secundar inferior; d-rei V. Apostoleanu, a preda lucrat manual la cursul liber din învățământul primar; d-rei Ana Enaux de a preda l. germană în școalele primare ; d-lui Herman Schucher de a fi institutor particular de 1. germană in învățământul particular primar; d-nei Louise Anghine, directoarea institutului germano-francez din Constanța, asa avea in actualul local ocupat de această școală și o grădină de copii, care va fi condusă de d-ra Elena Chiriachide, căreia i s’a dat autorizațiune de conducătoare in mod provizoriu. ❖ Spre a se completa comisiunile pentru examenul de docență, care va începe la facultatea de drept din București la 15 ianuarie. ministerul instrucțiunei publice a autorizat pe următori d-nii profesori de la Iași: M. B. Cantacuzino, Al Dimitriu, P. Misir și C. Stere. ❖ Ministerul instrucției publice a acordat următoarele autorizări: d-rei Fany G. Sega], din Vasluiu, de a preda lucrul manual la școalele israelite și de a funcționa în anul curent ca profesoară de l. română la școala israelită «Asser Tov» din Vasluiu. D-rei Feiga Vexier, din Botoșani, de a preda in școlile private cu curs primar materiile prevăzute pentru acel curs. D-lui Wolf Silberdrath de a ține in P.Neamț o școală de adulți. D-rei Brodhman ele a preda materiile cursului primar in cl. I și II ale «coaselor de fete. ^ D." Sp. Naxet, ministrul instrucției publice, a aprobat ținerea serbării școlare de gimnastică cu elevii școalelor secundare din Capitală. Serbarea se va da în Arenele Romane, în ziua de 23 Aprilie, sub preșidenția d-lui Sp. Ha’ret. Programa acestei serbări cuprinde : 1) Exerciții de ansamblu cu elevii tuturor școalelor sub conducerea d-lui N. Dumitrescu-Țăranu. 2) Producțiunile elevelor de la azil și școala de gradul al II- lea internat. 3) Producțiunile celor noua școli secundare de băeți. Tot în aceiași zi se va ține și un concurs intre elevii cursului superior de liceu, seminarului Central și școala normală a societăței. TtJxiivepsicare G D. Emil Antonescu începe cursul d-sale de drept civil pentru doctorat in ziua de 16 Ianuarie, orele 6 d. a. JMilItzszr. Azi încep la fortul Jilava exercițiile de tragere, la cari va lua parte și compania bacalaureaților din reg. 2 cetate. La s&Mare Bass ❖ Epizootia de pneumonie contagioasă, care bântuia în Movila Ruptă (Botoșani),,s’a stins. .Artistice Concertul anunțat pentru ziua de 18 Ianuarie în sala Ateneului, sub patronajul d-lui prof. dr. Thoma Ionosén, decanul facultăței de medicină’, s'a amânat pentru ziua de 17 Februarie, când se va da irevocabil. Biletele reținute sunt valabile. — Societatea patronilor tâmplari din București, va da «Sâmbătă 17 Ianuarie», în sala Liderafet, un mare bal cu tombolă, sub patronajul d-lui S. Lessel, președinte de onoare al acestei societăți. — Institutul muzical Aurel Eliade va da Luni, 19 ianuarie, orele 8 juni. seara precis, o audiție muzicală. Programul audiției e foarte bogat. — Compania lirică română de opere și operete, de sub conducerea d-lui Const. Grigoriu, îșî începe stagiunea de iarnă, la Teatrul Liric, mâine seară, Joui. Excelenta trupă, după mari succese repurtate in Rusia și Bucovina, revine în Capitală ca un personal artistic mai numeros și cu repertoriu mai bogat, ceea ce-i asigură menținerea succesului cu care s'a obicinuit. Deschiderea stagiunei se face cu opera comică „Iftul de nopți" care, in stagiunea trecută a ținut afișul serii de-a rîndul. Bibliografe Au apărut : — „Medicina populară" , anul XV, No. 13. — ,,Omnia", anul II, No. 6.—Prețul 10 bani. — „Ramuri", anul IV, No. 1.—Prețul 20 bani. — Din „Biblioteca românească enciclopedică Socee“ , „Barmeno“, comedie de P.,Terențiu, trad. de G. Coșbuc (No. 29—30); „Idile spulberate*", nuvele de A. Fogazzaro, trad. de d. Tomescu (No. 81); „Vlaicu Vodă“, dramă în versuri de Al. Davila (No. 32—34) ; „Ivan Prostul"* de Tolstoi, trad. de G. Carp (No. 35).— Prețul unui număr 30 bani. — «Puterea sufletească. Puterile sociale, culturale», de C. Rădulescu-Motru, profesor universitar.—Prețul S.50. •festemant și GiafeÂt. Azi, Miercuri, la soc. Femeilor Române, (în sala soc. geografice de la Ateneu, str. Franklinula 2-a) va vorbi, la orele 9 seara, d. C. Rădulescu-Motru, profesor universitar, despre Psihologia ziaristului. — Societatea „Unirea“ a lucrătorilor constructori români, vaine adunare generală mâine Joi 15 Ianuarie a. c., ora 8 dim., în salonul societăței din bulev. Maria No. 2, spre a discuta mai multe chestiuni relative la îmbunătățirea stărețlor fața de campania de lucru din acest an. — Mâine, Joui, 16 Ianuarie e„ orele 9 seara., d. G. C. Dragu, va ține la Ateneul Român, conferițația „Țăranii și chisele cârmuitoare în România“. ----«1-» Buletin atmosferic al institutului meteorologic.ps ziua de 13 Ianuarie, 2001) In țară.—Timpul se menține în toată țara frumos și liniștit, dar geros. In unele localități din Moldova termometrul nu s’a ridicat ziua decât între — 10 ° și — 13 °, pe câtă vreme în Muntenia și in Dobrogea a ascilat intre — 2 ° și — 6 ° Peste noapte temperatura s’a coborit mai în toată țară intre — 15 ° și — 19 °, ajungând la — 20 ° la Codreni (Dorohoi), Botoșani, Hârlău, Tg.Frumos, Bârlad și Calafat, — 21 ° la Mamornița și — 25 ° la Roman. Vintul foarte slab s-a schimbat de astănoapte suflând în Muntenia de la Vest, în Moldova și în Dobrogea el bate tot de la Nord sau Nord-Vest. Presiunea atmosferică mult ridicată, este în mijlociu la noi între 773 și 774 m.m. In țările învecinate la 25 Ianuarie st. n.—Presiunea atmosferică înaltă (peste 775 m.m.) se menține tot intre Baltica și Marea Neagră , depresiunea tot în sudul continentului. Gerul s’a mai înmuiat in Rusia centrală și de sus, iar în partea sa de Sud, în Transilvania și în România, persistă, termometrul, coborându-se sub —15 ° și chiar sub — 20 ° — 27 ° la Roman și — 29 ° la Dorna. Curierul judiciar ’(TZtXBUN&ZE&X; CJVJfXJSj O afacere interesantă, Parchetul de Putna a primit un denunț in care se arată că acum vre-o trei patru ani femeia Leanca Chrițoi ar fi omorât un copil aruncăndu-i din tren intre stațiile Focșani-Cotești. Iată cum se arată un denunț că s’a comis faptul. Un proprietar din jud. Tecuci trăia rau cu soția sa din cauză că n’aveau copii. Aceasta spre a pune capăt acestei stări de lucruri, se hotărăște să simuleze o naștere, bineînțeles procurându-și un copil străin. In acest scop ea se înțelege cu femeia Leanca Chițoi și cu concubinul acesteia numit Anton Niculescu cari ’șî iau angajamentul să-î procure copilul in schimbul unei sume de bani. Asigurată In această privință d-na in chestiune simulează că e însărcinată iar mai în urmă cere voe soțului ca să se ducă să nască la Focșani la niște rude ale ei ceea ce a și obținut. După vre-o trei săptămâni de la plecare soțul primește o telegramă prin care i se anunță nașterea unui copil. Ducându-se îndată la Focșani, soția i prezintă un copil drăgălaș pe care-l alăpta o doică și care fusese adus de cei doi indivizi arătați mai sus. Bucuria soțului n’a fost însă de lungă durată, căci copilul după câteva luni a murit. Văzând că a reușit să înșele pe soțul său, ea a încercat acelaș lucru și a doua oară. De data aceasta,insă nu a isbutit, din cauză că Leanca Chițoi și concubinul ei nu ’i-au procurat un copil sănătos ci un bolnăvicios și astfel a renunțat de a merge până la sfirșit și cu a doua farsă pe care voia să i-o joace soțului. Femeea Leanca rămâind cu copilul și pentru ca să scape de el s’a suit in tren și între stațiile Focșani și Gotești aa aruncat intre roatele vagoanelor, fiind astfel sfărâmat in bucăți. In urma acestui denunț, parchetul de Putna a început cercetările și aflând că despre fapt ar avea cunoștință și câteva persoane din București, a intervenit pe lângă parchetul de Ilfov să asculte acele persoane. Parchetul a însărcinat cu aceasta ne d. judecător Negrea de la cale. I. D-sa a ascultat pe acele persoane și ele au descris făptul întocmai după cum îl arătăm mai sus. Procesele verbale care conțin declarațiile acestor martori vor fi înaintate azi parchetului de Putna. Recursul advocatului Cogalniceanuu D. advocat Al. Cogălniceanu din Pitești a fost dat judecății pentru ca ultragiat, pe d. Zagorite procuror pe lângă trib. Prahova.’ Judecătoria de acolo l’a condamnat la 50 lei amendă. Această amendă, în urma apelului parchetului, a fost majorată la 300 lei. Contra acestei sentințe, d. Cogălniceanu a făcut recurs, care i-a fost respins era de secția 11-a a Curții de casație. Recursul lui Ene Cojocaru Se sjtie că Curtea cu jurați din jud. Buzău a condamnat la 5 ani recluziune pe Duțu Ene Cojocaru fiindcă a atentat la viața d-l ui San-Marin, proprietar din jud. Brăila. Contra acestei deciziuni Cojocaru a făcut recurs. La o precedentă înfățișare Curtea de casație a făcut divergință asupra admiterea unora din motivele de casare invocate astfel că, era, recursul s’a judecat din nou. Au pledat din partea lui Cojocaru d.Pompiliu Ionițescu iar din partea d-lui San-Marin d-nii advocați Take Ionescu și T. Frumușeanu. Curtea,după o lungă deliberare, a respins recursul. m Universal" șI PROVINCIE (De la coresp. noștri particulari) Luna, 12 ianuarie. C.JLU I VG. — împușcații pe soțul K&fi. — Aseară, la orele 5, lucrătorul italian Pietro Prasino, din serviciul d-lui senator Nicolae Gr. Iorgulescu, la moșia Nucșoara, voind să tragă cu pușca asupra unui stol de vrăbii cari ciuguleați din fărămiturile aruncate la ușa bucătăriei, a descărcat arma tocmai pe când soția sa Maria Maschio Pietro era din casă, așa că cea mai mare parte a alicelor a isbit’o în piept. La strigătele bărbatului, alergând servitorii, au ridicat pe rănită și au instalat-o în pat, unde pe la orele 12 din noapte, cu toate ajutoarele date, a încetat din viață. Parchetul a început cercetările, iar ucigașul a fost deocamdată arestat. Convocarea consiliului județian. Consiliul județian a fost convocat în sesiune extraordinară pentru ziua de 1 Februarie, în scopul de a vota bugetul drumurilor pe exercițiul 1909—1910. Cu această ocaziune se va cere avizul consiliului asupra modificărilor ce trebuesc aduse circumscripțiunilor comunale fixate prin noua lege de organizare administrativă. întrunire.—Azi se întrunesc la sediul societății corpului didactic toți d-nii directori de școli din localitate, spre a fixa programul serbărei zilei de 24 Ianuarie. S'au invitat autoritățile civile și militare. TARGOVINTE. — Nenorocirea din Doinești.—Aseară frații Florea și Gheorghe Lixandru Oarcă, din Doicești, se pregateau să plece la o nuntă, înainte insă Florea se duse să ia tutun de la o cârciumă de lângă stație. Spre a nu pierde vreme multa profită de trecerea trenului ce circulă intre mina de lignit «Mărginteanca» și gara Doicești și care, tocmai atunci se scobora spre gară. Voind să sară din tren, un bulgăre de ghiață, pe care pusese piciorul stâng din iuțeală, a alunecat impingându-i piciorul pînă la șină. Roatele vagoanelor i-au fractaturat oui călcâiului. Rănitul a fost adus azi la spital. Nenorocire din imprudenții. —Era dimineață fata Maria N. Nicolescu, din Potlogi, scuturând prin casă, între alte obiecte a umblat și cu un revolver încărcat. Prin ce împrejurare însă, care nu s’a putut stabili, revolverul a luat foc, rănind pe locuitorul Șerban Arsene Fierea, care intra atunci în casă, spre a vorbi cu tatăl fetei. Glonțul l-a lovit în partea superioară a brațului drept și a eșit pe lângă omoplatul corespunzător. Din fericire insă victima nu e așa rar lovită. SOSIREA MISIUNEI SPANIOLE Trenul cu care membri misiunei spaniole au sosit era în Capitală, a avut o întârziere de 1 ceasium. Misiunea se compune din d-nii marchiz Caza Arellano, ambasador al Spaniei la Viena, colonelul Biloriaga, aghiotantul regelui Spaniei și comandantul Roi de Lluis, atașatul militar al Spaniei la Viena. D. Gabriel Mitilizieu, secretar de legație, a fost atașat pe lângă misiunea spaniolă in timpul șederii ei in România. De la gară, în trăsurile Curței, misiunea spaniolă a fost condusă la palatul regal unde a fost primită ele Suverani, iar de aci condusă de aghiotanții regali la restaurantul hotelului Bulevard, unde i s-a servit masa. Finanțe, Agricultură și Coîacretă București, 13 Ianuarie. Finanțe Cota valorilor is bursa din București Renta de 1894 5«/0 lei 101Vâ— 1025 idem de 185 milioane 5 ° Iq iei ÎOS1/*— 1023/4 idem de 32 1. milioane 4*fiei 90i/s—9QS/4 : id. de’50 milioane 4% lei 90 Vi — 91 ; idem de 274 milioane 4u/0 lei 94 — 941/» : ;d. de 45 milioane 4% ie: COV. — 91: idem de 120 mii. 4 °/j lei — 91 , mi. de 90 milioane 4 ° l, lei 91/,—Ol1/» ; iv. da 180 mii. 4% Ol1/,—Ol1/» : id. de 1.00 milioane A. B. 4«T iei Ol1/^— Ol1/«, id. «onver. 4 °/0 lei 91.35. Oplicațiune corn. București, 1903- 1906. 4«/„ lei 86»/4—86V2. Credit județean și comunal 5 ° in lei 101.65 — iOil/,4; id. 4b./L lei 92s/srunciare rurale 6'1/0 lei 97.65-97*/*; id. 4«'a lei 86.80—; urbane București 5«/0 iei 98a/1 96.90; idem urbane Iași 5 °/0 tel 94;1/8—9 i5/8 Acțiuni : Banca Națională 4130— 4140. Banca Aer. 403—407. Bank of Roum lei 224—226. Banca de Scont lei 182-135. Banca Marmorosck-Blank & Da. lei 898—905. id. emis. III lei 870-8S0. Banca Generală Română lei 1760—1770. Casa Rurală 280—290. Societăți de asigurare : Dacia România lei 717-721. Naționala lei 900- 910. Generala leg 715—725. Dev.: Cek Londra 25.583/r25.56l/4. cek Paris 101.75 — 101.65—. Berlin 124.75—134.62*/*, cek Viena 106.75- 106.65, cek Belgia 101.35—101.25. Cereale - ULTIME BEPSSέ (Telestramele noastre particulare) Gura cerealelor In străinătate Budapesta. 12 Ianuarie. Grâu Aprear. 12.79 urc. 7 h. Secară ,, „ 10.09 , 5 h. Ovăz „ ,, 8.62 ,, 5 h. Porumb Mai „ 7.33 ,, 5 lj. Colza August „ 14.10 urc. 10 h. Berlin, 12 Ianuarie. Grâu de Main n. 215.— invariabil Secară ,, m. 175.75 ,, Porumb Mai. necotat. Paris, 12 Ianuarie. Grâu de Marte fr. 23.60 urc. 5 c. Făină „ „ fr. 30.55 urc. 5 c. Ulei de colza ,, 64.75 urc. 1/4 fr. New-York. 12 ianuarie. Grâu disp. cent. 1101/8 invariabil Grâu de Mal. ,, 1 I65/3 urc. 3/s c. Grâu de Iulie ,, 1043/s ,, 1/1 c. Porumb disp. „ 67>/s invariabil Porumb Mal „ 69*/s scă. */8 c. Porumb iulie ,, 69*/4 „ 1/8 c. Chicago. 12 Ianuarie. Grâu de Mal cent. 107— urc. Vs c Grâu Iulie. . ., 97*/4 scă. s/a e. Grâu da Sept ,, Porumb da Mal ., 62—urc. Vs c. Porumb de Iulie ,, 621/, „ s/i c. Porumb de Sept ,, 62 ®/8 „ s/8 c. Londra, 12 Ianuarie. Grâu ferm. Porumb ferm. Orz ferm. Ovăz ferm. Liverpool, 12 Ianuarie. Grâu susținut. Porumb calm. Anvers, 12 Ianuarie. Grâu în urcare. Porumb ferm. Orz ferm. Coiza susținută. Piața pescăriilor Galați, 43 — In piața pescăriilor s’au vindut pe ziua de azi 35.734 kg. pește proaspăt cu următoarele prețuri : Crap 107—120, ciortocrap 93- 109, ciortan 56—87, ciortănică 44-59, șalău 35—200, cârjeancă 32—39, Im 59—72, știucă 25—106, caracudă 46, babușcă 14—35, biban 14—25, sabiță 56-57, albitură 13-23. Brăila 13.—In piața pescăriilor s’au vândut pe ziua de azi 5.000 kgf, pește proaspăt cu următoarele prețuri: crap 140, ciortocrap 116—128, ciortan Si—9S, șalău 155—180, lin 80, știucă 20—100, caracudă 34—45, bainișcă 16—25, somotez 107, biban 22- 28, albitură 16—20, guvidiv 23. 9B9RUI. HOMTM â — Vineri, 13 Ianuarie 1909 — Târgul a fost puțin mai animat. Prețul cerealelor Grâul de calitate superioară se vinde cu 96—H0 leî kila. Gel de calitate mai inferioară cu 90—96 lei kila. Orzul se vinde cu 48—56 lei kila. Ovăzul cu 45—55 lei kila. Porumbul cu 56—64 lei kila. Secara cu 78—85 lei kila. Prețul nutrețului Fânul de calitate bună se vinde cu 80—90—100 lei mia de kgr. Cei de calitate mai inferioară se vinde cu 70—80 lei mia de kgr. Paele de melű păsăresc se vând cu 75—85 lei mia de kgr. Celeilalte feluri de pae cu 30—40 lei mia kgr. Prețul satelor Perechea de boi mari și grași se vinde cu 700—750 lei. Boii buni de jug se vind cu 600— 700 lei perechea. Boii de fund cu 450 — 609 isi perechea. Caii buni de trăsură se vând cu 250—450 lei unul. Caii de rând cu 90—200 lei unul. Prețul lemnelor Lemnele de corcojite se vând cu 25—27 lei mia de kgr. Cele necojite cu cu 24—26 lei mia de kgr. Lemnele de șleau și cele amestecate se vînd cu 21 —24 lei mia de kilograme. Prețul cerealelor, murețului, cartofilor, făinoaselor, lemnelor în gara de Nord Grâul greutatea 74—87 k. per. hect. s’a vindut suta de kgr. cu lei 19-19,50 lei. Corpuri streine 3—5 la sută. Ovăzul greutatea 40—46 kilograme per. hect. s’a vindut suta kgr. cu 11—12 lei. Orzul greutatea 65-67 kgr. per. hect. s’a vindut suta kgr. cu lei 12-13. Fânul s’a vindut cu 86 lei tuia de kilograme. Paiete de merit păsăresc cu 74 lei mia de kgr. Cartofii de Brașov s’au vindut cu 1000-1300 lei vag. sau 10—13 lei suta kgr. Cartofii de Moldova s’au vindut cu 670--680 lei vagonul sau 67—68 lei raia de kiér. Cel mai inferiori cu 580—600 lei vagonul sau 58 60 lei mia de kgr. Fasolea s’a vindut cu 15—18 lei suta de kgr. Meiul cuți—12.50 lei suta de kgr. Lemnele de tufă cojite s’au vindut cu 240—260 lei vagonul sau 24—26 lei mia de klgr. Cele necojite cu 210—230 lei vagonul sau 21—23 lei mia de klgr. Lemnele de fag (de metru), 190— 220 lei vag. sau 19—22 mia kgr. Lemnele de șleau fag, amestecate, cu 180—300 lei vag. sau 18—20 mia tfi .Lemnele de tufănică (subțiri), cu 190—220 lei vag. sau 19—22 lei mia kilograme. Cărbuni de mangal de lemn 84 lei mia de kgr. Prețul vinurilor, țuicei și rachiului pe rampele Grivița, Viticultura și Nectar Vinul de Panciu, s’a vândut deca cu lei 4.50-5. Vinul de Odobești deca cu lai 5.50—6. Vinul de Drăgășani deca cu lei 5.50—6.00. Vinul Dealul- Mare deca cu lei 6—6.50. Vinul de Moldova (jud. Bacău), deca cu lei 3.80—4.50. Vinul de Dobrogea deca cu lei 4.80—5 50. Vinurile negre (Bordo)—Vinul de Drăgășani deca cu lei 7.50—8 Vinul de Dealul Mare deca cu 6.50—7.50. Vinul de Nicorești deca cu lei 6— 7.50. Țuica jud. Muscel deca cu lei 7—7.50. Țuica Văleni-de-Munte deca cu 7.80—8.50. Rachiu de drojdie deca cu lei 9.50—12. Tescovina deca cu lei 10-12. Prețurile au variat după calitate. COTA APELOH © TOÄAI3 IN ROMANIA — Pe ziua de 13 Ianuarie — Dunărea staționează la Cernavoda, Gura Ialomiței și Galați ; scade la Tulcea ; in celelalte porturi crește. Apele au următoarele cote în centimetri, în raport cu enaclul : T.Severin 1,74;Calafat 1,85 ; Bechel — T.Măgurele 2,77 ; Giurgiu 2,36 ; Oltenița 2,34 ; Călărași 1,34 ; Cernavoda 1,14; Gura Ialomiței 62; Galați 29 ; Tulcea 1. SUBSCRIPȚIA pessilis visiiisesie catastrofei din Stafia Suma din urmă lei 2276.65. I. Dăscălescu, com. Bătrânești, lei 5 ; Cristian Tăbarașeanu, lei 1.55 . Un român neaoș, com. Tigvenî, lei 20 ; Tomoroveanu loan, elev, Jilava, lei 8 ; preotul M. Pienescu, Lespezi, lei 2. Total lei 2313.20. ■ ■ ■ [UNK] [UNK] •■ [UNK]»^.fii^'bigOT «B» B-^^CTIiîyrwiraniî'ini M<n>i>»»wmn Ultime informațiu ai "miercuri Comitetul «Uniunea industriașilor din România» se va întruni din nou Sâmbătă, la orele 5 jum. d. a., spre a continua discuția asupra încurajărei industriei naționale. ❖ Ni se comunică de la ministerul de finanțe, că îndată ce ministerul afacerilor străine va sfârși cu guvernul bulgăr tratativele, ministerul finanțelor va redeschide punctul vamal Ilanlâc, corespunzător cu vama bulgară Duran-Kulat. In țară bântue următoarele epidemii: vărsatul oilor, în județele Buzău, Dolj, Fălciu, Gorj, Ilfov, Muscel și Vlașca ; pneumonia contagioasă în Covarluiui,Dâmbovița și Dolj ; febra aftoasă în Tutova ;riia in județele Botoșani, Dolj, Teleorman și Vlașca iar duzina bântie actualmente în județele Constanța și Dolj. ❖ Direcțiunea sanitară a luat hotărârea ca orice cereri de posturi de agenți sanitari și moașe să se adreseze pe viitor numai medicilor primari de județe. ❖ Duzina care bântuia numai printre armăsarii din județul Constanța,s’a arătat acum și în fijadetul Dolj. S’au ivit două cazuri, a căror proveniență nu s’a putut încă afla. Direcțiunea sanitară a luat măsuri pentru mărginirea și combaterea acestei epizootii. ❖ Ministerul instrucției publice a trimis școalelor secundare câte două exemplare din cazierul școlar al localului școalei și foi sanitare personale pentru elevii din casa s-ă cu rugămintea de a înainta de urgență acestui minister un exemplar tip cazier cu toate datele completate. Celalt exemplar din cazier precum și foile sanitare ale elevilor se vor păstra in arhiva școalei având datele completate. <> Erî s’a împărțit la Cameră proectul de lege prin care se ridică de la 5 la 15 lei amenda reprezentanților legali ai copiilor din școalele rurale cari nu se prezintă la examenul ultimului an școlar. Tot prin acest proect se modifică și art. 18 din legea , învăț, primar și normal, in sensul că promovarea dintr’o clasă într’alta se va face după norma care se va stabili prin regulament, ținânduse seamă de cunoștințele dobândite de școlari în cursul anului. Cu modul acesta se desființează examenele de fine de an și nn școalele rurale. <> Ministerul instrucțiunei publice a trimis școalelor de agricultură o circulară prin care se spune : «Cultura sfeclei de nutreț e aproape necunoscută de sătenii noștri. Sămința importată în deosebi din străinătate costă scump. Vă recomandăm ca între alte culturi să dați atențiune și cultareî sfeclei de nutreț pentru semințe, anume, alegând varietatea care reușește mai bine in localitate». ^ V. I. Gr. Popescu Poghion a fost înaintat secretar al Casei de credit a întregului personal pendinte de direcțiunea generală a poștelor. ❖ D. Zahariade, directorul general al poștelor și telegrafelor, care se afla in străinătate, a sosit în Capitală. D. dr. Cantacuzino, directorul general al serviciului sanitar care se afla în străinătate, a sosit în Capitală. D. general Pilat a plecat la Sofia prin Giurgiu, d-ni general Gh. Ionescu, și adjutant Const. Barozzi au plecat in străinătate prin Vârciorova. ❖ D. P. Zahariade, directorul general al poștelor, telegrafelor și telefoanelor, a numit o «omisiune care sub președinția d-lui inspector telegrafo-poștal Gabrielescu— va propune modificările necesare legei de organizare a corpului telegrafo-poștal. Ministerul de industrie și comerciu a trimis o adresă direcțiune! poliției și siguranței generale a Statului prin care o invită să pun in vedere meseriașilor, lucrătorilor, etc. streini ca la sosirea lor în țară să se presinte la corporația meseriașilor din localitatea unde sosesc să lucreze și să obție autorizațiunea necesară, dovedind cunoștințele necesare și plătind taxele și cotizațiile pe timp de un an. Autorizația aceasta e valabilă numai pe timpul cât i s’a dat ; dacă vrea una nouă, meseriașul trebue să plătească din nou. Fără aceste formalități ei vor fi opriți și dați judecăței. Direcția generală a poliției și siguranței a luat dispoziția ca această hotărâre să fie tradusă la limbile rusească, ungară, bulgară, sârbă etc. și să fie afișată la toate polițiile punctelor noastre de frontieră. La primăria Capitalei s-a terminat ante-proiectul pentru viitorul plan al orașului București. După cum am anunțat, în acel proiect se prevăd felul de construcții cari se vor putea clădi la fiecare cartier. Erî s’a întrunit consiliul de igienă al Capitalei și a discutat diferite chestii curente referitoare la salubritatea orașului. ❖ Primăria Capitalei a dat o ordonanță prin care obligă pe posesorii de cai a înștiința autoritatea comunală de îndată ce va observa la vreunul din cai semne de răpciugă ca: scurgeri cu puroi sau cu sânge din nas, umflături în partea din năuntru a falcei de jos, sau răni urăcioase în diferitele părți ale corpului. Birjarii și în general toți întreprinzătorii cari se servesc de cai vor fi ținuți a păstra la domiciliul ior condica de înspecțiune pe care le-o va încredința medicul veterinar respectiv. Aceste măsuri au fost luate din cauză că în timpii din urmă coșurile de răpciugă s-au înmulțit și un scop de a feri de contagiune atât animalele sănătoase cât și pe oameni. ❖ Camera arbitrară din Capitală a judecat era diferendul de bursă ivit, între d-nii Marmorosch Blank , C-ie, și d-na Priboianu. Camera compusă din d-nii Gh. G. Assan, președinte și Mandrea și Furnică, membri, a respins acțiunea d-lui Marmorosch - Blank. In aceiași zi camera arbitrară a mai judecat diferendul de bursă ivit intre d-nii Fănică Dinescu și Marmoroch Blank. Camera era prezidată de d. Gh. G. Assan asistat de d-nii Redițeanu și Panait Ionescu. S’a dat câștig de cauză d-lui Marmorosch Blank. ^ D. Vintilă Brătianu, primarul Capitalei, a luat dispoziția de a se introduce condici de prezență la serviciile primăriei. Funcționarii primăriei vor fi ținuți să fie prezenți la posturi dimineața la orele 8 jum. precis, iar după amiază la orele 3. £ Membri «Uniunea studenților români» sunt rugați a lua parte la ședința societăței dela 15 c. ora 8 lum. seara, în localul său din str. Academiei. d. Duminică 18 c. se vor face la «Uniunea Studenților Români» alegeri suplimentare, pentru cinci locuri vacante la comitet. 4- Concertul tinerei pianiste Clara Haskil, despre ale cărei succese la Viena ziarul nostru a vorbit, va avea loc Vineri 16 c. la Ateneu, îndemnăm pe toți amatorii de muzică aleasă să asculte Vineri pe talentata artistă. Anton Door a scris despre dânsa («Neue Freie Presse» 31 ianuarie 1902): «CoDÜa A. N. abia de 7 ani, e un Unicum... Fiecare bucată ce i se cântă, o redă, după auz, fără greș. Mai mult, o cântă în orice tonalitate i se cere». Tot astfel a fost apreciată și la Paris. Desigur, că și Vineri o veți aprecia și la noi cunoscătorii. " ^ Vineri 16 Ianuarie, la ora 6, d.a., Academia Română va ține ședință publică în care d. I. Bogdan va ceti o comunicare despre: «Letopisețul lui Azarie».