Universul, iunie 1914 (Anul 32, nr. 148-177)

1914-06-11 / nr. 158

DIN BUCOVINA]n senzațional proces de spionaj la Cernăuți — Dela corespondentul nostra particular — Cernăuți, 7 Iunie Cetitorii ziarului „Universul“ ,șî reamintesc, de sigur, că acum 3 luni, în Cernăuți, a fost arestat un agent al poliției locale, acuzat de spionagiu în favorul Rusiei, împreună cu el a mai fost depusă și o tânără fată originară din Sulița-Nouă rusă, care ar fi servit agentului de ajutor în îndeplinirea planurilor sale, ca intermediatoare între el și autoritățile militare rusești. Afacerea acestor spioni a venit azi înaintea unui tribunal special compus din magistrații cei mai iscusiți. Ținem să menționăm că afacerea a fost calificată de intensiunea la spionagiu. Acuzatul se numește Vladimir Seniuk, în vârstă de 35 ani, căsătorit, originar din Cernăuți, iar complicea sa se numește Fani Ioinovici, 18 ani, israelită, originară din Sulița Nouă rusă. In vederea acestui senzațional proces se adunase o lume imensă la tribunal, care a urmărit desbaterile cu un viu interes. Ședința a durat până târziu noaptea când s-a pronunțat verdictul. Actul de acuzare Dar să povestim faptele, după actul de acuzare. Acuzatul Vladimir Seniuk, a fost angajat ca agent în serviciul poliției din Cernăuți, unde s-a distins imediat ca un spirit pătrunzător și iscusit, grație căror calități i s-au Încredințat cele mai complicate servicii, fiind deseori întrebuințat in serviciul poliției secrete internaționale. In această calitate lui Seniuk i s-au încredințat, și unele secrete de stat ce nu trebuiau divulgate, lucru ce Insă acuzatul nu le-a păstrat. Intre altele ,agentul primește odată ordinul să plece la Sulița Nouă rusească într'un delict politic pentru a se informa asupra unor persoane de acolo. In ziua de 18 Februarie 1914 agentul Seniuk pleacă și reușește imediat să culeagă toate informațiunile de care avea nevoie, totuși nu s-a înapoiat seara la Cernăuți după cum avea ordinul, ci a rămas acolo peste noapte. Acesta a fost primul moment când superiorii săi au început a-l bănui. Fiind supus unor supravegheri, s’a dovedit apoi că acesta se află în legături cu persoane oficiale din Rusia., cu cari se intâlnea în Cernăuți, apoi s-ar fi exprimat în diferite rânduri colegilor săi, ,,că la poliția de frontieră se poate face bani“ și că e în legături cu personalități distinse cari îl vor înlesni să descopere în Bucovina numeroși spioni ruși. După aceasta s‘a mai dovedit că acuzatul se deplasa, sub diferite motive cam des la Sulița- Nouă, unde s’a pus în legătură cu niște intermediari ruși, spre a servi de spion Rusiei, de unde a și căpătat diferita sume de bani, făcând acolo și unele comunicări strategige foarte importante. Cu această ocazie Seniuk și-a însușit un pașaport rus, ca astfel să poată oricând trece frontiera, nestingherit de nimeni. Toate acestea au fost descoperite în modul următor: După cum se știe, persoanele cari se dedic spionagiului, nu vin direct în atingere cu autoritățile în favorul cărora lucrează, ci se servesc de alte persoane, așa numiți intermediari ai spionilor, cari îndeplinesc serviciul de curier transmițând bani, scrisori și în fine ordinele trebuincioase, ca astfel ei, adevărații spioni, să fie totdeauna la adăpost sigur. In primele zile ale lunei Martie, un astfel de intermediar se adresează lui Seniuk printr'o scrisoare în care i se cerea 4 întrebări foarte însemnate, din punct de vedere militar, promițându-i-se în schimb o însemnată sumă de bani. Cu expediarea acestei scrisori a fost însărcinată tânăra fată Fani, care urma să vie la Cernăuți unde să puie scrisoarea la cutie, ca astfel să nu se știe de unde emană scrisul. Fata trebuia să plece la Cernăuți în ziua de 3 Martie, dimineața. In gara Sulița-Nouă observând însă că e de aproape urmărită, și-a amânat călătoria, rămânând în gară până după amiază, când, crezând că nu e observată de nimeni, s-a urcat în trenul pentru Cernăuți. Agenții însă o urmăreau. Ajunsă în Cernăuți, fata neavând altă misiune decât pe cea de mai sus, după ce a aruncat scrisoarea în prima cutie poștală, s'a înapoiat la gară așteptând trenul pentru Sulița Nouă. Atunci agenții care o urmăreau au declarat-o arestată aducând-o la prefectura de poliție unde a fost supusă unei perchezițiuni corporale. Rezultatul a fost surprinzător. S-a găsit la dânsa un bilet în care era rugată să plece la Cernăuți și să expedieze „scrisoarea" așa „după cum le-a expediat și pe celelalte" Cerându-i-se explicații asupra acestor cuvinte, a dat răspunsuri atât de încurcate incât funcționarii forței publice au fost convinși că au de aface cu o primejdioasă spioană. Luată de scurt, a mărturisit expediarea unei scrisori fără să știe însă adresa. Dusă la poștă, a recunoscut plicul, pe care era scrisă adresa lui Seniuk. Și cu aceasta autoritățile au avut dovezi zdrobitoare că el se îndeletnicește cu serviciul de spionagiu. Imediat s-au luat toate măsurile și chiar în seara acelei zile Seniuk a fost arestat. La început, agentul protesta contra celor ce i se imputau, dar după ce s-a găsit asupra lui un pașaport rusesc, și-a pierdut cu totul cumpătul, implorând milă comisarului de serviciu. După ce s-a mai recules însă, a început din nou să protesteze căutând să se desvinovățească. Dovezile descoperite însă, desmințeaul toate spusele sale și ii puneau mereu în contradicție cu sine însuși. Asemenea și a doua acuzată Fani Ioinovici susținea că e nevinovată, arătând că nu cunoștea nici conținutul scrisorii și nici adresa ei, întrucât nici nu cunoaște limba germană. Negarea aceasta tipică, se observă însă la toți spionii. E lucru cunoscut, că în Îndeletnicirea astor fel de servicii, se angajează numai persoane perverse, cari știu să-și simuleze nevinovăția până la extrem. Apoi actul de acuzare mai aduce o sumedenie de dovezi de culpabilitate, din care reese că ambii acuzați fac parte dintr-o periculoasă organizație de spioni rutinați. Interogatoriile Cel dintâi este introdus acuzatul Seniuk. E o figură oarecum simpatică, și răspunde foarte liniștit la toate întrebările, din care reese că posedă o inteligență foarte pronunțată. Iată în rezumat declarațiile sale: Se declară nevinovat și arată că întotdeauna și-a îndeplinit cu conștiințiozitate serviciul. Apoi începe să explice tribunalului cum a venit în contact cu pristavul rus din Sulița Nouă rusă, care venise odată la Cernăuți în urmărirea unui pungaș, cerând ajutorul poliției locale. El a fost delegat de către comisarul Neubeck sa însoțească pe pristav în acea urmărire, cu care ocazie i-a făcut cunoștință. Resultatul cercetărilor a fost însă negativ. Seara pristavul a părăsit orașul fiind de el condus la gară. In aceeaș afacere, mai târziu cu 3 zile, el a plecat din ordin superior la Sulița Nouă spre a cere pristavului oarecari lămuriri noi de cari avea nevoie în urmărirea pungașului. Nu s-a putut reîntoarce în aceeaș zi la Cernăuți, din cauză că întârziase și nu mai avea nici un tren. Rămânând acolo deci peste noapte, pristavul Ta invitat la dânsul, lucru ce Ta și făcut fără să se gândească la nimic. In timpul mesei au discutat numai de lucruri personale fără de nici o însemnătate, in care timp soția pristavului Ta rugat să-I caute o servitoare în Cernăuți, care cunoaște limba germană întrucât dorește sa-și deprindă copiii cu această limbă. A doua zi s-a întors la serviciu. După câteva zile primește o scrisoare prin care i se comunică, că pungașul urmărit a fost prins în Rusia. De atunci el nici nu s-a mai gândit la pristavul din Sulița-Nouă rusă. După un scurt timp însă, pristavul cu soția și încă o doamnă venind la Cernăuți, au căutat să se întâlnească cu dânsul și prin ajutorul unui alt agent, a fost găsit în palatul național unde dejuna. Au discutat în mod prietenesc și totul s-a învârtit în jurul promisiune! cu servitoarea. Apoi arată cum după câteva zile a angajat o servitoare din Sadagura care urma să plece a doua zi la Pristav. El a scris soției acestuia, ca în ziua anunțată să vie ia întâmpinarea fetei la Sulița Nouă austriacă pentru a-i înlesni trecerea frontierei. In aceeaș zi și-a luat concediu, ducându-se la Sadagura pentru a lua fata, pe care însă nu a putut-o găsi. Știind că soția pristavului o va aștepta și pentru a nu se compromite ș-a hotărît să plece singur și să-i explice cauza nesosirei servitoarei. Aici soția pristavului a rugat să-i facă o vizită. Cum avea timp, n'a putut-o refuza — mă rog din modestie! — și a însoțit-o. A fost oprit la dejun, unde conform uzului rusesc, s-a băut cam multișor. E de sine înțeles că s-a „îngreuiat“ și el. La masă se afla și un ofițer rus. In timpul discuției a venit vorba și de marele furt de acum 12 ani la biroul Marcus din Sulița Nouă austriacă. Ofițerul a căutat să-l convingă că e dispus să-l ajute în descoperirea hoților pentru a-î înlesni avansarea. Așa tot vorbind, mai mult în glumă, și-au promis reciproc să-și aducă servicii pe domeniul poliției și anume în felul următor: acuzatul să-i notifice numele contrabandiștilor și tuturor indivizilor suspecți, iar pristavul îi va denunța pe toți revoluționarii și spionii ruși din Bucovina. Acest lucru i-a plăcut foarte mult întrucât avea o râvnă nebună să se distingă față de ceilalți agenți și spera că prin ajutorul militarului rus să-și ajungă mai ușor scopul. A doua zi s-a reîntors la Cernăuți voind să raporteze superiorilor convorbirea avută la pristav, dar din diferite motive a fost silit să amâne aceasta pentru o dată ulterioară. Peste câteva zile a fost trimis în interes de serviciu la Stanislau. Spre surprinderea lui, la întoarcere a fost arestat. De aici vrea să deducă acuzatul că din cauza emoțiunei a rugat pe comisarul de serviciu să nu-l nenorocească și în definitiv liși reamintește de depozițiile făcute la poliție numai ca de un vis urât. Bani nu a primit niciodată din Rusia, iar pe fata Fani o cunoaște numai de la poliție unde a fost cu el confruntată și pe care până atunci nu o mai văzuse. El mai declară că e probabil o victimă a familiei Gerowski, care a înscenat contra lui expedierea unei scrisori cu conținut compromițător pentru a se răsbuna contra lui, care i-a urmărit întotdeauna bănuindu-i că se îndeletnicesc cu spionagiul. El cere să fie achitat întrucât combinația cu ofițerul rus, a fost făcută numai cu scopul de a reuși să se distingă descoperiri senzaționale. După el a fost introdusă a doua acuzată. O tânără fată blondină, de statură mică și de un fizic foarte plăcut. Este Fani Ioinovici, o provincială foarte stângace. Cu glas tremurător, deg întrerupt de plânsei, ea arată cum venind la Cernăuți pentru a se duce la un medic, un polițist rus a rugat-o să puie cunoscuta scrisoare la cutie, fără ca ea să fi îndrăznit să-l întrebe de conținut, și fără să bănuiască că aceasta îi va fi fatală. întrebată de ce n'a plecat dimineața cu trenul deoarece venise la gară și-și scosese chiar și biletul, răspunde că goíi vorbi să plece împreună cu mama sa, care trebuia să vie în urma ei la gară. Văzând că nu vine, n'a putut pleca, ci a fost silită să rămână pe după amiază, când apoi a plecat singură, deoarece mama sa se simțea indispusă. Relativ la faptul că venind la Cernăuți, de ce nu s'a dus la vre-un medic, răspunde că uitând acasă batista in care avea suma cuvenită visitei medicale n’a mai putut merge la acesta ci s’a dus la gară să se înapoieze acasă. Acolo însă a fost arestată. Și ea declară că e nevinovată și nu are nici o cunoștință de un serviciu de spionagiu. După aceasta au fost introduși rând pe rând mai mulți martori, cari toți au depus defavorabil acuzaților. Pledoariile După ascultarea martorilor, care a durat până la orele 6 seara, au început pledoariile, cari s'au terminat târziu după miezul nopții. Atât procurorul cât și apărătorii au ținut cuvântări foarte energice. Representantul ministerului public a căutat să descrie magistraților primejdia unui stat, din cauza spionilor cari mișună ca omizile, prin părțile de la frontieră. In sprijinirea dovezilor de culpabilitate, d-sa a știut să aducă detalii atât de precise încât era exclus ca acuzații să iasă „cu obraz curat". Nu e vorbă și apărătorii au fost la înălțime și au ținut să-și apere clienții, într-un mod care a făcut o impresie excelentă asupra auditorului. Terminându-se toate formalitățile, tribunalul s-a retras în deliberare, care a durat peste o oră. Sentința La redeschiderea ședinței președintele pronunță sentința. Fostul agent Vladimir Seniuk este condamnat la 2 ani de muncă silnică împreunată cu câte o zi de post in fiecare 14 zile, iar fata Fani Ioinovici la 6 luni. Acuzații au primit sentința cu resemnare. Numai fata Fani ofta din când în când adânc și greu. Seniuk a declarat recurs, iar Fani și-a luat 3 zile timp de gândire. Până la finele procesului, coridoarele tribunalului erau înțesate de lume care venise să asiste la acest senzațional proces. ------------------------------------TELEGRAME — Serviciul nostru telegrafic — CONFERINȚA REPREZENTANȚILOR MARILOR PUTERI LA PETERSBURG Petersburg, 8. — Ministrul de externe Sassonov a avut o importantă conferință cu reprezentanții marilor Puteri, asupra situației în Balcani. In urma acestei conferințe s’au trimis instrucțiuni reprezentanților Rusiei la Durazzo, Atena si Constantinopol. ÎNTĂRIREA ALIANȚEI FRANCO-RUSE Petersburg, 8. — Se afirmă că în scrisoarea adresată președintelui republicei franceze, țarul și-a exprimat mulțumirea pentru rezultatele obținute de cele două State aliate, pentru apărarea națională și activitatea neobosită a armatei și marinei. Iminenta întrevedere, între țar și Poincaré, e menită să dea o nouă întărire alianței, pentru propășirea ambelor State și întărirea păcei europene. CONDOLEANȚELE PREZENTATE OLANDEI DE GUVERNUL ROMAN Haga. 8. — Ministrul României, Mitilineu, a prezentat ministrului de externe condoleanțele guvernului român pentru moartea eroică cu colonelului Thomson. (A. R.) DESMINȚIRE Atena. 8.—Informațiunea ziarului „Le Jeune Turc" care pretinde că Grecia și Serbia au făcut propunere de neutralitatea Bulgariei, în caz de războiu contra Turciei, este lipsită de orice temeiu. (A. R.) REGELE SAXONIEI LA PETERSBURG Petersburg, 8. —■ Regele Saxoniei a sosit aci și a fost primit la gară de autoritățile civile și militare, și de ambasadorul Germaniei. A vizitat palatul de iarnă, catedrala Isaak și ermitagiul; a detunat la pattul de iarnă. (A. R.) DIVERSE Viena. 8. — împăratul a primit în audiență pe ministrul Albaniei Suzesanei Vlora, care i-a remis scrisorile sale de acreditare. (A. R.) Lemberg. 8. — La Bzazlowice în Nowosilka, țăranul Wassy, arestat pentru furturi, a fost omorît în bătae, de către mai mulți dintre țăranii păgubași. Jandarmii, cari escortați pe țăranul arestat, n'au fost în stare să-l apere contra furiei mulțime!. Trei dintre bătăuși au fost arestațî. * Cracovia, 8. — Briganzii au pătruns în casa cârciumarului Schorr, pe care l-au omorât și jefuit. Bandiții au dispărut. * Londra, 8. — „New York Herald“ anunță că crucișătorul „Strassburg" s'a strecurat prin blocada de la Puerto-plata de pe insula Sandomingo, MERCURI, II IUNIE 1914 EVENIMENTELE din ALBANIA r» Durazzo. 8. — Vaporul „Herzegovina“ a plecat din nou noaptea trecută având pe bord voluntari de artilerie și a bombardat pozițiunile inamicului în direcțiunea Poartei romane și spre Kavaja. — Indivizi necunoscuți trăgând din nou focuri noaptea trecută la Durazzo, maiorul olandez Kroon a afișat o publicațiune amenințând cu cinci ani închisoare pe oricine ar mai trage focuri în oraș. Spre a se întâmpina încercări eventuale de surprinderi s’au făcut în toate punctele amenințate șanțuri de adăpost închise cu sârmă, așa că intrarea vrăjmașului în oraș pare cu neputință, chiar în caz de atac neașteptat. La spatele retranșamentelor se găsesc pretutindeni puromâno rti/í MrTínc/i/r/ rí o »l/ MKW VI/ V «» IV V V» VW « V UIV H VI/I VV, i, și de malisorl. — Ziua de azi a fost cu totul liniștită și fără incidente. Orașul are aspectul normal. Situațiunea generală este însă puțin lămurită. Prenk Bib Doda se află mereu cu oamenii săi cam la 4 ore de Durazzo și pare a ezita de a înainta contra răsculaților de la Sisak. De asemenea nu se știe nimic lămurit despre atitudinea lui Ahmed bei Mani, care a trebuit să strângă cercul împrejurul răsculaților de la Tirana, și nici despre atitudinea lui Aziz pașa Avrioni, care în același scop a trebuit să înainteze pe la sud prin Fieri, nu sunt știri favorabile. — Vaporul Lloydului „Gisella ” închiriat de guvernul albanez, având pe bord voluntari artileriști a plecat aseară la Nord spre pozițiunile lui Prenk Bib Doda spre a-i da oameni, cari să deservească tunurile și a face să înțeleagă pe Bib Doda că este nevoie să înainteze, în care, timp s-ar face o contramișcare simultană de la Durazzo contra pozițiunilor resculaților. — Se asigură că răsculații ar fi gata « încheia pacea, dar că cer zăloage de garanție. O încercare de împăcare eventuală nu ar isbuli. — Știrile răspândite de ziarele italienești că două tunuri au căzut in mânile răsculaților și că alte două ar fi fost scoase din luptă, sunt cu totul neîntemeiate. Două tunuri transportate în cursul atacului în pozițiuni, au fost puse în siguranță de către voluntari cu prilejul retragerii și fugei mirdiților. Un singur tun așezat în oraș a suferit stricăciuni cari au fost reparate în cursul zilei. E de asemenea neexactă știrea despre moartea mai multor ofițeri olandezi, iar ofițerii, afară de Thomson, sunt pe deplin sănătoși . Cu prilejul morții lui Thomson comisiunea de control adresase, depeși de condoleanțe reginei, și guvernului Olandei cum și văduvei lui Thomson, președintele comisiunii a primit azi de la regina o depeșă de mulțumiri. Astăzi s-a constituit corpul de voluntari artileriști, cari își au ales ca comandant pe căpitanul prusian Van der Lippe, care este pus sub ordinele ofițerilor olandezi. Corpul voluntarilor a exprimat ofițerilor olandezi deplina lor încredere. Lippe s'a supus acestei decisiuni, pe care a aprobat-o și principele. REBELII CEDEAZA Durazzo. 8. — Rebelii s’au declarat gata să recunoască pe principele Wilhelm și drapelul albanez și să predea chiar pe unii din conducătorii răscoalei. Guvernul le garantează amnistia în cazul când vor preda ammfils și pe tot conducatorii lor. * Durazzo. 8. — Situația s'a Îmbunătățit. Insurgenții sunt dispuși să se supute, dar nu vor să elibereze decât șase din șefii lor și cer amnestie generală pentru toți ceilalți. Guvernul albanez cere rebelilor să înapoieze tunurile ce le-au cucerit și armele ce le au dela Essad pașa. O NOUA LUPTA Durazzo. 8. — După știrile sosite aci, se dă acum o luptă violentă, între răsculați și trupele guvernului, la sud de Cavaja. LUPTA DE LA LUSCHNA Durazzo. 8. — Albanezii dela sud luptă victorioși contra rebelilor la Luschna. Trupele guvernului primesc încontinuu întăriri.4* 'b v — MOARTEA BARONESEI LUTTNER Viena, 8. — Baroneasa Bertha Suttner, pacifistă cunoscută, titulară a premiului Nobel, a murit azi dimineață. (A. N.) ACCIDENTUL DE AUTOMOBIL AL UNUI MINISTRU BAVAREZ Münich, 8. Un automobil poștal s'a ciocnit cu automobilul în care se afla ministrul de război Kress ; ministrul a fost rănit la mond. (A. B.) 20 PERSOANE LOVITE DE TRAZNET Orleans. 8. Un trăznet a căzut asupra unui adăpost de câmp la Cercottes, în care se adăposteau 80 de artileriști. Două au fost grav răniți, alți 18 mai puțin grav. (A. B.) MEETINGUL DE AVIAȚIE DE LA ASPERN Viena. 8. — La meetingul de aviație ce s-a ținut azi la Aspern, aviatorul Garos a obținut premiul întâi. Premiul pentru sboruri de artă l-a obținut aviatorul Chevillard. 3. PROGRAMUL ALERGĂRILOR de cai dela Silistra DUMINICA 2» IUNIE 1914 — PREMIUL CALIPETROVU Alergare de garduri pentru grade inferioare. Distanța 2000 metri. Pentru cai de trupă călăriți de subofițeri. Greutate liberă. Pr I, 100 lei; Fr. II, 60 lei; Pr. HI, 40 lei. II PREMIUL MINISTERULUI DE RĂZBOI Alergare de garduri pentru ofițeri. Distanța 2800 metri. Pentru armăsari, epe și jugani de 3 ani și mai sus aparținând ofițerilor în activitate și călăriți de ofițeri în activitate sau de rezervă. Sunt excluși caii de pur-sânge și caii cari au câștigat în anul curent două curse (plat sau obstacole) sau o sumă mai mare de 2000 lei. Greutatea 3-a, 65 kgr., a 4-a, 75 kgr., a 5-a și mai sus 77 kgr. Câștigătorii în anul curent (plat sau obstacole), vor lua câte 2 kgr. supragreutate de fiecare sumă de 500 lei câștigată. Caii cari nu au câștigat niciodată, primesc 5 kgr. descărcare. Călăreții cari nu au câștigat niciodată primesc 2 kgr. descărcare. Intrarea 5 lei. Pr. I, 500 lei; Pr. H. 150 lei. Pr. III, 50 lei. III PREMIUL MEDJIBITABIA Alergare plată pentru soldați. Distanța 800 metri (L. D.) Pentru cai de trupă călăriți de soldați. Greutate liberă. Pr. I, 69 lei; Pr. II, 30 lei; Pr. III, 10 lei. IV PREMIUL JOCKEY-CLUBULUI DIN BUCUREȘTI Alergare plată pentru gentlemeni-aders și jockey. Distanța 1000 metri (L. D.) Pentru armăsari, ape și jugani de pur-sânge,1 cari nu au câștigat o sumă de 6000 lei în anul curent. Greutatea 3-a, 70 kgr., a 4-a și mai sus 74 kgr. Caii cari nu au câștigat niciodată vor primi 5 kgr. descărcare. Caii declarați de vânzare pentru 2000 lei, vor primi 3 kgr. descărcare, pentru 1500 lei, 4 kgr., pentru 1000 lei, 5 kgr. Câștigătorii unei sume de 2000 lei vor lua 2 kgr. supragreutate, al unei sume de 4000 lei, 4 kgr. Intrarea 10 lei. Pr. I. 800 lei. Pr. H. 200 lei V PREMIUL MINISTERULUI DOMENIILOR ȘI AGRICULTUREI Alergare plată pentru cai dobrogeni. Distanța 5500 metri. Pentru armăsari, ape și jugani de rasă dobrogeană, aparținând exclusiv locuitorilor din Dobrogea Nouă cu reședință de cel puțin trei luni. Greutate minimă, 50 kgr. Intrarea 2 lei. Pr. I, 500 lei; Pr. II, 250 lei; Pr. III, 150 lei; Pr. IV, 50 lei; Pr. V, 50 lei. VI PREMIUL SILISTRA Alergare plată pentru gentlemeni-riders. Distanța 2400 metri. Pentru armăsari, ape și jugani de orice proveniență. Greutatea 3-a, 62 kgr., a 4-a, 70 kgr., a 5-a și mai mult 72 kgr. Câștigătorii din anul curent vor lua câte 2 jum. kgr. supragreutate de fiecare sumă de 1000 lei câștigată. Caii declarati de vânzare pentru 1000 lei, vor primi 3 kgr. descărcare pentru 800 lei 4 kgr.; pentru 500 lei 5 kgr. Intrarea 20 lei. Fr. I, 1500 lei. Pr. II, 400 lei. Pr. III, 100 lei. VII PREMIUL JUDEȚULUI DUROSTORU Alergare de trăsuri și căruțe. Distanța 4000 metri. Pentru trăsuri și căruțe Înhămate cu cel puțin 2 cai, aparținând exclusiv locuitorilor din județul Durostoru, cu reședința de cel puțin o lună. Intrarea 2 lei. Pr. I, 300 lei; Pr. II, 100 lei; Pr III, 75 lei. Pr. IV, 50 lei; Pr. V, 20 lei. EXPOZIȚIE DE CAI DOBROGENI Concurs premiat Sunt admiși toți caii de rasă dobrogeană aparținând locuitorilor din Dobrogea Nouă, cu reședință de cel puțin trei luni. a) Premii pentru caii prezentați individual 5 premii: 300 lei, 150 lei, 100 lei, 50 lei și 50 lei. bj Premii pentru cai înhămați 3 premii: 200 lei, 100 lei și 50 lei. CONDIȚIUNI GENERALE înscrierile însoțite de taxa de intrare vor fi trimise cel mai târziu până în seara zilei de 10 iunie, orele 6 d. a., precis (ora primire!) domnului prefect Ion Cămărășescu, la Silistra. Orice înscriere neînsoțită de taxa de intrare va fi anulată. Fiecare înscriere va menționa, pe lângă toate arătările obișnuite prevăzute de regulament, culoarea cazacei sau a eșarfei distinctive în alergările militare, precum și suma exactă a câștigurilor in anul curent. Această declarațiune va servi de bază pentru calcularea greutăților înscrise în program pe răspunderea proprietarilor. Orice declarațiune greșită va atrage anularea înscrierei sau, după alergare, descalificarea de drept. Regulamentul alergărilor întocmit de Jockey-Clubul din București se aplică fără nici o modificare. Caii de pur sânge vor fi adăpostiți în mod gratuit și în limitele posibile de confort, la cazarma de cavalerie din Silistra. ----------------*♦*---------------Pentru orice reclamațiuni sau schimbări de adrese, d-nii abonați sunt rugați a atașa și una din benzile cu care primesc ziarul; contrar, reclamațiunea sau schimbarea de adresă nu pot fi rezolvate. Cine întrebuințează O doi consecvent, practică cea mai bună îngrijire a gurei și a dinților cunoscuta pană azi. Stațiunea Balneară Oglinzi Tud. ISTe autoare 04 tg. Neamț SEZONULi 1 IUNIE-15 SEMEMMNIE Situată in mijlocul unor bogate păduri de brazi și molizi, cu un splendid decor, ferită de curente, cu ape cloruro-sodice de o concentrațiune de 96% CL de Sodiu, Băile Oglinzi, sunt de o neîntrecută eficacitate în tratamentul afecțiunilor ginecologice cronice, ca metrite, salpingile, ocărite,sterilitatea, reumatismele cronice, limfatismul, scrofuloza, cloroanemiea, rachitismul, sifiilisul, debilitatea, artricismul, neurastenia și orice afecțiune cronică. Ităila Oglinzi, posedă instalațiuni moderne și complecte de hydroterapie și inhalațiune, hoteluri, cile, restaurante, orchestră, distracțiuni variate și escursiuni prin cele mai pitorești locuri. Persoanele ce nu vor sta în Oglinzi, găsesc în Trg.Neamț, locuinți comfortabile și eftine, cu sau fără menaj, transportându-se la băi, cu automobilul-omnibus sau trăsuri. Gara cea mai apropiată Pașcani, de unde transportul se face cu automobilul-omnibus. Pentru persoanele ce nu se pot deplasa, recomandăm Sarea de Oglinzi, 1 fr. 50% cutia de 2 kgf. Pentru ori ce informațiune a se adresa d-lui Dr. Al. Comaniță, medic de spital, Trg.Neamț sau d-lin Octav Ionescu, Trg.Neamț, concesionarii Băilor Oglinzi. 195 A APARUT: „Cod comercial maritim și de navigațiune“ EDIȚIA II-a de Lt.Comandor M.Teodorescu Angelo Legat la piele 12 lei; broșat 8 lei. Orice comando să se adreseze la ,Revista Porturilor“, Brăila. 480 BĂILE MINERALE „SECELU“ din JUD. GORJ Sunt cele mai puternice ape minerale Salino-Sulfo-Iodurate și neîntrecute în reumatisme, paralizie, anemie, sifilis, scroturi, boli de femei și piele. Isvor pentru rinichi similar cu cel de la Căciulata. ______Administrația. 372 “0 PĂDURE în mărime de 400 pogoane, situată în comuna Șirineasa, județul Vâlcea, departe de gara Băbeni 5 kilometri și de Halta Slavitești 1 kilometru, se dă în exploatare pt termen de șase ani. Vârsta arborilor fiind de la 20 la 80 de ani, de diferite esențe Insă In majoritate stejar. Pentru oreo informațiuni a se adresa proprietarului dl. O Oromolu, la R.Vâlcea. 422 Agricultori și Mecanici cari nu se înscriu de acum pentru REZERVELE ce le necesită la TREERATORI, PLUGURI, SEMĂNĂTORI și Secerătorilor următoarele sisteme: Adriance Ioîmsion Albion Massey-Hairts Champion Milwauckee Cormick Osborne Beering Plano Wood etc., etc. riscă, din cauză că nu vom putea executa comenzile să le plătească peste îndoit. Biroul Șantierelor de oțel, str. Smârdan 18, București. Furnizorii domeniilor sncc. G. Gr. Cantacuzino, Știrbey, Marghilocsan- Ferichide, Negroponte- 357 De vânzare Mașini de Moară uzate in bună stare 10 Valțuri 10 Mașini de curățat 4 Mașini de griș 40 Burate 10 Centrifugale 40 Elevatoare 200 roți de transmisii Fusuri, Lagăre, Detașare, Ventilatoare etc. etc. 252 I’rețuri extrem de eftine Jacques Parter — București — Strada Smârdan 51 Crocodil este marca de vopsea de ulei gata preparată in toate culorile, DE CEA MAI BUNA CALITATE EXISTENTA. De vânzare la toate vopselumrile și magazinele de ferărie din țară. Depozitul general la ; Carl Zimmer& Comp. -LA ELEFANT“ din str. Lipscani 80 și la Sucursalele sale 2787 Tifa-Ö © ®a“ Sfant © Automobilul No. 2, Panhard Levassor, 35 HP. 6—7 locuri, bun, elegant, stă la dispoziția publicului în Gara Tg.-Ocna la toate trenurile, pentru transportul vizitatorilor la Băile Slănic. Domnii vizitatori pot anunța printr'o scrisoare sau telegramă de data sosire d-lor pe d-l Ștefan Poppa Tg.-Ocna, pentru a li se rezerva locurile necesare. 488 mr.. !•> ‘ 1 *^î' j I MOTOARE „HORNSBY“ pentru BENZINA și ȚIȚEI Simple și economics PESTE §10 MOTOARE în funcțiune în Romania, In cele mai bune condițiuni JACQUES GOLD Birou Technic. 98 M&GIDSZJESXI Str. Doamnei 21-23 Scaune și fese de grădină, sufragerie, cinema, birouri și mașini de scris capace de casete făcute după ultimele modele din străinătate și închinate în mod special spre a rezista contra crăpatului Cișmele de stejar în lungimi de 1.50—2 mtr. vinde cu prețuri scăzute. Fabrica Cari Ccheoi Calea Griviței 191. 111 wsmmm S I ; Ingrășămintele Comulse; INDISPENSABILE ORÂULUI PROCURA Fabrica de produse chimice Mărașești SOCIETATE ANONIMA București, Jalovarăul Elisabta, 1S ftzii ® MAGAZIN GENERAL «o MOBILA S ? A- MARCULESCU, Telefon 37/51 Mare alegere de Mobilă modernă. Aranjamente complecte, Dormitoare, Sufragerii, Saloane, antreuri, Biurouri, Mobilă fie bronz, Mobilă engleză în piele. DEPOZIT SPECIAL de Mobilă cu lemn curbat. Specialitate: IMPORTATIUNE De MOBILA STRĂINA. DEVIZA : MAI IEFTIN CA ORIUNDE: 24 IMPORTANT S-au ACTMOBilsai Și PROPRIETAR sunt rugați a lua cunoștință că Fabrica, Birourile și Depozitul de Cherestea „UAUOVA1* Societate pentru industria Lemnului LACK, BLAU ft C S’A MUTAT din Calea Rahovei, No. 244 la Straja 11 LIADE, 4$ (in iaîagăresc tem E") PARCHETE DE STEJAR neîntrecute in caltate si frumusețe, specialitatea fabrice ’„RAHOVA“ Se găsesc acuma în noua Fabrică construită in Strada HE.I.IAB 1 1, 42 (Obost) cea mai modernă instalațiune în această ramură din țară. Scaune din lemn, curbat—Mare asortiment în scaune des grădina. TUVÜ PLARIE MEGAMU MĂRE DEPOZIT DE CHERESTEA —PERMANENT ASORTAT IM TOATE ESENTE1I— TELEFON 12127 411 2320 ■NIE FHOPRIETATE ă STâMIîî FRAKGIS j A SE FERI DB