Universul, octombrie 1915 (Anul 33, nr. 271-299)

1915-10-14 / nr. 284

y y MERCUR!, 14 27 OCTOMBRIE 1915 -3- Austro fiermanii continuă sa debarce la Techia T. -Severin 11 Oct. In cursul zilei de est, Ungurii au bombardat violent, de pe muntele Allonul, pozițiile sârbești din Techia. Au fost întrebuințate regimentele 21 și 22 de artilerie. Sirbii, cari aveau 2 tunuri, le-au luat pe toate Ple,au dus în interiorul țării. Trupele debarcate de Austro. Germani sunt probabil ca la 2 regimente și au fost transportate cu bărcile. . • Pe ziua de azi Austriacii au trecut și cavalerie pe la Baziaș. După bombardarea din cursul zilei, care a fost cu totul violentă. Austriacii au semnalat prin focuri de artificii punctul până unde au ajuns cu recunoașterea. Azi ei au înălțat un balon captiv între Techia și punctul unde s'a făcut debarcarea, un scop de a indica locul unde trebue să se concentreze trupele ce vor debarca. Din Adakalech nu s'a luat nici un om, deoarece Austriacii au acolo numai un pluton și 30 jandarmi. * Aseară la orele 6 și un sfert năvălitorii au aruncat un pod intre punctul de la confluența riului Cerna și locul unde s'a făcut debarcarea. Cavaleria austriacă. A fost văsută azi dimineață în recunoaștere pe linia Techia.Și din urmă au fost văzute și detașamente de infanterie [UNK], trecînd pe aceeaș șosea. La orele 4 d. a. azi, un aeroplan austriac a fost văzut deasupra Techiei spre a descoperi noua grupare a trupelor sârbești. Joncțiunea propriu zisă între armata austriacă și bulgară, nu s’a făcut. Atacul violent bulgar în vecinătatea punctului Bărza-Palanka de-o parte, și ofensiva violentă austriacă pe de altă parte, vor face însă ca această joncțiune să fie realizată în scurt timp. E lucru cert că austriacii au ocupat Tecia fără luptă. Cladova până asta seară, era tind telefonez, nu era ocupată. Părăsirea de Sîri a Tekiei, punct din care au ținut în loc pe austriacî aproape un an, se explică prin faptul că ofensiva bulgară a necesitat un efectiv numeros spre a le face față. Retrăfinduse, Sîrbii au dat foc depozitelor de furaje și petrol. Toată ziua, Cladova a ars. Fumul s'a văzut din depărtare. Noaptea casele se văd de pe malul Dunărei, cuprinse de flăcări. Numărul refugiaților in Turnu-Severin e mare. In scop de a li se ușura silitația a venit din București azi d. Svilovici, consul general sîrb, care împreună cu maiorul rus Bratușov de aici au luat măsurile in consecință, fie foarte întărităîngă Kosmaj, la vest de drumul dein Belgrad la Arangolome. Forțele germane înaintînd prin valea Moravei, au respins pe dușman din pozițiunile la nord de rîul Jasienica. Un detașament de trupe austro-ungare și germane a cucerit în fața orașului Orșova pozițiunile de pe micuți pe malul sudic al Dunărei,, precum și fortul Elisabeta, lingă Terda. Sîrbii dezorganizați și risipiți, văzînd că frontul lor e zdruncinat, se retrag spre sud, aliații ii urmăresc. Lingă Vișegrad, trupele austro-ungare au izgonit pe Sîrbi din înălțimile situate la est de rîul Dvina. Ofensiva primei armate bulgare a progresat, ajungîndîngă Negotin, pe Timok de mijloc și la sud-est de Knnajevac. (K. B.). Austro-Germanii au trecut Dunărea la Orșova Koenigs wuensterhausen, 24.Trutrul de război balcanic. Din Grupul Mackensen, armata generalului de Kövess a isgonit pe Sîrbi spre răsărit de Lucavitza mai departe spre sud. Armata generalului Galuntz a ajuns la Palanca la malul sudic al Jasenicei , mai departe spre răsărit a ajuns la linia Nalrinec in sus de Potrovac-Bemovac, întîmpinînd pe alocurea o îndîrjită rezistență. Marele număr de Sîrbi îngropați de trupele noastre ne fac să deducem că dușmanul a suferit mari pierderi. La Orșova s’a trecut Dunărea, cota slava Bozija a fost luată, trei ofițeri și 70 de soldați făcuți prizonieri. k Armata, generalului Boiadjev a pus mina, la Prahovo pe Dunare, la NE de Negotin, pe un depozit de mine rusesc, și a ocupat malul apusan al Timcheului la jumătatea drumului Zahar-Kujazevatz. N’avem nici o știre de la celelalte părți de armată bulgară. RĂZBOIUL EUROPEAN SERVICIUL NOSTRU TELEGRAFIC — Datele telegramelor» sunt în stil nou — 3E»« frontul la sat.«3d.n.â«s Austro-Germanii au ocupat Cladova T.-Severin, ii Octombrie In ultimul moment a sosit aci știrea că Cladova a fost ocupată de Austro-Germani. Ocuparea trebue să se fi făcut la orele 9 seara. Mai mulți locuitori, bătrîni, femei și copii, cari veneau cu o barcă la Severin, abia ajunși în mijlocul Dunării au auzit în urma lor chiote și urale. In prost moment patrulele austro-germane au pătruns în cetate. Reflectoare puternice inundau de lumină Cladova, pe urmă rachete numeroase au vestit celorlalte trupe ocuparea orașului. Faptul ocupării Cladovei era așteptat, ca urmare firească a celor petrecute anterior. Știrea mi-a fost confirmată personal de agentul navigației fluviale ruse din Cladova, care este stabilit în Severin. Acum,la miezul nopții Cladova arde violent, in mai multe puncte deodată. S’a produs o serie de puternice bubuituri. Explicația lor pare a fi că comandantul cetății a lăsat acolo 15 soldați, cu ordinul ca să arunce în aer depozitul de munițiuni în momentul sosirei inamicului. S’a comunicat telegrafic legațiunei ruse din Capitală, știrea căderei Cladovei. Prin cucerirea acestui oraș, Austro-Cfermanii stăpînesc Dunărea, pe porțiunea sîrbească. Austro-Germanii anunță succese Viena, 23 (sosită 24). — Oficial din 23. — Pe teatrul de sud-est, armata generalului Koemess a cucerit ieri o pori mmm mmm țărmului bulgar al Mărei Egee Orașul Dedeagaci prefăcut în ruine Sofia, 33 (sosită 24). Agenția bulgară află că bombardarea portului Dedeagaci s’a făcut fără nici o înștiințare prealabilă și fără nici o considerație pentru populația orașului, care nu a avut timp să fugă. S’a constatat pină acum moartea unui număr de 25 femei și copii. Cea mai mare parte din oraș a fost distrusă; toate clădirile și casele particulare de lingă țărm au fost prefăcute în ruine. Trebue adăugat că focul tunurilor flotei aliate a pricinuit numeroase incendii cari au nimicit ce mai rămînea din oraș. Dedeagaci nu mai e acum decit o grămadă de ruine, din mijlocul cărora pompierii și pionierii scot cadavre. Purtarea brutală și neomenoasă a flotei aliate pricinuește cea mai mare indignare. (Agenția bulgară). Protestul guvernului bulgar Sofia. 23 (sosită 24). — D. Radoslavoff a trimis protestarea următoare la reprezentanții Bulgariei în străinătate, cu rugămintea de a comunica guvernelor pe lângă care simt acreditați: „Sunt informat că ieri 8 (21) Oct., de la ora 1 după amiaai și pînă la apusul soarelui, flota anglo-franceză a bombardat țărmul bulgar al mării Egeiie și mai ales orașele deschise Dedeagaci și Porto-Lagos, pricinuindule pagube considerabile. Dedeagaci a fost astfel expus, timp de patru ceasuri, la focul celor opt unități ale flotei aliate și Porto-Lagos la bombardarea celor 12 vapoare anglo-franceze. Numeroase clădiri aparținind particularilor au fost distruse sau incendiate de proiectile. E de prisos de a adăuga că nu s’a răspuns de foc focului Cotei aliate, localitățile bombardate fiind lipsite de orice mijloc de rezistență. Aducînd la cunoștința Excelenței Voastre această călcare a prescripțiunilor dreptului ginților, precum și a articolului 1 al Convențiunei privitoare la bombardare de către forțele navale în timp de războin, în numele etivennlui bulgar, mă ridic din toate forțele mele in contra acestei purtări barbare și atît de puțin conformă cu reputația de ocrotitoare ale statelor mici la care pretind Britania Mare și Franța’. O copie după această notă a fost înminată tuturor misiunilor diplomatice străine la Sofie. (Agenția bulgară). Ofensiva bulgară continua Sofia, 23 (sosită 24). — Comunicat oficial din 22). — In valea Timocului, detașamentele noastre au trecut pe malul sting al fluviului, lingă Kniajewatz. O luptă a început pentru cucerirea acestui oraș. In Macedonia, trupele noastre au cucerit cea mai mare parte din orașul Veskub, după o lupta crîncenă care mai continuă încă. Pe celelalte fronturi, armatele noastre mai continuă ofensiva lor. (Agenția bulgară). Bulgarii au ocupat orașul Deskub Sofia, 23 (sosită 24). — Comunicat oficial din 23. — Trupele noastre au înfrînt complect trupele sîrbești lingă Deskub și au ocupat definitiv acest oraș. Dușmanul, care a pierdut 800 de oameni morți și răniți, a fost respins spre trecătoarea de la Kaceanik; trupele noastre îl urmăresc cu mare avînt Pe celelalte fronturi, situația era schimbată. (Agenția bulgară). Luptele din Cancan Petrograd» 23 (sosită 24).—Comunicat oficial: Pe frontul Caucazului, în ziua de 3ângă fluviul Otorok, in apropiere da lacul Tortum și la sud de satul Kherdo, au fost ciocniri între elementele cele mai înaintate. Pe restul frontului nici o schimbare. Westnik). Pe frontolocciental luptele artileriei Paris, 23 (sosita 24). — Comunicat oficial din 22, orele 23. In Belgia, în apropiere de Lombaertzyde, pe cînd artileria germană bombarda tranșeele noastre am oprit scurt pregătirile de atac ale dușmanului printr’un foc violent al bateriilor noastre, risipind astfel forțele germane care se adunaseră in apropiere de frontul nostru. Intre apele Avre și Oise, artileria noastră a bombardat într’un mod foarte folositor tranșeele și cantonamentele dușmanului. In Champagne și Argonne, am redus la tăcere bateriile germane care bombardau pozițiunile noastre de lîngă Tahure, Massiges, Harazee și Pour de Paris. Nu se semnalează nici o acțiune însemnată pe restul frontului. (Havas). Acțiuni de aeroplane Prin telegrafia fără fir — Koenigswuensterhausen, 24. ~~ Teatrul de război apusan . Spre nord-est de Souchez, atacurile dușmane au fost respinse. Detașamentele lor pătrunse în pozițiunile noastre au fost imediat alungate. Aviatori vrăjmași au aruncat fără succes bombe asupra Ostendei și gărei din Noyon. Un biplan englez a fost rostogolit în lupta aeriană de la vest de St. Quentin. Pilotul și observatorul (ofițeri) au murit. Aviatori germani au atacat, după cim se pare, cu succes tabăra trupelor engleze de la Abbevie și au aruncat bombe asupra orașului Verdun. Pe trestul austro-italian Succesele italienești ln Tirol și Trentino Roma, 22 (sosită 24). — Comunicat oficial din 21. — Se semnalează încă alte succese în urma ofensivei noastre în Tirol și Trentino. In valea Jindicaria, am cucerit cu asalt puternica poziție de pe muntele Mesino, la intrarea văei Daene, poziție puternic întărită și ocrotită de focul bateriilor dușmane, in valea Lugana, am ocupat muntele Petele, la confluentul riului Mase cu rîul Calamenio. In partea de sus a văei Cordevole și in ținutul Falzaroga, acțiunea noastră a continuat intr’un mod fericit, am distrus numeroase linii de firmă de fier și am făcut să explodeze numeroase mine, nimicind astfel dificultățile cele mai mari, spre a ataca pozițiunle dușmane. In valea Pontebana, trupele noastre au atacat liniile înaintate ale dușmanului, silindu-l să se retragă. La rândul său, dușmanul a încercat să atace pozițiunile noastre în partea de sus a văii Dagna, dar a fost respins ca pierderi considerabile. Pe Isonzo și pe Carso, acțiunile artileriei au mai continuat. Ieri dini, deși condițiunile atmosferice erau defavorabile, din cauza ceței și a viatului puternic, o escadră aeriană a executat îndrăznețe escursiuni pe Carso, unde aeroplanele noastre au bombardat centrul aviațiunei dușmane din Aisovizza, precum și niște coloane austriece lingă Birtinla și tomnica, mai multe baterii de artilerie in zona Doberdo, gara din Duine și nodul căei ferate la nordul acestei localități. Aparatele noastre, scăpînd focului numeroaselor baterii dușmane, s’au înapoiat toate nevătămate. (Ștefani), de Roma, 23 (sosită 24). — Comunicat oficial din 22. — Ofensiva noastră începută intr’im mod fericit pe tot frontul din Tirol și Trentino, urmează într’un mod favorabil și se întinde pe tot frontul nostru pînă la Marea Adriatică. In valea Giudicaria, cucerirea muntelui Meline ne-a dat prilejul să capturăm un bogat material de răsboiu. Am ocupat de asemenea muntele dei Pini și tîrgul Tirano. In valea Lagaritza, dușmanul cu sprijinul bateriilor sale de pe muntele Bianna, a încercat în seara de 20 un contra-tac în contra ooiiior noastre pozițiuni de pe muntele Cresane, dar a fost respins și urmărit, încercind pierderi grele. In capătul văei dela Pîenz, trupele noastre au ajuns pe muntele Cristallo» și chiar pe virful stincos numit Rauchkofel; în acelaș timp trupele noastre înaintînd prin regiunea de șes spre Scheiderbach, au cucerit prin asalt tranșeele dușmane, capturînd cîțiva prizonieri. In valea Fella, atacul detașamentelor noastre a pricinuit pierderi mari dușmanului, distrugînd întariturile sale și capturînd multe arme și atuicțiuni. Leopoldkirchen e in flăcări. In valea Seisera, puternice detașamente dușmane au fost atacate, înfrânte și rămășițele lor puse pe fugă. Pe teren sunt multe cadavre de dușmani. Urmărirea dușmanului mai continuă. (Stefani). Italienii atacă pe tot frontul Viena, 23 (sosită 24).— Oficial din 23.— Teatrul italian: In dimineața de 23 Octombrie Italienii au retnoit atacurile lor foarte violente aproape pe întregUl front al țărmului, dar toate sforțările lor au fost zadarnice. La amiazi, pe povârnișul dealului Javarceki, un puternic atac italian care ajunsese în mai multe puncte pînă la pozițiunile noastre, a fost respins. Numeroase atacuri italiene au fost respinse la Rm, Mizoivrli și la capătul de pod de la Tolmino, unde infanteria italiană a încercat pierderi grave. Terenul unde vinătorii alpini au atacat la Rozarete și cel unde au atacat bersaglierii lingă Salo, erau acoperite de cadavre; mai menținem, toate,pozițiunile noastre din acest punct. In regiunea, plava, infanteria italiană a pătruns printr'un al 3-lea asalt în tranșeele noastre de Ungă Zagora, dar a fost izgonită numai decit. O puternică bombardare în contra podului de la Gorice a mai continuat toată ziua, ajungînd la un moment, dat la o mare violență, dar a fost dejucat de focul bateriilor noastre. Pe platoul Doberdo, infanteria dușmană a atacat ori in mai multe rânduri muntele San Michele; trei atacuri au fost respinse; o singură dată inamicul a reușit, să pătrundă în pozițiunile noastre; un contra-atac fiind dat cu avint de regimentul 43, dușmanul a fost respins de pretutindeni. Muntele San Michele e și acum in stăpînirea noastră. Toate atacurile date în contra platoului Doberdo au fost respinse deasemenea, prin tenacitatea trupelor noastre. Numeroasele ofensive ale infanteriei italiene și au terminat aproape toate prin fuga dușmanului. Artileria italiană continuă să bombardeze tot frontul nostru din Carintia și Tirol: trei atacuri date în contra trecătoarei DLliana și altul lângă podul de Unga graniță, la sud de Schinder, dar au fost respinse cu pierderi grave pentru dușman. La $noi de Arabba, vinătorii biroliori au cucerit cu asalt o poziție înaintată dușmană. De asemenea, apărătorii întoriturilor din Woogreuth au respins toate atacurile,K. BJ. Pe írontiií oriental Comunicat austriac Viena, 23 (sosită 24). -1- Oficial din 23. — Pe teatrul rusesc, afară de atacurile zadarnice ale dușmanului lîngă Novo-Alexinet, nu a fost ieri nici un eveniment însemnat. La sud de Kolki, satele începute pe malurile riului Styrne "sunt favorabile. Trupele noastre au cucerit satul Kukli, la vest de Czartorysk, apărat ■ cu o înverșunare deosebită. Numărul prizonierilor capturați de Aliați a mai sporit cu cîteva sute. In timpul atacurilor rusești semnalate ieri pe malurile Sezara de sus, am capturat 10 ofițeri și 1.600 de soldați. (K. B.). Siicm rusa Kumanovo Petrograd, 23 (sosită 24).—Comunicat oficial. — în regiunea Sorden, la Vest de Schleck, mai multe ciocniri au avut loc, dar fără niciun rezultat pentru situația adversarilor. In regiunea păduroasă situată la est de orașul Olay, pe șoseaua de la Mitau, focul artileriei și al infanteriei mai continuă. Pe malul stîng al riului Dwina, la Sud de Ikskul, Germanii au încercat de mai multe ori să dea o ofensivă, dar fără niciun succes. Pe restul frontului, pînă la rîul Pripet, nimic însemnat de relevat. Luptele începute pe rîul Styr mai continuă. In luptele de lingă Kumanovo, precum și în apropiere de Kolki, am mai capturat, după ultimele rapoarte, 22 ofițeri și peste 800 de soldați, precum și 17 mitraliere, 8 aruncătoare de bombe și două proiectoare, (Westnik). Germanii au ocupat înuxt . Prin telegrafia fără firm Koenigswuenslernauser. 24.Teatrul de război răsăritean : Grupul de armată ITindenburg. Forțele rusești debarcate la Damesnees s’au sjit iarăși în vapoare față de înaintarea trupelor germane. La nord-est de Dunabourg trupele noastre au alungat dușmanul din pozițiunile sale de la Schlesberg, pricinuindu-i mari pierderi și au luat cu asalt N înxt. Rușii au lăsat în mîinile noastre 18 ofițeri, 2940 soldați, 10 mitraliere și o aruncătoare de mine. Grupul Prințului Leopold de Bavaria. Nimic nou, Grupul Linsingen Numeroasele atacuri contra pozițiunei noastre de la canal, in jos de lacul Kygonowskoie au fost respinse; în contra-aac am luat 2 ofițeri și peste 300 de soldați prizonieri. Spre apus de Cearforise, pozițiunile dușmane de la Comarov au fost luate, mai multe contra-atacuri rusești au fost respinse , 3 ofițeri, 450 de soldați au rămas in mîinile noastre ITINERARIILE comisiilor de recrutare TECUCI S-a stabilit următorul itinerar pentru lucrările comisiunei de centralizare a tabelelor de recensământ ale recrutării din clasele 1918 și 1919: La administrația plășei Găiceana 21 Octombrie, centralizarea comunelor: Oncești, Godinești, vulturerii, Condrăchești, Corbasca și Homocea; la 22 Octombrie, centralizarea comunelor: Corni, Negulești, Ituritești, Corbița și Ghiceana; 23 Octombrie, zi de transport de la Găiceana la P.-Turcului. La administrația plasei P.-Turcilui 24 Octombrie, centralizarea comunelor: Colonești, Buda, Rächiteasa, Stănișești, Burdusani, Hohorîți, Nartești și Gohor; 25 Octombrie, centralizarea comunelor: Valea rea, Giurgioana, Glăvănești, Muscel, Boghești și P.-Turcului; 26 Octombrie, zi de transport de la P.-Turcului la Nicorești. La administrația plășei Nicorești 27 Octombrie, centralizarea comunelor: Brăhășești, Munteni, Ungureni, Negrilești, Buciumeni și Poiana; 28 Octombrie, comunele: Țepu, Cozmești, Corod, Matca și Nicorești. 29 Octombrie transportul de la Nicorești la Ivești. La administrația plasei Ivești 30 Octombrie, centralizarea comunelor: Fundeni, Liești, TVladimirescu, Bîrcea, Călmățui și Șerbănești; 31 Octombrie, centralizarea comunelor: Umbrărești, Bibcești, Mîndrești, Puțeni, Movileni și Ivești; 1 Noembrie, transport de la Ivești la Tecuci și 2 și 3 Noembrie, centralizarea tabelelor orașului Tecuci în localul primăriei Tecuci. ECO üBl Calendarul „Lumea Ilustrată" pe anul 1916, a apărut și se află de vînzare la toate librăriile, chioșcurile și depozitele de ziare din țară, precum și la Editorul Ig. Hertz, București. Lei 1,50 exemplarul. INFORMATION! MARTI Lichenurile și Siropurile Distileriei Bresson sunt preferate înaintea oricărui produs similar elin fără fericiți acei dintre abonații noștri cari vor avea norocul să le cîștige la tragerea premiilor noastre din luna viitoare. # Duminecă seara la orele 6, a avut loc un consiliu de miniștri la ministerul de interne. M. S. Regină s’a întors de la Sinaia. A. S. R. Principele Nicolae a sosit ori la Sinaia, iar Joi 15 a. e., se va întoarce la București împreună cu AA. U. RR. Principesele Elisabeta, Marioara și Ileana și Principele Mircea. Corpul profesional al școalelor române secundare din Brașov anunță încetarea din viată a lui Virgiliu Onifir, directorul acelor școale, membru corespondent al Academiei Române, președinte al secției literare a asociațiunii pentru cultura poporului român. A trecut la Viața de veci în 21 ale curentei st. n., în vîrstă de 51 ani, și au fost înmormînîhte rămășițele sale pămîntești ,Sîmbăta trecută, împărtășim durerea acelora care plîng pierderea acelui om. Compania Lirică Gabrielescu Vineri, 16 Oc iombrie, pentru prima oara in românește celebra operă de G. Puccini BOHEMA cu primadona Virginia Miciora, tenorul Demtetrescu de Sylva, Niculescu*Sassut baritonul Magiari. Biletele la Teatrul Modern. Telefon ICMR D. Catan Calugareanu» prefectul poliției Craiova, a sosit în Capitală» M. S. Regele a semnat decretul prin care se aprobă clasarea între căile naționale ale Statului, a șoselei județene Crasna. Huș In lungime de 284- 603 km. Mine Miercuri U Oct. ch., împlinindu-Se șase săptămîni de la moartea mult regretatului Nicu D Seceleanu, un parastas se va oficia în biserica Buteanu din strada Clementei.D D. Jean D. Manolescu a fost numit Impiegat cl. II-a în direcția comptabilitățții generale a Statului și datoriei publice, în locul d-lui Ivașcu, numit, controlor fiscal, de Dejtinați la Café Royal, mai bine decit oriunde. • Dl Const S. Dumitrescu, picher cl. III-a în administrația căilor ferate, a fost înaintat picher, cl. II-a. * -1-D. Marin Petrescu, șef de secție cl. I-a în serviciul exterior general al finanțelor, a fost numit administrator financiar cl. III-a in locul d-lui Victor E îiescu, administrator financiar cl. I-îi pus în retragere spre a-și regula dreptul la pensie. o Compania Lirică Gabrielescu joacă astăzi pentru a 6-a oară marele succes opereta Fata garnizoanei cu Florica Florescu, Ana Grant, Livii, Tănăsescu, Ciucurette, Niculescu-Bassu, Stelescu Spitzer, Mișu Ștefănescu, Kanner. Biletele la Teatrul Modern. Telefon IO/O. JUDICIARE ♦ Mline_ Miercuri. Curtea cu jurați de Ilfov va judeca procesul de calomnie prin presă, intentat de d. Al. Periețeanuu, directorul serviciului întreținerii c. f. r., în contra d-lui A. Vasilescu, directorul ziarului Lupta c. f. r. MILITARE ♦ Studentul în medicină Mar.. Iulius Hertz este invitat a-șî comunica de urgență adresa, ministerului de războin. str. Fîntînei Mi ru! 11. ♦ Medicul suboreot. de rezervă Gheorghiu M. V. din Iași este rugat a-și trimete de urgență adresa batalionului 9 vînători în Basele, urmînd a primi ordine. BIBLIOGRAPH — „Vremea Nouă", revistă didactică, n-rele 1 și 2. — „Versuri și proză”, revistă socială ,Tu! 10. Settle Sf. Sinod Ziua u a Ședința s’a deschis la orele 9 dim. sub preșidenția I. P. S. S. Mitropolitul Primat. La ședință ia parte d. ministru Duca și d. Gîrboviceanu, administratorul Casei bisericei. Se dă citire mai multor rapoarte : se discută propunerea de a se preoți și absolvenții a 4 clase de seminar. * D. ministru Duca promite că se va studia această chestiune, și dacă ea corespunde nevoilor, se va admite. P. S. S. Episcopul Teodosie, arată dezavantajele închirierei curților bisericei, și se decide ca în viitor să, nu se mai închirieze Se dă citire cererei expreotului Loncescu din Vîlcea care a cerut grațierea. . Se depune apoi un raport al Casei bisericei relativ la cererea Sf Sinod încă din sesiunea trecută, de a nu se mai publica numele monahilor excluși, cum și dacă monahii eliminați dar cari sunt hirotonisiți preoți sau diaconi, pierd odată cu eliminarea din monahie și hirotonisirea. S’a hotărît a nu se mai publica în nici o gazetă numele monahilor eliminați, și s’a stabilit că monahul eliminat pierde odată cu investirea sa și hirotonisirea. Totodată se pune obligațiunea chiriarhilor respectivi de a comunica tuturor,, episcopiilor numele celor eliminați. Ședința viitoare Joi. Chiriile funcționarilor — O propunere în chestia chiriilor — Primim la redacție o propunere în chestiunea indemnizațiilor de chirie pentru funcționari. Aceste indemnizații — ca să nu încarce prea mult bugetul statului—să se acorde numai funcționarilor familiști, iar în Cadrilater, unde condițiunile de viață sunt mai grele ca în gestul țarei, să se acorde tuturor funcționanarilor indiferent de starea civilă. Cu chipul acesta, sumele cheltuite de stat ar fi mai mici și nu ar fi nedreptățiți atîțea funcționari plătiți cu lefuri mici și cari abia pot face față traiului atît de scump azi. Afară de aceasta, s-ar face o alegere mai bună, neplătindu-se chirii acelora cari sunt proprietari de case sau funcționarilor cari au lofuri destul de mari ca să-și poată plăti chiriile. Prin indemnizațiile de chirie s-a urmărit ajutorarea funcționarilor mici și prost plătiți iar nu împovărarea bugetului cu supra lefuri acordate funcționariilor superiori, gras retribuiți. Nunmine această cale, se poa- te veni realmente, pe aceste vremuri de grea, cumpănă, în ajutorul funcționarilor cu lefuri mici. Dela conferințele preoțești Adunată in conferinți pastorale, preoțime, județului Neamț luînd în discuțiune chestiunea propusă de I. P. S. Mitropolit al Moldovei: „Preotul și armata“ și recunoscînd în chip unanim importanța educației religioase în armată, își exprimă dorința ca factorii răspunzători să se ocupe în deaproape cu această problemă vitală pentru neamul nostru și să-i dea deslegarea cea mai nimerită, pregătind și un corp preoțesc special pentru aceasta ca în țările din Apus. Totdeodată preoțimea se obligă ca, în cazul unei apropiate mobilizări să pună la dispozițiunea țării și armatei toate puterile de care dispune, să fie în fruntea operelor de binefacere — cu strîngerea și împărțirea de ajutoare, asistența răniților, etc.,— să săvîrșească servicii religioase cerute de nevoile vremei — atît pe cîmpul de război cit și acasă; să suplinească — unde nevoia va cere—pe învățătorii mobilizați, să dea tot concursul serviciului sanitar în caz de epidemii, sau cînd el va fi solicitat de autoritatea respectivă, și în sfîrșit să fie gata a da sprijinul ei călduros ori de cîte ori va^fi jievoe^^ n rugăminte a funcționarilor din Cadrilater Mai mulți funcționari din sereviciul de poduri și șosele din Cadrilater ne roagă să intervenim pe lîngă d. ministru ,dr. C. Angelescu ca să le acorde și lor permisiuni de călătorie pe c. f. r. și 75 la sută reducere pentru soțiile lor sau cel puțin gratuitatea a două călătorii pe an, de sărbătorile Invierei și de Crăciun ca să-și poată vedea și ei familiile. Nefiind plătiți din bugetul statului, ci nu au permisuri ca toți funcționarii cari depind de ministerul lucrărilor publice și, cum mulți își au familiile departe de Gadrilater, e foarte explicabilă cererea lor de a li se acorda cel puțin două bilete de călătorie gratuit pe an. Am intervenit ori la ministerul lucrărilor publice și d. ministru dr. C. Angelescu, după ce i-am adus la cunoștință rugămintea funcționarilor, ne-a asigurat că va studia chestiunea lor în vederea unei soluțiuni care să-i mulțumească pe toți. E posibil ca cererea acestor funcționari să fie rezolată înainte de sărbătorile Crăciunului pentru Ca ei să se bucure de gratuitatea călătoriilor pe c. f. r., chiar de Crăciun spre a-și vedea familiile Or ERFIGUE bTERIAN Vechi intente al Eforiei Scalelor Civili SPECIALIST IN BOALELE SIFILITICI: și INTERNE Consult, dela 10—12 și 6-8 22, Str. Bibescu-Vodă, Telei: 25170 ____________3332 Sf.fl. Constastiescu Fost monitor la clinica «Necker» de boale urinare din Paris . Specialist în hoațele: GENITO-URINARE Injecții cu «ieo»alvarsuit Strada Moniste 68 bis (lângă sala Eintracht) Telefon 3 £64 Consultatiuni 4 jum. — 7 jum. 3364 Sr. I. HTDLS SC si Medicul șef al Sanatoriului pentru vindecarea tuberculozei consultațiuni pentru BOALE DE PIEPT in strada Covaci. No. 10 etajul I de la 100s—121/» ei dețin‘/tr-7‘/a seara Instalație specială pentru examinarea cu razele Röntgen ___________________3156 Distrugerea perilor de pe obraz prin ELECTROLIZA execută artistic DOCTORUL ROSE» Singurul Specialist în INDRIJIREA FEȚEI. Consultațiuni dela 10 a.ra. 51, p. m. Telefon 25 77. 3. Str. Soarelui prin str. Covaci, XXX, Alexandra Weiss DENTIST GALEA MOȘILOR. 46.BUCUREȘTI Anunță clientela ea și a reluat ocupațiunile. 3355 Reîntors din concentrare ■ Doctorul In Medicină și Ghirurgu St. I. Muntean Membru al Soc. de Odontologie, al școalei și spitalului dentar din Paris. Diplomat și premiat al școalei dentare din Paris. Diplomat al Institutului de Proteză Reviron (vechiul Platschick) din Paris Bois și Operațiuni de Dură ZI Dentistică ZI Consult. 9—12 a. m. și 2—6 p. m. 8, Strada MATEI MILO, 8 Ronton-institut _Str. Sărindar 6. Tel. 48/11 — Doctor M. FOCȘANER Specializat la Viena și Berlin Röntgendiagnostic. Röntgen* tberapie și Diathermie Tatament special al tumorilor profunde. Tratamentul Reumatismului, Gutei, Ischias și boalelor de Femei prin Diathermie Consult. 10—12 și 3—Ș p. m. 2751 Laboratorul Dr. VERZEANU Str. Doamnei 27. Tel. 1958 ANALIZA SÂNGELUI Execută conștiincios după procedeele cele mai perfecționate. Dr. Dănilă, șef laborator Facult Medicină și spitalul Filantropia 1949 SE LECUESC Boabele lumești (SIFILITIGE) La Policlinica ,SANATATEA Dr. M» D. Stamatopol - BUCUREȘTI — Strada General Florescu, 9 (partea dreaptă a spitalului Golea) Nu intrați până ea nu citiți pe firmă „Sănătatea“ Dr. Stanmatopol, ca e& nu fiți Induși in eroare. 28480<H>C››››C››X›Й XXX›Й X›<XX›C<¹«¹ Important pentru părinții de familie și toți cari țin la sărnătatea lor. AAPARUT In editura« Librăriei Steinberg: Medien! Familiei: Sfaturi medicale pentru ajutorul bolnavilor și ri <niților la orașe și la țară. De d-rul Meller cu o prefață d d-1 Docent dr. Ioan Jianu. De vânzare la toate librăriile. Prețul Lei 1.50 ediție obișnuită. Lei 2 ediție velină. Intr’un stil limpede și pe înțelesul tuturor, tratând despre toate ’ boatele mai obișnuite și despre primul ajutor ce trebue dat în , diferitele accidente, cartea aceasta nu trebue si lipseascâ din nici o casă. x O ;UÎ69 X ^OO ooooooooooooooooooc-COMPAS și fiND BIJUTERII nou și uzate,UU, ARGINT. BRILIANTE, DIAMANTE, și orice pietre îl ne. Asortat cu cercei, inele, bru țari, brochette cu briliante, diamante, perle, saphre de Ceylon, Lanțuri de aur, verigiere de logodnă MAI IEFTIN GA 0R1UNGE MAX WEISSMANN 23, Strada Carol, 23 3057 3 minute pe Calea Victoriei, Palatul Justiției, DE ÎNCHIRIAT în str. Andodor 35, apartament clădir nouă, camere, calorifer. Gon fort modern. Chirie modestă. 386;'