Universul, octombrie 1916 (Anul 34, nr. 272-302)

1916-10-14 / nr. 285

r Frontul german a fost străpuns la Verdun I .3 Armatele Srancene înaintează INFORMAȚIUNI ♦ A. .S. í. Principele Mircea este suferind de mai multe zile. A. S. este atins de febră tifoidă. Urăm, împreună cu toți români, repede însănătoșire tânărului principé. ♦ Spre a se împiedica afluenta prea mare la Iași, d. G. Mârzescu, primarul acelui oraș, a dispus ca sa nu se permit si stabilirea călătorilor în localitate decât in baza unei autorizațiimi speciale dată de primărie sau prefectura poliției ieșene. Locuințele nu se vor putea închiria decât persoanelor cari posedă autorizație. In privința chiriilor se vor aplica legi excepționale. ♦ Drăghiceanu Vasile din Docuzaci, Enache Tudor din Eni- Benica, Marcu Panu din Ghivernia, Horga Tudor din Rliman, jud. Constanța, soldați răniți, adăpostiți în spitalul 127 din str. Radu Vodă, nu știu nimic despre cei lăsați acasă. Se roagă să Ii se fdmează științe la arătatul spital. ♦ Diplomele absolvenților, seminarului din R.Vîlcea, se eliberează la cancelaria seminarului în toate zilele, însă numai personal titular lor, nu prin precară trebuind titularul să semneze de primire). ♦ Un consiliu de miniștri s’a ținut sub preșidenția d-lui Ion Brătianu, luîndu-se în cercetare situația noastră militară pe toate Sconturile. La acest consiliu au asistat iar d-nii Take Ionescuși Mihail Cantacuzino. ♦ D. senator N. N. Săveanu, a fost numit comisar general a guvernului pe lingă armatele rusești. ♦ Căpitanul N. I. Popescu, un erou, care se afla grav rănit la spitalul Brâncovenesc, o vină piciorul fracturat în două părți, a fi im distrus militar în genul scrierilor militare. Printre operele sale, dintre care una a fost premiată de Academia română, noua sa carte „Arbitrajul International’' obține un mare succes de librărie in aceste vremuri, găsindu-se de vinzare la toata librăriile din Capitală și ară. ♦ Direcțiunea spitalului No. 107 „Policlinica Regina Elisabeta’’ aduce viile sale mulțumiri d-lui Ambrozie Tomazoglut mare proprietar din Capitală, pentru rufăria, cearșafuri și fețe de perne, ce a donat acestui spital♦ Soc, ortodoxa a femeilor române din fondul Familiei Luptătorilor a înființat nouă grădini de copii în Ploești, Vaslui, Bârlad Dorohoi, Iași, Târgoviște, etc. unde se adăpostesc și se hrănesc silnic 1000 de copii ai mobilizaților, iar în București, pe lîngă grădinile existente, s’au mai creiat 6 centre ln cari se adăpostesc 600 copii. Astfel numărul copiilor ocrotiți de Societ. ortodoxă a femeilor române in toată țara atît din fondurile sale cit și din ale Familiei Luptătorilor trece de 2000. Acum, în pragul ternei, societatea face călduros apel la toate inimile românești să trimeată d-nei general Manu (str. Lascar Catargi 12) și d-nei Alexandrina Gr. Cantacuzino (str. Clementei 31), îmbrăcăminte și încălțăminte Pentru fiii ostașilor noștri. ♦ Echipa artistică a cercetaților, sub conducerea d-lui Nicolae Saxu, comandant al cercetaților, însoțit de d-nii Mugur, comandant al cercetaților și V. Ghideonescu, inspector general al cercetaților, a dat prima reprezentație la Azilul Elena Doamna-Programul foarte bogat, a fost bine executat de un ansamblu admirabil. Idea acestei echipe artistice emană de la A. S. E. Principele moștenitor. ♦ Ca să petreci * o oră plăcuta și cu haz, trebue să vezi ,,If ostașul“ si „Buboiul“ la „Clasic“. ♦ Fabricanții de paste făinoase au adresat o întâmpinare ministrului de industrie în oara arata că deși s-au modificat prețurile maximale și în special prețul făinei care a fost majorat la SC bani kilogramul, au fost menținute, prețurile maxime ale pastelor făinoase, la dauna fabricanților cari sunt astfel nevoiți a pierde 15 pînă la 17 lei la suta de kgr. de paste fabricat. Ca urmare a acestei stări de lucruri, fabricanții au solicitat moustrului să rezolve în mod spiritabil cererea lor de a majora și prețul pastelor, în așa fel ca ei să nu lucreze cu pierderi. ❖ P. S- S. Episcopul Sofronie al Pimnicului Noului-Severin, a vizitat pe răniții din spitalul militar din Craiova, de sub direcția d-lui locot.-colonel dr loan Elian și da sud a primului dr. maior Gruescu-După ce le-a adresat cuvinte de mîngîiere- le-a împărțit cărți de rugăciune și icoane. De asemenea a mai cercetat și pe răniții aflați în spitalul dormitor al internatului secundar de fete gradul al II-lea de sub președinția d-nei Smaranda Celăreanu cărora de asemene» le-a împărțit cărți de rugăciuni și icoane, precum și pe răniții aflați în spitalul liceului Carol, de sub președinția d-lui colonel Văitoianu, unde se afla dr. maior Grecescu. ❖ Casa centrală a băncilor populare a intervenit ca din noua recoltă de zahăr ce se va pune în consumație, să i se pună la dispoziție, pentru nevoile sătenilor, o cantitate proporțională cu producții, și nevoile populațiunei. Zahărul, după cu suntem informați, va fi pus la dispoziția diferitelor asociațiuni, pentru distribuirea, după 15 Octombrie 1916. ❖ In județele : Argeș- Brăila, Buzău, Dolj, Prahova și R.Sărat s’a declarat epizootia de antrax printre animalele locuitorilor.După rapoartele primite la direcțiunea generala a serviciului sanitar- această epizootie s-a declarat în 10 comune, cu 15 curți infectate și cu 13 cazuri-In urma măsurilor luate a mai rămas un singur caz nevindecat. ❖ A se citi în pag. a IV-a: Galații în timpul războiului, îngrijirea răniților la Sărata- Monteoru, Mișcarea de la direcția pescăriilor, Populația Belgiei forțată să muncească pentru germani, Știri din țară, etc. ❖ Spitalul 114 Azilul Elena Doamna mulțumește următoarelor persoane, care au binevoit a dona prin d-na general Herjeu, penru răniții spitalului: Casa Capșa, d-na general Coandă, d-na Maria Cojan,d-ra Lenuța Isvoranu, d-na Victoria inginer Banciu, Magazinul Moisil*cu, Blumer și Gomp., d-na Maria Teodorii, d. Iorga (fabrica de apă gazoasă ,,Progresul”), d-na I. Broșteanu, d-na colonel Ionescu Dobrogeanu, d-ra Clemence Cotescu, d-na Elena Movilă, Spitalul 334 Gloria-Voda, d. Nae Ștefanescu, d-na Voina,, d-nele maior Boian și Munteanu, d-na Anton Walter, d. Formac, d- N. Herjeu. „Vinul Nourry“ grație efectelor sale tonice și întăritoare, curăță sângele, face să renască pofta de mâncare, ajută digestia și redă trupului forțe noi. ❖ Ministerul de finanțe aduce mulțumiri d-lor: G. Pascu, pensionar din Craiova, care a oferit pe tot timpul războiului suma de 20 lei lunar din pensia sa și Dim. Șerbănescu, pensionar din Caracal, care a oferit din pensia sa, pe tot timpul războiului, cie lei 48,80, ce urmează să se împartă egal la Familia Luptătorilor și soc. naționale de Cruce Roșie. c Consiliul superior de agricultură a luat dispozițiunea să se recomande comisiunilor județene — reprezentate prin inspectori agricoli — să facă o cît mai mare economie la nutreț. ❖ Pentru ca comisiunile județene sa poată lucra, consiliul superior de agricultură a hotărît numirea de noui inspectori agricoli provizorii în locul celor cari au fost mobilizați. ❖ În mai multe localități din țară neputîndu-se face muncile agricole de toamnă, s’au luat măsuri ca la primăvară întinderea «M’Aurei de grîu să fie mult mai mare ca de obicei❖ La Casa centrală a băncilor populare s’a întrunit ori comitetul delegaților, pentru a rezolva chestiunile curente și împrumuturile acordate băncilor și obștiilor sătești. ” .Consiliul superior de agricultură lucrează la reglementarea măsurilor ce trebuesc luate cu privire la muncile agricole în timp de război. ❖ Stațiunea de cale ferată Spineni, de pe linia Craiova-P.Olt, a fost autorizată să facă serviciul de telegraf poștal privat și de stat, cu începerea de la 1 Noembrie ❖ D. ministru Al. Constantinescu a vizitat, ori atelierul de confecțiuni pentru răniți, înființat de curînd în sala de așteptare a ministerului de domenii. ❖ Direcțiunea generală a c f. r. a amînat pînă la noul dispozițîunî, licitația care trebuia să se țină la 1 Noembrie, pentru darea în antrepriză e restaurantelor din stațiunile: Urziceni, Roman, p.Neamț și Obor, cum și a bufetelor din stafiile Pucioasa, Cilîbia și Ungureni. ❖ Cu privire la raporturile ciatr proprietarii agricoli și familiile țăranilor mobilizați, consiliul superior al agriculturei a luat următoarele măsuri: Plata arenzilor să se facă în dijmă, evaluîndu-se recolta după prețurile regionale; familiile celor mobilizați să se oblige prin contracte ca, în locul arenzii, să facă munci în anul viitor și toate femeile mobilizaților, cari, printr’un decret, au fost socotite ca mandatare ale soților lor, să se împrumute la băncile populare spre a plăti aceste arenzi. In majoritatea cazurilor, s’a adoptat primul punct, adică arenzul să fie plătite prin dijmă. ♦ Se pare că lipsa de telegrame din străinătate trebue să fie atribuită ruperei unui cablu telegrafic între Odesa și România. ♦ Infirmierele cu practicări calificate cari ucesc’,a pleca cu trenurile sanitare, și cari s‘auînscris la biroul de plasare a femeilor în vreme de războit)*, sunt rugate a trece de urgență la sediul biroului din Intrarea Amzei No 5. Un comitet luind inițiativa de a înființa o cantină a tipografilor, face apel la toate tipografiile, asociațiile tipografice și toți oamenii de inimă să-și dea obolul lor pentru această operă de binefacere. Ofrandele se primesc, sub orice formă și oricît de modeste, în str. ..Caragheorghevici n iul 7, la Biroul cantinei lucrătorilor tipografi. Cantina va fi pusă sub patronajul prefecturei poliției Capitalei♦ hi lungul Dunărei, de citeva zile s’a lăsat o ceață deasă. Timpul este noros- In munți continuă a se așterne zăpada. In localitățile de la munte, temperatura a scăzut simțitor. Zilnic aproape autoritățile noastre au anunțat fixarea prețului carnei. Cu toate astea, măcelarii detailiști nu vor să fie seamă de prețurile maximale și populația Capitalei este spoliată în continuu, chiar în fața autorităților polițienești. Aceștia din urmă, ar trebui să pună frîu spoliatorilor. Toate plîngerile ce li se aduc la cunoștință, ar trebui să fie luate în considerație Și numai astfel populația va putea să fie scutită de speculă, cel puțin pe aceste vremuri. ♦ Ministerul de interne a primit din partea prefecturei județului Iași, un raport asupra stă■rei viilor, din care reiese că anul acesta recolta viilor a fost foarte abundentă și superioară comparativ cu anul trecut. MILITARE ♦ Se pune in vedere oamenilor cari fac parte din rea 2 artilerie „General de divizie Gh. Manu“ cu sau fără bilete de voe și cari se gasesc acasă, să se prezinte imediat la regiment, cazarma Malmeson, contrariu vor fi supuși judecătei. ♦ Direcția generală a munițiilor, serviciul mobilizărei personalului, aduce la cunoștința stabilimentelor militare și private cari lucrează pentru ministerul de războiu, că sunt autorizate să țină la lucru pe meseriașii forgeroni (fierari-potcovari) din cont. 1917 și 1918 pînă la terminarea comenzilor de potcoave, etc, ce au de executat Corpurilor de trupă și serviciilor care, eventual au încorporat această categorie de meseriași , se pune în vedere că acestă dispoziție este aprobată de Marele Cuartier General cu ordinul No. 9036 din 7 Octombrie cor, și sunt rugate să ia măsuri pentru retrimiterea lor în fabricile și stabilimentele unde lucrau înainte de încorporare. «S*1 Medicul sublocotenent Pîrvu Cristea Marian este invitat a-și comunica, de urgență adresa la marele stat-major (serviciul sanitar, bulev. I C.Brătianu). Contrariul va fi urmărit conform legei. JUDICIARE ♦ D. Const. I Nicolau-Stoica, judecător cu titlu definitiv la ocolul Bacăul rural, ,a fost pus la retragere din oficiu, pe ziua de 20 Octombrie, pentru limită de vîrstă și în pozițiune de a-și exercita drepturile la pensiune. FAPTE PATRIOTICE D. A- Ghirgiu, prefectul judoțt, a oferit gratuit familiilor mobilizaților învoiți pe proprietățile d-sale: cîte două pogoane teren pentru porumb, arate cu plugurile d-sale și cîte 5 lei pe lună de fiecare familie pe lingă ajutorul acordat de ,.Familia Luptătorilor", pe tot timpul războiului______ IO ? » 1 ♦ Sîmbătă 15 Octombrie apare n-ral 1 din revista „Războiul Nostru și Războiul Popoarelor“ redactată de Ion Gorun. Un număr tipărit pe hîrtie cretată, cu 2 ilustrațiuni în culori, costă numai 39 bani. Se află spre vînzare la toți librarii, și depozitarii de ziare dîn fără. 4 A apărut ,,Astra“ nral 30 redactată de Ion Gorun. Numărul acesta conține 5 nuvele interesante de autori de valoare, plus multe alte articole și imprimasie artistice tipărite in culori. Un număr 25 bani. Re vinzare la toți librarii și depozitarii de ziare din țară. .VINERI, 14 (I?) OCTOMBRIE 3. Situația militari știri bune, în sfîrșit, după atîtea zile de așteptare. Lupta ,da la Verdun, care durează de șapte luni de zile, cea mai mare luptă din acest cel mai mare răsboiu, s-a hotărît în folosul Fancezilor. Frontul german teribilul clește cu care Germania voia să doboare Franța, crește pentru alcătuirea căruia nemții au cheltuit peste o jumătate de milion din cei mai aleși soldați — frontul german a fost spart. Pozițiuni pe cari Germanii le stăpîneau de luni de zile au fost recucerite și oastea franceză înaintează spre Metz. Primele relațiuni povestesc despre capturarea unui mare număr de prizonieri și a unei însemnate cantități de material de războia. Trebuie altă disposiție sufletească și ceva mai mult timp ca să amănunțim însemnatatea victoriei franceze. Vom spune pentru moment că e o mare victorie, ale cărei urmări se vor resimți în curînd. Germania își pusese aci, de la începutul primăverei, punctul de greutate al acțiunii sale miltărești, trimețind fruntea trupelor sale sub comanda Moștenitorului însuși al tronului german. După șapte luni de zile de sforțări colosale, atacul se prăbușește. Nu e nici o exagerare dacă vom spune că faptul acesta de arme al Franței înseamnă adevăratul început al ofensivei franceze, precum victoria de la Marna a însemnat sfîrșitul ofensivei germane, pe frontul apusan: Trăiască Franța! Ciorapi și mânuși pentru soldați Doamna Florica locotenent Benone Gh. Popa, procurându-și lîna pentru ciorapii ostașilor noștri, roagă pe bunele românce, cari doresc să lucreze gratuit, să se prezinte în str. General Gh. Manu (fosta Verde) No 5. * O doamnă, care dorește să rămiă anonimă, pune o cantitate importantă de lung la dispoziția unei instituții sau organizații ce o va însărcina cu împletirea de ciorapi și mînuși pentru soldații noștri.Pentru obținerea în ei, instituția respectivă se va adresa la redacția ziarului nostru. Botezu! de la spitalul IM Azilul Elena Doamna In acest spital s-a născut copilul milițianului P. Mihail, a cărui soție venise să-l vadă Copilașul a fost botezat tot aci Duminică, 2 Octombrie, de societatea doamnelor ofițerilor Limanul- reprezintată prin d-nele general Herjeu, președinta societatei, și general Goandă, vicepreședinta, cari au fost nașe- Copilului i s-a dat numele de Mureș-Constantin. Au asistat doamnele directoare ale spitalului, d-nii medici, împreună cu tot personalul. Societatea Limanul și-a luat însărcinarea de a trimite în fiecare lună un ajutor bietei familii, care mai are acasă 7 copii și e cu totul lipsită de mijloace. Din colecta făcută s’a adunat oiuină care s‘a dat mamei împreună cu tot ce trebue ca îmbrăcăminte copilului- Supele populare „Societatea ortodoxă a femeilor române" ne trimite darea de seamă asupra mersului supelor populare în București. Aceste supe au fost alipite pe lîngă gradinele de copii ale societate din cartierele cele mai periferice, servind zilnic hrană caldă și consistentă la 1000 femei de ale mobilizaților. In Septembrie s’au servit la cele patru centre 30000 de porții de mîncare cu prine. Societatea va înființa în curînd un nou centru pentru distribuirea supelor din fondul ,,Familiei Luptătorilor“, care a dăruit 10000 lei Cea mai folositoare pubicațiune Citiți nrul 37 (Martie Octombrie) al ,Ziarului Științelor populare", în care veți găsi numeroase articole de știință populară, ca : Zepelinuri titanice, Toxine și vaccim. Cum se fotografiază vocea omenească și altele. Prețul unui număr 10 bani. Toți cei cari vor să găsească o distracțiune și plăcută și folositoare în acelaș timp, să citească această interesantă revistă "Abonamentele se fac la Universul"', strada Brezoianul No 11, — pe un an nu costă ă&cît 5 Iei și 20 bani. Stingeți luminile cât mai curând. , spre Mets Verdis și urau FRANCEZII Aft CUCERIT D00AUMONT și TH1AUMONT și ÎNAINTEAZĂ SPRE METZ Telsgramele sosite ori la legațiunile Franței și Anniiei din Capitală anunță că trupele franșeze, luind ofensiva la Rerims, au rupt frontul german ■ pe o mare întindere, în viguroasa lor înaintare, vitezele trupe franceze au recucerit iertui Briaumont și puternica fortăreață Thiaumont. Aceste puncte erau stăpânite de germani din Agrille a. c. cnd organizaseră ofensiva lor pentru cucerirea Verduului și care i-a costat peste 500 mii de oameni. Ii retragerea ior din fața Vei iunului, care se afirmă că e însoțită de o adevărată panică, trupele germane au suferit pierderi îngrozitoare. Numărul prizonierilor este considerabil. Trupele franceze înaintează acum cu toată puterea spre Metz * * * Iată acum primele amănunte, ce ni le transmite o radiogramă, din Paris, asupra marei victorii franceze: Paris. 12.Pe frontul Verdunului, după o pregătire intensă a artileriei, atacul francezilor îndreptat pe malul drept al Meuzei a fost deslănțuit la orele 11 și 40. Linia germană, atacată pe un front de șapte kilometri, a fost ruptă pe toată întinderea și pe o adîncime, care la centru atinge 3 kilometri. Satul și fortul Douaumont sunt în stăpînirea francezilor. La stînga trupele franceze trecînd de fortăreața și ferma ihiaumont au pus stâpînire pe carierele de la Haudrumont și s-au stabilit de-alungul șoselei, care duce deîavrans la Douaumont. La dreapta fortului linia franceză trece pe la nordul pădurei Caillette, de-a lungul marginei de est a satului Vaux, pe marginea de est a pădurei Fumin și continuă pe la nordul pădurei Chenois și al întâriturei Damloup. Numărul prizonierilor e foarte mare; pînă acum au fost numărați numai 3500, dintre cari 100 de ofițeri. Materialul de războiu capturat n’a putut fi încă socotit, dar este enorm. Pierderile francezilor sunt ușoare. ♦ © <t»4i Pe frontul italo-austriac Trupele italiene pătrund în lniile austriace pe Carso Coltano. 11. — Comunicat oficial din 10 cor.: Ele au fost câteva acțiuni ale artileriei inamice în zona Plata, pe isonsul mijlociu, la est de Goriția și in sectoarele Doberdo și Carso- Bateriile noastre au împrăștiat, in mai multe puncte ale frontului, grupuri lucrători inamici și coloane aprovizionare-ActivUaie ale aeroplanelor in recunoaștere, Si de o parte și de alta. Vin .,albatrbs“ inamic a fost doborit intri o luptă aeriană in valea Frigido (Vippaccojoo.Carso elementele noastre au in iaintat pină lîngă liniile inuvnice facing prizonieri și capturing arme și munițiuvi. Caderna Lupte de artilerie pe tot frontul. Avioane austriace dobîorite Coliuno. 12. •— Comunicat oficial din 11 , pe tot frontul acțiune de artilerie, mai intensă pe platoul Asiago, în Val Sugana, la izvorul apei Vanoi (Cismon), la Felizzott (Boite), in zona Jilava (Isonzul da mijloc) și pe Carso. Timpul frumos a avortat activitatea aeriană. Un avion inamic lovit de amatorii noștri a căzut, in flăcări, în fața localității Biglia, la sud-est de Corvica. O escadrilă inamică a aruncat bombe in laguna Caorie, la revărsarea Tagramentului, fără să cauzeze stricăciuni. Un aviator francez a doborât un microavion inamic. CADORNA Pierderile austriacilor dela Începutul războiului Londra, 9. — Corespontiai Ondia. Roma al zierului „Morning Post“ spune că comunicatul oficial italian spooisște pierderile totale ale austriacilor dela începutul războiului la 4 lin».. Astfel ar mai ramine 3 mm. milioane mb arms, * O telegramă sosită din Chiasm spune că 10.000 ds ilaîisa!, Cea mai mare parte copii, invalizi și Mirîni au fost liberați din lagărele de concentrare de către autoritățile germane din cauză că nu mai au ce să le dea de mîncare. (A. T. E.)» blioului macedonean O noua Înfrângere bulgara pe Cerna Paris, 11. — La nord de Romanes trupele noastre au pătruns într'o tranșee inamică în sectorul Mukakovo făcând 29 prizonieri. Pe Cerna germano-bulgarii au dat nouă contra-atacuri, dar au fost slărmate de artileria sârbă. Aliații noștri atacînd la rindul lor tranșeele bulgare pe o adîncime de 800 metri au pricinuit pierderi sîngeroase inamicului. Am făcut 50 ele prizonieri. La aripa stingă a trupelor aliate, terenul desfundat de ploi, împiedică operațiunile. Sârbii înaintează Londra. 9. — In Macedonia sârbii înaintează pînă la Baldenzi care este situat la nord de Brad, la o depărtare de 4 mile. Această nouă ispravă , a armatei sârbești periclitează foarte mult flancul bulgăresc la sud-vest de Kenali, (A. T. E.). Ofensiva franco-engleză Englezii întăresc pozițiile cucerite Paris. 11. — Comunicat britanic. Pozițiunea noastră este acum pe deplin, consolidată în teritoriul ocupate ori spre Gueudecourt și Las Boeufs. Nimic da semnalat în cursul nopții, în afară de bombardări interne,tente de o parte și de alta. * Germanii pretind că cîștigurile noastre de Sîmbătă între udata Schwaben și Le Lars ar fi fost plătite cu pierderi mari. E destul să răspundem că acea zi ne-a costat 200 de morți și răniți și ne-a adus mai mult de o mie de prizonieri. Eficacitatea noilor tunuri engleze Londra. 9. — Corespondentul special al ziarului Morning Post care se află cu armata franceză pe frontul de nori, vorbind, despre capturarea localităței Saifly spune: :,Francezii admiră tunurile noui ale englezilor și spun că aceste tunuri sunt, ci se poate de perfecționate, ușor de manevrat și de o eficacitate extraordinară. Nu se putea închipui o priveliște mai grandioasă de alt ceceste tunuri engleze în plină acțiune, susținând prin focul lor omorilor atacul trupelor franceze. Fraternitatea între trupele franceze și engleze care crește mereu prin succesele obținute in comun va juca Un mare rol în istoria, viitoare”. (A- T, E.) Propuneri Un cititor e de părere ca presa să întocmească ,,liste negre" de numele tutulor patrioților fugari cari avînd în vremea aceasta însărcinări speciale onorifice sau retribuite, pentru a ajuta instituțiile Statului și în special armata, s-au lipsit de ele pentru a se pune la adăpost de orice risc sau pericol* * Elevii normalîști din d. V și VI, cari au făcut trei ani serviciul militar în școală, conform vechiului regulament, urmînd a fi încorporați cu conting. 917 și 918, roagă ,pe d. ministru de război să se acorde termenul redus, crezînd că sunt tot așa de bine pregătiți ca și absolvenții a trei clase comerciale curs inferior, cari se bucură de acest drept + Elena Dimitriu mamă, surorile, frații și rudelei cu a'mingitata durere fac cunoscut moartea iubitului lor George A. Dimitriu Oficiant superior p. T- T, mort în urma unui groaznic accident, in serviciul armatei, în ziua de 4 Octombrie și înmormîntat la Bacău la 6 Octombrie 1916. POBLIGAȚIUHE Se aduce la cunoștința publica în special birjarii căruțași, camioneri și lăptari, că Sîmbătă 15 Octombrie 1916, orele 8 dimineața» se vor distribui în curtea cazarmei Malmaison, un număr de cai rămași disponibili dela trupele dislocate. Acești cai se vor da pentru îngrijire în schimbul serviciului ce vor aduce proprietarului cui i se dau. Capul Biroului de rechiziții Căpitan Herjeu Brevet RegalMb „Meal Perfecționat“ + Adine îndurerații și inconsolabilii : Jeana, soție; Radu» fiu, împreună cu toate rudele : frați' surori» cumnați, cumnate, nepoți, veri și prieteni au nemărginita durere a vă anunța moartea prea scumpului și neuitatului lor Aurel Mărcuiescu PROPRIETAR și AVOCAT În etate de an"Sub-Locotenent de rezervă din regim. 20 Teleorman, mort vitejește pe cîmpul de onoare în Septembrie 1916- Mare asortiment de Mituri Carcongi, Jderi, Hermină, Astrahan, Vulpi, albe, gri, roșii, negre, Pitta și orice fel de Blanuri cu jumătate preț mai eftin ca oriunde găsiți la ii BULNIUUA „PROGRESUL — Str. Sfinților 4 (alături de colțul din Str. Goliei) Se repară orice Blănuri cu jumătate preț mai eftiu ca " ■IB DoctOr Sylvia feuresca (Fost internii a Spitalelor Eforiei) Consumațiuni dela 3—5 d.a.. CALICA VICTORS fiii No. 9 - PALATUL AGRICOLA ____(Intrarea, prin Marconi 3) 1301 JL WM " artificiali în aur și cauciuc execută prompt și convenabil LABORATORUL de teebaie si flontare CONST. MAiNi ESCO Mu. Dentist STRADA POLIȚIEI 1 bis . (lângă Circul Sidoli) 1320 Aparate și pulverizatoare speciale pentru arderea pucurei la cazanele de calorifer, cuptoarele de brutării, cărămidă, var, etc. Pentru cazanele de fabricat țuică, conserve, summ etc. etc. Economie de 80 la sută acum când lipsește cărbunii și lemnele. I*. Theodoriades și fiu Vitan 69 ____ 1324 PUBLICAȚIE Se aduce la cunoștința amatorilor că MANUTANȚA CENTRALA București, primește oferte pentru confecționare de 80.000 lăzi de scânduri, după modelul Manutanței, necesare la împachetat pâine de război. 1326 EXPOZIȚIE PEKMANENTAdo BLUZE ROMINEȘTI .Modele noi: rochi, rochițe, capcade, cămăși, toate lucrate artistic și cu prețuri surprinzător de ieftine. LA PANSE& cal. Victoriei. 5 1071 Institutul de domnișoare ,,Broșteanul- local propriu- Str. Prusia mîi O, curs liceal primar și facultativ. Înscrierile au început dela 15 Septembrie. _______________________ 1244 + Elena Nestor, soție, cu copiii Alexandru, și Lenuța. Floarea Constantin escu, soră, Ghiță Manolescu- frate, cu familia, Nicolae Cortina, cumnat, cu familianepoți, nepoate, veri și verișoare, au nemărginita durere a anunța încetarea din viață a prea iubitului lor iAft cu maim in virstă de Ü6 oM Ceremonia funebră va avea loc în casele sale din strada Porumbarii No A3- în ziua de 13 Octombrie 1916, orele 3 d. a Aceasta ține loc de înștiințare, numai pentru scurt timp Sirada Sfi. Nicohe Șelari (vis-a-vis de Biserică) în Palatul Soc. de Asig. „Naționalau Mare asortiment de stofe engleze și franceze pentru Paltoane, parnesturi, costume prătești și rochii tableur + Induterații: Anastasia Lupașcu mamă, Constantin, Aurelia și Adalgisa Popovici, Alexandru și Maria Gheorghevici, Viorica Lupașcu,, surori, cumnați, nepoată, căpitan M. Mărcuțescu cu familia, Maria Roșu, unchiu și mătușe, cum și familiile: colonel Cantavaras Policrat, Vardala, Crihan și Zătreanu, au durerea a va anunța încetarea din viață a prea iubitului lor LOCOTENENT Ion C. Lupașcu Din reg. 61 infanterie rănit pe cîmpul de luptă și mort în București la 12 Octombrie cor., pentru apărarea Patriei, și roagă pe cunoscuți și prieteni a lua parte la ceremonie, înmormântărei ce se va oficia azi, Joi, 13 octombrie ora 3 d a în capela cimitirului militar Șerban Vodă (Bellu). Filării fii leii Superioare în calitate și execuțiune, gata și de comandă, se găsesc la Magazinul de Mode „FEMINAV Pasaidul Villacrosaral ”, vis-a vis de Poliția Capitalei. Mare asortiment de palării de sezon. Expedițiune în toata țara. Important pentru brutari APARATE DE ARS CUPTOARELE CU PĂCURĂ. „SISTEM „COMETA“, PERFECȚIONATE. Inventate ș I brevetate de IOAN A. HURMUZI, din oțel, economie colosală, cele mai eftiare, garanție 10 ani. Peste o mie aparate funcționează în Capitală și țară. Construește Fabrica Paul Budici Șoseaua Viilor No. 11, București, cu lei 1 .600. SÜT DUBLU rafinat medicinal, din fabrica Dr. A. Uridanu, se vinde cu decalitrul la depozitul din strada Vaselor 49, București. 1329 BUȘTENI ulm,frasin, jugustru,Iran cu orice stafie cumpără Fabrica, Comănescu, Sos. Sîiliai Brava 1560 1328 PUBLICAȚIE Si» aduce la cunoștința celor interesați, că am retras d-lui Jacom- Rosenzweig- care nu mai este în serviciul nostru, procura ce îi s’a eliberat de către Direcțiunea. Locanon. române RAFINERIILE PREDINGER din Ploești, autentificată de Trib. Prahova, suf. No. 3554/914- astfel că drma nu mai are nici un drept a semna, a încasa sau a se prezenta în justiție în numele nostru, cu unn cuvinte li retragem toate drepturile» ce i-au fost conferitei prin zisa procură, declarînd de nals și neavenite orice act» ar mai face în numele nostru Direcțiunea Loc, and n‘ române ,»RAFINEPIILE PREDINGER'", • Ploești I1