Universul, ianuarie 1935 (Anul 52, nr. 15-30)

1935-01-16 / nr. 15

Anului 52-Iea Nr. 15 Miercuri 16 Ianuarie 1935 IN ALPI O lecție de ski la 3000 metri. Fc* Sultana Zaharia Culeg faptul din ziarul provincial „Vocea Buzăului“. La Gura Nişcovului trăia ţăranca Sultana cu patru copii mici, după ce un accident de tractor i-a zdrobit pe câmp bărbatul. A rămas in sărăcie neagră neştiind cum să obţină despăgubiri. In schimb,nu ni se spune pentru ce faptă, femeia a fost amendată cu trei sute de lei— pe care neplătindu-i pentrucă nu avea de unde—justiţia a schimbat amenda în închisoare —şi pentrucă nu s’a grăbit să se ducă la temniţă cu patru copţi după ea, a fost escortată pe jos din sat în sat, prin vânt pe câmpul nins, în zdrenţe şi flămândă. Totuşi sentinţa n’a putut să se execute deplin, pentru că ajunsă la poliţia Buzăului, vinovata a căzut jos—şi a murit. In satul ei au rămas copiii care au să trăiască dacă le vor da—Dumnezeu zile şi vecinii pâine. Nu vrem să preschimbăm această întâmplare obişnuită întro poveste duioasă, ne gândim numai la împrejurările care ar putea face să înceteze altfel asemenea dureri. In ţara cu multe legi, în afara imunităţii parlamentare, nu am putea să îngrădim uşurinţa arestării unei femei cu droaie de prunci, rămaşi pe drumuri când maica lor e pornită la drum ? Societatea a ocrotit întru câtva pe această văduvă de ţară ? Ar trebui să admitem că şi plugarii au suflet, uneori uoa să se îndrepte către ei. Mai este ceva de însemnat pe groapa ce va fi fost dăruită mormânt de poliţia din Buzău. Nu ştiu dacă unele amenzi de contrabande se iartă la ministere sau nu se mai execută— dar socot că amenzile ar trebui să fie întotdeauna în legătură şi cu averea celui pedepsit. Statul nu câştigă cheltuind cu întreţinerea unui calic în închisoare—iar cel astfel pedepsit nu odată îşi care amenda câtorva sute de lei preschimbată în dezonoare sau moarte. Pentru un bogat plata a trei monede din argintul atât de sonor al emisiunei, înseamnă o jucărie, un chef—iar pentru o biată văduvă care cerşeşte pâine copiilor, un dezastru. Dacă faptele sunt precum le-a povestit ziarul din Buzău, cred că mulţi judecând la fel, ar cere ca omenia să intre în lege. ADRIAN MAVIO Anul 1935 In China, anul 1935 este anul 4570 ; în Armenia, anul 1382 ; in Etiopia 1943 ; în Egipt 1960 ; in Persia 1313; în Japonia 2593 ; în țările musulmanilor 1353 ; și la evrei 5695. ăcum, cuiuzeci de Citim in „UNIVERSUL" din 15 Ianuarie 1886 : CORPURILE LEGIUITOARE. CAMERA. D. Mănescu întreabă ce se face cu legea pentru autentificarea actelor private semnate prin punere de deget. D. Eug. Stătescu, ministru al justiţiei, recunoaşte că există o lacună în legislaţia noastră. Declară că în curând guvernul va veni cu un proect care să remedieze relele existente in legislaţia noastră în privinţa autentificărei actelor în general. Londra: „Daily News“ blamează atitudinea ameninţătoare a lordului Salisbury faţă de Grecia şi declară că este total contrarie sentimentului poporului englezesc. = Din comuna Teşila, jud. Prahova, se scrie că în seara zilei de 9 curent, cu ocazia ploii torenţiale ce a avut loc, trăznetul căzând asupra casei lui Stoica Stan, a sfărâmat-o în mai multe părţi. = Din Bucovina vine ştirea că în luna aceasta se deschid acolo la societatea pentru literatura şi cultura română din Bucovina prelegerile publice. D. Dionisiu C. Olinescu va deschide ciclul prelegerilor cu Anticităţi din Bucovina, urmat fiind apoi de domnii Demetriu Onciul, Cocă, Simionovici, Socoleanu, Drogli, Mesieder, înregistrăm cu o nespusă bucurie astfel de evoluţiuni la fraţii noştri. D-CAZI-De-MÂINC AŞA SĂ TRĂEŞTI DUMN — Iţi menţii in toted declaraţia de acum doi ani domnule martor ocular ? _. Da, domnule comisar... _ Bine ! Aşa dar recunoşti că doamna l-a făcut pe dumnealui porc şi beţiv şi l-a dart cu mătura pe spinare! — Da ! domnule comisar... — Bine atonei fă o nouă declaraţie în care să spui că reconfirmi cele scrise acum doi ani.Isac Blumberg se aşeză lângă comiisar şi începu să scrie: „Subsemnatul Blumberg Isac, de profesiune tinichigiu, domiciliat în strada Feuerului, în vârstă de 42 ani... —• Cum 42 interveni comisarul in prima declaraţie spuneai 44. — Da, dar doi ani am furat bolnav... — Ei și n'ai trăit în vremea asta? — Așa cum am trăit eu, să trăiești dumneata ! KEOFS Urşii dispar Ministerul de agricultură din Bulgaria, constatând că urşii au început să dispară în acea ţară, a dat măsurile necesare pentru ca toţi puii de urşi aflaţi în captivitate să fie eliberaţi in anumite regiuni păduroase. Un mare număr din aceste animale se găsesc in mâinile ţiganilor ursari. O stea care se stinge Astronomii sunt foarte intrigaţi de faptul că unul din aştrii care compun constelaţiunea cunoscută sub numele de „Coroana Boreală“, este pe cale de a se stinge. Lumina corpurilor cereşti1 este adesea ori variabilă, ea fiind supusă totuşi unor legi bine stabilite. In cazul „Coroanei Boreale“ nu s’a putut aplica însă niciuna din aceste legi. Profesorul De Roy, dela Asociaţia astronomică engleză, unul din cei mai mari specialişti ai stelelor variabile, crede că n’ar fi exclus ca această stea să dispară fără ca să cunoaştem cauzele pentru care ea a încetat să lucească. O MINUNE A TEHNICII jpf| «iui mic motor electric din mine, instalat pe prinel. Topaze uriaşe Topazul este o piatră preţioasă a cărei greutate întrece rareori 400 grame. La Leningrad s-a inaugurat o expoziţie de pietre preţioase , printre care topazele sunt reprezentate prin exemplare cu totul excepţionale; cel mai mare cântăreşte 1950 grame; alte trei au respectiv: 1288, 529 şi 444 grame. Pietrele acestea, de o foarte frumoasă calitate, sunt de o nuanţă gălibue-roză. Ele au fost găsite anul trecut în Ucraina. Această colecţie unică de topaze aparţine Academiei de ştiinţe din Leningrad. note medicale TitATMENTUL ANTIDIABETIC Numeroase cazuri de diabet cedează perfect numai prin regim și toleranţa se poate mări fără insulina, dacă regimul este perfect echilibrat. La indivizi predispuşi, fie prin hereditate, fie prin infecţie sau prin starea generală, excesul de alimente de orice fel este foarte defavorabil. Nu numai calitatea, dar şi cantitatea alimentelor joacă rod. Deoarece diabeticul este un bolnav, ce nu poate să utilizeze într-o măsură mai mult sau mai puţin, redusă diferitele substanţe nutritive, metoda cea mai logică constă a pune pancreasul său în repaus, reducând alimentaţia în general. Dieta scade glicemia (zachărul din sânge), — un regim echilibrat între corpii cetogeni şi corpii anticetogeni împedică cetoza sau recidiva ei. O mare cantitate de albumine animale trebue evitată. După dispariţia simptomelor diabetului, pancreasul şi organismul în general beneficiază de un regim alimentar redus, exact adaptat nevoilor metabolice ale bolnavului, toleranţa bolnavului în acest caz se măreşte pentru hidrocarbonate. Dacă, cu toată restricţia alimentară, toleranţa bolnavului pentru hidrocarbonate nu se măreşte, se încearcă mărirea cantităţii grăsimilor, supraveghind apariţia acetonii în urină sau se recurge la insulina. întrebuinţarea insulinii împreună cu regimul măreşte toleranţa pentru hidrocarbonate, ceea ce nu s’ar fi putut obţine numai cu regimul singur. Regimul strict permite reducerea cantităţii de insulina întrebuinţată, trebue însă să se încerce a face să dispară glicozuria, în toate cazurile, când este posibil, numai prin regim. Azi, bazându-se pe rezultatele imediate ale insulinii, foarte des este tendința a se uita bazele fiziologice ele alimentații diabeticului. Dr. P. (Piese medicale) UNIVERSUL iei MMOXA JtifţMr când sunteţi nerăbdător şi orice vă irită, — efind orice lucru de nimic vă scoate din fire, — când nopţi întregi nu putefî dormi — diagnosticul e simplu: nervii D-voastrâ supraexcitafi sunt gata să cedeze, luafi măsuri cât mai e încă vreme. Ceea ce vă trebuie este Bromurul «Knoll», vestitul calmant. El vă redă somnul pierdut, calmul şi bună dispoziţie. Efectul său e rapid. Bromuratul este absolut nevătămător. Se găseşte tu farmacii şi drogimie în tuburi cu 10 fi 20 tablei«. Ce a decis parchetul Galaţi, 13 faruarie Marele incendiu din str. Vadul Sacalelor, a adus jelanie în foarte multe gospodării Aproape totalitatea sinistraţilor ■— în afară de proprietarii clădirilor — n’au fost asiguraţi şi prin pagubele suferite, au sărăcit. Daunele se cifrează la circa 2 milioane. Ancheta şefului comisariatului respectiv, a stabilit că incendiul se datoreşte unei neglijenţe şi că nu poate fi vorba de un foc pus. însuşi comerciantul Rohrlich, de unde a izbucnit focul, n’a fost asigurat. Dosarul a fost înaintat parchetului şi de prim procuror Aurel Vidraşcu a trimite înapoi actele poliţiei, spre a stabili precis dacă incendiul a luat naştere dela un coş necurâţat sau dela grinzile din podul locuinţei d-lui Rohlieh. Cercetările sunt desăvârşite de d. Iordan Stănescu, şeful poliţiei judiciare. ALT INCENDIU La locuinţa comerciantului Israel Seiler din, ster. Braşoveni 43 ,s-a declarat un, incendiu ce a luat naştere de la un coş necurăţat. Cu ajutorul tuturor locatarilor, incendiul a fost potolit înainte de a se cere ajutorul pompierilor.______ Azi începe instrucţia premilitară După cum am anunţat, azi,15 Ianuarie, începe instrucţia premilitară Cu tinerii de 18 şi 19 ani. In vederea aceasta, d. general de divizie adjutant N. Candeescu, inspectorul general al Comandamentelor teritoriale, a lansat următoarea chemare: „In prezent, pe tot întinsul ţării, se pregătesc instructorii pentru încadrarea tineretului premilitar, iar la 15 ianuarie începe pregătirea premilitară cu tinerii de 18 şi 19 ani. De mult se simţea nevoia acestei legi, de mailt se simţea, nevoia de o pregătire serioasă, a tineretului, de fortificarea lui trupească şi spirituală, pentru că ,noi şi multe avem de apărat. Avem de apărat pământul pe care vreme de un mileniu au stat alţii ca stăpâni, avem de apărat hotarele dreptăţii româneşti, avem de apărat sufletul şi misiunea românească in lume. Şi ceeace s’a dobândit cu sfâşieri şi sânge, nu se apără cu tineri ce ar fi şubrezi, cu umbre şi cu spirite ce ar fi rătăcite. Hotarele României şi viaţa unui neam cu o istorie atât de aspră şi de mare, se apără cu forţa trupului, cu tăria sufletului şi cu câtă putere şi sacrificii ştie să dea din ea, inima încărcată de patriotism, înfocată de dragoste de ţară şi de neam. Pregătirea premilitară ţinteşte să dea neamului nostru muncit dar dârz, puteri trupeşti şi spirituale, care permanent să fie chezăşii de victorie, nu toate. In toate ţările, nu numai după războiu, dar şi cu mult înainte de focul şi ruina lui, tineretul a fost pregătit trupeşte şi mintal. In Germania, toate societăţile tinereşti sportive şi culturale sunt în fond şi organizaţii de pregătire premilitară. Cehii de 75 de ani îşi pregătesc tineretul în acea formidabilă asociaţie de Sokoli, car este sufletul şi voinţa republii. Prin ei Cehoslovacii speră tot. In Italia, tineretul e pregătit premilitar prin Ballila, care cuprinde tot tineretul italian. E o imensă forţă în care trăeşte marea putere de mâine a Italiei. Aceşti tineri italieni, organizaţi milităreşte, cu muzicile lor proprii, cutreeră în vacanţă pământul şi marea italiană. Sunt duşi in tranşeele stropite cu sângele părinţilor şi fraţilor şi manevrează pe toate vapoarele de apărare şi de luptă. Rusia are o avantgardă a tinerimii comuniste care numără milioane de tineri. In Japonia, e unică educaţia militară ce se dă copiilor. La marile manevre din anul acesta, au luat parte 100.000 de copii cari au luptat după tactica soldaţilor în vârstă. Cea mai mare onoare în Japonia este să fie soldat. Noi suntem cei din tarnă care începem să ne pregătim în această direcţie şi atunci e nevoie să câştigăm timpul pierdut. Pentru aceasta tinerii trebuie să-şi dea cu râvnă silinţa toată, ca toţi să devină cetăţenii ageri de mâine, întregi la minte, înflăcăraţi de ţară, de neam şi de Tron, pentru a sta potrivit destinului misiunei româneşti în fruntea popoarelor care ne ţărmuresc. Pentru ca lumea să ştie ţelul urmărit prin aplicarea legii de pregătire premilitară, precum şi datoriile şi avantajele pe care le are tineretul, dăm mai jos următoarele lămuriri: Pregătirea premilitară năzueşte să facă din tinerii între 18-20 ani, elemente de ordine, oameni cu iubire de ţară şi de Tron, cetăţeni sănătoşi şi puternici, gate de jertfă atunci când pământul de drept e ameninţat. Aplicarea legii de pregătire premilitară a fost dată ministerului apărării naţionale care colaborează, pentru cât mai mulţumitoare rezultate cu ministerul instrucţiunii, al sănătăţii şi muncii, al internelor, al agriculturii şi domeniilor, al comunicaţiilor şi finanţelor. Pregătirea premilitară a tineretului nostru este obligatorie pentru tinerii de 18, 19 şi 20 ani. Anul acesta se va face numai cu tinerii de 18 şi 19 ani. Anual se va ţine câte 40—50 şedinţe. Ele vor fi Duminica şi sărbătoarea, ori în după amiaza, zilelor în care tinerii nu vor fi ocupaţi în şcoli şi facultăţi. Şedinţele de pregătire premilitară se vor ţine in aer liber pe terenul de sport şi ,.tragere la ţintă. Pe vreme rea, pe ploaie ori pe ninsoare, şedinţele se vor ţine la sălile de studii sau de gimnastică. Durata şedinţelor va fi de 3-4 ore.Intr’acest timp se va face gimnastică, sport şi joc , istorisiri din strălucitele fapte ale trecutului, conferinţe pilduitoare, conferinţe însoţite de proiecţiuni şi filme, conferinţe care să pună accentul pe îndatoririle noastre cele mai sacre. Pe lângă acestea , se vor da instincţii şi cunoştinţe militare, se vor face exerciţii de tir, ca atunci când tinerii se vor încorpora să se deprindă repede cu mânuirea armelor moderne. Şedinţele de pregătire premilitară nu vor fi o povară pentru tineri. Vom căuta să stârnim, nu fiecare tânăr voia bună şi dragostea de a se instrui şi pregăti pentru a deveni la vârsta legală un bun ostaş, un bun cetăţean. Aceste ore de exerciţii şi de bună deprindere vor fi închinate ţării şi nevoilor ei. Viitorul României nu se poate întemeia decât pe puterea unui, tineret disciplinat, ager şi luminat. Legea prevede şi însemnate foloase pentru cei ce termină in bune condiţia şn stagiul de pregătire premilitară.. Pe timpul acestei pregătiri, tinerii vor avea dreptul să poarte o uniformă şi o insignă de premilitar, ca să se deosebească de ceilalţi tineri, cari sunt înlăturaţi de la această vrednicie: neapţii, condamnaţii şi criminalii. Tinerii cari vor veni regulat la şedinţele de pregătire premilitară, cari vor deprinde cunoştinţele predate şi-şi vor însuşi disciplina de care avem nevoie, se vor bucura, în timpul serviciului sub arme, de următoarele: Tinerii cari vor avea pregătirea premilitară completă, vor fi trimişi la vatră cu 3-6 luni înainte de Îndeplinirea termenului de serviciu militar; Gradele de fruntaş, caporal şi sergent le vor obţine cu jumătate vechime de stagiu ; Pe timpul pregătirii premilitare, tinerii sârguitori şi ordonaţi vor obţine distincţii şi premii; Vor căpăta gradul de premilitar ales la sfârşitul primului an; gradul de premilitar de frunte la sfârşitul anului al doilea; citarea prin ordine de zi; Numirea că instructor la ceilalţi premillitari; Premii in bani sau obiecte de folos.Această lege ţine seama întâi de sufletul tineretului, apoi se sileşte să-l fortifice pentru a birui orice greutate în crâncenele lupte ale vieţei. Socotim atunci că toţi tinerii României vor răspunde cu Însufleţire la chemarea noastră pentru pregătirea care începe la 15 ianuarie. In faţa cetăţeanului, bine pregătit, fortificat, conştient, plin de ordine şi de elan, se va prăbuşi pornirea de încălcare a oricărui opresor sau încercările de dezordine interioară. De cel tare temeai nu se teme. In ceasul acesta de depresiune sufletească, ceas încărcat, de temeri şi de griji, e mevoe de o lume puternică, şi sigură. Această lume vrem s’o pregătim în tineretul de astăzi. Ca să trăim păstrându-ne ceea ce este al nostru, avem nevoe de tineri viguroşi, cu ochii neobuniţi, harnici şi disciplinaţi cari desprinşi din marele sgomot al vorbelor, să tacă, şi cu mâna pe plug să tragă brazda în plinul vieţii. Avem nevoie de tineri cari să Ştie cum să-şi apere drepturile şi steagurile ţării. Printr-o însufleţită pregătire premilitară, vrem să dăm României o tinerime puternică şi solidară, o tinerime demnă, în care unul să nu fie de prisos. Şi acum, voi tineri ce sunteţi speranţa zilei de mâine, să porniţi la muncă cu dragoste şi avânt, pentru a merita Încrederea ţarei şi înalta mulţumire a M. S. Regelui”. Inspector General al Comandamentelor Teritoriale General de Divizie-Adjutant, N. CONDEESCU Domnii abonaţi sunt rugaţi ca la orice reclamaţie sau schimbare de adresă să binefoiască a ne trimite eticheta cu ere primesc ziarul, iar spre a fi prompt serviți la reînoirea abonamentului, să lipească pe cuponul mandatului Poştal eticheta abonamentului expirat. Unde sunteţi prea grasă? MĂSURAŢI locurile indicate pe anexa la fotografie şi dacă rezultatul măsurătoarei ÎNTRECE dimensiunile indicate ÎNTREBUINŢAŢI imediat: „S VEITA", săpun NOU de SLĂBIT şi OPRIT ÎNGRĂŞATUL, cu bază de săruri marine. SLĂBEŞTE partea de corp dorită, fără ceaiuri, pilule, corsete, ŞOLDURI BURTA, PICIOARE, etc. Nu dăunează. Pierdeţi peste noapte până la 2 cm. PACE şi MENŢINE corpul zvelt Flaconul lei 140. 2 Hac. lei 260. DEPOZIT: „OPAC" Strada Doamnei 7 (Galeriile Blanduziei, etaj) Bucureşti. "+++++ + ♦♦♦♦♦♦♦♦♦++-♦++++ + BOMBOANELE uman Vă apără de contagiuni, de gripă şi de răceli. Vindecă durerile de gât. 12 NUMĂRUL ŞI VALOAREA POLIŢELOR PROTESTATE LA BRĂILA IN ANUL 1934 Brăila, 13 Ianuarie In cuiroul anului 1934, s’aiu protestat la portărei 821 poliţe în valoare de 14.244 476 lei, repartizate astfel: lin Luna Ianuarie 1934 s-au protestat 76 poliţe în valoare de 988.100 lei, în Februári© 66 poliţe în valoare de 2.030.300 lei, în Martie 60 pentru 756.700 lei, în Aprilie 41 în valoare 736.700 M, şi Mai 69 pentru 1186.500 lei, în Iunie 68 poliţe în valoare de 856.100 lei, în Iulie 90 poliţe în valoare de 5.454.800 lei, în August 51 polliţe pentru 429.700 lei, în Septembrie 68 polleţe în valoare de 447.408 lei, în Octombrie 94 poliţepentru 710.600 lei, în Noembrie 81 poliţe în valoare de 374.300 lei iar în Decembrie 62 poliţe în valoare de 264.276 lei. TAXELE ÎNCASATE ERE CORPUL DE PORTĂREI Cum anul financiar începe dela 1 Aprilie, corpul de portărei de pe lângă tribunalul Brăila a încasat dela 1 Aprilie 1934 — 31 Decembrie 1934 suma de 345.852 lei, faţă de 278.050 lei cât s’a încasat de la 1 Aprilie 1923 — 31 Decembrie acelaş an. In ce priveşte numărul hârtiilor intrate în cursul anului 1934, este de 7.097, iar cele ieșite de 39 871 ----------XX *1* XX-------- Pentru inimile caritabile Următoarele persoane, care trăesc în cumplită mizerie și sunt lipsite de orice sprijin, roagă sufletele caritabile săă le vină în ajutor: — Elena- Dumitru, din strada Păsculescu 31, tuberculoasă, cu soţul bolnav şi el, împovărată cu 7 copii. — Veta Ionescu, din strada Doamna Ghica 58, bolnavă, cu 4 copii. — Mitu Dumitrescu, str. Păsculescu 31, orfan, cu 6 fraţi, din care unul e grav bolnav de tuberculoză . Cravata de mătase naturală. Calea Victoriei. 28, 17 LEI poate comanda oricine un costum nou, aducând unul uzat la Croitoria „LUX“ St£. Smârdan 13 44 ++++ + ♦ + ♦ ++♦++■♦ | ♦♦♦♦♦♦♦♦ ROMANIA Tribunalul Judeţului Caliacra Convocare No. 9 3935, Ianuarie 1935 Se aduce la cunoştinţă tuturor creditorilor lui Panaiot N. H. Costof, Costa N. H. Costof şi Dimiter N. H. Costof, proprietari din satul Poreaz, Com. Arman Jud. Caliacra, că sunt convocaţi în Pretoriul Tribunalului Caliacra în ziua de 29 Ianuarie 1935, orele 8 dimineaţa, spre a aproba vânzarea moşiei numiţilor compusă din 614 hectare şi 8300 m. p. teren de cultură împreună cu clădirile, iar din preţul rezultat să fie achitaţi creditori cu o reducere de 70% în conformitate cu legea lichidării datoriilor agricole. Preşedinte, (s) D. Săvuiescu. Grefier, (s) M. Băcanu. Conformă cu originalul. Grefier, M. Băcanu. 19 HARTLEY 122 este numele aparatului de emisie pe care-l puteţi construi foarte uşor urmând sfaturile pe care le dă în ultimul sau număr „RADIO-UNIVERSUL“ ^ 5 lei, pretutindeni ^ Dactilografă franceza, germana, româna, caută mare Societate. La ziar sub : „Perfectă“ 30 U 4325»+♦♦♦♦ «♦♦♦♦»♦♦■♦»+♦+++4-4 Exploatarea Brevetului Regal Român Nr. 17.986 Proprietara Brevetului Regal Român Nr. 17.986 cu titlul: „Susţinători de sine” doreşte a intra în legătură cu domnii fabricanţi sau industriaşi diim ţară în scopul de a-şi exploata brevetul de mai sus în România, fiind dispusă a-1 vinde, a-1 cesiona sau a acorda licenţe. Infaraiaţiuni la Biroul de Brevete de Invenţiune Theo Hübner, Dr. Ing. EMIL SPIESS, Bucureşti VI, Str. Dr. Lister 51, Tel. 3-25-92. ++++ ++ + +++++++♦ + ♦ + ♦ ♦ ty, citi!; funMHu Mfftliui d-miMihM Knoll A.-G., Fabrici chimice, ludwigshafen/Rin. flUfflul UFI SSpUft flO Cd ELIDA LANOLIN, confînând îanofînă, mijlocul reputat penffl Ancheta marelui incendiu din Galați ‘wiTM* pîeW. Spuma safină acopere pielea cu un Strat protector de lanoline ferind-o de intemperii. n ipa SAV ONU LANOLINE COMPUS NUMAI DIN PLANTE LAXATIV DEPURATIV FACE SĂ DISPARĂMUCOZITĂŢILE Medicamentul ideal al constipaţie), este cel care combate in acela? timp toate cauzele şi consecinţele ei, fără, sa dea obişnuinţa- Deal, nu purgative care irită şi dau obişnuită, nu clistice, cami de asemenea irită, ci o simplă băutură .. „ preparată din plante, blânde, laxative şi depurative, caii desfiinţează cauzele mansapaţiei, indepărtân*du-i şi efectele, aşa de dezastruoase. CEAIUL DISBEY pare să ■ 1 rezolvat te modul cel mai fericit problema. El are te compoziţia lul io plante alese cu grije minuţioasă având un gust foarte plăcut şi uşor de conservat multă vreme. Printre ele Saponaita unge intestinul, Burdena măreşte secreţia fierei, Menta întăreşte mervat şi îi calmează. Sasafrasul spală rinichii Printre celelalte, una curăţă sângele, arta este tonic general alte goneşte gazele, etc., etc. întrebuinţarea lui regulată ne apără de boalele care rezultă dintr’un viciu al sângelui şi o stere bolnăvicioasă. El este un putern de înviorători Se întrebuinţează cu succes contra: Canslipaţiei, Vârstei critice, Vâjâeli, Digestii grele. Migrene, Roseli, Congestii, Trânji, Mâncărimi, Junghiuri, Boli de piele, Dureri, reumatisme. Sânge stricat, întrebuinţarea lui nu cere nici un regim şi nici vre-o schimbare de obiceiuri. In sfârşit, preţul său modest pun® CEAIUL DISBEY la îndemâna oricui. Preţul Lei 50 cutia de 100 gr. De vânzare la toate farmaciile şi droguerile dia ţară, cereţi numai CEAIUL CISBEY şi refuzaţi imitaţi uxiiSe. 5073 •»♦♦♦♦♦♦»♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦MMM ♦ »♦♦♦♦♦+■♦♦♦♦♦♦♦•+ + ♦♦»♦♦♦■■. TRANSPORTURI DELA DOMICILIU LA DOMICILIU în condiţiuni avantajoase execută SM.R. DE GRUPMICTOR■ DAN « STR. ILFOV 3 Tal. 392*40 Reprezentanţe şi filiale în toate oraşele principale ale ţării e ii niiiiiiiiiii ii muu r iii 'iuiii iii 1 iniiiii mu i numii .. im m im —nmw ii........... Portar energic cinstit caută mare Societate. La ziar : „Energic“ 31 U 4335 CQXde Silezia Lei 2580 COXde Păcură Lei 1700 bulgări, fără praf, în saci, franco domiciliu vinde pentru scurt timp BANCA de CREDIT FORESTIER Str. Smârdan 11, Telet. 389.20