Vatra, 1986 (Anul 16, nr. 1-12)

1986-01-01 / nr. 1

VATRA 178 Aleasă cinstire Aleasa cinstire la fiecare început de an a aniversării zilei de naştere a tovarăşei academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU, membru al Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim viceprim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, preşedinte al Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţământului, generează imensă şi firească emoţie, preţuire şi stimă deosebită în inima întregului nostru popor, care într-un climat sufletesc de caldă şi nemărginită bucurie, dar şi de solemnitate admirativă îşi exprimă cel mai înalt şi respectuos omagiu, dragoste şi devotament faţă de luminoasa personalitate de excepţie, o mare fiică a unui popor eroic, înconjurată de stima, dragostea, mîndria şi preţuirea întregului nostru popor, tovarăşa ELENA CEAUŞESCU personifică superior şi pe multiple planuri cele mai reprezentative trăsături ale neamului. Savant de renume mondial, om politic şi militant comunist încă din fragedă tinereţe, tovarăşa ELENA CEAUŞESCU întruchipează trăsăturile unei exemplare şi însufleţitoare personalităţi, capabilă să mobilizeze la acţiuni revoluţionare oameni devotaţi împrejurărilor complexe ale timpurilor, în lupta cărora preţul vieţii echivalează cu preţul sacrificiului, cu nemărginită dăruire şi credinţă în adevărul luptei. Spiritul creator, capacitatea de muncă, înalta sa competenţă în gîndire şi acţiune sunt dăruite patriei în cei mai frumoşi ani ai împlinirilor revoluţionare pe toate planurile — economic, social, ştiinţific, cultural. Cu înţelepciune, devotament şi cutezanţă, alături de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretarul general al Partidului Comunist Român şi preşedintele Republicii Socialiste România, a fost întotdeauna prezentă la marile momente ale istoriei contemporane a ţării, aducîndu-şi o contribuţie de înaltă răspundere comunistă la elaborarea şi înfăptuirea politicii partidului şi statului de dezvoltare socialistă multilaterală a patriei, de ridicare continuă a nivelului de trai material şi spiritual al poporului, de înălţare a României socialiste pe noi trepte de progres şi civilizaţie, fiind bine cunoscute şi iniţiativele sale de răsunet internaţional pentru pace, înţelegere şi progres în lume ca preşedintă a Comitetului Naţional Român „Oamenii de ştiinţă şi pacea“. La confluenţa a două cincinale, la o nouă altitudine, pe noi spaţii de referinţă economică şi socială, a înfăptuirii programelor şi obiectivelor adoptate de cel de-al XIII-lea Congres al Partidului, şi evident, trecerea la o nouă calitate a muncii şi vieţii în toate domeniile şi sectoarele de activitate, în cuvîntarea rostită la primul Congres al Ştiinţei şi învăţămîntului, tovarăşa ELENA CEAUŞESCU, exemplu de ilustru savant-cetăţean, de angajare politică a omului de ştiinţă, a relevat rolul pregnant revoluţionar al învăţămîntului, educaţiei şi ştiinţei, a legăturii strînse a acestora cu producţia în proiectarea şi realizarea programelor de dezvoltare economico-socială a patriei pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne; a subliniat şi cu această ocazie, că dezvoltarea uluitoare a cercetării şi gîndirii ştiinţifice a devenit în epoca actuală un factor esenţial al modernizării forţelor de producţie, a accelerării progresului economic şi social al tuturor popoarelor, cercetarea ştiinţifică trebuind să meargă cu un pas înainte, să soluţioneze nu numai problemele legate de înfăptuirea concretă a sarcinilor actuale, ci să abordeze problemele noi, de perspectivă ale dezvoltării ţării în etapele viitoare, situînd întreaga dezvoltare a societăţii noastre pe temeliile ştiinţei şi tehnicii celei mai avansate. Ştiinţa, învăţămîntul, cultura — preciza tovarăşa academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU — trebuie să se integreze într-o operă naţională definitorie pentru prezentul şi viitorul ţării, ştiinţa trebuie să participe la ridicarea nivelului muncii, al gîndirii şi creaţiei. Spre a putea contribui efectiv la înfăptuirea programelor construcţiei noastre socialiste, cercetarea ştiinţifică îşi va spori aportul în toate domeniile prin situarea permanentă în contextul noului a tot ceea ce slujeşte viaţa, libertatea şi independenţa, umanismul şi umanitatea lumii de azi şi de mîine contribuind la sporirea, şi pe această cale,, a prestigiului României, ilustrînd la cote noi de împlinire şi răspundere însăşi condiţia ştiinţei, condiţia omului de ştiinţă şi de cultură în societate. Aceasta este, de altfel, ca rezultate şi aspiraţie, condiţia tuturor producătorilor de bunuri materiale şi spirituale; este noua conştiinţă a făuritorilor lumii noi. Ţin să evidenţiez în această zi aniversară şi situaţia benefică a învăţămîntului care are şansa, alături de ştiinţă, să fie îndrumat direct de tovarăşa academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU. Coordonând de mai mulţi ani învăţămîntul, a contribuit hotărâtor la dezvoltarea şi perfecţionarea continuă a Şcolii româneşti de toate gradele, imprimîndu-i un puternic caracter umanist-revoluţionar, dinamic, strâns legat de viaţă, de progresul economic, social şi cultural al ţării, de stadiul şi exigenţele cunoaşterii umane. Relevantă este şi preocuparea pentru integrarea mai puternică şi eficientă a învăţămîntului cu cercetarea şi producţia, cu practica social-politică, sublinierea îndeplinirii, în mod exemplar, de către acest important sector de activitate, a rolului ce-i revine în societate ca factor esenţial pregătirii forţei de muncă şi formării omului nou. Numeroase şi inestimabile sunt şi alte idei şi concepte ale tovarăşei ELENA CEAUŞESCU privind locul şi rolul şcolii în societatea noastră socialistă, argumentând cu realism şi fin spirit analitic că nu se găseşte loc în spaţiul vieţii social-economice şi spirituale în care să nu fie implicate şi eforturile învăţămîntului, că nu există realizare mai importantă în care să nu fie încorporată o apreciabilă cantitate de inteligenţă, inventivitate şi talent, potenţate de şcoală. Interacţiunea între revoluţia tehnico-ştiinţifică şi creativitatea social-umană ce comandă democratizarea ştiinţei în serviciul dezvoltării şi prosperităţii patriei şi păcii umanităţii, înnobilarea spiritului creator ca întruchipare a înaltelor idealuri dăruite oamenilor, continuitatea procesului revoluţionar care presupune accentuarea dezvoltării intensive în toate domeniile de activitate, inclusiv în şcoala de toate gradele, creşterea pregnantă a funcţiei politico-educative a învăţămîntului în interdependenţă cu preocupările generale ale societăţii noastre de formare a omului nou, situarea omului ca germene stimulator al oricărei creaţii de valoare ştiinţifică, spirituală sau materială — elementul esenţial al noii societăţi, făuritorul noii sale istorii —, competenţa şi sprijinul generos la transformarea învăţămîntului preşcolar în prima treaptă a sistemului educaţional, generalizarea învăţămîntului obligatoriu de zece ani frecventat astăzi de toţi copiii ţării, dezvoltarea puternică, într-o nouă structură a învăţămîntului liceal, profesional şi superior, perfecţionarea cadrului organizatoric şi de conţinut a procesului instructiv-educativ sunt doar cîteva din orientările şi contribuţiile pe care tovarăşa ELENA CEAUŞESCU ni le-a dat nouă, slujitorilor şcolii, ca tezaur de gîndire şi model strălucit de acţiune. Sistemul educaţional al societăţii româneşti de astăzi se prezintă în concepţia pedagogică a ilustrului savant şi om politic ca un complex de factori cuprinzînd nu numai şcoala, ci şi organizaţiile de copii şi tineret, organizaţiile politice de masă şi obşteşti, mediul de muncă, opinia publică, toate acestea exercitând o acţiune educativă concentrică asupra membrilor societăţii şi, în primul rînd, asupra tinerei generaţii. A învăţa şi a munci, a învăţa şi a crea, a învăţa pentru a fi mereu la înălţimea marilor comandamente ale prezentului socialist şi viitorului comunist este chemarea cea mai presus de orice referinţă adresată de tovarăşa academician doctor inginer ELENA CEAUŞESCU tineretului studios spre a putea duce mai departe tradiţiile nobile ale muncii şi luptei revoluţionare, valorile, idealurile şi năzuinţele înaintaşilor, purtînd cu cinste făclia nestinsă a progresului. Ca savant-cetăţean de excepţie, ne învaţă că însuşirea ştiinţei ca stare de spirit, înţelegerea şi aprofundarea celor mai diverse probleme ale cunoaşterii, curiozitatea aflării uimitoarelor ipoteze ale gîndirii creatoare sunt aspiraţii neîntrerupte ale omului contemporan pe care şcoala trebuie să le implementeze în profilul moral — spiritual al tinerilor pe care-i formează. Opera ştiinţifică a tovarăşei ELENA CEAUŞESCU, rod al capacităţii, creatoare, al neobositei munci, pasiuni şi înaltei conştiinţe politice a cercetătorului se constituie într-un îndemn şi într-un exemplu personal de urmat pentru zecile de mii de slujitori ai ştiinţei din ţara noastră. Conştiinţa timpului prezent, hotărârea de a păşi înaintea acestui timp, transformarea, sentimentului istoriei în program de luptă pentru întreaga naţiune socialistă, istoria şi limba poporului nostru — constante de raportare ale fiinţei noastre colective şi individuale — geniul devenirii sale şi geniul creaţiei sale, menţinerea tinereţii şi vigorii naţiunii noastre, care înseamnă mai presus de orice existenţă şi durată milenară, îşi află sublima, exemplara întruchipare în viaţa şi activitatea tovarăşei ELENA CEAUŞESCU, reunind în spirit mîndria tuturor generaţiilor de femei pentru demnitatea cinstirii României socialiste pe toate meridianele lumii. Emoţionante şi emoţionate, străbătute de flacăra fierbinte şi luminoasă a dragostei şi înaltului respect, gîndurile şi sentimentele noastre, ale cadrelor didactice mureşene şi elevilor, alcătuiesc un cald prinos de recunoştinţă, un omagiu admirativ, înconjurăm cu afecţiune nemărginită pe remarcabila şi preţuita, personalitate română, îi înălţăm imnul de slavă al biruinţei şi urarea pornită din inimi şi suflete devotate . „La mulţi ani'' prof. Ana CHINEZU Inspector şcolar general adjunct AŞA VA ŞTIM Aşa vă ştim, alături de o viaţă Mereu pe-aceeaşi cale ne-ntreruptă, întru aceeaşi cauză măreaţă Reazim avînd tovarăşa de luptă. Aşa vă ştim: la greu ca şi la bine Cu-ai muncii fii — un gînd şi o voinţă Stindardul comunistelor destine Purtîndu-l tot mai sus, spre biruinţă! Aşa vă ştim: în primăvara vieţii, Scrutînd cu îndrăzneală viitorul, Tineri mereu în Ţara Tinereţii, Slujind Partidul, Patria, Poporul. Niculae STOIAN 3 Antologie Vatra PENTRU FĂCLIA INIMII Era o iarnă ninsă de doine, lungi, cîntînd Tăria luptătorilor născuţi să fie soare, Cerul era albastru, o geruială mare, Pămîntul îşi trecea zăpezile prin vînt. Era o iarnă dură, cînd leagănul din sat îşi înălţa copila fir-trandafir, viaţă în abură de borangic cu spice înstelat, Urzindu-i cer de tîmplă mult, şi cald surîs pe faţă. Ochii deschişi ca frunza de lumini împovărată Cercetau deal—cîmpie—munte, sufletul izvorului, Cu bogăţia visului şi respiraţia dorului Acestei ţări născută cu ziua deodată, în aspre bătălii de mugure şi piatră. Femeia a crescut şi prunci, lucrînd la-nnoirea Pămîntului cu sîmbure de românească vatră. Tărie i-au fost vîrstele, tărie i-a fost firea, în sufletele noastre lumină mare, vie-i Fruntea femeilor purtînd al omenirii laur Pentru făclia inimii şi cugetul de aur Ea va rămîne-n doina de floare-a României. Violeta ZAMFIRESCU I FIICELE ROMÂNIEI Cu-al slavei glas azi lira s-o ridice îngăduit poetului să-i fie, să-ţi cînte-ntruchiparea, Românie, în ale tale minunate fiice. Şi adevăr să spună cîntăreţul că noi din leagăn îţi privim icoana şi desluşim în ea pe Cosînzeana cu-albaştri ochii ei ca Voroneţul. Ca Ana lui Manole-ntr-o baladă tu urci sub nimbul jertfelor supreme ca noi să dăinuim în orice vreme şi niciodată zidul să nu cadă. îţi creşti ca muma lui Ştefan, duioasă, copiii, însă, neînduplecată, pe cel întors cu fruntea aplecată din bătălii nu-l laşi să intre-n casă. Cu inima — o torţă care arde vestind a libertăţii auroră treci înfăşată-n pînză tricoloră ca Ana Ipătescu sub stindarde. Vrăjmaşilor tu le opreşti puhoiul şi îţi trimiţi şi fiul tău în lume să murmure nemuritorul nume al Cătălinei tale Teodoroiu. Iar azi, cînd pe o dreaptă temelie se-nalţă viitorul tău ferice, te-arăţi în cea mai scumpă dintre fiice întruchipată dulce Românie! Noi o numim cu dragoste adîncă pe drumul tău ce-n glorie cutează: Elena Ceauşescu! O vitează şi neînfrîntă comunistă! O româncă! Victor TULBURE !