Veac Nou, 1953 (Anul 9, nr. 1-103)

1953-10-14 / nr. 82

í VEAC Organ al Consiliului General A.RL.U.S. Tehnica sovietică — cea mai înaintată din lume " In cadrul tradiționalei sărbători atât de dragi poporului nostru Luna Prieteniei Româno-Sovietice — se vor desfășura, începând deia 15 Octombrie, Zilele Tehnicii Sovietice. Acesta va fi un nou și minunat prilej pentru muncitorii, tehnicienii și inginerii noștri, care luptă cu abnegație pentru îndeplinirea planului cincinal, pentru dezvoltarea economiei naționale și continua ridicare a nivelului material și cultural de trai al oamenilor muncii din R.P.R., de a cunoaște și mai bine realizările tehnicii sovietice — tehnica cea mai înaintată din lume. . Prezența în țara noastră, în cadrul delegației sovietice care vizitează Republica Populară Română, a unor eminenți specialiști în domenii ca științele chimice, zootehnie, industria de conserve, agricultură, etc. constitue un ajutor prețios și un prilej minunat pentru extinderea și însușirea și mai avântată a înaintatei experiențe a tehnicii sovietice. Membrii delegației sovietice vor lua parte la manifestările ce vor avea loc în cadrul Zilelor Tehnicii Sovietice, vor vorbi muncitorilor și tehnicienilor noștri din diferite ramuri ale economiei naționale arătând nemijlocit progresul tehnic al Uniunii Sovietice, experiența bogată a înaintatei tehnici sovietice. Ei vor participa și la consfătuiri organizate pe ramuri de specialitate în cadrul ministerelor noastre. Marea Uniune Sovietică acordă țării noastre, ca și celorlalte țări de democrație populară în cadrul relațiilor de tip nou, internaționaliste, care domnesc în puternicul lagăr al păcii și socialismului, un ajutor neprețuit în mijloace tehnice înaintate, pune la dispoziția noastră bogata ei experiență în construirea socialismului, documentația necesară, literatura tehnică de specialitate. In Uniunea Sovietică folosirea mijloacelor tehnice perfecționate ușurează munca, duce la creșterea productivității muncii muncitorului, la ridicarea calificării lui, la creșterea bunei stări materiale și a nivelului cultural al oamenilor sovietici. Tehnica înaintată permite în ultima instanță ștergerea deosebirii esențiale între munca fizică și cea intelectuală. U.R.S.S. posedă astăzi o tehnică proprie înaintată capabilă să îndeplinească cu succes sarcinile mărețe ale construirii comunismului. In anii Puterii Sovietice, sub conducerea Partidului Comunist au fost create și refăcute încă înainte de război, ramuri noi ale industriei constructoare de mașini cum este cea constructoare de mașini-unelte, automobile, avioane, tractoare, mașini agricole, mașini pentru industria energetică, metalurgică, chimică și altele. Din punctul de vedere al înzestrării industriei și agriculturii cu mijloace tehnice noi, încă la sfârșitul celui de al doilea cincinal U.R.S.S. a devenit statul cel mai înaintat în comparație cu orice altă țară din lume. In perioada de după război, tehnica sovietică se dezvoltă în ritm și mai viu. In ultimii ani au fost create nenumărate tipuri noi de mașini și mecanisme. Constructorii sovietici de mașini au dat industriei linii automate de mașini-unelte, uzine automate, utiaj pentru conducerea centralelor hidroelectrice de la distanță, puternice turbine hidroelectrice de mare randament și turbine cu aburi, generatori de curent electric, aparate pentru conducerea automată de la distanță a mecanismelor în minele de cărbune, noi sisteme de blocare automată pe căile ferate, sute de diferite mașini și mecanisme folosite pe șantierele marilor construcții, mii de aparate de măsurat și multe altele. Un alt aspect al neasemuitului progres tehnic care caracterizează Industria U.R.S.S. este extinderea largă a proceselor tehnologice și introducerea tehnologiei noi, precum și a metodelor științifice de organizare a muncii. Istoricele hotărîri ale Congresului al XIX-lea al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice au deschis perspective grandioase de continuă creștere a economiei, științei și tehnicii U.R.S.S., a bunei stări materiale și culturale a poporului sovietic. Cel de al 5-lea cincinal este cincinalul unui nou și puternic progres tehnic. Una din trăsăturile principale ale progresului tehnic în U.R.S.S. este mecanizarea proceselor care necesită un mare volum de muncă și mecanizarea muncilor grele. In prezent, multe procese de producție ale industriei sovietice sunt mecanizate în proporție de 90—95%. Mecanizarea dă o uriașă creștere a producției, permite descoperirea și folosirea unor mari rezerve interne și organizarea unei munci ritmice în toate sectoarele de producție. Mecanizarea complexă duce la folosirea sistemelor automate de mașini. Astfel, de pildă, a fost construită prima linie automată din lume pentru asamblarea roților. Au fost create și întreprinderi unde toată producția este automatizată. Ca exemplu, poate servi uzina automată de fabricație a pistoanelor pentru automobile. O asemenea întreprindere nu există în nicio țară din lume afară de Uniunea Sovietică. Succese mari au fost dobândite în domeniul mecanizării agriculturii U.R.S.S. Parcul de mașini și tractoare s’a îmbogățit cu un număr mare de noi tractoare pe șenile, cu motoare Diesel, cu combine autopropulsate, cositoare de fân, mașini pentru cules bumbac, pentru sădit și recoltat cartofi, combine de sfeclă și combine de in, precum și alte mașini de mare randament. Și în creșterea vitelor tehnica înaintată se introduce pe scară largă. Mecanizarea pregătirii nutrețului, a aprovizionării cu apă, mulsul electric, tunsul electric al oilor și altele sunt lucruri care au intrat trainic în zootehnia sovietică. Agricultura sovietică a primit de curând un nou și măreț program de dezvoltare prin Hotărîrea adoptată la Plenara din Septembrie a C.C. al P.C.U.S. „Cu privire la măsurile de dezvoltare continuă a agriculturii U.R.S.S.“. Realizarea acestui program va contribui, pe baza puternicei creșteri a industriei, la crearea belșugului de produse agricole. Larga dezvoltare a tehnicii sovietice dă posibilitatea unei creșteri rapide a producției de bunuri de larg consum. Introducerea muncii în bandă rulantă la fabricile de mobile sau încălțăminte, mașinile perfecționate folosite in Industria textilă ș.a.m.d. fac ca oamenii sovietici să primească tot mai multe obiecte de larg consum și de mai bună calitate. In industria alimentară se introduc deasemenea cele mai noi realizări ale tehnicii, care asigură o producție mai mare, de calitate mai bună, realizată la condițiuni higienice optime. Oamenii sovietici folosesc cu măestrie tehnica înaintată creată în anii Puterii Sovietice, caută să o perfecționeze și scot deja mașini maximum ce pot da ele. Se pot da nenumărate exemple ale activității creatoare a oamenilor sovietici care aduc noi perfecționări mașinilor, promovează în liniate metode de muncă și inițiative noi. Se poate vorbi despre cunoscuții strungari sovietici Bâcov și Bortchevici, creatorii metodei de tăiere rapidă a metalelor, sau de tinerii maiștri sondori din Buzovnî, Aga Dadaș Cherbalai ogli, Halidzi Pirmamedov și Victor Babcov, care aplică creator regimul tehnologic excelent la forarea sondelor petrolifere. Pentru oamenii muncii de la noi scule acestea constitue un mare imbold în activitatea lor, o călăuză în munca lor de fiecare zi. Ajutorul tehnic neprecupețit și dezinteresat pe care ni-l acordă Uniunea Sovietică, accelerează ritmul construirii socialismului in Republica Populară Română, asigură ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. Nu există sector al economiei naționale din țara noastră în care să nu se simtă puternic ajutorul sovietic, în care să nu fie folosite mijloace tehnice sovietice, în care să nu se aplice înaintatele metode de muncă ale oamenilor sovietici experiența sovietică. Luna Prieteniei Româno-Sovietice și în special Zilele Tehnicii Sovietice, trebue să constitue un nou imbold pentru popularizarea tehnicii sovietice și a metodelor sovietice de muncă Trebue popularizate acele metode care să contribue la o cât mai bună folosire a mijloacelor tehnice înaintate, care să corespundă condițiilor de muncă în fiecare sector de producție. În cadrul Zilelor Tehnicii Sovietice organizațiile A.R.L.U.S. în colaborare cu C.C.S. și A.S.I.T. vor desfășura o largă acțiune de popularizare a tehnicii înaintate și a metodelor sovietice. Zilele Tehnicii Sovietice vor fi inaugurate în fiecare uzină, fabrică, mină, șantier, la S.M.T.-uri și la gospodării de stat și colective printr’o dare de seamă prezentată de inginerul șef al unității respective și având ca temă succesele obținute de unitate prin aplicarea tehnicii și a experienței sovietice. In toate întreprinderile noastre se vor ține conferințe, constituin l, vor avea loc demonstrații practice, se vor organiza expoziții în care se vor vedea realizările obținute prin folosirea tehnicii și a metodelor sovietice. Prin larga popularizare a tehnicii și experienței sovietice, prin studierea și aplicarea ei poporul nostru va merge mai bine înarmat, cu pași mai siguri, înainte spre construirea socialismului; mai mari vor fi succesele noastre în dezvoltarea economiei naționale, în ridicarea continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii din patria noastră. Miercuri 14 Octombrie 1953 25 BANI Numărul 82 Anul IX Tehnica sovietică — cea mai înaintată din lume. Trădătorii de țară și-au primiți pedeapsa, Iulia Scutaru : Oaspeți dragi. Muncile de toamnă pe câmpiile colhoznice. (pag. 1-a) Luna Prieteniei Româno-Sovietice. P. Simion: Tehnica sovietică — sprijin de seamă în activitatea constructorilor din R.P.R. (pag. 2-a) In acest numărî A. Morozov: Mecanizarea lucrărilor grele și a celor auxiliare. — Acad. A. Winter și Ing. A. Marchin: Electricitatea în viața de toate zilele. — Automatizarea și chimizarea industriei de panificație în U.R.S.S. — Consiliile sociale — factor de seamă în munca profilactică. (pag. 3-a) — L. Vedeneeva : Care este cauză dificulăților economice ale Franței. — A. Liubimov: Pe marginea evenimentelor din Guyana Britanică. i— S. Smirnov: Ce au arătat alegerile comunale din Finlanda. — G. Iuriev: In jurul unei demonstrații militare. — M. Sturua: Așa se învață meseria de ucigaș !... (pag. 4-a) Fruntași în muncă la aratul de toamnă Zece stațiuni de mașini și tractoare din regiunea Curse, între care stațiunile Bubnovscaia, Velko Mihailovscaia, Alexeevscaia, Beregovscaia, au terminat arăturile de toamnă. La S.M.T. Prințevscaia planul luptei pentru îndeplinirea înainte de termen a sarcinii în ceea ce privește arăturile de toamnă a fost elaborat încă cu mult înainte de strângerea recoltei și discutat în adunările comune ale mecanizatorilor și colhoznicilor. Mecanizatorii s-au obligat să îndeplinească și să depășească normele pe schimb de lucru, iar colhoznicii să deservească bine mașinile. In brigada de tractoare a lui N. Rgașcov toți tractoriștii depășesc normele de schimb. Brigada a terminat prima pe S.M.T. planul de arături. Culturi de porumb de înaltă productivitate In regiunea Groznâi s’a desfășurat strângerea masivă a recoltei de porumb. Pe câmpurile colhozurilor din raioanele Sunjensc și Mezdurecensc au ieșit primele combine. Intr’o serie de arteluri din zona deluroasă a fost strânsă o recoltă de până la 4.000 kg. la hectar, adică de două ori mai mult decât s’a prevăzut în plan. Aici aproape întreaga suprafață este însămânțată cu soiuri de înaltă productivitate, cultivate de către colaboratorul științific al stațiunii regionale agronomice, V. Romanenco. Primii pe regiune Mecanizatorii de la S.M.T. Soldațco — Tașlinsc din raionul Terengulsc au fost primii din regiune care au terminat arăturile de toamnă pentru toate însămârațările de primăvară. Peste o treime din suprafață a fost arată la o adâncime de 25—27 cm. Colectivul S.M.T. a îndeplinit încă la începutul lunii Septembrie planul anual al lucrărilor cu tractoare. Astăzi, mecanizatorii S.M.T.-ului fruntaș în regiune termină aratul ogoarelor negre și încheie strângerea cartofilor și a rădăcinoaselor furajere. înaltă productivitate la arat Stațiunile de mașini și tractoare din raionul Ceastoozerscoe au terminat cele dintâi în regiune planul de arături de toamnă. Fiind în întrecere pentru o înaltă productivitate a muncii, mecanizatorii au arat, cu acelaș număr de mașini, cu 2.000 hectare arătură de toamnă mai mult decât anul trecut. La anul, colhozurile raionului vor semăna toate pusturile de primăvară numai pe ogoare de toamnă și ogoare negre, îmbunătățind folosirea mașinilor, brigăzile de tractoriști de la S.M.T.-urile Ceastoozerscoe și Butîrinscoe au economisit o mare cantitate de carburanți. Muncile agricole de toamnă și lucrările de însilozare se desfășoară cu mare avânt pe întreg cuprinsul Uniunii Sovietice. Fiecare sovhoz și colhoz pregătește din timp o trainică bază furajeră. Printre sovhozurile fruntașe se numără și sovhozul ..Caravaevo“. * In clișeu: La ferma de creștere a vitelor din sovhozul „Caravaevo“. Descărcarea floare- soarelui pentru însilozare. întrecerea mecanizatorilor Mecanizatorii agriculturii din R.S.S.A. Cabardină sunt în întrecere pentru îndeplinirea înainte de termen a planului de arături de toamnă. Tractoriștii din S.M.T. Urojainense îmbină cu pricepere această muncă cu semănatul cerealelor de toamnă și strângerea culturilor industriale și prășitoare. In timpul zilei, majoritatea tractoarelor acestui S.M.T. sunt folosite la seceriș și însămânțări, iar noaptea sunt trecute la arăturile de toamnă. Tractoriștii au executat până acum circa 2.000 hectare arătură de toamnă, ceea ce constitue jumătate din sarcina de plan. In colhozurile republicii sunt executate alături de toamnă pe o suprafață aproape de două ori mai mare decât la aceeași dată a anului trecut. Hrana pentru iarnă a vitelor este asigurată Mecanizatorii din R.S.S.A. Osetină de Nord acordă un mare sprijin colhozurilor la strângerea nutrețurilor suculente. Artelurile agricole ale raionului Prigorodnîi au îndeplinit planul de însilozare cu 136%. Colhozurile din raioanele Narta, Alaghtr, Alan și Ardon au asigurat cu nutrețuri suculente hrana vitelor pe perioada cât stau în grajduri. Colhozurile fruntașe din raioanele Mozdoc și Pravoberejnâi au pregătit pentru fiecare vacă câte 5—6 tone silos. Oaspețiragî iu era o zi obișnuită la Fabrica de Confecții „Gh. Gheorghiu-Dej“ din Capitală. In toate secțiile domneau nerăbdarea și emoția pe care le stârnește apropierea unui eveniment însemnat. Ca fulgerul se răspândise printre muncitori vestea că membrii delegației sovietice care participă la sărbătorirea Lunii Prieteniei Româno-Sovietice le vor vizita fabrica. Când automobilele s’au oprit în fața ușii de la intrare, în întâmpinarea oaspeților dragi a ieșit un grup numeros, întâlnirea s'a transformat într’o manifestație de caldă și puternică prietenie. Glastre cu flori erau așezate pe coridoarele curate și prin încăperile mari și luminoase ale secțiilor. Impunătoarea clădire a fabricii căpătase o înfățișare veselă și deosebit de primitoare. — Fabrica noastră este nouă — explică oaspeților directorul Iosif Steinbach. In locul ei, cu câțiva ani în urmă, se aflau aici niște ateliere vechi, dărăpănate. Muncitorii se istoveau lucrând în condiții grele, cu o tehnică rudimentară. — Dacă ar fi fost numai asta... Dar nu lipseau nici carcera, bătăile, torturile cu care stăpânii răspundeau setei noastre de o viață omenească — își amintește cu obidă un muncitor bătrân. De curând, el cu încă 7 tovarăși au fost sărbătoriți pentru împlinirea a 40 de ani de muncă neîntreruptă în fabrică. Oamenii sovietici privesc cu simpatie chipul lui brăzdat de viața amară a trecutului. — Construcția fabricii — continuă directorul — a început în anul 1948. S’a lucrat cu multă însuflețire și într’un timp record. Cele mai multe brigăzi erau formate din tineri veniți din toate colțurile țării. Fabrica a fost înzestrată cu mașini de cele mai moderne tipuri, primite din Uniunea Sovietică. A început și s’a extins pe scară largă folosirea metodelor sovietice. O serie de muncitori au fost trimiși în U.R.S.S., de unde s’au întors cu experiența îmbogățită. Toate acestea ne-au ajutat să devenim o fabrică fruntașă, o unitate de bază a tinerei noastre industrii de confecții. Traversând un coridor spațios, oaspeții se îndreaptă spre sectorul de confecții pentru femei. Muncitorii îi întâmpină cu urale: „Trăiască în veci prietenia româno-sovietică!“ Cuvintele acestea flutură pe buzele tuturor. Delegația sovietică s’a răspândit printre muncitori. Fiecare vrea să arate oaspeților dragi roadele muncii. Marin Dinică, responsabilul brigăzii fruntașe explică cum lucrează membrii brigăzii, cum reușesc să depășească norma cu 50%. — Iată unul din elementele de frunte ale brigăzii noastre — o prezintă Dinică pe stahanovisa atemistă Popescu Valeria. Fata înaintează zâmbind spre membrii delegației care-i strâng mâna cu căldură. Sofia Vladimirovna Berseneva-Ghiațintova îi prinde de vesta de lână groasă o insignă care reprezintă porumbelul alb al păcii. Oaspeții se interesează de activitatea brigăzilor atemiste. Bădiță Victor, secretarul organizației U.T.M. de la sectorul 7 le dă cu drag lămuriri. — Calificarea profesională a tinerilor muncitori este o problemă de cea mai mare importanță în viața fiecărei întreprinderi — remarcă Ivan Matveevici Cuznețov. — In fabrica noastră avem școli de calificare de gradul I și II cu un număr de 280 muncitori, o școală de maiștri și o școală de calificare superioară. La facultatea muncitorească am trimis 36 de oameni — explică directorul. Privirile vizitatorilor sunt atrase de un panou lucrat pe fond roșu. — Aici e situația învățământului politic din secție, explică Victor Bădiță. După ce s’au interesat câte forme de învățământ sunt la fabrică, membrii delegației au arătat că în întreprinderile sovietice se duce o acțiune continuă de ridicare a nivelului politic și profesional. — E foarte bine că ați prevăzut în plan mărirea numărului de săli pentru învățământul politic și profesional cât și amenajarea unui club mare în care muncitorii să-și petreacă orele libere, spune Mihail Alexeevici Procofiev. La secția de croit grupul s’a oprit îndelung. Aici se lucrează după o metodă sovietică adusă de un muncitor care a studiat în U.R.S.S. Datorită acestei metode se reduce consumul de stofă, iar croitul se efectuează mai repede și mai bine. — Economia de stofă nu trebue făcută în dauna calității produselor — spune la plecare Alexandr Feodorovici Namestnicov, zâmbind prietenește. Intrarea delegației sovietice în sectorul de confecții pentru copii a fost salutată cu entuziasm. Sectorul are un număr mare de muncitori. Mulți dintre ei sunt stahanoviști și fruntași în producție. Șerbana Rotaru, atemistă stahanovistă stă îndelung de vorbă cu membrii delegației sovietice. — E ,o mare bucurie să cași îmbrăcăminte pentru copiii patriei tale — spune Eroina Muncii Socialiste, Tamara Scurco. Șefa secției arată oaspeților produsele numeroase și variate ale secției: rochițe, costumașe, pastomașe. Modelele sunt frumoase, stofa bună și plăcut colorată. Delegații aprerciază calitatea hăinuțelor. Discuțiile oaspeților sovietici cu colectivul laboratorului fabricii au fost bogate în învățăminte. In laborator se creează modelele, se studiază întregul proces de producție, se construesc și se multiplică tiparele. — In fabricile de confecții din U.R.S.S. grija principală a creatorilor de modele este legătura permanentă cu cumpărătorii. Ei țin seama întotdeauna de cerințele cumpărătorilor — spune Victor Ivanovici Spițin. E bine, deasemeni, să se creeze un număr cât mai mare de modele. In Uniunea Sovietică există case de modele care oferă fabricilor de confecții posibilitatea de a realiza îmbrăcăminte variată și frumoasă. Oaspeții sovietici au arătat apoi că nu e bine să treacă prea mult timp de la crearea unui model până la apariția lui în comerț. Expoziția de modele pentru anul 1954 a fabricii cuprinde multe lucruri frumoase. Ele au fost apreciate de membrii delegației sovietice. La căminul de copii al fabricii, oaspeții sunt întâmpinați de vocile cristaline ale micuților care cântă despre zilele lor însorite. Palmele mici aplaudă zglobii pe noii veniți. Prietenia se leagă repede. Copiii se cu musafirii, care răspunzând politicos joacă invitației micilor gazde, se așează pe scăunele. Oaspeții ascultă poezii, planurile de viitor ale micuților. Lenuța Popescu și Adrian Simion vor să devină medici. Sandu Mihăilă, aviator. Domnița Lucaci, inginer. Urmează o scenă emoționantă: solii poporului sovietic — purtătorul steagului păcii în lumea întreagă — dăruesc copiilor muncitorilor din uzină insigne cu porumbelul alb. Recunoscând simbolul păcii, copiii aplaudă veseli. — Pentru copilăria lor fericită și lipsită de griji trebue să consolidăm pacea în lume rostește M. A. Procofiev, gândurile tuturor. Intr’o discuție tovărășească, înainte de plecare, oaspeții și-au exprimat admirația pentru realizările colectivului fabricii și încrederea că sarcinile puse de Partidul Muncitoresc Român și de Guvernul R.P.R. în fața muncitorilor din industria noastră ușoară vor fi înfăptuite cu succes. Popoarele sovietice se interesează și se bucură de succesele poporului român. întorși în țară, noi vom povesti despre fabrica voastră, această minunată realizare a socialismului — încheie M. A. Procofiev. Muncitorii și-au petrecut cu drag oaspeții până la mașini. Această zi va rămâne neștearsă în amintirea lor. Iulia SCUTARU A Trădătorii de țară și-au primit pedeapsa In zilele de 9—12 Octombrie crt. s’a desfășurat in fața Tribunalului Militar Teritorial București procesul unor spioni și teroriști parașutați de serviciul de spionaj american pe teritoriul Republicii Populare Române. Ciocotind de mânie sfântă, cetățenii cinstiți ai patriei noastre au luat cunoștință din dezbaterile procesului de fărădelegile nemernicilor din boxă, dușmani jurați ai poporului român. Cu punerea faptelor de netăgăduit, procesul a dezvăluit lumii întregi chipul dâd al „selecționaților“ serviciului de spionaj american, care se bizue în uneltirile sale împotriva țării noastre pe mercenari recrutați din rândurile elementelor fascisto-legionare. Din această sinistră galerie face parte Tănase Alexandru, una din căpeteniile gupului de spioni și trădători de patrie. Fiu de chiabur, Tănase Alexandru, fost comandant legionar, a fost condamnat în anul 1911 la 5 ani temniță grea pentru participarea la rebeliunea legionară. Cot la cot cu el se află vechi criminali, asasini, fasciști, hitleriști, teroriști de profesie și dezertori ca : Samoilă loan, Golea loan, Popovici Mircea, Tolan loan, Tartler Erich, Dincă Gheorghe, etc. Crescuți la școala crimei fascisto-legionare, aceste fiare sângeroase care au schingiuit, batjocorit și ucis oameni nevinovați, au fugit din țară după 23 August 1944, alăturându-se hoardelor hitleriste în retragere. Cei mai mulți dintre ei au luptat împotriva țării noastre care alături de Uniunea Sovietică se afla în plin război pentru zdrobirea cotropitorilor fasciști. După capitularea Germaniei hitleriste, banda de josnici trădători de țară, în cap cu căpeteniile Horia Sima, Borobaru Traian, Mușatescu Mircea și alții a trecut din solda Gestapoului direct în slujba spionajului american Mercenari de profesie, aceste elemente declasate slugăresc astăzi Imperialismul american cu acelaș zel cu care au slugărit ieri imperialismul german fascist. In vederea desfășurării acțiunilor lor banditești, nărmiții dolarului au fost instruiți în școlile de spionaj de la Andilly, Isny, Lindau, Beloiaria, sub conducerea serviciului de spionaj american, secondat de serviciile de spionaj francez și grec, aflate in subordine. In aceste școli, cursurile crimei au fost predate de către spioni americani cu nume conspirative: Johny, Vernier, Vidal și de ofițeri din serviciul de spionaj francez cu numele de Beaumont, Blondel și alții. Aci, josnicii trădători de țară au învățat cum să folosească pistolul, grenada și pistolul mitralieră, substanțele explosive și otrăvitoare, au învățat să ucidă, să-și îndrepte loviturile criminale împotriva independenței noastre naționale, împotriva libertăților democratice ale poporului muncitor, împotriva vieții libere care înflorește azi în Republica Populară Română. Absolvind școlile de spionaj organizate pe teritoriul Franței, Germaniei occidentale, Greciei și Austriei, nemernicii trădători de țară au fost echipați cu arme, aparate de radio-emisie și recepție, explozivi, fiole cu otravă, bani, etc., îmbarcați pe bordul unor avioane americane conduse de piloți americani și parașutați, în puterea nopții, pe teritoriul țării noastre. Aci, mârșavele unelte au căutat să intre în legătură cu unele elemente legionare și hitleriste — singurii de la care se puteau aștepta la complicitate în îndeplinirea planurilor lor criminale. Principalele misiuni ale acestor bandiți erau de a spiona, de a culege și transmite informații din toate domeniile de activitate, politic, economic, militar, social, etc., precum și de a săvârși, acte de diversiune și teroare. După cum au mărturisit acuzații, înaintea parașutării lor ei au fost preveniți de către stăpânii lor că în caz de pericol vor trebui să fugă peste graniță în Iugoslavia și pe baza unei parole speciale, să stabilească legătura cu Ambasada Americană de la Belgrad. Dar între planurile dușmanilor poporului nostru și putința pe care o au de a le aduce la îndeplinire există o distanță uriașă. Trădătorii în slujba serviciilor de spionaj străine și-au făcut socoteala că, odată parașutați pe teritoriul R.P.R., vor găsi aici destule elemente ostile regimului democrat-popular care să-i sprijine și să-i adăpostească. Aceste socoteli s’au dovedit cu totul greșite. Așa cum a declarat la proces unul din acuzați, ei s’au convins repede că lucrurile nu stau deloc așa cum li s’a spus în apus, au constatat că poporul nu vrea să-i primească și că-i urăște din tot sufletul pe acești soli ai distrugerii și ai morții. Datorită vigilenței organelor de securitate, care stau de veghe și apăra cuceririle revoluționare ale poporului muncitor, și cu sprijinul activ al oamenilor muncii, spionii parașutați pe teritoriul țării noastre, precum și complicii lor au fost capturați și tăcuți inofensivi. Procesul mârșavei bande de spioni și teroriști a aruncat o lumină puternică asupra uneltirilor dușmănoase pe care le pun la cale cercurile agresive din S.U.A. împotriva poporului român și a patriei noastre libere. Acesta este un nou fapt care arată cu putere că în vreme ce U.R.S.S. și celelalte țări din lagărul democrat militează cu hotărîre pentru destinderea încordării internaționale, există forțe agresive care urmăresc nu îmbunătățirea, ci agravarea situației internaționale. Felul în care au fost recrutați și pregărtiți spionii parașutați pe teritoriul țării noastre, misiunile criminale pe care le-au primit de la serviciul de spionaj american, darvăiie cu puterea faptelor de netăgăduit politica cercurilor agresive de amestec grosolan în treburile interne ale țărilor ligă,miții democrat și metodele gangsterești care sunt folosite în realizarea acestei politici. Odată mai mult, a fost dezvăluită în adevărata lumină destinația fondurilor alocate anual din bugetul SU.A. pe baza așa numitei „legi a securității mutuale“ ; aceste sume considerabile sunt folosite pentru recrutarea a tot felul de trădări, asasini și huligani fasciști, care sunt strecurați în țările democratice cu scopul de a duce o activitate de subminare. De altfel înșiși acuzații au mărturisit că scontau dezlănțuirea unui nou război și căutau prin spionaj și diversiune să vină în ajutorul acelor forțe care ar ataca Republica Populară Română încă odată, inspiratorii și organizatorii activității de subminare dusă în țările democratice, uneltele mârșave ale ațâțătorilor la un nou război, au fost prinși asupra faptului și demascați în fața lumii. Poporul român — care cu sprijinul frățesc al marii Uniunii Sovietice și-a cucerit pentru prima dată în istoria sa zbuciumată adevărata libertate și independență națională — înfierează cu cea mai mare energie uneltirile criminale ale forțelor agresive, ce nu se dau în lături de la cele mai mari josnicii pentru a lovi în mărețele sale cuceriri. Poporul român salută sentința aspră, dar dreaptă, pronunțată de Tribunalul Militar împotriva bandei de josnici spioni și teroriști. Nu există om conștient în țara noastră care să nu știe cine stă în spatele nemernicilor care au vrut să atenteze la mărețele cuceriri ale poporului nostru. In spatele acestor mercenari fură scrupule care ieri se aflau în serviciul Gestapoului. Iar azi în solda spionajului american, stau foștii jefuitori ai poporului român, care au adunat grămezi de aur din sudoarea și lacrimile muncitorilor și țăranilor români Profitorii și îmbuibații de ier, nu se resemnează, nu vor să se obișnuiască nici în ruptul capului cu ideea că vremurile blestemate când poporul român gemea sub povara exploatării monopoliste au apus pentru totdeauna. Socotelile nesăbuite ale dușmanilor poporului nostru sunt sortite, unui eșec total. Regimul democrat popular, independența și suveranitatea de stat îi sunt scumpe poporului ca ochii din cap Toate uneltirile dușmane s’au sfărâmat și se vor sfărâma de hotărîrea de neclintit a poporului nostru de a-și apăra cuceririle atât de scump plătite. Aceeași soartă pe care au avut-o spionii șiteroriștii parașutati de serviciul de spionaj american Îi așteaptă pe toți acei care s’ar încumeta să se atingă de libertățile și cuceririle poporului nostru, învățămintele principale pe care fiecare cetățean cinstit, întregul nostru popor le trage din acest proces sunt de a spori vigilența revoluționară, de a veghea cu cea mai mare strășnicie ca drin încercare a dușmanului să fie descoperită din primul moment și zdrobită în fașă. Ferm decis să strivească fără cruțare pe oricine ar cuteza să i se pue peacurmezișul, poporul român își continuă neabătut munca sa creatoare, pusă în întregime în slujba păcii și a unui viitor luminos.