Viața Nouă, aprilie-iunie 1950 (Anul 2, nr. 197-270)

1950-06-11 / nr. 254

înainte, spre noi victorii în lupta pentru pace , în expunerea pe care a făcut-o 11 8 Decembrie 1949, tovarășul Gh. Gheorghiu Dej a arătat ce în țara noastră există cele mai largi posibilități fie transformarea luptei pentru pace într'o uriașă mișcare de masse pentru pace, deoarece poporul nostru care simțit grizdiile războiului a îi urăște pe imperiaiști, dorind pacea, iar politica Statului nostru, condus de clasa muncitoare corespunde acestor aspirații și interesa vitalente majorității covârșitoare a poporului nostru. Strălucitul succes cu care s'a încheiat in Republica Populară Română campania de strângere a semnaturilor pe Apelul de la Stockholm, arată că prin munca plină de elan, pe care au dus-o cele peste 17.000 Comitete de luptă pentru pace, posibilităție de care vorbea tovarășul Gh. Gheorghiu Dej au devenit acum realitate vie lupta pentru pace transformându-se efectiv într'o uriașă mișcare de masse pentru pace. 10.048.670 cetățeni de la orașe și sate,fără deosebire de vederi politice și religioase a a semnat Apelul care declară drpt criminal de război guvernul care va folosi primul arma atomică. Cele peste 10 milioane de semnături pe Apel, dovedesc că poporul nostru, pe deplin conștient de graznica primejdie a războiului atomic, a înțeles că pacea trebue cucerită prin luptă activă împotriva monștrilor imperialiști care vor să deslănțue războiul atomic pentru a obține dominația mondială. Campania de strângere a semnăturilor a atras în rândurile partizanilor păcii sute de mii de oameni care erau inactivi politicește și în același timp a dat un puternic impuls tuturor celorlalte acțiuni de luptă pentru pace: agitația politică a făcut să crească înverșunata ură a oamenilor muncii împotriva imperialiștilor și a mârșavelor lor unelte: sabotorii, răspânditorii de svonuri și chiaburii. Oamenii muncii din țara noastră, în frunte cu comuniștii, luptătorii cei mai hotărîți pentru pace, și-au întărit semnăturile pe Apel, prin nenumărate victorii în producție, pentru a da Patriei mai mult petrol, mai mult cărbune, mai multe cereale. In împrejurările internaționale actuale, când imperialiștii își intensifică mai departe pregătirile de război, pe plan militar, strategic, diplomatic și propagandistic — după încheerea cu succes a campaniei de strângere a semnăturilor, noi și importante sarcini se pun luptătorilor pentru pace din țara noastră. Trasând aceste sarcini, Comitetul permanent pentru apărarea păcii din R. P. R., a arătat că lupta pentru pace trebue intensificată, astfel ca cei peste zece milioane de cetățeni care au semnat Apelul să devină cu toții luptători activi pentru cauza păcii. Intensificând munca de agitație prin conferințe, presă, Comitetele de luptă pentru pace trebue să pună accentul pe munca de lămurire de la om la om, din casă în casă, mai cu seamă la sate. Oamenii muncii trebue să sporească aportul concret pe care-l aduc cauzei păcii, strângând la timp și în bune condițiuni recolta, și ridicând neîncetat producția industrială. Aceste pregătiri trebue să se desfășoare în cadrul pregătirilor în vederea Congresului Comitetelor de luptă pentru pace din RPR, convocat pentru lunii Septembrie, începutul care va alege reprezentanții noștri la cel de al doilea Congres mondial al Partizanilor Păcii. Acest Congres care va avea loc în Octombrie la Genova (Italia) va constitui una din cele mai largi mobilizări ale maeselor largi din întreaga lume—din elite a cunoscut istoria — în vederea luptei pentru pace. In întâmpinarea lui, mișca r5* partizanilor păcii crește și se întărește pe întreg globul. Peste 1o milioane de oameni au asmănat Apelul de la Stockholm. Incheindu-se cu succes în mai multe țări de democrație populară, campania de strângere a semnăturilor se desfășoară cu intensitate crescândă în celelalte țări, din Japonia până în Italia, Franța, Germania Occidentală, unde în condițiile teroarei polițiste crunte exercitată de autoritățile de ocupație, partizanii păcii au strâns prin ce un milion de semnături, și Statele Unite, unde partizanii păcii își propun să strângă mîliosne de semnături în viitoarele luni. Tinerii japonezi din Hioshim» și Niguski, au adresat o vibrantă chemare tineretului : «Aproape cinci ani s’au scurs peste orașele noastre distruse de bomba atomică. Flăcării și fumul care au țâșnit după explozia bombei su dispărut. Dar în inimile noastre stărue și crește ura vie împotriva imperialiștilor care cu bomba atomică au ucis și carbonizat într’o clipă rudele, frații, surorile noastre,... Tineri și tinere din întreaga lume, ascultați chemarea noastră, a celor care au cunoscut ei înșiși grozăviile bombei atomice semnați cu sutele de milișioane Apelul de la Stockholm, Apelul păcii, Apelul vieții!“ Cei 550.000 tineri germani, care s’au întrunit între 26—30 Mai la Berlin, au afirmat hotărîrea tineretului german de a nu servi drept carne de tun pentru monopoliștii lacomi și straini de popor, care s’au îmbogățit de pe urma celor două războaie mondiale. Sesiunea Comitetului Executiv al F. S. M. a hotărît să intensifice aportul pe care uriașa massă a celor 78 milioane de membri pe care îi are, îl aduc mișcării mondiale pentru pace. Iată câteva din știrile mai recente de pe frontul luptei pentru pace, din zecile de știri care vin zilnic, relatând noi și noi succese ale partizanilor păcii. Cuprinși de furie în fața acestor neîncetate succese, imperialiștii încearcă să stăvilească prin sălbatice represiuni mișcarea partizanilor păcii. Autoritățle britanice de ocupație din Germania Occidentală au asmuțit haita de câini polițiști asupra tinerilor care se întorceau de la marea întâlnire pentru pace de la Berlin. La Frânt, guvernul marshalizat al lui Bidault a destituit pe primul președinte al Curții de Casație Mongibeaux, pentru că a semnat Apelul, a trimis în judecată pe Eugenie Cotton, președinta FDIF, pentru că a tipărit un afiș împotriva războiului colonialist din Vietnam și a condamnat la închisoare pe eroina Raymonde Dien, care s-a culcat pe linia ferată la Tours, pentru a opri un tren cu armament. Aceste mârșave măsuri au stârnit pretutindeni un val de indignare în rândurile oamenilor cinstiți îmboldindu-i să treacă la luptă cu mai multă hotărîre împotriva guvernelor aservite Wall-Streetului, la lupta activă pentru pace. Zadarnic își intensifică imperialiștii pregătirile de război. Truman a anunțat de curând decizia guvernelor Statelor Unite, Marii Britanii și Franței de a înarma țările arabe și Israelul. Din ordinul Departamentului de Stat american, guvernele Franței, Germaniei Occidentale, țărilor Benelux și Italiei au organizat o conferință pentru punerea în aplicare a planului Schuman, care tinde să constitue un vast arsenal pentru echiparea , armatei Atlantice", înarmarea Orientului de mijloc unde contradicțiile ascuțite dintre imperialiștii britanici și americani se îm(Continuare în pag. 4-a). «PROLETARI DIN TOATE TARILE UNIȚI?A Anul II Nr. 254 Duminică 11 luni« 1950 4 pagini 4 L«£ Pentru o recoltă îmbelșugată Muncitorii ajută pe țăranii muncitori din gospodăriile agricole colective Pentru a veni în sprijinul țăranilor colectiviști în vederea campaniei de restare, muncitorii de la Șantierul Naval S.R .. din orașul nostru au plecat la câteva gospodării agricole colective din județurda au dus unelte ajutătoare campaniei de seceriș. Astfel colectiviștii dela gospodăria agricolă colectivă ,,8 Martie" din comuna Slobozia au primit 25 coase, 25 furci de km"", 25 greble da lemn, 10 gresii pentru coast, 12 ciocane de bătut c ss», 10 nicovala și alte lucruri. Un fit ® și alte daruri au mai primit și colectiviștii dela gospodăria agricolă colectiva .,Gh. D-j.“ din comuna Plevna și colectiviștii gospodăriei „23 August 1944“ din Urlești. Seceleanu Iulian coresp. Cu 3 zile mai devreme După apariția Hotărîrii C.C. al P.M.R. și Guvernului, muncitorii de la Gospodăria de Stat Brataș și-au intensificat eforturile în muncă pentru a termina la vreme lucrările de revizuira și reparația a mașinilor necesare recoltării. Astfel până în seara zilei de 9 Iunie ei au reușit să trmine toate reparațiile la toate mașinile unelte. Prin aceasta ei și-au depășit angajamentul luat, realizând lucrările cu 3 zile mai devreme. Chirica V. coresp, S'a făcut stabilirea ariilor și repartiția batozelor de tree. La Comitetul Provizoriu Județean a avut loc ieri dimineață o ședință în cadrul căreia s'au luat măsuri pentru buna desfășurare a campaniei de recoltare in cuprinsul județului nostru. Astfel au fost stabilite cele 132 arii in satele și comunele din județ și sa in timp ce țărănimea muncitoare în Franță și sub conducerea clasei muncitoare își strânge tot mai mult rândurile și luptă pentru o viață mai bună, pentru pace și socialism, chiaburii încearcă să lovească în interesul celor ce muncesc. In comuna Vlădești de pildă, chiabura Ecaterina Lungu, nu numai că nu și-a privit cele 6 ha. de grâu, dar ceva mai mult, motivând că-i singură și că în felul acesta—zice ea—„nu pot să se fac pe toate de plăcut repartizarea batozelor de treer. In cea mai mare parte, treeratul se va face anul acesta cu batozele Stațiunilor de Mașini și Tractoare care vin în ajutorul țărănimii muncitoare cu 79 batoze. Restul se va treera cu batozele particulare: dați a încercat să-și lase porumbul și floarea soarelui neprăștte. Țăranii muncitori Sândache Gaiu și Erarii Bălăuță observând intențiile dușmănoase ale chiaburei, au demascat o în fața sătului, dând-o pe mâna Miliției care i-a făcut aste de trimitere în judecată la legea sabotajului, obligând pe chiabura Lungu să-și prășească cărturile în cel mai scurt timp. Manale G. coresp. A încercat să saboteze campania de întreținere a culturilor 6000 lei economie In Atelierele principale CPR-Galați secția ajistaj, atemistul Puiu Ștefan lucrând la acoperirea vagoanelor cu tablă a depășit norma curo în sută, făcând totodată o economie de materiale în valoare de lei Gopo prin întrebuințarea materialelor vechi. Tov, Arhandopol Costică din acests atelier trebue să ia exemplu dela tov. Puia Șefan, să nu mai întârzie sau să lipsească nemotivat dela lucru. Deasemeni mai pot lua exemplu și tovarășii Nazarov, Iancu Gheorghe și Olteanu Cristodor care trebue să-și ia munca în serios, căci numai așa vor contribui cu succes la lupta pentru realizarea sarcinilor. O nouă metodă de călire însuflețiți de dorința de a contribui cu și mai mult succes la bunul mers al producției, tov. Mărgărint Chiriță dela secția sculerie a șantierului SRT, a inițiat o nouă metodă de călirea frezelor. Noua metodă constă într’o matriță cu șase orificii, unde se introduce capul frezat. Prin acest procedeu încălzirea se face treptat și uniform, lucru ce e de mare importanță în păstrarea proprietății metalului. In afară de aceasta, prin noua metodă, timpul de călire a fost simțitor redus, realizându-se totodată o serioasă reducere a prețului de cost. S. L coresp, Se formează întovărășiri" pentru desmiriștii Tractoriștii dele S M.T.Șendreni 1/ 3 Iunie eu terminat complect reparația mașinilor agricole. Pereții cu această muncă din inițiativa organizației de bază s'au format echipe de egitatori care în zilele de sărbătoare au placat prin comunele din plasă pentru a forma întovărășiri între țăranii muncitori pentru desmiriștit. Munca aceasta a fost plină de roadă. Astfel până la 9 iunie s'a format o întovărășire în Șindreni unde au intrat 191 de țărani muncitori cu 354 ha, una la Smârdan 82 membri cu 268 ha. și alta la Vânători cu 317 membri și 616 ha. Deasemeni au încheiat contracte cu colectiviștii din gospodăria agricola colectivă din Odaia Manolachi „13 Iunie 1916" și cea din Smmârdan „Gh. Coșbuc“, Dobre loan coresp. Lucrul după norme noi, asigură noi succese La secția «Naftolo» o fabrică «Fusul», un grup de muncitori, conștienți ci normele juste, științifice, duc la sporirea producției, productivității și la reducerea prețului de cost au cerut mărirea normei de la 7000 — 8000 m. pânză. Muncind neobosiți, organizând mai bine munca punând la punct mașinile, tov. Gata Dumitru și Pănzaru Ion au reușit să depășească norma nouă producând în 8 ore câte 11 — 12.000 m. pânză de bună calitate. Paralel cu aceasta tovarășii de mai sus au reușit să economisească 75.000 lei prin reducerea consumului de naftol. Dăm viață angajamentelor luate Semnând Apelul Păcii, țesătoarele de la fabrica «Munca» și-au luat angajamentul de a munci neobosite pentru a întări prin fapte semnăturile lor puse pe Apel. Consecvente angajamentului, țesătoarele au desfășurat cu fiecare zi tot mai larg întrecerea socialistă reușind să obțină frumoase succese. Astfel tovarășele din secția IV-a Preparații, s’au situat în luna Mai în frunte în întrecere, obținând o depășire medie a normei de 26,5 la sută. Dintre muncitoare s’au evidențiat în mod deosebit tovarășele Ciocan Aurica, Olisiiseki Ana, Socata Iosefina care au obținut depășiri de normă între 40 — 56 la sută, aceasta datorită faptului că tovarășele au deservit câte 4 războaie. M. Donea coresp. Un frumos exemplu In lupta pentru o calitate superioară, maistrul Dicran Ovanesian și ajutorul de maistru Sandu Ioan din secția IV, războaie de la țesă* tona ,.Filimon Sârbul constitue un frumos exemplu pentru toți maiștrii fabricei. Acești doi tovarăși neprecupețind nici un efort, muncesc cu insuflețire la punerea la punct a mașinilor, la scurtarea timpului de reparații și la reparații de bună calitate. In ultimul timp prin munca lor acești doi tovarăși au reușit să facă toate mașinile să producă din plin. Astfel în această secție brigăzile de calitate No. I și III au posibilitatea să dea mărfuri bune și mai multe. In ultima perioadă, datorită muncii lor — mașinile mergând din plin— s'a reușit să se ridice productivitatea muncii de la 5746 mii bătăi la 6628 mii bătăi război pe oră, Mihăilescu Gh. coresp. Muncitoare, întâmpinați Congresul U. F. D. R. cu nouă succese în muncă ! Ridicați necontenit productivitatea muncii, aplicați pe larg metodele sovietice înaintate, luptați pentru calificarea voastră profesională, pentru economii și pentru ridicarea calității produselor. Să luptăm cu toată hotărîrea împotriva naționalismului șovin Prof. Celina Herșcovici I Burghezi« reacționară, fo« llosind armele sale o«trăvite, caută cu orice preț ■ să încetinească marșul rapid și victorios al clasei I muncitoare dela noi din tară spre construirea socialismului. El a reușit în acțiunile Bel nefaste să provoace în rândurile unei părți a populației evreești o frământare ce la rol de virtuțile creatoare și care le aruncă în brațele unei «vânturi de neînțeles. Libertatea ce o dă Guvernul țării noastre democrate evreilor, ca și altor naționalități conlocuitoare, e interpretată cu rea credință ca o poruncă de către rămășițele burgheze (șoviniste) interesate și folosesc aceasta centru a disloca din activitățile lor cetățenii și a-i alunga în haos. Dintre ,avantagiile" diverse ce se au de primit acei care aruncându-se în aventură pleacă în Israelul , condus de un guvern robit Wall-Street-ului, numărimi următoarele: Calificarea nu e prețuită. In timp ce în Republica Populară Română a au creat numeroase școli de calificare și recalificare pentru a se riște cadru ridicate guvernul Ban-Gurion nu se preocupă de acest lucru, folosind imigrant« ca pa un material inform, folositori doar pentru a îmbogăți stăpânii americani ce-și exportă aici capitalurile. Aceasta în cazul cel mai bun în care găsesc de lucru se pot încadra într'o munși că, după ce vegetează timp îndelungat în lagăre, gândind la numărul amenințăitor de mare a șomerilor și pierzându-și energia în van. Consumația și așa drămuită din cauza lipsurilor, Israeul fiind o țară unde producția de cereale nu acopseră nici 10 la sută din ne- ivoi este mereu în scădere pentru rmssele muncitoare în timp ce exploatatorii se I îmbuilsază in toate bunătățile ce le fură din consumația publică, supunându-le j unei specule deșănțate. Eliberarea țării noastre de către U R.S.S. și luarea puterii de către clasa muncitoare, ne a condus în lagărul democratic, în fruntea cărui se află Uniunea Republicilor Socialiste Sovietice, fiind un factor activ în lupta pentru pace, pentru socialism. Israelul însă,înrobit monopoliștilor americani este folosit ca un bastion de luptă imperialist fără independență și trebuind să facă jocul stăpânilor americani, ațâțători ia război. Uneltitorii sioniști se fac că uită aceste fapte și agită mereu în chip mârșav teoria plecării, argumentând cu problema antisemitismului. Ei știu bine însă că regimul da democrația populară a cărui forță conducătoare este Partidultoresc Român, nu Munciadmite manifestările șovine ale naționalismului, nu admite antisemitismul ca și da atfel nici un fel de rasism. Partidul luptă pentru înfrățirea naționalităților conlocuitoare înfrățire ce sa realizează pe deplin când desființarea exploatării omului de către om înlătură definitiv orice spirit de neîncredere între oameni și naționalități, creând unitatea morală și politică a Societății Socialiste. Rasismul este astăzi ca și întotdeauna o armă în mâna burgheziei care o folosește ca să-și adâncească exploatarea, ca să înrobească oamenii muncii din țările lor și pe cei din țările coloniale. Se înțelege deci de ce rasismul este arma americanilor, care cu ajutorul ei caută să cucerească „dominația mondială" pe care o urmărește. Se înțelege de ce se tolerează partide și guvernări rasiste ca: Mosley în Anglia și Ku-Klux Klan în Statele Unite. Unitatea sioniștilor burghezi își găsesc unși adevărata rădăcină în dorinelor, « ei ter puțini, pe a putea continua să exploateze în fabricile și moșiile lor de acolo din Israel, aici fiindu-se interzis. Bineînțeles că cu totul altfel interpretează situația oamenii muncii. Ei văd că regimul de democrație populară de la noi, avansează cu pași repezi spre socialism, că în acelaș timp se topește neîncrederea dintre naționalități, că noi și noi oameni sunt încadrați în câmpul muncii și între aceștia sunt și evrei și că toți sunt salarizații 1» fi indiferent de rasă, religie sau naționalitate. Este o dusie pentru oamenii muncii evrei de la noi care înțeleg că datoria lor este de a construi în lagărul democratic și nu a-și vinde forțele imperialiștilor unde domnește teroarea și nu libertatea, cum este în Israelul burghez. De aceea ei să se încadreze în eforturile tuturor oamenilor muncii din Republica Populară Română pentru construirea societății socialiste luminoase, care aduce prosperitate și fericire. De aceea ei trebue ca prin toată puterea creației lor să construiască pentru a deveni factori activi în lupta pentru pace, pentru socialism. La Craiova S a ținut o conferință cu directorii și tehnicienii din G.A.S. Craiova 9 (Agerpres) — Joi a avut loc în sala institutului de agronomie din Craiova, o conferință la care au luat parte directorii și tehnicienii Or. A. S. din județele Dolj, Mehededinți, Gorj, Romanați, Vâlcea, Olt și Argeș. In cadrul acestei ședințe a fost discutat, modul în care au fost aduse la îndeplinire până acum sarcinile trasate de Hotărîrea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri al R.P.R. privind pregătirea și executarea la timp a strângerii recoltei și executarea planului de colectări pe anul 1960.