Viața Nouă, aprilie-iunie 1962 (Anul 18, nr. 5388-5465)

1962-04-08 / nr. 5394

Prehferi din toate țările, unifi-vul Orp al ComiteW regional Pil $i al Sfatului popular regional laiali ANUL’ XVIII. Nr. 5394 DUMINICA 8 APRILIE 1962 4 PAGINI - 20 BANI Timpul prielnic să fie folosit din plin la urgentarea lucrărilor agricole și Lucrările agricole de primăvară, care începuseră în toate raioanele regiunii noastre, au fost întrerupte de ploile abundente din a doua jumătate a săptămînii. Ținînd seama că muncile agricole sînt mult întîrziate este necesar ca agronomii, consiliile de conducere ale gospodăririilor colective, și conducerile S.M urilor, sub îndrumarea organizațiilor de partid să controleze în permanență satele și să treacă de urgență la semănat. Va trebui ca în zilele dintre ploi să se ia măsuri pentru continuarea semănatului pe grinduri, terenuri cu scurgere și nisipoase pentru a se recupera rămînerea în urmă. FIECARE ZI, FIECARE ORA PRIELNICA TREBUIE FOLOSITE DIN PLIN LA EXECUTAREA LUCRĂRILOR AGRICOLE DE PRIMA VARA. î ; W * »«k»*'*' Folosesc fiecare oră bună de lucru, în cîmp Mecanizatorii de la G. A. S. Berești, raionul Bujor folosind fiecare oră bună de lucru în cîmp, au reușit ca pînă acum să însămânțeze 100 ha. cu mazăre, 50 ha. cu floarea soarelui și 20 ha. cu ovăz. In același timp mecanizatorii au executat și lucrări de întreținere a culturilor cerealiere de toamnă cit și a arăturilor actinei, contribuind prin aceasta la reținerea apei în sol. Hotărîți ca și anul acesta gospodăria de stat să dea mari cantități de cereale peste plan mecanizatorii Iordache Tacu și Gheorghe Broștie încă din primele zile ale campaniei de primăvară s-au situat printre fruntașii gospodăriei. Cele mai frumoase rezultate pînă acum le-au obținut muncitorii din brigada condusă de maistrul Constantin Popescu, fruntași în obținerea de recolte sporite și în anul 1961. Muncitorii gospodăriei de stat Berești sunt hotărîți, ca folosind din plin capacitatea de lucru a mașinilor și fiecare oră bună de lucru să termine la timp însămiințările de primăvară. Cînd ești pregătit din vreme După ce au terminat de însămînțat mazărea pe cele 70 hectare planificate, membrii gospodăriei colective „Hristo Botev" din comuna Jugureanu, raionul Făurei au trecut la semănatul florii-soarelui. Fiind pregătiți din vreme, colectiviștii de aici au reușit ca în numai două zile să însămînțeze cu floarea-soarelui o suprafață de aproape 100 hectare. La aceste lucrări gospodăria colectivă a primit un ajutor prețios din partea mecanizatorilor de la S.M.T. Rușețu. Au terminat de semănat mazărea . Folosind din plin timpul bun de lucru colectiviștii din comuna Suma, raionul Bujor, au terminat devnsămînțat mazărea. Pină acum ei au mai grăpat cu atelajele peste 140 ha cu grin de toamnă și 100 ha ogoare, asigurind In felul acesta menținerea apei in sol. Tot cu atelajele colectiviștii au făcut alături de primăvară pe 50 ha terenuri nemecanizabile. Colectiviștii de aici sunt hotărîți ca prin executarea la timp și in condiții agrotehnice bune, a însămințărior să depășească anul acesta producțiile planificate la toate culturile vegetale. Se lucrează intens în vii . In numai cîteva zile bune de lucru la G.A.S. Panciu a fost dezgropată întreaga suprafață de 1530 ha vie. Odată cu dezgropatul s-a făcut coloritul și s-au început lucrările de tăiat. Astfel pînă in prezent s-a executat tăiatul pe suprafața de 675 ha, procurîndu-se totodată pentru ridicat via întreaga cantitate de araci și spalier. O atenție deosebită acordă conducerea gospodăriei completării golurilor din vii. Numai în primăvara acestui an se vor planta cu soiuri din ,cele mai productive 39 ha cu struguri de masă și 11 ha cu struguri pentru vin. Paralel cu lucrările în sectorul viticol, se acordă aceeași atenție și pomiculturii. Astfel pînă acum cele 57 ha livadă au fost curățate de uscături, s-a executat arătură printre pomi și s-au aplicat două stropiri contra dăunătorilor. Colectiviștii din G. A. C.’ „Vasile Roaită“ din satul Oprișenești, raionul Făurei, au început dezgropatul viei. Ei sunt hotărîți ca și în acest an să obțină producți sporite de struguri la flectar. SPECIALIȘTII PE OGOARE iITURi de cîte ori mergem într-o lor gospodărie colectivă puternică, multilateral dezvoltată, aflăm cuvinte ele laudă și despre aportul lucrează de mai specialiștilor care multă vreme in unitatea respectivă. Dacă la Pechea și însurăței, se obțin producții mari în sectorul zootehnic, dacă la Plopu sau Movila Miresei, recoltele de porumb și alte plante sunt an de an tot mai mari, apoi acest lucru se datorește în mare măsură și cadrelor de specialiști, care alături de colectiviști, depun toată străduința, de a introduce in practică tot ce e nou și valoros. Dar, odată cu încheierea colectivizării agriculturii, a crescut considerabil și necesarul de ingineri agronomi și zootehniști, medici veterinari. Tocmai de aceea, numeroși specialiști, care nu lucrează în unități productive, răspund cu încredere la chemarea partidului, de a pleca de îndată pe ogoare, acolo unde își pot valorifica complet cunoștințele. Inginerul agronom Dumitru Burzuca, salariat la întreprinderea ..Agrosem“ Galați, a cerut, de exemplu, să lucreze la gospodăria colectivă „Partizanul roșu“ din comuna Independența. El este convins că alături de colectiviști, va contribui efectiv la extinderea irigațiilor, la valorificarea unor terenuri neproductive, dar mai ales își va aduce aportul la sporirea producției de cereale, plante tehnice, legume. „Dorind să pun în practică cunoștințele tehnice dobîndite în timpul studiilor — scrie în cererea sa inginerul zootehnist Aurel Rotaru de la I.S.A.A.R. Galați — cer să plec la gospodăria colectivă „Calea spre socialism“ din comuna Munteni, raionul Tecuci, — pentru a dezvolta și mai puternic sectorul zootehnic al acestei unități". Ajunși la noile locuri de muncă ei își încep de îndată activitatea. Așa a procedat, de exemplu, inginerul agronom Ion Alexandru, repartizat la gospodăria colectivă din Biliești, raionul Focșani. Din primele zile el a organizat transportarea pe cîmp a circa 2.000 tone gunoi de grajd, a dat indicații colectiviștilor în legătură cu valorificarea a 15 ha teren, neproductiv, Se-a vorbit despre lucrările ce trebuie efectuate pentru obținerea a 5.000 kg porumb boabe la hectar. Tînărul inginer hortiviticol Victor Grozavu, a sosit de curînd în gospodăria colectivă din Cîndești, dar el și-a propus ca din primul an, printre altele să sporească și producția de struguri de masă. Peste tot specialiștii sînt înconjurați cu încredere și atenție. Sînt semne de prețuire din partea colectiviștilor, care apreciază așa cum se cuvine străduința specialiștilor de a contribui la sporirea producției, la întărirea și dezvoltarea gospodăriilor colective. VIONESCU •RĂJ Tractoristul Coman Crăciun din brigada a 3-a de la S. M. T. Pechea, fruntaș în ultimii 3 ani, care și-a luat angajamentul ca în acest an să termine în cel mai scurt timp muncile agricole de primăvară. Asigură condiții bune mecanizatorilor în munca pe care o desfășoară pentru sporirea continuă a producției agricole, membrii gospodăriei colective „Viața nouă" din comuna Filipești, raionul Făurei, primesc un prețios ajutor din partea tractoriștilor de la S.M.T. Făurei care deservesc gospodăria. Anul trecut, de exemplu, cu ajutorul mecanizatorilor, noi am reușit să obținem de pe întreaga suprafață cultivată o producție medie de 3.200 kg. porumb boabe la hectar. Succese de seamă a înregistrat gospodăria noastră colectivă și la celelalte culturi, producțiile bogate datorîndu-se în mare măsură executării lucrărilor agricole in timpul optim și de calitate. Vreau să mă refer în cele ce urmează la felul în care gospodăria colectivă răspunde, prin crearea unor condiții bune de lucru și de viață, ajutorului pe care ni-l dau tractoriștii. De cîțiva ani, pe ogoarele gospodăriei lucrează aceiași mecanizatori.. Mulți dintre ei, printre care și șefii de brigadă Costică D. Baboi și Jipa Rusinoiu, sunt fii ai colectiviștilor din comuna noastră. Drept este că acest lucru îi face să acorde toată atenția lucrărilor agricole, calității lor. Dar, conducerea gospodăriei colective, îndrumată de organizația de partid, se preocupă să asigure mecanizatorilor condiții mereu mai bune de muncă și de viață. Astfel, a fost amenajat la sediul brigăzilor un atelier, unde tractoriștii pot efectua reparațiile mici și s-a luat totodată măsura ca în atelierul gospodăriei să se execute ascuțitul fiarelor de plug, a cuțitelor, folosite , la prășit și alte lucrări de către meseriașii colectivei. In ceea ce privește asigurarea condițiilor de trai și în acest an vom pregăti în fiecare zi hrană caldă pentru mecanizatori, repartizînd un colectivist să se ocupe de acest lucru. Ca și in campania de , însă-----— ■ [UNK] -------- mînțări din toamna Scrisoare dîntr-O anului trecut, Ie gospodărie colectivă vom asigura și a-1— cum dimineața lapte cu cafea, iar la prînz o ciorbă și o mîncare cu carne (seara toți servesc masa acasă). De asemenea, pentru zilele nefavorabile, cînd nu se poate lucra în cîmp, am luat măsuri să le asigurăm lemne pentru încălzire. Lucrările arătate mai sus ca și alte acțiuni, pe care noi le întreprindem asigură condiții bune, de lucru și de viață tractoriștilor. VASILE MOCANU președintele G.A.C. „Viața nouă" din comuna Filipești, raionul Făurei. Lucrările celei de a V-a sesiuni a Sfatului popular regional Ieri dimineață, a avut loc cea de-a V-a sesiune a Sfatului popular regional. La sesiune au participat deputați, președinți ai comitetelor executive ale sfaturilor populare raionale și orășenești, numeroși invitați. Deschizînd lucrările sesiunii tovarășul Simion Dobrovici, secretar al Comitetului regional Galați al P.M.R., a arătat că la ordinea de zi stau următoarele probleme: Alunea pentru întărirea economico-organizatorică gospodăriilor agricole colective și măasurile luate pentru buna desfășurare a campaniei agricole de primăvară. In fața deputaților, tovarășul deputat Vasile Popa — vicepreședinte al Comitetului executiv al Sfatului popular regional Galați, a prezentat un raport cu privire la măsurile luate pentru consolidarea economico-organizatorică a gospodăriilor colective în special a celor care au primit un mare număr de familii și pentru buna desfășurare a campaniei agricole de primăvară. Pe marginea raportului prezentat, numeroși deputați și invitați printre care Nicolae Găneț, Georgică Petrescu, Ion Grosu, Zamfirița Zamfir, care au luat cuvîntul, au arătat preocuparea organelor și organizațiilor de partid și de stat pentru organizarea muncii în G.A C, dezvoltarea ramurilor de producție aducătoare de mari venituri, pregătirile ce s-au făcut și felul cum se desfășoară muncile agricole de primăvară. In încheiere a luat cuvîntul deputat rui Simion Dobrovici care a vorbit despre sarcinile ce revin organelor Iocale ale puterii de stat în vederea rutăririi economico-organizatorice a gospodăriilor colective. Vorbitorul a arătat apoi că sfatuirile populare sub îndrumarea organizațiilor de partid, cu sprijinul deputaților, ai oamenilor muncii de pe cploare au datoria de a organiza buna desfășurare a campaniei agricole de primăvară. In această direcție e necesar să fie mobilizate toate forțele ca executarea însămînțărilor de primăvară să se facă în cel mai scurt timp și în cele mai bune condițiuni. Pe baza documentelor prezentate, a discuțiilor și a propunerilor făcute de deputați, sesiunea a adoptat hotărîri corespunzătoare pentru îmbunați*țirea continuă a muncii politice de masă în vederea întăririi și dezvoltării gospodăriilor agricole colective și desfășurarea în bune condițiuni af campaniei agricole de primăvară. Pentru îmbunătățirea calității, transportului și desfacerii pîinii In vederea satisfacerii exigențelor populației în ce privește calitatea și realizarea sortimentelor de panificație cerute de consumatori, și în orașul Galați a avut loc acțiunea de constituire a echipelor de control obștesc asupra fabricării, transportului și desfacerii plinii. Astfel, în adunările sindicale din întreprinderi și instituții, precum și în adunările sindicale din ■cartiere, au fost aleși din rîndul cetățenilor membri ai 31 echipe de control obștesc, care prin activitatea lor vor contribui la îmbunătățirea calității, transportului și desfacerii plinii. Aproape toți membri celor 7 echipe de control obștesc care vor controla felul cum se desfășoară procesul de producție în centrele de fabricație, sunt ingineri și tehnicieni de specialitate care lucrează in întreprinderi alimentare. Membrii acestor echipe au participat la un Instructaj în legătură cu felul cum trebuie să-și desfășoare activitatea. ♦ [UNK] Succesul aparține întregului colectiv Muncitorii, inginerii și tehnicienii Fabricii de produse sinb-calcare de la Doaga au obținut de curînd un deosebit succes. Planul de producție pe trimestrul I a fost realizat cu multe zile înainte dînd peste plan pînă la sfîrșitul lunii martie peste 280.000 bucăți țigle, peste 1090 m.p. plăci termoizolatoare. Aceasta a făcut ca și producția marfă să se realizeze și să se depășească cu peste 200.000 lei. Folosind mai din plin rezervele interne și reducînd la maximum cheltuielile neproductive s-a putut economisi suma de 165.000 lei. In fruntea întrecerii socialiste pentru obținerea acestor deosebite succese, s-au situat harnicii muncitori V. Bîndar, Ștefan Micu, Ion Grineață, N. Biznea, Maria Telai, Ion Liciu, și Neculai Plescan de la secția țigle: Ion Jorăscu, Apostol Pricop și Radu Apostol de la secția de plăci termoizolatoare. Sunt mulți fruntași în producție care au contribuit la realizarea înainte de termen a sarcinilor de plan și a angajamentelor luate. Dar trebuie să spunem să succesele repurtate în primul trimestru din acest an la Fabrica de produse silico-calcare de la Doaga aparține întregului nostru colectiv. GH. MATEI corespondent Invitați la sesiunea Marii Adunări Naționale Șantierul naval Galați Cu deosebit entuziasm într-o adunare ce a avut loc ieri construtorii de nave au desemnat ca invitat la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale pe sudorul fruntaș Andon Sandu, pe maistrul Nicolae Popovici, pe inginerul Vasile Ceapă, secretarul comitetului de partid și pe ing. Nicolae Teodorescu șeful sectorului construcții confecționat. Vorbitorii care au luat cuvîntul, cu acest prilej, s-au angajat să depună eforturi susținute pentru ca vasele ce se construiesc în Șantierul naval din Galați să fie de bună calitate fie livrate beneficiarului înainte și să de termen. S.M.T. Tecuci Intr-o entuziastă adunare care avut loc la S.M.T. Tecuci, mecanizatorii și-au exprimat mulțumirea pentru cinstea ce le-a fost acordată de a trimite la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale ca invitat pe fov. Anton Tvertoclip, directorul stațiunii. Comunistul Ion Chirilovici, șef de brigadă, a arătat că tractoriștii din brigada sa sunt hotărîți să folosească din plin timpul prieliic pentru termina semănatul în cinstea sesiunii a extraordinare a Marii a Adunări Naționale. Același angajament și-au luat brigăzile de tractoare conduse de Ștefan Corban, Constantin Dibu și alții. CONSTANTIN BEJAN organizator de partid la S.M.T. Tecuci'. G. A. C Tudor Víadímírescu“ Cotcstí Rind pe fund, colectiviștii au luat cuvîntul și și-au exprimat mulțumirea pentru cinstea ce li s-a făcut de a trimite un invitat în marele sfat al țării pe tovarășul Ștefan Chiper, președintele gospodăriei. Au luat cuvîntul mai mulți colectiviști între care brigadierul Petrache Tobolcea, și colectivistul Stănică Apostol, care s-au angajat să muncească cu toată hotărîrea pentru întărirea economico-organizatorică a G.A.G. — In numele echipei pe care conduc — a spus Iov. Stănică Apostol o — mă angajez să depășesc producția planificată cu cîte 200 kg de struguri peste pian la fiecare hectar. De altfel hotărîrea colectiviștilor de a obține producții bogate de struguri la hectar a început să prindă viață încă de pe acum. In aceste zile toate brigăzile viticole se întrec în efectuarea lucrărilor înn vii: la dezgropat, tăiat sau arat. In vii colectiviștii muncesc cu sîrguință. r In fotografie : Directorul 5. M. T. Jirlău, raionul Făurei, Gherăse Capălină, întîmpinat de un grup de mecanizatori bucuroși că directorul lor îi va reprezenta la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale, IS ♦ [UNK] Utilaje moderne Pentru depășirea volumului de fucrări ce se execută zilnic pe șantierul marelui Combinat siderurgic de lit Galați, de curînd, sectorul mecanic Șef de la I.C.M.S G. a primit un nou sot de mașini moderne. Din lot fac partei cinci excavatoare „Nobas" avînd fiecare o capacitate de un m. c., două încărcătoare transportoare și o fabrică de beton de 1.000 litri. De asemenea, la sediul șantierului au mai sosit din Uniunea Sovietică, cinci tractoare „E.S.-100“. Ele vor fi folosite la tracțiunea buldozerelor. In momentul de fată unele din util Iaxele primite au și intrat în producție- ! GALAȚI — Aspect de la Șantierul naval. Cosmești. O comună ca autea altele din cuprinsul raionului Tecuci. Am poposit aici intr-una din primele zile ale acestei primăveri capricioase. Siretul, la doi pași de noi, își poartă liniștit apele. Hotarul acesta mișcător desparte arbitrar podișul Moldovei prin marea lui luncă de întinderea nesfirșită a câmpiei Bărăganului. In urmă cu aproape 7 decenii a fost construită aici o făbricuță. Au trecut ani de atunci. .. S-a transformat nu numai fabrica, dar și oamenii care lucrează aici au cunoscut metamorfoza timpului. Lemnul, cite obiecte folositoare nu se fac din el! De la cofrajele, pentru construcții, pînă la eleganța mobilă din magazine și din casele noastre, de l a leagănele pentru copii pină la micile ustensile de bucătărie. Iată deci că lemnul constituie un material de construcție valoros și multilateral folositor. Dar pînă a ajunge un obiect folositor, suferă și el metamorfoze. Cîte din lucrurile folositoare nu se fac și la Fabrica de cherestea din Cosmești: frize, de parchete, doage, lăzi, araci, cherestea. Clădirile acestei fabrici nu impresionează prin frumusețe sau mărime, ci se fac simțite prin coșul înalt, fumegînd alene, prin zgomotul gaterelor, prin vagoanele de produse finite și oamenii săi. ÎNTRECERE De cîțiva ani s-a împământenit aici obiceiul ca odată cu începerea producției, să pornească și o avîntată întrecere. Luptînd pentru traducerea in viață a prevederilor Directivelor C. C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste, colectivul de aici acordă o atenție sporită valorificării superioare a masei lemnoase. Și inițiativele s-au născut una după alta. S-a pus și se pune un accent deosebit pe recepționarea și sortarea buștenilor, pregătirea și îngrijirea mașinilor, fete.Au fost înființate noi secții de producție ca cele de lăzi, frize de parchete, doage etc., care folosesc ca materii prime deșeurile. Numai din valorificarea deșeurilor pentru confecționarea aracilor, ratea de industrializare a nilemnului de aici obține un a venit suplimentar de 200 lei per tonă. Din aceeași cantitate de bușteni, în 1961, s-a obținut cu 1 la sută mai multă cherestea față de 1960, iar procentul de frize din deșeuri a sporit cu 16—20 la sută. Acum, între cele pâini brigăzi complexe din hala gatere se desfășoară o întrecere pentru îndeplinirea susținută sarcinilor sporite ce stau în fața colectivului de aici, pentru anul 1962 și pentru ca mină în mină muncitorii din exploatăricule forestiere să sporească gradul de utilizare a masei lemnoase pînă in 1965, cu 70 la suită, sarcină reieșită din Directivele celui de-al III-lea Congres al P. Alt? 7rezuitatele obținute în luna februarie si o oglindă a acestei In treceri in cadrul căreia se acordă o atenție deosebită debitării corecte in gatere, sortării buștenilor pe catdgorii de diametre și clase de calitate. Procentul de calitate superioară a crescut în această lună de la 56 la 38 la sută, iar bracul tehnic rezultat la gaștere a fost sub procentul de 1 la sută. Tot In această lună cantitatea de cherestea obținută pe metru cub de bușteni a crescut cu 0,017 m. c* față de cit era planificat„ " Întrecerea continuă. OAMENI HARNICI Făuritor al tuturor acestor metamorfoze este omul, omul nou al timpurilor noi. Oamenii care muncesc aici par aspri la prima vedere, mai ales pentru cei care nu-l cunosc, dar apropiindu-te de ei, cunoscindu-le îndeaproape bucuriile și aspirațiile, iți dai seama de hărnicia, priceperea și hotărîrea lor. Inginerul Dumitru Soare, s-a arătat de la început un volubil și mîndru. > MIREL BLUMERJ ------------------------------—-----X &jgfljjfluarg tg ,Sg, % IlI aj