Viața Nouă, octombrie-decembrie 1964 (Anul 21, nr. 6163-6241)

1964-10-14 / nr. 6174

Un eveniment de seamă în viața organizațiilor de partid Zilele acestea, in organizațiile de bază ale partidului, au început să se desfășoare adunările de dări de seamă și alegeri. Ele au loc în perioada cind oamenii muncii conduși de partid, luptă cu entuziasm general pentru îndeplinirea la toți indicatorii a planului economic pe 1964 în industrie și agricultură și pregătesc intens, cu toată răspunderea, cele mai bune condiții pentru producția anului viitor. Rolul adunărilor și conferințelor de dări de seamă și alegeri este ca, analizând activitatea din ultimul an a organelor și organizațiilor de partid, să scoată la iveală felul cum acestea au muncit pentru traducerea în viață a sarcinilor economice, politice și social-culturale stabilite pentru această perioadă de Congresul al III-lea al partidului, de plenarele C.C. al P.M.R. și pe baza celor înfăptuite, să stabilească măsuri eficace menite să ducă în perioada care urmează la continua îmbunătățire a muncii de viitor. Buna desfășurare a adunărilor și conferințelor de dări de seamă și alegeri, sporirea influenței lor asupra întregii activități a organizațiilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, depind în cea mai mare măsură de participarea largă a membrilor și candidaților de partid la pregătirea și buna lor desfășurare. Pornind de la acest criteriu verificat de viață, darea de seamă, care stă la baza analizei muncii ce se face în adunări și conferințe, a hotărîrilor ce se vor adopta, trebuie să fie rodul muncii și experienței colective a comuniștilor. Manifestînd o înaltă exigență, partinică față de activitatea organelor alese, a tuturor membrilor și candidaților de partid, dările de seamă trebuie să orienteze dezbaterile spre analizarea aspectelor esențiale ale activității organizației de partid, să cultive spiritul critic și autocritic, simțul răspunderii comuniste față de Eâîcîrile încredințate. Esențial este ca dările de seamă să desprindă și să sintetizeze experiența acumulată de organizația de partid respectivă, să pună un accent deosebit pe sarcinile cele mai importante și mai actuale ale locului de muncă și pe căile și mijloacele practice care asigură rezolvarea obiectivelor de viitor evitându-se caracterul abstract general, netegat de viață. Numai astfel de dări de seamă stimulează interesul comuniștilor, asigură o analiză temeinică a activității și luarea unor hotăriri eficace. Primele adunări de dări de seamă și alegeri dovedesc că in mare parte se ține seama de aceste condiții. In drările de seamă și în dezbateri, un lot de frunte îl ocupă analiza muncii organizațiilor de partid asupra felului cum au reușit să organizeze munca politică și organizatorică pentru realizarea integrală a obiectivelor economice din planul de stat pe anul curs și pentru asigurarea condițiiln lor îndeplinirii și depășirii sarcinilor stabilite pentru ultimul an al sesenalului, încă din primele zile ale anului 1965. Cum s-au ocupat și ce vor întreprinde organizațiile de partid pentru antrenarea muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor din industrie, construcții, transporturi etc. la rezolvarea sarcinilor privind creșterea productivității muncii, reducerea sistematică a prețului de cost, îmbunătățirea produselor pentru continuă a calității exigențelor sporite a fi la nivelul ale oamenilor muncii și al produselor similare de pe piața mondială — iată cîteva probleme esențiale ale activității economice ce se vor afla în centrul analizei dărilor de seamă și al dezbaterilor. Abordînd probleme specifice locului de muncă, comuniștii vor trebui să analizeze munca politică desfășurată pentru introducerea tehnicii și tehnologiei înaintate, folosirea la maximum a capacităților de producție existente, îmbunătățirea organizării producției, creșterea rentabilității întreprinderilor, realizarea planului de investiții, respectarea termenelor de date în funcțiune a tuturor obiectivelor industriale și social-culturale, precum și îndeplinirea planului de cooperare, a angajamentelor, privind realizarea de economii și beneficii peste plan etc. Organizațiile de partid de la sate desfășoară o activitate susținută pentru înfăptuirea sarcinilor ce decurg din Directivele Congresului al III-lea al partidului, din hotărîrile plenarelor C.C. al P.M.R. și lucrările Sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale din aprilie 1962, privind dezvoltarea multilaterală intensivă a agriculturii, sporirea preiducției vegetale și animale, creșterea rentabilității unităților socialiste din agricultură, consolidarea economico-organizatorică a G.A.C. Organizațiile de bază sunt chemate ca pe baza acestor sarcini să analizeze felul cum s-a desfășurat munca politică pentru folosirea la maximum a pămîntului, a forței de muncă, a bazei tehnico-materiale cu care este înzestrată agricultura pentru sporirea producției de grîu, porumb, floareasoarelui, sfeclă de zahăr etc , cum au muncit cadrele inginerești repartizate în unitățile agricole pentru răspîndirea și aplicarea metodelor științifice, agrozootehnice. O deosebită atenție va trebui să se acorde analizei muncii politice în sectorul zootehnic pentru dezvoltarea creșterii animalelor și sporirea producției animaliere. Alegerile de partid la sate vor începe după terminarea principalelor lucrări agricole de toamnă. Este necesar ca perioada care a mai rămas să fie folosită din plin pentru a întâmpina adunările și conferințele de dări de seamă și alegeri cu noi importante succese în recoltarea poșiumbului și a altor culturi de toamnă, în executarea la timp a însămînțărilor și arăturilor de toamnă, în pregătirea tuturor condițiilor optime pentru iernarea animalelor. In aceste zile se desfășoară adunările de dări de seamă și alegeri în școli, institute de învățămînt superior, unități de artă și cultură și alte instituții. Cu acest prilej ele dezbat și iau măsuri pentru îmbunătățirea continuă a procesului de învățămint, legarea lui strînsă de nevoile desăvîrșirii construcției socialiste, perfecționarea pregătirii politico-ideologice a cadrelor didactice, pentru răspîndirea în masele largi a culturii socialiste, pentru perfecționarea metodelor de muncă ale lucrătorilor din aparatul de stat și din organizațiile de masă și obștești. Recentele adunări de dări de seamă și alegeri de la Școala medie nr. 2 din Galați, de la Școala elementară nr. 6 din Brăila etc. au scos la iveală faptul că în dorința de a trata toate problemele școlii, ale organizației de bază s-a neglijat în mare măsură esențialul, adică analiza temeinică ridicării la un nivel tot mai înalt a a procesului instructiv-educativ. Aceasta și din cauza insuficientului ajutor dat de comitetele orășenești de partid, care va trebui să fie mai substanțial. Adunările și conferințele de dări de seamă și alegeri sunt chemate de asemenea să dezbată pe larg măsurile pentru perfecționarea continuă a stilului și metodelor de muncă ale organelor și organizațiilor de partid pentru rezolvarea competentă a sarcinilor politice, economice și social-culturale, pentru exercitarea la un nivel înalt a dreptului statutar de control a (Continuare în pag. a IlI-a) Succesele lucrătorilor forestieri Lucrătorii forestieri, din cadrul punctelor de exploatare și ocoalelor silvice ale întreprinderii forestiere Vrancea, au reușit să îndeplinească și să depășească sarcinile de plan, pe 9 luni, la toți indicii și la toate sortimentele. La producția globală și marfă, de exemplu, sarcinile de plan au fost depășite cu 9 și respectiv 3 la sută, iar productivitatea muncii a sporit cu 2 la sută. Pe sortimente, depășiri mai importante de plan s-au înregistrat la lemn pentru celuloză (9 la sută), bușteni și lemn rotund de rășinoase (10 la suta), bușteni de stejar (12 la sută) și altele. Mai buna organizare a muncii in parchete, ca și extinderea intr-un procent de 80 la sută a formațiilor complexe de lucru cu plata în acord global, au condus la creșterea indicilor de utilizare a masei lemnoase. Acești indici au fost depășiți cu 2,3 la sută la fag, 10 la sută la stejar și 2,2 la sută la diferitele specii tari. S-au dat în acest fel peste plan 7.400 m.c. masă lemnoasă de lucru, din care 2.345 m.c. bușteni și lemn rotund de rășinoase. In numai opt luni de zile, colectivul de muncă al I. F. Vrancea a realizat, de asemenea, 400.000 lei economii peste plan și 1.208.000 lei beneficii suplimentare. » Aspect al noilor blocuri construite în orașul Focșani. In industria brâileană • Producția globală depășită cu 5,4 la sută, iar producția marfă cu 4,6 la sută ; • Productivitatea muncii în creștere cu 5,7 la sută; • 13.960.000 lei economii și 19.000.000 lei beneficii peste plan. Entuziasmul și însuflețirea cu care oamenii muncii din întreprinderile industriale ale orașului Brăila participă la întrecerea socialistă, ca și grija pe care conducerile de întreprinderi, sub îndrumarea organelor și organizațiilor de partid, o acordă îndeplinirii la timp a planurilor de măsuri tehnico-organizatorice, au făcut să se obțină importante succese pe linia realizării exemplare a sarcinilor de plan și a obiectivelor prevăzute in angajamente. Așa, de exemplu, după nouă luni de zile de activitate din acest an, planul producției globale, pe industria orașului Brăila, a fost depășit cu 5,4 la sută, iar cel al producției marfă cu 4,6 la sută. Acțiunile întreprinse pe linia introducerii tehnicii noi, a extinderii metodelor și inițiativelor înaintate de lucru au avut ca rezultat creșterea productivității muncii, față de cifra planificată, cu 5,7 la sută. Succese deosebit de însemnate au fost obținute și în îndeplinirea angajamentelor de economii și beneficii peste plan. Prin reducerea consumurilor specifice de materii prime și materiale, a cheltuielilor neeconomicoase au fost realizate în acest timp 13.960.000 lei economii peste plan la prețul de cost și un beneficiu suplimentar in valoare de 19.000.000 lei. Colectivele de muncă ale Combinatului de celuloză și hîrtie, I.S.C.M., Uzinei “Progresul", Uzinei „Laminorul" și altele au meritul de a se fi situat în acest timp în fruntea acțiunii de creștere a producției și productivității muncii și de reducere a prețului de cost. Spre titlul de secție fruntașă Anul trecut secția a III-a amenajări de la Șantierul naval Galați, a reușit ca printr-o bună organizare a întrecerii socialiste și realizările dobindite, să se mențină trimestru de trimestru evidențiată, iar la sfîrșitul anului să fie declarată secție fruntașă. Au trecut trei trimestre din acest an și secția continuă să fie evidențiată lună de lună și trimestru de trimestru. Zilele trecute i-am solicitat un interviu tovarășului ing. Virgil Marinescu, șeful secției III amenajări. Răspunsurile la întrebările noastre confirmă încă odată că întregul colectiv al secției este hotărit să păstreze titlul cucerit anul trecut. ÎNTREBARE : Tovarășe Marinescu, am vrea să cunoaștem citeva aspecte privind volumul de lucrări efectuat de secție în acest an ? RĂSPUNS: Să începem deci cu producția globală realizată pe cel de al III-lea trimestru. Proporția realizării acestui indicator principal este de 101,84 la sută, procent superior celui realizat pe șantier. Acest criteriu a dus la declararea noastră ca secție evidențiată. Referitor la volumul de producție trebuie să amintim că în acest an am efectuat amenajări complete la 2 cargouri și la 5 motonave. La începutul anului ne-am angajat să realizăm economii peste plan in valoare de 600.000 lei. Sunt bucuros să vă anunț că angajamentul l-am realizat în 9 luni, iar în trimestrul 4 urmează să-l îmbogățim. ÎNTREBARE: Ca lucrări fizice, cu ce pot fi echivalate economiile înfăptuite pînă acum ? RASPUNS : Economiile realizate sînt echivalente cu valoarea lucrărilor de confecționat — amenajări la 2 motonave. Sînteți probabil curios să cunoașteți ceva și despre brigăzile secției. Avem in secție i1 brigăzi dintre care, la sfîrșitul trimestrului III, am constatat că s-au menținut evidențiate lună de lună un număr de 6. In unele luni numărul de brigăzi evidențiate a fost și mai mare. Brigăzile care s-au menținut insă evidențiate permanent, de la începutul anului, sunt cele conduse de tov. Petru Străchinaru, Vasile Gheorghiu, Milică Vasiliu, Vasile Dinu, Ion Popescu și Dumitru Bezmeriță. ÎNTREBARE : Ne-ar interesa foarte mult ritmul lucrărilor, dacă acesta a fost superior de la o lună la alta ? RĂSPUNS : Să vă dau câteva date. Secția noastră a realizat și depășit planul lună de lună. Toate eforturile au fost orientate spre reducerea ciclului de fabricație, într-un cuvînt ritmul de amenajări a crescut de la o lună la alta. In prezent, adică la sfîrșitul trimestrului III, productivitatea muncii a fost menținută la proporția de 101,54 la sută. Asta în medie lunară. In luna ianuarie produc ția NOSTRKc tivitatea a fost realizată în proporție de 101,80 la sută, în timp ce in luna septembrie de 104,46 la sută. Pe trimestre, productivitatea muncii se prezintă astfel: trimestrul I 101,58 la sută, trimestrul II 102,09 la sută, iar pe trimestrul III — 101,71 la sută. ÎNTREBARE : Ce a însemnat ritmul superior, dacă vă referiți la amenajarea cargourilor și motonavelor ? RĂSPUNS : Iată, de pildă, la primul cargou amenajat în acest an, secția a folosit in total 242.000 ore. La cargoul amenajat In trimestrul III (comanda 546 care a și fost livrat), secția a folosit numai 146.000 ore, aproape cu 100.000 ore mai puțin. Așa au decurs lucrările și la amenajarea motonavelor. ÎNTREBARE : Am dori să cunoaștem ceva și despre calitatea lucrărilor Ce ne puteți spune în acest sens ? RĂSPUNS : Pe scurt, clienții care au recepționat lucrările noastre, au fost mulțumiți. La ultima livrare clientul a afirmat că lucrările sunt de calitate superioară față de cele efectuate la navele anterioare. Calitatea bună a lucrărilor a dus la scurtarea termenelor de predare la cargouri, de la 2 săptămîni, la 4—5 zile, iar la motonave la o singură zi. Dacă e vorba de calitate, nu pot să nu amintesc că uneori avem și remedieri. De exemplu, la ultimul cargou livrat am remediat complet 6 cabine. Cauza ? In timpul probelor În mare cabinele au fost ifundate cu apă. Personalul însoțitor a lăsat robinetele deschise ! Vă dați seama că o astfel de neplăcere cauzată de neatenția cuiva, a dus la înlocuirea întregului material din cabine. Trebuie ca pe viitor cei care însoțesc vasul să aibă mai multă grijă față de acest aspect. ÎNTREBARE: Desigur că la succesele obținute și-au adus aportul și inovatorii. Am vrea să cunoaștem ce probleme i-a preocupat pe acești căutători ai noului ? RĂSPUNS . O întrebare binevenită. Inovațiile ne-au ajutat , intr-adevăr să sporim cantitatea și volumul lucrărilor, să realizăm un ritm superior în amenajarea navelor și in același timp să facem lucru de calitate. Iată și citeva inovații: sistem de umplere a grotelor „Nou la motonave", autor tov. G. Străchinaru, „Noua tehnologie de montare a placajelor la ferestre", autor tov. Lupu Grigore. Recent a fost analizată și propunerea de inovație a tov. Milică Vasiliu, intitulată „Dispozitiv pentru confecționarea rozetelor din melamină" V-am relatat pe scurt citeva aspecte care au făcut ca secția noastră să se mențină evidențiată în cele trei trimestre. Pot să afirm cu certitudine că personalul secției are destule forțe și mai ales are o bază deja pregătită pentru ca și in acest trimestru să obțină rezultate frumoase. Asta ne-ar aduce pentru al doilea an titlul de secție fruntașă. Interviu luat de : I. PALAMIUC Șantierul naval Galați. Noi vase în constituție. Primului secretar al C. C. al P. C. U. S., președintelui Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. Tovarășului IV. S. HRUȘCIOV Președintelui Prezidiului Sovietului Suprem al U. R. S. S. Tovarășului A. I. MIKOIAN Zborul navei cosmice „Voshod“ a fost urmărit în țara noastră, ca și în întreaga lume, cu adine interes și admirație. Excepționala realizare a cosmonauticii sovietice, comportând crearea unei nave de mare capacitate, cu sistem de pilotare perfecționat, și a unei rachete purtătoare deosebit de puternice, constituie o nouă și strălucită mărturie a nivelului înalt de dezvoltare atins de știința și tehnica sovietică. Uniunea Sovietică, care a lansat primul satelit artificial al Pămîntului și pe primii cosmonauți, continuă să se afle în avangarda explorării Cosmosului. Lansarea într-o singură navă a unui echipaj alcătuit din trei cosmonauți, crearea posibilității ca oamenii de știință să studieze nemijlocit problemele zborului interastral marchează un cutezător pas înainte pe calea cuceririi spațiului cosmic. Succesele uimitoare ale cosmonauticii fac să devină tot mai apropiată perspectiva ca omul să pășească pe alte planete ale sistemului solar. Lansarea navei cosmice „Voshod" a demonstrat încă o dată ce imense posibilități se deschid cînd geniul uman și minunatele mijloace tehnicoștiințifice ale vremurilor noastre sunt puse în slujba progresului, a supunerii naturii spre folosul omenirii. Cu acest prilej vă felicităm călduros pe dv. și prin dv. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, guvernul U.R.S.S. și întregul popor sovietic. Felicităm pe eroicii cosmonauți Komarov, Egorov și Feoktistov, pe oamenii de știință și constructorii care au creat și echipat nava „Voshod", pe toți cei care și-au adus contribuția la această remarcabilă realizare ! GH. GHEORGHIU-DEJ Mașinile sînt folosite rațional zilnic, mecanizatorii din cele 6 S.M.T.-uri ale raionului Brăila înscriu noi successe în executarea, la timpul optim și de calitate, a însămînțărilor de toamnă. Folosirea integrală a capacității de lucru a tractoarelor și semănătorilor a făcut ca, pînă l c data de 12 octombrie a.c., să se însămânțeze 33.643 ha din care 29.702 hectare cu grâu și secară boabe. Buna organizare a lucrului a permis multor gospodării colective din raion, printre care cele din Gemenele, Spiru Harat și Valea Cînepei să execute semănatul griului pe mai bine de 95 la sută din suprafețele prevăzute. Atenția este acordată, în aceste zile, și strîngerii recoltei de porumb, lucrare care a fost efectuată in proporție de peste 53 la sută. EXISTA TOTUȘI și mmmi ÎN URMĂ Colectiviștii și mecanizatorii din raionul Făurei ,au înscris in ultimele zile noi realizări la semănatul culturilor de toamnă. Din situația operativă de la Consiliul agricol raional, rezultă că pină in seara zilei de 12 octombrie a.c. au fost semănate 35.037 ha din care 32.961 ha cu grîu și secară. Un număr de 17 gospodării colective, printre care Racovița, Perișorii, Băile, Șutești și altele a terminat semănatul. Cu toate acestea în une g unități semănatul este rămas in urmă. Așa stau lucrurile, bunăoară, la gospodăriile colective din Dudescu, Colțea, Tîrlele Filiu și altele, unde mai sint de însămînțat importante suprafețe însămînțată la timp pe ogoarele G.A.S. Baltiovinești, raionul Brăila, secara a răsărit viguroasă Ce ați întreprins pentru buna desfășurare a Invățămintului agrozootehnic ? O dată cu desfășurarea campaniei de toamnă, consiliile agricole raionale, conducerile gospodăriilor agricole de stațiunile de stat, mașini și precum și tractoare, consiliile de conducere ale gospodăriilor agricole colective, se îngrijesc și de luarea măsurilor menite să asigure bunul mers al invățămintului agrozootehnic. In scopul urmăririi modului cum a fost pregătită apropiata deschidere a invățamîntului agrozootehnic, redacția ziarului nostru a organizat un raid prin câteva unități din raioanele Bujor și Făurei. Acolo unde există preocupare Inginerul Aurel Berindei de la G.A.C. Berești, raionul Bujor, a fost primul responsabil de curs agrozootehnic de masă, căruia i-am adresat întrebarea care constituie titlul raidului de față. Drept răspuns, am fost invitați să constatăm „pe viu" stadiul pregătirilor. Mai intîi, ne-a prezentat tabelele cursanților care in toamna aceasta vor ocupa băncile cursurilor anului I cu două cercuri de cultura plantelor de cimp, unul cu 52 de cursanți și altul ce va cuprinde 50 de colectiviști. In dosarul deschis era în afara tabelelor cursanților din cercurile anilor II și III și un grafic cu repartizarea celor 6 lectori pentru fiecare cerc și datele cind vor preda lecțiile. Se poate arăta că, respectind indicațiile primite, consiliul de conducere al gospodăriei din Berești a amenajat sălile de curs necesare, iar specialiștii s-au preocupat din timp de procurarea mulajelor și plantelor, strîngerea și confecționarea materialului didactic. De asemenea, a fost amenajată casa laborator, unde colectiviștii vor studia practic cele predate la cursuri. Este de dorit insă ca pentru aceasta să fie destinat un alt local, întrucât camera în care este amenajată în prezent nu corespunde scopului propus. Din discuțiile purtate cu câțiva colectiviști s-a ajuns la concluzia că la selecționarea cursanților s-a stat de vorbă cu fiecare in parte și, in primul rind, cu cei din anul I. Și la gospodăria agricolă colectivă din comuna Vișani, raionul Făurei, inginerul Emil Dumitriu ne-a relatat că pregătirile in vederea deschiderii noului an de învățămînt agricol de masă sînt terminate. Aici vor funcționa in anul I două cercuri (un cerc agrotehnic cu 50 cursanți și unui legumicol care va fi frecventat de 51 colectiviști). Paralel cu selecționarea cursanților, ce s-a făcut numai pe baza unor discuții individuale, atenție cuvenită s-a acordat și celorlalte probleme cuprinse în planul de măsuri. Astfel, au fost stabiliți ca lectori tehnicienii Gheorghe Cojocaru, Virgil Băbeanu și Rădița Cojocaru. Pentru buna desfășurare a cursurilor au fost amenajate încă două săli în incinta gospodăriei, dotate cu mobilierul necesar. In ceea ce privește casa laborator, se poate afirma că, este corespunzătoare, mai ales că in ultima vreme ea a fost dotată cu încă ,40 de mulaje de animale din diferite rase specifice zonei respective, diferite soiuri de fructe și legume, precum și 80 de planșe didactice noi necesare bunei însușiri a noțiunilor teoretice. Lucruri bune privind pregătirile făcute in vederea deschiderii învățământului agrozootehnic am mai constatat și la gospodăriile colective din Jirlău și Drogu, raionul Făurei, Smulți, Grăiești și Oancea din raionul Bujor și altele. De remarcat că la G.A.C. Găiești inginerul Ion Ulrica a și întocmit un program pe zile și ore, cind se vor da colectiviștilor consultații și se vor face demonstrații practice la casa laborator. Pregătirile întîrzie Colectiviștii din comuna Clineni, raionul Făurei, au obținut, an de an, producții însemnate la toate culturile. Aceasta se datorește și faptului că ei și-au însușit tot mai mult cunoștiinte teoretice și practice în cadrul învățământului agrozootehnic. Peste puțin timp, colectiviștii vor deveni din nou elevi. Dar pentru buna desfășurare a învățământului agricol de masă sunt necesare, ca pentru oricare altă acțiune, o serie de pregătiri. Aici, însă, ducerea la îndeplinire a măsurilor ce trebuiau luate pînă acum in vederea bunei desfășurări a cursurilor interzie. Discutind cu tovarășul inginer Nicolae Iancu care răspunde de învățământul agricol de masă, in această comună am aflat următoarele: Mai intîi, selecționarea cursanților pentru anul I s-a făcut prin alcătuirea de liste de către brigadierii gospodăriei ce au fost înaintate inginerului sus-amintit și acesta, in mod birocratic, i-a notat pe un tabel. Despre casa laborator trebuie sa am ntm că de la închiderea anului de învățământ 1963—1964 nu s-a mai îmbogățit cu nimic. Ba chiar, unele exponate au devenit necorespunzătoare. V. PIRLOG A. PASCAL (Continuare in pag, alla) I "«