Viața Nouă, ianuarie-martie 1965 (Anul 21, nr. 6242-6317)

1965-03-21 / nr. 6308

l Par?. 2-a VIAȚA NODA GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Spirit de sacrificiu și dăruire neprecupețită In imensa hală mecanică, peste 10.000 de muncitori, ingineri și tehnicieni, tineri și vîrstnici, constructori ai Combinatului siderurgic au participat ieri la adunarea de doliu pentru a-și exprima profunda durere pentru greaua pierdere suferită de partidul și poporul nostru prin încetarea din viață a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. Adunarea de doliu a fost deschisă de tovarășul Ștefan Rădulescu, secretar al comitetului de partid al Combinatului siderurgic Galați, care a spus : „Noi constructorii l-am văzut adesea pe tovarășul Gheorghiu-Dej sosind pe fiecare șantier. Nu vom uita niciodată că numai cu cinci luni în urmă, împreună cu alți tovarăși din conducerea partidului, a vizitat șantierul Combinatului siderurgic Galați. Am primit atunci indicații prețioase, izvorîte din grija și înțelepciunea sa, pe care noi le vom aplica întocmai în activitatea zilnică". Cu ochii plini de lacrimi tovarășul Iordache Ivașcu, muncitor la IUSCMG a spus : „Lucrînd la Bîrlad, ca muncitor la Fabrica de rulmenți, am avut ocazia să-l cunosc personal pe marele conducător al partidului și poporului nostru, cînd vizitînd falrea a fost în mijlocul nostru. Veșnic va rămine în amintirea mea grija părintească și interesul manifestat pentru condițiile de muncă și modul de viață al muncitorilor. In numele colectivului de muncă din secția tîmplărie metalică, exprim angajamentul față de conducerea partidului de a munci neobosit pentru traducerea in viață a sarcinilor ce ne revin, în făurirea mărețelor idealuri ale socialismului, pentru care a muncit, a trăit și a luptat neîncetat iubitul nostru conducător" In cuvîntul său, tovarășul Gheorghe Ionescu, muncitor la secția de utilaje și transporturi, a arătat : „Pierderea pe care a suferit-o partidul nostru, poporul, clasa muncitoare, și grea. Vorbe care să exprime durerea noastră sînt prea puține. In trecut am avut o viață grea. Am fost argat. Astăzi sunt muncitor. Partidul m-a ajutat să ajung un adevărat om, încă nu mă pot obișnui cu veste»’, că inima tovarășului Gheorghin-Du nu mai bate, că am pierdut pe cel mai înflăcărat luptător pentru cauza clasei muncitoare. Asigurăm, conducerea partidului nostru că vom lupta neobosit pentru viitorul luminos al patriei și vom păstra veșnic amintirea iubitului, nostru tovarăș Gheorghe Gheorghiu-Dej", în Muncitorul Iosif Marton, a vorbit numele colectivului de muncitori din secția produse industriale : „Omul luminos care din anii grei ai ilegalității și pînă acum a condus clasa muncitoare din victorie în victorie spre înaltele culmi ale socialismului, tovarășul Gheorghiu-Dej, a încetat din viață. Este o grea pierdere care ne-a umplut sufletele de durere. Asigurăm Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român că vom păstra vie în amintirea noastră figura luminoasă a tovarășului Gheorghiu-Dej, că vom urma exemplul celui dinții conducător al Romîniei socialiste". In încheiere s-a dat citire telegramei adresate Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și Consiliului de Stat al Republicii Populare Române, din care cităm : Exemplu viu și luminos de neuitat pentru generația actuală și pentru cele viitoare este viața neînfricatului fiu al poporului nostru, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, care a știut să înfrunte cu dirzenie teroarea și anii de temniță, să conducă cu genial spirit de organizator și îndrumător poporul nostru pe drumul înfloritor al socialismului. Vom păstra mereu în inimile noastre tezaurul luminos legat de numele aceluia care a luptat cu spirit de sacrificiu și dăruire neprecupețită pentru realizarea mărețelor idealuri ale poporului, pentru construirea vieții noastre fericite, libere, pentru pace. Asigurăm conducerea Partidului Muncitoresc Romîn că în aceste clipe de grea încercare pentru poporul nostru, făcînd zid în jurul partidului, al Comitetului Central, vom lupta cu toate puterile noastre, hotărîți să realizăm sarcinile de partid și de stat cărora și-a închinat întreaga viață iubitul nostru conducător și tovarăș — Gheorghe Gheorghiu-Dej. La adunarea de doliu de la Combinatul siderurgic Galați. Ședință comună de doliu (Urmare din pag. I) zi înainte de moartea sa, primei sesiuni a celei de a V-a legislaturi a Marii Adunări Naționale. Luînd cuvîntul în continuare, tovarășul Constantin Scarlat a arătat că partidul nostru este astăzi mai puternic ca oricînd ca urmare a activității neobosite depuse de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej pentru unitatea de monolit a partidului și întărirea rolului sau conducător, pentru aplicarea neabătută a normelor leniniste, a principiilor muncii colective în viața partidului. Comitetul regional de partid, comuniștii, toți oamenii muncii din regiunea noastră își exprimă durerea pentru pierderea scumpului nostru conducător — tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Strîngînd și mai mult rîndurile în jurul partidului, al conducerii sale, comuniștii, oamenii muncii din regiunea noastră sînt hotărîți să lupte cu eforturi înzecite pentru traducerea în viață a sarcinilor trasate de partid, pentru obținerea de noi victorii în înfăptuirea mărețului program al desăvîrșirii construcției socialiste și înfloririi patriei noastre dragi. In încheiere, tovarășul Constantin Scarlat a dat citire telegramei adresată Biroului Politic al C.C. al P.M.R. de către Comitetul regional de partid Galați în numele comuniștilor și al tuturor oamenilor muncii din regiune în care se spune : „Cu nesfirșită durere, alături de întregul nostru popor, comuniștii, oamenii muncii din regiunea Galați au aflat despre încetarea din viață a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, cel mai iubit fiu al clasei muncitoare, al întregului popor român, militant de seamă al mișcării comuniste și muncitorești internaționale. A încetat să mai bată inima conducătorului încercat și hotărît, a revoluționarului pasionat care și-a închinat întreaga sa viață cauzei mărețe a socialismului și comunismului, a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, erau în persoana sa noi am pierdut pe conducătorul comunist, în care întruchipate înalte calități moral-politice, o înaltă principialitate și clarviziune politică, un exemplu strălucit de slujire a intereselor poporului. Oamenii muncii din regiunea și orașul Galați, în care tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a desfășurat activitate revoluționară încă din anii tinereții, nu vor uita niciodată figura sa luminoasă, cuvîntul său cald și înflăcărat care îi însuflețea în lupta dusă pentru triumful ideilor marxism-leninismului. In aceste momente grele, de adîncă durere, comuniștii, oamenii muncii din regiunea Galați sînt hotărîți să stringă și mai mult rîndurile, să întărească și mai mult unitatea de granit în jurul Comitetului Central al partidului, al guvernului Republicii Populare Romîne, consacrîndu-și întreaga capacitate și energie creatoare pentru înfăptuirea politicii partidului de desăvârșire a construcției socialiste, pentru realizarea pina la capăt a mărețelor idealuri cărora tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej le-a dăruit întreaga sa viață. Păstrând mereu vie, neștearsă, amintirea iubitului nostru conducător — tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej — ne angajăm in fata conducerii partidului să muncim și să luptăm pentru aplicarea în viață a politicii partidului, pentru înflorirea scumpei noastre patrii". îndemnurile marelui nostru conducător ne vor fi întotdeauna călăuză în muncă Vestea încetării din viată a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej a umplut de durere inimile oamenilor muncii din orașul Focșani. In adunările de doliu ce au avut loc ieri la sfîrșitul programului de lucru in toate întreprinderile, oamenii muncii și-au manifestat sentimentele de adîncă mîhnire pentru pierderea celui mai iubit fiu al poporului nostru, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cu lacrimi în ochi și cu profundă durere au vorbit muncitorii și muncitoarele de la noua Fabrică de confecții din Focșani despre marea pierdere suferită de partidul și poporul nostru prin încetarea din viată a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. „Știrea că a încetat să bată inima celui mai bun fiu al poporului ne-a zguduit pe toți, a spus controlorul de calitate Vasile Vasiu. Toate realizările dobîndite în construirea socialismului sînt strîns legate de numele tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. O dovadă în această direcție o constituie și fabra noastră, în care lucrăm în condiții din cele mai bune. Generații întregi vor purta în amintire chipul luminos al înțeleptului nostru conducător". Muncitoarea Cecilia Cristea, printre altele a spus: „N-am să uit niciodată figura tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej care a iubit atît de mult poporul muncitor și a luptat pentru binele lui. Numele lui va sta scris cu litere de aur in istoria patriei și în sufletele noastre iar exemplul și dîrzenia cu care a luptat el ne vor fi întotdeauna călăuză în muncă și viață. Vom lupta fără preget pentru îndeplinirea tuturor sarcinilor, pentru continua îmbunătățire a calității produselor". — La fel ca toți oamenii cinstiți din patria noastră simt și eu cea mai grea durere, știind că inima scumpului tovarăș Gheorghe Gheorghiu- Dej a încetat să mai bată, a spus cu ochii plini de lacrimi muncitoarea Alexandrina Grigore. Sunt mamă a 5 copii și în permanență am simțit sprijinul partidului nostru condus cu înțelepciune de cel care acum ne-a părăsit. Voi munci cu toată puterea pentru îndeplinirea sarcinilor de plan așa cum ne-a cerut și învățat tovarășul Dej. Și celelalte muncitoare printre care Maria Mocanu, Ecaterina Marin, Dumitru Trvgă, Maria Necula, Constantin Panait, Speranța Popa, și-au arătat mîhnirea care le stăpinește în aceste momente grele prin care trec partidul și poporul nostru angajîndu-se să stringă și mai mult rîndurile în jurul Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn în lupta pentru desăvirșirea măreței opere de construire a socialismului, pentru continua înflorire a patriei. Prieten și sfătuitor al celor mulți seri după amiază, în întreprinderile orașului Brăila au avut loc adunări de doliu ale muncitorilor inginerilor, tehnicienilor și funcționarilor care, cu adîncă îndurerare, și-au exprimat sentimentele pe care le încearcă acum cînd inima celui mai iubit fiu al poporului nostru, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, a încetat să mai bată. Mii de cetățeni, constructori ai socialismului, și-au exprimat nețărmuritul regret pentru pierderea mult încercatului nostru conducător, s-au angajat să-i cinstească memoria strîngînd și mai mult rîndurile în jurul Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, să-și îndeplinească cu îndatoririle lor de constructori cinste ai vieții noi, să-și înzecească eforturile pentru ducerea la îndeplinire a indicațiilor și hotărîrilor partidului, pentru a realiza măreața operă de continuă înflorire a scumpei noastre patrii, cauză căreia tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej i-a dedicat întreaga sa fată. La Uzina de utilaj greu ,"gresul" adunarea de doliu a fost deschisă de tovarășul Răileanu Zenovie, secretar al comitetului de partid din uzină. Tovarășul Nicolae Dan, prim secretar al Comitetului orășenesc de partid Brăila, a citit scrisoarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej adresată Marii Adunări Nationale. In sala de festivități și în jurul difuzoarelor din incinta uzinei peste 3.000 de constructori de utilaj greu au păstrat un moment de reculegere. După citirea scrisorii tovarășul Nicolae Dan a subliniat greaua pierdere suferită de partidul nostru, hotărîrea fermă a comuniștilor, a întregului popor de a face zid în jurul Comitetului Central al partidului, de a-și intensifica eforturile pentru îndeplinirea directivelor partidului, elaborate sub directa îndrumare a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. In cuvintele lor, inginerul Avramescu Dumitru, maistrul Bratosin Gheorghe, Păpădie Eugen s-au angajat în numele întregului colectiv de a-și îndeplini cu cinste sarcinile de plan și angajamentele luate în întrecerea socialistă. S-a dat apoi citire telegramei pe care colectivul uzinei a trimis-o Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn și Consiliului de Stat al R.P.R. Luînd cuvîntul la adunarea de doliu de la D.R.N.C. Brăila, la care au participat peste 600 de docheri, navigatori și personal tehnico-administrativ, operatorul de dană Gheorghiu Iancu a spus: „Tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej rămine viu în inimile noastre. Marile înfăptuiri nu le putem despărți de dragostea pe care mult iubitul nostru conducător ne-a purtat-o în întreaga lui activitate. El va rămâne totdeauna viu în inimile noastre. Cu aceleași sentimente au vorbit și șeful de echipă Udrea Constantin, inginerul Aloman Miltiade, operatorul Bălan Dumitru, Vicol Alexandru, secretarul organizației U.T.M., Pîslaru Vasilica, președinta comisiei de femei, care și-au exprimat în numele întregului colectiv hotărârea de a merge ferm pe drumul arătat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, de a-și îndeplini întocmai sarcinile încredințate de partid. Cu multă durere în suflet, participanții la adunarea de doliu, de la Combinatul de celuloză și hîrtie au dat glas durerii profunde ce i-a cuprins atunci cînd au primit vestea că flacăra ce a luminat calea poporului nostru timp de 4 decenii, s-a stins. Tovarășul Andrei Steiian, secretar al Comitetului orășenesc de partid Brăila, a citit scrisoarea adresată de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej sesiunii Marii Adunări Naționale, scrisoare ce reprezintă simbolul unei dăruiri umane, unor idealuri luminoase, viitorului și prosperității poporului român. Inginerul șef Stan Georgică, maistrul Radu Ștefan și alți tovarăși care au luat cuvîntul și-au exprimat durerea adîncă care încearcă pe fiecare om din țara noastră în aceste zile. Ne vom aduce aminte mereu, în activitatea noastră de indicațiile date de Gheorghe Gheorghiu-Dej cu tovarășul ocazia venirii sale în mijlocul chimiștilor noștri. Ne angajăm să fim și mai strîns uniți în jurul partidului, să slujim cu aceeași credință cauza partidului, să păstrăm vie în minte figura marelui om care a fost tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. In orașul Brăila, la ședința comună de doliu Nr. 630$ UN SEMN DE OMAGIU Vestea încetării din viață a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române, a îndoliat inimile tuturor muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor și funcționarilor de la Uzina mecanică din Galați. In semn de omagiu adus celui mai iubit fiu al poporului român, întregul colectiv al uzinei a luat parte la adunarea de doliu pentru a cinsti memoria neînfricatului comunist încercatului conducător al clasei mânci citoare, a celui care cu ani în urmă, în fostele Ateliere C.F.R. Galați muncit și luptat pentru unitatea clasei muncitoare, împotriva asupririi și exploatării. Pierderea timpurie din viată a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej a îndurerat deopotrivă pe tineri și vîrstnici, pe toți oamenii muncii din patria noastră. Pe chipurile participanților la adunarea de doliu de acid întipărită o adîncă mîhnire. Oamenii sînt îndurerați. „Ne-a lovit o grea pierdere, a spus muncitorul Costică Ștefan. Văd parcă și acum omul dârz, cu fața luminoasă ce exprima multă încredere, omul pe care l-am cunoscut încă din 1927 cînd îmi făceam ucenicia la atelierul electric de la C.F.R. In atelier eram mai mulți ucenici. Tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej ne-a învățat meseria și ne-a sădit în suflet încrederea în demnitatea noastră, în forța clasei muncitoare. încă de pe atunci, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej se interesa de condițiile de munca și de viată ale oamenilor muncii, cauză căreia i-a închinat întreaga activitate pînă în ultima clipă a vieții sale. Cu gîndul la personalitatea tovarășului nostru dispărut mă angajez ca alături de întregul colectiv al uzinei să-mi aduc contribuția la înfăptuirea politicii partidului și guvernului". Exprimîndu-și sentimentul de adîncă îndurerare, maistrul Chirilă Mihalache și inginerul Dumitru Jilavu au evocat personalitatea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej care și-a dus o bună parte din prodigioasa activitate în mijlocul muncitorilor de la fostele Ateliere C.F.R. Galați și care a luptat neobosit toată viata pentru binele și fericirea celor ce muncesc. In încheierea adunării colectivul uzinei a adresat Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român o telegramă, angajîndu-se să muncească cu abnegație pentru traducerea în viață a politicii partidului, pentru desăvirșirea construcției socialismului. « »i Adunarea de doliu din comuna Tudor Vladimirescu, raionul Galați Exemplu de muncă înflăcărată pentru fericirea poporului Alături de întregul nostru popor, țăranii cooperatori din comuna Tudor Vladimirescu, raionul Galați, au aflat cu adîncă durere vestea încetării premature din viată a iubitului nostru conducător, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Ieri, sute de membri ai cooperativei agricole de producție, mecanizatori, cadre didactice și elevi ai școlii medii din comună, s-au adunat într-o adunare căminului cultural, de doliu în sala Stăpâniți de emoție și nemărginită durere, cei care au pășit în sală și-au îndreptat ochii plini de lacrimi spre drapelele îndoliate și portretul îndoliat al luptătorului neobosit pentru cauza păcii și socialismului, care pleacă din mijlocul nostru. După deschiderea adunării de doliu, tovarășul Ioniță Apostu, președintele cooperativei agricole de producție Tudor Vadimerescu, a dat citire Comunicatului Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Populare Române, privind încetarea din viață a tovarășului Gheorghe Gheorghiu- Dej, fiu credincios al clasei muncitoare și al poporului român, conducătorul iubit al partidului și poporului nostru. A luat apoi cuvîntul tovarășul Gheorghe Zugravu, prim-secretar al Comitetului raional Galați al P.M.R, care a arătat, printre altele: „întregul nostru popor trece prin momente de mare durere prin pierderea scumpului tovarăș Gheorghe Gheorghiu-Dej care și-a închinat întreaga viață slujirii fără preget a citor, cauzei înfloririi poporului munpatriei noastre, cauzei victoriei socialismului și păcii. Aceste momente grele pentru partidul și poporul nostru nu ne slăbesc puterile. Ele ne unesc mai strins în jurul partidului, al conducerii sale înțelepte, cu hotărîrea nestrămutată de a înfăptui cu consecvență linia politică a încercatului nostru partid. Angajamentul nostru este să muncim neobosit pentru a duce mai departe marea operă de înflorire a patriei și de fericire a poporului căreia tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej i-a închinat toată energia și priceperea, întreaga viată" In încheierea adunării de doliu inginerul agronom Mircea Țăranu, membru in consiliul de conducere al cooperativei agricole de producție Tudor Vladimirescu, a dat citire telegramei adresate Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român. In telegramă se spune printre altele : „Am aflat cu adîncă durere vestea încetării din viață a iubitului nostru conducător, tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, care ne-a călăuzit pașii pe drumul vieții noi In inimile noastre va rămine pentru totdeauna ultimul îndemn al marelui conducător de a ne înzeci eforturile în lupta pentru înflorirea patriei si făurirea unei vieți fericite întregului popor. In aceste ceasuri grele care au îndurerat întreaga țară făgăduim să muncim cu toată hotărirea pentru triumful idealurilor cărora și-a închinat întreaga viata tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej". Pildă măreață, de neuitat „Munca sa neobosită plină de abnegație ne va rămine pentru totdeauna ca imbold în activitatea noastră", așa spunea, printre altele, tovarășul Mircea Răuță, secretarul comitetului de partid de la Institutul politehnic din Galați, cînd, cu glasul stins de durere, aducea la cunoștința sălii pline de studenți și de cadre didactice greaua pierdere suferită de partidul și poporul nostru, de mișcarea muncitorească internațională — încetarea, din viață a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cuvintele vorbitorului se legau greu, reliefau profundul regret față de pierderea celui mai devotat fiu al clasei muncitoare, făcîndu-se ecoul sentimentelor tuturor : „Studenții, cadrele didactice și salariații din institutul nostru sînt hotărîți să stringă și mai mult rîndurile in jurul partidului, al Comitetului său Central, să depună eforturi sporite pentru îndeplinirea mărețelor sarcini care stau în fața poporului în opera de desăvîrșire a construcției socialiste în patria noastră". Citirea scrisorii adresată de tov. Gheorghe Gheorghiu-Dej sesiunii Marii Adunări Naționale publicată în presă în aceeași zi cu aflarea pe calea undelor a tristei vești, a răscolit inimile, celor peste 600 de participanți la adunarea de doliu de la Institutul politehnic din Galați. Emoționante au prof. dr. Laurentiu fost și cuvintele Caton. Cu o mare durere sufletească acesta se adresă sălii, care trăia grele momente : „Dacă tot ceea ce s-a înfăptuit în cei 20 de ani a fost posibil se datorește numai conducerii înțelepte a partidului în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. De aceea, numele său rămâne veșnic întipărit în memoria poporului nostru. Strălucita sa personalitate rămâne neștearsă în sufletele noastre și ne va fi farul călăuzitor și în activitatea viitoare". Tinerii Garofița Profira și Cornelia Stîrcescu în cuvinte simple dar pline de dragoste au vorbit despre grija părintească a conducătorului iubit pentru crearea celor mai bune condiții de studiu, de trai și recreere studenților din patria noastră. Studentul Corneliu Stîrcescu a spus : „Să cinstim prin faptele și rezultatele noastre memoria celui care a condus poporul nostru spre o viată nouă și luminoasă. Să învățăm în așa fel încât după absolvire, acolo unde patria va avea nevoie de noi, să ne aducem contribuția la opera pentru care a muncit și și-a depus toate forțele sale, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej". Adunarea de doliu a studenților, cadrelor didactice și personalului administrativ de la Institutul politehnic din Galați a luat sfîrșit după ce s-a dat citire unei telegrame adresată Comitetului Central al P. M. R. 1 1