Viața Nouă, aprilie-iunie 1966 (Anul 22, nr. 6628-6704)

1966-04-08 / nr. 6634

ANUL XXII NR. 6634 VINERI 8 APRILIE 1966 j 4 PAGINI — 25 BANI De la 76 ore la două minute Recent, la Șantierul naval Galați, a intrat în funcțiune o nouă și modernă mașină de turnat centrifugală. Cu ajutorul acestei mașini se realizează turnarea simultană a două cămăși de înveliș de la liniile de axe ale diferitelor tipuri de nave maritime care se construiesc în prezent în șantierul nostru. Cămășile au o lungime de 2 100 mm și un adaos redus de prelucrare de numai plus 3 mm. Turnarea se execută complet automat eliminîndu-se efortul fizic și manopera. Durata de turnare a două cămăși de înveliș de la liniile procedeu este de axe prin noul de numai două minute, față de 76 ore manoperă de turnare consumate prin vechiul procedeu. Construcția mașinii aparține tehnicianului turnător Mircea Roibu, proiectanților Nicolae Patriciu și Mircea Botoni. Prin introducerea în procesul de producție a noii mașini de mare randament, productivitatea muncii va spori simțitor. ION DIMA macaragiu (informație primită în cadrul concursului ziarului) După un trimestru Prin cabinetele tehnice in primul trimestru al anului, cabinetele tehnice din întreprinderile industriale și de pe șantierele de construcții ale regiunii noastre, au înregistrat peste 1500 propuneri de inovații. Se rezolvă operativ aceste propuneri venite din partea muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor în scopul introducerii noului in producție ? Pentru a afla răspuns la această întrebare am întreprins un scurt raid prin clteva cabinete tehnice. Se continuă o bună tradiție La sfîrșitul anului 1965, cabinetul tehnic de la D.N.F. Galați, datorită rezultatelor bune obținute în munca cu inovatorii, a ocupat locul I în întrecerea cu alte cabinete tehnice Csih întreprinderile aparținînd aceluiași for tutelar. In dorința de a reedita succesul dobîndit printr-o muncă perseverentă, colectivul cabinetului tehnic de aici, desfășoară o susținută activitate în scopul promovării noului la toate locurile de muncă. Astfel, de la începutul anului și pînă în prezent, au fost înregistrate 51 propuneri de inovații, din care s-au aplicat 12 cu o eficiență economică antecalculată în valoare de 117 556 lei. Dintre cele mai importante inovații cu eficiență imediată se numără : modificarea soluțiilor constructive la debarcaderele de pe canalul Sulina, aparținînd tehnicianului Teodor Mihăilescu, care aduce o economie anuală de 60 000 lei, dispozitiv pentru controlul elasticității segmenților de motoare, autor ing. M. Goldenberg și noua metodă de recondiționare a bujiilor pentru motoare cu combustie internă, inovație ce aparține tehnicianului Gheorghe Andrei. Operativitate In rezolvarea propunerilor de inovații Tovarășul ing. Sergiu Mociulschi, șeful cabinetului tehnic de la Uzina mecanică Galați, ne-a informat că, în primul trimestru al anului s-au înregistrat 14 propuneri de inovații din care s-au aplicat 5 cu o eficiență economică postcalculată 24 900 lei. Celelalte în valoare de inovații au fost acceptate, aflîndu-se în stadiu de experimentare. Iată cîteva din inovațiile aplicate, care contribuie la perfecționarea procesului tehnologic : formarea capacului cutiei de siluminiu în forme întărite cu CO2, înlocuirea locașului tijei pentru frîne din alamă cu bucșe din oțel și ruluirea tablei cu ajutorul unui dispozitiv, care înlocuiește munca manuală. De menționat că din cele 9 teme cuprinse în planul tematic pe acest an, 3 au și fost acceptate pentru executarea prototipurilor, datorită sprijinului primit din partea brigăzilor complexe de inovații. 40 inovații propuse, 8 aplicate. Puțin ! In construcția obiectivelor industriale, de proporția Combinatului siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" Galați, noul poate pătrunde cu multă ușurință pe șantiere cînd activitatea creatoare a oamenilor e stimulată, cînd există interes din partea cadrelor inginerești pentru promovarea largă a progresului tehnic. După cite am constatat, la cabinetul tehnic de la I.C.M.S. Galați, nu există suficient interes pentru introducerea noului. Dacă ne referim numai la primul trimestru, în registrul cabinetului tehnic au fost trecute numai 40 propuneri de inovații (foarte puține în raport cu numărul mare de muncitori și ingineri), din care s-au aplicat doar 8. Eficiența lor economică nu se cunoaște, pentru că așa după cum am aflat, nu s-a făcut calculul. Atunci ne întrebăm : cum s-a făcut retribuirea inovatorilor ? După eficiența inovației aplicate sau după.. . aprecierea tovarășilor din colectivul cabinetului tehnic ? D.B. Vedere spre cartierul Țiglina FOTO : P POPA IN NUMĂRUL DE AZI: Cronică de concert (pag. a ll-a) Dăruirile tinereții T A In fiecare unitate agricola - un nucleu de selecție Din jurnalul unui medic de bord (pag. a lll-a) Al 6-lea local de școală în comuna Cudalbi De curînd, la intrarea în comuna Cudalbi, venind dinspre Tecuci, pe partea dreaptă a șoselei a fost organizat un nou șantier de construcție. Este vorba de construirea unui nou local de școală cu 8 săli de clasă și laborator, care partial (patru săli de clasă), va fi dat in folosință în primele zile ale lunii august a.c. Pină acum s-a săpat și se toarnă fundația, se execută si se montează cofrajele etc. Cu acest nou local de școală, numărul unităților școlare din comuna Cudalbi va ajunge la 6, iar al sălilor de clasă la 28. întreprinderea de plase și unelte de pescuit Galați. Controlul de calitate al plaselor în una din fazele de fabricație. Practica unităților agricole a dovedit că animalele bine hrănite și îngrijite dau producții mari și constante, sunt mai rezistente la boli și intemperii și dau totodată produși viguroși. O contribuție de seamă la asigurarea unei hrane îndestulătoare și de bună calitate trebuie să o aducă pășunile și tinetele naturale (în special iu unitățile care au asemenea terenuri), a căror producție poate fi sporită prin lucrări de amenajare, fertilizare și supraînsămînțare. Prin așezarea geografică, cuoperativele agricole din raionul Panciu, în special cele din zona de munte, dețin mii de hectare de pășuni și finețe naturale. In vederea creșterii producției acestora, comitetul executiv al sfatului popular raional, consiliul agricol, au luat în ultimul timp o serie de măsuri pentru: curățirea arboretelor, împrăștierea mușuroaielor, strîngerea resturilor de plante în descompunere, fertilizarea unor mari suprafețe, precum și însămînțarea celor slab productive, efectuîndu-se lucrări de îmbunătățire a pășunilor pe o suprafață de 600 hectare. Numeroase cooperative agricole de producție printre care cele din comunele Soveja, Răcoasa, Movilița și altele, au efectuat la timp și în bune condițiuni lucrările pe pășuni. In comuna Răcoasa, consiliul de conducere al cooperativei agricole (președinte Gheorghe Dobrin) a luat măsuri pentru curățirea unei suprafețe de 120 hectare finețe naturale iar pe o pășune în suprafață de 125 hectare s-a executat curățirea de ciulini și împrăștierea mușuroaielor. Pentru executarea în continuare a lucrărilor necesare, aici suprafața de pășuni și finețe naturală a fost împărțită proporțional celor 4 brigăzi, fiecărei brigăzi, revenindu-i alte 400 hectare pășune, fîneață și izlaz. Cu un deosebit avînt au lucrat la curățirea fînețelor și pășunilor, membrii cooperatori din brigăzile „ condusă de Ghita Chicioroagă ” " și a"IV-a" condusă de Nicolae Croitoru, care au executat lucrări de îmbunătățire a pășunilor la timp și de bună calitate. Dacă la cooperativa agricolă de producție din comuna Răcoasa lucrările pe pășuni și finețe se desfășoară în condițiuni corespunzătoare, acest lucru se datorește și faptului că aici, consiliul de conducere, cu sprijinul organizației de partid a mobilizat oamenii la această acțiune, prevăzînd pentru retribuirea celor totodată care efectuează lucrarea un număr de 5 000 zile-muncă. Preocupare fată de executarea lucrărilor de îmbunătățire a pășunilor manifestă și consiliul de conducere al cooperativei agricole de producție din comuna Soveja. Aici, cele 590 hectare pășune naturală și 1037 ha finețe, sunt la timp și în bune condițiuni întreținute. Pe suprafețele de mai sus s-a executat curățirea de mărăcinișuri, s-a făcut împrăștierea mușuroaielor și s-a aplicat o însemnată cantitate de îngrășăminte naturale. La executarea acestor lucrări o contribuție de seamă au adus-o, membrii cooperatori, pe lingă comisia de femei și comitetul comunal U. T. C. care au mobilizat un număr însemnat de femei și tineri la aceste acțiuni. Făcînd însă o analiză de ansamblu reiese că rezultatele obțîdate în raionul Panciu în domeniul amenajării și fertilizării pășunilor și fînețelor nu sunt pe măsura posibilităților de care dispun unitățile de aici. Ea cooperativa agricolă de producție din comuna Ciușlea, de exemplu, pe cele 460 hectare izlaz, nu s-au executat, nici in anul trecut și nici în anul acesta lucrări de amenajare si fertilizare. De asemenea, între satul Străjescu și comuna Cristea , există o suprafață de 8 ha lucernă care poate fi irigată, dar unde nu s-au făcut pînă în prezent, nici un fel de lucrări. Mai bine nu stau lucrurile nici în comunele Cîmpuri și Străoane, unde, pe lingă faptul că nu, s-au executat lucrări de întreținere, în zilele de 20, 21 și 22 martie a.c. au fost scoase animalele pe pășune, lucru ce a dus ,la compromiterea unei suprafețe însemnate de pășuni. Unele deficiențe ce s-au manifestat se datoresc și lipsei de îndrumare tehnică din partea Consiliului agricol raional.. In primul rînd tehnicienii consiliului agricol raional nu au organizat temeinic munca și nu au vegheat ca lucrările de îngrijire a pășunilor și tinerelor naturale să se desfășoare la timp și iu bune condițiuni, nu s-au preocupat ca acele cooperative agricole de producție care au pășuni și finețe să-și prevadă un număr suficient de zile-spuncă pentru întreținerea lor. Dacă îngrijirea și îmbunătățirea pășunilor și fînețelor nu se execută cum trebuie vinovată este și conducerea S.M.T. Mărășești care nu a asigurat la timp tractoarele și unele mașini agricole pentru executarea acestor lucrări. In raionul Panciu se pot obține producții mult mai mari de pe pășunile și tinerele existente. Pentru aceasta consiliul agricol, uniunea raională a cooperativelor agricole trebuie să MIHAI BIRA (Continuare In pag. a ll-a) în raionul Panciu ____SE POT ObȚINE producții mai mari de pe pășuni și fînețe în raionul Tecuci De semănat încă nu se poate, dar de pregătit terenul da! Timpul nu a permis începerea semănatului porumbului. Au fost in schimb zile bune de lucru la pregătirea patului germinativ. Cum au fost folosite aceste zile de cooperativele agricole de producție din raionul Tecuci ? In general se pot face aprecieri pozitive. Acolo unde munca a fost bine organizată, pregătirea patului germinativ s-a terminat sau este pe sfîrșite. Astfel cooperativele agricole de producție Scînteia (Barcea), Ghidigeni și cele din comuna Matca, au terminat această lucrare pe întreaga suprafață. Pînă in seara zilei de 6 aprilie pe raion lucrarea a fost executată în proporție de 50 la sută. Calculul arată insă că se putea face mai mult. Din cauza nefolosirii din plin a mașinilor și zilelor bune de lucru cooperativele agricole de producție Brăhășești, Buciumeni, Gohor, Țepu au pregătit abia suprafețe ce variază intre 140 — 250 ha din cele aproape 900 ha pe care le are de pregătit fiecare unitate în parte. Se impune luarea de măsuri corespunzătoare țara să ducă la intensificarea ritmului muncii privind pregătirea terenului pentru semănat. I. PISAROGLU Comerțul prin coletărie — o de deservire a populației Comerțul prin coletărie este o nouă formă de deservire a populației, pe care Centrocoop și-a propus s-o folosească pentru mai buna aprovizionare a clienților săi din mediul rural. întreprinderea comercială „Icomcecoop" a și difuzat prin magazinele sătești listele cuprinzând produsele ce vor fi desfăcute prin coletărie. Printre acestea se numără aparate de stropit cu lichide, uluit ori manuale pentru cereale, plite electrice, fiare de călcat și o serie de mărfuri mai rar solicitate in mediul rural —articole de papetărie, materiale pentru desen și pictură, articole de cosmetică, mașini de scris și altele. Livrarea mărfurilor se face pe baza comenzilor scrise de către solicitatori, care trebuie să conțină caracteristicile obiectului cerut, prețul. Ea ia nouă formă sătești loarea produselor se adaugă cheltuielile de expediție, ambalajul, dacă mărfurile necesită ambalare specială. In viitor se vor tipări cataloage de mărfuri cu descrierea amănunțită a produselor. Prin aplicarea acestei metode se asigură o mai completă și operativă aprovizionare a populației sătești. (Agerpres) VA PREZENTĂM: GRUPUL ȘCOLAR AGRICOL din Tecuci Vacanta de primăvară a luat sfirșit și pentru elevii Grupului școlar agricol din Tecuci. Clădirea înaltă a școlii și-a primit din nou locatarii clasele curate, laboratoarele puse la punct, sunt din nou cimpul didactic, mărginit pline, de apa Birladului, este încă de pe acum supus noilor experiențe. Aici sunt pregătite cadrele de miine ale agriculturii noastre, tehnicienii agricoli și veterinari, mecanicii agricoli. Absolvenții școlilor generale de ani ai regiunii Galați au posibilitatea ca în cei patru ani de studiu să devină cunoscători competenți in domeniul agrozootehniei, au posibilitatea in același timp să-și întregească cultura generală, procesul instructiv educativ cuprinzind și materiile principale predate in cadrul liceelor obișnuite. Mai mult decit atit în anul viitor, conform prevederilor Congresului al IX-lea al P.C.R., grupurile școlare agricole — și deci și acesta din Tecuci — se vor transforma in licee agricole. Absolventul va pleca cu două diplome : una de tehnician, calificare atât de necesară economiei socialiste, și alta de maturitate, ce ii va permite să urmeze orice școală sau institut superior. Din discuția pe care am avut-o cu tov, director adjunct Ion Purcaru, profesor de horticultura, am aliat lucruri interesante despre rezultatele obținute anul acesta, prin munca comună a cadrelor didactice și a elevilor. Există aici o permanentă atmosferă de studiu, un real efort in sprijinul calității. Grupul școlar din Tecuci oferă intr-adevăr condiții dintre cele mai propice pregătirii temeinice. In primul rind notăm ca exemplare clasele luminoase, mobilate adecvat, laboratoarele spațioase, utilate cu materialul necesar aprofundării noțiunilor teoretice. Am văzut pe fiecare masă (și erau multe) câte un microscop (fotografia de jos, stingă); un perete întins era ocupat de sute de planșe; dulapurile de sticlă ofereau priveliștea unor truse complete, indispensabile viitorului veterinar. Clădirea, construită din severa cărămidă roșie, este înconjurată de un teren întins pe citeva hectare, practica desfășurându-se in imediata ei apropiere.Fotografia din dreapta jos surprinde un grup de elevi din anul al Ill-lea — agricol — la o expunere „pe viu“). Un hectar este rezervat fnotehniei. Sunt urmărite în procesul lor de germinație cele mai variate semințe, sunt analizate în dezvoltarea lor felurite plante și legume Un altul este plantat de elevi cu arbori și arbuști, pomi fructiferi, cu toții supuși ultimelor afirmări ale științei. Se fac altoiri dintre cele mai dificile. Pomii sunt „irizați“ conform tendințelor estetice și practice moderne , palmete, piramide coloane, etc.... Sera, poate cea mai interesantă pentru un vizitator neavizat (fotografia de sus) cuprinde pe lângă obișnuitele primule, begonii, și exoticii filodendroni, mușcate ciclameni, cinelaria, cu toatele îngrijite și urmărite cu atenție la orele de clasă. Pentru lărgirea sferei de cunoaștere și pentru o mai profundă înțelegere a fenomenelor pe care viitorii tehnicieni vor trebui să le cunoască bine atunci cînd vor intre în producție, majoritatea elevilor au fost antrenați in cercuri știintifice : unul de agricultură, trei de zootehnie, unul de agrofitotehnie. Așa se explică de ce trimestrul al doilea a înregistrat la finele lui, cifra record de promovați : 90,01 la sută, față de 80 la sută cifi au fost pe primul trimestru. Paralel cu procesul instructiv, la Grupul școlar agricol din Tecuci se desfășoară și o bogată activitate cultural-artistică. Există aici o orchestră, o brigadă artistică de agitație, un cerc literar Timpul liber, este intrebuintat fie pe terenul de sport (notăm existenta unui teren de fotbal de dimensiuni obișnuite), fie in sala clubului dotată cu aparat de filmat, cu trei televizoare, mese de tenis, șah etc.... Despre toate acestea mi-au vorbit cu dragoste și cu evidentă plăcere doi elevi din anul I: Gheorghe Mindru și Aurel Sonu, amindoi antrenați atunci in pregătirea unui teren pentru plantarea viei. Părăsind Grupul școlar agricol din Tecuci, ai întărită convingerea că viitorul agriculturii noastre va încăpea pe miini bune. RADU MAcOVEI Foto : P. PAUL ■