Viața Nouă, octombrie-decembrie 1966 (Anul 23, nr. 6783-6861)

1966-10-14 / nr. 6794

:AL, n VERSIFASA •U“ LAȘI PROLETARI DIM TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! Organ al Comitetului regional Galați al P. C. R. și al Sfatului popular regional ANUL XXIII Nr. 6794 VINERI 14 OCTOMBRIE 1966 4 PAGINI - 25 BANI ADUNĂRILE DE DĂRI DE SEAMA SI ALEGERI In curind în fața organizațiilor de partid va avea loc un eveniment important: adunările generale și conferințele de dări de seamă și alegeri. Cum sunt pregătite adunările ? Care este conținutul dărilor de seamă, al proiectelor de hotărâri ? Ce măsuri s-au luat pentru a asigura dezbateri rodnice, menite să sintetizeze experiența pozitivă, să scoată la iveală neajunsurile și cauzele lor ? Iată cîteva dintre problemele care au făcut obiectul discuției cu un număr de secretari de comitete de partid și de organizații de bază din întreprinderi, unități agricole și instituții. — Ințelegînd că buna desfășurare a adunărilor de dări de seamă și alegeri depinde in mare măsură de calitatea dării de seamă — ne spunea tovarășul Gheorghe Carapcea responsabil cu munca de propagandă și agitație in comitetul de partid de la secția construcțiimecanice a Uzinei „Progresul" Brăila, — de modul cum ea va sintetiza problemele principale ale activității organizațiilor de partid, am îndrumat birourile organizațiilor de bază să acorde o mare atenție întocmirii lor. Acestea din urmă, împreună cu colectivele largi formate în acest scop au lucrat la întocmirea dărilor de seamă. S-a strins din vreme materialul necesar, s-a stat de vorbă cu un număr mare de membri de partid și tovarăși din activul fără de partid, cu conducerile administrative ale secțiilor și schimburilor. Am făcut toate acestea ținînd seama de experiența anilor trecuți. De pildă, adunarea generală de dare de seamă și alegeri din anul trecut a organizației de bază uzinală, s-a desfășurat intr-un spirit puțin combativ datorită în mare măsură dării de seamă care nu trata în mod critic și autocritic activitatea comuniștilor, a biroului. S-a trecut ușor peste unele lipsuri care au existat în ceea ce privește disciplina de producție, întreținerea mașinilor și altele. — Ținînd seama de toate acestea ce au făcut în acest an pentru a stimula spiritul critic și autocritic în adunările de alegeri ? —După cum am spus, considerăm că principala măsură este întocmirea unei dări de seamă temeinice în care lipsurile ce au existat să fie profund analizate. Am să argumentez tot cu un exemplu. Atît la organizația de bază uzinală cit și la organizația de partid uzinal 7, principiul muncii colective nu a fost respectat intru totul, nu toți membrii de partid au avut sarcini concrete. Aceste deficiențe, cauzele lor și îndeosebi problemele majore ale producției, cum sunt : îndeplinirea principalilor indicatori de plan (la aceste secții mai sunt încă deficiențe atît în ce privește realizarea ritmică a planului cit și în folosirea deplină a capacității utilajelor) sunt pe larg analizate în darea de seamă, ceea ce va face ca membrii de partid să-și spună părerea asupra acestei probleme deosebit de importante. De asemenea, la capitolul disciplină, cu toate rezultatele mai bune obținute în acest an față de anii trecuți, mai avem încă multe de făcut , persistă lipsuri în ce privește folosirea fondului de timp, absențele nemotivate se mențin la un nivel ridicat, in aceste probleme ocupă în dările de seamă un loc important. — Darea de seamă pe care noi am întocmit-o — ne spune tovarășul Remus Enescu, secretarul organizației de bază de la secția mecanic șef întreținere, de la aceeași întreprindere — este axată pe problema principală a activității ce o desfășurăm, și anume, reducerea timpului de stagnare a mașinilor. Aceasta cu atit mai mult cu cit într-o anumită perioadă, in această direcție aveam serioase lipsuri. Ea analizează modul cum comuniștii își duc la îndeplinire sarcinile încredințate, cum au muncit ei pentru mobilizarea întregului colectiv la realizarea sarcinilor de producție. — Stimularea spiritului critic și autocritic in adunarea generală pentru dare de seamă și alegeri ne preocupă și Pe noi — spunea Dumitru Moldoveanu, secretarul organizației de bază a fabricii de cartoane de la C.C.H. Brăila. Condiția principală, printre altele, este ca darea de seamă să fie axată pe ceea ce este cu adevărat esențial. La noi, problema care ocupă un loc central este aceea a calității produselor. Deși fabrica noastră este o fabrică modernă, totuși, datorită unor deficiențe atît în ceea ce privește procesul tehnologic cit și calificarea oamenilor, indicele de calitate nu a fost realizat. De aceea, dezbaterile în adunarea de alegeri vor fi axate pe această deosebit de importantă problemă. — ții noi ne propunem să nu ne pierdem în amănunte nesemnificative, ne-a relatat tovarășa profesoară Nadejda Decuseară, secretara organizației de partid de la Liceul nr. 1 din orașul Tecuci. Darea de seamă am axat-o pe asemenea probleme cum sunt: combaterea mediocrității la învățătură, a spiritului de indulgență, „înțelegător" în care se complac unele cadre didactice, asupra muncii de profesor și comunist pe care o desfășoară membrii organizației noastre de bază, asupra muncii de ridicare a nivelului ideologic și profesional al cadrelor didactice. Același scop, de a afla cât de temeinic sunt pregătite adunările generale de dări de seamă și alegeri, ne-a făcut să discutăm și cu cîțiva se(Continuare în pag. a II-a) UN EVENIMENT IMPORTANT ÎN VIAȚA ȘI ACTIVITATEA ORGANIZAȚIILOR DE PARTID IN NUMĂRUL DE AZI : *® s Pentru folosirea raționala a suprafețelor irigate ® Iarna poate să vină ! (pag. a 111-a) DEZBATERILE Din ADUNAREA GENERALĂ A O.N.U. (pag. a IV-a) MASA IN CINSTEA DELEGAȚIEI PARTIDULUI COMUNIST DIN FInlANDA Joi la amiază Nicolae Ceaușescu, tovarășul secretar general al C.C. al P.C R., a oferit o masă în cinstea delegației Partidului Comunist din Finlanda, condusă de tovarășul Aarne Saarinen, președintele partidului. Au participat tovarășii Paul Niculescu-Mizil, Constantin Drăgan, Leonte Rautu, Iosif Banc, Dumitru Colin, Mihai Gere, Mihai Dălea, Ghizela Vass, șef de secție la C.C. al P.C.R. Au luat parte tovarășii Martti Malmberg, membru al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.C. din Finlanda, Romberg Mikael, membru al C.C. al P.C. din Finlanda, redactor-șef al ziarului „Folktidningen", Eerola Santeri, secretar al Comitetului regional Lahti al P.C. din Finlanda, Sisko Kiuru, activistă la secția de informații a C.C. al P.C. din Finlanda. (Agerpres) Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit pe liderul Partidului Liberal din Marea Britanie toi după-amiază secretarul general al C. C. al P. C. R., Nicolae Ceaușescu, a primit pe Joseph Grimond, lider al Partidului Liberal din Marea Britanie, deputat în Camera Comunelor, care se află în vizită în țara noastră. La întrevedere a participat George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. A fost de față ambasadorul Marii Britanii la București, Leslie Charles Glass. In cadrul discuției, care a decurs într-o atmosferă cordială, a avut loc un schimb de păreri asupra problemelor actuale ale situației internaționale și asupra relațiilor dintre cele două țări. LUCRĂRILE AGRICOLE DE TOAMNĂ făcute la timp și de calitate ! Vremea se menține, în continuare, favorabilă executării lucrărilor agricole. Pe ogoarele gospodăriilor de stat și ale cooperativelor agricole de producție se lucrează intens la recoltarea porumbului, pregătirea terenului, însâmînțarea cerealelor de toamnă și efectuarea ogoarelor. Folosindu-se un număr mai mare de brațe de muncă, tractoarele, mașinile agricole și mijloacele de transport la întreaga capacitate de lucru, acțiunile specifice campaniei agricole de toamnă s-au desfășurat și în cursul zilei de ieri într-un ritm susținut. Din datele centralizate aseară la Consiliul agricol regional rezultă că porumbul a fost recoltat de pe 80.2 la sută din suprafața cultivată. La aceeași dată au raportat încheierea culesului porumbului pe toată suprafața 90 de cooperative agricole de producție din regiune. (44 — raionul Făurei, 21 — raionul Focșani, 11 — raionul Bujor, 7 — raionul Galați iar în raioanele Tecuci, Panciu și Brăila, această lucrare s-a terminat în 3, 2 și respectiv 2 unități agricole cooperatiste). Rezultă deci că acolo unde munca a fost bine organizată s-au înregistrat rezultate bune. Pe raioane și trusturi Gostat situația recoltării porumbului se prezenta în seara zilei de 13 octombrie a.c. astfel : In toate unitățile agricole socialiste din regiunea noastră s-a dat indicația ca paralel cu recoltarea porumbului să se efectueze tăierea cocenilor și eliberarea terenului. Suprafețele care au fost planificate mînțeze, cu grîu, să se însădupă porumb, au fost eliberate și pregătite. Este însă necesar ca și în zilele următoare cocenii să fie cu mai grabnic ridicați de pe teren, pentru a se crea un cîmp cît mai larg de lucru mecanizatorilor care își continuă activitatea la executarea ogoarelor de toamnă. De altfel, această lucrare se execută în prezent întrun ritm susținut. Cu fiecare zi ce trece suprafața care a mai rămas de însămînțat cu cereale de toamnă scade treptat, cooperativele care au terminat această lucrare înmulțindu-se. Astfel, pînă aseară terminaseră de însămînțat culturile de toamnă în regiunea noastră 127 de unități : (42 de cooperative agricole de producție, în raionul Făurei, cele mai mari suprafețe semănîndu-se la Colțea, Ciocile, Tătaru și în alte unități ; și 29 de unități din raionul Galați, 22 din Focșani, și 17 cooperative agricole din raionul Brăila. La Tudor Vladimirescu, Scânteia și Gemenele din raionul Brăila s-au semănat suprafețe de peste 1 000 de hectare. Au mai terminat semănatul pînă aseară 7 unități din raionul Tecuci, iar în raioanele Bujor și Panciu, au încheiat lucrarea cîte 5 unități. Situația însămînțării culturilor de toamnă pe raioane și trusturi Gostat, centralizată în seara zilei de 13 octom brie a.c. la Consiliul agricol regional, arăta astfel: Raionul Cea mai mare parte a lucrărilor agricole din campania de toamnă au intrat în faza finală. Conducerile unităților agricole socialiste, specialiștii cu sprijinul organelor și organizațiilor de partid trebuie să organizeze în așa fel munca pe ogoare, încît în zilele următoare să se urgenteze ritmul de eliberare a tuturor suprafețelor ocupate cu coceni sau alte resturi vegetale, pentru a pune la dispoziția mecanizatorilor mari suprafețe pe care să se execute arăturile de toamnă. Acolo unde a mai rămas încă teren de pregătit și însămînțat, atenția specialiștilor trebuie îndreptată spre asigurarea unor lucrări de bun nivel agrotehnic. SITUAȚIILE LA ZI Raionul Realizat la sută Făurei 97,4 Bujor 85,4 Galați 83,1 Brăila 81,5 Focșani 79,7 Panciu 71,1 Tecuci 68,2 Total cooperative agricole 83 Trustul Gostat Galați 75,5 Trustul Gostat Brăila-Terasă 74,6 Trustul Gostat Brăila-Funcă 62,7 Total G.A.L. 71,3 Total pe regiune 89,2 Realizat la sută Focșani 99,2 Făurei 98,5 Galați 97,7 Brăila 95,7 Tecuci 86,7 Bujor 82,4 Panciu 78,2 Total cooperative agricole 93,6 Trustul Gostat Brăila-Luncă 96,2 Trustul Gostat Galați 94,8 Trustul Gostat Brăila-Terasă 91,9 Total G.A.L. 93,4 Total pe regiune 93,6 IN FOTOGRAFIE : Alexandru Zaharia de la Uzina mecanică din Galați lucrând la noul horveig instalat in secția mecanică. El își depășește lună de lună cu peste 25 la sută sarcinile de plan. Consumatorii au de cîștigat Măsurile luate de organele și organizațiile de partid pentru îmbunătățirea activității in comerț in vederea mai bunei deserviri a populației, încep să prindă viață. In ultima vreme, întreprinderile și organizațiile comerciale au organizat mai multe consfătuiri cu cumpărătorii și consumatorii, au fost mai bine valorificate propunerile sugestiile echipelor de consttrol obștesc. Una din problemele nerezolvate totuși în întregime în deservirea populației, era desfacerea laptelui și a produselor de panificație. Deși laptele exista în cantități suficiente, programul de desfacere a lui nu corespundea cerințelor consumatorilor. Nu era bine organizată nici desfacerea produselor de panificație. Ca urmare a acestei situații, în orașul Galați s-a introdus în 18 magazine de alimentație generală vînzarea laptelui atit dimineața cît și după-amiaza Pentru aceasta, s-au procurat și pus în funcțiune instalațiile frigorifice. Desfacerea laptelui cu program permanent s-a asigurat mai intîi in centrele mai aglomerate ca de exemplu, la magazinele alimentare de pe str. Republicii, din piața 30 Decembrie, complexele alimentare din Țighina, la unitatea nr. 120 din apropierea Șantierului naval etc. Pe aceleași criterii au fost organizate și raioanele de desfacerea f aptelui și produselor lactate în cele 13 unități din orașul Brăila, șase unități din orașul Focșani și trei unități din Tecuci. Trei magazine din orașul Galați și două din Brăila vînd laptele, pe bază de abonament, la domiciliu. Rezultatul : In ultimele 6 luni s-au vindut populației din mediul urban, prin comerțul socialist, 5 600 000 litri de lapte, cu 1 700 000 litri peste prevederi și cu aproape 50 la sută mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut. Extinderea desfacerii de produse de panificație la majoritatea magazinelor alimentare, la chioșcuri etc. a avut, de asemenea, efecte pozitive în creșterea consumului populației. Un exemplu , în perioada 1 iulie — 30 septembrie s-au vindut populației cu 30 la sută mai multe specialități de panificație față de prevederile de plan, stabilite pe baza consumului realizat în perioada anterioară, corespunzătoare. Deschiderea noului an școlar a marcat și aplicarea în viață a unei măsuri pentru mai buna aprovizionare a elevilor. In apropierea școlilor sau chiar în clădirile acestora au luat ființă chioșcuri pentru desfacerea dulciurilor, produselor de panificație, altor gustări. Aceeași măsură este pe cale să se realizeze și la toate cinematografele orășenești, unde se vor putea procura dulciuri, covrigi, alte produse de panificație și băuturi răcoritoare. Alte măsuri, ca cele privind funcționalitatea magazinelor alimentare și de alimentație publică, mai buna amplasare teritorială rațională a unităților comerciale pe cuprinsul orașelor și satelor, vor contribui, desigur, la îmbunătățirea deservirii populației, la creșterea nivelului ei de viață. A FLOREA Noi blocuri în cartierul Mazepa din Galați. Foto : GH. BERCOV Instantanee la un centru de vinificație Toamna acestui an, ca și multe altele, a adus belșug pe ogoare, în vii, livezi și grădini, prilej de bucurie și satisfacție a muncii împlinite. Oamenii lucrează acum pe întrecute la culesul porumbului, strugurilor, string îmbelșugata recoltă de sfeclă de zahăr, legumele se valorifică sau depozitează în cele mai bune condiții. Am vizitat multe baze de recepție și centre de prelucrare a strugurilor. Peste tot am prrâțlnit activitate ținută, hărnicie susși preocupare pentru o cît mai bună organizare a muncii. Ne-am oprit la un centru pentru prelucrarea strugurilor — Secția vinalcoo.1 Liești. Carele încărcate cu coșuri sau lăzi de struguri, remorcile sau autocamioanele așteptau rîndul la cele 5 prese care funcționau Lucrătorii de intens, pe mijloacele de transport descărnau rapid, iar cei de la prese alimentau, printr-un efort continuu, din plin, aceste agregate. In laboratoare tehnicienii probele de controlau din struguri, zahăr tăria alcoolică a mustului, comunicînd, în mod operativ, rezultatele. Șeful secției, inginerul Aurel Frangulea și șeful centrului Vasile Botez, erau prezenți peste tot locul unde era necesar sprijinul lor. Carele, intr-un circuit continuu lăsau prețioasa încărcătură, presele striveau strugurii iar pompele transportau mustul în cisterne de mare capacitate. De aici o parte din must , ia drumul orașelor Galați și Brăila sau altor localități. Am asistat la descărcarea unei remorci vîrfuită cu lăzi. Operația 1 a durat 10 minute, semn al operativității și al marii capacități a agregatelor de prelucrare a strugurilor. Zilnic, convoaie întregi de mijloace de transport descarcă la Liești, peste aici, 20 vagoane de struguri, iar pe total secție, în care se includ și centrele Grivița, Nănești și Ivești sînt preluați și transformați în must peste 40 tone de struguri. Pînă acum s-au primit și prelucrat aici peste 80 la sută din cantitatea de prevăzută în struguri plan, existînd posibilitatea ca în primele zile ale celei de-a doua decade a acestei luni să se termine prelucratul întregii cantități de struguri adusă de cooperativele agricole, cantități care depășesc cu circa 220 tone planul inițial. De pe acum cooperativele agricole „Victoria socialismului" și „Drumul belșugului" din Liești și-au îndeplinit obligația contractuală, iar peste puțin timp se vor adăuga la acestea, cooperativele agricole din (Iucești, Ivești și altele. Mai greu au mers cu recoltatul și transportul strugurilor cooperativele agricole din Grivița și Nănești. De la Grivița, de pildă, deși.. culesul strugurilor" a început pe 22 septembrie, nu s-au transportat cantități mici, decît de la 0,7 pînă la 3,2 tone zilnic, făcînd ca și centrul de vinificație din comună să lucreze, pînă pe 5 octombrie, doar cu maximum 40 la sută din capacitate. "■ Ultimele zile au fost însă mai pline. Convinse că strugurii nu mai pot rezista mult timp pe butuc, conducerile cooperativelor agricole sau urgentau culesul și transportul strugurilor, ceea ce dă garanția că în scurt timp lucrarea va fi încheiată. G. PERFILOV PRIMIREA DELEGAȚIEI P. C. DIN FINLANDA LA UNIUNEA GENERALĂ A SINDICATELOR DIN ROMÂNIA Joi dimineața, tovarășul Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv C. C. al P. C. R., președinaltele Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România, a primit delegația Partidului Comunist din Finlanda, condusă de tovarășul Aarne Saarinen, președintele partidului. La primire au participat membri ai Comitetului Executiv al U.G.S.R. și Constantin Vasiliu, adjunct de șef de secție la C. C. al P.C.R. Cu acest prilej a avut loc o discuție cordială, tovărășească. Luind un studiu unul din obiectivele planului de cercetare tehnică al unității privitor la creșterea calității produselor, un grup de ingineri și maiștri de la întreprinderea de sîrmă, cuie și lanțuri din Galați a realizat o nouă mașină de calibrat lanțuri industriale. Mașina a fost concepută cu diferite organe de prindere, tensionare forțată și manevrare a lanțului, instalație electrică de acționare și dispozitiv de verificare automată a dimensiunilor după calibrare. Față de vechea instalație, cea actuală asigură un ciclu continuu de calibrare, o creștere a preciziei în dimensionarea zalelor, prin scurtarea „pasului" de calibrare simultană de la 600 zale la numai 3, și o productivitate de 2 pînă la 3 ori mai mare. După perioada destinată probelor de funcționare în care s-au obținut rezultatele scontate, mașina a fost introdusă în producție. LA 1.5. C. L. GALAȚI O noua mașina de calibrat lanțuri Asigurarea asistenței stomatologice infantile Instrucțiuni ale Ministerului Sănătății și Prevederilor Sociale Ministerul Sănătății și Prevederilor Sociale a elaborat instrucțiuni privind asigurarea asistenței stomatologice infantile. Ele precizează că serviciile de stomatologie ale unităților sanitare din țară vor asigura asistența stomatologică curativă și profilactică a copiilor pînă la 16 ani. Asistența stomatologică infantilă se va asigura prin cabinetele stomatologice din dispensarele circumscripțiilor sanitare, cabinetele stomatologice din școli, din spitalele de copii, prin serviciile de stomatologie infantilă din policlinicile raionale și precum și de către regionale, secțiile clinice din spitalele clinice sau spitalele clinice de stomatologie. Tratamentele complete ale tuturor elevilor din clasa I, luați în evidență în vederea dispensarizării, precum și tratamentele școlarilor cu afecțiuni cronice, aflați în evidența cabinetului medical din școală, vor fi începute în trimestrul II al anului școlar , va continua în același efectuarea tratamentului timp cerere. Serviciul de stomatolologie infantilă al policlinicii raionale și regionale asigură dispensarizarea copiilor cu afecțiuni cronice care se găsesc în evidența acestor policlinici și care nu sunt dispensarizați în alte unități sanitare de specialitate. In cadrul secțiilor clinice, se acordă asistență de specialitate la cerere copiilor preșcolari și școlari ale căror afecțiuni constituie tematica de activitate a acestor secții, precum și copiilor trimiși de cabinetele și serviciile stomatologice de specialitate pentru rezolvarea tratamentelor care depășesc posibilitățile de executare în aceste servicii. Instrucțiunile prevăd, de asemenea, înființarea și dezvoltarea laboratoarelor de tehnică dentară pentru efectuarea lucrărilor în acest domeniu. (Agerpres)"