Viața Nouă, ianuarie-martie 1967 (Anul 23, nr. 6862-6937)

1967-01-03 / nr. 6862

■A f» % i A 7 •T M . ----- ~ —— f~ ' BIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARA I .M. EMINESCU“ IAȘI | PROLETARI DIM TOATE ȚĂRILE, UIMIJI-VR! Organ al Comitetului regional Galați al P. C. R. și al Sfatului popular regional ANUL XXIII Nr. 6862 j MARȚI 3 IANUARIE 1967 ! 4 PAGINI — 25 BANI Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al C. C. al P. C. R., rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Getitene și cetățeni. Peste citeva minute, anul 1966 — an încununat de mari realizări ale poporului român în întreaga viață socială, de afirmare activă a țării noastre pe arena internațională — se va adăuga la cronica glorioasă a Republicii Socialiste România, îmbogățind cu o nouă pagină istoria milenară a patriei. Cea mai de seamă realizare obținută de poporul nostru în 1966 este încheierea cu succes a primului an al planului cincinal. Forțele de producție ale țării au continuat să se dezvolte, avuția națională a sporit, s-a ridicat nivelul de trai al maselor, s-au petrecut noi schimbări calitative în direcția dezvoltării democrației, înfloririi națiunii noastre socialiste. Rezultatele de seamă dobîndite în toate domeniile de activitate reprezintă un izvor de îndreptățită mîndrie patriotică pentru întregul popor. Doresc să evidențiez cu deosebire hărnicia, talentul și capacitatea muncitorilor, țăranilor și intelectualilor, entuziasmul și abnegația dovedită de toți cei ce muncesc, fără deosebire de naționalitate în înfăptuirea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, în casta activitate închinată propășirii patriei. In acest prag de an nou, conducerea partidului și statului adresează tuturor locuitorilor țării cele mai calde felicitări pentru succesele obținute in măreața operă de construcție a României socialiste. Dragi tovarăși. Intîmpinăm anul 1967 cu încredere și optimism, cu hotărîrea nestrămutată de a adăuga noi înfăptuiri edificiului înălțat de poporul român în anii socialismului, de a face noi pași înainte spre mărețele țeluri stabilite de Congresul al IX-lea al partidului. Analizînd sarcinile anului viitor, recenta plenară a Comitetului Central al partidului a subliniat, într-un spirit de înaltă exigență comunistă, necesitatea ridicării pe un plan superior a întregii activități economice, marile îndatoriri ce revin in acest sens organelor de partid și de stat, tuturor oamenilor muncii. Plenara a relevat importanța deosebită a perfecționării muncii în toate direcțiile, în toate sectoarele vieții sociale, aceasta fiind o cerință imperioasă pe care ne-o impune legea dialectică a dezvoltării societății, pe care ne-o dictează răspunderea față de viitorul țării Dezbaterile Marii Adunări Naționale — înaltul sfat al țării — au evidențiat adeziunea deplină a tuturor categoriilor sociale ale țării față de măsurile elaborate de conducerea partidului și statului, hotârirea fermă a celor ce muncesc de a înfăptui neabătut politica internă și ternă a Partidului Comunist Român exa expresie fidelă a intereselor vitale ale întregului popor. Ne exprimăm încrederea că anul care vine va aduce succese tot mai mari în construcția socialismului, în viața minunatului nostru popor, în făurirea viitorului strălucit al scumpei noastre patrii. Anul care a trecut a fost un an de activitate intensă a partidului și guvernului țării pe planul politicii internaționale, pentru dezvoltarea și întărirea relațiilor de prietenie și colaborare multilaterală cu toate țările socialiste, pentru lărgirea cooperării cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială, pentru securitate internațională și pace între popoare. Opinia publică din țara noastră, ca și din întreaga lume, a condamnat ferm continuarea și intensificarea războiului agresiv al Statelor Unite împotriva Vietnamului. Partidul și statul nostru, întregul popor cer cu hotărîre să se pună capăt acestei agresiuni, își manifestă activ solidaritatea cu lupta eroică a poporului vietnamez, cu lupta popoarelor împotriva colonialismului, a imperialismului, pentru dreptul lor sacru de a-și hotărî singure destinul. Fie ca anul ce vine să înregistreze noi progrese pe calea afirmării principiilor independenței și suveranității naționale în relațiile dintre state, pe calea luptei pentru democrație și socialism, să aducă noi împliniri aspirațiilor poporului român, ca și ale tuturor popoarelor, spre pace și colaborare internațională, înainte de a suna prima bătaie de ceas a noului an, să ridicăm paharul pentru toți acei care prin munca lor eroică și entuziastă dau viață politicii partidului : clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul nostru popor ; pentru Partidul Comunist Român — conducătorul încercat al celor ce muncesc, pentru prosperitatea patriei noastre, Republica Socialistă România, pentru pace și colaborare între popoare. Vă urez, dragi tovarăși, succese și mai mari în muncă, sănătate, fericire în viața personală, împlinirea tuturor dorințelor dumneavoastră de mai bine, La mulți, ani ! Primire la Consiliul de Stat a șefilor misiunilor diplomatice acreditați in Republica Socialistă România Președintele Consiliului de președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Stat, Chivu Stoica, în numele România, Chivu Stoica, pre- Consiliului de Stat, al Consiședintele Consiliului de Miliului de Miniștri și al Marii niștri, Ion Gheorghe Maurer, Adunări Naționale a transmis președintele Marii Adunări diplomaților acreditați în țara Naționale, Ștefan Voitec, se noastră cele mai bune urări cretarul Consiliului de Stat, de sănătate, de prosperitate Grigore Geamănu, și minis popoarelor din țările pe care fiul afacerilor externe, Cor le reprezintă, toastînd pentru Gellu Mănescu, au primit un pace, prietenie și colaborare ziua de 31 decembrie, la internațională. Palatul Consiliului de Stat. Decanul corpului diplomape șefii misiunilor diplomațitic, Manuel Yepe Menendez, ce acreditați în Republica ambasadorul Republicii Cuba, Socialistă România, care au atoastat în sănătate a cânduprezentat felicitări cu prilejul cătorilor de stat români, pe a-Anului Nou.tru prosperitatea poporului Mulțumind șefilor misiuni român, pentru pace și punetelor diplomatice pentru relici nie între popoare, țările și urările exprimate. (Agerpres) PEISAJ URBANISTIC GALAȚEAN Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET pentru numirea tovarășului Ilie Verdeț în funcția de primvicepreședinte al Consiliului de Miniștri Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Art. unic. — Tovarășul Ilie Verdeț se eliberează funcția de vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și din se numește in funcția de prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, I »1"*1 | 1 1.1 Președintele J 1 á^fí VJM Consiliului de Stat, & - ■!.. ( V T LA----- CHIVU STOIC A C.II. _>•!. -w _________________________ EEÉ^ÜHul de Stat In * * e * » * a * * «a * » al Republicii Socialiste România DECRET pentru stabilirea datei alegerilor de deputați in sfaturile populare comunale Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Art. unic. — Alegerile de deputați pentru sfaturile populare comunale vor avea loc la data de 5 martie 1967. Constituirea sfaturilor populare comunale noi alese se va face după data de 7 martie 1967. Președintele Consiliului de Stat, CHIVU STOICA INTERVIUL ACORDAT DE PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE MINIȘTRI AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, ION GHEORGHE MAURER, REDACȚIEI ZIARULUI BULGAR „OTECESTVEN FRONT“ ÎNTREBARE: Care este aprecierea dv. cu privire la dezvoltarea relațiilor dintre țările balcanice în cursul anului 1966 ? RĂSPUNS. Anul 1966 a marcat o evoluție pozitivă a relațiilor dintre țările din Balcani, o întărire a spiritului de înțelegere și respect între statele și popoarele din această parte a lumii, ceea ce corespunde intereselor lor fundamentale, cauzei păcii și securității în Europa și în întreaga lume. Rezultatele obținute pînă în prezent arată cit de utile și de întemeiare sunt eforturile în vederea transformării acestei regiuni a continentului nostru într-o zonă a păcii și colaborării rodnice. In cursul anului care a trecut, Republica Socialistă România a continuat să militeze cu consecvență pentru dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare cu fiecare țară din Balcani, pe baza respectării principiilor suveranității, neamestecului în treburile interne, și avantajului reciproc. Aceste principii, care își găsesc o tot mai largă aplicare în relațiile interbalcanice, constituie, după părerea noastră, singura bază rațională și acceptabilă pe care se pot clădi în lumea contemporană relații trainice între țări și popoare. ÎNTREBARE: Care sunt, după părerea dv., perspectivele colaborării dintre țările noastre ce se deschid în Noul An 1967 ? RĂSPUNS : Constatăm cu satisfacție că în anul 1966 s-au intensificat și lărgit în continuare relațiile de strînsă prietenie între Republica Socialistă România și Republica Populară Bulgaria. Intîlnirile și convorbirile între conducătorii de partid și de stat ai Republicii Socialiste România și Republicii Populare Bulgaria au avut o mare însemnătate pentru întărirea prieteniei și colaborării multilaterale dintre partidele, țările și popoarele noastre. Succesele obținute de România și Bulgaria în construcția socialistă oferă noi posibilități de lărgire și diversificare a colaborării frățești între cele două țări. Prevederile pentru anul 1967 ale acordurilor de colaborare economică, tehnico-științifică culturală ilustrează preasicuparea conducerilor de partid și de stat din cele două țări pentru dezvoltarea în continuare a acestor relații, în interesul popoarelor român și bulgar, al întăririi sistemului socialist mondial, al consolidării forțelor progresului și păcii. Folosesc posibilitatea oferită de ziarul „Otecestven Front" pentru a transmite, cu prilejul Noului An, poporului frate, bulgar cele mai sincere urări de noi succese în muncă, pentru înflorirea patriei sale socialiste, pentru pace in lume. Jsraelian 1967 Marea familie a constructorilor O constelație de zîmbete, de chipuri ce exprimă mulțumire și fericire, mese încărcate cu bucate alese, iată imaginea prezenta în moderna cantină-nord a Combinatului siderurgic „Gheorghe Cheorghiu-Dej" Galați. Peste 400 de constructori, montori, laminatori, ingineri, tehnicieni și funcționari, împreună cu familiile lor au ținut să întîmpine Anul Nou în vecinătatea Laminorului de tablă groasă, primul obiectiv important din cadrul Combinatului care a intrat în funcțiune în cel dinții an al cincinalului. Este al cincilea revelion pe care constructorii noii cetăți de oțel de pe malurile Dunării îl petrec aici, pe platoul dintre Cătușa și Mălina. Așadar, nu este pentru prima dată cînd facem cunoștință cu veselia și bucuria constructorilor. Intîlnim printre ei chipuri cunoscute, eroi ai reportajelor și însemnărilor noastre din timpul anului, oameni care își aduc din plin contribuția la construcția furnalului de 1 700 m.c., a laminorului Slebing, a stației de aglomerare, a turnătoriei mixte și a celorlalte importante obiective ale marelui Combinat. — Am venit cu toată inima să ne sărbătorim anul de realizări și succese, precum și anul de muncă ce vine, ne spunea Ionel Dobre, lăcătuș-montor la sectorul aglomerare. Acum doi ani lucram la laminor în zona 10, la montarea paturilor de răcire. Prin eforturile comune ale tuturor constructorilor am reușit să punem în funcțiune acest prim obiectiv și, după cum vedeți, la hotarul lui 1967 îl sărbătorim: — Dorința noastră, a tuturor, spunea inginerul Nicu Sasai de la I.C.M.S.G., este ca în cel de-al doilea an al cincinalului să muncim mai bine, mai cu spor. Avem asigurată o bază materială puternică, condiții de lucru dintre cele mai bune. Va trebui să ne mobilizăm toate forțele, să organizăm temeinic munca pe șantiere, deoarece în anul 1967 avem de pus în funcțiune multe obiective. Artiștii amatori, soliști vocali și instrumentiști, prieteni ai scenei, prezintă în fața constructorilor un frumos program de muzică populară și ușoară, momente vesele. Plugușorul constructorilor aduce pe scenă imagini din activitatea și sudorilor, avîntată a lăcătușilor a luminatorilor și proiectanților. O mare familie unită în muncă pe șantiere e adunată aici, în sala feeric luminată și împodobită sărbătorește să-și petreacă în voie bună revelionul. Orchestra „atacă" primul vals al serii și revelionul e deschis. Perechile se avîntă pe aripile dansului. Vinul de Odobești curge in pahare, delicioasele sărmăluțe și friptura de pasăre așteaptă pe meseni. Unul din inginerii Combinatului ne face cunoștință cu cel mai tînăr muncitor calificat la locul de muncă, a absolvit școala de calificare la 14 decembrie. Este Alexandru Mavru, sudor electric. Consemnăm aici dorințele lui pentru 1967 , să-și ridice calificarea profesională pentru a deveni un muncitor de bază al combinatului și să se căsătorească. ...Petrecerea, voia bună și veselia constructorilor a continuat pînă în zori, cînd lumina becurilor de pe platoul Cătușei s-a stins. Constructorii au sărbătorit în cîntec și joc, în clinchet de pahare, cel de-al cincilea revelion al lor, urîndu-și la pragul lui 1967 multă sănătate și spor în muncă pentru înălțarea obiectivelor Combinatului. D. BOURCEANU Foto : F. PAUL In jurul ppm, colectivul uriașului Uzinei mecanice din Galați a petrecut noaptea revelionului în multa veselie. Pe nave Dunărea a fost mai liniștită ca oricind in noaptea de revelion. Toate navele erau acostate in dană. Ici, colo, licărea cite lumină, pe un singur vas. Și totuși navele își trăiau și ele evenimentul tradițional. Echipajul „Trotușului“ face acum pregătirile culinare. După cursa obișnuită, Sulina—Brăila, unde au debarcat ultimii călători, marinarii și-au început pregătirile de revelion. Toți membrii echipajului sunt din alte orașe, așa că au hotărit să petreacă împreună. In mijlocul lor, căpitanul Ion Nicolae dădea de astă dată indicații preșicise... gospodărești. 12 noaptea. Se umplu paharele. Urmează urări de sănătate, de spor în activitatea marinărească, de fericire în familie. Au avut și o surpriză plăcută. Ușa salonului de petrecere a fost deschisă, la miezul nopții, de dispecerul Dumitru Pascu, de serviciu în noaptea aceea, care a ținut să le aducă urările cuvenite acestui prilej. .A doua zi, vasul a plecat in cursă. Un revelion similar a fost organizat și pe vasul de pasageri „Murfatlar", aflat tot in portul Brăila. Echipajul în întregime brăilean. Căpitanul Nicolae Caruso a inițiat petrecerea plăcută a revelionului. Marinarii au fost la „posturi““ spre a goli paharele și a-și adresa reciproc urări. Cele două vase s-au intilnit a doua zi pe Dunăre. Sirenele au rostit primul salut marinăresc in Noul An. OLGA FELEA „Pentru noi succese în anul 1967". Urare ce și-o fac cinci dintre zecile de mii de constructori ai gigantului siderurgic galăț.v.n . ide ( strigă la dreapta Fanei Mocanu, Ion Brustan, ing. Nicu Sasai, Ionel Dobre și Alexandru Mavru. Foto : P. POPA Pînă în zori A devenit o tradiție ca familia unită a colectivelor de muncă din întreprinderile, instituțiile și satele tecucene, împreună cu cei dragi lor, să sărbătorească laolaltă Anul Nou. Sute de oameni ai muncii, instalați în fața meselor încărcate cu de toate, au făcut ca sălile împodobite sărbătorește, să răsune de veselie și voie bună. Și bucuria lor era pe deplin îndreptățită. Toate întreprinderile raionului și unitățile agricole și-au depășit sarcinile de plan, asigurînd în același timp condiții ca planul de producție pe 1967, să fie realizat în mod ritmic începînd din primele zile ale noului an. In sala spațioasă și frumos amenajată a cantinei Fabricii de conserve au petrecut în noaptea de Anul Nou numeroși muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari. Entuziaști, plini de voioșie își strîngeau mîinile și se felicitau pentru succesele obținute laistorița Alexandrina Voica, Gheorghe Smith, Ion Miron, Toader Falcaru și alți muncitori fruntași în producție. Inginerul Eugen Ionescu, directorul fabricii și Mihai Filimon, secretarul comitetului de partid, au urat celor prezenți noi succese în anul care vine și un călduros „La mulți ani". Cuprinsă de emoție mulțimea din sală a ascultat cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, rostită la posturile noastre de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou. S-au ridicat apoi paharele, s-a toastat pentru succesele poporului nostru, pentru socialism și pace, pentru noi realizări. In ultima noapte a anului în sala de festivități a Grupului școlar agricol Tecuci și-au dat întîlnire optimismul, dragostea de muncă, de învățătură, veselia, glumele și dansul. Peste 150 de tineri muncitori, membri cooperatori, elevi au venit să petreacă împreună revelionul. Erau prezenți în această seară, în sala frumos împodobită tinerii Andrei Pulbere, Constantin Pricop și Cornel Nicolau, de la întreprinderea de industrie locală „1 Mai", Aurel Ghimici și Anișoara Cojocea, de la cooperativa agricolă de producție Coasta-Lupii, Neculai Virginia Tilă, de la cooperatiiva agricolă de producție Brăhășești, numeroși alți tineri din comunele Cudalbi, Matca, Nicorești, Corod, care s-au remarcat în activitatea pentru întărirea și dezvoltarea unităților agricole, pentru obținerea de recolte cit mai mari. După felicitări pentru succesele obținute în anul care s-a scurs și urările de noi victorii în anul 1967, adresate tinerilor de către tovarășul Ioan Constantin, prim-secretar al Comitetului raional Tecuci al U.T.C., în sală a răsunat tradiționalul „Plugușor“. Au urmat apoi concursul soliștilor vocali și instrumentiști, hora și dansul. Veselia, cîntecul, dansul, pa I. PISAROGEU (Continuare în pag a II-a) *