Viața Nouă, ianuarie-martie 1968 (Anul 24, nr. 7171-7247)

1968-01-03 / nr. 7171

Organ al Comitetului regional Galați al P. C. R. și al Sfatului popular regional ANUL XXIV Nr. 7171 MIERCURI 3 IANUARIE 1968 4 PAGINI — 25 BANI Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni. Cetățeni ai Republicii Socialiste România, încheiem incă un an de muncă rodnică, de creație avintată pentru ridicarea edificiului luminos al socialismului pe pămîntul României. Anul 1967 a fost pentru poporul român un an de mari victorii în toate domeniile vieții sociale: îndeplinindu-se cu succes prevederile planului de stat, forțele de producție ale țării au continuat să sporească, economia națională s-a dezvoltat un ritm susținut, au fost obținute noi realizări remarcabile în știință, cultură și artă, în înflorirea multilaterală a societății noastre socialiste. Toate acestea au creat condiții pentru adoptarea în cursul anului care a trecut a unor noi și importante măsuri pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii de la orașe și sate. Sărbătorind două decenii de la instaurarea republicii — împlinirea uneia din cele mai arzătoare aspirații ale forțelor progresiste din istoria modernă a României — poporul a făcut bilanțul epocii glorioase a socialismului. Mîndru de ceea ce a înfăptuit cu mintea și cu brațele sale, el privește înainte cu optimism, scrutează cu încredere și entuziasm ziua de miine, și mai măreață, a patriei noastre socialiste. Conferința Națională a Partidului Comunist Român a pus în fața tuturor cetățenilor sarcini de cea mai mare însemnătate pentru progresul orînduirii socialiste, a deschis noi orizonturi operei de construcție socială ce se înfăptuiește în țara noastră. Concretizînd unele din măsurile preconizate de Conferință, Marea Adunare Națională — forul suprem al țării — a adoptat o serie de legi a căror aplicare va exercita o influență deosebit de pozitivă asupra mersului înainte al economiei și culturii țării, va contribui la dezvoltarea și perfecționarea continuă a democrației noastre socialiste. Sîntem convinși că în anul care vine clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, toți oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, își vor consacra energia și forța creatoare realizării sarcinilor mărețe trasate de Conferința Națională, cauzei socialismului în patria noastră, îmbunătățirii continue a vieții materiale și spirituale a întregului popor, asigurării prosperității țării, viitorului fericit al națiunii noastre socialiste. Anul care a trecut a marcat, de asemenea, noi victorii în lupta forțelor înaintate ale omenirii contemporane pentru socialism, pentru progres social și pace In același timp, viața internațională a cunoscut noi acte agresive ale imperialismului: continuarea și intensificarea războiului din Vietnam, conflictul militar din Orientul Apropiat, alte focare de cordare și primejdie pentru pacea popoarelor. Pătrunsă înde spirit de răspundere față de interesele majore ale omenirii, România a desfășurat in cursul anului 1967 o intensă activitate politică internațională; ea și-a adus din plin contribuția la lupta împotriva politicii agresive a cercurilor imperialiste, pentru apărarea păcii, pentru promovarea principiilor de încredere și colaborare între popoare, pentru egalitate în drepturi și respect față de independența și suveranitatea fiecărei țări, față de dreptul fiecărei națiuni de a urma nestinjenită calea de dezvoltare pe care o dorește. Partidul și guvernul, întregul popor român vor milita și in viitor, din toate puterile, pentru înfăptuirea obiectivelor fundamentale ale politicii noastre externe: întărirea prieteniei și colaborării frățești cu toate țările socialiste, dezvoltarea colaborării și cooperării internaționale cu toate statele, indiferent de orînduirea socială, consolidarea unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale — de care depinde forța și coeziunea întregului front antiimperialist. In eforturile pe care le depunem sîntem animați de convingerea că forțele socialismului, democrației și progresului social vor obține noi succese în lupta împotriva imperialismului, a reacțiunii, pentru Încetarea războiului din Vietnam, pentru restabilirea păcii in Orientul Apropiat, pentru apărarea păcii în lume. Ingăduiți-mi, dragi tovarăși, cu prilejul Anului Nou, să vă felicit călduros în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și al guvernului și să vă urez din toată inima, dumneavoastră, muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, tuturor cetățenilor Republicii Socialiste România, noi succese în activitatea socială și în viața personală, sănătate, satisfacții și bucurii depline, înfăptuirea tuturor năzuințelor de mai bine. Să ridicăm paharul pentru prosperitatea patriei, pentru bunăstarea cu fericirea poporului român, pentru Partidul Comunist — conducătorul încercat al națiunii noastre socialiste — pentru socialism, pentru pace și prietenie între popoare ! LA MULȚI ANI ! Linia tehnologică de demontare, spălare și sortare a subansamblelor motoarelor auto, de la I. R. A. Tecuci. Foto : P. PAUL Noua filatură a I. T. G. a intrat parțial în funcțiune In cinstea celei de-a XX-a aniversari a Republicii, sîmbătă 30 decembrie 1967, în zona industrială din nord-vestul orașului Galați a intrat în funcțiune filatura de bumbac (prima etapă) din cadrul unității B a întreprinderilor textile. Prezentîndu-ne cîteva amănunte despre acest eveniment, tovarășul inginer Valeriu Stoenescu, directorul întreprinderilor textile din localitate, s-a oprit îndeosebi asupra nivelului tehnic al noii unități. Dotată cu mașini de înaltă capacitate și mare productivitate, ea va produce în final o cantitate dublă de fire față de capacitatea celor două filaturi existente, îmbogățind gama produselor cu noi cantități de fire cardate din bumbac, celofibră și fire polinozice. Firele produse aici, avînd o finețe și o calitate superioară, vor fi destinate în cea mai mare parte tricotajelor. Pentru aceasta vor fi luate măsuri ca noile produse să corespundă nivelului calitativ impus de tehnicitatea utilajelor cât și de cerințele beneficiarilor. Hotărîrea fermă a constructorilor este de a realiza și cea de-a doua etapă în cele mai bune condițiuni, astfel ca întregul obiectiv să intre în funcțiune cu toată capacitatea înainte de termen. Citiți în pag. a IV-a —* Două decenii de la adoptarea Declarației Universale a drepturilor omului — Mesaje cu prilejul Anului Nou — PERM Semnarea acordului comercial între România și China pe 196S — Efectuarea unei noi operații de transplantare a inimii — 9 ani de la victoria revoluției cubane La datorie In noaptea de Anul Nou am fost la dteva instituții in care prin specificul lor, întotdeauna oamenii sunt permanent la datorie, de veghe la capătitul mamei care dat naștere la un nou prunc, a in stația C.F.R. unde impiegatul de mișcare primește și da cale liberă trenurilor, dispeceratul energetic regiotonal. La Maternitate, am fost intimpinați de medicii de gardă Cristian Teodoru și Cosma Japliuc, de asistentele Ru Bahn și Mioara Turcu. Aflăm că în ultima zi a anului s-au înregistrat 15 nașteri. Cel mai tinăr oaspete al revelionului, Mircea (ultimul născut), dormea. Tinera mamă, profesoara Eugenia Niță, ne-a spus: ,,Doamne, cu mi l-am dorit ! Acum am o fată și un băiat". Fluxul străzii, la ora 22,30 pare să se fi mutat pe peronul gării. Impiegatul de mișcare, plecarea Ion P. Vasile dăduse personalului de București, fiind în așteptarea personalului de Constanța. De la ing. Mihai Chiriță, dispecerul regional de serviciu, aflăm că astăzi (N. A. 31 decembrie) s-a pus in funcțiune o nouă stație de transformare la S.N.G. de 110/6 Kv, care va asigura cu energie electrică valea orașului Galați, dind mai multă siguranță în exploatare, interesat dacă a fost Ne-am vreo cădere de curent în timpul zilei. N-a fost. Ultimul popas, la P.T.T.R. Toate beculețele la masa de control erau aprinse. Se solicitau convorbiri interurbane. Se transmiteau mesaje cunoscute tuturor: ,,La mulți ani !", „Revelion plăcut". .,Anul nou cu bine"... D. B. intr-o vizită de Marți, 2 ianuarie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, și Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, Prezidiului Permanent, secreatar al C.C. al P.C.R., a plecat in R.S.F. Iugoslavia, unde, la invitația tovarășului Iosip Broz Tito, președintele R.S.F. Iugoslavia și președinte al Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, va face o scurtă vizită de prietenie. La gara Băneasa erau prezenți tovarășii Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ilie Verdeț, membri și membri supleanți ai Comitetului Executiv, secretari ai C.C. al P.C.R., vicepreședinți ai Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri, membri ai C.C. al P.C.R. și ai guvernului, conducători ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești. (Agerpres) Plecarea tovarășului Nicolae Ceaușescu prietenie in R.S.F. Iugoslavia REVELION 1968 Aho, aho, copii și frați... (se rostește plugușorul la Uzina mecanică navală-Galați). Frumusețea, simțul gospodăresc — în toate orașele și satele regiunii Sfaturile populare din regiunea Galați sub conducerea organelor locale de partid, cu sprijinul organizațiilor sindicale, de tineret și femei, folosind experiența obținută de-a lungul anilor, au antrenat și in 1967 mii de cetățeni la acțiunile patriotice pentru înfrumusețarea localităților, pentru mai buna întreținere și conservare a fondului locativ și la efectuarea unor importante lucrări social-gospodărești. Spre deosebire de anii precedenți, planul de lucrări și acțiuni pe anul trecut, alegerea și stabilirea obiectivelor au fost făcute încă din trimestrul IV al anului 1966, tinînd seama că pentru multe lucrări a trebuit asigurată din timp baza materială necesară executării lor. La planul inițial au fost adăugate pe parcurs noi obiective propuse de oamenii muncii, lucrări specifice localităților respective, care să satisfacă cerințele populației și care au putut fi realizate cu forțe locale. La orașe, atenția a fost îndreptată mai mult spre executarea unor lucrări de amenajare, nivelarea de terenuri și a căilor de acces din jurul noilor blocuri de locuit. De asemenea, s-a acordat o mai mare atenție intrărilor în orașe și arterelor principale, executării unor lucrări edilitargospodărești pe toate străzile, cum ar fi : canalizări, consolidări de maluri, crearea unor noi spații verzi, reparații și întrețineri de străzi și trotuare, amenajarea și întreținerea terenurilor sportive și a parcurilor de joacă pentru copii. La sate întrecerea patriotică a avut ca scop principal executarea unor lucrări care să conducă nemijlocit la ridicarea gradului lor de gospodărire și înfrumusețare. S-au construit trotuare din beton, s-au făcut plantări de garduri vii pentru împrejmuirea unor edificii publice sau instituții care, în afară că au un rol de protecție, imprimă și un aspect decorativ deosebit de plăcut. In atenția comitetelor executive ale sfaturilor populare raionale și orășenești a stat amenajarea și înfrumusețarea traseelor turistice pe aliniamentul cărora s-au plantat copaci, s-au amenajat fântînile existente și s-au construit un număr de 22 cișmele moderne. Realizările obținute în întrecerea patriotică pentru gospodărirea și înfrumusețarea localităților, marchează încă un salt calitativ pe linia unei bune organizări și coordonări a acțiunilor de interes obștesc, cit și în privința metodelor și mijloacelor folosite de comitetele executive ale sfaturilor populare comunale și orășenești, de deputați și de comitetele de cetățeni pentru mobilizarea largă a locuitorilor. Noul avînt se concretizează în regiunea noastră prin realizarea unui volum de lucrări cu mult sporit față de anii precedenți. In anul 1967 valoarea lucrărilor executate prin muncă patriotică se ridică la suma de 174,5 milioane lei. Bilanțul, care consemnează valoarea lucrărilor executate în orașele și satele regiunii noastre se concretizează în lucrări fizice, prin construcții de străzi pe o lungime de 237 km și de trotuare pe 2104 km, prin plantarea a 774 000 arbori, prin amenajarea a 386 baze sportive și solare etc. Pe ulițele satelor, s-au construit trotuare din beton și piatră de rîu pe o suprafață de peste 200 000 m. p. Cele mai frumoase realizări în acest domeniu le-au obținut comunele Traian, din raionul Brăila, Cosmești, raionul Tecuci, Liești, raionul Galați. Succese deosebite în întrecerea patriotică au orașele Brăila și Tecuci obținut care au primit diferite distincții și premii, precum și orașul Galați, comunele din raioanele Brăila și Bujor, care au depășit cu mult valoarea lucrărilor stabilite în planul de acțiuni la începutul anului. Orașul Brăila, de pildă, a depășit valoarea acestor lucrări cu peste 12 milioane lei, realizînd o valoare totală de 42 milioane lei, iar în orașul Galați s-au realizat lucrări CHIRIL BIVOLAN, vicepreședinte al Comitetului executiv al Sfatului popular regional (Continuare in pag. a II-a) Cupe închinate viitoarelor șarje de fonta și otel și iată, în sfîrșit, emoționantele lovituri de gong, marcînd ultimele secunde ale anului 1967 și primele ale noului.... născut 1968. Momentul solemn al preluării ștafetei timpului este întîmpinat, ca pretutindeni pe acest pămînt românesc, cu veselie, cu clinchete de pahare și tradiționalele urări și de sutele de constructori de la I.C.M.S.G. și muncitori, ingineri și tehnicieni de C.S.G. adunați să petreacă la împreună revelionul 1968 în modernul cazinou „Brateș". Sunt o parte din cei ce zidesc și cei ce preiau în exploatare obiectivele noii cetăți siderurgice de la Galați. Pentru cei din urmă de la furnal, oțelărie, aglomerator și fabrica de oxigen, anul care a pășit pragul le va aduce în curînd emoțiile premierelor industriale. Sînt emoții pe care le trăiesc încă din aceste clipe și pe care ni le mărturisesc. Timp de doi ani, ne spune tinărul inginer Radu Croitoru, șeful secției aglomerate, am văzut cum s-a înălțat uzina în care voi lucra. Satisfacția pe care am trăit-o in acest timp a fost aceea de a îmbunătăți, cu modestele-mi cunoștințe, unele probleme de proiectare și construcție. Aștept acum clipa, fără exagerare spus, solemnă a punerii în funcțiune. Pentru ea ridic acum paharul, urîndu-le constructorilor să încheie la timp toate lucrările. Pentru mine, ne declară tov. Constantin Birieașcă, inginer principal în sectorul de oțelărie, anul 1968 este anul cind aici, la Galați, iau contact pentru prima dată cu noul procedeu de elaborare a oțelului L. D. Toastul il dedic primei șarje elaborate la timp și miilor care le vor urma, întru creșterea puterii economice a patriei noastre. Inginerul Mihail Iorga, șeful serviciului electro-energetic a participat la toate punerile in funcțiune din 1961 și pînă acum. Dorința pe care și-o exprimă pentru 1968 : „Serviciul în care lucrez răspunde de cele mai vitale agregate ale obiectivelor. Să ne organizăm de așa natură, nicit să nu permitem loc pentru nici o avarie din punct de vedere al alimentării cu energie electrică". Și în timp ce aici, la cazinoul „Brateș" consemnăm opiniile de mai sus, la ora zero a noului an, cei aproape 500 de laminatori din tura condusă de inginerul Ion Cîșu întîmpinau noul an cu primele sute de tone de laminate. GH. TEODORESCU De la acest pupitru, ing. Mihai Chiriță, dispecer regional de serviciu, a asigurat în noaptea revelionului fluxul energiei electrice pe magistralele regiunii. PRIMELE ZIE ALE LUI 1968, SUB AUSPICII BUNE Oțelăria - inima fierbinte a uzinei. Noaptea Anului Nou... O mină de oameni întrețin focul continuu. In „Siemens", clocotește oțelul incandescent. Eșarfa care face puntea de legătură intre cei doi ani. Anul care se duce a fost un an rodnic. Oțelarii de la „Progresul“ au fost din nou la „înălțime". Planul anual de producție a fost îndeplinit cu 10 zile înainte de termen, s-au economisit zeci și sute de tone de metal. Acum, în cumpăna anilor, oțelarii sunt prezenți la Sărbătoresc muncă, revelionul în... atmosfera fierbinte a sutelor de grade. E un schimb de noapte puțin obișnuit .Cînd toți ceilalți ciocnesc în tihna veseliei paharul cu tradiționalul „La mulți ani", aici se elaborează o nouă șarjă de oțel. Curge oțelul incandescent. Sună sirena. S-au stins luminile. Curge oțelul incandescent care depășește în strălucire toate celelalte lumini. A venit anul 1968 ! Primul schimb în noul an de muncă pe platforma „Siemensului": maistrul principal Ionel Stoian, oțelan Dionisie Balaban, Alexandru Baltă, Costache Bogdan, Fiorea Cotoi. „La mulți ani, nea Fiorea“ !"... „La mulți anii" In laboratorul rapid, laboranții Mihai Morăruș și Jean , Lupu consemnează pe prima foaie a unui nou registrucel din 1968 primele rezultate... calitative fără nici o abatere de la pescripțiile tehnice. Pe macarale, Ion Apostu și Mihai Turășcuță plimbă cu precizie matematică oala cu oțel de la o formă la alta. Sunt prezenți gata pentru intervenții, electricienii Nae Ioniță și Ion Nedelcu. S-a pășit într-un nou an. Anul 1968, cel de-al 3-lea an al cincinalului. In acest an, producția de oțel a uzinei va crește cu 2 500 tone. In noaptea de revelion, oțelarii de la uzina „Progresul“ au trecut pe traficul realizărilor 27 tone de oțel din cele 4 șarje elaborate. Cu 7’tone mai mult decit fusese planificat. Un început de bun augur. TELEGRAMĂ Tovarășului dr. OSVALDO CORTICOS TORRADU Președintele Republicii Cuba HAVANA In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, al poporului român și al nostru personal, vă adresăm dumneavoastră, Comitetului Central al Partidului Comunist din Cuba, Guvernului Revoluționar al Republicii. Cuba și poporului frate cuban un călduros salut frățesc, și cele mai cordiale felicitări cu prilejul celei de-a IX-a aniversări a Zilei eliberării, ziua națională a Cubei. Poporul român manifestă solidaritate deplină față de lupta eroicului popor cuban împotriva imperialismului, pentru apărarea independenței și suveranității patriei. Oamenii muncii din țara noastră se bucură din toată inima de realizările de seamă pe care harnicul popor cuban le-a obținut în construirea socialismului. Ne exprimăm convingerea că legăturile frățești de prietenie și colaborare tovărășească statornicite între Republica Socialistă România și Republica Cuba, între Partidul Comunist Român și Partidul Comunist din Cuba, se vor dezvolta în continuare, în interesul ambelor noastre popoare, al unității sistemului socialist mondial, al cauzei socialismului și păcii în lume NICOLAE CEAUȘESCU ION GHEORGHE MAURER Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România Tovarășului FIDEL CASTRO RUZ , * Prim-secretar al Comitetului Central .11. »M.R’ i,Si»n' al Partidului Comunist din Cuba 1 $ 1 ........... Prim-ministru al Guvernului Revoluțiinim"C ' r „ 4K?JJSf al Republicii Cuba ■ 1 " * «wO»*