Viața Nouă, octombrie-decembrie 1969 (Anul 26, nr. 7714-7792)

1969-10-01 / nr. 7714

\ / H t i Proletari din toate țările, uniți-văd Organ al Comitetului județean Galați al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVI — Nr. 7714 MIERCURI 1 OCTOMBRIE 1969 4 PAGINI — 30 BANI Economii de metal și materiale Angajamentul anual realizat in 9 luni Alături de celelalte întreprinderi din județul Galați, Uzina mecanică navală își aduce o contribuție substanțială la sporirea zestrei de oțel a patriei. După cum se știe, metalul constituie aici materia primă cu pondere covîrșitoare. La începutul anului 1969, muncitorii, inginerii și tehnicienii uzinei s-au angajat să economisească cantitatea de 60 tone metal, prin croirea rațională a materialului metalic prin reducerea adausușirilor de prelucrare. Angajamentul a fost îndeplinit în numai 9 luni — la data de 30 septembrie a. c., ducerea uzinei a comaportat realizarea angajamentului anual. Paralel, sectoarele uzinei au realizat și depășit angajamentul privind economia de materiale tehnologice. Astfel, angajamentul pe 9 luni prevede economii în valoare de 45 000 lei și s-au realizat economii în valoare de 230 000 lei. I. PAL AMIL C Corpul furnalului nr. 2 de 1700 mc, al C.S.G. în „pîntecul“ căruia ard flăcările de uscare. ADUNĂRI GENERALE ALE SALARIAȚILOR Una din camele nerealizării sarcinilor - folosirea incompletă a capacității utilajelor Desfășurată cu cîteva zile în urmă, adunarea generală a salariaților de la Trustul de construcții și îmbunătățiri funciare Galați a constituit un prilej important de participare efectivă a celor prezenți la adunare, la dezbaterea problemelor care au caracterizat esențiale activitatea colectivului de muncă în cele opt luni expirate, a permis efectuarea unei valize temeinice a rezultatealor obținute în această perioadă, a lipsurilor și greutăților care au existat și, în același timp, a creat cadrul favorabil stabilirii jaloanelor principale spre care trebuie orientată activitatea întregului colectiv în vederea îndeplinirii integrale a sarcinilor ce-i revin. Pornind de la obiectivele majore stabilite de Congresul al X-lea al partidului — creșterea suprafețelor irigate, intensificarea acțiunilor de desecare și mărirea pe această bază a suprafețelor agricole — lucrările adunării generale a salariaților au fost orientate cu deosebire în direcția găsirii de soluții optime și stabilirii de măsuri menite să traducă în viață hotărârile Congresului X-lea, să contribuie la îmbununătățirea activității întreprinderii. Trecînd sumar în revistă modul în care au fost îndeplinite sarcinile de plan pe primele opt luni, darea de seamă prezentată de tovarășul ing. Gheorghe Lupoae, directorul general al trustului, a scos în evidență că printre principalele lucrări executate se numără : punerea în funcțiune a sistemului de irigații în suprafață de 3 600 hectare în terasa Brăilei, a orezăriei de la I.A.S. Stăncuța, județul Brăila, cuprinzînd o suprafață de 3 000 ha ; de asemenea, în această perioadă se lucrează intens la desecarea ultimelor suprafețe din Insula mare a Brăilei, care pe anul curent însumează 20 000 ha. In acest fel suprafața totală desecată de către T.C.I.F. va ajunge la 72 000 ha, ceea ce reprezintă o realizare de seamă, mai ales , că punerea suprafețe în circuitul acestei agricol se înfăptuiește cu un an mai devreme față de termenul prevăzut în proiectul de execuție. întrebarea care se însă, este următoarea î pune Rezultatele obținute de colectivul de muncă al trustului sunt la nivelul sarcinilor stabilite pentru această perioadă ? Au fost valorificate în suficientă măsură toate rezervele și posibilitățile de care au dispus șantierele din subordine pentru realizarea optimă a sarcinilor de plan ? A existat o permanentă preocupare din partea tuturor factorilor de răspundere în acest domeniu ? Răspunsul competent, obiectiv și cuprinzător la aceste întrebări, a rezultat din darea de seamă, din discuțiile purtate de participanții la dezbateri și din însuși faptul că planul valoric pe opt luni nu s-a realizat decit în proporție de 86,5 la sută, majoritatea șantierelor neîndeplinindu-și sarcinile care le-au revenit în această perioadă. Astfel se relevă că în perioada analizată s-au întîmpinat o serie de greutăți determinate de primirea cu întîrziere a documentațiilor de execuție, a ordinelor de scoatere din circuitul agricol a unor suprafețe, a aprovizionării necorespunzătoare cu GN. LUPOAE (Continuare in pag. a II-a) Cercul inovatorilor La Combinatul siderurgic Galati, in vederea unei îndrumări competente și organizată a mișcării de descoperire a noului, s-a constituit „Cercul inovatorilor", de pe lingă Comitetul sindicatului. Acest cerc era menirea, printre altele, de a stimula preocuparea unui număr cu mai mare de muncitori, tehnicieni, ingineri și economiști pentru activitatea de inovații și raționalizări, de a organiza întrajutorarea tovărășească a inovatorilor, precum și mobilizarea acestora la consfătuiri, schimburi de experiență, vizite cu caracter documentar". In cadrul cercului se vor organiza, de asemenea, consultații tehnice de specialitate și intermări asupra a ceea ce este nou în domeniul respectiv și vor fi asigurate materiale documentare, ce pot fi studiate pentru re&lvarea inovațiilor și raționalizărilor propuse. De la începutul acestui an și pînă in prezent, în cadrul Combinatului au fost propuse 239 de inovații, 84 gâsindu-și aplicabilitatea cu o eficientă economică de peste 7 milioane lei, Cititi în 9 pag. a V-a — Lucrările Adunării Generale a O.N.U. •— întrevederi ale ministrului de externe Corneliu Mănescu. — Orientul apropiat — A XX-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze REINTÎLNIRE ÎN AMFITEATRE 1 octombrie — zi de bucurie studențească. Astăzi lumea universitară a României socialiste reintră în amfiteatre. Asistăm, așadar, la nouă premieră, la o nouă etapă în dezvoltarea învățămîntului superior românesc. Cadrul sărbătoresc în care inaugurăm noul an universitar se cuprinde în atmosfera de efervescență creatoare, de activitate intensă, constructivă cu care alături de întregul popor, toți oamenii muncii din județul Galați dau sens și strălucire liniei Congresului al X-lea al partidului, împreună cu cei peste trei mii de studenți gălățeni, pășesc pragurile Institutului politehnic și Institutului pedagogic zeci de cadre didactice : profesori, conferențiari, lectori, asistenți, șefi de lucrări, preparatori, numeroși membri ai corpului tehnic și administrativ, care au plăcuta îndatorire de a veghea la înălțarea profesională, etică, cetățenească a tinerilor. Galațiul, frumoasa urbe înnoită de constructori, conturată de mari întreprinderi industriale și prestigioase instituții de artă și cultură, și-a obișnuit parcurile, bulevardele, teatrele cu pasul tineresc al studențimii. Prezența lor, a băieților și fetelor din întreaga Românie, veniți este un prilej de bucurie, de perpetuă și îndreptățită mîndrie. Da, aici pe malul bătrinnic, fluviu, la confluența oțelului, a navelor de mare tonaj, numeroase unități ale industriei grele, alimentare, textile, de artizanat etc. în atmosfera artistică, culturală a orașului trăiește din miez de toamnă pînă-n răsărit de vară un alt anotimp, dinamic, tonifiant; el se numește viață universitară. Pentru acești tineri, al căror spirit optimist, angajat, plin de devotament pentru partid și țară, înaripat de idealuri, se concentrează într-o ucenicie densă, științifică, calendarul nu mai consemnează, nu mai semnifică numai unități de timp, ci evenimente. Aceasta — pentru că învățămîntul superior de astăzi asigură dezvoltarea interesului pentru o largă și competentă informare, dezvoltă gîndirea creatoare. Așa cum s-a arătat la Congresul al X-lea al partidului nostru, studentul pe care astăzi îl aflăm în amfiteatre, clase sau laboratoare este cercetătorul, inginerul, profesorul, subinginerul de mîine, adică OMUL căruia societatea îi va încredința mesajul său progresist, căruia ii va cere atribute superioare în producție, în cultură, în activitatea științifică. In contextul de față, progresele învățămîntului superior gălățean sunt o confirmare și un rezultat al grijii cu care partidul și statul nostru înconjoară tineretul, expresia solicitudinii cu care se îngrijesc comuniștii de dezvoltarea școlii românești. In același timp, ele concordă cu cerințele de cultură și civilizație ale contemporaneității. Pregătirea pentru fiecare devenire năvalnică care aparține viitorului se consolidează, în primul rînd, printr-o strînsă legătură cu viața, cu producția, cu universul uman , întotdeauna spectaculos prin bogăția și inteligența componentelor sale. Descoperirile cele mai noi din consuddiile navale, frigotelmie, morărit-panificație, în tehnologia construcțiilor de mașini, pedagogie, își găsesc locul cuvenit în pregătirea studenților. De la an la an se diversifică domeniile de preocupări științifice potrivit cu dezvoltarea industriilor, învățămîntului de cultură generală. In prezentul an universitar pe care-l inaugurăm, primii studenți ai noii facultăți de educație fizică impun „VIAȚA NOUA“ (Continuare în pag. a Il-a) TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU PRII PE PREȘEDINTELE COMISIEI DE ENERGIE ATOMICĂ A S. U. A. Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu,a primit marți după-amiază pe președintele Comisiei de energie atomică a Statelor Unite ale Americii, dr. Glenn T. Seaborg, care se află într-o vizită în țara noastră. La primire au acad. Horia Hulubei, participat președintele Comitetului pentru energia nucleară, și prof. Ioan Ursu, prim-vicepreședinte al aceluiași comitet. A fost prezent Leonard Carpenter Meeker, ambasadorul S.U.A. la București. In cursul întrevederii,, care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, au fost discutate unele aspecte ale dezvoltării colaborării și cooperării între cele două state în domeniul folosirii în scopuri pașnice a energiei nucleare. Toate lucrările din campania agricolă de toamnă — efectuate la timp și de calitate! La culesul porumbului fsi însilozări — un ritm mai susținut de lucru * Ieri, pe ogoarele ..Victoria socialismului" C.A.P., s-a lucrat intens la recoltatul porumbului — singura plantă ce mai ridică încă probleme unității. Cind spunem acest lucru, ne referim în primul rînd la faptul că mai sunt aproximativ circa 300 ha de recoltat și transportat în pătule. Ieri s-a lucrat intens cu 30 de atelaje la aproximativ transportul recoltei de porumb din cîmp, cifrată la 138 de tone. S-au evidențiat conducătorii de atelaje Costică Borșan și Gheorghe Axinte care au efectuat cite 3—4 drumuri zilnic. Cea mai mare suprafață s-a recoltat în perimetrul brigăzii conduse de Dumitru Săracu — aproximativ 100 hectare.. Rămași în urmă la însilozat furajele, cooperatorii de la „Victoria socialismului" Liești au reușit, mărind ritmul transportului plantelor tocate din cîmp, să însilozeze circa 50 la sută din planul prevăzut inițial (3300 tone). Se lucrează intens cu două tractoare și cinci remorci la transportat și cu 8 tocătoare care funcționează continuu. Concomitent cu celelalte lucrări de toamnă, la T. Vladimirescu se lucrează într-un ritm destul de ridicat și la recoltarea porumbului. Pînă în seara zilei de ieri au fost transportate în pătulele cooperativei aproximativ tone de pe 520 hectare. ■ 1900 In următoarele zile există posibilitatea ca intensificînd ritmul transportului prin folosirea rațională a atelajelor și a remorcilor închiriate de la secția I.M.A. Vameș, care deservește unitatea, să se elibereze de coceni și să se transporte din cîmp recolta de porumb de pe ultimele 200 de hectare cultivate cu această plantă. Se impune totuși, datorită faptului că există mai multă forță muncă disponibilă, intensif idecarea ritmului de însilozări care atinge la zi abia o cincime din prevederi (5 000 tone). H. MAZILU Oaitazi ihăuilut „QimiuL de lauannee ” , a I A.S .1 . , Galațiul, mandat prin recoținuta sa arhitectonică modernă și privilegiat prin poziția geografică — port la Dunăre, în drum spre mirifica Deltă a Dunării, este des vizitat de către excursioniștii de peste hotare. Pînă la 30 septembrie a.c., „Orașul de la Dunăre“ a primit vizita a 4 670 de turiști din Uniunea Sovietică, Republica Populară Bulgaria, Franța, Republica Populară Polonă, R. F. a Germaniei, S.U.A. etc. sau Popasul la Gale oferă excursioniștilor prilejul să admire frumusețea unui oraș nou, pe măsura anilor luminoși pe care îi trăiește România socialistă. După ce stau cel puțin o zi la Galați, unii pornesc spre cea și mai musdeparte către Delta Dunării, alții pornesc spre ^•ara <u l$us 'îaQ ti tin r însemnate vestigii ale trecutului. In cursul lunii septembrie, in grupuri 10—30 sau de cite chiar 40, au la Galați poposit din Franța, turiști Republica Socialistă Cehoslovacă, Uniunea Sovietică și R. P. Bulgaria. 5 OCTOMBRIE — „ZIUA RECOLTEI"Duminică va fi un ling bogat! Intrată în tradiție ca minunat prilej de trecere în revistă a realizărilor unităților agricole într-un cadru festiv, „Ziua recoltei" se va sărbători și în acest an, în prima duminică din luna octombrie, cu tot fastul și bogăția împlinită a toamnei. Tîrgul se va organiza în cartierul „1 Mai“ care va fi transformat pentru două săptămîni într-o puternică bază de aprovizionare a populației cu produse agroalimentare. Dar pentru a avea o oglindă cit mai fidelă a modului cum se va desfășura sărbătoarea făuritorilor recoltelor bogate și a activității ce se desfășoară pentru asigurarea unei abundențe de mărfuri de sezon în cadrul am adresat cîteva acestui tîrg, întrebări celor care răspund direct de rezolvarea acestor probleme. Cu ce vor contribui , cooperativele agricole de producție la buna aprovizionare a tîrgului ? Inginerul Emil Petrache, președintele Uniunii județene a C.A.P., ne-a dat următorul răspuns 8 — Pe baza planului de muncă întocmit, biroul executiv al U.J.C.A.P. a discutat cu conducerile unui număr de 27 cooperative agricole care vor organiza, în tot atîtea standuri, expoziții de produse cu vînzare. In funcție de profilul unităților, cu acest prilej se vor desface mari cantități de legume (roșii, ardei, vinete, varză, gogoșari, rădăcinoase, murături, cartofi, fasole boabe etc.) fructe (mere, pere, prune, struguri, păsări, ouă, brînzeturi, pește și, bineînțeles, nelipsita „pereche" pastramă-must. Am stabilit ca fiecare consiliu de conducere — mai ales că rezerve sînt — ca valorificarea acestor produse la chioșcuri să se facă nu o zi două, ci timp de două săptămîni. Intr-o altă ordine de idei vreau să informez cititorii că asemenea tîrguri se vor organiza în municipiul Tecuci precum și în orașele Bujor și Berești. In prezent, echipe de lucrători din cooperativele agricole lucrează la amenajarea și ornarea standurilor chioșcurilor urmînd ca în zișilele de 3 și 4 octombrie să se facă aprovizionarea cu mărfuri, întreprinderile agricole de stat și-au rezervat mari spații de desfacere .Ce mărfuri vor prezenta ? Faptul că unitățile agricole de stat și-au reținut un mare spațiu comercial în cadrul tîrgului, ne-a răspuns inginerul Ticu Stoleru, directorul Trustului zonal al I.A.S. este pe deplin justificat. Aceasta pentru că, pe baza stocului de produse de care dispunem, noi ne-am planificat să valorificăm zilnic 3—4 vagoane de legume și diferite zarzavaturi, 2—3 vagoane de cartofi, 8 000—10 000 kg ceapă, circa un vagon de fructe, din care cea mai mare parte struguri. De asemenea, antrenînd cele 10 întreprinderi agricole de stat din județul Galați la prezentarea și desfacerea produselor lor, vom putea pune în fiecare zi la dispoziția cumpărătorilor circa 10 000 kg crap de crescătorie și aproximativ 20 000 litri vinuri vechi din producția proprie, produse din carne și lactate. In zilele care au mai rămas pînă duminică — tinetele fiind deja pregătite — se va efectua ornarea lor cu mai atrăgător, iar de joi se va trece la amenajarea expozițiilor cu vînzare. Cum se vor distra participanții la sărbătorirea „Zilei recoltei“ ? In răspunsul pe care ni l-a m PÂRLOG (Continuare în pas. a II-a) INTERVIUL NOSTRU Deși vecinile rezultate mult diferențiate , începutul acestei luni, chiar toată prima jumătate a lui octombrie, trebuie fie caracterizate, în agricultusră, de o totală mobilizare forțelor existente pentru intensificarea recoltării porumbului și eliberatul terenului, a recoltării strugurilor și legumelor, pentru executarea arăturilor de toamnă, continuarea însilozării furajelor și pregătirea pentru iernarea adăposturilor animalelor. Așa că, chiar dacă se termină treieratul și transportul în bazele de recepție a floriisoarelui, cât și semănatul culturilor de toamnă, rămîn destule munci de sezon care M. CREȚEANU (Continuare în pag. a II-a) Culesul viilor la zi lumină ! Ultimele zile au cunoscut la cele două cooperative agricole de producție din comuna Pechea, „11 Iunie" și „7 Noiembrie“ o intensificare ritmului de lucru la recoltantul strugurilor. Producția bună de struguri care se anunță trebuie, după cum e și firesc, să fie recoltată într-un timp cît mai scurt, în acest scop mobilizîndu-se forțe sporite. La C.A.P. „11 Iunie“ Pechea, spre exemplu, zilnic lucrează la recoltat peste 563 oameni, iar la transportul strugurilor la centrul de vinificație 56 de atelaje și 5 remorci. Pînă aseară suprafața de vie recoltată era de 310 ha din 497, iar întreaga producție de struguri livrată întrecea cifra de 2 300 tone. In actuala campanie de recoltare s-au remarcat în mod deosebit prin organizarea muncii și operativitate brigadierii Ioan Mihalache, Nicolae Bîrlădeanu și Alexandru Angheluță. Avansați cu recoltatul strugurilor sunt și cooperatorii de la C.A.P. „7 Noiembrie“ din aceeași localitate. Aici, din suprafața de vie pe rod de 151 ha s-au cules strugurii de pe 115 ha. Din cele patru brigăzi viticole, brigada II-a, condusă de Petru Panfilea și condusă de Nicolae Cărăușu, se situează în frân să se facă te în această campanie. Din discuția avută cu tov. Toader Butnaru, inginerul agronom al C.A.P. „7 Noiembrie" am aflat că se preconizează ca recoltarea strugurilor să se încheie pe data de 10 octombrie, adică cu 5 zile înainte de termenul stabilit. ★ Aflată în plină afirmare, podgoria Dealu Bujorului, care ocupă o suprafață însemnată în majoritatea cooperativelor agricole de producție din nord-estul județului se prezintă în această toamnă cu o recoltă bogată. Pentru valorificarea superioară a strugurilor din zona respectivă au fost înființate centre moderne de vinificație la Bujor, Gănești, Smulți, Băleni și în alte localități. Din raidul întreprins prin aceste unități a rezultat că utilajele de vinificație s-au pregătit din timp, au fost asigurate spații corespunzătoare de depozitare. Urmărindu-se o desfășurare bună a procesuluide producție — cules, vîrmicare, depozitare — la fiecare centru s-au întocmit grafice orare și zilnice de livrare a strugurilor de comtî, acord cu conducerea cooperativelor L. BASSERO V. BUCUR (Continuare în pag. a II-a) Instantaneu în sala de lectură a Bibliotecii „V. A. Urechea" din Galați. Astăzi în jurul orei 12,00, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite, în direct, mitingul ce va avea loc în Capitală cu ocazia deschiderii noului an universitar 1969—1970.