Viața Nouă, aprilie-iunie 1971 (Anul 27, nr. 8177-8254)

1971-05-05 / nr. 8206

Proletari din toate țările, uniți-vă! organ ai comitel unui județean narați ai k.u.k. și ai nonimului popular județean ANUL XXVII — Nr. 8206 | MIERCURI 5 MAI 1971 4 PAGINI — 30 BANI | TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A PRIMIT DELEGAȚIA ADUNĂRII POPULARE A R. P. BULGARIA Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit la 4 mai delegația Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria, condusă de acad. prof. Sava Ganovski, membru al C.C. al P.C.R., președintele Biroului Adunării Populare, care ne vizitează țara, la invitația Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România. La primire au participat tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Ștefan Voitec, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Marii Adunări Naționale, Gheorghe Necula, vicepreședinte al Marii Adunări Naționale, Constant Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, și Constantin Scarlat, deputat în Marea Adunare Națională. Parlamentarii bulgari au fost însoțiți de Spas Gospodov, ambasadorul R. P. Bulgaria la București. In timpul întrevederii, de ambele părți a fost exprimată satisfacția pentru evoluția mereu ascendentă a legăturilor de prietenie și colaborare multilaterală dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Bulgaria, dintre Partidul Comunist Român și Partidul Comunist Bulgar. A fost subliniată dorința comună de a dezvolta aceste relații spre binele popoarelor român și bulgar, al cauzei unității țărilor socialiste și păcii în lume. Intrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, prietenească. ADNCĂ RECUNOȘTINȚĂ ȘI ATAȘAMENT TOTAL FAȚĂ DE GLORIOSUL NOSTRU PARTID Adunarea festivă de la Galați sărbătoririi semicentenarului consacrată partidului Ca o încununare a numeroaselor acțiuni dedicate grandioasei sărbători de la 8 mai — împlinirea unei jumătăți de secol de existență a Partidului Comunist Român, iari după amiază a avut loc la Galați o impresionantă adunare. Marea sală de festivități a Casei de cultură a sindicatelor a devenit neîncăpătoare. Au fost prezenți sute de oameni de cele mai diferite profesii, membri ai partidului, vechi cadre din conducerile organizațiilor de partid, conducători de întreprinderi și instituții, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, activiști de partid și de stat. In aplauzele asistenței, în prezidiul adunării au luat loc membrii Biroului Comitetului județean sau al P.C.R., secretari Gaai unor organizații de partid, conducători ai unor mari unități economice și instituții județene. Deschizînd adunarea, tovarășul Gheorghe Baroga, secretar al Comitetului județean de partid, a subliniat însemnătatea excepțională a apropiatului eveniment pe care întregul nostru popor îl sărbătorește într-un entuziasm general adăugind noi succese operei de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în România. A luat apoi cuvîntul tovarășul Constantin Dăscălescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, care a făcut o amplă expunere despre lupta Partidului Comunist Român în decursul celor 50 de ani de crată existență, luptă coasaintereselor fundamentale ale clasei noastre muncitoare, făuririi societății socialiste. In repetate rînduri expunerea a fost însoțită de puternice aplauze și urale adresate partidului. Asistența a ovaționat minute în șir pentru gloriosul partid al comuniștilor, pentru încercata sa conducere, în frunte cu tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU — eminentul conducător al partidului și statului nostru. In această atmosferă de mare entuziasm, ce caracterizează întreaga noastră națiune socialistă în preajma jubileului partidului, s-a adoptat o telegramă adresată Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu. Ia încheierea adunării festive, a fost prezentat, într-o formulă inedită, un spectacol omagial de sunet și lumină, închinat aniversării partidului, în finalul căruia un grup de pionieri au oferit buchete de flori conducătorilor organelor locale de partid și de stat prezenți în sală. Expunerea tovarășului Constantin Dăscălescu Stimați tovarăși. Cu îndreptățită mîndrie națională, în plin elan de conștiință civică, prin unanima vibrație a sufletelor noastre, reunind năzuințe de veacuri, și împliniri socialiste, întregul popor al României, noi, libere și demne, sărbătorește gloriosul semicentenar al Partidului Comunist. De cinci decenii, etapă cu etapă, Partidul Comunist Român, confruntat sistematic cu probleme sociale dintre cele mai complexe, s-a dovedit în practică o autentică forță politică revoluționară în stare să unească, să organizeze, să conducă clasa muncitoare și pe aliații ei firești. In perspectiva celor cinci decenii care au trecut de la crearea partidului, putem aprecia că a îndreptățit pe deplin nădejdile pe care și le-au pus în el militanții revoluționari, oamenii muncii din patria noastră. Drumul străbătut de partidul comunist este un drum al curajului, abnegației și dăruirii spre împlinirea aspirațiilor maselor muncitoare de dreptate, libertate și progres social. Partid al răspunderii istorice față de propriul popor din rândurile căruia s-a plămădit, față de destinele socialismului în lumea contemporană, Partidul Comunist Român își împlinește integral, prin fiecare din actele și acțiunile sale pe plan intern și internațional, mandatul de forță conducătoare a societății socialiste, rolul de detașament activ al mișcării muncitorești și comuniste internaționale. In acest context, aniversarea gloriosului semicentenar este un prim prilej de o asemenea amploare pentru partidul nostru pe drumul ascendent și fericit al poporului, ținînd mereu aprins focul entuziasmului revoluționar generat de încrederea și atașamentul nestrămutat față de idealurile comunismului. Maturizarea clasei muncitoare și prezența sa tot mai activă pe scena socială sînt în strînsă legătură cu apariția și dezvoltarea ideologiei marxiste, a concepției materialist-dialectice despre lume și viață. Pătrunderea și răspândirea ideilor socialismului științific în România au înlesnit organizarea maselor muncitoare, orientarea lor politică, fructificarea capacității lor de luptă. A început perioada unei prodigioase activități pe planul creării de cercuri și cluburi muncitorești, organizării de greve și manifestații de stradă, participării la reuniuni internaționale socialiste, răspândirii învățăturii marxiste, confruntărilor și dezbaterilor de idei — activitate încununată, prin constituirea în 1893, la distanță de cîteva decenii de la apariția proletariatului în România, a partidului său politic — Partidul Social Democrat al Muncitorilor. Semnificativ nu este numai faptul că acest partid s-a creat atît de repede — înscriindu-se printre primele partide muncitorești și socialiste din lume — ci mai ales că a așezat de la început la temelia activității sale importante principii marxiste, conturînd țelul final al luptei în făurirea orînduirii socialiste, pentru care exista „un soi deosebit de fertil în România". Infruntînd ostilitatea și prigoana claselor dominante, precum și încercarea „generoșilor" de a lichida partidul, partea înaintată a proletariatului, în frunte cu militanții revoluționari I.C. Frimu, Ștefan Gheorghiu, Mihail Gheorghiu-Bujor, Alecu Constantinescu, a militat cu consecvență pentru reorganizarea mișcării muncitorești, reușind ca în 1910 să refacă Partidul Social Democrat, prezent în toate evenimentele importante ale țării. Partidul Social Democrat din România s-a situat în rîndul acelor partide și grupări socialiste de stînga din Internaționala a II-a care au condamnat răzbunul cu greva generală din octomiul, dezvăluindu-i esența impebrie 1920, avîntul revoluționar rialistă și a avut un rol activ în din acești ani, s-a reflectat în organizarea Conferinței socialiste maturizarea treptată a partidiiinternaționale de la Zimmerwald lui, în întărirea considerabilă a îndreptată împotriva războiului, forțelor de stînga, majoritare în Dezvăluind primejdia ce amenin partid, care militau cu fermitate la România din partea ambelor pentru reașezarea partidului clatabere imperialiste, socialiștii săi muncitoare pe baze consectomâni au militat pentru o poveni revoluționare,litică de neutralitate. Clasa mun- La 8 Mai 1921, a avut loc la cnoare s-a ridicat împotriva răz- București istoricul Congres careboiului, a mizeriei generate de a consfințit transformarea Partirăzboi, organizînd numeroase dului Socialist în Partid Comugreve, întruniri și demonstrații, uist și afilierea lui la Internațioîn rîndul cărora s-a înscris și nața comunistă, eveniment delupta eroică a muncitorilor din —........ ............................... Galați din 13 iunie 1916. (Continuare în pag. a III-a) După doi ani de neutralitate, România s-a alăturat puterilor Antantei care promiteau satisfacerea dezideratului unității naționale. Socialiștii români au adoptat o poziție înaintată, clarvăzătoare, în problema desăvârșirii unității naționale, încheierea procesului de desăvîrșire a unității naționale pentru popoarele din constituind, Balcani, după cum arăta Lenin, „... o sarcină istorică obiectivă". Pe fondul contradicțiilor social-economice adîncite ale regimului burghezo-moșieresc, ca urmare a distrugerilor războiului, a dezorganizării activității economice și înrăutățirii situației materiale a maselor largi populare, are loc în 1918—1921 o creștere impetuoasă a avîntului și combativității revoluționare maselor muncitoare. Animată de a suflul internaționalismului proletar, în care fusese educată decenii la rînd, clasa muncitoare din România, salutînd cu entuziasm victoria Puterii sovietice a fost alături de muncitorimea și țărănimea noului stat prin mari acțiuni de solidaritate desfășurate în țară și prin participarea directă la apărarea primei puteri socialiste din lume. Concretizat în numeroase încleștări de clasă care au culmi- Prezidiul adunării festive Foto : P. POPA TELEGRAMĂ COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN TOVARĂȘULUI 9 NICOLAE CEAUȘESCU iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu. La cea mai măreață sărbătoare a partidului, a întregii națiuni socialiste, exprimîndu-și satisfacția deosebită de a rememora profundele prefaceri economice și social-culturale care s-au petrecut pe meleagurile de la Dunăre, comuniștii, toți oamenii muncii din județul Galați se consideră martori și părtași, făuritori, alături de întreaga țară, ai unei noi vieți, fericite, bogate pe care avangarda clasei noastre muncitoare și-a înscris-o ca țel pe stindardul de luptă încă de la începutul existenței sale. Mesageri ai stimei și dragostei profunde a gălățenilor, pentru partid, pentru dumneavoastră, iubite tovarășe Ceaușescu, noi participanții la adunarea închinată jubileului de 50 de ani a Partidului Comunist Român ne exprimăm mulțumirea plenară pentru faptul că destinele patriei, viitorul ei încărcat de certitudini se află în mîini sigure, mîini de comuniști, pentru faptul că în fruntea partidului, conturîndu-i cea mai impresionantă etapă a istoriei sale, vă aflați dumneavoastră, chintesență a omeniei și înțelepciunii care străbate întreaga cronică a poporului român. Galațiul socialist, monument al prezentului, mărturie dinamică pentru eflorescența multilaterală a țării își aduce prinosul său de recunoștință celor care, în anii cruntei ilegalități, în timpul restrictiilor și teroarei fasciste, militînd pentru triumful dreptății și al demnității umane, pentru neatîrnare, și-au închinat întreaga lor viață idealurilor nobile ale comunismului. Suntem mîndri că în toate momentele cruciale, definitorii pentru edificarea, etapă cu etapă, a socialismului în România, alături de întreaga națiune, s-au aflat și locuitorii Galațiului, vechi și prestigios centru revoluționar al clasei muncitoare, amplă și veridică demonstrație pentru dezvoltarea armonioasă, complexă a întregii țări. Trăim sentimentul angajării totale în impresionanta operă de ridicare a patriei pe culmile civilizație umane și progresului social, a apropierii viitorului comunist. Aflîndu-se în fruntea complexelor procese contemporane, generate de avîntul industriei, îndeosebi a industriei siderurgice și constructoare de mașini, al agriculturii, de dezvoltarea amplă conștiinței și personalității umane, organizația județeană de paratid Galați consideră partea sa de contribuție ca o atitudine a succesului, ca o experiență colectivă de creație. In cursul anilor socialismului ne-am afirmat larg, prestigios pe planul creației economice, științifice, artistice, încrederea nestrămutată în țelurile societății socialiste, valorificarea întregului potențial material și uman — reprezintă fundamente ale consecventei revoluționare a partidului. Iată de ce, gîndurile noastre se îndreaptă cu recunoștință către conducerea partidului, către dumneavoastră, iubite tovarășe secretar general, asigurîndu-vă că atașați trup și suflet cauzei Partidului Comunist Român, toți oamenii muncii din județul Galați, conduși de către comuniști, nu vor precupeți nici un efort pentru a îndeplini în mod exemplar sarcinile prezente și de perspectivă, pentru a contribui la creșterea și înflorirea patriei, la făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. COMITETUL JUDEȚEAN GALAȚI AL P.C.R. prim secretar, CONSTANTIN DASCALESCU Tovarășului WALTER ULBRICHT Președinte al Partidului Socialist Unit din Germania Stimate tovarășe Walter Ulbricht, In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român și al meu personal, vă adresez cu prilejul alegerii dumneavoastră ca președinte al Partidului Socialist Unit din Germania, cele mai cordiale felicitări. Vă doresc cu căldură ani îndelungați, sănătate și succes în activitatea dumneavoastră pusă în slujba dezvoltării Republicii Democrate Germane, socialismului și păcii. Folosesc acest prilej pentru a-mi exprima convingerea că relațiile de prietenie frățească și colaborare multilaterală dintre Partidul Comunist Român și Partidul Socialist Unit din Germania, dintre Republica Socialistă România și Republica Democrată Germană vor cunoaște o dezvoltare continuă, în interesul popoarelor noastre, al cauzei socialismului, colaborării și securității internaționale. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Tovarășului ERICH HONECKER Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania Stimate tovarășe Erich Honecker. Cu prilejul alegerii dumneavoastră în funcția de prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român și al meu personal vă adresez calde felicitări și urări de succes în îndeplinirea misiunii de inaltă răspundere ce i-a fost încredințată, în activitatea consacrată construirii socialismului în Republica Democrată Germană, îmi exprim convingerea că relațiile de prietenie și colaborare frățească dintre Partidul Comunist Român și Partidul Socialist Unit din Germania, dintre Republica Socialistă România și Republica Democrată Germană se vor dezvolta și în viitor în folosul popoarelor noastre, al unității țărilor socialiste și a partidelor comuniste și muncitorești, al cauzei socialismului și păcii în lume. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Partidului Comunist Român