Viața Nouă, iulie-septembrie 1972 (Anul 28, nr. 8567-8644)

1972-09-27 / nr. 8641

V r roietari din toate țările, uniți-vă ! Organ al Comitetului județean Galați al P. C. R. și al Consiliului popular județean ANUL XXIX — Nr. 8641 MIERCURI 27 SEPTEMBRIE 1972 4 PAGINI — 30 BANI Toți locuitorii satelor în cîmp pentru: - Recoltarea strugurilor, legumelor, porumbului - însămînțarea griului Ieri, o zi excelentă. Cum a fost folosită ? " La C.A.P. Umbrărești se lucrează intens la recoltarea strugurilor, a legumelor, la pregătirea terenului pentru semănat . Cînd elevii nu mai au coșuri, culesul viei la C.A.P. „Voința“ Tecuci se termină la ora 13 . Tractoriștii de la Ferma 9 — Matca a I.A.S. Tecuci au reluat însămînțarea griului. La fel și la cooperativa din Bălășești • Din cauza „navetei“ cadrelor didactice la ora 13 elevii părăsesc via C.A.P. „Calea nouă“ Matca . Centrul de vinificare Corod lucrează 20 ore pe zi. „E vremea muncii însuflețite și nu a odihnei !“ Acesta este imperativul sub care toți locuitorii apți de muncă din Umbrărești și-au desfășurat și ieri activitatea în cîmp. Dar să prezentăm faptele : tov. Dumitru Pavel, președintele cooperativei agricole, împreună cu 10—15 lucrători condiționau a doua oară griul, pentru ca în brazdă să se încorporeze sămînță de calitate. In via de la punctul „Nisipuri“ lucrau la strîngerea recoltei de struguri 150 de cooperatori și 40 de elevi din clasele V—X, activitatea lor fiind coordonată de tov. Dumitru Vlad, secretarul comitetului comunal de partid. La punctul „Slobozia” în grădina de legume cei 220 de elevi erau în întrecere cu 60 cooperatori și 40 de salariați din comună pentru culegerea grabnică a tuturor legumelor ajunse la maturitatea comercială — roșii, ardei După grași, gogoșari, fasole păstăi, cum ne-au informat inginerul Dan Stede și tovarășul Nicolae Susnovski, activist al Comitetului județean de partid, care lucrau cot la cot cu elevii. La ora 11,30 se aflau ambalaje pentru expediere circa 25 tone de legume. Dar de la Fabrica de conserve Tecuci veniseră doar două camioane. Nici mecanizatorii n-au lăsat să se scape prilejul de a-și relua lucrările în cîmp, mai ales că vremea s-a îmbunătățit substanțial. Din zorii zilei, tov. Vasile Lazăr, sub îndrumarea inginerul șef al C.A.P. Umbrărești ei au început cu 6 discuri, pregătirea patului germinativ, urmînd ca de miercuri dimineață să treacă la însămînțarea griului pe „Lanul lui Moisei*. In marginea șoselei care leaga Tecuciul de Matca, la punctul „Foișor*, cei 190 de elevi de la Școala generală nr. 8 Tecuci au lucrat ieri la culesul strugurilor din via C.A.P. „Voința”. La ora 13, însă, ei și-au întrerupt activitatea pentru că toate coșurile ce li s-au pus la dispoziție fuseseră încărcate cu ciorchini pînă la acea oră. Și pentru că n-au mai sosit camioane cu coșuri, au pornit-o spre casă. De ce inginerul Mihai Danu, președintele cooperativei lasă ca acest prețios sprijin să se irosească zadarnic? La ferma nr. 9 Matca a I.A.S. Tecuci, după o săptămînă de vreme ploioasă, ieri s-a reluat însămînțarea grîului. Am constatat la fața locului că tractoriștii Ion Vintilă și Iftodie Busunoi executau o lucrare de un bun nivel agrotehnic, asistența tehnică fiind acordată de către tehnicianul Vasile Lovin. Principalele lucrări ce s-au efectuat ieri la C.A.P.: „Calea nouă* Matca au fost recoltarea strugurilor și însămînțarea grîului. In vie au lucrat circa 300 cooperatori, de dimineață și pînă seara, și 227 elevi, dar numai pînă la ora 13. De ce ? La această întrebare, tov. Ion Catană președintele unității, ne-a răspuns: „Marea majoritate a cadrelor didactice din Matca fac naveta la Tecuci. $i ca să nu piardă autobuzul de 13.30, cînd ceasul arată ora 13, îi încolonează pe elevi și-i aduc în sat. Așa că elevii nu lucrează la culesul strugurilor decît 4 ore pe zi, de la 9 la 13*. Tot ieri, după ce în cursul dimineții inginerul șef Radu Coman coordonase pregătirea patului germinativ pe cea mai zvîntată sală, la ora 14, s-a început însămînțarea grîului cu 5 mașini S.U.29 la punctul „Tufa Bărbierului“: Teren jalonat, adîncimea de semănat 5—7 cm., viteza de înaintare tractoarelor 4—6 km pe oră, 270 a kg sămînță la hectar. Din situația preluărilor existente la Centrul de vinificare Corod reieșit că pînă la ora 15 se prea lucraseră — cu cele două linii tehnologice care funcționau din plin — 15 tone struguri de la C.A.P. Corod, 11 tone de la C.A.P. „Calea nouă” Matca și 8 tone de la C.A.P. Blînzi. Am aflat, că președinții acestor unități însă, au avizat prin delegații lor pe tov. Iordache Ispar, șeful centrului să organizeze activitatea la liniile de prelucrare în așa fel încît să mai poată prelua pînă la orele 22 cîte 30, 20 și respectiv 15 tone struguri pentru vinificare. Iată dovada că în viile acestor unități s-a lucrat ieri intens la cules. Pentru însămînțarea la timpul optim a păioaselor, marți dimineață la C.A.P. Corod s-au identificat sorele mai zvîntate și apoi inginerul șef Gheorghe Medeleanu a repartizat la punctul „Firicioaia* 7 tractoare cu discuri la pregătirea terenului și alte două tractoare la semănatul orzului de toamnă. Și aici normele agrotehnice se respectau cu strictețe. Ieri s-a lucrat cu mult spor și la Bălăbănești. Mobilizați de cu noapte de președintele cooperativei, Ștefan Ferbințeanu și de brigadieri, țăranii cooperatori, au răspuns de această dată în masă, ieri participînd la muncă peste 500 de oameni. Avînd și ajutorul elevilor, s-a reușit astfel să se încheie aici culesul viei, să se recolteze și să se transporte sfecla de pe 8 hectare, și porumbul de pe 40 hectare. Vecinii, țăranii cooperatori din Bălășești (președintele C.A.P., Constantin Frățilă), cu sprijinul mecanizatorilor au reînceput ieri după-amiază însămînțatul grîului. Astăzi se va lucra la semănat cu șase mașini. Totodată, a fost zi de vîrf și la recoltat fiind strînși strugurii de pe alte 30 ha, rumbul de pe 20 ha., în timp pece o echipă de conductori de atelaje au executat recoltatul manual porumbului de siloz și transporal tarea acestuia la gropile de însilozare. Pînă acum pentru „cămara” zootehniei s-au asigurat 2 200 tone nutrețuri însilozate, planul fiind deja depășit cu 100 de tone, într-un cuvînt se poate spune că și la Bălășești s-a intrat într-un ritm alert de muncă în toate sectoarele. De altfel, în ceea ce privește ziua de ieri, această apreciere trebuie făcută pentru majoritatea unităților agricole din județul nostru. In continuare, succesul deplin al actualei campanii agricole depinde de conștiinciozitatea nilor și iscusința organizațiilor vamede partid, a conducerilor I.A.S., C.A.P., și S.M.A. în organizarea exemplară a activităților din cîmp și a transportului recoltei. ION CENUȘĂ VICTOR PARLOG In grădina de legume C.A.P. Umbrărești se recolatează cu maximă intensitate. * în grădini tipilitice É> ii Pitti... li seduce Éti RAIDUL ÎN PAGINA A IV-A Citiți în pag. a IV-a — Lucrările sesiunii Adunării Generale a O.N.U. — Ședința Consiliului Executiv al UNESCO. — Un plan de pace între guvernele ugandez și tanzanian. — Mesajul lui Norodom Sinauk adresat națiunii khmere. CU PLANUL PE 9 LUNI ÎNDEPLINIT Șantierul 22 al I.C.M.S. Galați Alături de celelalte colective de muncă de pe platforma incandescentă a C.S.G., colectivul șantierului 22 al I.C.M.S.G. a raportat realizarea integrală a sarcinilor de plan pe 9 luni. Valoarea producției ce se va realiza suplimentar pînă la finele acestei luni va însuma circa 5 milioane lei. Șantierul 33 Desfășurînd ritmic activitatea de execuție pentru reducerea termenelor de punere în funcțiune a noilor obiective industriale care se construiesc pe platforma marelui Combinat siderurgic de la Galați, constructorii șantierului 33 I.C.M.S.G. au raportat îndeplinirea planului pe 9 luni cu șapte zile mai devreme. Din calculele estimative rezultă că pînă la sfîrșitul acestei luni, colectivul șantierului va realiza suplimentar o producție în valoare de 5,3 milioane lei. Grupul 4 electrotehnic Efortul depus în procesul de producție de către colectivul de muncă de la Grupul 4 electrotehnic pentru traducerea în fapte sarcinilor reieșite din documentele a Conferinței Naționale a partidului, cu privire la realizarea cincinalului înainte de termen, a fost concretizat în îndeplinirea planului de producție pe luna septembrie. După cum am fost informați, pînă la sfîrșitul acestei luni, colectivul de aici va realiza un spor de producție de aproape 14 milioane lei. Nici o îngăduință pentru cei ce fură din avutul obștei Joi, 21 septembrie a.c., la sediul I.A.S. Ivești, în prezența a circa 150 de salariați completul judecătoriei Tecuci a dat sentința în procesul intentat numitului Costică Corciova, fost mecanic la secția Gologanu. Tributar unor mentalități învechite, cu totul străine timpului nostru și moralei noastre socialiste, manifestînd tendințe de căpătuială din avutul obștesc, fostul mecanic a fost prins, într-o noapte, de către organele de miliție furînd din I.A.S. 1081 kg gnu, 300 kg mazăre, 169 kg orz, 130 kg ovăz. N-a arat, n-a semănat, n-a adunat recolta dar a venit să fure din munca altora, din avutul obștesc. Condamnarea sa la 3 ani închisoare a fost primită cu satisfacție de muncitorii unității, de cei care prin strădanie și pricepere au făcut să rodească mănoasele holde. Am pornit de la acest caz pentru că în cele ce urmează este vorba tot despre indivizi de teapa lui Costică Corciova, care, precum păsările de pradă așteaptă toamna, nu pentru a-și aduna roadele muncii lor, ci pentru a fura din munca altora. Stau la umbră toată vara, își caută locuri călduțe de muncă și toamna, la vremea culesului vin la furat! Această categorie de paraziți, ascunși sub fel de fel de măști învechite stau la pîndă, de obicei noaptea prin diverse locuri. Numai veghea atentă a cooperatorilor a organelor de miliție poate preveni nn aceste fapte de un pronunțat pericol social, îi pot demasca pe făptași, trimițîndu-i în fața completului de judecată pentru a-și primi pedeapsa meritată. Mijloacele de care uzează sînt multiple, de la autocamioane, tractoare cu remorci, pînă la saci. Bunăoară, la un control făcut în noaptea de 20 septembrie a.c., în autobasculanta 31 Gl. 4929, proprietatea Autobazei nr. 9 Tg. Bujor s-au găsit 14 saci cu grîu de sămînță furați de la Chiraftei de către șoferul C.A.P. Dumitru Țocu, în cîrdășie cu vărul său Aurel Țocu, ambii din comuna Măstăcani. Două zile mai tîrziu, patrula de noapte a postului de miliție din Liești i-a surprins pe tractoriștii Dumitru Sandu, Nicolae Argint și Nicu Stroe, toți din comuna Fundeni, în timp ce transportau în remorca unui tractor peste 300 kg, porumb furat din tarlaua secției Șerbănești a I.A.S.-ului Ivești. Autobasculante, remorci și alte mijloace mecanizate. Cum s-ar spune, oamenii nu o încurcă și fură ca la drumul mare! Ce au făcut paznicii cîmpeni ? Cum au vegheat alte organe de pază din cîmp, fiindcă e la mintea orișicui că o mașină, ori un tractor ce intră noaptea într-un lan de porumb nu vine acolo să se plimbe, ci să fure! Mulți paznici cîmpeni sînt tentați să treacă cu vederea cînd surprind într-un lan de porumb al cooperativei un individ care a luat „cîțiva știuleți* acolo ! In fond ce mare lucru cîțiva știuleți ! O picătură într-un ocean. Paznicului i se moaie inima și se apucă așa, deodată, să facă filotimie cu munca tovarășilor săi. Oameni cu MIRCEA IONESCU (Continuare in pag. a 11-a) VIZITA LA GALAȚI A PREȘEDINTELUI CONSILIULUI EXECUTIV AL REPUBLICII SOCIALISTE MUNTENEGRU, ZARKO BULAJICI Președintele Consiliului Executiv al Republicii Socialiste Muntenegru. Zarko Bulajici, care face vizită în țara noastră, a fost marți o oaspetele municipiului Galați, unde a fost primit de Constantin Dăscălescu, președintele Comitetului Executiv al Consiliului Popular al județului Galați. Oaspetele iugoslav a vizitat fabrici și secții ale Combinatului siderurgic Galați, Combinatul avicol, precum și noi cartiere de locuințe. (Agerpres) fii CUMNIT MAREA IHIRECTkI SOCIALISTA La întreprinderea „Năvodul“ Valorificarea rezervelor interne - suportul material al îndeplinirii angajamentelor Marea întrecere socialistă care se desfășoară în cinstea aniversării Republicii, pentru înfăptuirea prevederilor actualului cincinal înainte de termen, a cuprins și colectivul de muncă al Întreprinderii „Năvodul“ Galați. Pe baza unor calcule precise, pe baza reevaluării tuturor rezervelor și posibilităților de care dispune unitatea, muncitorii, inginerii tehnicienii de aici s-au angașijat să îndeplinească sarcinile de plan pe perioada 1971-1975, în patru ani și jumătate. Acest angajament mobilizator, așa după cum a rezultat succintă analiză efectuată dintr-o recent la întreprindere, din discuțiile purtate cu muncitorii din secții, cu conducerea administrativă, a început să prindă viață, realizările obținute în producție pînă la data de 15 septembrie a.c. convingînd în modul cel mai elocvent despre elanul și abnegația colectivului, de a răspunde prin fapte chemării partidului. Astfel, pînă la această dată, planul producției globale și marfă a fost depășit cu 890 000 lei și respectiv cu 2 260 000 lei, ceea ce din punct de vedere fizic a însemnat producerea peste prevederi a unei cantități de 14 tone fire de cinepă și sisal. Respectivele depășiri întrec în mod considerabil prevederile angajamentelor luate în întrecerea socialistă, ale căror cote se situau doar la 200 000 lei producție globală și 200 000 lei producție marfă suplimentară. De remarcat că, concomitent cu preocupările pentru realizarea valorică și în expresie naturală a sarcinilor de plan, conducerea unității, sub permanenta îndrumare a organizației de partid, a mobilizat întregul colectiv de muncă pentru reducerea consumurilor specifice de materii prime și materiale, combustibili și energie electrică, fapt care s-a materializat în obținerea unor însemnate nemii la prețul de cost, în ecodiminuarea cheltuielilor materiale de producție. De asemenea, prin creșterea preocupărilor pentru realizarea integrală și la timp, a contractelor încheiate cu beneficiarii, indicatorul producției marfă vîndută și încasată a fost depășit în această perioadă cu 4 la sută, rebuturile și remanierile, pierderile din calități inferioare, din întreruperi, sau alte cheltuieli coase, fiind complet neeconomilichidate pe parcursul celor opt luni de activitate. Realizarea actualului plan cincinal in patru ani și jumătate, ne declara tovarășul lexandru Lazariuc, directorul unității, impune, firește, luarea unor măsuri deosebite care să asigure, de fiecare dată, devansarea sarcinilor la zi. In acest context, preocupările noastre sunt orientate îndeosebi, în direcția utilizării mai depline a capacităților de producție, a fondului de timp și a forței de muncă, elemente în stare să conducă la o mai susținută creștere a productivității muncii. Și ca dovadă că o bună parte dintre aceste măsuri au și fost concretizate, productivitatea muncii la finele celor opt luni din a ȘTEFAN GANEA (Continuare in pag. a IV-a) Pe Șantierul nr. 2 al T. C. Recuperarea restanțelor și predarea la termen a apartamentelor impune FOLOSIREA DIN PLIN A FIECĂREI ORE BUNE DE LUCRU Printr-o telegramă adresată redacției, conducerea Trustului județean de construcții, organizația de partid de aici, ne informa despre realizarea sarcinilor valorice de construcții-montaj pe cele 9 luni, cu 8 zile mai devreme. Este fără îndoială, un rezultat bun obținut de colectivele de muncă de pe șantierele Trustului, în devansarea prevederilor cincinalului actual. Numai că, în construcții, poate mai mult decît în alte ramuri ale economiei, succesele trebuie materializate nu în valori ci, mai curînd, așa după cum de altfel sînt date și indicațiile conducerii superioare de partid și de stat, în raportarea punerii în funcțiune și respectiv, dării în folosință a obiectivelor planificate. Care este situația din acest punct de vedere la Trustul județean și mai ales în domeniul construcției de locuințe? Șantierul nr. 2 din microraionul 19 Galați, ne-a oferit posibilitatea de a consemna că, în pofida rezultatelor valorice obținute și de această subunitate, la capitolul predarea apartamentelor către beneficiar, ca și în privința stadiilor fizice atinse la blocurile în execuție, sînt serioase rămîneri în urmă, restanțele acumulate pe întreaga perioadă a anului nefiind lichidate nici pînă în prezent. Astfel, din planul anual de 995 apartamente, șantierul a predat doar 230, în cele trei luni cîte au mai rămas, trebuind a fi executate și predate, diferența de 765 apartamente. Așadar, întrebarea care pune în momentul de față se reseferă, în special, la posibilitățile șantierului de a se încadra în sarcinile care revin pe anul în curs. Cele 11 blocuri aflate în construcție, ne declara tovarășul Emilian Saota, șeful șantierului, au diferite stadii de execuție și 9 dintre ele vor putea fi predate pînă la sfîrșitul anului. Două în schimb, blocul P 1 cu 10 nivele, la care structura de rezistență se află la parter, precum și 03, unde de abia se execută pilotajul, în mod cert nu mai au condiții de predare. Am consemnat și de această dată opinia conducerii șantierului, care de altfel este și a conducerii Trustului județean de construcții pentru a pune în lumină modul în care au fost privite sarcinile de plan pe anul curent în construcția de locuințe. Și ceea ce este și mai esențial, că aceste preliminări s-au făcut chiar din prima parte a anului cînd practic se putea interveni, puteau fi găsite soluțiile de rigoare în vederea accelerării ritmului de lucru. In această problemă, ședința convocată din inițiativa Comitetului județean de partid la nivelul Trustului, cu factorii de răspundere și cu cadrele de bază de pe șantiere, a pus în lumină noi rezerve existente pentru creșterea ritmului in execuție. Faptul că nu au fost reclamate decît un număr redus de probleme referitoare la forța de muncă, utilaje, materiale, demonstrează existența condițiilor necesare și că din acest punct de GH. LUPORE .Continuare in pag. a HM# e