Viața Nouă, ianuarie-martie 1973 (Anul 29, nr. 8724-8798)

1973-03-23 / nr. 8791

r ANUL XXIX — NR. 8791 VINERI 23 MARTIE 19734 PAGINI — 30 BANI CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA DECRET pentru convocarea Marii Adunări Naționale In temeiul articolului 64 punctul 1 din Constituție, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: ARTICOL UNIC. — Se convoacă Marea Adunare Națională în a zecea sesiune a celei de-a șasea legislaturi, în ziua de 28 martie 1973, ora 10 dimineața. Președintele Consiliului de Stat NICOLAE CEAUȘESCU în acțiunile de muncă voluntar-patriotică Organizația județeană Galați a U. T. G. a ocupat Iocul trei pe țară Mobilizați de organizațiile UTC, tinerii din județul nostru au participat cu întregul lor elan la marile acțiuni de muncă voluntar-patriotică inițiate anul trecut pentru gospodărirea și înfrumusețarea localităților, în agricultură și silvicultură. Eforturile lor s-au materializat în lucrări cu o valoare de 358 900 lei în silvicultură, 23 448 000 în agricultură, 76 848 000 lei gospodărirea și înfrumusețarea loracalităților, au colectat 44 192 tone metale vechi , bilanț care a situat organizația județeană Galați U.T.C. printre organizațiile frunntașe ale țării. Recent, tovarășa Silvia Ilie, secretară a C.C. al U.T.C., a înmînat într-un cadru festiv Diploma de Onoare a C.C. al U.T.C. organizației județene de tineret, pentru locul trei pe țară în acțiunile de muncă voluntar-patriotică. S-au evidențiat în mod deosebit organizațiile comunale Drăgușeni, Bălăbănești, Jorăști, Tulucești, Corni, organizațiile municipale Galați, Tecuci și C.S.G. care au obținut cele mai bune rezultate: înalta distincție obligă organizațiile U.T.C. ca anul acesta să acționeze cu mai multă fermitate în vederea mobilizării tuturor forțelor tineretului la realizarea angajamentelor asumate pe acest an Aspect din secția mecanică de la Uzina mecanică navală din Galați. Foto : G. BERCOV ÎN SPIRITUL DOCUMENTELOR PLENAREI C.G. AL P.C.R. din 28 februarie I.A.S. Nicorești va produce peste planul maximal 250 tone legume Punerea în funcțiune a sistemului de irigare din zona Tecuci a modificat substanțial structura culturilor, furajele și legumele găsind aici condiții deosebite pedoclimatice pentru sporirea producției agricole vegetale. Astfel, I.A.S. Nicorești, unitate profilată în anii cincinalului trecut pe cultura viței de vie și creșterea taurinelor și-a format în ultimii doi ani un puternic sector legumicol — bază de aprovizionare a Fabricii de conserve Tecuci cu materie primă și a pieței cu legume și zarzavaturi proaspete. Trecînd la înfăptuirea sarcinilor privind continua creștere a producției de legume înscrisă în documentele Plenarei C.C. al P.C.R. din 28 februarie — 2 martie a.c. conducerea întreprinderii noastre a stabilit principalele acțiuni ce vor fi întreprinse în acest an. Conform planului de producție, unitatea noastră va cultiva cu legume în 1973, în condiții de irigare, suprafața de 520 hectare, de pe care va trebui să obțină o producție de 11 375 tone diferite legume, din care 8 300 tone tomate, 1 080 tone varză, 540 tone morcov, 450 tone mazăre, boabe verzi, 400 tone ceapă uscată, 250 tone castraveți și mari cantități de fasole păstăi, ceapă stufar, usturoi, verdețuri. Acționînd în lumina sarcinilor stabilite de conducerea partidului, pentru realizarea unor mari producții de legume, lucrările de pregătire au început încă din toamna anului trecut. Bunăoară, în vederea realizării tonajului propus s-a stabilit ca fasolea păstăi și castraveții să se cultive în cultură dublă, după recoltarea mazării verzi pentru conserve. în ceea ce privește executarea operațiunilor planificate trebuie să precizez că întreaga suprafață ce se va cultiva cu legume a fost fertilizată în toamna anului trecut cu 400 kg superfosfat la hectar, s-a arat și grăpat. In timpul iernii s-au transportat peste 2 000 tone gunoi, îngrășămînt care se va împrăștia pe sol și apoi se va încorpora o dată cu executarea discuitului, întrucît I.A.S. Nicorești nu are sarcina de a produce legume timpurii din cauză că în Lunca Siretului sînt frecvente brumele tîrzii, marea majoritate a legumelor se vor semăna direct în cîmp. Insă, pentru a obține tomate chiar în primele săptămîni ale verii, am contractat cu I.P.V.I.L.F. Galați să ne livreze de la serele Barcea și Munteni 8 milioane răsaduri de roșii, iar 5 milioane fire le vom produce în paturi reci, în fermele noastre, urmînd ca în cîmp să se semene cu tomate doar 20 la sută din suprafața destinată acestei plante. Pentru celelalte culturi legumicole s-a asigurat întregul necesar de semințe, în această direcție beneficiarul respectîndu-și întocmai prevederile contractuale. Stadiul actual al pregătirilor ne dă posibilitatea să afirmăm că în fermele legumicole ale I.A.S. Nicorești toate lucrările mecanice , se vor aplica la timpul optim și la un ridicat nivel calitativ. Facem această apreciere deoarece la ora actuală toate tractoarele speciale de tip „L“ sunt în perfectă stare de funcționare, ca și mașinile de stropit și prăfuit culturile, plugurile de deschis canale, cultivatoarele, semănătorile de toate tipurile, mașinile de plantat și întregul utilaj de irigare, asigurîndu-se totodată și pesticidele necesare, în același scop — aplicarea la timpul optim și de calitate a tuturor lucrărilor — șefii de ferme au fost trimiși la Centrul de instruire Crevedia al Departamentului agriculturii de stat, unde au fost școlarizați timp de 14 zile, iar în unitate toți muncitorii permanenți au fost temeinic instruiți în cadrul învățămîntului agricol, insistîndu-se în mod deosebit asupra problemelor legate de întreținerea și irigarea culturilor legumicole. O dată cu încheierea contractului pentru aprovizionarea cu apă de irigat în toată perioada de vegetație, sistemul de irigare din care face parte și I.A.S. Nicorești fiind încă în termen de garanție, s-a constituit o comisie formată din reprezentanți ai Trustului județean I.A.S., Trustului de construcții pentru îmbunătățiri funciare, I.E.I.L.I.F.G.A. Galați, care a stabilit lucrările de reparații și remedieri ce trebuie efectuate pînă la 15 aprilie a.c., în vederea bunei funcționări a sistemului. Toate aceste măsuri ne vor permite să obținem peste planul maximal pe 1973 o producție de circa 250 tone legume, așa cum de altfel s-a și prevăzut în angajamentul colectivului de muncă din unitatea noastră asumat la începutul anului. Ing. TUDOR GHEORGHE directorul I. A. S. Nicorești f In execuție, noi mașini din fonduri de mică mecanizare Prin folosirea chibzuită a fondurilor de mica mecanizare, colectivul de muncă de la întreprinderea de sîrmă, cuie și lanțuri Galați a realizat pînă în prezent un număr important de mașini instalații, care au condus și la creșterea , productivității muncii, la înfăptuirea în bune condițiuni a sarcinilor de plan. Continuîndu-și preocupările pe această linie, în anul curent, printre alte obiective, este prevăzută realizarea prin forțe proprii, a patru mașini de bobinat sîrmă, din care două vor intra în producție în trimestrul II a.c. iar ultimele, în trimestrul III. Sporul de producție ce se va obține prin intrarea în funcțiune a acestor mașini însumează circa 2 000 tone sîrmă bobinată, ceea ce va conduce la o mai deplină satisfacere a cerințelor agriculturii. COMUNICAT In ziua de 22 martie 1973 a avut loc ședința Consiliului de Stat, prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. Consiliul de Stat a dezbătut și adoptat Decretul privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice. DECRET V privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Structura organizatorică a centralelor industriale și unităților asimilate acestora, a întreprinderilor subordonate, precum și a unităților componente fără personalitate juridică ale centralelor — uzine, fabrici, exploatări și altele similare — denumite în cele ce urmează unități economice, se stabilește în mod unitar, potrivit legii, de organele de conducere colectivă ale acestora, pe baza prezentelor norme. Art. 2. — Se aprobă structurile organizatorice tip pentru centraleArt. 3. — In funcție de volumul, complexitatea, importanța specificul activității, structura organizatorică a întreprinderii industriale sau combinatului cuprinde A) Structura de producție i concepție: a) ateliere de producție, montaj, service, proiectare, precum și pentru alte activități productive ; b) laboratoare de control și cercetare ; c) secții de producție, montaj, service, precum și pentru alte activități productive ; d) uzine, fabrici, exploatări alte unități similare fără personalitate juridică. B) Structura funcțională: a) birouri ; b) servicii. Art. 4. — Atelierul de producție, montaj, service și alte activități similare cuprinde cel puțin 4 formații de lucru, conduse de câte un maistru , mărimea acestor formații de lucru se stabilește pe bază de normative unificate, aprobate pe ramuri, subramuri sau activitați depinzînd de natura și specificul procesului de producție, precum și de diviziunea muncii corespunzătoare acestuia. Maiștrii lucrează sub conducerea nemijlocită a șefului de atelier. Dacă volumul activității necesită un număr de muncitori echivalent cu patru formații de lucru normate, iar specificul muncii permite aceasta, atelierul se poate constitui cu un număr mai mic de maiștri, sau fără maiștri, șeful de atelier conducînd nemijlocit activitatea muncitorilor le industriale și alte unități similare și pentru întreprinderile industriale, prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul decret. Pe baza acestor structuri, Consiliul de Miniștri va prezenta spre aprobare Consiliului de Stat structuri tip pe ramuri și subramuri economice, pentru unități asimilate centralelor, pentru întreprinderi și unitățile componente ale centralelor, precum și pentru alte unități economice. In cazul unor procese de producție de complexitate deosebită, formațiile de lucru pot fi conduse de subingineri sau ingineri. Activitatea atelierelor se desfășoară pe schimburi, fiecare atelier avînd numărul de maiștri corespunzător normativelor și cîte un șef de atelier pe schimb. Atelierul poate funcționa atît în cadrul secțiilor de producție cît și independent. Art. 5. — Atelierul de proiectare se poate constitui dacă volumul de muncă necesită cel puțin 25 de persoane ; în cazurile în care volumul de muncă este mai redus se vor organiza colective de proiectare. Art. 6. — Laboratorul de control și cercetare execută analize, probe, măsurători pentru determinarea calității materiilor materialelor, subansamblelor, prime, produselor, precum și unele lucrări cu caracter de studiu și cercetare; el se constituie dacă volumul de muncă necesită cel puțin 5 persoane. Art. 7. — Secția de producție, montaj, service și pentru alte activități productive se poate organiza pentru conducerea unitară a activităților legate între ele din punct de vedere tehnologic, dacă volumul de activitate necesită cel puțin 3 ateliere de producție; de asemenea, se pot constitui secții în care șefii acestora conduc direct un număr de cel puțin 6 formații de lucru conduse de cîte un maistru. Activitatea în secție se desfășoară pe schimburi. Ea este condusă de un șef de secție coordonator și de șefi de secție pe schimburi. Se numesc șefi de secție pe schimb numai dacă schimbul respectiv lucrează cu întreaga capacitate a secției. Jeful de secție coordonator îndeplinește și atribuția de șef de secție pe schimb. Jeful de secție coordonator ajutat de ceilalți șefi de schimb răspunde de asigurarea condițiilor necesare pentru buna desfășurare a activității în toate schimburile, precum și pentru realizarea planului pe întreaga secție. Art. 8. — Uzinele, fabricile, exploatările și celelalte unități similare fără personalitate juridică se pot înființa în mod excepțional, în cadrul întreprinderilor foarte mari și complexe avînd procese de producție diferite, cu aprobarea Consiliului de conducere al ministerului, pe baza acordului Consiliului pentru problemele organizării economico-sociale, ce urmează a lua ființă. Uzinele, fabricile, exploatările și celelalte unități similare fără personalitate juridică sînt conduse de cîte un director sau inginer șe. Unitățile economice prevăzute în alin. 1 au în componența lor mai multe ateliere sau secții de producție, montaj și pentru alte activități productive corespunzător atribuțiilor care le-au fost stabilite potrivit legii, de către organul ierarhic superior și cu respectarea normelor unitare și a structurilor tip ; în cazul în care aceste unități sînt situate în alte localități decît cele în care își are sediul unitatea din care fac parte, ele pot avea în structura lor organizatorică un număr minim de compartimente funcționale strict necesare, care să le asigure o activitate normală. Art. 9. — Biroul este un compartiment funcțional care se poate constitui pentru îndeplinirea unor lucrări sau activități omogene care necesită o organizare distinctă. Biroul poate fi constituit independent dacă volumul de muncă necesită un număr minim de 5 persoane ; de asemenea, se pot constitui, în mod excepțional, birouri în cadrul unor servicii cu număr mare de persoane. Art. 10. — Serviciul este un compartiment funcțional care se poate organiza pentru îndeplinirea unor activități importante, cu volum mare de muncă, sau pentru mai multe activități complementare care trebuie conduse unitar, dacă volumul de muncă necesită cel puțin 15 persoane, în cadrul unui serviciu cu cel puțin 20 persoane, dacă există o activitate care necesită o organizare distinctă se poate înființa și un birou ; la serviciile mai mari pot fi organizate mai multe birouri." Art. 11. — întreprinderile combinatele de grad special și sau (Continuate in pogolla) CAPITOLUL II Norme de structură pentru Întreprinderi în pagina a lll-a ÎN DEZBATERE : Proiectul de Lege cu privire la înființarea, organizarea și funcționarea Curții Superioare de Control Financiar Aparență și realizate într-o muncă destinată culturii de masă Combaterea excesului de umiditate și a băltirilor cere acțiuni temeinic organizate, nu aminări! Vremea tot mai călduroasă din ultimele zile a provocat o puternică topire a zăpezilor atît în lunci și pe terenurile de pe platouri cît și pe versanții dealurilor, ceea ce a făcut ca excesul de umiditate să crească simțitor pe solele tuturor unităților agricole de stat și cooperatiste din județul nostru, băltirile fiind tot mai frecvente, întrucît prezența apei duce la asfixierea culturilor de toamnă și la întîrzierea executării lucrărilor agricole pe solele ce se vor însămînța în această primăvară este necesar ca în fiecare unitate agricolă să se organizeze echipe de intervenții care să lucreze intens la săparea de șanțuri de evacuare a apelor către zonele decsive și canale de colectare, la amenajarea unor gropi de captare din care apa să fie eliminată cu motopompele, prin conducte. Consiliile de conducere din C.A.P.-uri trebuie să mobilizeze la combaterea excesului de umiditate și a bălurilor, cît mai grabnic, toți oamenii apți de muncă și mecanizatorii și să găsească cele mai eficiente soluții pentru deplasarea în teren a utilajelor de pompare și funcționarea lor ziua și noaptea, știut fiind că fiecare zi de amînare în combaterea excesului de umiditate, acum, se va măsura la toamnă în zone de producție nerealizate. în ultimele 24 de ore, pentru prevenirea inundațiilor în județul nostru au fost organizate noi acțiuni .La Barcea, de pildă, s-a reluat lucrarea de supraînălțare cu 0,5 m a digului de apărare a satului Podoleni împotriva viiturilor de pe rîul Bîrlad, al cărui nivel a crescut ieri cu 15 cm. Lucrează aici circa 200 de oameni, pămîntul fiind transportat pe dig din dealul Siliștea. Creșterea cotei Bîrladului determinat Consiliul popular al comunei Ghidigeni să ia măsuri de apărare: s-au organizat echipe de cetățeni care supraveghează în permanență, ziua și noaptea starea digului și cota rîului ; s-au asigurat materialele de intervenție necesare. Pentru acumularea și evacuarea apei provenită din topirea zăpezii și care a început să băltească în intravilanul comunei Munteni în 6 puncte mai decsive, s-a început săparea unor gropi din care apa colectată va fi împinsă cu 6 motopompe în rîul Bîrlad. Apa provenită din topirea zăpezii de pe versanții Bereștiului a blocat șoseaua între satele Balintești și Ghibărțeni cu zăpadă, mîl și pietriș. Pentru redarea cestui drum traficului rutier viituarile din deal au fost canalizate pe sub 3 podețe, aproximativ 600 de oameni au fost mobilizați pentru denivelarea șoselei, consolidarea ei fiind asigurată de balastul ce se transportă aici cu 8 tractoare cu remorci și 3 camioane. 1 Oameni mici la porțile vieții... ÎNSEMNĂRI Culoare silențioase, halate albe, saloane intime, mame și copii. Ne aflăm la secția de obstetrică-ginecologie a Spitalului județean unificat nr. 1 din Galați. Deși a fost dată de curînd în folosință (10 ianuarie a.c.) secția are deja o activitate intensă : de pildă, pînă ieri dimineață se născuseră aici 436 de copii. Ni se condițiile prezintă create; pentru a nu realiza o prea lungă și supărătoare enumerare, ne vom opri numai asupra cîtorva elemente. Secția dispune de 118 paturi pentru obstetrică, de tot atîtea pentru noi născuți, de 108 paturi pentru obstetrică ginecologie patololigică. Blocul de naștere este separat de restul secției ; există șapte săli individuale de naștere, cu bloc operator separat, o secție de obstetrică septică unde sunt tratate cazurile deosebite, o secție de reanimare, o bucătărie dietetică pentru noii născuți. Saloanele au de la unu la trei paturi, fiind de fapt niște cochete camere, dotate cu toate cele necesare, în care mamele se simt ca acasă. Secția deservește noile cartiere ale orașului și o parte din județ. Totul creează aici o ambianța de profundă siguranță, de civilizație. Contribuie la aceasta condițiile existente aici, datorită dotărilor asigurate de stat, precum și munca oamenilor în alb, cadre medico-sanitare pricepute, devotate activității lor nobile. Jelul secției ne-a rugat să nu dăm nici un nume , ne ținem promisiunea, remarcînd global eforturile tuturor celor care lucrează aici. DAN PLAEȘU (Continuate in pag. a IV-a) t I