Viața Nouă, aprilie-iunie 1973 (Anul 29, nr. 8799-8876)

1973-06-08 / nr. 8857

X Proletari din toate țările, uniți-vă ! ANUL XXIX — Nr. 8857 VINERI 8 IUNIE 1973 4 PAGINI - 30 BANI ÎN INTIMPINAREA CELEI DE-A 29-A ANIVERSĂRI A ELIBERĂRII PATRIEI Noi succese în întrecerea socialistă PENTRU ÎNFĂPTUIREA CINCINALULUI IN PATRU ANI SI JUMĂTATE „Lucrăm o zi pe lună cu metal economisit Pășind. în incinta Stației de utilaj pentru construcții și transporturi din cadrul Trustului județean de construcții ne-a surprins, in primul rind, sobrietatea complexului edilitar, alcătuit, printre altele, din câteva hale, dotate cu prese și bormașini electrice, strunguri, raboteze și freze. Aici atit meseriașii atelierului de confecții metalice, cît și cei ai atelierului de tîmplărie ambutisată, nu lucrează pur și simplu, ci gîndesc munca cu pasiunea inteligenței și elocvenței miiților. Mai mult încă, hotărîrea acelor muncitori ilustrată în „să lucrăm o zi pe lună deviza cu metal economisit“, exprimă, la modul cel mai concret, adeziunea lor la documentele Conferinței Naționale a partidului cu privire la înfăptuirea cincinalului înainte de termen. „Inițiativa aceasta — ne relatează tovarășul Dumitru Blănaru șeful secției — a apărut pe baza analizei exigente a bilanțului pe anul 1972, când am constatat că consumul realizat la diferite profile metalice a fost mai mic decit cel planificat, cu aproape 36 tone. Analizînd în continuare posibilitatea de reducere a pierderilor tehnologice, am ajuns la concluzia că, într-un singur an se poate obține o economie de metal în valoare de peste 420 000 lei concomitent cu reducerea cheltuielilor materiale care vor însuma 189 000 lei. Lansată și aprobată intr-o ședință de producție a grupei sindicale, această inițiativă devenit din prima zi preocupaarea primordială a salariaților de aici. Aceasta a condus la creșterea productivității muncii pe cinci luni cu 25 la sută față de plan și totodată, la realizarea cu o lună mai devreme a sarcinilor semestriale de producție. Secretul „economiei“ după cum ne informa tovarășul Tatu Gheorghe și Sandu Petcu — ambii șefi de brigadă și fruntași în muncă, constă în croirea și utilizarea judicioasă a metalului, în reducerea pe cît posibil, la zero a pierderilor planificat t. PETRULIAS (Continuare In pag. alla) In entuziasta întrecere socialistă pentru înfăptuirea cincinalului în patru ani și jumătate este angajat cu toate forțele și colectivul Secției de lacuri și vopsele „Policolor" Galați. Rezultatele obținute de la începutul anului și pînă în prezent, răsplătesc pe deplin eforturile depuse pentru îndeplinirea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate. Astfel, în primele cinci luni ale anului s-au realizat peste prevederile planului, 15 tone lacuri și vopsele, întreaga cantitate primind din partea controlului tehnic calificativul „calitate superioară". In cinstea aniversării eliberării patriei, colectivul de aici s-a angajat să producă suplimentar 20 de tone lacuri și vopsele pentru fondul pieții Pentru realizarea angajamentului, în prezent se montează două mașini noi de mare capacitate pentru fabricat vopsele care vor contribui și la sporirea indicelui de calitate, în prim plan — CALITATEA! în podgoria Nicorești Lucrări de întreținerela timp și de calitate Ajunsă la potențialul maxim, acțiunea de întreținere a culturilor se desfășoară din plin pe multiple planuri. De aceasta ne-am convins încă o dată cu ocazia raidului de ieri, făcut în zona podgoriei de la Nicorești. Cum era și firesc, într-o podgorie cu renumele celei vizitate ieri, principala atenție ne-am îndreptat-o asupra lucrărilor vii. Și astfel am poposit în termenle întreprinderii agricole de stat Nicorești, unde aveam să constatăm că toate plantațiile sunt bine lucrate. De pildă, primele două stropiri s-au făcut pe întreaga suprafață de 595 ha și s-a început cel de al treilea, acolo unde situația o cere. De asemenea, s-a executat prima prașilă mecanică pe toată suprafața iar cea manuală pe mai mult de 400 ha, s-au legat lăstarii de pe aproape 50 la sută din suprafața de vie pe rod. Așadar, după cum ne declara și tovarășul inginer Gheorghe Tudor, directorul unității, măsurile organizatorice adoptate de conducerea întreprinderii, la indicația și cu sprijinul efectiv al organizației de partid, au facilitat executarea la timp și de calitate a lucrărilor de sezon în vii, ceea ce va duce la o bună producție de struguri. Intr-o situație aproape similară, privind întreținerea, sunt și viile celor patru cooperative agricole din cadrul consiliului intercooperatist Nicorești. Pe întreaga suprafață — circa 2 000 ha — s-a încheiat, în cursul zilei de ieri, cel de al doilea stropit. La această importantă lucrare, după cum ne-au declarat tovarășii inginer Sergiu Comisarschi și Ștefan Vulpe, președinții M. CREȚEANU (Continuare în pag. a Il-aJ 60 garnituri de mobilă peste plan Colectivul fabricii de mobilă de bucătărie Galați, angajat în ampla întrecere socialistă pentru înfăptuirea cincinalului în ani și jumătate, întîmpină patru ziua eliberării patriei — 23 August — cu noi succese în producție. Numai în luna mai, a.c. harnicul colectiv de aici a depășit sarcinile de plan cu 60 garnituri mobilă de bucătărie. Totodată, au fost livrate la export și pentru comerțul intern 570 garnituri mobilă de bucătărie tip I.V.P., 500 garnituri tip „Galați“, precum și 400 birouri. In cinstea zilei de 23 August, colectivul s-a angajat să realizeze peste prevederile planului, 145 garnituri de mobilă de bucătărie și să prezinte la contractări, în cadrul unor expoziții, două noi sortimente de mobilă tip „Doina“ care urmează să fie asimilate în producția de serie. LA C. A. P. ȘIVIȚA ȘI TULUCEȘTI A început recoltatul cartofilor Cooperatorii din Șivița și Tulucești, apreciați legumicultori, și-au dovedit de nenumărate ori renumele, nu numai prin realizări de seamă, dar și prin promptitudinea cu care vin în întîmpinarea consumatorilor de legume proaspete. Executând la timpul potrivit și cu maximum de grijă lucrările de întreținere, preocupați permanent pentru aplicarea riguroasă a tehnologiilor de cultură, se poate spune că legumicultorii au pregătit astfel o nouă „șarjă" de trufandale : cartofii timpurii. Ieri, pe sosele cultivate cu cartofi timpurii de la cooperativele agricole din Șivița (în fotografia alăturată) și Tulucești, zeci și zeci de cooperatori au început lucrările de recoltare. In aceste două mari unități producătoare de legume din preajma Galațiului au fost luate în acest an măsuri deosebite atit pentru sporirea suprafețelor legumicole cît și pentru obținerea unor producții sporite. La C.A.P. Tulucești, de exemplu, suprafața cultivată cu cartofi a fost dublată față de anul trecut, iar la C.A.P. Șivița, ca urmare a aplicării întregului complex de masuri agrotehnice, se prevede a se strînge o recoltă bogată. Astfel, pe solele unde cartofii timpurii au ajuns la maturitate s-au recoltat în medie la hectar încă din prima zi de lucru circa 10 000 kg. O bună producție s-a strîns și la C.A.P. Tulucești, astfel că, ieri seară, primele autocamioane cu producția recoltată au poposit la Galați. In pag, a ll-a o rubrică de SPORT Ieri, s-au deschis în Capitală Lucrările Conferinței naționale a Uniunii artiștilor plastici Printre evenimentele de seamă ale acestui an, bogat în semnificații, se înscrie și Conferința națională a Uniunii artiștilor plastici ale cărei lucrări s-au deschis, joi dimineață, în sala mică a Palatului Republicii Socialiste România. Moment de relief în evoluția culturii noastre socialiste, conferința va prilejui, în cele trei zile cît vor dura lucrările, o exigentă trecere în revistă a realizărilor creației plastice, dezbaterea unor astfecte fundamentale ale fenomenuui artistic actual, a rolului artei în opera de educare comunistă și înnobilare spirituală a oamenilor. In întîmpinarea acestui forum al artei noastre plastice, au fost elaborate și supuse discuțiilor publice tezele conferinței, teze avînd la bază programul privind îmbunătățirea activității ideologice și de ridicare a nivelului general al cunoașterii și educației socialiste, alte importante hotărîri ale partidului nostru, indicațiile și recomandările secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Publicarea acestor teze, care au scos în evidență problemele principale ale mișcării artelor plastice românești, în lumina cerințelor crescînde ale societății socialiste multilateral dezvoltate, sarcinile care revin Uniunii artiștilor plastici ca organizație obștească, a fost urmată de un schimb fertil de păreri și sugestii destinate să contribuie la lărgirea sferei de dezbateri a conferinței. Lucrările conferinței au fost deschise de pictorul Brăduț Covaliu, președintele Uniunii artiștilor plastici. Lucrările primei ședințe au fost conduse de artistul poporului Vida Geza. Asistența a păstrat un moment de reculegere în memoria artiștilor plastici decedați în ultimii ani. După alegerea organelor de lucru ale conferinței a fost adoptată următoarea ordine de zi : Raportul comitetului de conducere al Uniunii artiștilor plastici pe perioada 1968—1973 ; Raportul economic financiar și al comisiei de cenzori ; modificarea statutului U.A.P. ; alegerea noului comitet de conducere și al comisiei de cenzori ale U.A.P. ; adoptarea Rezoluției conferinței naționale a Uniunii artiștilor plastici. La primul punct al ordinii de zi, sculptorul Ovidiu Maitec, vicepreședinte al Uniunii artiștilor plastici, a prezentat raportul comitetului de conducere al U.A.P. In continuare, pictorul Anastase Anastasiu a prezentat raportul economic-financiar și pe cel al Comisiei de cenzori. Au început apoi dezbaterile la care au participat pictorul Dan Hatmanu, sculptorul Marius Butunoiu, criticul de artă Amelia Pavel, pictorul și graficianul Iosif Mattyas, sculptorul Oscar Han, sculptorul Gheorghe Coman, pictorul Traian Bradean, sculptorul Ion Jalea, artist al poporului, pictorul Traian Goga, sculptorul Nistor Moțu, criticul de artă Anatol Mîndrescu, pictorul Valeriu Boborelu, artista decoratoare Constanța Niculescu-Buzău, rul Iacob Lazăr, criticul de pictoartă Grigore Coban, pictorul Mihai Olosz, artistul decorator Patriciu Mateescu, criticul de artă Radu Bogdan, sculptorul Eftimie Bîrleanu, pictorul și graficianul Nicolae Brana, pictorul și graficianul Constantin Radinschi, graficianul Constantin Costa, criticul de artă Barbu Brezianu, graficianul Victor Rusu-Ciobanu, sculptorul Doru Popovici, pictorul Aurel Ciupe. Lucrările conferinței se reiau vineri dimineață. Pentru o bună aprovizionare a municipiului Galați cu legume și fructe de sezon ieri dimineață, la Comitetul județean de partid a avut loc o ședință de lucru la care au participat atit factorii ce răspund de buna aprovizionare a municipiului Galați cu fructe și legume de sezon cît și o parte dintre principalii producători. Cu acest prilej au fost hotărîte măsuri operative pentru ca începînd chiar din după-amiaza zilei de ieri să se înceapă în mai multe CAP-uri și IAS-uri recoltarea cartofilor timpurii astfel incit zilnic cumpărătorii să găsească în piețe și unitățile specializate cantități suficiente: recoltarea verzi, a rădăcinoaselor pentru cepeică, a verdețurilor de sezon, sau verzei, roșiilor și a castraveților de seră. De asemenea, va fi continuată în ritm susținut aprovizionarea municipiului cu căpșuni și cireșe. Cu acest prilej s-a subliniat încă odată că județul Galați pune de suficiente rezerve de dislegume și fructe de sezon pentru ca aprovizionarea populației să desfășoare în cele mai bune conseciții. Necesitatea unei mai judicioase repartizări a fondului de marfă în toate piețele orașului, în toate unitățile ce deservesc cartierele municipiului, corelate direct cu cerințele cumpărătorilor a fost o altă idee asupra căreia s-a insistat în mod deosebit, precum și dirijarea producătorilor particulari către aceste zone. In ce privește aprovizionarea cu carne, lapte și derivatele acestora s-a subliniat necesitatea prezenței lor îm unitățile specializate intr-o gamă cît mai largă de sortimente iar aprovizionarea cu aceste produse să decurgă conform cu cerințele cumpărătorilor, și nu în raport direct cu comenzile ce le întocmesc unii responsabili de unități care, dintr-o prudență cu totul nejustificată solicită deseori cantități prea mici. în ceea ce privește prețurile ce urmează a fi stabilite la legumele și fructele de sezon, s-a dat indicația ca ele să reprezinte, cît mai fidel calitatea mărfii și caracterul de noutate de sezon a legumelor sau fructelor respective. Pe baza unor studii făcute privind necesarul de consum al populației din municipiul Galați s-a întocmit un grafic referitor la ritmicitatea aprovizionării orașului cu cantități îndestulătoare de legume și fructe, de a cărui respectare zilnică va răspunde Direcția comercială județeană. ti ÎN PAGINA A III-A Omagiu muncii creatoare“ UN EVENIMENT SEMNIFICATIV ÎN VIATA OȚELARILOR GĂLAȚENI Cinci ani de la intrarea în funcțiune a PRIMULUI CONVERTIZOR Ziua de astăzi 8 IUNIE 1973, marchează pentru colectivul de oțelari de pe platforma Combinatului siderurgic gălățean, împlinirea a cinci ani de la intrarea în funcțiune a primului convertizor, de la elaborarea primei șarje de oțel aici pe malurile Dunării. Acestui eveniment, de o deosebită semnificație în viața și activitatea oțelarilor, i-a fost dedicat un strălucit bilanț, rod al eforturilor susținute depuse pe parcursul celor cinci ani în privința exploatării modernelor agregate și instalații din dotare, un bilanț care sporește cu fiecare zi lucrată, cu fiecare nouă șarjă elaborată. Cantitatea de oțel produsă pînă acum atestă în modul cel mai elocvent, hotărîrea și abnegația, dăruirea și înalta conștiință de care a dat dovadă colectivul oțelăriei pe parcursul acestor ani, de a traduce in fapte hotărîrile și indicațiile conducerii superioare a partidului și statului nostru cu privire la sporirea producției de oțel a României socialiste. Totodată, această cantitate exprimă înaltul grad de dotare tehnică, capacitatea acestui colectiv de a stăpîni modernele agregate pentru a se înscrie în parametrii proiectați și pe această bază, realizarea unor producții sporite de oțel. La acest jubileu, oțelarii raportează că în perioada care a trecut de la începutul anului și pînă în prezent, au realizat o cantitate de 40 000 tone oțel peste prevederile planului la zi, ceea ce constituie o garanție fermă a îndeplinirii exemplare a mobilizatorului angajament asumat în întrecerea socialistă, o premisă a înfăptuirii înainte de termen a prevederilor actualului plan cincinal. PE ȘANTIERUL EXTINDERII UZINEI MECANICE NAVALE GALATI Revenim după trei luni pe urmele articolului „Constructorul în avans, proiectantul în restanța cu asistența tehnică“, publicat în ziarul nostru și în cadrul căruia analizam stadiul lucrărilor pe șantierul extinderii Uzinei mecanice navale Galați. Reveniri din motive bine întemeiate. Cele două hale industriale aflate în construcție, ca și anexele lor, a căror termen de punere în funcțiune este prevăzut în trimestrul I al anului viitor, reprezintă pentru beneficiar, respectiv U.M.N.G. capacități de producție hotărîtoare de care depinde realizarea de către colectivul respectiv a cincinalului în patru ani și jumătate. La data analizei efectuate de noi (prima decadă a lunii martie) constructorul — Șantierul 21 I.C.M.S.G. — avea un avans faalță de graficul de execuție de 45 de zile, avans ce a permis colectivului sa se angajeze că va preda halele și anexele aferente, cu două luni mai devreme. De reținut este faptul că avansul respectiv s-a înregistrat în condiții mai puțin prielnice lucrului pe șantiere, în timpul iernii, menținîndu-se pînă cînd investiția a fost preluată de către un alt constructor — Grupul de șantiere pentru construcții industriale și agrozootehnice. Dar iată că, în condiții meteorologice mult mai favorabile, actualul constructor a „reușit" să piardă din avansul de care vorbeam mai sus. Din luna aprilie, cînd au fost preluate lucrările și pînă în prezent, fața șantierului nu s-a schimbat prea mult sub aspectul ritmului de execuție. Ba, dimpotrivă, actualul stadiu al obiectivelor din punct de vedere fizic arată o încetinire ritmului și, într-o perspectivă aproapiată după afirmațiile șefului de lot, ing. Viorel Țicău, se întrevede pierderea totală a avansului amintit. Cărui factor aparține vina : constructorului, proiectantului sau beneficiarului ? Titularului investiției nu i se poate reproșa nimic. Tovarășul Țicău ne spunea că Uzina mecanică navală a livrat în mod ritmic și chiar în avans confecțiile metalice necesare închiderii și acoperirii halelor, iar prin diriguiții săi de șantier asigură o permanentă supraveghere a lucrărilor. D. BOURCEANU (Continuate in pag. all-a) __ Ritmul lent de execuție a transformat avansul cîștigat în serioase rămîneri în urmă JL1 Expoziție cu noi produse ale cooperației meșteșugărești La indicația Comitetului județean de partid, ieri, la Galați, la sediul U.J.C.M., Consiliul județean pentru aprovizionare și prestări de servicii a deschis o expoziție cu bunuri de larg consum, produse de unitățile cooperației meșteșugărești. Exponatele, care sunt rodul cooperării între sectorul de creație și ateliere vin să completeze sortimentele existente în unitățile comerțului de stat și cooperatist. Este vorba de confecții textile de sezon în modele și culori variate pentru femei și copii, articole de mobilă pentru camere, holuri și bucătării, produse de marochinărie și alte sortimente de bunuri de uz casnic solicitate de cumpărători. Expoziția a fost vizitată de reprezentanții diferitelor întreprinderi comerciale cu amănuntul cu ridicata cu care ocazie s-au fășicut comenzi.