Viaţa Romînească, 1909 (Anul 4, nr. 7-12)

1909 / nr. 7

Scrisori din Bucovina. Comemorarea lui Mihai Eminescu In Bucovina. In toate ţările locuite de Romîni s’a serbătorit, în anul acesta, amintirea lui Mihai Eminescu, poetul fruntaş al neamului nostru. Neamul romînesc a dat, prin aceasta, dovadă că ştie să-şi facă datoria faţă de oamenii lui mari şi a şters şi o pată urîtă din trecutul său nu tocmai îndepărtat. Şi în Bucovina s’a serbătorit memoria marelui poet cu căldură şi demnitate. Serbătorirea aceasta a îmbrăcat, pe unele locuri, forma unei manifestaţii culturale de primul ordin. S’a arătat, mai ales, cu această ocaziune, că generaţiile tinere de cărturari sunt, în mare parte, conştiente de rolul, extraordinar de greu, ce- au de îndeplinit într’o ţară, care e, cultural, cucerită de alte neamuri. Bucuria noastră nu poate fi nici de astădată deplină şi netulburată; în ea se strecoară d e fatal aceasta în ţara noastră—un strop de amar. E drept că serbările aranjate au reuşit pe deplin şi şi-au împlinit menirea pentru care au fost aranjate. Trebue de constatat însă că multe societăţi şi corporaţiuni, multe şcoli nu şi-au împlinit datoria lor sflntă de a fi propagatorii culturii naţionale. Ţinuturi întregi din Bucovina, oraşe însemnate n’au luat parte la această serbătoare a sufletului romînesc. Şi nicăeri, poate, nu e aşa de necesar ca să se împrospăteze amintirea figurilor mari ale neamului nostru, ca tocmai la noi în Bucovina, unde, pe zi ce mergem, ne afundăm tot mai mult în robia străinismului. Nu ne putem bucura de un succes desăvîrşit, să ne bucurăm de unul parţial, în aşteptarea unor vremuri mai bune. M. Eminescu e, alături de V. Alexandri, unul din puţinii scriitori romîni fruntaşi, care a avut legături trainice cu ţărişoara noastră. Tatăl său e originar din Călineştii bucovinei, şi-a făcut şcoala în Suceavanoastră. Tînărul Eminescu a făcut şi el şcoala primară şi 3 clase liceale în Cernăuţi, locuind, dimpreună cu alţi tineri bucovineni, la profesorul Aron Pumnul, intr’o căsuţă care există şi astăzi pe strada ce poartă numele deşteptătorului Romînilor bucovineni. In amintirea iubitului său