Viitorul Social, 1978 (Anul 7, nr. 3-4)

Numerele paginilor - 431

Pentru o nouă conştiinţă socială în sfera noii ordini economice şi politice internaţionale Mihnea Gheorghiu O nouă abordare sociologică a problemelor educaţiei şi culturii, credem că trebuie să ţină negreşit seama că printre cele mai noi preocupări şi cercetări din ştiinţele sociale şi politice, subiectele privind noua ordine economică internaţională ocupă un loc preponderent, pornind şi de la faptul că există foarte serioase argumente ale cursului istoriei pentru aceasta. Istoria ne-a condus la adevărul evident de la sine că progresul omenirii dă dreptul fiecărei ţări şi a tuturor laolaltă, fiecărei fiinţe umane, de a contribui la înaintarea civilizaţiei. Sensul noilor măsuri economice, ca alternative dezirabile, ar fi fără obiect dacă nu ar avea în vedere omul, subiectul tuturor valorilor lumii. Convenim astăzi, pe plan individual ca şi pe planul comunităţilor umane mai largi, al instituţiilor recunoscute, că personalitatea umană, demnitatea, drepturile fundamentale ale omului pe care argumentele istoriei le-au înscris în toate marile acte ale gindirii, astăzi se ordonează într-un context socio-politic nou. Un om eliberat de povara şocurilor psiho-sociale pe care istoria le-a înregistrat la sfîrşitul acestui secol — multiplele forme ale exploatării, rasismul, absenţa tipică a libertăţii şi dreptăţii — îşi descoperă capacităţi sporite pentru contribuţia la propria dezvoltare şi a colectivităţii naţionale în care trăieşte, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi viaţă ale popoarelor, ridicarea standardului lor de ştiinţă, cultură, civilizaţie, emancipare socială şi naţională, sunt toate mutaţii inerente noii ordine. Astfel, noua ordine economică internaţională comportă şi o importantă dimensiune socială, din care rezultă că realizarea unui spirit de justă echitate morală în raporturile de cooperare între state „este de natură să favorizeze şi cauza justiţiei sociale pe plan naţional, să influenţeze pozitiv procesul dezvoltării progresiste a societăţii umane, înfăptuirea aspiraţiilor de bunăstare şi fericire ale maselor populare de pretutindeni” 12. 1 Cf. Colocviul internaţional, Visiones alternativas de sociedades deseables — (Mexico, 5 —7 aprilie 1978), organizat de Federaţia Mondială de Studierea viitorului şi Centrul de Studii Economice şi Sociale al Lumii a treia. 2 Nicolae Ceauşescu, România pe drumul construirii societăţii socialiste multilateral dezvoltate, vol. 11, Bucureşti, Edit. politică, 1975, p. 704. ,,Viitorul social”, an VII, nr. 3, p. 431—437, București, 1978