Viitorul, iunie 1908 (Anul 2, nr. 202-230)

1908-06-11 / nr. 211

■ Consiliul comunal al Capitalei va ține ședință publică Miercuri 11 c., la orele 5 p. m. Intre alte chestiuni, consiliul va discuta și pe aceea relativă la consumația și taxele pentru apă. a Consiliul comunal din orașul Oltenița fiind disolvat, s’a instituit următoarea comisiune interimară : D. Gh. Deculescu, președinte, p. C. D. Nica, vice-președinte, d-nii I. Bostulescu, Stan O. Zorzor, Dimitrie Velicu Cincu, membri. Alegerea comunală din acest oraș se va face pe ziua de 3 August. 3 D. Leon Ciulei a fost confirmat în funcțiunea de primar al orașului Mahmudia, în locul d-lui N. velicu, demisionat.a D-l general Alex. Averescu, ministru de războiu care a inspectat Duminică taberele militare de la Hagieni și Cernavodă și căzărmile de artilerie de la Constanța, s’a înapoiat în Capitală ori de dimineață, însoțit de sub-locotenent Naum, aghiotantul său. O M. S. împăratul Japoniei a conferit următoarele decorații : D-lui colonel Pătrașcu directorul infanteriei din ministerul de războiu ordinul Soleil Levant în gradul de comandor ; d-lui căpitan Lucian Trantomir, de la ministerul de răsboiu ordinul Trésor Sacré în gradul de ofițer D-lui locotenent Naum aghiotantul ministrului de războiu, ordinul Trésor Sacré în gradul de cavaler Acest din urmă ordin este conferit pentru prima oară la noi în România. 8 Ministerul de justiție va publica zilele acestea lista judecătorilor de ocoale și stagiari numiți definitiv în urma întrunirei consiliului de disciplină al ministerului de justiție. Ministerul de lucrări publice a aprobat oferta d-lor ingineri Tiberi Dremia, Gh. Constantinescu și D. Druia, cu un scăzământ de 15.80 din deviz, pentru executarea a trei poduri, boltite, peste râul Siret, în dreptul gărilor Adjud, Rucăciuni și Gorban, precum și oferta pentru executarea fundațiilor și zidăriilor podului peste acelaș râu, în dreptul gării Dolhasca. Aceste lucrări vor costa 1.553.490 de lei. Primăria orașului Alexandria a fost autorizată să perceapă taxa de 1 leu și 50 bani pentru fiecare râmător ce se va tăia pentru consumațiunea publică. 8 Consiliul de miniștri a aprobat licitațiunea ținută pentru furnizarea a 54.000 m. c. pietriș ciuruit, necesar la dublarea liniei Ploești-Câmpina. Valoarea acestui pietriș e de 118.620 lei. D. T. Militari va preda 18.000 m. c. pe linia Ploești-Predeal. D. D. Natache va preda 18.000 m. c. pe linia Buda tilanic, iar la extremitatea stației Ploești alți 18.000 m. c. I M. S. Regele a semnat decretul prin care comuna Isaccea a fost autorizată să perceapă taxa de 50 bani pe an pentru verificarea și încercarea unei măsuri și greutăți II I. N. Chiru Nanov, cititor la „Monitorul Oficial“ a fost înaintat ajutor de corector, în locul d-lui Masalschi, demisionat. 8 D. Ștefănescu Priboi a fost numit sub-director în direcțiunea creditului agricol viticol. U Eci după amiază, la orele 4 și 20, a sosit în Capitală d. maior Sturdza, care se știe că a fost rănit în duelul ce a avut cu d. căpitan Câtuneanu, la Craiova. D. maior Sturdza a fost însoțit in drumul spre București de d-nii locot. colonel Iliescu și maior Petala, foștii martori ai rănitului, și de un d. locotenent medic. La gara de Nord, d-nul maior Sturdza a fost întâmpinat de d-na și de d. Dim. Sturdza, prim-ministru, d-nii I. Kalinderu, colonel Tânăsescu, comandantul pieței, maior Bratianu, comandantul sergenților din Capitală, etc. 8 Primăria orașului Tecuci a fost autorizată să perceapă următoarele taxe, conform votului consiliului comunal de ședința de 30 Martie 20 lei pentru fiecare automobil 5 lei pentru fiecare bicicletă , 12 lei pentru fiecare vânzător ambulant, și 2 lei asupra venitului net al proprietăților cu clădiri. 3 D. C. lonescu a fost numit veterinar al circumscripției 3 Sinaia, jud. Prahova. II D. locot. colonel I. Constantinescu a fost numit membru al comisiunei veterinare, în locul d-lui Motaș care, în calitate de șef al serviciului veterinar, vine de drept președinte al acelei comisiuni. D. Sebastian Peptcanu a fost numit în aceiași comisiune în locul d-lui Eremia Popescu, demisionat. I Au fost numiți : D. I. S. Mateiu, impiegat cl. 1 în serviciul exterior al finanțelor D. Marin Marinescu, impiegat cl. 111 in direcțiunea creditului agricol și viticol. D. Al. Constantinescu, impiegat cl. 11-a în serviciul exterior al finanțelor.I D. Aurel Penescu a fost numit secretar desenator la serviciul arhitectonic de pe lângă ministerul de interne. D. George P. Nemețescu, avocat, va ține la Câmpina în ziua de 15 Iunie o conferințe tratând despre : „Chestiunea de siguranță exploatărilor petrolifere din punct de vedere juridic“. 3 D. P. Gheorghiu, licențiat în drept actual impigat cl. 2 în direcțiunea generala a vămilor și timbrului, a fost înaintat la cl. 1, în locul vacant. 3 Ministerul de finanțe a trimis vămilor din întreaga țara, o circticulară, prin care ui spune că pachetele poștale streine să nu mai fie vămuite decât pe baza fractelor originale și a declarațiunilor in donene. După vămuire, fractele vor rămâne în păstrarea oficiilor poștale respective. 8 D. inspector veterinar Starcovici a sosit din inspecțiuniie făcute In județul Dolj și astă seară va pleca la inspecțiunea județului Covurlui. C Ministerul instrucției a luat dispozițiunea să se dea fiecărei școli rurale câte 3 luni.hectar de pajmtnt,din terenurile școalelor și din proprietățile ministerului, casei școalelor și casei bisericei. Dacă bucata de pământ din care se vor da aceste porțiuni va rămânea mai mică de jum. hectar, atunci se va da numai 3 hectare. Locurile vor fi cât de aproape de școală. 8 Luni 16 a. c., la orele 5 p. m., consiliul permanent al instrucțiunei, va judeca procesul profesorului Dimo, de la liceul din Brăila. O D. G. Tornaid, maestru de caigrafie de la liceul din Brăilă, a fost numit cu titlu de profesor definitiv, la același liceu. ■ Aflăm că dl. Ion N. Pillat, senator de Dorohoi, a fost numit ofițer al Legiunei de onoare. 3 Comitetul central al ligei culturale s’a întrunit Duminică seara, constituindu-se în modul următor: Sava Șomănescu președinte ; Virgil Arion și general Balaban vicepreședinți ; N. Iorga secretar-general ; Th. Dobrescu, casier; P. Grădișteanu, D. Onciul, Principele Basarab Brâncoveanu și I. Țețu membrii: D. Carp, V. Dărăscu și D. Tăcu, censori. Tot în această s’a decis să se înființeze secțiuni în orașele capitale de județe, iar d. N. Iorga a fost însărcinat să alcătuiască un program de muncă. II In viitorul consiliu comunal al primăriei ce se va întruni Mercur la orele 5 lum, se va discuta între altele chestia apei și a comptuarelor pentru electricitate și mai multe scutiri de taxă. I Serviciul nostru telegrafic I ti mTTIMTT/R STTHT BIN T.ITMIU TWTKP.IfiA Ji Din Maroc Unicul sultan.—Aziz asasinat Paris, 9 Iunie.—Se comunică din Tanger că Siaissa ben Omar, ministrul afacerilor streine al lui Mulei Nafid, a adresat miniștrilor puterilor streine o nouă scrisoare anunțând intrarea lui Mulei Jafid în Tez și cerând că Puterile să recunoască pe Nafid ca unicul ei și adevăratul sultan. Miniștrii sau mărginit a supune această scrisoare guvernelor lor, Paris, 9 iunie.—Circulă zvonul despre asasinarea Aziz. D. Clemenceau nu a primit nici o telegramă relativă la acest svon, care este considerat ca absolut neexact. Q Ministerul instrucțiunii n’a aprobat cererile mai multor institutori, reușiți la examen, de a fi înaintați pe loc, fiind complect numărul de posturi prevăzut în budget, 3 Ministerul instrucțiunii fiind informat că în școlile normale de învățători se dă o prea mică atențiune lecțiunilor practice, d. ministru Spiru Haret a delegat consiliul inspectorilor școlari să studieze chestiunea și să propună neîntârziat o soluție pentru încetarea răului. 8 D. Spiru Haret, ministrul instrucțiunii, fiind informat că în unele școli primare se obligă elevii de a cumpăra cărți de gramatică, deși conform regulamentului această știință nu se mai învață după carte, a trimis direcțiunilor școalelor primare o circulară prin care le aduce la cunoștință că ministerul le interzice de a sili școlarii să cumpere alte cărți decât cele prevăzute în program. In ziua de 15 Iunie, se va inaugura, cu mare solemnitate, în localul vechei monetarii a Statului de la intrarea șoselei Kiselar, expozițiunea generală de lucru manual a școalelor profesioinale din întreaga țară. Serbarea se va deschide de către Spiru Haret, ministrul instrucțiunii. Vor lua parte d-in: D. R. Teodoru secretarul general al ministerului instrucțiunii, C. Ionescu, directorul învățământului secundar Brătilă, inspectorul general al învățământului profesional, directoarele școalelor profesionale din Capitala, etc. ȘTIRI MĂRUNTE Au fost dați judecăței un milițian de gardă, care a părăsit postul, și două locuitori din comuna Glodi Dolji, pentru tăinuire de boală. es In comuna Hagiești din județul Ilfov, s’a declarat epizootii de variolă ovină, găsindu-se 46 vite atinse de aceasta boală. S’au luat măsurile de combatere necesară. Incendiul din str. Popa-Tatu Aseară la orele 11 un incendiu s’a declarat la proprietatea d-lui căpitan Georgescu din str. Popa- Tatu 63. In curte fiind un depou cu lemne ce aparținea d-lui J. Tufan, au ars toate. Celelalte clădiri vecine fiind amenințate, a fost anunțată secția respectivă. A sosit imediat d. subcomisar Eugeniu Cuzin, care cu ajutorul sergentului patermna Niculae și al vecinilor, au reușit după o jumătate de oră să izoleze de flacări clădirile amenințate. A ars o magazie și o mare cantitate de lemne. Când focul se stinsese, a sosit la fața locului și d. maior Urlățeanu comandantul pompierilor. Din cercetările făcute a reeșit că focul a luat naștere de la o mașină de gătit din magazie. Stei. Din Capitală. Sinucidere. —Dri dimineață cântăreața Manoara Dumitrescu, domiciliată în strada Sirenelor 21 a încercat să se sinucidă trăgându-și mai multe lovituri de cuțit Îi partea stânga a pieptului. Intr’o stare foarte gravă, nenorocita femeie a fost transportată de ambulanța societății de salvare la spitalul Brâncovenesc. Din cercetările făcute de d. comisar Ștefănescu, șeful circumscripției 20, reese că cauza sinuciderei ar fi fost o ceartă ca alte camarade ale ei. Cadavru găsit.—Dri dimineață poliția de siguranță a Capitalei a fost înștiințată de către circ. 7 că in lacul Fundeni în dosul gradinei Heliade s’a descoperit azi cadavrul unui băiat in etate de 13-14 ani. Hainele copilului s’au găsit pe malul lacului, ceea ce ar presupune ca copilul s’a înecat pe când se scălda. S’a deschis o anchetă banuindu-se că la mijloc ar fi o crimă. Accidentul de la Șosea.—D-șoare Veron facea, ieri dimineața, școala de călărie la Șosea. Din nenorocire, calul s’a împiedicat și a trântit la pământ pe stăpâna lui, rânind’o grav la cap și pe corp. In stare gravă, pacienta a fost transportată la sanatoriul Sf. Elisabeta din apropiere, unde urmează a i se da îngrijirile necesare. Lovită de trăznet.—Femeia Ecaterina Ionescu, cu locuința în strada Căruțași No. 23, pe când aducea apa de la cișmeaua de lângă strada Tunari, a fost lovita, ieri seara, pe la orele 8, de trăznet în timpul ploiei torențiale ce se abătuse asupra Capitalei. Stell încetarea grevei Viena [UNK] 9 Iunie—In toate universitățile și școalele superioare politehnice studenții au încetat greva. După o durată de aproape trei săptămâni, cursurile au fost reluate. Pretutindeni liniștea este perfectă. Situația în Persia Teheran, 9 Iunie. — Un revoluționar, care este membru al parlamentului, a fost ori rănit cu un foc de revolver la biroul telegrafului in mijlocul unei mari mulțimi de oameni. Populațiunea este foarte indignată în contra autorilor stării de anarhie și în contra guvernatorului general din cauza neactivității sale. Președintele Parlamentului sa înconjurat de o gardă. Teheran, 9 iunie — Măsurile energice luate de către șah pentru prevenirea desordinelor au făcut in mod evident o impresiune favorabilă asupra populațiunii din Teheran. Din contra știri neliniștitoare vin din provincie despre uneltirile revoluționare organisate de către partizanii prințului Zillesultan, întinderea grevei în Italia Mercuri II Iunie Roma, 9 iunie.Camerele Muncii din Bologna și Spezia au proclamat greva ca un act de solidaritate cu greviștii din Parma. Cu toată greva, o parte din cele două orașe au ținut magazinele deschise. La Spezia uvrierii din arsenal lucrează in mod regulat. La Bologna uvrierii au ținut un meeting la eșirea căruia au încercat zadarnic să facă a înceta lucrul în manufactura de tutunuri.Nu e nici un incident. Președintele Fallières în Rusia Petersburg, 9 iunie. — S’a hotărât în mod definitiv, ca vizita președintelui republicei franceze, d. Falliéres, sa aibă loc la 14 iulie. D-l Fabiéres va rămâne la Petersburg și va discuta pe larg cele puse la cale prin acordul anglorus. Vizita lui von der Goltz-Pașa Constantinopol, 9 iunie. Vizita lui Von Der Goltz-Pașa în orașul nostru, este considerată de cercurile diplomatice, ca având o mare însemnătate politică. Se crede că a fost însărcinat de împăratul Wilhelm cu o mare misiune pe lângă Sultan. Turcii ar fi dispuși să-l numească inspector general, având deplină încredere în sentimentele și capacitatea acestui distins general german. Generalul Von der Goltz a fost primit în audiență de Sultan, căruia i-a înmânat o scrisoare autografă din partea împăratului Wilhelm. Ca urmare acestei vizite, guvernul turcesc proecteaza să facă o mare comandâ de arme și munițiuni în Germania și să contracteze totdeodată un împrumut. împrumutul vienez Viena, 9 iunie. — împrumutul orașului nostru de 360 milioane coroane, este ca și cum asigurat. El va fi semnat de societatea Anglo-Austriacâ, de creditul rural, de societatea de scont și de Landerbank. Se știe, că acest împrumut este destinat exclusiv pentru înfrumusețarea orașului și pentru construirea de tot felul de instalațiuni tehnice necesare. Afacerea Wahrmund Praga, 9 iunie.Cercurile catolice de aici sunt foarte indignate de hotărârea ministrului de culte, de a muta Wahrmund la facultatea de teologie de aici, întreaga presă catolică protestează energic, asigurând că va fi la Praga un scandal cu mult mai mare decât la Insbruck. Procesul programului Bialistok, 9 iunie. — In procesul programului organisat în 1906, un acuzat a fost condamnat la 3 ani de reclusiune, 13 la închisoare de 6 luni până la un an, 15 acuzați au fost achitați. Un atac îndrăzneț Tiflis, 9 Iunia.Șapte tâlhari au atacat azi dimineață lângă intrarea Băncii de comerț pe omul de serviciu, care trebuia să se ducă cu o sumă importantă la sucursala Băncii Imperiului. Tâlharii au tras focuri de revolver și au aruncat bombe dintre care una a făcut explosiune. Un trecător a fost rănit. Omul de serviciu al Casieriei s-a refugiat nevătămat, în Bancă. In urmărirea tâlharilor, unul a fost rănit ceilalți au scăpat. In jurul acordului anglo-rus Londra, 9 iunie. Deputatul Liyach, liberal, a interpelat în Cameră guvernul dacă acordul încheiat intre guvernul englez și rus este privitor la cestiunea macedoneana și cari sunt punctele principale , în fine daca ceilalți semnatari ai tratatului din Berlin au consimțit. Reprezentantul lui Sir Ed. Grey a confirmat că un acord a fost încheiat în Martie. Nu a fost tipic a se conferi cu celelalte Puteri, până în acest moment. Nu poate spune de asemenea cam sunt randele principale ale acordului. Prelungirea crizei sârbești Belgrad, 9 Iunie.—Nici un progres nu este de constatat în desvoltara crizei. Combinațiunea unui cabinet vechiu-radical sub Velimirovici este pe primul plan, însă opozițiunea nu ar vedea într-un cabinet Velimirovici decât menținerea Coroanei la regimul lui Pasici. Partidul guvernamental de altă parte refuză cererea opozițiunii de a se procede la noi alegeri printr'un cabinet de coalițiune. Din aceste cauze este puțină șansă de a se ajunge la un compromis. Răscoala armatei turcești Constantinopol, 9 Iunie. — De Joia trecută, la Monastir s’a produs o revoltă a soldaților. Ca la o mie de oameni, cari trebue să treacă în rezervă, cerând a fi concediați, s’au dedat la acte de violență în cazarmă. Patru oameni au fost grav răuiți. Se speră a se potoli curând această răscoală. Tulburări în China Saigon, 9 iunie.După telegramele din Lackai, o lupta a avut loc la 19 curent între trupele franceze și reformiștii chinezi. Detaliile lipsesc. Sosirea Redivului Egiptului Londra, 9 Iunie. — Redivul Egiptului a sosit ieri aci, venind din Paris. Moarte neașteptată Petersburg, 9 Iunie.—Directorul conservatorului de muzică de aici, compozitorul Rimski Korsakov, murit de apoplexie. O crimă îngrozitoare — Un tată, care își omoară soția și patru copii — Budapesta, 9 Iunie. — Asupra crimei îngrozitoare din comuna Sarnegres, comitatul Stulweissenburg, se află următoarele amănunte noi : Pe când criminalul tată omora cu revolverul și cuțitul pe soția și copii, erau de față peste o sută de martori, dar nici unul n’a sărit în ajutor. Ludwig Biro, criminalul, era cârciumar, care s’a întors de curând din America. Acum doi ani a încercat un atentat în contra vieței soției sale. A spânzurat-o de un cuiu, cu ajutorul părului ei și-i a cauzat mai multe răni cu briciul. După acea soția l’a părăsit, dar n’a trecut mult și iar s’a împăcat Bărbatul însă, a rămas acelaș. A căutat să tortureze mai departe, pe soția și pe copii, din care cauză au părăsit cu toții căminul. Bizo s’a plâns la tribunal și a cerut ca să fie adusă cu forța.Dar femeia nu vrea să știe de așa ceva. Intr’o zi, întâlnind-o pe stradă, a încercat s’o aducă cu forța. Femeia a răspuns că nici moartă nu se întoarce. Atunci Biro scoate cuțitul și-i dă cinsprezece lovituri, iar sărmana femee a murit pe loc, scăldată într’un sac de sânge. De acolo s’a dus Biro la socrul său, cerând să-i dea copii. Bătrânul care nu bănuia nimic, i-a satisfăcut dorința, predându-i pe copii, după ce i-a luat, bestialul tată i-a condus la un loc deschis din stradă și față de un public foarte numeros, a scos revolverul și i-a împușcat pe toți, întâi a împușcat pe fata de patusprezece ani. Băeții au început să plângă, cerând sâ-ierte: „Mama voastră, a zis criminalul, a murit, trebue și voi să muriți". După aceea, a luat cuțitul și l’a înfipt în pieptul său,murind pe loc Diferite știri telegrafice Petersburg, 9 Iunie.—Se declară neexactă știrea despre sosirea escadrei ruse la Samsun. Se adaugă că escadra nu a părăsit încă Sevastopol«!. atii iii II — prin fir telefonic — Inspecții. — Examene particulare. Sinucidere. — Nenorocire. — Expoziție. Iași, 9 Iunie.—D. Romulus Voinescu a inspectat azi circumscripțiile polițienești a IV-a și V-a. Mâine va inspecta circ. II și III și serviciul de siguranță. — Mâine la orele 2 d. a., se vor începe examenele particulare pentru cursul primar. Examenele se țin la școlile Trei Erarhi, Vasile Alexandri și Gh. Asaki. — Se telefonează din com. Topești, că femeia Ilinca Rotariu s’a sinucis cu un glonte de revolver care i-a străbătut inima. Moartea i-a fost istantanee. — Locuitorul Const. Munteanu din satul Tăcărești com. Băiceni umblând cu o pușcă încărcată a rănit pe consăteanul său, Th. Harvar, care, în agonie, a fost transportat la spitalul din Tg.Frumos. — Azi sa deschis la institutul iceal de dr. Kumpel expoziția de acru manual, desen și pictură. Expoziția va fi deschisă până în seara de 14 Iunie. Trecerea prințului Ferdinand.— Decizia ministerului instrucției.— Incăerări. — Rănire. — Scandalul de la casa de toleranță Simon. — Raportul sindicului Bursei. Galați, 9 Iunie.—Azi pe la orele 12 yachtul Ștefan cel Mare, cormandat de cap. Păiuș a adus în port pe prințul Ferdinand. A. S. I. a fost întâmpinat de ambii preeoți. Apoi A. S. s-a urcat în vagonul princiar, care a fost atașata trenul de București și a plecat spre Capitală. Ministerul instrucției a decis ca gradinele școlare să cultive lucerna spre a fi împărțită gratuit a țărani. * Prefectura cerând avizul d-lui Căruntu, inspector agricol, d-sa a opinat ca să se admită propunerea. In acelaș timp d. Căruntu se ocupă cu înființarea izlazurilor comunale conform nouei legi și e în tratative cu diferiți proprietari pentru cedarea terenurilor necesare islazurilor. Proprietarii se arată foarte binevoitori. — Aseară la cafeneaua comercială în urma unui schimb violent de vorbe, s’a iscat o încăerare între d-nii Mirai și Iancu Gheorghiu. Cel dintâi s’a ales cu capul spart. — Băiatul Moritz Kohn căzând de la o înălțime de 4 m, s’a rănit grav. El a fost transportat la spital. — Ancheta poliției în afacerea scandalului de la casa de toleranță Simon, a stabilit că totul nu era în realitate decât o înscenare a patroanei stabilimentului, Ernestina Segal, în scopul de a șantaja pe acei tineri, a căror poziție în slujbele ce au e foarte zdruncinată în urma celor întâmplate. D. Panait Alexandrescu, sindicul Bursei locale, a făcut un raport ministerului de Comerț și industrie prin care cere să se creeze posturi de atașați comerciali peângă consulatele și legațiile noastre din străinătate. Acești funcționari specialiști vor avea atribuțiunea de a raporta guvernului mișcarea economică din statele în cari vor funcționa și a aranja muzee comerciale în localul legațiunelor în cari sa se expună grânele românești și diferitele promise de export ale noastre. Incendiul unei sonde Ploești, 9 Iunie.—Azi noapte focul a consumat sonda No. 2 Buștenari, proprietatea d-lui G. Giunescu și Stănescu. Pagube enorme, i olevoile meseriașilor Cum trebue modificată legea meseriilor Ce conține memoriul ce se va înmâna astăzi d-lui Al. Djuvara, ministrul comerțului și industriei.— Dezideratele meseriașilor. Astăzi, la orele 9 dimineața, d. Al. Djuvara, ministrul industriei și comerțului, va primi în audiență o delegațiune compusă din președinții și comisarii guvernului de pe lângă corporațiunile din Capitală. Această delegațiune va prezintă d-lui ministru un documentat memoriu cu privire la lipsurile pe cari le prezintă legea mesenilor și conținând dezideratele meseriașilor relativ la modificarea legei. O lege bună care nu se aplică Un colaborator al nostru, care a avut prilejul să vorbească ori cu un fruntaș meseriaș din Capitală, ne comunică următoarele cu privire la lacunele legei meseriilor : — In primul rând, memoriul ce va prezintă d-lui ministru, relevează faptul că până în prezent, organele administrative și judecătorești n’au dat un concurs efectiv și eficace pentru aplicarea legei. „Corporațiunile neavând sancțiunea de a încheia procese-verbale de contravențiune la legea meseriilor, se vedeau nevoite să ceară concursul organelor administrative cari, fie din cauza aglomerării de lucrări, fie din alte pricini, refuzau concursul lor la aplicarea legei. „Memoriul cere ca sa se institue în București un comisariat special pentru aplicarea legei, iar pentru provincie, ministerul de interne să dea o circulară severă ordonând organelor administrative să dea concursul lor pentru aplicarea efectivă a legei. De asemenea, ministerul de justiție să dea o circulară tuturor instanțelor judecătorești, invitându-le să aplice cu stricteță penalitățile prevăzute la contravențiunile la legea meseriilor. Articolul 95 din lege „Al doilea punct important din memoriu este aplicarea efectivă a articolului 95 din legea meseriilor. „Legea votată acum 6 ani sub partidul liberal are o dispozițiune excelentă, menită de a veni în ajutorul meseriașilor români. Prin articolul 95, se arată că la licitațiunile publice, pentru lucrările can nu trec de 30.000 lei, să fie preferați meseriașii români, chiar dacă ofertele lor sunt mai mari cu 5 la sută decât ofertele antreprenorilor streini. Ei bine, această excelentă dispoziție, menită a veni în ajutorul meseriașilor români, a fost cu totul nesocotită iar meseriașii cari s’au prezintat la licitațiuni pe baza articolului 95 din lege, au fost sistematic respinși. „Prin memoriu se cere aplicarea efectivă a articolului 95 și, eventual, modificarea legei comptabilității Statului, pentru a o pune în concordanță cu legea meseriilor. Fabricile și atelierele mari „A treia chestiune importantă, de care se ocupă memoriul meseriașilor, este abrogarea aliniatului [ 2 din legea meseriilor. Aliniatul 1 acesta scoate de sub prevederile: legei mesenilor, fabricile și atelierele mari. Este o nedreptate mare ce se face meseriașilor și patronilor, prin excluderea fabricilor și atelierelor mari de sub regimul legei; micii patroni sunt puși astfel într-o pozițiune de inferioritate vădită, care le face aproape cu neputință exercitarea profesiunei lor. Concurența Statului „Memoriul se mai ocupă cu concurența nereală pe care o face Statul meseriașilor, prin atelierele școlilor de meserii și ale închisorilor."*& Vom relata la timp rezultatul audienței de astăzi. INAUGURAREA unei școale sătești Ploești, 9 Iunie. — Eri, s’a inaugurat cu toată solemnitatea cuvenită, noul local de școală, din satul Coțofenești, pendinte de com. Mălăești. Această școală, se datorește în primul rând, d-lui Oprea Mănescu, care a donat terenul necesar, d. I. A. Apostolescu, primarul comunei, care a depus toată activitatea sa și d-lui G. Tomescu, revizor școlar, care s’a interesat necontenit pentru ducerea la bun sfârșit al acestei opere. I Inaugurarea, s’a început prin oficiarea unei sfeștanii, de către preoții Victor C. Popescu și Const. Frănculescu. Au fost prezenți la această ceremonie, d-nii: I. Ionescu-Quintus, deputat, G. Tomescu, revizor școlar, Emil Ionescu inspector comunal, Spirea Sorescu, consilier județean, Ion Bureția, Const. Gr. Sorescu, Virgiliu Ionescu, D. Dumitrescu, I. A. Apostolescu, D. Ionescu, învățător, Oprea Mănescu, Gr. Predescu, V. I. Stamatiade, V. Olaru, G. V. Ploeșteanu, Al. P. Grigorescu, G. I. Șiștoveanu, Stan Dinu Marin, N. P. Mizel, Stelian Popescu,Toma A. Apostolescu, Stelian A. Apostolescu, Ștefan A. Apostolescu etc., D-nele Aneta 1. Apostolescu, Aurica Ștefan Ionescu, Ana Mateescu, Maria Mihăilescu, etc., D-șoarele, Steliana Frănculescu, Filofteia Frânculescu, Raluța Mateescu, Victoria Mizol, Sevasta Zinculescu, etc. & D-nii G. Tomescu, revizor școlar și N. Ostahie, dirigintele școalei, au ținut câte o cuvântare, arătând importanța școalei le sate. Oratorii, au sfătuit pe săteni, să trimită regulat copii la școală, căci numai astfel, școala va progresa, întru binele ipatriei. A ținut o cuvântare și d. I. A. Apostolescu primarul comunei. Apoi s’a trimes d-lui Spiru Haret, ministrul instrucțiunei, următoarea telegramă : „Locuitorii satului Coțofenești din comuna Mălăești, sărbătorind inaugurarea școalei din satul lor, vin cu tot respectul a-și exprima prin noi, sentimentul lor de recunoștință ce vă poartă, pentru lupta ce duceți în luminarea și progresarea lor economică“. (ss) Ionescu-Quinitus deputat, G. Tomescu revizor școlar, Emilnescu inspector comunal, N. Ostachie, învățător, Spirea Sorescu, consilier județean, I. A. Apostolescu, primar, preoții Const. Frănculescu și Victor C. Popescu. La ora 12, a avut loc un banchet. D. G. Tomescu, revizor, a toastat pentru d-nii ministru Spiru Haret și Al. G. Radovici. D. Spirea Sorescu, a băut pentru d-nii Al. G. Radovici și Ionescu-Quintus. D. Ionescu-Quintus, adresânduse mesenilor spune că ceia ce face azi, e continuarea propagandei ce a început săptămâna trecută, pentru acordarea Votului universal. Toastează, pentru cel mai bun prieten al său, d. Alex. Radovici. D. Virgiliu Ionescu, avocat, explică sătenilor avantagiul ce au pe urma noilor legi agrare. In timpul mesei, s’a trimes d-lui Alex. G. Radovici, următoarea telegramă : „Jos semnații membrii ai partidului liberal prahovean, întruniți la Mălăești cu prilejul inaugurărei școalei din Coțofenești, vă trimit nețărmuita lor dragoste, și adâncul lor devotament“. Telegrama e semnată de peste 100 de persoane.* După masă, orășenii și țăranii, au încins o horă mare. De la societatea Esperandsta introducerea limbi internaționale „Esperanto“ în viața practică a făcut un pas mare prin fondarea Asociațiunei Universale Esperanto. Scopul acestei asociațiuni care abia fondată are un număr mare de membrii, în 18 țări diferite, este de a ușura cât mai mult tot soiul de relațiuni între oameni care vorbesc diferite limbi, prin ajutorul limbei internaționale Esperanto. Pentru aceasta ea va organiza diferite servicii internaționale și cari pot să fie folosite imediat de toți acei cari călătoresc, corespund, fac comerț sau au orice alte relațiuni cu străinătatea. „Universala Esperanto-Asocio“este reprezentată în fiece localitate de diferiți delegați, cari sunt însărcinați a da relațiuni oricărui membru al asociațiunei și a-i ajuta când călătoresc sau vizitează alte țineri orașe. Delegații sunt ajutați de o doamnă sau domnișoară, cari se ocupă în special cu doamnele sau domnișoarele esperantiste, cari călătoresc singure în țări străine. Pentru comercianți, industriași, este ajutat de persoane speciale, care pot să dea orice informațiuni despre comerț și industrie. In orașele cu universitate este un student, iar dacă orașul în care delegatul asociațiunei a fost ales, este port, se organizează birouri pentru tot felul de informațiuni privitoare la marină. In afară de acestea asociațiunea organizează escursiuni, calatorii de studii, colonii de vacanța, ajuta pe părinți pentru schimbul de copii intre țari diferite pentru studiul limbilor, etc., stabilește servicii internaționale de angajari în serviciu; cu un cuvânt, se ocupă cu toate aplicațiunile practice pe cari le face de acuma posibile împraștierea în toată lumea a limbei Esperanto. Toate acestea U. E. A. le îndeplinește și le aduce la cunoștința tuturor prin ajutorul organizațiunilor esperantiste ce se găsesc în peste 500 orașe din lume. Comitetul acestei asociațiuni este compus din d-mi : H. Boongbroke Mudie, președinte (Londra); H. Hodier, vice-președinte (Geneval; A. Carles, T. Rousseau ; R. Mesny, P. Blaise, I. Schmid, Dr. Whitaker, membru. Delegații pentru București sunt: d. 1. Giuglea, strada Elefterie Nouă, căruia i se poate cere orice informațiuni prin corespondență trimițându-se marcă pentru răspuns și d. I. Negulescu, strada Academiei, 37. De vânzare Jîfțist fructiferi diferite specii, Justiția, Sutzonieri mari, Datura de doi metri înălțime și alte multe specii plante. Strada Vestei 7, orele 9 dimineața. !FRUCTELEGOIlI PRIMELE DE SESON * Vinuri de masă, desert spumale, ^ cotnori etc., etc. Dela IV LITRU IV' . ^ ^ L'cheururi, Cacao, Sure, Bc c- ^ chetor, rh Ies, etc., etc. 1 BOTEI SA 275 3.25 $ * cu Maoagne toate mărcile dela ^ ^ 4 50 Butelia de vânzare la Comp-2 tuar Național 36 biserica Vie ^ probiei, care primește ori și ce » ^ » propus în Comision. " g ?*ö«»o»e*ei0Wiei0iCT(»G8.i0i^f»0»eiöt^©íÓK5K^ * Tânăr 18 ani, cu 4 clase gimnazialf, inteligent, harnic, priceput, fost timp de 8 ani secretar de avocat, caută post similar, sau orice fel de slujbă particulară de comerț, de bancă, etc. Oferte V. DRAG, poște restante Călărași. piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijniliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiniiyt I BĂILE BALTATEȘTI (Neamț) 1 SEZONUL ÎNCEPE LA 1 IUNIE a. c. | Băi sărate concentrate ; Idroterapie. Inhalații moderne cu oxigen com- § Pimat Pulverizații minerale: Mesaj și gimnastică medicală. — Parcuri de brazi Oteluri confortabile grase tărăne ji; Băi mo- §= berne de porțelan. = _ — Speciale pentru Boale de femei, copii sprofuloși și anemici artritici = și reumatisanh constipați și nervos. = — Excursiuni plăcute și ușor de făcut în împrejurimi; Orchestră bună.= Baluri de două ori pe săptămnă; Poștă și farmacie ; Medic cu un intern în == permanentă; Masseuri Masseură speciali: “Bucdidrie aleasă; Direcțiune nouă. = — Pentru detalii a se adresa: Mircea Araba, Băltătești, jud. ‘bLeatnru. = sau Dr. Botescu, Calea Griviței, 110, București. — Cura cu renumita sare == purgativă de Bolljdrești; De vânzare la toate Farmaciile și Drogueriile . S Deposit central la Administrația băilor Bolidrești. illlllllllillllllllilllllllllllillltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllililllllilllllllllllllllllllllllliuillllllllilllllljlllllllillllllf SA NU LIPSEASCĂ IN NICI O CASA ^ Franzbrauntwein Alcool cu sare de D-rn KONIA și Fiu, ciloniști Fricțiune întăritoare, infailibilă contra durerilor reumatismale și la gură, întreține sănătatea, puterea și frumusețea corpului. — Flaconul original Lei 2 — Franzbranntw din CURENTHOL: Dr. KÖN!A se distinge prin puterea sa antiseptică și răcoritoare Ca alani este recomandată în special contra durerilor nevralgice, durerilor de cap și contra afecțiunilor catarale. Flaconul original 12,23. Vinul Sonya Tonic, Nutritiv și Reconstituant cu principiile conținute in Roa Coca, Guarana, și Cacao reunite indicațiuni: Debilitate, Anemie, Chloroză, Hipocondrie, Afecțiuni cardiace, Maladii nervoase, Convalescență. — Praful buteliei Lei 4,50 — se cere pretutindeni la Farmacii și Droguerii cu marca «Fortuna» lepusă și semnătura. Unde nu se găsește se trimete contra ramburs prin Depozitul general . Farmacia Curții Regale Frații Dr Kerna la.'i