Viitorul, octombrie 1937 (Anul 29, nr. 8919-8944)

1937-10-13 / nr. 8928

Pagina V-ak ,■», ii I, ~mm³ -i---gwy* «iman MAJESTATEA SA PE CÂMPUL SIBIU, 10 Octombrie. (Prin telefon). In regiunea Sibiului unde începe desfăşurarea manevrelor regale, vremea s’a stricat deodată. Este ceaţă şi burniţă. Cerul este întunecat şi ameninţător. Populaţiunea Sibiului s’a pregătit pentru primirea Majestăţii Sale Regelui Carol al II-lea, a cărui sosire este anunţată pentru zorii zilei naţionale ; Richard Franasovici, ministrul comunicaţiilor; Radu Irimescu, ministrul aerului şi marinei; general P. Teodorescu subsecretar de stat la ministerul apărărei naţionale ; general Sichitiu şeful Marelui Stat Major al armatei, general Deutz, sub şeful statului major al armatei franceze, generalii Prodan, Manu, Tătărescu şi d. Mocsony; mitropolitul Bălan şi membrii misiunei militare franceze cari însoţesc pe d. general Gamelin; d. Regman prefectul judeţului, d. primar Bărbat şi alte notabilităţi ale oraşului. Trenul regal, soseşte la 9 precis. Compania de pe peron dă onorul în timp ce muzica intonează imnul regal. Când vagonul in care se află M. lerle, general Gamelin, şeful mare-rS. Regele, Marele Voevod Mihai şi A. lui stat major al armatei franceze. I S. Principele de Hohenzollern, ajunge general Ilasievici, ministrul apărărei (în dreptul salonului de recepţie, trenul se opreşte. Din vagonul regal coboară M. S. Regele în ţinuta de campanie, Marele Voevod Mihai şi principele Hohenzollern. D. G. Tătărescu, chirie de 12.000 lei anual, preşedintele consiliului de miniştri, înaintează să salute pe Suveran, care-i întinde mâna. M. S. Regele dă mâna cu cei prezenţi şi trece în revistă compania de onoare. Primarul oraşului, d. Barbat, oferă Suveranului tradiţionala pâine cu sare. M. S. Regele însoţit de Marele Voevod, Principele de Hohenzollern, de d-nii: Tătărescu, Ilasievici şi Paul Teodorescu, a plecat apoi pe câmpul de operaţiuni. Ut Seara M. S. Regele a lucrat in trenul regal, cu d. general Sichitiu, şeful marelui stat major al armatei, d. general Motaş, directorul manevrelor precum şi cu statul major al manevrelor la planul operaţiunilor. IATA ŞI COMUNICATUL OFICIAL ASUPRA PRIMELOR OPERAŢIUNI : Manevrele regale din acest an se desfăşoară în regiunea Târnavelor şi Mureşului superior, având Sibiul ca centru de conducere a operaţiunilor. Până la 9 octombrie trupele au executat mişcările preliminare pentru realizarea dispoziţiunilor iniţiale de intrare in situaţia prevăzută pentru începerea operaţiunilor. Tema manevrelor exprimă in esenţă următoarea ideie : partidul albastru, trecând Carpaţii, îşi desfăşoară ofensiva spre cursul superior al Mureşului, unde a fost oprită în cele din urmă de forţele roşii. . Comandamentul partidului roşu a reuşit să aducă noui trupe prin valea Mureşului mijlociu şi înaintează spre est cu scopul de a încercui flancul stâng al forţelor albastre. Faţă de această situaţie, partidul albastru îşi concentrează mijloacele disponibile, pe cari le indrumează spre flancul său ameninţat. Manevrele au început la 10 Octombrie, ora 6.30, in prezenţa M. S. Regelui şi misiunii franceze având in frunte pe d. general Gamelin. Operaţiunile din 10 cor. au urmărit în special acţiunea partidului roşu împotriva forţelor de acoperire albastre, cari au disputat terenul în cele mai satisfăcătoare condiţiuni tactice. Ploaia persistentă din cursul zilei a stânjenit în parte operaţiunile, împiedecând acţiunea aviaţiei celor două partide. Moralul excelent al comandamentului şi trupelor ca şi vigoarea acţiunilor se afirmă cu tărie de la începutul operaţiunilor. Manevrele Râgâie REGELE — Primirea Suveranului în gara Sibiia. — Comunicatulistelor operaţiuni — D-na gen. Gamelin şi maior G. Tătărescu în gara Sibiu Sosirea Majestăţii Sale Regelui In gara Sibiu, admirabil împodobită se găsesc în aşteptarea M. Sale Regelui, d-nii: Gh. Tătărescu, preşedintele consiliului de miniştri, îmbrăcat în uniformă de maior de anti SOLEMNITATEA Brain ».Cil a. GIHMI8 im tîinic — Biserica a fost construita de Casa Muncii C. F. R. — Cuvântările — In orașul Lipnic din Nordul Basarabiei a avut loc Duminică 10 Octombrie a. c., solemnitatea târnosirii bisericii Sf. Gheorghe care a fost ridicată de Casa Muncii C. F. R., acest oraş fiind un important centru ceferist. La această solemnitate au participat d-nii: H. Vogtberg, directorul general al Casei Muncii C.F.R., Devechi, conducătorul asistenţei, ing. Tomescu, arhitect Costinescu, d-na M. Nicolau, insp. T. Gheorghiu, ing. Răşcanu, cum şi întregul personal superior al instituţiei. Armata a fost reprezentată prin d-nii: general Benghiu, comandantul diviziei Bălţi, col. Hauciu, comandantul garnizoanei, maior Preoteasa, cpt. Mardare, căp. Cetateanu, cpt. Novac, cpt. Mihăescu, lt. Contai lt. Oţel, lt. Draganişteanu, lt. Bărcoveanu, lt. Focşa, lt. Mihăescu, subit. Ilie Grigore şi un batalion de grăniceri care a dat onorurile. Au mai asistat d-nii : prefect Gâscă, senatori Mumuianu şi Gh. Rădaşanu, deputat Buruiană, etc. Târnosirea bisericii Slujba religioasă a fost oficiată de P. P. S. S. Episcop Tit. Simedrea al Hotinului şi Nifon al Huşilor înconjuraţi de pr. consilieri Dionisie Savreschi, protoereu Vladimir Guşanu, pr. Stelian Marinescu-Bucureşti, pr. Const. Petre-Ploeşti, pr. Al. Scărlătescu-Ploeşti, pr. P. Ţurcanu, pr. St. Săndulescu, pr. Al. Seu, pr. Zaharia Popovici, pr. Ioan Cerneavschi, pr. Vladimir Huşeanu. Răspunsurile au fost date de corul local şi de corul ceferist. După oficierea serviciului divin a urmat intrarea în noua biserică şi aşezarea sfântului jertfelnic. In masa patrată de piatră din mijlocul altarului, s’au aşezat sfintele moaşte, chipurile evangheliştilor, s’a spălat sfânta masă cu aromate şi mir, s'a învestmântat cu podoabe şi s’a trecut la miruirea altarului şi a bisericii, după care a urmat prima liturghie ce a fost transmisă miilor de oameni ce înconjurau biserica, prin megafoane. După aceasta, preotul paroh Alex. Cernescu a mulţumit providenţei că s‘a putut ridica măreţul locaş de închinăciune în această parte a ţării. Datorită conducătorilor Casa Muncii c. f. r., s‘a putut creia în acest colţ basarabean, grădini de copii, şcoli primare, gimnaziu, cămin cultural cum şi această impunătoare biserică. D. H. Vogtberg, directorul general al Casei Muncii C. F. R., a arătat mulţumirea sufletească de a fi putut clădi în acest colţ de ţară locaş de închinăciune şi a lua parte la această impresionantă serbare creştinească. Instituţia ce am cinste a reprezenta — şi al cărui scop este de a ocroti şi ajuta în totul personalul ceferist — a ridicat această biserică, pe întreaga cheltuială a instituţiei, Lipnicul fiind un centru mare de ceferişti. A încheiat mulţumind autorităţilor pentru prezenţa lor. P. S. Episcop Tit. Simedrea spune că acest sfânt şi impunător locaş al Domnului s-a putut ridica prin buna chiverniseală a banului ceferist de către conducătorii Casei Muncii CFR. Mulţumeşte poporului care a venit la acest praznic dovedind unirea tuturor în credinţa şi ideile de libertate şi dreptate. Mare şi mic laolaltă, oştean şi mirean, uniţi în acelaş crez dovedesc ce este libertatea şi egalitatea. Ea este aici, la noi, nu dincolo de Nistru, unde comuniştii năpăstuesc pe Dumnezeu, conducătorii _ ' . , , i i-'Uiuuuudj ld Uld li yl JUHldldl sunt izolaţi de conduşi, asuprindu-i, dimineaţa, Părintele Paraschivescu a muncit, supu- i slujit la biserica „Popa-Soare” din furându-le produsul dându-i la munci impilatoare, la pedepse aspre şi răpindu-le orice drept şi libertate. Mulţumeşte d-lui director general pentru înfăptuirea gândului său creştinesc şi tuturor celor ce l-au ajutat. Urează Suveranului nostru să se bucure mulţi ani că poporul Său îi urmează munca, pilda şi sfaturile Lui şi ale marilor ctitori ai neamului românesc. Solemnitatea s‘a sfârşit la ora 2d. a., după care s‘a oferit invitaţilor o masă şi un praznic tuturor reprezentanţilor şi delegaţiilor ceferiste, ai corpului didactic c. f. r. şi ai diferitelor asociaţii profesionale. La masă au ridicat cuvântul d-nii: P. S. Episcop Tit Simedrea, prefect Gâscă, D. Niţescu, P. S. Nifon, g-1 Benghiu, D. Vasiliu-Cernăuţi, deputat Buruiană, Ion Buzdugan, Turculeţ, Munteanu, ing. Tomescu H. Vogtberg. Din partea presei a vorbit de Costin Fulga. Conferinţa d-lui Alfred Paninsky» Sub auspiciile Asociaţiunei „Gândirea europeană", d. Alfred Paninsky consilier al Legaţiunei Poloniei la Bucureşti, va conferenţia Marţi 12 Octombrie la orele 6 d. a. la Fundaţia Dalles, despre „Cei doi Stanislas regi ai Poloniei, în secolul XVIII”. BURSA Tirgul oficial încheieri din 11 Octombrie 1937 EFECTE împrumutul de stabilizare 37.50, 3-4, 1-2. împrumutul de desvoltare 39.75,5-8. Renta de expropriere 62 5-8. Rentă din 1933, 61.75, 62, 617-8, 62. înzestrare ( mari) 78 3-8, 3-4, 5-8. înzestrare (mici) 76.50, 5-8. Scrisuri Urbane Iaşi 5 la sută, 27. Obligaţiuni jud. 5 la sută, 64,50, 75. Renta consolidării 39 38, 58. Urbane noui 61. ACŢIUNI Banca Românească 595, 600, 598. Banca Agricolă 130. Astra Română 1060, 1062, 1060, 1065. Credit Minier 340, 41, 40, 38, 39, 40. I. R. D. P. 105. Petrol Românesc 500. Mica 1375, 378, 375, 370. Letea 885. Reşiţa 570, 567. — ■ .»t.Hé...,13 4. Parastas pentru luliu Valaori — sala Duminică, la ora 11 şi jumătate slujit la biserica „Popa Capitală parastasul de un an de la săvârşirea din viaţă a marelui profesor şi patriot luliu Valaori, fost ani de rândul secretar general al ministerului instrucţiunii şi subsecretar de stat al ministerului educaţiei naţionale. Om al datoriei şi de desăvârşită cinste, memoria lui Valaori a fost cinstită de o numeroasă asistenţă, unde pe lângă familie şi d-na Maria I. Valaori ereau de faţă. Subsecretarul general al ministerului Educaţiei Naţionale şi d-na prof. Const. Kiriţescu, d-na şi d. prof. arh. I. Fonescu, d-nii: senator Ştefan C. Ioan, preşedintele Consiliului Sup. al Cooperaţiei şi vicepreşedintele Atheneului, prof. avocat George C. Dragu, fost deputat, prof. univ. George Nichifor, D. Burileanu, av. Ion V. Stănescu, secretar general-adjutant al „Asociaţiei Publiciştilor Români”, inspector Petre Marinescu, avocat Alex. Ionescu, prof. Ştefan Popp, deputat şi directorul Colegiului Naţional „Sf. Sava” ; d-na Fonescu, Teodoru, prof. Cancel, de la Facultatea de Litere din Capitală, Grigore Ioan, membrii soc. „Macedo-române”, admiratori, foşti elevi şi colaboratori ai marelui dispărut şi alţii. Solemnitatea a fost simplă, dar impresionantă, fără discursuri. Intimii şi membrii familiei s-au dus apoi la cimitir, unde au presărat flori pe mormântul încă proaspăt al lui Iuliu Valaori. 91 VIITORUL“ Municipiul Bucureşti PRIMARIA Sscismii interne SERVICIUL LICITAŢIILOR PUBUCAŢIUNE Se aduce la cunoştinţa generală că în ziua de 13 Noembrie 1937, orele 11 a. m., se vor ţine licitaţiuni publice cu oferte închise pentru închirierea locurilor arătate mai jos, pe care să se instaleze choşcuri de fier tip în care să se facă comerţul de produse C. A. M. şi ziare. închirierea se face pe timp de doi ani dela 1 Ianuarie 1938 31 Decembrie 1939. 1. Locul din b-dul Basarab Nr. 1, cu o chirie de 12.000 lei anual; 2. Locul din piaţa Pilantropia cu o 3. Locul din b-dul Basarab colţ cu strada General Cernat cu o chirie de 10.000 lei anual; 4. Debitul din localul Judecătoriei Ocol VIII Urban, cu o chirie de 7.000 lei anual; 5. Locul din b-dul Dinicu Golescu colţ cu strada General Angelescu, (Spitalul Militar), cu o chirie de 6.000 lei anual; 6. Locul din Calea Griviţei Nr. 353, cu o chirie de 6.000 lei anual; 7. Locul din Calea Griviţei colţ cu podul de fier Grant, cu o chirie de 3.000 lei anual. Chiria iniţială de la care începe licitaţia este cea arătată în dreptul fiecărui loc. Garanţia provizorie pentru admitere la licitaţie este de 5 la sută, iar cea definitivă de 10 la sută, din valoarea ofertei. Art. 88—110 din L. C. P. precum şi art. 229-230 din Legea Administrativă sunt aplicabile acestor licitaţiuni. Orice alte informaţiuni se dau zilnic la Serv. Licitaţiilor în orele de serviciu. Primar, (ss) I. DEM. POPESCU. Şeful Serv. Licitaţiilor, Sud Director, IndescifrabiL Nr. 22.380-6181, L. C. — 9 Oct. 1937. premiii la sratiri amu —•••— Institutul naţional de export a primit o comunicare prin care se arată că în urma intervenţiilor depuse ca să se urce preţurile la struguri de prima calitate la cel puţin 30 mărci suta kilograme, franco frontiera germană, oficiul de control al importului de fructe a răspuns că este dispus să urce preţul la 28 Km., însă numai pentru struguri de primacalitate (Aleppo). Acest preţ este valabil pentru tot contingentul de două mii tone ce ni s’a acordat dela 10 Septembrie până la 30 Octombrie. I.S. la învestirea preasfinţitului dr. Partenie Ciopron, episcop de Alba-Iulia SWBBBBBII Ministerul Educaţiei Naţionale, cu asentimentul Ministerului Aerului şi Marinei, a înfiinţat o şcoală spcială pentur ajutori de ingineri mecanici şi de aviaţie. Această şcoală funcţionează în localul liceului industrial „Regele Carol al II-lea“ din Bucureşti, Str. Polizu No. 11. Durata cursurilor la această şcoală este de 2 ani (4 semestre). Şcoala este sub direcţia d-lui Dr. Ing. M. Iorga şi are ca profesori pe d-nii prof. Dr. G. Trancu-Iaşi, prof. Ing. D. Germani, prof. Ing. E. Carafoli, prof. Ing. Dorin Pavel, prof. Ing. Hanganu, prof. Ing. Rizescu, Lt.- . . . C-dori: Ingineri Itigan, Lintes, Popp, se creeaza un mare avantaj pentru Zapan, Dr. C. Dissescu, Dr. Victor * Emanuel, Dr. St. Vencov, Dr. Gavăt, Dr. Ing. Țintea, Cpt. Ing. loan Andrei, S. Stănculescu, Ing. I. Stănescu, I. Georgescu-Ciupagea, Ţipe. înscrierile se primesc zilnic între orele 8—12 şi 14—18 la secretariatul şcoalei, în str. Polizu No. 11. Examenul de admitere începe pe ziua de 15 Oct. a. c. la orele 8. La acest examen se pot înscrie absolvenţii liceelor teoretice, industriale şi comerciale, exportul de struguri deoarece marfa în loc de câteva zile va parcurge distanţa până la staţia Grigore Ghica Vodă 17 cure. Ministerul de interne a acordat, pentru primăria oraşului R. Vâlcea, un nou termen de 20 zile pentru ca cei nedreptăţiţi la împroprietărire să poată depune cererile şi actele necesare. Deasemeni şi pentru primăria municpiului Ploeşti s’a acordat un nou termen până la 30 Noembrie. Consiliul comunal al comunei rurale Fânaţa, din jud. Satu- Mare, a fost disolvat. Ministerul Apărării Naţionale Biuroul Decoraţiilor, roagă pe d-nii Cavaleri ai Ordinului Militar „Mihai Viteazul”, să comunice până în ziua de 15 octombrie 1937, adresele unde domiciliază pentru a li se face o comunicare urgentă. Cu ocazia învestirei noului escor militar, M. S. Regele Carol al II-lea a rostit următoarea cuvântare : Prea Sfinte Episcop al Oştirei, Intărindu-te în această înaltă demnitate, am fost fericit că Mi s’a dat prilejul ca azi conducătorul sufletesc al oştirii Mele să fie acela, care în timpul războiului a fost pe front şi a învăţat astfel să ştie care este bucuria şi suferinţa soldatului. Aceasta îmi dă chezăşia că, în clipele grele la care ostaşii Mei vor fi chemaţi să răspundă, vei şti care este sufletul lor şi nevoile lor sufleteşti. Nu eşti un Episcop ca ceilalţi, nu eşti un Episcop care are o Parochie, eşti un Episcop în a cărui grijă Ţara O şcoală specială pientru ajutori de ingineri mecanici şi de aviaţie !Călătreria pe C. F. R. la serburile de la Alba-lulia a pus întărirea sufletească a acelora cari cu piepturile lor sunt chemaţi să apere hotarele Ţării. Hotărîrea cu care păşeşti la acest drum Mă asigură că vei reuşi. In acest gând este bine ca alături de noi, să întăreşti sufletul oştirii; căci oricât de tare ar fi o oştire, dacă nu ARE SUFLETUL TARE, ea nu este decât o frunză în bătaia vântului. Păşind deci cu încredere pe acest drum, la care te-a chemat Dumnezeu şi te-am întărit Eu în urma alegerei Sfântului Sinod, te voi urmări mereu cu toată atenţiunea. Cu acest gând îţi urez din tot sufletul spor la muncă. Aşa să-ţi ajute Dumnezeu. Exportul strugurilor ——————— în străinătate ■nHMMWM ■BWWWWBl în Camera de Comerţ din Chişinău a intervenit la Bucureşti cerând luarea unei serii de măsuri pentru înlăturarea greutăţilor exportului de struguri. In special Camera a cerut ca direcţiunea generală C. F. R., să admită expedierea strugurilor cu trenuri speciale de marfă de 8 vagoane. Direcţiunea g-rală a C. F. R. a admis cererea Camerei şi a dat dispoziţiuni cuvenite autorităţilor de C. F. R. din Basarabia ca să se pună la dispoziţiunea exportatorilor trenuri de marfă de 8 vagoane. Cu introducerea trenurilor speciale Pentru călătoria la serbările de la Alba-Iulia, direcţiunea generală a căilor ferate, a aprobat o reducere de 75 la sută din tariful de tren de persoane, dacă participanţii vor pleca între 12-16 octombrie a. c., şi se vor înapoia între aceleaşi date. La ducere participanţii vor călătorii cu bilete jumătate, pe care le vor obţine în baza unui certificat eliberat de prefectura judeţului, vizat de casier la eliberarea biletului. înapoierea se va face gratuit pe baza biletului de reducere vizat de staţia Alba-Iulia, care va viza şi certificatul. D. Gh. Tătărescu, preşedintele consiliului de miniştri Însoţit de d. R. Franasovici, ministrul comunicaţiilor, care au participat ori la începerea manevrelor regale, s-au înapoiat aseară în Capitală. Deschiderea cursurilor de limba Italiană In primele zile ale lunei Noembrie vor reîncepe în Bucureşti şi în provincie, cursurile de limbă, literatură şi cultură italiană, organizate de Institutul de Cultură Italiană în România. Şi în acest an guvernul italian a trimis numeroşi profesori italieni pentru ţinerea acestor cursuri. In Bucureşti vor fi formate următoarele secţiuni: 1) Secţia de limba italiană, care va cuprinde : 1 curs bisăptămânal pentru începători; — 1 curs mediu bisăptămânal ; — şi 1 curs bisăptămânal superior. 2. Secţie de literatură: 1 curs bisăptămânal de istorie literaturei italiene ; — 1 curs săptămânal de citiri şi comentări a clasicilor italieni; — şi un curs săptămânal „Lectura Datis“. 3) Secţia de Cultură: 1 curs bisăptămânal despre istoria artei italiene; — 1 curs bisăptămânal despre istoria politică italiană ; — 1 curs de economie şi drept corporativ; — şi o serie de lecţiuni despre istoria teatrului italian (cu citirea şi recitirea unor bucăţi a lucrărilor italiene). înscrierile se vor face la Istitutul de Cultură Italiană (Calea Victoriei 196) începând de la 15 octombrie, în fiecare zi între orele 11 la 13 şi 16 la 20. Biblioteca este deschisă tuturor în fiecare zi la aceleaş ore. Aflăm cu părere de rău încetarea din viaţă a mamei d-lui Vasile Bârcă subsecretar de stat la interne. D. V. Bârcă a plecat în Basarabia în corn. Ignătei-Orheni spre a lua parte la înmormântare. Timpul probabil Presiunea puţin variabilă. Cerul acoperit cu tendinţe de înseninare în Vest şi Nord- Vest. Vânt slab din sectorul Nordic, mai puternic în Răsăritul ţării. Temperatura in scădere. Ploi vor continua să mai cadă in jumătatea de Răsărit a ţării. Exportul fructelor proaspete în Germania Direcţiunea generală a căilor ferate a dispus ca staţiunile să primească spre expediere pentru export în Germania, transporturi de fructe proaspete tranzit Ungaria-Cehoslovacia, cu taxe francate atât pentru parcursul C. F. R. cât și cel ungar și cehoslovac, până la frontiera Germană. Predătorii trebue să ceară în scrisoarea de trăsură francarea taxelor de transport până la frontiera cehoslovacă-germană, taxarea făcându-se pe baza tarifelor locale respective. TRANZITUL TRANSPORTURILOR DE NUCI PRIN POLONIA Pentru transporturile de fructe proaspete, nuci necojite și nuci cojite (miez de nucă) destinate Germaniei în tranzit prin Polonia dacă aceaste transporturi sunt expediate până la frontierele polono-germane pe baza tarifului direct de mărfuri român-polonez. Staţia de predare va încasa taxele atât pentru parcursul C. F. R. cât şi pentru cel polonez. La taxele pentru parcursul polonez se va calcula şi sporul valutar de 38%. TRANZITUL PRIN CEHOSLOVACIA La transporturile de fructe proaspete, nuci cojite și miez de nucă, destinate Germaniei, în tranzit prin Cehoslovacia sau Ungaria-Cehoslovacia se aplică tarifele locale. BB! MIERCURI 13 flCTOXSIlE Oii 10 SE DESCHIDE montmartre-IIIIIU bar gen parizian Pasagiu! Comedia, fost Gecaiul chinezesc PREFECTURA Judeţulu Cluj PUBUCAŢIUNE de Licitaţie prin bună învoială Se aduce la cunoştinţă celor interesaţi, că în ziua de 29 luna octombrie anul 1937 ora 10 se va ţine în localul Prefecturei jud. situat în Cluj, str. Moţilor No. 1, camera 39, licitaţie publică pentru: 1. Lucrările de rectificare a drumului jud. Huedin-Bâlcești între km. 27+308 — 27+612, în vaoare de lei 130.000 2. Lucrările de rectificare a drumului jud. Gilău-Rechetău între km. 5 și 820 — 6 și 099, în valoare de lei 80.000. 3. Repararea podului Nr. 6 pe drumul jud. Aghiea-Leghia km. 1-2, în valoare de lei 49.972. 4. Reconstruirea podului Nr. 15 de pe drumul jud. Sator-Căprioara km. 8+521, în valoare de lei 41.000. Licitația se va ţine în conformitate cu art. 88—110 inclusiv din legea contabilităţii publice, Regulamentul O. C. L. şi normele publicate în Monitorul Oficial No. 127 din 4 Iunie 1931. Toate persoanele cari vor lua parte la licitaţie vor depune pe lângă ofertă şi o garanţie de 5% din valoarea furniturii ofertei ori oferta se va face numai în conformitate cu caietele de sarcini, cari pot fi văzute in fiecare zi dela ora 10 până la 12 în localul Prefecturei jud. din str. Moţilor No. 1, camera 39, Cluj, la 8 Octombri 1937. Prefect, Indescifrabil Şeful Serv. Economic, Indescifrabil No. 15302/1937. Piaţa vircului După relaţiile furnizate de direcţia viticulturei, producţia vinului va fi anul acesta, din cauza timpului, mai mică decât anul trecut. Acest lucru a provocat o urcare fermă a preţurilor. Bursa este animată zilnic încheindu-se tranzacţiuni. COMUNICAT  livelul cultural se ridică astăzi în mare mă* * ^ sură şi prin radio. Conferinţe instructive, muzică aleasă, ştiri politice, sunt astăzi retransmise fidel în fiecare casă, prin radio. Cu cât calitatea aparatului este mai bună, cu atât audiţia este mai plăcută. In urma intervenţiei Soc. de Radiodifuziune firma PHILIPS a hotărât să sprijine aceste năzuinţe culturale, şi a fixat pentru noul sezon 1937/1938 preţuri extrem de reduse pentru toate tipurile de aparate, oferind în acelaş timp, în ceea ce priveşte calitatea, cea mai desăvârşită perfecţiune realizată până acum. Pentru a da fiecăruia posibilitatea să-şi cumpere un aparat de radio perfect, firma PHILIPS a luat deciziunea, în urma dorinţei speciale a Societăţii de Radiodifuziune, de a vinde aparatele de radio cu mari înlesniri de plată şi anume până la 18 rate lunare. CAPITALA încercare de sinucidere Femeea Lucia Romaş, din calea Plevnei No. 11 bis, a încercat să se sinucidă, — în urma unor neînţelegeri familiare, — cu 250 grame soluţie de hypermanganat. Cu o ambulanţă a „Salvării“ a fost transportată la spitalul Brâncovenesc, unde a fost internată. Accidente de circulație De ori dim., dela orele 9 până azi dim., la aceeaş oră, s-au întâmplat în Capitală 10 accidente de circulaţie, între cari mai importante sunt următoarele: — Distribuitorul de pâine Dumitru D. Slujitoru, din b-dul colonel Mihail Ghica No. 94, pe când traversa str. Izvor, a fost lovit şi rănit grav de un vagon de tramvai de pe linia 8. „Salvarea“ la internat la spitalul de Urgenţă. — Pe str. Carol automobilul Tx. No. 11.808, — al cărui conducător era beat, — s-a urcat pe trotuar lovind pe d-na Adela Cohn din str. Sfinţii Apostoli No. 86. Printr'un decret-lege s'au adus următoarele complectări şi precizări unor articole din legea generală de pensiuni : Ofiţerii asimilaţilor, activi şi de rezervă, puşi definitiv în retragere pentru infirmităţi dobândite în războiul de întregirea neamului, prevăzuţi la art. 1 din legea pentru înaintarea ofiţerilor în retragere pentru infirmităţi, din 11 Iulie 1924, care, din cauza interpretării date a art. 84 şi 106 din legea generală de pensiuni din 1925 şi a art. 7 din legea dela 3 August 1931, au scăpat termenele de rectificare a pensiunii la care aveau dreptul, se vor faţă, dacă înaintarea lor în grad a fost obţinută până la promulgarea prezentului decret. Cererile celor preverşi mai sus pentru rectificarea drepturilor lor la pensie, sa vor adresa Casei generale de pensiuni până la 1 Ianuarie 1938, iar rectificarea pensiunii se va face pe data de 1 Aprilie 1938, conform prevederilor legii dela 2 Septembrie 1920, cu modificările ei. Deciziunile comisiunilor de pensiuni, date până la publicarea acestui decret, pentru aceste cazuri, chiar dacă acele deciziuni au rămas definitive, se vor revizui în condiţiunile bucura de prevederile art. 3 din legea dela 11 Iulie 1924, decretului de faţă, în condiţiunile decretului de Tipărit in atelierele .IMPRIMERIILE INDEPENDENTA“, str. R. Poincare No. 17 (fostă Academiei).  Anul XXIX No. 8928.