Voinţa Galaţilor, 1896 (Anul 1, nr. 1-25)

1896-11-08 / nr. 1

represintanţi ai partidului liberal din Galaţi, înalţându-se prin lupta cinstita, cu Încrederea cetăţenilor şi a centrului. Nu e vorba de laudă, faptele o spun. Iostitor. __________VOINŢA GALAŢILOR________ Foaie Personalei D-l C. Malaxa tot timpul cât a stat ca primar al Comunei, izolându-se de toţi, foaia sa „Liberalul Gălaţian“, devenise pur personală. Nu mai era representanta partidului, şi în ultimele timpuri şi-a lămurit şi mai bine această conduită. In urma neregularitâţilor de la primărie, d. Procuror General fâcând cercetări şi raportând d-lui Ministru de Interne, sa știe că numita foae în loc sa caute prin argumente să arăte nevinovăţia fostului Primar, insulta întruna pe Procuror. Deja devenise prin urmare personală, căci de mult d. Malaxa era părăsit de toţi, şi consiliul comunal descomplectat. In cele din urma d. Malaxa revocat,gazeta nu are în vedere decât pe d. Ministru de Interne Stolojan. Nu se ocupă de mersul afacerilor din Galaţi, ci oftează mereu de pe puterea pe care d. Stolojan i-a luat-o din mână. Nu interesul comunei îl preocupa pe d. Malaxa, ci situaţiunea pe care a perdut-o, şi în amintirea vremurilor fericite, îşi resbuna insultând pe d. Ministru. Sunt ultimile strigăte de durere cu care d. Malaxa îşi închee viaţa sa politică. Foaia d-sale mai cuprinde câte o insultă la adresa d-lui Ministru de Intere şi încolo umplutură de prin alte gazete : e în agonie. Aceasta e dovada cea mai puternică că Malaxiştii au apus. In curând vom avea de înregistrat încetarea „Liberalului Gălăţian“, şi cu aceasta ultimul adio al d-lui Malaxa de la viaţa politică. Vestitor. Din localitate Primăria Galaţi a intentat concesionarului Georgi şi aşa (zişilor cesionari ai contractelor de iluminat şi tramvai, doue acţiuni de daune, pentru neîndeplinirea condiţiunilor la care erau ţinuţi. Aceste procese au fost conexate astă-(zi 7 Noembrie, cu acţiunile intentate de Georgi, contra comunei Galaţi. I. M. Orleanu, consecinţe angajamentului ce ’1 luase în oposiţiune, va apăra in mod gratuit interesele comunei în aceste procese. D-sa a făcut deja un memoriu foarte amănunţit asupra acestei afaceri, pe care vom avea plăcerea a'l publica itr’unul din numerile viitoare. •X- ‘ * Liberalul Galăian, în speranţa că s’ar mai putea găsi cineva care să creadă cele ce născocesce, falsifică într’un mod revoltător faptele. Astfel în numeral de eri, susţine că Primăria a perdut înaintea Curţei de Apel din Galaţi un proces de sute de mii de lei. Adeverul este astfel : Fabricanţii de luminări de stearină şi săpun conform art.1 din legea maximului, au cerut primăriei să le restitue taxele ce se percep pentru materiele prime în mod provisoriu, căci ele trebuesc restituite, dupe lege, când fabricatele es din comună. Altmintreli, fabricantul ar fi expus să plătească de 2 ori aceiaş taxă, una în Galaţi şi alta în localitatea unde merge fabricatul. Această chestie atât de dreaptă, presintă dificultate din causa să toate consiliele care s’au succedat de la aplicarea legei maximului, nu s’aiî gândit să facă un regulament de modul cum trebue restituite aceste taxe, astfel că fabricanţii au fost nevoiţi a se adresa la justiţie. La tribunal acest proces a fost predat de D-nii Moşoi care este avocatul acestor fabricanţi, precum şi de D-nii Plesnila şi Bonachi, iar din partea primăriei „incomparabilul“ D. Paunescu. Când spațiul ne va permite vom publica conclusiunile D-lui Pâunescu, ca să vadă cititorii că domnia-sa nici n’a stiut despre ce este vorba. Primăria, pentând la tribunal, a făcut apel la Curte, și în zliua de 6 Noembrie s’a presentat din partea primăriei I), avocat St. Tuduriu, iar din partea D-lor Möessner & Mersing, D-nii Plesnilă şi Bonachi, deoarece D. Moşoi, devenind avocatul comunei, nu mai putea lua parte în acest proces, nici din partea Primăriei, nici a fabricanţilor. D. Plesnilâ, care a avut amabilitatea şi spiritul de colegialitate de a înlocui pe D. Moșoi, fiind interpelat de Conu Simion, pentru ce pledează în acest proces, a răspuns : — N’am pledat și nu voiui pleda contra Primăriei nici odată, decât numai în cause drepte. Suma taxelor ce trebue se restitue primăria sunt vre-o 15.000 lei. Apelul primăriei a fost într’adevăr respins, dar I. St. Tuduriu, spre deosebire de D. Paunescu şi-a făcut pe deplin datoria şi aceasta o poate mărturisi toţi aceia care au asistat la proces. Prin urmare, onorabililor de la Liberalul Galaţian, căutaţi alt ceva de exploatat.* * * In urma unei denunţări adresate comunei, D-l P. Sechiari, unul dintre membri Comisiunei Interimare, transportându-se la debitul de băuturi spirtoase al lui Landau după strada Tecuciu, a descoperit că numitul are instalată în ograda debitului său, o fabrică clandestină de rachiu de strafide. Autorităţile respective au fost la moment avizate pentru a lua măsurile legale în ceia ce priveşte confiscarea şi pedepsele prevăzute de legea licenţei. * * * Aseară a fost o intrunire a conservatorilor din localitate, la D-l avocat Zaharia Chiriac, la care au luat parte D-nii G. Gamulea şi Emil Vulpe. Aşa mai înţelegem şi noi. 5. Paunescu, de la Olt, sau de la Găesei, este atât de inconsolabil de revocarea sa de la primărie, unde făcea pe avocatul, încât în disperarea sa sa făcut şi gazetar. In această calitate, incomparabilul Paunescu, insultă zilnic, prin foaia lui Malaxa, pe toţi membrii partidului naţional-liberal. Avis amatorilor de literatură, să citească scrierile lui Păunescu. * * * Onorabilul de la Olt, între alte mărgăritare opinează prin Liberalul Gălăţian, că D. Ministru de Interne, care a intrerat pe Malaxa şi a anulat voturile consiliului comunal, trebue să fie chemat de comună în garanţie în procesele intentate de Georgi. Cu alte cuvinte, adevăratul vinovat este cel care descopere şi opresce potlogăriile ce se puteau comite, iar nu acei care au tentat să ruineze comuna. Neţinăndu-se socoteală însă de desideratele D-lui Pâunescu, comuna a intentat două procese lui Georgi. Aceste procese s’au conexat astâ-(fi cu acţiunile intentate de Georgi şi s’a amânat judecarea lor pentruJiua de 18 Ianuarie ISO7. * * Numirea d-lui D. Zorila, ca prefect al judeţului Covurlui, a produs cea mai frumoasă impresiune în tot orașul.