Voinţa Galaţilor, 1897 (Anul 2, nr. 1-68)

1897-09-26 / nr. 30

VOINŢA GALAŢILOR Grande noastre criticate Drept întâmpinare la cele publicate de jurnalul ,,Le Patriote“ din Bruxelles, privitor la calitatea grânelor nostre, camera de comerciu din Brăila a trimis ministerului de domenii adresa cu Xo. 412 din 11 Septembrie 1897, al cărei întreg cuprins il publicăm mai la vale . Domnule Ministru, Am onoare a vă aduce la cunoştinţă următorul articol relativ la cele ce au apârut în jurnalul „Le Patriote“ din Bruxelles (Belgia), cu data de 11 Septembre st. n. : Suntem cu desăvârşire surprinşi de cele relatate de jurnalul belgian „Le Patriote“ căci, din minuţioasele cercetări ce am făcut, am putut constata că, atât din portul Brăila, cât şi al.tăiaţilor, nu a plecat de cât marfă absolutamente perfectă ca condiţiune, deşi calităţile într’adevér au lăsat de dorit. La începutul lui iulie s’a încărcat într’adevăr de casa G. Nicolopulo o mică cantitate de grâu, cumpărat direct de la vagoane, care, din causa multelor ploi, era cam jilav, și este posibil sa fi ajuns la Anvers în condițiune prosta; dar acest unic cas nu trebue luat de normă, şi deci menționatul jurnal nu are dreptate a generaliza şi a deprecia grănele noastre. Din causa multelor ploi din primăvara, avem ce este drept şi calităţi scadente de grâne, dar nici de cum stricate şi neusitabile, şi proba cea mai perfectă este ca atât morile din ţară, cât şi cele din Buda-Pesta le apreciază foarte mult, singurul reproş ce le face este ca au prea multă tară ca, dar nici decum că faina produsă ar fi de calitate mai inferioară decât in alţi ani. Vă rog dar, cu respect, d-le ministru, a da prin „Monitorul Oficial“ cuvenita desminţire jurnalului „La Patriote“ şi a face să se intervie prin Legaţiunea noastră din Bruxelles şi consulatul nostru general din Anvers, ca să se desmintă aceste publicaţiuni eronate şi tendenţioase, menite a deprecia munca agricultorului român şi avuţia cea mai de căpetenie a acestei ţeri. Arătatul articol şi-a făcut efectele desastroase, căci pe piaţa Anversului de 15file grăitele noastre sunt cu desăvârşire depreciate, proferăindu-se cele americane, şi plutindu-se cu 2 şi 3 lei de suta de chilograme mai mult. O intervenire şi desminţire se impune cât mai neîntârziat. Binevoiţi, vă rog, d-le ministru, a primi asigurarea osebitei mele stime ce vă păstrez. Preşedinte, IL D. Fuga. Secretar, Al. Căciulii. 1897. Septembrie 19. (urmare) Lista Xo. 46, încredințată d-lui Petru Caraianopulo. G. E. Katrapostolis 100; P. Caraianopulo 100; A. Kehiaian Afiu 40; D. T. Hrisîcos 10; H. Misiris 10, Radu Neculau 40. Total lei 800. Lista Xo. 32, încredinţată d-lui A. Frăţilă, A. Frăţilă 40, Pandite Pavlu S, Gabriel Barca 8, Bădăran S, Nediscifrabil 5, Gr. Guţu 20, A. Cetăţeanu 4, U. Chausserie 10, N. Andreescu 10, D-l şi D-na M. Stroescu 20, N. E. Anastasiu 4. Nediscifrabil 2, Drag. Constantinescu 5, Gr. Guţu 15. Total lei 159. Lista Xo. 34, încredinţată d-lui D. Mardan, D. Mardan 40, Constantin P. 5, G. I. Kardaş 5, Fraţi Zenembisi 10. Total lei 60. Insta Xo. 35, încredinţată d-lui G. N. Gamulea. G. X. Gamulea 100, B. Grimberg 5, Moritz Reichman 40, Soil Segal 1, Aizic Gheler 8, Toder Paulo 1, Grigore Guţu 5, Bogdanis & Suré 5, M-lles Eva Chouvet 5, Alex. Hagi Pantelli 20, I. G. Păunescu 10, Anna P. Cardamitzy 20. Total iei 215. Lista Xo. 37, încredințate d-lui G. Antachi. Carl Glücklich 200, G. C. Antaehi 300. Total 500. Lista Xo. 38, încredinţată d-lui Em. Flondor. Em. Flondor 60. Lista Xo. 59, încredinţată d-lui S. Rosenfeld. Moritz Schvartz 40, Leop. Saraueîy 20, Alfred Sussmann 20. Seifried 3, A. Rosentzweig 6, Eisig Weisenberg" 0, V:ih:1u Frigator 5, S. Rosenfeld 60, M-me S. Hosenfeld 6. Total lei 170. Lista Xo. 60, încredinţata d-lui Jacques Rubinstein. L. Goldemberg flu 1000, J. Rubinstein 600, Z. Sore 40, Evanghele Luca 30, G. Vulpe 30, Strul Chiţes 50. Nediscifrabil 50, Nediscifrabil 20, Stefan Petrini 100, J. Komrover 40, Aleea G. Codreanu 60. Total lei 2020. Lista Xo. 61, încredințată d-lui Filip Heilpern, Fiîip Heilpern 400. Matias Hirs şi II. Stern 100, Societatea de Gaz 200, A. Vilner 40, Carl H. Abramovici 40, Th. Teodorovici Gavriloff 20, Leon Broder 20, lulius Roth 50. Ioseph Ornştein 50? A. B. Bojageoglu 100, Moses Rosenberg 20, M. IL Schein 10, M. Kolian 10, Ruas Arger 20, losef Baivsch 20. Total lei 1100. (Va urma) ŞTIRI MĂRUNTE înalta curte de casaţie prin hotărîrea din 3 iunie anul curent a judecat că farmaciştii fiind consideraţi de lege ca comercianţi, sunt obligaţi a ţine registrele prevăute de codul comercial, întrucât nici un text de lege nucu scutesce de aceasta obligaţie. In caz de neconformare sunt si ei posibili de amenda prevejută de legea timbrului, împrejurarea că art. 11 din regulamentul farmaciilor prevede anume ceregistre trebue să ţină farmaciştii, nu esclude obligaţia pusă prin legea comercială comercianţilor, prin urmare şi farmaciştilor ci însemnează că pe lângă registrele menţionate în art. 22 şi 23 codul de comerciu, farmaciştii trebue să mai ţină şi altele ce profesia lor le impune (Dreptul). Credem că facem un serviciu d-lor farmacişti dacă le punem în vedere menționata hotărâre spre a-şi procura registrele să nu intre în conflict cu legea timbrului. Registrele pe care legea obligă pe onice comerciant sa ţină sunt: registrul jurnal si registrul inventar, parafate de trib, după ce se aquita mai iutei la casierie taxa timbrului care e de 10 h. pentru fiecare filă. * * * Cele două bâteluri, cari se construesc in şantierele Howardswerke din Kiel pentru serviciul maritim român, vor purta numele de „Muntenia“ şi „Moldova. * * * Corespondenţa din Constantinopol ne vesteşte că la ultima tragere a leşurilor turceşti de câte 400 lei, au eşit