Vremea Nouǎ, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1120-1198)

1971-12-08 / nr. 1178

i * A V \ Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. H și al Consiliului popular județean Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la Congresul al VI-leal Stimați tovarăși. Ne este deosebit de plăcut să luăm parte la lucrările celui de-al VI-lea Congres al Partidului Muncitoresc Unit Polonez și să vă adresăm dumneavoastră, participanților la Congres, comuniștilor și tuturor oamenilor muncii din Polonia socialistă un fierbinte mesaj de prietenie și solidaritate internaționalistă din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a comuniștilor, a întregului popor. Faptul că acest înalt forum al comuniștilor polonezi are loc în preajma aniversării a 30 de ani de la crearea Partidului Muncitoresc Polonez sporește și mai mult însemnătatea Congresului, îi conferă semnificația unui bilanț atît al luptei pentru instaurarea puterii populare, cît și al activității desfășurate în anii construcției socialiste. Raportul Comitetului Central și raportul prezentat Congresului de tovarășul Gierek oferă o amplă imagine a realizărilor pe care clasa muncitoare, oamenii muncii polonezi le-au dobîndit — sub conducerea partidului — în construcția societății socialiste, precum și a programului de dezvoltare multilaterală a patriei dumneavoastră. Comuniștii, oamenii muncii din România urmăresc cu profund interes cursul înnoitor determinat de Partidul Muncitoresc Unit Polonez pentru soluționarea problemelor complexe ale edificării noii societăți, pentru dezvoltarea economiei, științei și culturii, creșterea bunăstării poporului, pentru afirmarea tot mai puternică a rolului conducător al partidului și întărirea legăturilor sale cu clasa muncitoare și masele populare, pentru participarea largă, nemijlocită a oamenilor muncii la conducerea vieții politico-sociale a întregii țări. Ca prieteni ai poporului polonez, ne bucură din inimă, dragi tovarăși, că partidul dumneavoastră a reușit sub conducerea tovarășului Gierek să învingă greutățile de anul trecut și să asigure dezvoltarea cu succes a orînduirii socialiste, progresul economic și social — și vă dorim succese cît mai mari pe acest drum. Dragi tovarăși. Intre poporul român și poporul polonez există vechi relații, cu bogate tradiții făurite în lupta dusă în decursul istoriei pentru libertate și independență națională, împotriva imperialismului și fascismului, a exploatării și asupririi; aceste relații au dobîndit un conținut nou în anii socialismului, avînd drept fundament trainic noua orînduire socială, ideologia marxist-leninistă, aspirațiile și țelurile comune în lupta pentru triumful socialismului și păcii. Consemnăm cu satisfacție că între România și Polonia se dezvoltă an de an o colaborare rodnică și multilaterală, iar progresele obținute de țările noastre în construcția socialistă. Tratatul de prietenie, colaborare și asistență mutuală dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Polonă deschid largi perspective pentru intensificarea acestei colaborări. O contribuție însemnată la dezvoltarea prieteniei româno-polone o aduc partidele noastre — Partidul Comunist Român și Partidul Muncitoresc Unit Polonez, schimburile de delegații, de informații, contactele pe linie de partid înlesnind mai buna cunoaștere reciprocă a experienței și rezultatelor obținute în construcția socialistă, intensificarea colaborării pe multiple planuri. Partidul Comunist Român și guvernul Republicii Socialiste România vor acționa cu consecvență și în viitor pentru dezvoltarea continuă a relațiilor românopolone, cu convingerea că aceasta corespunde intereselor ambelor popoare, servite unității țărilor socialiste, întăririi forțelor socialismului, cauzei progresului și păcii. Stimați tovarăși. In prezent, întregul nostru popor înfăptuiește neabătut programul adoptat de Congresul al X-lea al partidului în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate — program care prevede continuarea în ritm susținut a industrializării socialiste, modernizarea structurii întregii economii în vederea creșterii avuției naționale, a apropierii de țările dezvoltate din punct de vedere economic. Noul plan cincinal, 1971—1975, prevede creșterea producției industriale în ritm mediu anual de 11—12 la sută, dezvoltarea agriculturii, introducerea pe scară tot mai largă a științei și tehnicii înaintate, creșterea mai rapidă a venitului național. Avînd ca obiectiv de prim ordin ridicarea sistematică a nivelului de trai al întregului popor, planul prevede creșterea însemnată a salariilor și a veniturilor oamenilor muncii, în primul rînd a salariilor mici, precum și sporirea cheltuielilor social-culturale ale statului. Rezultatele obținute pe primele 11 luni ale acestui an — cînd sarcinile de plan au fost nu numai îndeplinite, dar chiar depășite — demonstrează realismul prevederilor cincinalului, hotărîrea cu care întregul popor român acționează pentru transpunerea lui în viață. Dezvoltăm economia națională în strînsă colaborare cu țările socialiste, acordăm o atenție deosebită promovări formelor noi de cooperare în producție și în alte domenii de activitate. In acest sens, apreciem importanța Programului complex al adîncirii și perfecționării în continuare a colaborării și dezvoltării, integrării economice socialiste adoptat în vara acestui an la București. Intensificăm, totodată, relațiile noastre, cu toate țările, participînd activ la diviziunea internațională a muncii, la schimbul mondial de valori. In ultimii ani, partidul nostru a luat un șir de măsuri pentru perfecționarea conducerii economiei și a întregii vieți sociale, a relațiilor de producție, a creat, în toate întreprinderile și unitățile economico-sociale, organe de conducere colectivă din care fac parte și oameni ai muncii care lucrează nemijlocit în producție ; asigurăm, astfel, cadrul pentru participarea tot mai intensă a maselor populare la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe, dezvoltăm în forme noi democrația socialistă.Acordînd o atenție deosebită ridicării conștiinței socialiste a întregului popor, recent Comitetul Central al partidului a elaborat un program de îmbunătățire a activității ideologice și de educație socialistă, de așezare a relațiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii și echității socialiste și comuniste. In același timp, asigurăm condiții pentru dezvoltarea mai rapidă a învățămîntului, științei, culturii — ca factori de prim ordin ai progresului rapid și multilateral al întregii societăți socialiste. Acționînd pentru desfășurarea cu succes a întregii opere de construcție socialistă, partidul nostru își îndeplinește atît înaltele sale îndatoriri față de propriul popor, cît și datoria internaționalistă, de răspundere față de clasa muncitoare de pretutindeni, față de cauza socialismului. In cadrul politicii sale externe, România situează pe primul plan prietenia, alianța și colaborarea cu toate țările socialiste. Relațiile de tip nou, internaționaliste, dintre țările socialiste trebuie să contribuie la înflorirea și progresul fiecărei națiuni socialiste, a tuturor țărilor socialiste — ca state suverane, egale în drepturi — la cauza unității și coeziunii lor. Considerăm că deosebirile de păreri existente nu trebuie să afecteze relațiile interstatale, că trebuie acționat pentru înlăturarea divergențelor și găsirea căilor ca, pe baza a ceea ce unește țările socialiste, să se dezvolte între ele relații strînse de colaborare întemeiate pe stimă și încredere reciprocă. Pornind de la convingerea că toate statele lumii — fie ele mari sau mici — trebuie să participe activ la soluționarea problemelor care preocupă omenirea, România desfășoară o politică activă de extindere a relațiilor cu toate statele, fără deosebire de orînduire socială, își aduce contribuția la promovarea înțelegerii și apropierii între popoare. La baza relațiilor cu toate statele, situăm principiile respectării independenței și suveranității naționale, deplinei egalități în drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc — pe care viața le-a confirmat pe deplin drept singurele care pot asigura dezvoltarea unor raporturi normale între țări și popoare. Țara noastră se preocupă consecvent de înfăptuirea securității pe continentul european, de instaurarea unor relații care să excludă folosirea forței sau amenințarea cu forța în raporturile interstatale, să asigure colaborarea largă, neîngrădită a tuturor țărilor. Considerăm că ratificarea cît mai neîntîrziată a tratatelor între U.R.S.S. și Republica Federală a Germaniei, între Republica Populară Polonă și Republica Federală a Germaniei, acordul la care s-a ajuns în problema Berlinului occidental, ca și desfășurarea și încheierea cu succes a tratativelor dintre cele două state germane, precum și dintre Republica Federală a Germaniei și Republica Socialistă Cehoslovacă sunt menite să favorizeze noi pași înainte pe calea securității europene. Apreciind condițiile favorabile existente, credem că este necesar să se acționeze pentru trecerea la pregătirea multilaterală a conferinței consacrate securității europene, astfel încît ea să poată avea loc anul viitor. ■ Ne pronunțăm, totodată, pentru dezvoltarea relațiilor de bună vecinătate în Balcani, pentru transformarea acestora într-o zonă denuclearizată, într-o regiune a colaborării, înțelegerii și păcii. Condamnînd cu fermitate politica cercurilor imperialiste, reacționare, de dominație și agresiune, de dictat și amestec în treburile interne ale altor popoare, partidul și guvernul român, sprijină cu fermitate lupta eroică a poporului vietnamez, a celorlalte popoare din Peninsula indochineză, se pronunță pentru încetarea actelor de război și retragerea tuturor trupelor S.U.A. și ale aliaților lor din această zonă. De asemenea, ne pronunțăm pentru soluționarea, în spiritul rezoluției Consiliului de Securitate din 1967, a conflictului din Orientul Mijlociu. In actualele condiții internaționale trebuie acționat ca problemele litigioase dintre state să fie rezolvate pe cale politică, prin tratative pașnice, pentru a se pune capăt focarelor de conflicte și încordare existente și a se împiedica ivirea de noi surse, de tensiune, care ar putea pune în primejdie pacea popoarelor lumii. Acordăm o deosebită atenție jupstifec• pentru înfăptuirea dezarmării generale și, în primul rînd, a dezarmării nucleare,1 a mobilizării largi a popoarelor lumii pentru a impune măsuri concrete în această direcție. Republica Socialistă România sprijină activ lupta de eliberare națională a popoarelor de sub dominația străină, dezvoltă colaborarea cu țările care au scuturat jugul colonial și care luptă pentru dezvoltarea lor independentă pe calea progresului și păcii, considerând că aceasta face parte integrantă din lupta împotriva imperialismului. • Partidul nostru acționează cu consecvență pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare și solidaritate frățească cu toate partidele frățești, pentru depășirea dificultăților existente și restabilirea pe o bază nouă, principială, a unității și colaborării dintre partidele comuniste și muncitorești. In același timp, partidul nostru dezvoltă relații cu celelalte forțe revoluționare, cu partidele socialiste și social-democrate, cu mișcările de eliberare națională și cu alte mișcări democratice și progresiste, hotărît să-și aducă întreaga sa contribuție la întărirea forțelor antiimperialiste din lumea întreagă. Stimați tovarăși. în încheiere, doresc să-mi exprim convingerea că relațiile de prietenie și colaborare dintre partidele și țările noastre vor cunoaște o continuă dezvoltare spre binele ambelor popoare, al cauzei socialismului și păcii. Doresc , să urez partidului dumneavoastră, tuturor comuniștilor și oamenilor muncii succes deplin în înfăptuirea programului ce va fi adoptat de Congres pentru dezvoltarea economiei, a întregii vieți sociale, pentru bunăstarea și fericirea poporului polonez. Trăiască prietenia și colaborarea frățească dintre popoarele român și polonez, dintre Partidul Comunist Român și Partidul Muncitoresc Unit Polonez ! Trăiască unitatea țărilor socialiste, a partidelor comuniste și muncitorești,a tuturor forțelor antiimperialiste ! Trăiască socialismul ! Trăiască pacea ! Cuvîntarea a fost subliniată în repetate rînduri cu vii și puternice aplauze. Unitatea de vinificare Roșiești. In fotoaspect de la acțiunea .ct c..'valorificarea reziduurilor rezultate de la prelucrarea strugurilor' ■? Comunista Ruxanda Doca, da la F.R.B., una dintre fruntașele în producție apreciată de întregul colectiv. ! Autobaza Vaslui ! ! A ÎNDEPLINIT ! " PLANUL ANUAL ! ) După cum ne-a informat toții Sergiu Popov, șeful Autobazei VIII Vaslui, unitatea respectivă și-a realizat planul anual la toți indicatoii fii cu 27 zile înainte de termen. ." Au fost realizate, de asemenea, beneficii peste plan în valoare de la circa 600 mii lei, estimîndu-se pînă la la finele anului o producție suplimmentară de 2.200.00 tone/km. con- ^ irvenționali și o cantitate de circa 1 j. V^ft 10.0 tone transportate.. j jniinniittiiiiifr/ifwrt/iitiurr/titrririrrtt/iir. I - I In pagina a 2-a II I----------1 I (SPIRIT NOVATORI IN MUNCA 1 (POLITICĂ DE MASA ( I I Șl CULTURAL- I EDUCATIVA I I I BILANȚ RODNIC După cum ne informează tov. Ioan Palanici, O. C. L. directorul alimentare": „Produse unitățile din subordine din orașul Vaslui și-au realizat planul la mărfurilor desfacerea pe întreg anul 1971 cu o lună mai devreme. Printre unitățile fruntașe se numără : magazinul nr. 1 (responsabil, Tania Nazarovici), nr. 13 (responsabil, Catinca Nițoi), nr. 20 (responsabil. Maria Lungu) etc. Conform calculelor estimative, pînă la sfîrșitul lui 1971 unitățile din sectorul alimentar vor înregistra o depășire a planului anual de 10,5 la sută, cele de alimentație publică de 8,5 la sută, iar la producția proprie de 10,9 la sută. In pagina a 4-a a în Adunarea Generală a O.N.U. CAMBODGIA gig patrioților în împrejurimile Pnom Pendului Sistemul de prețuri importantă pîrghie de optimizare a activității economice în raportul prezentat la Conferința Națională a P.C.R. din decembrie 1967, tovarășul Nicolae Ceaușescu arăta: „Un rol de mare importanță pentru perfecționarea activității economice, pentru ridicarea eficienței producției și circulației ei, pentru buna funcționare a întregului mecanism economic, și social îl are îmbunătățirea sistemului de formare a prețurilor". In cadrul vastului program, trasat de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, cu privire la perfecționarea organizării și conducerii planificate a economiei, sistemul de prețuri contribuie la repartizarea planificată a muncii sociale pe ramuri, subramuri și produse, constituie un instrument de măsurare a aportului fiecărei întreprinderi și ramuri la crearea venitului național, precum și de fundamentare a opțiunilor și deciziilor, în vederea realizării eficienței maxime a întregii activități economice. Noul proiect de lege cu privire la regimul prețurilor și tarifelor abordează problemele fundamentării științifice a prețurilor, avînd menirea să statornicească, în conformitate cu politica partidului și guvernului, regulile și criteriile de bază pentru stabilirea și modificarea prețurilor și tarifelor în vederea asigurării nivelului planificat și stabilitatea acestora, precum și perfecționarea cadrului organizat în care se desfășoară activitatea de prețuri în R. S. România. In noul cadru legal ce va fi creat, va trebui să asigurăm și să menținem concordanța dintre prețuri și cheltuielile de producție sociale printr-o mai mare elasticitate a sistemului de prețuri, în scopul adaptării continue a acestuia la schimbările survenite în condițiile de producție și desfacere. De asemenea, se cer rezolvate și o serie de probleme cum sunt, în primul rînd, cele legate de ridicarea nivelului muncii în domeniul stabilirii și controlului prețurilor. Pentru întărirea rolului prețurilor, ca pîrghie de consolidare a puterii de cumpărare a salariilor și celorlalte venituri provenite din muncă, prin noua lege se impune întărirea consecventă a controlului stabilirii și modificării prețurilor cu amăanuntul și a legalității stricte prețurilor practicate, in vederea exercitării atribuțiilor în domeniul controlului prețurilor se înființează în cadrul Comitetului de Stat pentru Prețuri, Inspecția de Stat pentru Controlul Prețurilor, care va avea în subordine organe de control a prețurilor și tarifelor in cadrul fiecărui județ. Noua lege prevede competențe mai largi ministerelor, celorlalte organe economice centrale și locale, centralelor industriale și întreprinderilor. Ele își vor îmbogăți astfel experiența în domeniul stabilirii prețurilor, vor putea îmbunătăți metodele folosite în acest scop. Așa cum este stabilit în art. 9, capitolul III, organele despre care vorbim „ ... sunt obligate să ia măsuri pentru scăderea continuă a prețului de cost, astfel ca stabilirea prețurilor mijloacelor de producție industriale să se iscă Ic „,un nivel care să contribuie la reducerea sistematică a cheltuielilor de producție în toate ramurile economiei naționale, la reducerea costului investițiilor și la creșterea eficienței exportului". De aceea, trebuie să se prevadă obligația ca aceste organe să analizeze în mod periodic și planificat rezultatele controlului asupra stabilirii și aplicării prețurilor, din sesizările deficiențelor constatate rezultînd, în mod evident, o îmbunătățire a sistemului de prețuri. Caracterizînd activitatea în domeniul prețurilor desfășurată în cuprinsul județului nostru, apreciem că în anul 1971 se remarcă o îmbunătățire a acesteia. Majoritatea deficiențelor constatate pe linia controlului aplicării prețurilor și a tarifelor se referă la practicarea unor tarife mai mari dacticele legale, punerea în fabricație a unor produse fără a avea în prealabil stabilit un preț legal, precum și stabilirea fără competență a unor prețuri pentru unele produse, nerespectarea consumurilor specifice de materii și materiale cu ocazia confecționării unor produse pe măsură și comandă individuale, stabilirea prețurilor pe bază de antecalculație la unele produse a căror prețuri erau stabilite pe plan central. I.E.I.L. Vaslui, de pildă, confecționează raft bibliotecă și mese dactilografiat tip „C", la prețuri mai mari decât cele de catalog. Astfel, umflarea lor în antecalculație se datorește în mod evident tendinței întreprinderii de a-și crea rezerve cît mai mari în prețul de cost, pentru a-și asigura beneficii suplimentare fără efort propriu, pe seama nivelului de preț. Față de cele constatate de noi, propun în capitolul 13 „Răspunderile și sancțiunile pentru încălcarea normelor privind regimul prețurilor și tarifelor" să fie constituită drept contravenție, și : .„clasarea unităților de alimentație publică și cele doteliere care sunt trecute în> categorii „clasă" de preț superioare, fără a avea o dotare suficientă, practicarea unor prețuri sau tarife prin , asimilare sau apreciere de către angajații cooperației meșteșugărești și de consum. Desfășurată cu competență, într-un cadru legislativ corespunzător stadiului actual de dezvoltare al economiei noastre, controlul stabilirii și aplicării prețurilor de consecințe și atinge obiective de mare importanță. ION BALAN, economist, șeful Oficiului de prețuri și tarife Vaslui La înființarea magazinelor de prezentare și desfacere a mărfurilor s-a avut în vedere, îmbunătățirea muncii de orientare a producției, prin stabilirea unui contact direct, nemijlocit, între producători și marea masă de cumpărători. Pe parcurs, însă, s-a dovedit că noua forma de desfacere aduce perfecționări și in sistemul de circulație a mărfurilor, contribuind totodată, la o mai bună deservire a cetățenilor. Infectul este, prin ■ ■ ■ ■ urmare, triplu. Din păcate, acest lucru este neglijat în ultimul timp. Dovada, în magazinele ce aparțin Organizației comerciale meșteșugărești de aprovizionare și desfacere din Vaslui se face simțită tot mai mult lipsa unor mărfuri de strictă necesitate, deși cele mai multe dintre acestea se produc în cooperativele meșteșugărești din județul nostru. Dorind să constatăm cum se _____ manifestă concret aceste abateri de la regulile comerciale, am însoțit, recent, o echipă de control, formată din reprezentanți ai Inspectoratului comercial, Direcției comerciale, Oficiului de prețuri, Miliției orășenești și Direcției sanitare județene. Primul popas, primele surprize. Sîntem la magazinul de prezentare și desfacere „Elegant". După cîte ne-am putut da seama, unitatea nu este aprovizionată corespunzător cu mărfurile de cerere curentă. Lipsesc, astfel, unele sortimente mult solicitate de cumpărători , plăpumi de mătase, pulovere pentru bărbați, cizme pentru femei (numerele 37 și 38),pantofi pentru femei(nr.36—39), fîsuri căptușite pentru bărbați, prosoape populare, paltoane bărbătești (toate numerele), trusouri pentru noii născuți etc. Explicația tovarășului Neculai Ungureanu, gestionarul unității : „Aceste mărfuri ne lipsesc.. Dar, mergînd în depozit, ce să vezi 7 Spre stupefacția noastră și „surpriza" (evident, neplăcută) a șefului de unitate, descoperim că o parte din mărfuri nu erau expuse spre vînzare! Dintre acestea, unele erau tocmai SEaiaiiiiiiiiiiii dintre cele ce lipseau în magazin : paltoane bărbătești, costume matlasate de culoare bleu pentru copii, bonete de piele pentru femei, costume din tergal pentru bărbați, o mesadă etc. Responsabilul magazinului a ingrimat doar cîteva cuvinte... de scuză. Ca și cum poate exista o scuză pentru practicile necinstite ale tăinuirii mărfurilor foarte căutate și vinderii lor „pe sprinceană", la clienții preferați. Pe de altă parte, nu toate mărfurile din magazin aveau afișate prețurile, iar etichetele care existau, totuși, nu purtau semnătura gestionarului respectiv, semnătură care implică răspunderea pentru veridiclicarea prețului unui produs. De altfel, toate articolele existente în rafturile magazinului „Elegant" erau într-o totală dezordine. Am părăsit magazinul atît de nepotrivit intitulat... „Elegant" nu înainte ca organele competente să-și fi făcut datoria. In cealaltă unitate de prezentare și desfacere O.C.M.A.D.-ului Vaslui, „Mioarița", aprovizionarea este și mai slabă. Motivul : serviciul comercial nu-l prea are la „inimă" pe responsabilul acestei unități... Deplasîndu-ne la depozitul O.C.M.A.D.-ului, ne-a apărut in față un tablou greu de închipuit: se aflau cantități suficiente de paltoane pentru bărbați, costume din tergal de diferite culori, capoate și jachete pentru femei, prosoape de in etc., adică multe din sortimentele pe care nu le găsesc cumpărătorii. Din examinarea atentă a actelor rezultă, însă, că livrarea la magazinele din subordine a unor mărfuri deficitare se face, în mod constant, preferențial de către șeful serviciului comercial (tovarășul Ion Militaru). De exemplu : metade de 183 lei bucată etc., iar restul sortimentelor sînt dirijate (contrar legilor) de șeful depozitului, Constantin Olaru. De neconceput este și faptul că recepționarea mărfurilor în acest depozit se face „din ochi", întrucît lipsesc stasurile și normativele interne, singurele documente prin care se poate aprecia dacă un produs corespunde sau nu prototipului omologat și... contractat. Din păcate, deficiențele din magazinele de prezentare și desfacere ale Organizației comerciale meșteșugărești de aprovizionare și desfacere sunt mult mai numeroase. Neo Iul ■ ■ ■ prim aici cu înșiruirea lor, considerînd că centrul de greutate al activității O. C. M. A. D.-ului (director, tovarășul Constantin Stan) se va deplasa din sfera strict birocratică, în aceea a îndrumării concrete, a colaborării directe cu unitățile din subordine. Nu se poate concepe, sub nici o formă, ca activitatea comercială — sector de larg interes public — să fie „ghidată“ în con a aititinuare numai din... birou. După cum se vede, în magazinele de prezentare și desfacere ale O.C.M.A.D.-ului Vaslui, mai ales în „culisele" unităților, se fac simțite serioase deficiențe. Toate acestea dovedesc serioase carențe de organizare și gospodărire, din partea conducerii O.C.M.A.D.-ului, care n-a exercitat controlul cuvenit, manifestînd o atitudine de toleranță față de încălcarea unor reguli elementare de comerț. Iată lucruri care trebuie luate în considerație la stabilirea măsurilor ce se impun pentru înlăturarea lipsurilor semnalate. VASILE VASI! 99 Elegantul“ și „Miorița“ C. L M. LN.-ului Vaslui au adunat prea multe... deficiențe