Vremea Nouǎ, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1510-1582)

1973-03-21 / nr. 1574

2 VREMEA NOUĂ AȘEZĂMINTELE CULTURALE ÎN SLUJBA PĂTRUNDERII In conștiința colectivă a semnificațiilor POLITICE, ECONOMICE Șl SOCIALE ALE DEVIZEI: „ 1913-on hotăritor pentru înfăptuirea cincinalului înainte de termen“ 1973 se Înscrie în cronologia construcției socialismului în patria noastră ca un an de adinci semnificații politico-economice: de felul cum vom munci în cele 12 luni ale sale, depinde, într-un mod decisiv, realizarea planului cincinal înainte de termen. Atît la orașe, cit și la sate există suficiente resurse materiale și energii umane apte să permită realizarea în condiții optime a acestui deziderat major. Așezămintele culturale de pe raza județului nostru au, In acest context, misiunea de mare răspundere de a face să pătrundă profund în conștiința oamenilor ideea sensului revoluționar pe care anul 1973 are pentru destrinele întregului popor. .,Ce au întrebarea realizat în această direcție căminele culturale?“ a fost, de altfel, aceea pe care am adresat-o factorilor responsabili din două localități rurale. La Fălciu, din discuția cu tovarășul Gheorghe Mînza, secretarul comun al comitetului de partid, primarul comunei, și din informațiile detaliate, oferite de tovarășa Iuliana Tolea, locțiitor al secretarului comitetului comunal de partid și director al căminului cultural, am desprins cîteva acțiuni organizate concrete pe această linie. O dezbatere pe tema „Cifre noi pe harta comunei", desfășurată în cabinetul de științe sociale, condusă de profesorul Victor Băran, a oferit participanților, membri cooperatori și brigadieri, posibilitatea să ia cunoștință de sarcinile actualului cincinal. Similare, ca ecou în conștiința oamenilor, se înscriu și alte acțiuni: o consfătuire, organizată de biblioteca comunală, în colaborare cu căminul cultural, pe tema „Sectorul legumicol — aducător de mari venituri“, editarea, de către comitetul comunal de partid, a unei „foi volante", de a cărei elaborare răspunde un colectiv format din directorul căminului cultural și tovarășii Antoaneta Nica și Valentin Dimitriu. Foaia volantă este afișată în locuri vizibile, la toate gazetele de perete de pe raza comunei, și fiecare număr este dedicat unei probleme esențiale. Numărul din 15 martie, bunăoară, popularizează cifrele de plan din domeniul zootehniei, semnalează lipsurile din unele locuri de muncă și evidențiază acei lucrători care obțin rezultate frumoase. Același număr lansează următoarea chemare mobilizatoare : „Tovarăși mecanizatori și cooperatori ! Primăvara anului 1973 să vă găsească pregătiți pentru a porni cu toate forțele la declanșarea campaniei agricole ! Nu uitați , anul 1973 este hotăritor pentru realizarea cincinalului înainte de termeni“. Planul economic al comunei a fost popularizat în unitățile economice (C.A.P., I.A.S., S.M.A.), discutat în organizațiile de partid. O atenție notabilă s-a acordat mobilizării oamenilor la acțiunile de îmbunătățiri funciare, prin chemările lansate de foaia volantă. Cooperativa de producție are, în acest sens, sarcini importante : executarea în satul Rînzești a canalelor de irigații pentru o suprafață de 300 de hectare, curățirea a 8000 m.l. de șanțuri la C.A.P. Fălciu, îndiguiri pentru apărarea de inundații pe o suprafață de 7 ha., desecări pe 30 de ha., defrișări de arboret inutil și vii hibride de pe 41 ha., plantări de salcâmi pentru fixarea terenului pe 7 hectare. Comuna Murgeni are pe raza ei citeva obiective economice de seamă (e de ajuns să menționăm S.M.A., I.C.I.L., moara, complexul de vaci, cooperativa agricolă). Căminul cultural de aici și-a orientat, în general, acțiunile pe linia convingerii lucrătorilor din diversele sectoare de activitate de necesitatea intensificării muncii în anul în curs — decisiv pentru cincinalul 1971—1975 : dezbaterile ciclice (26 ianuarie, 23 februarie, 30 martie) pe tema „Dezvoltarea economico-socială a României", cu raportări concrete la comuna Murgeni, „Să muncim și să trăim în chip comunist“, „îndeplinirea exemplară a sarcinilor economice" sunt cîteva dintre manifestările ce se înscriu pe linia acestei preocupări. Tovarășul Toma Pașcanu, locțiitor al secretarului comitetului comunal de partid și director al căminului cultural, ne-a prezentat modalitatea concretă de desfășurare a unor asemenea acțiuni, pe care o socotim adecvată și eficientă ; președintele cooperativei agricole ori un specialist extras din planul general de producție sarcinile curente pe o perioadă de o lună și le prezintă participanților, lucrători din diversele sectoare de activitate. Unele acțiuni de acest gen vizează țeluri concrete și imediate ale perioadei următoare: „La sectorul porcin — îndeplinirea și depășirea planului de carne“,, „Aplicarea îngrășămintelor chimice și naturale", „Pregătirea pentru campania agricolă de primăvară“, — cu scopul de a antrena oamenii muncii la îndeplinirea și depășirea sistematică a cifrelor de plan. Alte forme de activitate, organizate de căminul cultural, urmăresc promovarea noului prin așa-numitele expuneri de specialitate : „Ce este nou în mecanizarea agriculturii?". O acțiune de dată recentă a prezentat tipurile noi de semănători S.U.P.29, care sunt caracterizate printr-un înalt grad de automatizare și prin posibilitatea efectuării de lucrări pe un teren cu mare umiditate. Lucrătorii morți, ai bazei de recepție și ai cooperației de consum au avut cîteva întîlniri, cu care ocazie s-au desfășurat dialoguri fructuoase în legătură cu aportul salariaților la îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan, in lumina prevederilor recentei plenare a Comitetului Central al Partidului Jist Român, ComitOamenii — ne spunea tovarășul Vasile Nedelcu, secretar al comitetului comunal de partid, sînt obișnuiți să muncească pe cicluri, după anotimpuri. Noi trebuie să-i convingem, să-i lămurim că sîntem în întrecere cu timpul. Firește, nici la Fălciu, nici la Murgeni nu s-au epuizat metodele, formele și procedeele de antrenare a oamenilor pentru înfăptuirea mentului , angaja„Cincinalul — înainte de termen“. In ambele localități, este loc pentru mai bine. La Fălciu, se impune intensificarea acțiunilor de antrenare la muncă a lucrătorilor sectorului zootehnic al cooperativei, știut fiind că, în anul 1972, n-a fost îndeplinit planul la toți indicatorii. La Murgeni, încă nu s-a reușit organizarea cu caracter de permanentă a „zilei zootehnistului", iar „ziua mecanizatorului“, concepută cu caracter periodic (28 ianuarie, 25 februarie, 18 martie etc.), nu s-a ținut la ultima dată menționată muncă al căminului în planul de pe primul trimestru, TH. FRACSIU ★ Căminul cultural din Fălciu. Chemări la întrecere Bunele rezultate obținute la ultima vreme de către punctul cinematografic Birlad, atît în educația socialistă a maselor cit și în privința îndeplinirii sarcinilor economice, au determinat conducerea acestuia să cheme la întrecere toate unitățile cinematografice din județul Vaslui. Punctul cinematografic Bîrlad — care are în raza de activitate 50 de unități, cu 5S aparate de proiecție — a prezentat, în anul 1972, peste 700 de spectacole, un mare număr dintre ele (peste 30 la sută) fiind producții românești: „Bariera“, „Explozia", „Cu mîinile curate", „Aventuri la Marea Neagră" ș.a. In primele două luni ale acestui an, spectacolele au fost vizionate de peste 100.000 spectatori. Chemarea la întrecere prevede următoarele obiective : realizarea pianului anual in 11 luni și jumătate, proiectarea filmelor românești în proporție de 30 la sută, realizarea unei audiții de calitate, precum și popularizarea eficientă a peliculelor românești. ★ Cinematograful Modern — Vaslui cheamă la întrecere unitățile cinematografice pe bandă normală (35 mm) în vederea realizării indicatorilor planului anual în 11 luni jumătate și creșterea număirului de spectatori de film cu 5 la sută față de 1972. cinefil Drumul spre Vest — producție a studiourilor din Scenariul : Ben Maddow, Mitchell Lindermann, clupă un roman de A.B. Guthrie jr j regia : Andrew V, McLaglen; imaginea : William H. Clothier j muzica: Bronislaw Kaper ; cu : Kirk Douglas, Robert Mitchum, Richard Widmark, Lola Albringht, Sally Field, Katherin» Justice, Jack Elam. Ignorînd resursele istoriei țării, cinematograful american se limitează la povestirile legendare de tip western, gen care își păstrează prospețimea și proliferează, continuînd tradiția începută acum o jumătate de veac. Nu sunt absente dintr-un asemenea film elemente din rețeta „clasică" : cei doi briganzi care intră în conflict, decorurile romantice, indienii, lungi convoaie de căruțe cavalcade, dialoguri scurte, spontane, puțin umor, scene erotice și de luptă, de tensiune încordată. Evocînd un episod din drumul lung și anevoios al pionierilor americani, în perioada de colonizare, spre un orizont plin de promisiuni, dar și de mari primejdii, „Drumul spre Vest“, peliculă cu netăgăduit succes la public, este, în linii generale, un western care respectă rigorile genului, in fruntea grupului de fermieri care au pornit în căutarea păminturilor fertile, Tadlock, un senator ambițios, intransigent și hotărît să construiască un oraș nou în acea regiune, întîmpină adversitățile naturii și ale oamenilor, este nevoit să întroneze ordinea și disciplina cu forța, ceea ce atrage ura și antipatia celorlalți. Nefiind înțeles, eroul cade victima unei răzbunări tocmai cind se apropia de ținta finală. Se sugerează astfel sacrificiile omenești făcute pentru cucerirea Vestului. Imaginile convoiului de căruțe care se tirîie anevoios, chinuitor, luptele cu indienii, tabăra de noapte, precum și unele întimplări de pe ecran parcă le-am mai văzut, ne sunt cunoscute din alte filme. Lipsește doar șeriful cu steaua lui strălucitoare în piept, încolo, multe imagini frumoase (filmul e cinemascop, color), acțiune într-un ritm lent, însă, atrăgătoare, aventură, neprevăzut, citeva scene memorabile, dar și multe clișee din recuzita westernului de serie, pe care regizorul n-a putut să le evite. Ceea ce ne ține atenția trează, pe tot firul povestirii, este conflictul, generator de tensiune, dintre conducătorul grupului (Tadlock), care, sub înfățișarea lui aspră, ascunde suflet sensibil, un șl Lije, un din convoi, fermier De mare, noblețe umană s-a dovedit a fi curajoasa și inteligenta călăuză Summers, S. U. A., 1967 Cu toate acestea, „Drumul spre Vest" nu reușește să fie decât un western mediocru, standard, deși cele trei personaje principale sunt interpretate cu măiestrie de celebrii actori : Kirk Douglas („Discipolul diavolului", „Vikingii“, „Spartacus“ etc.), Robert Mitchum („El Dorado") și Richard Widmark („Procesul de la Nürnberg", „Corăbiile lungi"). P. NECULA . Sportul de masă —musafir în cluburile din întreprinderile orașului Vaslui ilele friguroase de iarnă impun, firesc, o adaptare a activităților din cadrul cluburilor la specificul anotimpului, folosindu-se cu precădere sălile cu multiple funcționalități (cultură, sport, dans). In dorința de a vedea pe viu cum sînt folosite aceste spații în folosul acțiunilor sportiv-recreative, am întreprins recent un raid-anchetă prin cîteva întreprinderi din orașul Vaslui. Primul popas l-am făcut la întreprinderea județeană pentru construcții-montaj. Interlocutorii noștri, Gheorghe Iamandi, președintele comitetului de sindicat, și Ștefan Morărașu, directorul clubului, ne-au prezentat pe larg preocupările ce există în întreprindere pentru activitatea sportivă de masă. Aici este asigurată o bază materială suficientă, dar care poate fi încă dezvoltată, (masă de tenis, șah, remy), folosită cu precădere joia, sîmbăta și duminica, în mod deosebit de cei aproape 300 de tineri, care locuiesc în căminele întreprinderii. „Cind cazuri — ne relata Ștefan Morărașu — cînd solicitările vin și în alte zile decît cele programate, însă lipsa de spațiu ne stînjenește, deoarece întreaga activitate a întreprinderii (organizatorică, politică, culturală) se desfășoară aici. Cu toate acestea, imediat ce se termină acțiunea respectivă, sala este pusă la dispoziția iubitorilor de sport". ve Din inițiativa asociației sporti(președinte: Gheorghe Iacob), în această iarnă au fost organizate : Cupa 30 Decembrie, Cupa Unirii, Cupa 16 Februarie, la tenis de masă și șah, cu o participare numeroasă a salariaților din toate șantierele întreprinderii. Aceste întreceri vor continua și în viitor, la care se vor adăuga sporturi propice sezonului cald. Următorul popas îl facem la Filatura de bumbac. Aici, cu sprijinul conducerii fabricii, a fost amenajat un spațiu destinat activităților de club, in care sportul este prezent în permanență. Salutară, în același timp, și inițiativa Consiliului județean al sindicatelor, care a acordat ajutorul necesar în procurarea bazei materiale (masă de tenis, jocuri de șah, remy etc.). „De altfel, la noi, — avea să ne declare Elena Miron, președinta comitetului de sindicat — întrecerile sportive de masă au un inimos animator, chiar in persoana ing. Gheorghe Dumitrescu, directorul unității. Am dori insă, ca pe viitor, să atragem cu mai multe fete, deoarece ele reprezintă ponderea în fabrică". Deși recent înființată, asociația sportivă a Filaturii de bumbac și-a propus și dorește să se afirme în mod deosebit, în activitatea sportivă de masă. Cu fondurile provenite din contribuția membrilor susținători, se va lărgi baza materială, în așa fel încît, fiecare salariat, după orele Raidanchetă de program, să-și petreacă timpul liber cît mai plăcut și util. Aflăm, apoi, din relatările președintelui asociației sportive, Constantin Acatrinei, că între asociația sportivă a Filaturii și cea r’o la întreprinderea județeană de construcții-montaj, se vor desfășura întreceri pe diferite ramuri de sport, urmate și de alte manifestări cu caracter recreativ-distractiv. Nu cu mult timp în urmă, despre activitatea asociației sportive „Energia", de pe lângă întreprinderea județeană de exploatare a energiei electrice, se vorbea numai de bine, întreprinderea posedă un club care, mai ales în sezonul rece, era luat cu asalt de iubitorii de sport. In această iarnă, însă, n-a fost organizată nici o acțiune cu caracter sportiv sau cultural-artistic. Clubul a devenit un fel de magazie pentru ciment și cărămizi, iar materialele cu caracter sportiv și cultural au fost încuiate. Discutînd cu Nicolae Liviță, președintele comitetului de sindicat, despre inactivitatea clubului, dînsul recunoaște, oarecum stînjenit, că acest lucru i-a scăpat din atenție, dar că... așteaptă să se organizeze o ședință comună, a comitetului de sindicat și a consiliului asociației sportive (președinte M. Pînzaru), pentru a hotărî ce anume materiale trebuie cumpărate și să adopte programul de activități. S-ar putea însă, ca pină să se hotărască tovarășii să țină ședința, să se schimbe și timpul și atunci vor trebui să aștepte alte ședințe pentru organizarea activităților in aer liber. Aceeași stare de letargie aveam s-o întilnim și in activitatea uneia din cele mai mari unități din oraș — Fabrica de mobilă. Aici sunt condiții dintre cele mai bune pentru organizarea timpului liber al salariaților, dar lipsește inițiativa. Ultimul concurs de șah și tenis de masă, ne declara Anton Costea, președintele asociației sportive, a fost organizat împreună cu comitetul U.T.C. pe întreprindere în lună noiembrie. In rest, nimic. De fapt, la această unitate, nici până în prezent nu este precizită funcționalitatea sălii de club , este destinată tuturor activităților sau numai pentru ședințe ? Desigur, soluții s-ar găsi, pentru că in sediul administrativ există spațiu suficient ce trebuie folosit cu maximum de eficiență. Există chiar și un tovarăș (Titus Marcu) care primește o indemnizație pentru activitatea de club, dar care nici cu ocazia raidului nostru nu-și găsea cheile de la sălile ce le are in primire. Materialele, în bună parte confecționate în fabrică, încep să se deterioreze din cauza păstrării necorespunzătoare. De exemplu, o tablă de la masa de tenis era în sala de club, iar alta la poarta principală. Șahurile ajung, uneori in secțiile de producție, unde „pasionații" încing meciuri strașnice în timpul programului de lucru. „Activitatea sportivă de masă și în general activitatea clubului — ne declara Pavel Culea — președintele comitetului de sindicat, ne-a cam scăpat din atenție. Uneori, antrenat prea mult de activitatea productivă, am neglijat aceste lucruri. Promitem însă că, în cel mai scurt timp, lucrurile se vor remedia și activitățile sportive se vor bucura de atenția cuvenită din partea tuturor factorilor din fabrică". Ne oprim aici cu constatările noastre privind folosirea cluburilor din întreprinderile orașului Vaslui, pentru activitatea sportivă de masă. Concluziile care se desprind nu sunt însă din cele mai îmbucurătoare. Sportul de masă este încă un musafir în multe din unitățile orașului. Se impune ca atit organizațiile de sindicat, de U.T.C., cît și asociațiile sportive să-și revadă imediat programele de activități și să ia de urgență măsurile corespunzătoare, care să ducă la impulsionarea activităților recreativ-sportive, destinate masei largi de salariați. Recenta Hotărîre a Plenarei C.C. al P.C.R., din 28 februarie — 2 martie 1973, cu privire la dezvoltarea continuă a educației fizice și sportului trebuie respectată întocmai, să-și găsească ecoul și în preocupările organizațiilor de partid și a conducerilor de întreprinderi. INETEDU M. MOGA aniversare a F. R. B." a revenit echipei serviciului Transporturi Sala municipală a sporturilor a găzduit recent finala competiției handbalistice trofeul XX-a aniversare „AF.R.B.“, dedicată sărbătoririi a două decenii de la fabricarea primului rulment la Bîrlad. Finalistele, reprezentativă echipa a serviciului Transporturi — învingătoare în fața echipei secției Sulărie (24—12) și reprezentativei serviciilor tehnice (22—13) — și cea a secției Reparații mecanice-electrice, învingătoare în întilnirile cu echipele secției Colivii (22—7) și secției Strungărie (21—17). Finala, deosebit de spectaculoasă, cu faze frumoase care au încîntat spectatorii, a revenit serviciului Transporturi la scorul de 24—17 (10— 4). Cele două combatante și-au alcătuit formațiile din următoarele loturi: serviciul Transporturi: [olea — Zadorojnîi, Cucoș, Florescu, Leonte, Burghelea, Zaharia, Mînza ; secția Reparații mecanice-electrice: Grigoraș — Mihai, Trăistaru, Tatu, Sirbu, Artenie, Boicu, Oancea, Ailenei. Alte rezultate înregistrate în jocurile preliminare ale trofeului „A XX-a aniversare a F.R.B." la handbal, competiție la startul căruia s-au aliniat 8 echipe : Tehnic Rectificare : 6—0 . Strungărie — Role : 19—17. Așadar, după echipa secției Strungărie care a cucerit trofeul „A XX-a aniversare a F.R.B." la volei, echipa serviciului Transporturi a intrat in posesia mult rivnitului trofeu, la handbaltul In curind, la startrofeului „A XX-a aniversare F.R.B." se vor aliniaa fotbaliștii. B. CORNIȘA, coresp. S-a încheiat campionatul de sală organizat cu scopul de a „umple" golul dintre turul și returul campionatului județean de juniori, campionatul de sală la handbal desfășurat timp de aproape trei luni de zile la Bârlad și-a dovedit pe deplin utilitatea. In afara faptului că a menținut echipele de handbal din Bârlad într-o continuă atmosferă de concurs (lucrul cel mai important de altfel), a oferit conducătorilor tehnici prilejul să-și verifice echipele, unii noi jucători promovați să pună în aplicare diverse scheme tactice. In plus, competiția amintită a oferit amatorilor handbalului din Bîrlad și posibilitatea vizionării cu regularitate a unor partide echilibrate, viu disputate. N-au lipsit nici surprizele : pe primul loc, la încheierea întrecerilor rezervate echipelor masculine, s-a situat formația Liceului nr. 1, care a reușit să întreacă (cu 18—16) echipa Liceului nr. 3, campioana turului de juniori, cea mai îndreptățită să aspire, datorită valorii jucătorilor săi, la un loc în divizia națională. Deși, în meciul decisiv, Liceul nr. 3 n-a prezentat întreaga „garnitură", aceasta nu poate umbri, totuși, succesul clar repurtat de elevii de la Liceul nr. 1 (6 — 0 cu Liceul nr. 2, 18—15 cu Liceul pedagogic, 19—15 cu Liceul industrial), ca urmare a jocului lor sigur, bine organizat, practicat în toate partidele susținute. Formația câștigătoare, antrenată de prof. M. Cuțui, a cuprins pe: V. Pintilie, M. Crudu , I. Hamza, A. Pantalon, D. Piciu, V. Enache, V. Mi’ordea, S. Vișan. Golgeterul campionatului a fost declarat Stan Vișan (Liceul nr. 1) care a înscris 20 de goluri. La fete, lupta pentru primul loc s-a dat tot între reprezentativele liceelor nr. 1 și nr. 3 Au învins handbalistele de la Liceul nr. 3, care, în partida decisivă, și-au întrecut principala lor concurentă la primul loc, cu scorul de 11—7. In celelalte partide, formația Liceului nr. 3 a dispus cu 6—0 de Liceul pedagogic și cu 15—3 de echipa Liceului industrial. Campioanele au folosit următorul lot: Margareta Ignat, Vasilica Olteanu , Eugenia Cocuț, Elena Manole, Mihaela Galița, Claudia Ciocanu, Eufronia Tănase, Tudorița Popa, Antoneta Coșer, Mariana Constantin, Maria Crețu. Prof V. TÂMÂȘANU, coresp. PE SCURT BELGRAD 20 (Agerpres). Cea de-a 9-a ediție a tradiționalului turneu internațional feminin de șah de la Belgrad s-a încheiat cu victoria reprezentantei României, Alexandra Nicolau, care a terminat concursul neînvinsă, realizînd un procentaj remarcabil, 9 puncte din 11 posibile. In ultima rundă, maestra româncă a remizat cu șahista maghiară Suzana Vereczi. Clasamentul final: 1. Alexandra Nicolau (România) 9 puncte; 2—4 Katia Jovanovici (Iugoslavia), Veroczi (Ungaria), Șui (U.R.S.S.) 7 puncte. ★ Astăzi după-amiază, pe stadionul „Republicii" din Capitală, în meci retur pentru sferturile de finală ale „Cupei cupelor“ la fotbal, echipa Rapid București primește replica valoroasei formații engleze Leeds United. După cum se știe, în primul joc, victoria a revenit echipei engleze cu scorul de 5—0. Jocul începe la ora 16:00 și va fi transmis de posturile noastre de radio și televiziune. ★ Alte două echipe românești de fotbal sînt angajate astăzi In competiții oficiale. Echipa națională de juniori va juca la Atena în compania echipei Greciei, intr-un joc contînd pentru preliminariile turneului U.E.F.A. Echipă A.S.A. Tg. Mureș va întîlni In deplasare formația iugoslavă „Sutjeskanikski" in cadrul „Cupei Balnacine“. (Agerpres) ★ VIENA 20 (Agerpres). Orașul austriac Graz găzduiește, începînd de mîine, campionatul mondial de hochei pe gheață grupa B, la care participă opt echipe: S.U.A., R. F. a Germaniei, Elveția, Italia, România, Iugoslavia, Japonia și Austria. Potrivit comentatorilor agențiilor internaționale de presă, principala favorită este echipa S.U.A., in timp ce pentru celelalte locuri candidează cu șanse aproximativ egale selecționatele A. F. a Germaniei, Iugoslaviei, României și Elveției. Echipa României va susține primul meci mîine, în compania selecționatei Austriei. ■r f I r