Vremea Nouǎ, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1510-1582)

1973-03-28 / nr. 1580

Cultura M viata Activitatea căminului cultural ancorată în realitățile economice ale comunei Cinstire muncii Sărbătorirea festivă a lucrătorilor din zootehnie tinde să capete un caracter de permanență in căminele culturale de pe raza județului. Este un semn al interesului constant acordat unui sector-cheie, aducător de mari venituri, al economiei naționale. Pe această linie, se înscrie și manifestarea artistică desfășurată, recent, la Rînzești, organizată, sub îndrumarea nemijlocită a comitetului comunal de partid, de către căminul cultural din Fălciu, in colaborare cu C.A.P. Rînzești. In sala noului lăcaș de cultură al satului, în fața unui public numeros, președintele cooperativei agricole de producție, tovarășul Neculai Patrichi, a făcut un bilanț al realizărilor și succeselor obținute de lucrătorii din zootehnie în ultimii ani, reflectate în cifre semnificative, a apreciat munca acestora și a subliniat liniile de perspectivă ale dezvoltării sectorului în următorii ani. Comitetul de partid și consiliul de conducere al cooperativei au apreciat eforturile celor mai harnici lucrători din zootehnie, cărora le-au fost adresate calde urări de sănătate, fericire și noi succese în activitatea înmînîndu-li-se, totodată, viitoare premii în bani. Președintele cooperativei a evidențiat contribuția fiecărui lucrător fruntaș la bunul mers al unității: Vasile C. Istrate, Gheorghe Radu, (de 11 ani lucrează Vasile Alistar în sectorul zootehnic), Constantin Marin, Gheorghe Dumbravă, Gheorghe Curmei, Toader Tofan ș.a. Pioniera Săftica Forțu a adresat celor sărbătoriți și premiați, tuturor cooperatorilor, salutul unității de pionieri a Școlii generale din Rînzești avîndu-le noi și importante succese în activitatea productivă. Bibliotecara Antoaneta de la biblioteca comunală Nica, din Fălciu, a făcut expunerea biografică pe tema „învățăminte bogate în creșterea animalelor". Au fost prezentate lucrări de strictă actualitate din domeniul zootehniei : „întrebări și răspunsuri privind creșterea porcilor“, „Creșterea economică a vițeilor", de Constantin Drăgănescu, „Biostimulatorii în creșterea și îngrășarea animalelor", de Mircea Dinu și T. Buceag, „Făinuri animale folosite ca nutreț“, de Ion Groza. Manifestarea s-a încheiat cu un program artistic prezentat de căminul cultural „Dimitrie Cantemir“ din Fălciu în cinstea fruntașilor. Și-au adus contribuția la reușita spectacolului formația de muzică populară, formația de muzică ușoară și colectivul dramatic al cadrelor didactice de la Școala generală de 10 ani din Fălciu. Cei prezenți au aplaudat cu multă căldură pe rapsodul popular Iancu Perian, în vârstă de 80 de ani, pe soliștii vocali, Gheorghe Fotache și Diamanta Fotache, pe acordeonistul Ghiță Zlat. Au plăcut grupul vocal (Lița Croitoru, Lența Mitrofan, Mariana Pistol, Maricica Popa, Lența Filip) și formația de muzică ușoară, condusă de învățătorul Alexandru Filip. Colectivul de teatru al cadrelor didactice din Fălciu a interpretat, sub conducerea Marcelei Mînza, adaptarea pentru scenă a schiței lui Ion Băieșu „Leac contra lenei". In ansamblu, programul artistic dedicat lucrătorilor din zootehnie a oferit, la Rînzești, o după-amiază agreabilă, punctată cu cîteva numere de succes, care ne mențin ideea că activitatea căminului cultural din Fălciu se află pe drumul cel bun. La Vutcani, în cadrul manifestărilor prilejuite de „Ziua zootehnistului“, tovarășul Ion Andronache, președintele cooperativei agricole de producție, a vorbit despre rezultatele obținute sarcinile care stau în fața crescicătorilor de animale din unitate. A fost înmînat, apoi, drapelul de fruntaș, pentru realizările înregistrate în muncă, tovarășilor Ion Ursache, Șerban Zaharia, Simion Parfene și Eugen Săvescu. Artiștii amatori din comună au prezentat, în continuare, un bogat program, compus din coruri, cîntece populare și de muzică ușoară, sceneta „Soacra cu trei nurori" și montajul literar-muzical „Te cvităm, partid iubit“. A urmat un concurs cu tema „întreținerea și furajarea animalelor — factor important în creșterea producțiilor zootehnice", ai cărui cîștigători au fost tovarășii : Șerban Climescu, Simion Parfene, Ion Ursache și Șerban Zaharia. TH. PRACLIU CARNET „Partidului — inima și versul“ Recent, în sala bibliotecii Casei de cultură din Vaslui, elevi ai Liceului economic au prezentat montajul literar „Partidului - inima și versul". Și-au adus contribuția la reușita spectacolului și recitatorii Casei de cultură : Geta Măgureanu și Maria Popa. „Joc și cîntec vasluian“ Duminică, 25 martie 1973, pe scena căminului cultural din satul Grumezoaia, comuna Hurdugi, s-a desfășurat faza intercomunală a concursului „Joc și cîntec vasluian", la care au participat peste 130 artiști amatori, componenți ai formațiilor muzical-coregrafice din comunele Pădureni, Hoceni și Hurdugi. Spectatorii au aplaudat călduros fanfara căminului cultural din Hoceni, condusă de Costică Bolea, soliștii vocali și instrumentiști și brigăzile artistice de agitație ale celorlalte cămine culturale. Programul a fost conceput pe ideea mobilizatoare a realizării cincinalului înainte de termen. Expoziție de artă populară Comitetul județean pentru cultură și educație socialistă prin Centrul județean de îndrumare a creației populare și a mișcării artistice de masă organizează o expoziție de artă populară, în holul cinematografului „Modern" din Vaslui, cu obiecte achiziționate de la posesori sau creatori din comunele Tutova și Ivești. Vor fi prezentate lucrări din următoarele genuri de creație : costume naționale, cusături, broderii, țesături, ceramică smălțuită și nesmălțuită, crestături în lemn, lucrări în piele, împletituri, lucrări în metal, os, piatră, pictură populară (pe sticlă, lemn, pînză), măști, ouă încondeiate, instrumente muzicale, jucării, figurine etc. cinefil & cinefil & cinefil „Poliția mulțumește“ — producție a studiourilor italiene —  În peisajul cinematografic actual, ultimii ani au marcat o nouă și viguroasă direcție, cu o însemnată pondere și audiență, aceea a filmului politic. Regizori de notorietate mondială, Antonioni, Bergman, Visconti, Bunuel, Pasolini, Anderson ș.a., au abordat și abordează probleme politice și sociale acute ale contemporaneității. Festivalurile cinematografice internaționale sunt dominate, din 1968 încoace, de filme politice, ceea ce demonstrează că arta cinematografică e o artă angajată, de atitudine, militantă, cu recunoscută forță de persuasiune, de atracție și înrîurire asupra spectatorilor. „Poliția mulțumește" se încadrează noii școli italiene de film, de orientare progresistă, angajată politic, contestatară, ultimul val de după perioada înfloritoare a neorealismului. Așa cum s-a spus, avem de-a face cu un film excepțional, cu o acțiune bine gradată, construită și condusă magistral, oferind spectatorilor două ore de mare tensiune, de emoții puternice. Creat după formula polițistă, filmul este o vie dezbatere a problemelor politice și sociale cu care se confruntă societatea italiană de azi: creșterea delincvenței, a criminalității și neputința poliției și justiției de a întrona ordinea, de a face dreptate. Activitatea susținută a organelor de poliție împotriva criminalilor, a „violenței anarhice" — principalul plan al acțiunii — este împiedicată și zădărnicită de bande justițiare particulare, „violența organizată“, care, sub pretextul pedepsirii criminalilor, urmăresc să pună mina pe putere, să suprime libertățile democratice și să instaureze „ordinea“, dictatura fascistă. Aceste bande se bucură, din umbră, de sprijinul financiar, juridic și moral al unor personalități și cercuri supuse, ce-și au peste tot prelungiri, pină și in poliție și justiție. Cu o mare forță dramatică, filmul demască și acuză societatea capitalistă, cu contradicțiile și conflictele ei violente, cu tendințele ei politice. Cel care descoperă, înțelege și vrea să dezvăluie aceste lucruri, comisarul Bertone, cade răpus de gloanțele conspiratorilor, deși s-a străduit din răsputeri să apere legalitatea. In acest sens, „Poliția mulțumește" constituie și un avertisment vizînd pericolul neofascismului în Italia. Regizorul Stefano Vanzina (cunoscut sub pseudonimul Steno), coautor al scenariului, a condus actorii și a lucrat scenele cu mare artă, multe secvențe amintind, prin ineditul și autenticitatea realizării lor, de documentar, de filmat pe viu, a imprimat acțiunii mult dinamism. A fost servit și de o foarte bună echipă de interpreți, dintre care nu se poate să nu remarcăm pe Enrico Maria Salerno (regizorul „Anonimului Venetian"), firesc, convingător, de o mare explozie dramatică în rolul energicului și inteligentului om al datoriei, comisarul Bertone, pe Mariangela Melato, strălucită actriță de teatru, în rolul ziaristei, pe Franco Fabrizi și Mario Adorf. Așadar, un film foarte bine făcut, cu curaj, în formula politicosocial-polițistă, care demonstrează, demască, acuză, avertizează. Un film actual, cu un final deschis, care, dacă și-ar fi propus „sensuri mai înalte și mai puțin imediate“ (Al. Ivasiuc), ar fi întrunit aproape toate virtuțile unei capodopere. P. NECULA Regia: Stefano Vanzina (Steno); scenariul: De Caro, Steno; imaginea: Riccardo Faîlottini; cu: Enrico Maria Salerno, Mariangela Melato, Mario Adorf, Franco Fabrizi, Cyril Cusack. Film distins cu Concha de Plata — San Sebastian, 1972. Scenă din filmul -Poliția mulțumește". •3 VREMEA NOUĂ Timp de două zile, sâmbătă și duminică, un public numeros a urmărit pe terenul Școlii generale nr. 3 din Vaslui, întrecerile de handbal din cadrul „Cupei textilistelor“. Competiția, vizată de Consiliul județean orgaal sindicatelor și Consiliul județean pentru educație fizică și sport Vaslui, s-a bucurat de prezența la start a valoroasei echipe de divizia „A" Textila Buhuși, precum și a formațiilor: Liceul agricol Huși (divizia națională de junioare), Confecția Rîmnicu Sărat (campionatul județean) și Confecția Vaslui. Așa cum era ne așteptat, cupa pusă în joc a revenit Textilei Buhuși, care a încîntat prin fantezie și finețe un public entuziast și generos. Referindu-ne pe scurt la cele două formații din județul nostru, remarcăm forma ascendentă a echipei din Huși, un team puternic, omogen, în care Maftei, Ploaie, Toma și Mocanu sunt pionii de bază. In schimb, echipierele Confecției Vaslui jucînd pentru prima dată în acest sezon, în aer liber, au acționat oarecum haotic, parcă lipsite de forță și pasiune pentru sportul practicat. S-au remarcat doar Rotaru și Vartic, înfrângerile din această competiție, nu trebuie să descurajeze, ci dimpotrivă, să ambiționeze în pregătire, insistîndu-se in mod deosebit asupra exersării schemelor de atac, cu angajarea eficientă a pivoților și valorificarea forței de șut a Elenei Rotaru. In lipsa jocurilor din primul tur al calificărilor (campioana județului Neamț s-a retras din competiție) până la turneul final din luna mai, de la Brăila, vor trebui angajate cu mai multe meciuri de pregătire cu echipe valoroase, spre a diminua lipsa de jocuri a formației vasluiene. Textila Buhuși — Liceul agricol Huși 24—13 (11—5). Cu toată diferența mare de goluri, a fost cel mai frumos meci al turneului. Elevele din Huși au atacat din primele minute reușind să conducă cu 2—0 și 3—1, Textila egalînd abia în rom. 11 (5— 5). Apoi, internaționala E. Munteanu (Textila), într-o bună dispoziție de joc, angajează cu fantezie pe Radu Șerban și Viorica Vieru, care înscriu gol după gol, evidențiind astfel diferența de valoare. Reținem însă la hușence, contraatacurile, periculoase, prin care Maftei surprinde în cîteva rânduri apărarea textilistelor. Liceul agricol Huși — Confecția Vaslui 17—12 (7—4). Elevele din Huși au prestat un joc de calitate, în care circulația balonului a fost rapidă, cu angajări spectaculoase pe semicerc, alternate cu șuturi de la distanță. Textila Buhuși — Confecția Vaslui 24—7 (9—3). Meciul a fost interesant doar în prima parte, cînd s-a menținut un oarecare echilibru pe tabela de marcaj. Apoi, jocul din ce in ce mai bun al divizionarelor A, face ca scorul să ia proporții. In cele trei meciuri — Textila Buhuși — Confecția Rîmnicu- Sărat 37—4 (21—2), Liceul agricol Huși — Confecția Rîmnicu- Sărat 31—1 (17—1). Confecția Vaslui — Confecția Râmnicu Sărat 36—2 (11—0) — echipierele Confecției Rîmnicu Sărat, campioane ale județului Buzău, au avut o comportare modestă, lipsită de nerv. Competiția, s-a dovedit pe deplin utilă pentru formațiile participante, constituind în același timp o bună propagandă pentru handbal în orașul Vaslui. Arbitrajele pentru întreaga competiție au fost asigurate de Gheorghe Stan, Ion Mihăilă, Viorel Stîngăceanu și Ion Agarici (toți din Vaslui). Clasamentul final. Textila Buhuși 330085-24-6 Liceul agricol 32 0161-37-4 Confecția Vs. 31 0255-43-2 Confecția Rm. Sărat. 30037-104-0 Prof. M. MOGA, coresp. SPORT.SPORT Handbal „Cupa textilistelor" — o utilă și interesantă competiție Fază din meciul Confecția Vaslui — Textila Buhuși Foto: V. Botoșanu HAGA 27 (Agerpres), în două orașe olandeze: Groningen și Heerenveen, au început întrecerile campionatelor europene de hochei pe gheață pentru juniori (grupa B). Selecționata României a învins cu scorul de 12—4 (2—1, 6—2, 4—1) echipa Franței. Celelalte rezul te scurt tate înregistrate : Norvegia — Olanda 2—2 (0—1, 1—0, 1—1); Iugoslavia — Italia 5—5 (0—1, 3-2, 2-2); Polonia — Bulgaria 11—1 (3—0, 5—0, 3—1). BELGRAD 27 (Agerpres). Cel de-al patrulea turneu internațional feminin de șah pe echipe de la Vrnjacka Banja a programat primele meciuri. Iată rezultatele înregistrate : Bulgaria — Iugoslavia 1—0 (2). Stadler a pierdut la Gheorghieva , Ungaria — Polonia 0,5—0,5 (2). Echipa României a avut zi liberă. WASHINGTON 27 (Agerpres). A luat sfîrșit turneul internațional de tenis desfășurat pe teren acoperit la Washington. In finala probei de dublu, vest-germanii Fassbender, Meiler au învins cu scorul de 6—2, 4—6, 7—3 pe Ilie Năstase (România), Connors (S.U.A.). Șah și tenis de masă Participare numeroasă, întreceri disputate la faza județeană a „Cupei tineretului de la sate“ Simbătă și duminică. Clubul tineretului din Vaslui a găzduit faza județeană a „Cupei tineretului de la sate" la tenis de masă și șah, competiție organizată de Comitetul județean Vaslui al U.T.C. cu sprijinul tehnic al Consiliului județean pentru educație fizică și sport. Această etapă a reunit peste 70 de concurenți, calificați in urma întrecerilor desfășurate la nivelul cercurilor sportive sătești, a asociațiilor sportive și a centrelor de comună. Dintre acestea, dorim să evidențiem preocupările deosebite manifestate de asociațiile sportive „Recolta“ Codăești, „Viitorul“ Vetrișoaia și „Voința“ Drînceni în organizarea întrecerilor ce au precedat faza județeană. Participarea numeroasă, întrecerile disputate, la care s-a adăugat buna organizare, au conferit competiției atributul adevărat festival de al sportului de masă. Primii clasați în etapa județeană: TENIS DE MASA. Simplu: Eugen Lovin (Voința Drînceni), Constantin Popa (Recolta Codăești), Dan Popa (Viitorul Vetrișoaia). Dublu: Vasile Liviuț — Constantin Popa (Recolta Codăești), T. Munteanu — D. Popa (Viitorul Vetrișoara), Dumitru Luca, — Neculai Năstase (Recolta Viișoara). ȘRH. Gheorghe Masculin: Guțescu (Avintul Tăcuta), Constantin Miron(Recolta Codăești), Ștefan Gafencu (Voința Ștefan cel Mare). Feminin : Laura Mihăiuc (Recolta Codăești), Aneta Broască (Recolta Boțești). Concurenților clasați pe primele locuri li s-au oferit diplome și premii în obiecte. Procesorani de... profesie Titlul firește pare neverosimil. Vă încredințăm insă, cu probe „legale", că este de o autenticitate stringentă și se potrivește, ca o mănușă, atît lui Ion Cernătescu din orașul Huși, str. C. Negri, N. Mărgeanu, str. A. Ghițescu, cît și lui Nicolae Catargiu din bulevardul 1 Mai, ori Anicăi Moldoveanu, domiciliată in strada Grădinari, care și-au făcut o practică din a-și șicana megieșii pentru intîmplări minore, uneori petrecute doar în imaginația lor. Așa se explică de ce, în anul ce a trecut, membrii comisiei de judecată nr. 1 din cadrul Consiliului popular al orașului Huși au trebuit să irosească două treimi din timpul lor liber pentru a judeca acțiunile nefondate ale inșilor suscitați care, s-au profilat, pare-se, pe posturi de ... procesomani de profesie ! .„Furiosul“ de la... Crasna Un sinonim (amplificat) al „personajului" din nota de mai sus a fost depistat in persoana vînzătorului de la magazinul sătesc din Crasna care, nu numai că „este nervos și bruschează oamenii, dar adesea devine agresiv, insultind pe cumpărători, imbrincindu-i afară din unitate" — cum ne-a informat tov. C. Anton, muncitor la Fabrica de mobilă. Atitudinea gestionarului a fost admonestată in adunarea generală cu salariații. Se vor lua ți alte măsuri - ni s-a răspuns de către tovarășii de la U.J.C.C., care au anchetat cazul. Credem că trebuie să se dea curs, operativ, referatelor intocmite in legătură cu abaterile respectivului gestionar si trimise de către prețedintele cooperativei de consum Albești la U.J.C.C. Repetăm : operativ I In complexul comercial din str. Dornei există si un chioșc prin care se vind produse din tutun, articole de papetărie ți ziare. Ei bine, gestionara de aici ți-a făcut o practică din a nu deschide unitatea la orele stabilite prin orarul afișat pe ușă, cu precădere duminica. Mai mult decit atît, comportarea gestionarei lasă de dorit. „De nenumărate ori angajează discuții interminabile, în contradictoriu cu cumpărătorii, ridică tonul cind i se solicită un anumit sortiment de țigări, amenință ți bombăne agresiv" - ne spunea inginerul I. Teodoru. La o asemenea scenă am asistat la sfîrșitul săptămînii trecute. Tocmai sosiseră revistele și ziarele. Cetățeanul Dumitru Ropotă solicita Programul de radio și T.V. - N-avem ! Mi-au venit cinci și le-am vindut. - Dați-mi „Lupta C.F.R." ! (Cetățeanul a luat un exemplar din publicația respectivă, dar gestionara, furioasă, i l-a smuls din mină !). Apoi a început să debiteze obișnuitele-i „aprecieri" irevenioase, la adresa clientului care, între timp plecase dezorientat. Deci cele sesizate în legătură cu comportarea salariatei respective se confirmă. O schimbare (in bine !) a atitudinii față de cumpărători se impune. Pe cînd revirimentul așteptat ? »»Răzbunarea“ ... fierului de călcat Emilia Trișcă, din str. P. Rareș nr. 11 Vaslui, avea in gazdă trei fete care locuiau în aceeași cameră. Spunem, în urmă cu puțină vreme, deoarece după cele petrecute, nu știm dacă mai au cum ! Și aceasta, fiindcă Marilena Lișiță, una dintre cele trei colocatare ale proprietăresei, după ce a folosit fierul electric de călcat „l-a uitat" pe dușumeaua camerei. Scurt timp, mai apoi, incendiul s-a dezlănțuit transformed în... scrum bunuri materiale. Din fericire focul a fost localizat repede. Firește, cea mai păgubită a „ieșit la pacea proprietăreasă !“ - cum, plastic se exprima un lucrător din cadrul Grupului local de pompieri, Rubrică realizată de GH. SERBARU gangra RIE DIRITI Certăreata 9 chioscărită 9 9 \ r