Vremea Nouǎ, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1894-1957)

1974-04-16 / nr. 1906

’S V Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit pe președintele Agenției pentru energia atomică a Canadei Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, la 15 aprilie, pe J.L. Gray, președintele Agenției pentru energia atomică a Canadei, care face o vizită în țara noastră. La întrevedere au participat tovarășii Gheorghe Oprea, viceprim-ministru al guvernului, și Constantin Băbălău, ministrul energiei electrice. Președintele Nicolae Ceaușescu s-a întreținut, cu oaspetele asupra unor probleme privind colaborarea româno-canadiană în domeniul aplicațiilor pașnice ale tehnicilor nucleare. . întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială. Organ al Comitetului județean Vaslui al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul VII, nr. 1906 Marți, 16 aprilie 1974 4 pagini, 30 bani știți Millli Emili li în ziua de 15 aprilie 1974, a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Executiv a luat în discuție și a aprobat proiectul statutului disciplinar al lucrătorilor din unitățile sistemului energetic național, care are ca scop întărirea ordinii, disciplinei și răspunderii în îndeplinirea sarcinilor de către personalul de exploatare, întreținere și reparații în vederea creșterii siguranței în funcționarea sistemului energetic național. Comitetul Executiv a stabilit să se aducă unele îmbunătățiri proiectului de statut și să fie supus spre aprobare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In aplicarea legii cu privire la regimul prețurilor și tarifelor, Comitetul Executiv a aprobat propunerile guvernului privind limitele maxime de prețuri și tarife pentru grupele și subgrupele de produse și servicii din nomenclatura ministerelor, celorlalte organe centrale și ale comitetelor executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, stabilind, totodată, să se ia toate măsurile pentru ca legea să fie respectată cu strictețe de către toate ministerele și unitățile economice. In cadrul ședinței, Comitetul Executiv a stabilit ca Ministerul Finanțelor, Banca Națională, toate băncile și organele financiare să acționeze cu fermitate pentru aplicarea întocmai a legii finanțelor, pentru a se evita imobilizarea mijloacelor circulante, pentru îmbunătățirea generală a activității economicofinanciare a tuturor unităților economice. Ministerele, împreună cu organele bancare sunt datoare să analizeze cu operativitate și spirit de exigență situația fiecărei întreprinderi ale cărei rezultate financiare sunt nesatisfăcătoare, să cerceteze cauzele reale ale acestei situații și să stabilească măsurile concrete ce se impun pentru îmbunătățirea activității economice a unităților respective. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. [.[. ll Pil in cinstea sărbătorii muncii întreprinderea de confecții imagine : Birlad. In mașinista Constanța Șoică, una dintre fruntașele unității SUCCESE DEOSEBITE Confirmînd rezultatele bune obținute în primul trimestru al anului, colectivul de muncitori de la sectorul de prefabricate al Fabricii mixte de industrie locală Bîrlad, antrenat în întrecerea socialistă pentru realizarea planului pe primii patru ani ai cincinalului pînă la 23 August, întmpină ziua de 1 Mai cu noi succese în activitate. După prima decadă a actualului trimestru sarcinile de plan la producția globală au fost realizate în procent de 104 la sută, iar stadiile fizice, ce corespund sarcinilor de plan în expresie naturală au fost depășite cu 3 la sută. S-au remarcat în mod deosebit comuniștii Dumitru Bițu, Dumitru Bădrăgan și Liuba Clisu. GHEORGHE DOBRE, coresp. Ocolul silvic Huși Și-a depășit sarcinile de producție a indicatorul producție silvică, planul a fost depășit, în trimestrul I al anului curent, cu peste 37 la sută. Oamenii din localitățile în care își desfășoară activitatea salariații Ocolului silvic Huși au contribuit, în actuala primăvară, la plantarea prin muncă patriotică a 117 ha. cu pădure. Îndeosebi — precizatov. Mihail Moleavin — noile plantații s-au făcut pe terenuri erodate, în felul acesta punîndu-se în valoare unele suprafețe respective. Tineretul a contribuit la această patriotică acțiune prin plantarea a 58 de ha., lucrare care reprezintă o valoare de peste 100 de mii de lei. Concomitent cu toate celelalte lucrări, silvicultorii hușeni se străduie ca, în mod deosebit, să-și îndeplinească planul la indicatorul plantări de culturi repede crescătoare. In acest sens, au fost create condiții pentru producerea materialului săditor care asigură necesarul atît al județului, cît și al unor județe învecinate. Dintre cei peste 100 de salariați ai ocolului, mai bine de 40 sunt membri de partid. Ei reprezintă exemple demne de urmat pentru toți salariații. In acest sens, tovarăși ca Gheorghe Dima, Gristea Panov, Nicolae Mititelu și Aurel Cehan — brigadieri, Alecu Balan, Ene Bostan, Vasile Pascaru și Virgil Darie — pădurari, Victor Riscaru, Eugen Gălățeanu — tehnicieni și inginerul Dumitru Sima au cucerit locuri de frunte în întrecerea socialistă. De altfel, tovarășul- inginer Alexandru Tîrpescu — inspector-șef adjunct al Inspectoratului silvic județean — preciza că, în continuare, silvicultorii hușeni se preocupă intens de îndeplinirea sarcinilor care le revin în activitatea de ocrotire și dezvoltare a pădurilor, în stupine, cit, și în privința pregătirii tehnice și politice a fiecăruia dintre ei. S. CONSTANTINIU S O nouă unitate productivă In cadrul preocupărilor de diversificare a gamei serviciilor prestate și a produselor realizate în cadrul I.J.E.COOP-ului vasluian se înscrie și înființarea unei noi secții de fabricare a răcoritoarelor în comuna Munteni de Sus. Colectivul unității și-a propus atingerea în cel mai scurt termen a parametrilor instalațiilor, realizîndu-se deja 7.000 sticle sucuri pe zi. In final, aici se vor realiza un milion de sticle sucuri pentru unitățile cooperației de consum din orașul Vaslui și din satele apropiate. a I PPP Vadul Sforturi susținute pentru îndeplinirea planului ȘI A ANGAJAMENTELOR LUATE Referindu-se la activitatea salariaților, recent, tov. Vasile Moraru, directorul întreprinderii de producție și prestări în construcții Vaslui, spunea : „Grija noastră de căpetenie constă în îndeplinirea conștiincioasă a tuturor sarcinilor reieșite din plan și a angajamentelor luate . Avem, într-adevăr, un colectiv harnic care-și cunoaște bine meseria, dornic în a produce mai mult și mai bine. Numai că, nu totdeauna dorința noastră a fost îndeplinită, aceasta și datorită unor greutăți pe care le-am întîmpinat și le întîmpinăm de altfel, greutăți care au fost de repetate ori sesizate conducerii I.J.E.COOP-ului de care aparținem, însă, fără prea mult efect. Totuși, și în actualele condiții, am reușit să ne realizăm obligațiile ce ne-au revenit, întreprinderea, la această oră, avînd toți indicatorii de plan îndepliniți și chiar depășiți". Așadar, se observă, din cele arătate de către tov. Vasile Moraru, o recunoaștere a meritelor colectivului de aici, dar și a unor fisuri în mecanismul productiv care au determinat ca nu totdeauna rezultatele să fie cele scontate. Să vedem despre ce esta vorba. In primul rînd activitatea primului trimestru al anului s-a desfășurat inegal pe parcursul celor 3 linii tehnologice, salariații de aici, ce-i drept, în urma unui efort meritoriu, reușesc în martie nu numai să recupereze restanțele semnalate în ianuarie și februarie, ci să înregistreze chiar și un avans de producție edificator.Astfel, producția marfă a fost îndeplinită în proporție de 100,3 la sută, productivitatea muncii 100,4 la sută, iar planul de beneficii a fost realizat la nivelul celui planificat. „Nu am avut asigurat la începutul anului, necesarul de materii prime și nici comenzi ferme, deși planul fusese majorat în comparație cu ultimul trimestru al anului trecut. Pe parcursul trimestrului, însă, ne-am reabilitat, la această oră existînd garanția îndeplinirii integrale a tuturor sarcinilor de producție, precum și a livrării produselor către beneficiar, în totalitate" — continuă tov. Moraru. — Concret, în ce a constat acest efort suplimentar al tuturor de aici depus în ultima lună din primul trimestru al anului curent ? — Executăm o gamă foarte diversă de prestații. Acest aspect reclamă, bineînțeles, specializare la locurile de muncă dar și orientări in direcția soluționării unor necesități stringente. Drept urmare, avînd la bază experiența anilor trecuți, am trecut la „întinerirea" continuă a produselor noastre. Astăzi, de exemplu, producem peste 50 de sortimente atît pentru piața internă cît și destinate exportului. Numai în ultimele 3 luni am lansat în fabricație 34 de produse noi care ne aduc o eficiență economică însemnată. Aș putea enumera cîteva dintre acestea : butoaie din fag, lăzi pentru ambalaje de diferite tipuri, sofare duble și simple, mobila de bucătărie tip „Ditrău" și altele. Paralel, însă, cu aceste succese în întreprindere mai persistă linele greutăți. In primul rînd nici acum, deși trebuia din luna iunie anul trecut, nu au fost puse la dispoziția întreprinderii cele două hale de producție în vederea descongestionării unor ateliere și organizării pe bandă a flu- DUMITRU HUMĂ (continuare în pag. a 3-a) is Au sosit în Capitală Senatorul Edward Kennedy, cu soția Luni la amiază au sosit în Capitală senatorul democrat american Edward Kennedy, cu soția, care vor vizita țara noastră ca oaspeți ai președintelui Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și tovarășei Elena Ceaușescu. Cu acest prilej, senatorul american va avea întrevederi și va purta discuții cu personalități ale vieții politice din țara noastră. La sosire, pe aeroportul Otopeni, oaspeții au fost salutați de Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, cu soția, Vasile Pungan, consilier al președintelui Republicii Socialiste România, Vasile Gliga, adjunct al ministrului afacerilor externe. A fost, prezent Harry Barnes ji, ambasadorul S.U.A. la București. c. k. 11, nume primit „ORDINUL MUNCH“ CLASA I Prin Decret prezidențial a fost conferit „Ordinul Muncii" clasa I unui mare număr de cooperative agricole de producție, întreprinderi agricole de stat și asociații intercooperatiste din întreaga țară, pentru contribuția adusă la înfăptuirea politicii P Partidului Comunist Român de dezvoltare a agriculturii socialiste, pentru obținerea în anul 1973 a unor recolte mari la hectar de porumb, sfeclă de zahăr, floarea-soarelui, struguri, legume și alte culturi. De asemenea, aceeași înaltă distincție a fost conferită unităților agricole socialiste care în anul trecut au realizat cele mai mari producții de lapte, carne, ouă, lână sau sporuri însemnate în îngrășarea animalelor. Din județul Vaslui a fost distinsă cooperativa agricolă de producție „Berezeni“, din comuna Berezeni, care a realizat 10 713 kg. struguri la hectar (zona a IlI-a). (Agerpres). La ordinea liki In agricultură PORUMBUL la timpul semănatului, nu îngăduie răgaz devenit o tradiție ca zilele primăverii să fie folosite eficient de către lucrătorii ogoarelor, în cîmp, acolo unde se pregătesc recoltele viitoare. Așa au procedat și duminică, 14 aprilie, țăranii cooperatori și mecanizatorii de la Stănilești, Grivița, Fruntișeni, Odaia-Bursucani, Pochidia, Dragalina și din multe alte localități ale județului nostru. La Stănilești, de pildă, prin grija comitetului comunal de partid și a consiliului popular comunal, au fost mobilizate în cîmp forțe sporite. încă de dimineață, aproape toți mecanizatorii celor două secții care servesc cooperativele agricole de producție, Stănilești și, respectiv, Pogănești, au ieșit la însămînțatul porumbului, pregătit patul germinativ, irigat culturile. Tovarășul Decebal Pindaru, locțiitorul secretarului comitetului comunal de partid, a ținut să ne spună că agregatele au fost folosite la întreaga lor capacitate, însămînțîndu-se pînă la amiază, aproape 60 de hectare cu porumb, în tarlalele situate în Lunca Prutului. De asemenea, pe alte 60 s-a pregătit patul germinativ, în condiții foarte bune. De remarcat este și faptul că, în cele două unități agricole cooperatiste, au fost însămînțate pînă duminică seara, cu porumb pentru boabe, aproape 200 de hectare. Și în cadrul celor trei cooperative agricole de producție din comuna Grivița, ziua de duminică a fost folosită în mod eficient. La brigada Trestiana, condusă de Vasile Iorga, s-au însămiințat cu porumb 15 hectare. Concomitent, pe alte 30 a fost pregătit patul germinativ. Că agregatele au fost folosite eficient, pe toată durata zilei, o demonstrează și cele 50 de hectare pe care au fost executate lucrări de discuit. „Aș vrea să menționez că, din 1.636 de hectare planificate a se cultiva cu porumb, în cooperativele agricole de producție Fruntișeni, Grivița, Odaia-Bursucani, pe aproape 350 sămînța a fost încorporată în sol. Toate agregatele sînt folosite eficient, preocuparea mecanizatorilor constînd în a termina campania agricolă de primăvară pînă la 25 aprilie, acesta fiind angajamentul luat în cinstea zilei de 1 Mai“ — a ținut să precizeze tovarășul Gheorghe Bostan, secretarul comitetului comunal de partid Grivița. GH. ANGHELACHE A BILANȚ Lucrătorii din agricultura de stat și cooperatistă a județului și-au intensificat, în ultima săptămînă, eforturile la executarea celor mai multe din lucrările solicitate de anotimp. Mecanizatorii din unitățile de stat ale județului au pregătit terenul destinat culturii porumbului pe 65,6 la sută, iar cei din cooperative pe 53,6 la sută. De asemenea, însămiințările au fost executate, pînă la finele săptămînii trecute, în întreprinderile de stat pe 32,4 și în cooperativele agricole pe 39,4 la sută din suprafața planificată. La porumb boabe, în unitățile de stat, materialul seminal era introdus în sol pe 11,7 la sută, în cooperative pe 12,9 la sută, iar la porumbul siloz, în unitățile de stat pe 31,5 la sută și în cooperative pe 6 la sută. In legumicultură, lucrările solicitate de anotimp erau efectuate pe 69,2 la sută, în fermele de stat și pe numai 35,5 la sută în unitățile agricole cooperatiste. In viticultură, la stat, tăierile erau efectuate în întregime, în cooperative pe 96,3 la sută, pe cînd, la legat via, dacă unitățile de stat înregistraseră un procent de 92,8 la sută, cele cooperatiste efectuaseră lucrarea respectivă pe numai 47,5 la sută. Cifrele de mai sus scot în evidență faptul că în cooperativele agricole, la legat via, însămînțatul porumbului pentru siloz, executarea lucrărilor din legumicultură și pregătirea terenului destinat însămînțărilor, ritmul de lucru va trebui să fie, în zilele următoare, serios intensificat. la IRIGAȚII* pe suprafețe cît mai întinse In comuna Tanacu își desfășoară activitatea două cooperative agricole de producție: una în satul reședință de comună și alta Munteni de Sus. Potrivit unor sarcini stabilite de comandamentul județean de combatere a efectelor negative ale secetei, urmează ca, la Tanacu, să fie irigate 25 de hectare cu cartofi, 39 cu alte culturi și 40 cu legume. Am poposit, la sfîrșitul săptămînii trecute, în comună, spre a vedea în ce măsură factorii de răspundere locali se preocupă de îndeplinirea și depășirea acestor sarcini concrete, împreună cu tov. Ion Paiu — secretarul comitetului comunal de partid, primarul comunei, și Nicolae Munteanu — președintele C.A.P. Tanacu, am vizitat o parte din teritoriul cooperativei agricole amintite. In prealabil, tovarășul Constantin Binder, inginerul-șef al unității, precizase că de vreo săptămînă au sosit trei A.P.T.uri noi. Ele însă, nu fuseseră puse în funcțiune, întrucît erau incomplete. Pe teritoriul cooperativei se lucrează la irigat cu o C. SLAVIG (continuare în pag. a 3-a) L e însemnări Fermitate revoluționară u sînt trebuitoare ample dizertații pentru a percepe apăsătorul sentiment pe care-l încercăm în clipa cînd reproducem, aici, laconica notă care însoțește fila de astăzi a calendarului: „20 de ani de la moartea lui Lucrețiu Pătrășcanu, militant de seamă al mișcării revoluționare din țara noastră“. A fost Lucrețiu — așa cum familiar îi spuneau tovarășii de înalte idealuri — feciorul mezin al înzestratului prozator moldovean D. D. Pătrășcanu, om înclinat spre tematica problemelor sociale, scriitor-cetățean sincer animat de convingeri democratice pe care de-a lungul vieții nu le-a trădat. O înțeleaptă vorbă din popor spune că „surcica nu sare departe de trunchi“. Ei bine, miezul zicalei ne este confirmat in „cazul Lucrețiu Pătrășcanu“ de o foarte interesantă relatare pe care o aflăm publicată recent in elegantele pagini ilustrate ale revistei „MANUSCRIPTUM“, din care cităm : „După tragicele evenimente de la București, din decembrie 1918, I. C. Frimu a fost arestat de organele 1 represive ale statului. Schingiuit, în detențiune, s-a ivis bolnăvit grav și a murit, i Muncitorimea, care pierdeau unul dintre fruntași, a pre-ț schimbat participarea la Inmormintarea lui Frimu într-o vehementă manifestație. ’ VALER MITRU ! (continuare în pag. a 3-a) | ------------ț