Vremea Nouǎ, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1894-1957)

1974-04-20 / nr. 1910

CE? Organ al Comitetului județean Vaslui al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul VII, nr. 1910 Sîmbătă, 20 aprilie 1974 4 pagini, 30 bani Dacă beneficiarul, preocupat în mod deosebit de predarea în devans a noilor capacități, și-a organizat bine activitatea, încît, asigurînd un ritm optim la montajul utilajelor, să poată afirma că, în momentul racordării la rețeaua de energie electrică, poate da în funcțiune, cu două luni înainte de termen, capacitatea de producție de la secția sculărie, atenția principală a tuturor factorilor participanți la realizarea acestei investiții se îndreaptă spre constructorii platformei Bîrlad, a Șantierului 4 Vaslui, al T.C.I. Iași, „Electro-montaj Bacău, și în mod special spre cei de la lotul Bîrlad al T.I.M.S. Iași. Primul interlocutor, maistrul Constantin Moraru de la constructori, antreprenorii generali ai lucrării : „Cu toate greutățile întîmpinate, putem considera că lucrările au intrat acum într-un ritm alert de execuție. N-aș vrea să se creadă însă că nu mai sunt unele dificultăți, dar în ce ne privește, vom face totul pentru a asigura condițiile necesare, astfel nicit noua capacitate să intre în funcțiune pînă la 1 Mai. Ultimele finisaje pe care le mai avem de executat în sectorul amintit vor fi încheiate înainte de termen, astfel că din punctul nostru de vedere am asigurat condiții optime, predăm fronturi largi de lucru atît mentorilor, cit și instalatorilor. Răspunsul nostru la solicitarea beneficiarului se traduce prin această colaborare concretă“. Inginerul Dan Brrceanu — șeful platformei Bîrlad a T.I.M.S. Iași, e de părere că „la această oră sunt asigurate condițiile pentru executarea ultimelor lucrări de instalații necesare în vederea intrării în funcțiune în scurt timp a secției. Realiști fiind, trebuie să recunoaștem că timpul ne presează, termenul fiind acum scurt, ne revine partea din lucrare spre care toată lumea își întreaptă atenția și aparținele greutăți. Pentru înlăturarea acestora, ne vom concentra toate forțele organizatorice pentru executarea instalațiilor care pot asigura punerea în funcțiune a acestei capacități în cinstea zilei de 1 Mai“. O singură problemă, racordarea la rețeaua de energie electrică, mai rămîne. Tovarășul.Pavel Bulișcă, șeful lotului Bîrlad al șantierului Iași, din cadrul Electro-montajului Bacău, afirmă : „Am încheiat toate lucrările la stație. Pentru noi, obiectivul a avut o importanță deosebită, motiv pentru care am încredințat execuția uneia din cele mai bune echipe de lucrători, condusă de Vasile Balaur. Concret, toate lucrările care ne revin nouă le încheiem pînă la sfîrșitul acestei săptămîni. Deși au apărut unele probleme în legătură cu asigurarea unor aparataje, fără de care I.R.E.-ul nu poate pune sub tensiune rețeaua, întrevăd asigurarea condițiilor pentru intrarea secției în funcțiune în cinstea zilei de 1 Mai“. Adeziune totală, acțiuni concrete pe toată linia pentru racordarea la circuitul productiv al economiei naționale a unei noi capacități, un prim pas cîștigat pentru devansarea intrării în funcțiune a S.E.P.A.M., cea mai nouă unitate economică bîrlădeană, C. BENEA La SE.P.A.M. Bîrlad, in noua capacitate ce va fi dată in folosință în cinstea zilei de 1 Mai, se montează utilajele AMINTIMPINAREA SĂRBĂTORII MUNCII ___________________________________________________________ . în consens cu angajamentul beneficiarului, constructorii de pe șantierul J.E.P.A.M. răspund, în cinstea zilei de 1 Mai, noua capacitate va produce Fabrica de conserve Huși FRUNTAȘII ZILEI m a ajuns pe șantierul Fabricii de conserve din fifi Huși in plină zi de lucru. Fiecare betonist, zidar, dulgher, lăcătuș lucra cu însuflețire. Din mijlocul unor betoniști, se desprinde un tînăr. Se recomandă : Ion Jufă. Deși nu l-am observat imediat cind am sosit în hala principală de fabricație, unde turna, împreună cu alți betoniști, stratul de egalizare, nu mi-a fost greu să-l recunosc, Cunoștință mai veche, șeful de echipă Ion Jufă reprezintă pentru mine, și pentru cei cu care lucrează, omul devotat meseriei, un pasionat și prind în z ~boi nri n r A venit la Huși special pentru această lucrare, își terminase obligațiile la întreprinderea de materiale izolatoare Vaslui. Dar să-l lăsăm pe șeful nostru de echipă să continue : „A fost și continuă să fie necesară prezența mea aici. De fapt, eu aparțin de Șantierul nr. 4 Vaslui al T.C.I. Iași, insă multe betoane am turnat pe aceste meleaguri. Acum, de exemplu, pregătim teren pentru izolatori și restul colaboratorilor de construcție. In curînd, vom termina de turnat stratul de beton necesar hidroizolației și vom trece la pardoseli. Despre lucrări, nu putem spune decit că suntem cu destule săptămini în avans față de grafic. De altfel, ne-am luat, împreună cu beneficiarul obiectivului, și un angajament, să finalizăm, cu cîteva luni mai devreme, două linii de producție, incit, o parte din materia primă a acestui an (mă refer la legumele și fructele din bazinul Prutului și valea Birladului) să fie valorificate aici. Este vorba de o linie de prelucrare a sucurilor de tomate, fixată de noi să fie terminată la sfirșitul lunii iulie a.c., și alta de conservat castraveciorii, pentru luna septembrie. Dar, consider eu, și altceva ar fi important de menționat referitor la activitatea noastră. Bunăoară, la sosirea mea aici, pe șantier, actualii betoniști nu erau calificați, nu stăpîneau tainele meseriei. A necesitat eforturi suplimentare pentru a-i pregăti in noile condiții de muncă. Totul s-a desfășurat cu bune rezultate, iar astăzi, cei 40 de constructori, chi am in echipă, se pot numări cu noua calificare pe care și-au insușit-o, muncind. — După ce vei termina cu bine sarcinile pe acest șantier, unde vei merge ? — Niciodată nu mi-am pus această întrebare. Indiferent unde, tot betoane voi turna, ca acum 15 ani, cind am debutat în această meserie și pe care nu o voi părăsi nici DUMITRU HUMĂ (continuare în pag. a 3-a) ION JUFĂ CLEMENT BURSUC ION I.IPȘA Inițiative Cu fiecare zi ce ne apropiem de 1 Mai, sărbătoarea muncii, noi fapte de muncă vin să confirme larga întrecere socialistă ce se desfășoară în satele și orașele județului pentru îndeplinirea planului și angajamentelor luate în vederea gospodăririi și înfrumusețării localităților. Din comuna Iana, corespondentul nostru Gheorghe Roșu ne informează că locuitorii finalizează acțiuni de îmbunătățiri ample funciare privind apărarea, conservarea și folosirea rațională a terenurilor agricole, pregătirea unor mari suprafețe în vederea irigării lor. Totodată, în ultima sesiune a consiliului popular comunal, s-a hotărît să se construiască, prin muncă voluntar-patriotică, fîntîni și iazuri pentru captarea unei cît mai mari cantități de apă, hotărîre ce a început să fie tradusă în practică. De asemenea, elevii școlii generale s-au angajat să planteze un număr însemnat de salcîmi pe terenurile erodate. Toate acestea exprimă voința fiecărui locuitor de a se numi un participant activ la acțiunea de bună gospodărire a suprafețelor agricole în vederea obținerii unor recolte cît mai ridicate precum și a continuei înfrumusețări a comunei. „Partid, • • Iu »»si inima tarii n Informații din activitatea organizațiilor U.T.C. în pagina a 3-a Erbicidarea culturilor upă cîteva zile de precipitații, foarte bine venite, timpul s-a îmbunătățit, permițînd lucrătorilor din agricultură să reiasă în cîmp. Astfel, în fermele de profil ale I.A.S. Bîrlad, specialiștii au trecut la depistarea parcelelor fără exces de umiditate, unde semănătorile S.P.C.6 pot lucra în condițiile optime. De asemenea, s-a reluat erbicidatul porumbului pentru boabe. Tovarășul Nicolae Condrea ne-a informat că, din cele 2188 de hectare destinate culturii porumbului, pînă ieri fuseseră însămînțate 632, mai avansate fiind fermele Corodești cu 177 de hectare semănate și Trestiana cu 150. De îndată ce solul o va permite, se va lucra din nou cu toate cele 25 de agregate care vor fi folosite la întreaga lor capacitate, pentru a se putea recupera rămînerile în urmă datorate vremii instabile. De asemenea, se va acționa susținut cu cele 11 instalații de erbicidat pentru ca în scurt timp această lucrare prioritară, deosebit de importantă, să se efectueze pe toate cele 900 de hectare planificate. Aș vrea să menționez că pînă acum s-au erbicidat 500 de hectare 1 — a ținut să ne spună interlocutorul. D Primiri la președintele Republicii, tovarășul Nicolae Ceaușescu Delegația parlamentară argentiniană Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri dimineața, pe membrii delegației parlamentare din Argentina, condusă de deputatul Osella Munoz Enrique, care participă la lucrările sesiunii de primăvară a Uniunii Interparlamentare ce se desfășoară la București. La primire au luat parte tovarășii Miron Constantinescu, președintele Marii Adunări Naționale, și Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. A fost de față Juan Carlos Marcelino Beltramino, ambasadorul Republicii Argentina la București. Oaspetele a transmis tovarășului Nicolae Ceaușescu un călduros mesaj de solidaritate și prietenie din partea președintelui Republicii Argentina, general Juan Domingo Peron, împreună cu urări de noi și însemnate succese. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a mulțumit pentru mesaj și a rugat pe oaspete ca, la înapoierea în patrie, să transmită președintelui Juan Domingo Peron cele mai bune urări de sănătate și succes în activitatea sa. Evocînd recenta vizită pe care președintele Nicolae Ceaușescu a făcut-o în țara sa, conducătorul delegației parlamentare argentiniene a subliniat că acest eveniment, cît și convorbirile dintre președinții României și Argentinei au exercitat o puternică influență asupra dezvoltării relațiilor de prietenie dintre popoarele argentinian și român, a colaborării multilaterale dintre cele două state. Președintele Nicolae Ceaușescu a arătat că păstrează o vie amintire întîlnirilor avute cu președintele Peron, cu personalități ale vieții politice, precum și cu muncitorii, țăranii și intelectualii argentinieni. In timpul convorbirii a fost exprimată dorința comună de a se acționa ferm pentru înfăptuirea înțelegerilor convenite, a Tratatului și acordurilor încheiate recent, subliniindu-se că aceste documente așează pe o bază trainică tradiționalele relații dintre cele două țări și, totodată, constituie o contribuție de seamă la dezvoltarea cooperării internaționale, a înțelegerii și păcii în lume. întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, prietenească. Hans Jurgen Wischnewsky, grupului interparlamentar din Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri la amiază, pe Hans Jurgen Wischnewsky, președintele grupului interparlamentar din R.F. Germania, membru al Direcțiunii Partidului Social Democrat din R.F.G. Conducătorul delegației parlamentare din R. F. Germania a transmis tovarășului Nicolae Ceaușescu un călduros salut din partea cancelarului federal, Willy Brandt, împreună cu urări de sănătate, fericire personală și succese în activitatea sa. Mulțumind, președintele Nicolae Ceaușescu a rugat pe oaspete să transmită cancelarului Willy Brandt un salut cordial și cele mai bune urări de sănătate și noi succese. In timpul întrevederii, care s-a desfășurat într-o ambianță cordială, prietenească, a fost exprimată, de ambele părți, satisfacția pentru evoluția pozitivă a relațiilor dintre Republica Socialistă România și Republica Federală Germania, precum și de președintele R.F. Germania runța ca aceste relații să cunoască și pe viitor o dezvoltare ascendentă, pe multiple planuri. In avantajul reciproc al celor două țări și popoare. A fost relevată importanța pe care o au lărgirea schimburilor comerciale, a cooperării economice și tehnicoștiințifice dintre România și R. F. Germania, așezarea acestor raporturi pe o bază echitabilă, reciproc avantajoasă, pentru îmbunătățirea climatului politic în Europa și crearea unor condiții favorabile realizării securității pe continentul nostru. Parlamentarii americani Edward Derwinski și Hugh Scott Vineri după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Republicii Socialiste România, a primit pe parlamentarii americani Edward .I. Derwinski, membru al Camerei reprezentanților, vicepreședinte al Consiliului interparlamentar, și Hugh Scott, membru al Senatului. Oaspeții au fost însoțiți de Robert J. Martens, consilier al ambasadei Statelor Unite la București. Parlamentarii americani au transmis tovarășului Nicolae Ceaușescu un călduros salut din partea președintelui Statelor Unite ale Americii, Richard Nixon: urări de sănătate și fericire. Mulțumind, președintele Nicolae Ceaușescu a rugat pe oaspeți să transmită președintelui Richard Nixon un cordial salut și cele mai bune urări. Președintele Nicolae Ceaușescu și parlamentarii americani au abordat probleme privind relațiile dintre România și S.U.A., convorbirea evidențiind continua lor dezvoltare în ultimii ani, precum și dorința comună ca, și în viitor, înțelegerea și colaborarea dintre cele două state, bazate pe deplina egalitate în drepturi și respect reciproc, să urmeze un curs ascendent, corespunzător intereselor popoarelor român și american, cauzei păcii în lume. A avut loc, de asemenea, un schimb de păreri asupra unor probleme ale vieții politice internaționale actuale: întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. G. S. Dhillon, președintele ad-interim al Consiliului Interparlamentar Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri după-amiază, pe Gardial Singh Dhillow, președintele ad-interim al Consiliului Interparlamentar, președintele Camerei reprezentanților din India. Oaspetele a mulțumit călduros președintelui Nicolae Ceaușescu pentru bunele condiții ce au fost asigurate desfășurării, la București, a lucrărilor sesiunii Uniunii Interparlamentare, pentru ospitalitatea deosebită cu care sunt înconjurați participanții la această reuniune. El a relevat, de asemenea, că parlamentarii prezenți la sesiune au primit cu mult interes și satisfacție cuvîntarea inaugurală rostită de președintele Nicolae Ceaușescu, apreciind-o ca o contribuție însemnată la cristalizarea preocupărilor de viitor ale Uniunii Interparlamentare. In timpul întrevederii, desfășurată într-o ambianță cordială, prietenească, au fost subliniate bunele relații existente între România și India, contribuția pe care a adus-o întîlnirile dintre conducătorii celor două țări la dezvoltarea pe multiple planuri a acestor relații, precum și posibilitățile de extindere în viitor a legăturilor de prietenie și colaborare româno-indiene. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a rugat pe oaspete să transmită un cordial salut președintelui V. V. Gibi și primului ministru, Indira Gandhi, împreună cu cele mai bune urări de prosperitate și pace poporului indian prieten. Senatorul mexican Alejandro Carrillo Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, vineri dupăamiază, pe senatorul Alejandro Carrillo, președintele Comisiei pentru relații externe a Senatului mexican, membru al Consiliului Interparlamentar și al Comitetului Executiv al Uniunii Interparlamentare. împărtășind deosebita satisfacție pe care o încearcă cu prilejul acestei întrevederi, oaspetele a arătat că îi revine plăcuta misiune de a transmite președintelui Nicolae Ceaușescu, poporului român, un cordial salut din partea președintelui Mexicului, Luis Echeverria Alvarez, și a poporului mexican. La rîndul său, președintele României a transmis președintelui Luis Echeverria Alvarez salutări călduroase, precum și cele mai bune urări poporului mexican. Senatorul Alejandro Carrillo a subliniat stima și prețuirea de care se bucură poporul român, președintele Nicolae Ceaușescu, din partea poporului mexican, pentru politica României pusă în slujba cauzei păcii, înțelegerii și cooperării internaționale. In timpul întrevederii, au fost relevate bunele relații românomexicane, posibilitățile extinderea și diversificarea pentru lor in viitor. Abordîndu-se unele probleme ale actualității internaționale, au fost subliniate de ambele părți cursul pozitiv spre destindere, precum și importanța eforturilor, ce se depun în direcția înfăptuirii unor pași concreți spre dezarmare, spre creare de zone denuclearizate în diferite regiuni ale lumii, întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. r C La ordinea zilei II AGRICULTURĂ A U A U URCiNTARbA mmm PORUMBULUI ampania agricolă de primăvară a trecut într-o etapă decisivă. Insămînțatul porumbului este acum lucrarea care concentrează întreaga forță mecanică și umană din unitățile agricole, în care cooperatorii și mecanizatorii depun eforturi susținute pentru definitivarea acestei operațiuni intr-un timp cît mai scurt. Condițiile specifice ale acestei primăveri solicită o atenție deosebită din partea specialiștilor, cărora le revine o responsabilitate sporită pentru nivelul calitativ la care sînt efectuate lucrările de pregătire a patului germinativ și însămînțările: „Avem planificat să însămînțăm cu porumb 5.342 hectare, din care 890 le vom erbicida — preciza tovarășul Gheorghe Toma, directorul stațiunii pentru mecanizarea agriculturii Bogdănești. Pentru a reuși să însămînțăm întreaga suprafață, în timpul optim, forțele mecanice ale secțiilor au fost concentrate, cu precădere, la efectuarea acestei lucrări. Totodată, pentru că pregătirea unui bun pat germinativ, menit să asigure semințelor și viitoarelor plante o V. AGHEORGHIELEI (continuare în pag. a 3-a) Declarațiile Consfătuirii Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia , în pagina a 4-a