Ziua, ianuarie 1996 (Anul 3, nr. 470-493)

1996-01-15 / nr. 479

mm ■' # ! , "' \ rL* ^ ^ 1 •■%•'■ . Captură de țigări la Constanța în valoare de 216.000 de dolari O fregată a Marinei Militari avea la bord 2000 de boxuri de „Assos“ . Nava se întorcea dintr-o aplicație a Parteneriatului pentru Pace Cei 29 de marinari de la bord sunt anchetați de Parchetul Militar pentru contrabandă Miercuri, organele vamale constănțene au făcut o descoperire uluitoare. La bordul unei fregate, aparținând Marinei Militare Române, au fost găsite 2000 de baxuri de țigări Assos, fară nici un fel de acte de proveniență, a căror valoare totală este apreciată la 216.000 de dolari USA. Fregata 264 se întorcea dintr-un marș și o aplicație pe care le efectuase alături de alte ambarcațiuni similare, în cadrul Parteneriatului pentru Pace, în Marea Mediterană și Marea Egee. Ultimul port din care a plecat nava spre Constanța se află situat pe Coasta Elenă. Ca primă măsură în urma celor descoperite, cele 29 de cadre militare aflate la bord au fost retrogradate. De asemenea, Comandamentul Marinei a sesizat Parchetul Militar. Acesta a declanșat cercetările, acuzându-i pe cei 29 de militari de săvârșirea infracțiunilor de import-exportară autorizație (art 303 C.P.) și contrabandă (art 72 lit. „a” Cod Vamal). Surprinzător ni se pare faptul că cercetările se limitează doar la cei 29 de marinari militari. Mai întâi ar trebui ca Parchetul Militar să stabilească pentru fiecare în parte vinovăția și să nu îi trimită „în bloc“ în judecată, așa cum reiese din comunicatul Biroului de Presă al Marinei Militare. Apoi cercetările trebuie extinse, iar învinuirile detaliate. Doar infracțiunile de contrabandă și import-export fără autorizație nu sunt suficiente. O altă acuzație care ar trebui să figureze în rechizitoriu este și aceea de încălcare a legii ce reglementează deținerea de valută și operațiunile valutare. Din diurna lor, oricâte economii ar fi făcut, marinarii militari nu ar fi putut aduna peste 200.000 de dolari pentru a cumpăra cele 2000 de baxuri de țigări. Ori valuta le aparținea celor 29 de militari și au scos-o ilegal din țară, ori le-a dat-o cineva, care este adevăratul proprietar al mărfii, iar marinarii nu au făcut decât oficiul de cărăuși. Acel cineva trebuie găsit. Parchetul Militar investighează deja pentru a stabili dacă cei 29 se aflau în relații cu rețele de contrabandiști. Dan MIHĂESCU Cu țipete isterice . Oamenii Puterii au încercat să compromită procesul procesului Ceaușeștilor Pentru a împiedica reușita procesului procesului Ceaușescu, inițiată de ZIUA și Curtea Morală a Revoluției, o serie de indivizi, profitând de faptul că accesul a fost liber în sala Centrului Internațional de Presă, au țipat și au iscat agitație în anumite momente cheie. Tentativele acestora au fost însă anihilate de apariția revoluționarilor autentici, a căror probitate morală i-a făcut pe diversioniști să plece cu coada între picioare. Turbulenții s-au împărțit în trei grupuri. Primul, fidel lui Dan Iosif, a fost condus de un anume Ionel Popa, recunoscut pentru legăturile sale cu mafia țigănească „Bădescu, Tănase , comp“. In timpul loviturii de stat din septembrie ‘91, Popa, care avea misiunea să-l apere pe Petre Roman, a preferat proverbul „fuga e rușinoasă, dar e sănătoasă“. Popa a sosit la dezbateri împreună cu operatorii TVR 1 și Pro-TV care, „întâmplător“, s-au repezit să- i culeagă declarațiile. Lângă Ionel Popa s-au aflat aproape mereu angajații Guvernului Romeo Raicu și Radu Silaghi, precum și pedeseristul Codrin Ștefănescu Al doilea grup, aservit lui Bebe Ivanovici, a fost dirijat de un anume Duță, care își zice președintele revoluționarilor din Dâmbovița, aflat în cercetarea penală a Poliției pentru delapidarea unor sume de bani din contul asociației sale. Ultimele țipete și agitații au aparținut echipei lui Adrian Nicolae, vicepreședintele asociației „Zainea Jilava 22“, asupra căruia planează suspiciunea că a fost reținut la Jilava în zilele revoluției pentru cu totul alte considerente decât cele revoluționare. Luca ILIESCU Nicolae DIDE față cu impostura Două escroace s-au îmbogățit promițând vize Rodica Patras și Eugenia Schonthal, ambele în vârstă de 40 de ani, fără ocupație, din municipiul Timișoara, au păcălit 7 persoane, de la care au primit sume între 300 și 4.500 de mărci germane, pentru a le facilita obținerea de vize de la diferite ambasade. în perioada august 1995 - ianuarie 1996, ele au încasat 7.600 de mărci de la naivii dornici de călătorii în străinătate, fară a-și onora, însă, promisiunile. Inspectoratul de Poliție al Județului Timiș a început urmărirea penală împotriva celor două escroace, acuzate de trafic de influență și înșelăciune în dauna avutului particular. Rodica Patras este cercetată în stare de arest preventiv. Eugenia Schonthal a dispărut de la domiciliu și este dată în urmărire generală, Un chefliu a fost omorât în bătaie de tovarășul de pahar în noaptea de 12 spre 13 ianuarie, pe o stradă din orașul Gherla, județul Cluj, cearta dintre doi bețivi s-a terminat tragic. Octavian Sallak, 28 de ani, din Vișeul de Sus, județul Maramureș, băuse toată seara împreună cu Alexandru Simon, 34 de ani, din Gherla. Cu ieșirea din cârciumă, cei doi s-au luat la harță. Mai tânăr și mai beat, Octavian a sărit la bătaie. L-a lovit pe Alexandru cu pumnii până l-a văzut prăvălii pe trotuar. Nu s-a oprit nici atunci. A început să-i tragă picioare în stomac. A încetat doar când a observat că prietenul lui nu mai mișcă. Alexandru a murit din cauza traumatismelor. Octavian Sallak a fost reținut de poliție și este cercetat în stare de arest preventiv. Tragic accident rutier în comuna Păltiniș Sâmbătă, 13 ianuarie, pe raza comunei Păltiniș, județul Caraș- Severin, Ovidiu Juan, în vârstă de 27 de ani, din municipiul Caransebeș, conducând cu viteză excesivă mașina personală, a pierdut controlul asupra volanului și a intrat pe sensul opus de mers. Mașina lui Juan a izbit în plin autoturismul condus regulamentar de Marin Copcic, 50 de ani, din municipiul Caransebeș. Marin Copcic a murit pe loc, iar prietenul lui, Viorel Niculescu, 20 de ani, din orașul Otelul Roșu, a fost grav rănit. Politia continuă cercetările. (Miruna MUNTEANU) Departamentul Criminologie ZIUA redeschide dosarul unui asasinat celebru Cazul profesorului Ioan Petru Culianu Scrisorile de amenințare la adresa lui Culianu Am amintit în episodul precedent despre scrisorile și telefoanele de amenințare primite de unele personalități din diaspora, atât din America, cât și din alte țări, personalități care, după moartea profesorului, au luat atitudine în mass- media emigrației românești, avansând chiar unele ipoteze asupra autorului sau a celor care au comandat asasinatul. In continuare ne vom referi la scrisorile și telefoanele de amenințare primite de însuși profesorul Culianu. Despre acestea am mai vorbit în contextul anchetei. Telefoanele și scrisorile au înmulțit mai ales după vizita Regelui Mihai la Chicago, vizită al cărei principal organizator a fost profesorul Culianu și a interviului pe care omul de știință l-a acordat revistei „22“ Dacă ținem seama de faptul că profesorul Culianu a fost desemnat executor testamentar al operelor lui Mircea Eliade și continuator al studiilor și cercetărilor acestuia, în acest context trebuie să avem în vedere un episod. Episod care dovedește că și profesorul Mircea Eliade și continuatorul său, profesorul Culianu, s-au aflat în atenția unor organizații secrete, care apelează la mijloace violente. Astfel, în 18 decembrie 1985, biroul de la Meadville Theological Seminary al profesorului Mircea Eliade a fost incendiat. Au ars cu acea ocazie cărți și scrisori de valoare deosebită. Să reținem tot aici că la 24 noiembrie 1989, locuința profesorului Culianu a fost spartă. Evident, spargerea nu s-a făcut în scop de jaf, pentru că, în afara unei cruciulițe ce aveau doar valoare sentimentală, nu a fost furat nimic, în schimb a fost distrus computerul și sustrase dischetele care se pare că aveau pe ele rezultatele unor cercetări personale pe care profesorul nu le făcuse, încă, publice, încă un amănunt pe care trebuie să-l avem în vedere. Cu câteva zile înainte de a fi asasinat, Ioan Petru Culianu comandase o încuietoare nouă și sofisticată pentru ușa biroului său din incinta universității. Se pare că aceasta este o dovadă că viitoarea victimă mai fusese amenințată și că luase în serios aceste amenințări, cunoscând de ce sunt capabili cei care i le trimiseseră. Este foarte posibil ca și în cabinetul său de la universitate, Culianu să fi avut dischete sau documente cu rezultatul cercetărilor sale secrete. Fără îndoială trebuie făcută o legătură între cele două evenimente, incendiul de la biroul profesorului Mircea Eliade și spargerea de la casa profesorului Culianu și căutat motivul real care le-a generat în ziua de 21 mai 1991, orele 13, Ioan Petru Culianu, profesor universitar la Catedra de Istoria Religiilor și Magie a Universității Chicago, statul Ilinois, succesor al profesorului Mircea Eliade, a fost împușcat în toaleta de la etajul al treilea al clădirii universității. Tot la acel etaj se afla și cabinetul de lucru al profesorului Culianu. Asasinatul a fost cercetat inițial de către polițiștii campusului universitar, fara a se ajunge la nici un rezultat. Din ianuarie 1992, cazul a fost preluat de ipotezele la care s-a oprit ancheta noastră lipsiți fiind de datele imperios necesare ce le poate oferi cercetarea criminalistică de la fața locului, precum și a unui set de planșe fotografice cu locul asasinatului și detaliile mijloacelor de probă identificate, concluziile expertizelor criminalistice și medico-legale, precum și rezultatele audierilor ori investigațiilor, pe baza puținelor date pe care le avem vom enunța, totuși, ipotezele care ni se par viabile. 1) Omorul a fost comandat chiar executat; de o oficină de spionaj specializată în executarea unor atentate. Spunem asta deoarece, de regulă, rețelele de spionaj nu trec la executarea adversarilor pentru că este extrem de periculos și s-ar putea deconspira. Oficina cu sarcini de asasinat putea fi infiltrată în Statele Unite anterior lui 1989. Deranjată de violența dar și pertinența criticilor profesorului Culianu la adresa regimurilor pre și post decembriste din România, a viziunii realiste asupra scenariului loviturii de stat din decembrie ‘89, Culianu a fost executat. Acesta devenise periculos, mai ales prin faptul că argumenta implicarea KGB în lovitura de stat din România. De aici putem trage concluzia că execuția a fost comandată și chiar înfăptuită direct de KGB sau de o oficină românească ce se află sub comanda KGB. Execuția lui Culianu, în această ipoteză, se constituie si intr-un avertisment extrem de dur la adresa altor personalități care îndrăznesc să gândească asemenea victimei și să-și facă publice ideile. Trebuie să avem în vedere și varianta că un asemeanea grup de execuție să se fi aflat în Statele Unite ale Americii anterior lui 1989 și a fost preluat de noile servicii secrete românești care i-au comandat execuția profesorului. Despre o infiltrare ulterioară lui decembrie 1989 până în mai 1991 a unui astfel de grup de execuție nu poate fi vorba. Fosta Securitate era debusolată, cei care ar fi putut comanda un astfel de grup erau preocupați în acea perioadă să-și scape propria piele, iar SRI era încă „prea mic“ pentru o operațiune de o asemenea anvergură. Celebrul general Pacepa a afirmat și el că avem de-a face cu primul asasinat de asemenea factură petrecut în Statele Unite și înfăptuit de români. 2) Asasinarea profesorului Ioan Petru Culianu poate fi opera unor grupări de facturi legionară care activează în Statele Unite și Canada. Unii avansează ipoteza unei răzbunări venite din această zonă. Grupările secrete deranjate de cercetările victimei asupra activității lor, au hotărât să-l execute pe profesor. Aceasta se leagă cu spargerea apartamentului său și sustragerea dischetelor, dischete pe care unii afirmă că se aflau rezultatele cercetărilor sale despre activitatea acestor organizații secrete Tot la această ipoteză trebuie avut în vechi și faptul că, în unele cercuri circula zvonul că profesorul Culianu a preluat de la Mirela Eliade conducerea Gărzii de Fier. Faptul că, pentru a se putea căsători cu Hilary, Culianu a trecut la iudaism, nu putea fi pe placul camarazilor din Garda de Fier. Aceștia s-au considerat trădați în idealurile lor și au comandat execuția. Deși Culianu l-a criticat în 1986 pe Mircea Eliade pentru că acesta a prezentat Garda de Fier într-o lumină favorabilă în câteva dintre conferințele sale, ipoteza este susținută totuși de elemente anterioare asasinatului. De exemplu, incendiul de la biroul lui Mircea Eliade, spargerea de la locuința lui Petru Culianu, dorința de a-și înlocui încuietoarea de la birou, perioada lungă de timp de când profesorul primea scrisori și telefoane de amenințare. Aceste elemente indică o grupare deja existentă în SUA, interesată în stoparea ideilor victimei. 3) Asasinatul a fost pus la cale de o grupare antimonarhică, având în vedere că vizita Regelui Mihai la Chicago a fost organizată de Culianu, care ulterior s-a apropiat de ideea de monarhie. Am enunțat în final această ipoteză pentru că, dintre cele trei, ea se susține cu cele mai puține argumente. In fapt, ca unic argument ar fi doar apropierea lui Culianu de Rege și Casa Regală, precum și de ideea de monarhie pe care a sustinut-o în unele din articolele sale. Dar acest motiv ni se pare insuficient pentru a se hotărî o execuție. Afirmațiile din presă potrivit cărora amenințările ce conțineau calomnii la adresa Regelui și amenințări la adresa lui Culianu s-au intensificat după vizita Majestății Sale la Chicago ne fac să menținem ipoteza. Totodată, conform lui Vladimir Tismăneanu, profesor la Universitatea din Maryland-Washington DC, afacerea se poate pune în seama tuturor grupurilor extremiste, fie de drepta, fie de stânga, față de care Culianu se manifesta cu destulă duritate în scrierile sale 4) încă o ipoteză, care decurge din cele trei avansate anterior, înclinăm să credem că execuția a fost înfăptuită de un ucigaș plătit, care putea fi tocmit pe bază de contract de către agenții FBI. Deocamdată, cercetările nu au stabilit cine este autorul asasinatului și implicațiile acestuia. Menționăm ca profesorul Culianu, pe lângă activitatea didactica, s-a implicat și în analiza unor aspecte ale vieții politice și sociale românești, atât de dinainte cât și de dupa evenimentele din decembrie '89. Pe baza datelor pe care le deține, Departamentul Criminologie ZIUA a pornit o ancheta pe cont propriu, iata câteva dintre concluziile ei, un comanditar dintre cei enunțați mai sus. FBI vorbește despre doi români care au comis un omor cu armă de foc, tot la Chicago și care aveau asupra lor, în momentul reținerii, un pistol de calibru asemănător celui cu care a fost împușcat Culianu. Cei doi au mărturisit că au refuzat un contract pentru asasinarea profesorului Culianu, contract oferit de o firmă de transport, firmă care, în realitate, este doar o acoperire pentru o oficină a Securității românești Așteptăm noi informații Ipotezele formulate le considerăm suficiente pentru o cercetare a cazului Culianu. Ne oprim deocamdată aici cu acest dosar, în așteptarea unor date de la Departamentul Poliției din Chicago sau de la FBI. Sperăm ca una dintre aceste două instituții să aibă amabilitatea de a răspunde apelului nostru. Pentru a ne apropia mai mult de cei care au comandat și de cel care a executat asasinatul mai avem nevoie să știm ce mijloace materiale de probă au fost identificate cu ocazia cercetării locului faptei (tub cartuș, urme papuare, urme plantare, etc) rezultatul expertizei balistice, caracteristicile glonțului și tubului declarațiile secretarei (pe baza cărora a fost realizat portretul robot), declarative altor martori și cele ale celor doi români arestați la Chicago un set de fotografii de la locul faptei ce date se dețin referitoare la incendiul din biroul lui Mircea Eliade și spargerea apartamentului lui Culianu studiul asupra jurnalului profesorului Culianu de cercetat presa americană, dacă s-au publicat articole împotriva lui Culianu, cu conținut agresiv și incitant, care ar fi putut da idei unui dezaxat Un ocultist român cercetează cazul Culianu în paralel cu Departamentul Criminologie ZIUA, asasinatul profesorului Ioan Petru Culianu a fost cercetat prin metode parapsihologice și de către ocultistul român Laurentiu Iliuță. Acesta ne-a pus la dispoziție concluziile la care a ajuns, repetăm, prin metode parapsihologice, susținând că marja de eroare aupra celor afirmate este de maximum 5 la sută. Iată concluziile lui: Datele de stare civilă ale asasinului născut la 15 iulie 1956, în România are dublă cetățenie, română și americană locuiește în prezent în Statele Unite, sub identitatea sa reală numele de botez începe cu litera G și este compus din 6 până la 9 litere numele de familie este compus din 5 până la 8 litere are două slujbe: una ca angajat nepermanent al unei ambasade/consulat român în SUA iar cealată ca angajat permanent la o firmă particulară Semnalmentele asasinului vis-a vis de portretul robot Corespondentul nostru susține că numai 85 la sută din portretul robot realizat de Departamentul de Poliție din Chicago corespunde fizionomiei criminalului. Astfel, fruntea - corespunde maxilarele - mai late lobii urechilor - mai mari buzele - corespund nasul - mai mare (în special rădăcina și nările mai largi) gâtul - mai gros părul - castaniu închis bărbia - mai turtită, puternică ochii - verzi înălțime - sigur, 1,82 m greutate - peste 90 kg tip antropomorfic - musculos, bine legat Semne particulare un semn cicatrice pe unul din genunchi, rezultată în urma unui accident soldat cu fractură doi premolari puși sau îmbrăcați nu poartă, în realitate, ochelari Date conexe crimei a pătruns în SUA cu un pașaport pe numele său real, cu 16 zile înainte de crimă, adică pe 5 mai 1991 crima a înfăptuit-o într-o zi liberă, cu ajutorul a doi complici care l-au spionat pe Culianu anterior și care i-au oferit toate informațiile aparține unei roje masonice americane, de obediență italiană, în care a ajuns la gradul nouă și în care a intrat în 1991. Așa se explică că, practic, a fost protejat de poliție, fără știrea acesteia, ancheta fiind deturnată de un mason cunoaște o serie de tehnici parapsihologice nu este un trăgător de elită asasinatul a fost comis din motive politice, pentru protejarea actualei puteri din România, deorece printre dischetele (șapte la număr) ce i-au fost furate lui Culianu se aflau informații referitoare la conturile lui Ceaușescu și la cei care le-au manevrat, precum și despre executanții și autorii morali ai asasinatelor politice ce au eliminat martori importanți ai loviturii de stat organizată și condusă de KGB în decembrie 1989. Sorin Ovidiu BĂLAN Mihai IRIMIA recompensî ROTMILIOANE M