Ziua, aprilie 1996 (Anul 3, nr. 545-568)

1996-04-09 / nr. 552

IP- expresul de dimineață Ni se promite o campanie electorală fără dosare politice, mai curată, mai uscată SRI VREA SĂ-L SCOATĂ PE MĂGUREANU VICTIMA UNUI PUCI Ulceru consideră ZIUA un ziar extremist • în Timiș acționează rețele ale Mafiei italiene • Arabii sunt cu un picior în Parlamentul României La sediul SRI Timiș s-a desfășurat ieri o conferință de presă, la care a participat șeful Secției de Informații Județene, col Vasile Petrea, și purtătorul de cuvânt al SRI, Nicolae Ulieru. Cu această ocazie, Ulieru a afirmat: “Am relații foarte bune cu presa centrală de toate nuanțele, excluzând ziarele de scandal și mă refer aici la „România Mare“ și ZIUA, ziare care nu au nici cea mai mică deontologie sau măcar probitate profesională”. Apoi, Ulieru a dezmințit că SRI desfășoară activități specifice poliției politice, precizând că apelează și la interceptarea convorbirilor telefonice și urmărirea corespondenței, cu aprobarea Parchetului General. Referitor la “Dosarul Măgureanu”, Ulieru a precizat că publicarea și sustragerea dosarului de rezident al Securității al directorului SRI, s-a făcut din inițiativa personală a doi ofițeri, Petre Pele și Ion Adamescu, cu scopul de a-l înlătura pe Măgureanu de la conducerea instituției. Ulieru a avertizat că în acest an electoral este exclusă scurgerea de informații privind persoane, indiferent de culoarea politică a acestora. Petrea a spus că Secția Județeană a SRI Timiș deține informații potrivit cărora cetățeni italieni, care acționează sub acoperirea unor activități aparent legale, sunt membri ai cunoscutelor organizații mafiote din Italia, cum sunt: Satra Coroana Unita, Camorra și Cosa Nostra. Activitățile acestora au ca obiect traficul de droguri, stupefiante și spălarea banilor negri. S-a luat în discuție și Partidul Muncitorilor din Kurdistan (PKK), care desfășoară activități economice importante în această zonă, pentru adunarea fondurilor necesare finanțării sale. O știre de ultimă oră transmisă la conferința de presă se referă la depunerea documentelor la tribunal pentru constituirea Uniunii Democrate a Comunității Arabe din România, la inițiativa unor cetățeni arabi din județul Timiș; în concepția lui Petrea, legalizarea acestei uniuni oferă alt statut acestor persoane, mergând până la recunoașterea comunității ca fiind o minoritate, care-și va putea revendica anumite drepturi, inclusiv obținerea unor locuri în Parlament. Călin POPA Noi probe în dosarul de corupție de la Călărași Comisarul-general adj al Gărzii Financiare nu-l ține în brațe pe Gheorghe Drăgoi A # împotriva acestuia el a întocmit în urmă cu o lună un raport în care inventaria toate neregulile lui Drăgoi, semnalate de ziarul ZIUA în urma articolelor referitoare la matrapazlâcurile șefului Gărzii Financiare din Călărași, Gheorghe Drăgoi, ne-a vizitat la redacție comisarul general adjunct al instituției, Marius Vorniceanu. Domnia sa a răspuns acuzațiilor ce i-au fost aduse de un grup de comisari din Garda Financiară, care au pretins că îl acoperă pe Gheorghe Drăgoi. Marius Vorniceanu, un șef al Gărzii Financiare pus să facă ordine în propria ogradă Marius Vorniceanu ne-a declarat: “Rapoartele privind adevărul despre situația de la Călărași au fost prezentate chiar de mine și echipa mixtă de control la 12.03’96 și 19.03.’96 și au fost înregistrate la Garda Financiară centrală. Concluzia verificărilor este următoarea se constată grave abateri în activitatea comisarului-șef Gheorghe Drăgoi, propunându-se luarea de măsuri urgente pentru asigurarea conducerii secției în perioada următoare, apreciindu-se că indiferent ce alte măsuri s-ar lua, comisarul-șef Drăgoi nu mai poate asigura o conducere normală a secției. De altfel, prin nota nr 511/C/15.03/96, toți comisarii secției GF Călărași confirmă că ancheta condusă de mine a fost obiectivă, corectă și nu au nici un fel de obiecții de făcut. Consider că acuzațiile ce mi-au fost aduse nu provin de la GF Călărași”. în acest caz îl întrebăm pe comisarul general Gică Dănilă, unde a ascuns rapoartele care-l incriminau pe Drăgoi și de ce nu le-a dat curs până în prezent? Răzvan SAVALIUC SNCFR anulează trenuri SNCFR a anunțat că, din cauza reparațiilor capitale ce se vor executa la al doilea tronson al podului de peste râul Prahova, amplasat între stațiile Prahova și Brazi, de pe secția de circulație București - Ploiești, se anulează, în perioada 15.04-01.06.1996, următoarele trenuri de călători: Trenul IC 925/926- București Nord-Sibiu și retur; trenul IC 951/952 București Nord-Suceava și retur; trenul 584/583 Suceava- București Nord și retur; trenul 3051/3052, pe distanța București Nord-Ploiești Sud și retur; trenul 5324-5323, pe distanța Brazi-Crivina și retur. Următoarele trenuri care circulă pe distanța București-Galați, via Buzău-Făurei, vor circula deviat pe ruta Urâceni- Făurei, astfel: trenurile 734, 735, 736, în ziua de 17.04.1996; trenul 731, în ziua de 18.04.1996. (Carmen POPESCU) La Cluj sa inființat Centrul Macchiaveli Săptămâna trecută, în cadrul Facultății de Științe Politice din Universitatea „Babeș Bolyai“ din Cluj a luat ființă un centru de studii care poartă numele lui Nicolo Machhiaveli. Membri sunt studenții facultății. Centrul este coordonat de profesorii Dan Pavel și Vasile Boari. Printre inițiativele acestui inedit centru se numără și aceea de a tipări o revistă - ‘Tranziția“ - scrisă de studenți. (Călina BERCEANU) Un potrent a evacuat biserica de Romi în Duminica Floriilor, preotul din satul Bârlogu, comuna Negraș, județul Argeș, fiind în stare de ebrietate, și-a înjurat enoriașii, ia dat afară din biserică, după care a încuiat-o. Localnicii sunt nemulțumiți de preot, care, pe lângă că e bețiv, joacă și poker. (Eduard DRĂGULIN) Chemat să depună mărturie în favoarea unor acuzați Patronul prădat de Spoitoru a uitat ce a declarat La Judecătoria Sectorului 1 din Capitală a fost ieri uin nou termen al procesului în care Gheorghe Constantinescu, zis Gigi Boieru, Fane Spoitoru, și frații Florin și Sotirache Gostin sunt acuzați de furt și șantaj. A fost audiat unul dintre cei trei patroni ai depozitului de la care a fost furat ness-ul. Cetățeanul arab a declarat inițial că nu a auzit nimic și că nu știe nimic de furtul celor 4.400 de baxuri deness. Spre sfârșitul declarației, arabul a afirmat totuși, în depoziția sa plină de contradicții, că ar fi auzit pe 28 aprilie 1995 niște zgomote în partea de depozit a asociaților săi și a aflat că s-ar fi sustras niște ness. Următorul termen a fost fixat pentru 6 mai a.c. Luiza CRISTINA Țapul ispășitor al “Afacerii Puma” și “Lotul Dragodan” își vor petrece Paștele după gratii Curtea de Apel București, Secția Penală, a judecat ieri recursul înaintat de apărarea lui Benone Ghinea împotriva hotărârii TMB de prelungire a mandatului de arestare preventivă. Avocata Paula Iacob a solicitat instanței admiterea recursului pentru faptul că din declarațiile martorilor audiați în luna martie reiese că achiziționarea celor 12 elicoptere “Puma” a fost un contract avantajos pentru statul român. Instanța Curții de Apel a respins recursul apărării. Ca atare, țapul ispășitor al “Afacerii Puma” rămâne în arest cel puțin până la expirarea mandatului actual. Tot ieri, Judecătoria Sectorului 2 a admis cererea Parchetului de prelungire a mandatului de arest preventiv cu 30 de zile pentru Gheorghe Dragodan, Ecaterina Chirileanu și Petcu Milica, acuzați de fals, uz de fals și bancrută frauduloasă. Luiza CRISTINA Acțiune spectaculoasă a Poliției române Sediul “Fundației Culturale a Kurzilor din România” a fost percheziționat centimetru cu centimetru Ieri dimineață la ora zece, cetățenii din strada Făinari din Capitală au fost martorii unei acțiuni în forță a unui echipaj de la Poliția Capitalei. La numărul cinci de pe această stradă se află sediul Fundației Culturale a Kurzilor din România. Militari echipați pentru misiuni speciale, cu cagule, bastoane, cătușe și armamentul din dotare au descins în forță în sediul amintit și au procedat la o percheziție amănunțită, în urma acestei “verificări de rutină”, cum a ținut să precizeze unul din conducătorii acțiunii, au fost ridicate mai multe documente și a fost reținut un cetățean. Mustafa Hassan, președintele fundației, a declarat că “toată această acțiune este urmare a intrigilor și politicii de stat turce” și că persoana care a fost reținută este de origine turcă și nu se afla în incinta fundației, fiind adusă acolo din stradă. La ora 14.00, cele două vehicule cu polițiști au părăsit zona în trombă. Organul de presă al mișcării kurde din România, “Vocea Mesopotamia’, organizează azi o conferință de presă despre acțiunea polițiștilor români. I . Lucian MĂTĂCIESCU » ■J DF IFRI Rubrică Iraliz ' Farmen Fn*! Un șomer s’a sinucis în Primărie O întâmplare care a zguduit orașul nostru s’a întâmplat ieri către amiază. Gheorghe Surducan, după ce a încercat de mai multe ori să intre în audientă la domnul primar Stanciu, s’a sinucis chiar în incinta Primăriei. Nefericitul om, avea acasă șase copii pe care nu mai avea cu ce să-i mai hrănească deoarece de peste șase luni era șomer. Soarta i-a rezervat o situație și mai crudă decât asta, pentru că proprietarul nu mai vroia să mai înțeleagă situația grea și l-a dat afară din casă. Nevasta și copiii erau cu tot calabalâcul în stradă și aștepta ca Primăria să le acorde un acoperiș și un ajutor. Dar aici s-a izbit de domnii birocrați care nu au înțeles situație grea și disperată a familieie Surducan. După ce a bătut la toate ușile și a văzut omul nostru că nu poate găsi înțelegere, a rămas un timp în Primărie, unde a băut o cantitate destul de mare de otravă. A fost găsit fără viață, de către funcționarii de aici. Imediat a fost anunțată poliția care a început cercetările ZIUA, 9 aprilie 1933 iflobotica The Intelligent Choice in DataCommunications Liderul mondial în transmisii de date, acum în ROMÂNIA! ModernI Fax!Voice, Net Server.. O lună gratuit pe INTERNET! Distribuitor Q’BIT SYSTEMS Tel: 312 957E Fax: 311 0868 Dezvăluiri de senzație în procesa Crăniceanu-Frimușanu-SPP Un „civil“ a folosit muniția din dotarea jandarmilor împotriva minerilor Depozițiile din procesul Crăiniceanu-Frumușanu-SPP scot la iveală tot mai multe ciudățenii despre mineriada din septembrie ‘91, în ședința de ieri, Marian Avram, lt. în cadrul trupelor de Jandarmi pe 25.09/91, în prezent cpt. SPP, a afimat că a fost comandantul dispozitivului de jandarmi care a folosit muniție tumigen-lacrimogenă împotriva minerilor care atacau Guvernul. Din declarația dată de Avram reiese că mai era și un „civil“ care a aruncat cu grenade lacrimogene, din dotarea grupei pe care o conducea, asupra manifestanților. Avram a mai afimat că, atunci când l-a întrebat pe superiorul său, cpt. Vasileanu, cine este civilul, i s-a răspuns să stea liniștit că „este de-al nostru". Civilul se numește Cristinel Florea și a fost polițist. El nu mai era în MI pe 25.09/91 și nici nu era încadrat oficial la vreo altă unitate militară. (Emil BERDELI) în țară,vremea va fi predominant frumoasă, cu excepția zonelor sudestice, unde, pe alocuri, vor cădea ploi slabe iar vântul va prezenta intensificări mai accentuate. Temperaturile maxime se vor situa între 10 și 20 de grade, iar cele minime de la noapte între -2 și 5 grade. La București, vremea va fi frumoasă. Temperatura maximă va atinge 14 grade, iar minima de la noapte se va situa între 3 și 5 grade. Topirea martorilor Procesul “Ion Uiescu-KGB” contra ziarul “ZIUA” este de notorietate publică, națională și internațională. Modul în care se derulează va proiecta acest caz direct în analele Justiției Române. Modul în care s-a efectuat ancheta și s-a întocmit rechizitoriul Parchetului General, dar și derularea procesului propriu-zis, conferă acestei cauze juridice un accentuat caracter politic. Mai mult, încălcarea flagrantă a dreptului de apărare al inculpaților, a transformat procesul într-o sinistră farsă judiciară. Aceasta explică și reacțiile internaționale prin care sunt condamnate autoritățile de la București. Recent, într-o aparentă liniște, a fost montată adevărata bombă a acestui dosar. La Judecătoria Sectorului I din București s-a petrecut un fapt incredibil și de neconceput pentru secolul în care trăim, deși, dacă suntem condamnați, riscăm mai mulți ani de închisoare, ni s-a refuzat dreptul de a ne proba nevinovăția. Pentru ca cititorul să fie pe deplin edificat, voi face câteva precizări. De la debutul acestui proces, din luna septembrie 1995, până în prezent, timpul s-a scurs în favoarea acuzării. Au fost ascultați toți martorii Parchetului General, în număr de opt. Evident, audierea acestora ar fi putut avea loc într-o singură ședință, în urmă cu 8 luni. Cineva a tras serios de timp, prezentarea martorilor fiind succesiv amânată, probabil din motive politice, legate de calendarul electoral. Esențial este însă faptul că, în cele din urmă, acuzarea a avut posibilitatea să-și desfășoare întreaga artilerie pentru a susține cele două capete de acuzare. Eu și Tana Ardeleanu suntem învinuiți pentru afirmația că Ion Iliescu ar fi fost racolat de KGB în anii studenției sale la Moscova. Al doilea cap de acuzare mă privește în exclusivitate: am afirmat, în ZIUA, sub titlul “Un asasin în fruntea României” că Ion Iliescu este vinovat pentru moartea a peste o mie de cetățeni români trecuți în neființă după căderea și arestarea lui Ceaușescu, cu prilejul macabrului scenariu al teroriștilor. Pentru a susține acest cap de acuzare, Parchetul General a adus în instanță patru martori: Ionel Tătaru, Alexandru Ruși, Victor Roșu și Florea Vâtă. Aceștia au spus ceea ce aveau de spus. Ar urma ca, la rândul meu, să pot beneficia de dreptul de a mă apăra și de a susține prin probe afirmația din articolul incriminat. Nu trebuie să fii jurist pentru a ști că în instanță, un om se apără în principal prin intermediul martorilor și înscrisurilor. Cum era și firesc, am propus o serie de probe. Ei bine, s-a întâmplat un fapt incredibil pentru o Justiție liberă! Pentru a nu mă putea apăra sub nici o formă de acuzație, președinta Judecătoriei Sectorului 1 mi-a refuzat absolut toți martorii propuși și toate celelalte probe. Ce proces poate să mai aibă loc în aceste condiții? Chiar și în perioada Inchiziției, chiar și în timpul terorii comuniste, măcar de ochii lumii, într-o situație similară, instanța ar fi admis măcar un singur martor, sau măcar un singur înscris. Ei bine, în anul de gratie 1996, un tribunal european refuză, fără să clipească, dreptul elementar al unui om de a se apăra. Aceasta în ceea ce privește cel de-al doilea cap de acuzare din rechizitoriu. Mă voi opri acum și la derularea disputei privind racolarea sau neracolarea studentului Ion Iliescu de către KGB. De-a lungul timpului, începând din luna mai 1995, ziarul ZIUA a prezentat o suită întreagă de documente și relatări care întăresc corespondențele de la Moscova ale Tanei Ardeleanu, precum și cele două scrisori trimise ziarului de Igor Botnariciuc. O parte dintre dovezile privind legăturile lui Ion Iliescu cu serviciul secret sovietic există în prezent și în banca de date a Comisiei Decembrie 1989. Tot aici, se regăsesc și detaliile legate de tentativa aceluiași Ion Iliescu de a determina o invazie sovietică în România. Și iată că, pentru a nu ne putea apăra nici de acest cap de acuzare, instanța ne-a refuzat dreptul de a veni cu martori și documente. Li se refuză dreptul de a deveni martori ai apărării și unor cunoscuți parlamentari, membri ai acestei comisii, deci persoane care au avut acces la o serie de informații de mare interes pentru aflarea adevărului. Instanța i-a respins în bloc. De ce? Pentru că indicația de la Cotroceni este că trebuie să fim condamnați cu orice preț. Chiar cu prețul umilirii Justiției. Și pentru ca pumnul în gură să fie cât mai brutal aplicat, a fost finalizată și “Operațiunea Moscova”. Le reamintesc cititorilor că debutul scandalului a fost marcat de prezența la Moscova a unui grup de ofițeri SRI, care împreună cu funcționarii Ambasadei române au început vânătoarea după cei doi ruși Botnariciuc și Ravisciuc, singurele persoane cheie pe care Judecătoria Sectorului 1 le-a admis ca martori ai apărării. Nu e nevoie de multă risipă de imaginație pentru a înțelege că brațul lung al Serviciului Român de Informații stă cu cotul pe o masă a terasei Anda dar cu pumnul se duce departe, tocmai la Moscova. Obiectiv de prim ordin: reducerea la tăcere a celor doi ruși, care au oferit indicii despre trecutul lui Ion Iliescu. „Operațiunea Moscova” a vizat și întâlniri de lucru, în vârf, între SRI și serviciul secret rus. Ultima etapă a „Operațiunii Moscova” s-a desfășurat săptămâna trecută, implicând redacția unui important cotidian românesc. Ion Cristoiu, îmboldit de noii săi prieteni, și-a trimis la Moscova doi reporteri pentru a face publice rezultatele obținute de SRI în cooperare cu serviciul secret rus: topirea martorilor. Firește, rolul asumat de cunoscutul publicist nu este, în mod direct, acela de a ne da mie și Tanei Ardeleanu un brand spre pușcărie, ci unul mai subtil de a conferi, discreditându-ne, un minim de veridicitate „Operațiunii Moscova” a Serviciului Român de Informații. Abjectă cale pentru a masca implicarea politică a Serviciului Secret condus de Virgil Măgureanu! Există totuși și un element hilar în această oribilă lovitură sub centură: Ion Cristoiu, atunci când i-a trimis la Moscova pe reporterii Camelia Muteanu și Andrei Bădin, a omis să-i informeze că terenul fusese în prealabil defrișat de SRI. Voi explica mâine, cum și de ce. PUNCT SORIN ROȘCA STĂNESCU Macedonia și Iugoslavia au semnat un Tratat bilateral Republica Federală Iugoslavia și Fosta Republică Iugoslavă Macedonia au semnat, ieri, un tratat politic de normalizare a relațiilor bilaterale, de promovare a intereselor comune și cooperării economice, transmite Mediafax. Documentul, semnat la Belgrad de miniștrii de Externe ai celor două state, Milan Milutinovic (Iugoslavia) și, respectiv, Ljubomir Frokovski, oficializează acordul parafat de cele două state în ianuarie anul acesta. Macedonia s-a separat de Federația Iugoslavă odată cu Croația și Slovenia, în 1991 PERFORMANTELE ---------------- » FONDULUI MUTUAL SAF] AL OAMENILOR DE AFACERI Valoarea la zi a unității de fond: Tip A Tip B Tip C Tip D Creșterea în ultima săptămână: Creșterea față de 1.01.1996 Creșterea în anul 1995 Creșterea în anul 1994 Activ net 800.000 200.000 100.000 50.000 1,5% 22,4% 120% 494% 485,8 miliarde lei Numărul de unități de fond: Tel.: 615.77.684.858.215 echiv. tip C 8.04.1996 SAFI - INVEST S.A Precizăm că valoarea la zi a unității de fond tip C este de 100.000 lei nu 100.500 lei cum a apărut în numărul nostru din 8.04.1996 dintr-o regretabilă eroare pe care ne-o asumăm în totalitate. . Centrala: 311.03.21. 312.13.31 210.72.98; 614.24.01; 614.24.40. Fax: 210.72.81 Social - economic int 216, 217, 218 Foto: int 122 Politică internă: int 108 Politică externă, cultură: int 147, 148 Investigații: int 124,125 Criminologie: int 123 Sport: int 106, 114, 131 Tel: 210.73.80 Telefoane ale redacției Ediții locale: Tel: 614.26.77, int: 127 Publicitate: 312.59.01 Corespondenți: int 129 2IHM rear slastrepakk 312.40.86 (orele 20:00 - 12:00) E-mail (poștă electronică): ZIUA@ZIUA.KAPPA.RO WWW: http://ziua.kappa.ro Biroul de difuzare: „ZIUA" - „Omega Press" interior 119, 120 Telefon/Fax: 312.21.95 DIE. Spectaculoasa operațiune a polițiștilor români a fost umbrită de o evadare fulger Traficantul sârb de mașini furate, prins la Timișoara, a reușit să fugă după câteva ore Vladan a cerut un pahar cu apă și a zbughit-o în numărul de ieri al ziarului ZIUA vă informam despre spectaculoasa operațiune a polițiștilor timișoreni care, după o urmărire ca-n filme, au reușit să-l rețină pe cetățeanul sârb Vladan Radojicic (28 ani), traficant de _______________________ autoturisme. După toate indiciile, Radojicic aparține unei rețele internaționale care se ocupă cu furtul autoturismelor și falsificarea actelor de înmatriculare, în încercarea de a scăpa de polițiști, Volkswagenul sârbului s-a tamponat cu un automobil Dacia 1300, Radojicic fiind rănit și internat la Spitalul Județean Timiș. Externat după ce i s-au acordat câteva îngrijiri medicale, el a fost dus la Camera de triere a Poliției Municipale; în jurul orelor 21.00, sârbul i-a cerut plutonierului Alexandru Sabău un pahar cu apă și l-a rugat să-l însoțească la toaletă. Profitând de faptul că Sabău era singur, l-a agresat, reușind să fugă. Radovicic este dat în urmărire generală pe țară. Călin POPA