Ziua, august 1998 (Anul 5, nr. 1017-1042)

1998-08-01 / nr. 1017

sâmbătă, 1 august 1998: ^ Marea Buclă va ajunge cu bine la finalul de pe Champs Elysées victorie în Turul Franței și în cel al Italiei ■■■■HH HBH H H H H H HHHBIH H H HHni BK TP J ............. ‘*1 ...... V .* Echipa olandeză TVM este a șaptea care părăsește Turul Franței în acest an , începând de la anul cicliștii vor fi obligați să se supună la controale medicale periodice . Marco Pantani crede că greva sportivilor a fost inutilă și că Justiția trebuie să-și facă datoria Turul Franței, aflat la marginea colapsului din cauza imensului scandal al dopajului, se va încheia totuși duminică, la Paris, cum era prevăzut, după ce poliția a anunțat că va stopa, până atunci, raidurile. Belgianul Tom Steels a câștigat cea de-a treia sa etapă în acest Tur, după ce cursa a reintrat în normalitate cu etapa a 18- a, Aix-les-Bains - Neuchâtel, după o zi de adevărat haos. Victoriile lui Steels în această ediție par a fi o oglindă fidelă a acestui Tur al Franței - el a câștigat prima etapă, la Dublin, când au apărut primele știri despre maseurul arestat al echipei Festina, a doua la Le Cap d'Agde, când cicliștii au intrat pentru prima oară în grevă și a treia joi, la o zi după a 17-a etapă, încheiată într-un haos total, cu raiduri ale poliției și abandonuri de echipe. Belgianul i-a depășit la sprint pe germanul Erik Zabel și pe australianul Stuart O'Grady, care a purtat tricoul galben timp de trei etape. Etapa a fost marcată de o lungă evadare a patru cicliști: francezii Christophe Mengin, Cedric Vasseur, Laurent Deschiens și italianul Massimo Donati. Cei patru au fost prinși de pluton abia cu șase kilometri înaintea liniei de sosire. Italianul Marco Pantani și-a păstrat tricoul galben de lider al clasamentului general: "Am convenit cu organizatorii Turului să continuăm cursa. Abandonul ar fi însemnat doar o înrăutățire a lucrurilor, ca și cum am fi admis că am avea ceva de ascuns". Directorul Turului Franței, Jean-Marie Leblanc a declarat jot că este încrezător că Turul se va încheia așa cum era prevăzut. "împreună, vom încheia acest Tur, la fel ca precedentele 84", a spus el la Radio Tour, postul intern de radio al competiției, înaintea etapei a 18-a. "Mai sunt doar patru zile până la ultima etapă iar dacă vom ajunge la Paris va Somate recompensă pentru noi", a mai adăugat Leblanc. La Reims, unde judecătorii anchetează echipa olandeză TVM, biroul procurorului a anunțat că cicliștii acestei echipe vor fi audiați de către judecător, dar numai după sfârșitul cursei. Poliția din Lille, care a făcut miercuri razii la hotelurile a trei echipe, la Chambéry, a spus că a încheiat acum toate căutările și interogatoriile pe care le planificase. Rutierii amenințaseră că vor abandona competiția dacă vor mai avea loc alte raiduri ale poliției, pe care ei le consideră ca un atac la demnitatea lor. Cinci echipe au părăsit Turul Franței, cele mai multe la indicațiile sponsorilor lor. Toate echipele spaniole - ONCE, Banesto, Vitalicio și Keime - și echipa italiană Riso Scotti au declarat forfați. Alvaro Pino, patronul de la Reime, a declarat: "Tratamentul aplicat cicliștilor este total nedrept și de aceea Keime - Costa Blanca a optat pentru abandon". Manuel Sainz, a cărui ONCE - Deutsche Bank a fost prima care a abandonat miercuri, a spus: "Turul ne-a tratat foarte rău. Suntem mulțumiți de decizia noastră. Turul Franței nu este cel mai important lucru în acest sport", a mai spus el. Turul a continuat cu etapa a 18-a și cu doar 103 cicliști la start. Zvonurile au continuat să circule la Chambéry când italianul Rodolfo Massi, liderul clasamentului cățărătorilor, a fost reținut pentru interogatorii, ca urmare a raidului poliției la hotelul echipei sale, Casino. Nu a fost imediat clar de ce italianul, care nu a luat startul în etapa de joi, a fost reținut, dar surse din poliție au precizat că în camera sa s-au găsit corticoizi. Corticoizii nu sunt, în mod necesar, considerate substanțe interzise. Directorul echipei La Française des Jeux, Marc Madiot, a fost și el reținut de poliție la Chambéry dar a fost eliberat joi dupăamiază. Un medic al echipei ONCE și un maseur de la TVM sunt și ei reținuți. Leblanc a denunțat ceea ce el numește "o hărțuire din partea justiției și a mass-media" dar a spus că Turul va continua pentru public. "Vom continua din respect pentru public și pentru telespectatori", a spus el. "Aș vrea să le mulțumesc celor care au rămas solidari și în special celor 103 ciciști care au luat startul în această dimineață", a adăugat leblanc. Doar 102 rutieri au încheiat însă etapa a 18-a, francezul Stephane Barthe abandonând cursa. Astăzi este programată penultima etapă, contratimpu individual de la Le Creusot iar mâine Turul se va termina, în mod tradițional, pe Champs Elysees. TVM abandonează și ea Turul Echipa olandeză TVM a decis să abandoneze și ea Turul Franței, din cauză că și vor obligatori începând cu 1 Ianuarie 1999", a spus Baal. "Mai presus de toate, nu dorim ca dopajul să fe autorizati, a declarat el la camionatele Franței la ciclism pe pistă de la Heyres. Baal, care este și președinte al Federației Franceze de Ciclism, a declarat că avea bănuieli despre dopaj încă din 1993. "Poate că nu am reacționat destul de rapid.” El a spus că atunci când au fost propuse prima oară controalele medicale, în 1996, federația sa era convinsă că nici un ciclist nu folosea EPO din cauză că nimeni nu cicliștii ei au fost secătuiți din punct de vedere emoțional și fizic, a anunțat ieri agenția olandeză de presă ANP. Raidurile poliției și suspiciunile despre dopaj și-au făcut astfel efectul. Plecarea echipei spre Olanda era prevăzută pentru ieri. Totuși, reprezentanții de la TVM urmează să fie audiați de poliție luni, în orașul francez Reims. Cicliștii vor fi obligați să treacă pe la medic Examinările medicale regulate vor deveni obligatorii pentru toți cicliștii începând de la anul, a anunțat joi vicepreședintele Uniunii Internaționale de Ciclism, Daniel Baal. "Aceste controale de sănătate sunt absolut necesare fusese depistat pozitiv la JO de la Atlanta. Baal spune că îi pare rău că nu a fost capabil să-i convingă pe cicliști - unii au avut obiecții că această măsură era în interesul lor. Pantani spune că Mia e mai presus de toate Liderul Turului Franței, Marco Pantani, a declarat joi că greva cicliștilor a fost o pierdere de vreme și că justiția trebuie respectată, în special dacă vor fi găsiți concurenți vinovați. "Totdeauna este dißtil să știi adevărul Dar, în acest caz, soldalitatea nu este de folos deoarece justiția trebuie respectată", a spus el. "Toate că faptele dezvăluite în acest scandal al dopajului nu sunt doar superficiale. Poate ci ele arată ceva mult mai adânc și dacă imit cicliști au comis Segaltăți, atunci ei trebuie să pățească." Remarcile sale par să fie legate de spusele unor cicliști care au abandonat care susțineau că Pantani ar fi trebuit să fie alături de ei și să abandoneze. "Am realizat, după ce ne am oprit, ci toate acestea n-aveau nici un sens și că justiția trebuie să și faci treaba", a spus el. Italianul, care candidează pentru un event extrem de rar, Tour de France - Giro d'Italia, a spus că a crezut, când a început scandalul, că era vorba de un eveniment izolat. "La început am crezut că e vorba de o greșeală a masculului de la Festina și că nu era legată de ciclism în general", spune Pantani. "Acest tur este cel mai difcit la care am participat vreodată din cauză că, în vârful clasamentului, a fost multă tensiune legată de cazurile de dopaj." Andrei BESUTII fî 'țylfraj|g t|îL © p mag.rî ^ • ^ Vîb-JvÂs a. APan ta rî h p tetrS tto Erik Zabel a rămas liderul sAtA-iil# Clasamentul etapei a 18-a, Aix Ies Bains Neuchâtel (218,5 km) 1. Tom Steels (Belgia/Mapei) 4h53.27, 2. Erik Zabe (Germania/Telekom), 3. Stuart O'Grady (Australia/GAN), 4. Robbie McEwen (Australia/Rabobank), 5. Jacky Durand (FrailWCasino), 6..Leon van Bon (Olanda/Rabobank), 7, Francois Simon (Fraîtța/GAN), 8. Nicolas Jalabert (Franța/Cofidis), 9. Aart Vierhouten (Olanda/Rabobank), 10. Viaceslav Djavanian (Rüsia/Big Mat), 11. Pascal Chanteur (Franța/Casino), 12. Oscar Pozzi (Italia/Asics), 13. Fabio Sacchi (Italia/Polti), 14. George Hincapie (SUA/U.S. Postal), 15. Peter Farazijn (Belgia/Lotto), 16. Bobby Jülich (SUA/Cofidis), 17. Jan Ullrich (Germania/Telekom), 18. Paul van Hyfte (Belgia/Lotto), 19. Marco Pantani (Italia/Mercatone Uno), 20. Bo Hamburger (Danemarca/Casino) toți cu același timp Clasament general: 1. Pantani 77h38.24, 2. Julich la 5.42, 3. Ullrich la 5.56, 4. Christophe Rinero (Franța/Cofidis), la 8.01, 5. Michael Boogerd (Olanda/Rabobank) la 8.05, 6. Jean-Cyril Robin (Franța/U.S. Postai) la 12.34 7. Roland Meier (Elveția/Cofidis) la 13.19, 8. Daniele Nardello (Italia/Mapei) la 13.36, 9. Bjarne Riis (Danemarca/Telekom) la 14.45, 10. Giuseppe di Grande (Italia/Mapei) la 15.13 11. Axel Merckx (Belgia/Polti) la 16.15,12. Leonardo Pièpoli (Italia/Saeco) la 16.53,13. Stephane Heulot (Franța/FDJ) la 17.49, 14. Dariusz Baranowski (Polonia/U.S. Postai) la 19.22, 15. Hamburger la 22.57, 16. Kurt van de Wouwer (Belgia/Lotto) la 23.51, 17. Kevin Livingston (SUA/Cofidis) la 30.30, 18. Farazijn la 30.47, 19 Jorg Jaksche (Germania/Polti) la 32.43, 20. Laurent Madouas (Franța/Lotto) la 34.48 Acolo unde se avântă vulturii Trei tineri în scaune cu rotile vor pleca în expediție in Munții Bucegi Daniel Badiu, Gheorghe Filip și Elena Timofte suferă de paraplegie Cei trei temerari suferă de paraplegie, în urma unor accidente. Inginerul brașovean Daniel Badiu (29 ani), ieșeanul Gheorghe Filip (27 ani) și Elena Timofte (27 ani) se vor folosi în ascensiunea lor de scaune mobile active construite de Fundația "Motivation Romania". Fiecare membru va avea un însoțitor care îi va căra rucsacul și îl va ajuta să traverseze porțiunile dificile de drum. Cărucioarele sunt proiectate pentru a fi folosite în condiții grele și vor fi testate în cursul expediției. Expediția va dura trei zile. Daniel, Gheorghe și Elena se întâlnesc, vineri, la Bușteni, pentru a pune la punct ultimele pregătiri înainte de plecare. Ei vor urca prima zi cu telecabina și vor coborî pe Șaua Dichiului, apoi de la Vârful Omu urmează o coborâre pe varianta de vară, iar în ultima zi tinerii vor parcurge traseul Peștera-Cabana Zănoaga. Dintre cei trei, numai Daniel Badiu, inițiatorul expediției, a mai urcat pe munte, în timpul studenției, înainte de a se accidenta, el a practicat alpinismul la CSU Brașov și a câștigat o cupă la înot; în prezent, Daniel lucrează la o firmă de proiectare asistată pe calculator și are un fiu de numai două luni, Alexandru Accidentul care l-a țintuit în cărucior, în urmă cu patru ani, s-a petrecut în Munții Făgăraș din cauza unei avalanșe. Daniel și-a propus ca, după această expediție, să organizeze arta asemănătoare în Munții Parâng. Pentru că iubește muntele, tânărul dorește foarte mult să obțină un echipament de schi special pentru persoane aflate în scaune cu rotile. (MF'.) Costinel Stan nu va semna pentru Rapid Unele ziare în căutare de senzațional îl dau ca sigur pe Costinel Stan, fostul tehnician al echipei feminine RATB Grandfos, la formația de sub Podul Grant, Rapid București. Ieri, reputatul tehnician a infirmat zvonul, declarându-ne că nu este vorba de așa ceva: "Nu știu ce surse au ziariștii respectiv. Insă totul nu este decât un bluff. Și nu era vosta de postul de antrenor ci de director tehnic sau ceva de genul astăzi precizez încă o dată că nu voi semna pentru Rapid". (RF.; Președintele onorific al FR Judo joacă zaruri cu angajații forului de specialitate Marius Vizer sprijină judo-ul românesc după cum bate vântul El "ordonă" câteva amendamente în contractul cu federația După finala CN judo pentru seniori desfășurată la București în urmă cu două luni, o sămânță de scandal încolțea pe "plaiurile" FR Judo. Românu', înțelept, zicea odată că "rufele se spală în familie".Marius Vizer, președinte de onoare al federației sus-numite, român plecat demult pe alte meleaguri mai însorite,a ținut să facă public faptul că relația sa cu "executivul"judo-ului s-a alterat vizibil; începând din acest an, Uniunea Europeană de Judo a cedat firmei "Bacov", contra sumei de 80.000 de dolari, toate drepturile de publicitate, radio și televiziune pentru patru competiții majore: CE pentru juniori și seniori, Cupa Campionilor Europeni și CE pe echipe. Având în vedere că, anul acesta CE pentru juniori se desfășoară la București, patronul firmei "Liberty", nimeni altul decât M. Vizer, fost membru al Comisiei de Cenzori a UE, a preluat prin contract de la "Bacov" toate drepturile de publicitate, în prezent există o convenție verbală între Vizer și FRI, dar știm și noi cum e cu "verba volant". Așa că cei doi vicepreședinți, Victor Lăzureanu și Constantin Văduva, împreună cu secretarul general Dorin Gavra, au întocmit un proiect de contract care certifică cele vorbite "în timpurile bune", din toate încasările firmei "Liberty" 40% să fie virați federației, dar suma să nu fie mai mică de 22.000 de mărci. De vreme ce apele s-au tulburat, Vizer a "amenințat prin telefon cu câteva amendamente, "pe ici, pe colo, prin punctele esențiale" Primul "tete-a-tete",după două luni de aci de convorbiri telefonice, se va materializa la Oradea , între 7-8 august, cu ocazia finalei CN pentru juniori. "Vreau să lămuresc bărbătește lucrurile. M-am săturat de vorbe goale aruncate bând îți e lumea mai dragă", ne-a declarat D.Gavra. Bianca PETRUS Atletismul intră-n beznă de ani buni, instalația de nocturnă a stadionul care poartă numele regretatei Lia Manoliu nu a mai funcționat pentru o manifestare sportivă, cu excepția fotbalului. începând de astăzi, arena din cadrul Complexului Național va găzdui Campionatele Naționale de Atletism pentru tineret și seniori, competiție, care, din păcate, va duce lipsă de vedetele topului mondial din cauza diverselor concursuri internaționale la care sunt invitate. Chiar și așa, se așteaptă doborârea recordurilor naționale existente și afirmarea altor sportivi pentru marea performanță, întrecerile vor începe de dimineață de la orele 9.00, finalele și semifinalele disputându-se în nocturnă. IRF,,) Constantin Palii a semnat ieri pentru Herlitz Tg. Mureș Controversatul baschetbalist Constantin Palii, cel care a activat până acum la formația Erbașu-Steaua, va juca din acest sezon la echipa din Tg. Mureș, Herlitz. Ieri, antrenorul mureșenilor Karoly Takacs s-a aflat în București pentru a perfecta transferul ex-stelistului, din înțelegerea celor două părți lipsind doar semnăturile. După un sezon destul de bun pentru băieții lui Takacs urmează unul în forță, obiectivul pentru viitorul campionat fiind acela de a îmbrăca tricourile de campioni. (RF.)